Acessibilidade / Reportar erro
Transinformação, Volume: 29, Número: 3, Publicado: 2017
  • Análise do serviço de referência virtual em bibliotecas universitárias Artigos Originais

    DAMIAN, Ieda Pelógia Martins

    Resumo em Português:

    Resumo O Serviço de Referência Virtual diz respeito à oferta de serviço de referência em contexto eletrônico, por meio da utilização da tecnologia de informação e da comunicação. Existe uma série de recursos que podem ser explorados em benefício das bibliotecas universitárias e dos usuários do serviço de referência que interagem por meio dessa tecnologia. Para que, no contexto das bibliotecas universitárias, as oportunidades advindas da oferta de serviço de referência em ambiente virtual possam ser aproveitadas, este estudo tem como objetivo desenvolver análises do serviço de referência virtual do ponto de vista dos usuários, por meio de um levantamento que considera ferramentas desenvolvidas e utilizadas em negócios eletrônicos. Para tanto, foram realizadas análises qualitativas por meio da realização de grupos focais e, ainda, análises quantitativas por meio da aplicação de questionários disponibilizados em ambiente eletrônico. Desse modo, o Serviço de Referência Virtual foi analisado do ponto de vista dos usuários, para que se pudessem identificar os seus atributos mais relevantes. Dentre os atributos analisados sobre a satisfação dos usuários do serviço de referência virtual, os que obtiveram maior relevância foram o bom funcionamento do site e a oferta de acesso a conteúdo eletrônico atualizado.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Virtual reference services offer reference services to electronic environments using communication and information technology. There are a number of resources that can be used for the benefit of university libraries and users who interact through this technology. In order for the opportunities arising from the offer of reference services in the virtual environment to be utilized in the context of university libraries, the aim of this study was to analyze the virtual reference services from the point of view of users by using a survey that considers tools developed and used in electronic businesses. Therefore, qualitative analyses were conducted by using focus groups and quantitative analysis using questionnaires available electronically. Thus, virtual reference services were analyzed from the point of view of their users to identify their most important attributes. Among the attributes analyzed according to the users’ satisfaction of virtual reference services, those that were rated as the most relevant were the general functionality of the site and access to updated electronic content.
  • Método para el estudio de la producción informativa: medios digitales de Portugal Artigos Originais

    OCHANDO, Manuel BLÁZQUEZ

    Resumo em Espanhol:

    Resumen La presente investigación propone un método de análisis de la producción informativa de los medios de comunicación digitales. El método empleado consiste en el análisis de la producción informativa, recopilada en los canales de sindicación de sus medios de prensa, radio y televisión digital. Se ha tomado como ejemplo de caso, los canales de sindicación de los medios digitales de Portugal, como resultado de la colaboración de la Universidade Nova de Lisboa. Las fuentes de información analizadas, fueron clasificadas según su localización geográfica y temática. El sistema de agregación empleado ha permitido la organización de los medios según su tipología y la obtención de datos tales como el número de informaciones publicadas según regiones, la ratio de noticias por canal de sindicación y región, el número de canales de sindicación y noticias según su cobertura temática, capacidad de recuperación retrospectiva, producción media por día y fracciones horarias y detección de las noticias que mayor impacto tuvieron en la muestra analizada. Los resultados obtenidos han permitido caracterizar y definir los patrones de publicación de los medios de comunicación de Portugal. Por otra parte, se propone un método de clasificación a texto completo que ha permitido localizar y recopilar las informaciones con mayor impacto.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present investigation proposes a method of analysis of information production of digital media. The method employed consists of the analysis of information production, which can be collected from syndication channels in the press media, radio and digital television. The syndication channels of digital media in Portugal has been taken as an example case as a result of the collaboration of the Universidade Nova de Lisboa. The sources of analyzed information were classified according to their geographical location and theme. The aggregation system used has allowed the organization of media according to typology and data obtention, such as: the quantity of information published by regions, news ratio by syndication channel and region, number of syndication channels and news according to thematic coverage, retrospective resilience, average production per day and fractions, and detection of news that had the greatest impact on the sample analyzed. The obtained results have allowed the characterization and definition of the publication patterns of media in Portugal. On the other hand, we proposed a full-text classification method that has allowed locating and retrieving information with the highest impact.
  • Classificação automática de documentos jornalísticos na Internet Original Articles

    OLIVEIRA, Elias; BRANQUINHO, Delermando

    Resumo em Português:

    Resumo As publicações de textos jornalísticos na Internet aumentam a cada dia. São muitas as agências de notícias, jornais e revistas com publicações digitais na grande rede. Os documentos publicados ficam disponíveis aos usuários, que, por sua vez, usam buscadores para encontrá-los. Para se encontrarem os documentos mais próximos da busca realizada, estes devem estar previamente indexados e classificados. Com o volume gigantesco de materiais publicados a cada dia, muitas pesquisas estão sendo realizadas para encontrar facilitadores para a classificação automática de documentos. Este artigo objetiva demonstrar uma experiência de classificação automática de documentos jornalísticos publicados na Internet, usando o Modelo Vetorial de representação. A partir de uma base de dados jornalística real, o modelo é testado por meio de algoritmos largamente utilizados na literatura. O artigo descreve ainda as métricas de avaliação de desempenho desses algoritmos e as configurações necessárias para a sua reprodução. Os resultados mostram a eficiência do método e justifica as pesquisas acerca de meios facilitadores para a classificação automática de documentos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Online journalism is increasing every day. There are many news agencies, newspapers, and magazines using digital publication in the global network. Documents published online are available to users, who use search engines to find them. In order to deliver documents that are relevant to the search, they must be indexed and classified. Due to the vast number of documents published online every day, a lot of research has been carried out to find ways to facilitate automatic document classification. The objective of the present study is to describe an experimental approach for the automatic classification of journalistic documents published on the Internet using the Vector Space Model for document representation. The model was tested based on a real journalism database, using algorithms that have been widely reported in the literature. This article also describes the metrics used to assess the performance of these algorithms and their required configurations. The results obtained show the efficiency of the method used and justify further research to find ways to facilitate the automatic classification of documents.
  • La transparencia de las Universidades en Colombia en Internet Artigos Originais

    COUSIDO, Pilar; SAID-HUNG, Elias; MONTOYA, Carlos

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El presente artículo busca estimar y comparar el nivel de transparencia que presentaban las universidades en Colombia durante 2015, una vez publicada la Ley 1712/2014 de transparencia y derecho de acceso a la información en Colombia (marzo de 2014). El estudio analiza un total de 84 universidades, públicas y privadas, registradas en el Sistema Nacional de Información de Educación Superior del Ministerio de Educación Nacional de Colombia, en mayo de 2015. El estudio aplicó un instrumento ajustado a la norma legal vigente en este país, desarrollado por el grupo Tra.Bu.Com de la Universidad Complutense de Madrid, compuesto por 75 preguntas estructuradas en dos dimensiones de análisis: la medición de la transparencia formal y la medición de la transparencia sustantiva de las páginas Web de dichas instituciones, entre otros aspectos. Los datos que se muestran en este trabajo dan cuenta de un contexto donde, si bien se observan puntajes aceptables a nivel formal, la mayor debilidad observada está a nivel sustantivo, apreciándose un mayor nivel de transparencia general en las universidades públicas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present article seeks to estimate and compare the level of transparency presented by Colombian universities in 2015, after the publication of Law 1712/2014 (March 2014) on transparency and right of access to information in Colombia. The study analyzed a total of 84 public and private universities listed on the National System of Higher Education and accredited by the Ministry of National Education of Colombia in May 2015. The study applied an instrument was developed by the group Tra.Bu.Com of the Universidad Complutense de Madrid in accordance to the legal norm in force in this country. The instrument is composed of 75 structured questions in two mains parts: the measurement of formal transparency, and measurement of the substantive transparency of web pages of these institutions, among other aspects.The data presented in this paper show that, although acceptable levels are observed at the formal level, the greatest weakness observed was at a substantive level, with a higher level of general transparency in public universities.
  • Informação e valor: inter-relações conceituais e a formação das tipologias valorativas da informação1 Artigos Originais

    SILVA, Jonathas Luiz Carvalho

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo trata das inter-relações entre informação e valor, apontando uma intrínseca relação entre ambos os termos. Apresenta como ponto de partida a seguinte pergunta: quais as inter-relações entre informação e valor e como elas produzem impactos na produção das tipologias valorativas da informação? O trabalho tem como objetivo abordar fundamentos sustentadores do conceito de valor, percebendo como este se inter-relaciona com o conceito de informação, considerando a formação das tipologias valorativas da informação no contexto causal e consequencial. A metodologia é concebida a partir de uma pesquisa bibliográfica, em diálogo com literatura documental diversa sobre os conceitos de valor e de informação, tanto da Ciência da Informação quanto de áreas afins, como Filosofia, Sociologia, Ciência Política, História, Educação, Linguística, Psicologia, Comunicação, entre outras. Conclui que a grande inter-relação entre informação e valor é constituída por meio das questões causais e consequenciais, sendo estas questões observadas sob uma perspectiva de construção social baseada em interações que estimulam a tomada de decisão dos sujeitos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The article deals with the interrelationships between information and value with an intrinsic relation between the two terms. The starting point of the article is the following question: What are the interrelationships between information and value and how do these interrelations produce an impact on the production of types of evaluative information? The objective is to address the underlying fundamentals of the concept of value by perceiving how these concepts interrelate to the concept of information and considering the formation of the types of evaluative information in the causal and consequential context. The methodology was based on a bibliographical research in dialogue with different documentary literature on the concepts of value and information, both in Information Science and related areas such as Philosophy, Sociology, Political Science, History, Education, Linguistics, Psychology, Communication, among others. It may be concluded a perspective of social construction based on interactions that stimulate the decision making of the subjects. that the interrelationship between information and value is developed by causal and consequential issues; these issues observed from a coordinated point of view are one of the main phenomena that promote the dynamics and construction of information among the subjects (rever texto original).
  • Ranganathan and the faceted classification theory1 Original Articles

    FERREIRA, Ana Carolina; MACULAN, Benildes Coura Moreira dos Santos; NAVES, Madalena Martins Lopes

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo contextualiza as principais contribuições de Ranganathan para a teoria da classificação e aborda as Cinco Leis da Biblioteconomia. São apresentados os principais marcos históricos das classificações filosóficas e bibliográficas, de modo a evidenciar que estas evoluíram de esquemas puramente filosóficos, voltados à sistematização do conhecimento, para os modernos sistemas de classificação bibliográficos. A análise facetada é identificada como uma contribuição ao processo classificatório, por permitir uma abordagem que abarca diversos pontos de vista de um mesmo assunto, em contraposição aos sistemas enumerativos. O artigo também situa as cinco categorias fundamentais de Ranganathan, conhecidas como Personalidade, Matéria, Energia, Espaço e Tempo, e aponta as críticas a essa forma de categorização presentes na literatura. São apresentadas a Espiral do Universo do Conhecimento e a Espiral do Desenvolvimento de Assuntos, esta última entendida como metaespiral da primeira, bem como se destaca a Classificação de Dois Pontos (Colon Classification), publicada pela primeira vez em 1933. Ao final, são tecidas considerações acerca da aplicabilidade da classificação facetada na contemporaneidade.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present study contextualizes Ranganathan’s main theoretical contributions to the classification theory and addresses the Five Laws of Library Science. The major milestones in philosophical and bibliographic classifications are presented to show that the classification system has evolved from purely philosophical schemes, which were focused on the systematization of knowledge, into modern bibliographic classification systems. Facet analysis is considered a contribution to the classification process since it allows the use of an approach that encompasses different points of view of the same subject, as opposed to the enumerative systems. This article also discusses Ranganathan’s five fundamental categories, known as Personality, Matter, Energy, Space and Time, and points out to criticism of this form of categorization in the literature. The Spiral of Scientific Method and the Spiral Model of Development of subjects are presented; the latter is the meta-model of the former. The Colon Classification, which was first published in 1933, was also discussed. Finally, the applicability of the faceted classification in today’s world was addressed.
  • Conceitos e tecnologias da Web semântica no contexto da colaboração acadêmico-científica: um estudo da plataforma Vivo Artigos Originais

    SEGUNDO, José Eduardo SANTARÉM; CONEGLIAN, Caio Saraiva; LUCAS, Elaine Rosangela de Oliveira

    Resumo em Português:

    Resumo A organização e disponibilização das informações são fundamentais para que os dados possam ser posteriormente recuperados. No contexto acadêmico, alunos, pesquisadores e gestores possuem diferentes necessidades quanto ao acesso às produções científicas. Tais necessidades são tratadas em diferentes ambientes da produção acadêmico-científica, disponível em bases de dados que normalmente não apresentam interoperabilidade entre si. Nesse sentido, as tecnologias e conceitos da Web Semântica apresentam uma nova perspectiva em relação à associação das informações contidas nessas bases de dados. Este artigo tem como objetivo apresentar os conceitos e tecnologias da Web Semântica que contribuem para a construção de redes semânticas colaborativas e para a organização das informações, identificando como plataformas semânticas se comportam nessa tarefa. Para isso, foi realizada uma prova de conceito na plataforma VIVO (Duraspace, Phoenix, Arizona, Estados Unidos da América), onde foram desenvolvidos testes e análises, utilizando-se um conjunto de publicações científicas de periódicos brasileiros da área da Ciência da Informação. Os testes mostraram uma grande aderência entre as tecnologias da Web Semântica e a proposta de organização executada em todas as interações entre o sistema e o usuário, permitindo inclusive a criação de outras relações, com o auxílio de linguagens de recuperação de dados estruturados. A partir dos resultados obtidos foi possível verificar que a Web Semântica pode proporcionar avanços em diversos níveis do ambiente acadêmico-científico, especialmente naqueles ligados aos temas: colaboração científica, estudos métricos e organização das informações.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The organization and availability of information is fundamental to retrieve data at a later point in time. Within the academic context, students, researchers and managers have different needs regarding access to scientific productions. To address these needs, academic-scientific production is available on databases in different environments but they are not normally interoperable with one another. In this sense, the technologies and concepts of the Semantic Web present a new perspective regarding the association of information contained in these databases. The aim of the article is to discuss the concepts and technologies of the Semantic Web that contribute to the development of collaborative semantic networks and information organization and identify how semantic platforms behave during this task. Therefore, a Proof of Concept was carried out on the VIVO (Duraspace, Phoenix, Arizona, United States of America) platform in which tests and analyses were conducted using a set of scientific publications from Brazilian journals in the field of ​​Information Science. The tests showed great adherence to Semantic Web technologies and organization of all the interactions between the system and the user, allowing the creation of other relations with the aid of languages for structured data retrieval. With the results obtained it was found that the Semantic Web can provide advances in several levels of the academic-scientific environment, particularly those related to the following topics: scientific cooperation, metric studies, and information organization.
  • Indexing of clinical trials in LILACS: Assessment of 721 articles published in cardiology journals Original Articles

    CONCEIÇÃO, Maria Anália da; SILVA, Maria Regina Chiquetto da; TELLO, German Eduardo; TORLONI, Maria Regina

    Resumo em Português:

    Resumo As revisões sistemáticas são consideradas o mais alto nível de evidência para a tomada de decisão em questões de cuidados de saúde. Um dos primeiros passos de uma RS envolve a identificação de todos ensaios clínicos relevantes sobre o tema de interesse. Porém, a recuperação de ensaios clínicos em uma base de dados, depende em parte da qualidade da indexação. O objetivo deste artigo é avaliar a adequação da indexação dos ensaios clínicos como tipo de publicação na base de dados LILACS, em uma amostra de artigos publicados em periódicos de cardiologia. Estudo transversal de análise da indexação dos ensaios clínicos publicados entre 2008-2009 em periódicos de cardiologia na LILACS. Duas revisoras identificaram e reclassificaram, de forma independente, todos os estudos publicados nesses periódicos e compararam sua classificação tipo de publicação com a indexação LILACS. Foram incluídos 721 artigos publicados em 11 periódicos. Os revisores classificaram 63 artigos como ensaios clínicos; 44 desses haviam sido corretamente indexados na LILACS, enquanto 19 tinham sido indexados como outros tipos de estudos (falsos negativos). As revisoras classificaram 658 estudos como não ensaios clínicos; 651 haviam sido corretamente indexados como não ensaios clínicos na LILACS e 7 haviam sido indexados como ensaios clínicos na LILACS (falsos positivos). A sensibilidade, especificidade e a acurácia da indexação LILACS foram de 69,8%, 98,9% e 96,4% (695/721), respectivamente. Quase um terço dos ensaios clínicos em periódicos de cardiologia da LILACS não está corretamente indexado. É necessário melhorar a qualidade da indexação dos estudos publicados nesses periódicos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Systematic reviews are considered the highest level of evidence for decision making in health care issues. One of the first steps of a SR involves identifying all relevant clinical trials on the topic of interest. However, the retrieval of clinical trials in a database partially depends on the article indexing quality. The aim of this article is to evaluate the adequacy of indexing of clinical trials as a publication type in the LILACS database in a sample of articles published in cardiology journals. This cross-sectional study analyzed the indexing quality of clinical trials published between 2008 and 2009 in cardiology journals indexed in LILACS. Two independent reviewers identified and reclassified all original studies published in these journals as being clinical trials or other types of studies. The result of their classification was compared with the indexing publication type produced by LILACS. A total of 721 articles published in 11 cardiology journals were included. The reviewers classified 63 articles as clinical trials; 44 of these were correctly indexed in LILACS, while 19 were indexed as other types of studies (false negatives). The reviewers classified 658 articles as non-clinical trials; 651 were correctly indexed and 7 were incorrectly indexed in LILACS as being clinical trials (false positives). The sensitivity, specificity and global accuracy of LILACS indexing were 69.8%, 98.9% and 96.4% (695/721), respectively. Almost one third of the clinical trials published in LILACS-indexed Cardiology journals are not adequately indexed. The indexing quality of the studies published in these journals must be improved.
  • A patente como fonte de informação (des)necessária para a Biotecnologia em Saúde Artigos Originais

    PIMENTA, Fabricia Pires

    Resumo em Português:

    Resumo A biotecnologia, principalmente no âmbito da saúde, tem apresentado soluções e oportunidades para a sociedade, contribuindo para grandes desenvolvimentos científicos. Entretanto, o acelerado avanço das pesquisas tem produzido uma intensa quantidade de dados, em diferentes formatos, divulgados por diferentes meios e, por vezes, não utilizados adequadamente pela comunidade científica. Nesse contexto, embora a patente tenha sido considerada uma excepcional fonte de informação científica e tecnológica, desconhece-se como essa tipologia tem sido explorada. O presente trabalho buscou analisar como a comunidade científica acolhe o uso de documentos de patente em seus trabalhos acadêmicos. E, para tal, analisou 556 teses/dissertações dos programas de pós-graduação da Fundação Oswaldo Cruz. Nesse universo amostral, somente 2,87% dos trabalhos acadêmicos citaram ao menos um documento de patente. Inequivocamente, observou-se que as patentes não são valorizadas pela comunidade científica como fonte para obtenção de conhecimento. A não exploração desse enorme volume de informação implica, especialmente para o Brasil, desperdício de investimentos em Pesquisa, Desenvolvimento e Inovação, ao não se apreciar o que já está posto no estado da arte, culminando em pesquisas repetidas e atraso no desenvolvimento científico e tecnológico do país. Assim, os dados alertam para a necessidade de incentivo ao uso das patentes como importante fonte de informação para a biotecnologia em saúde.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Biotechnology, particularly in the health sector, has created solutions and opportunities for society in general, contributing to important scientific developments. However, rapid research achievements produce an intense amount of data in different formats, published in different media, and sometimes not adequately used by the scientific community. Patents have been regarded as an exceptional source of scientific and technological information, but how they have been utilized is unknown. The aim of this study was to analyze how the scientific community uses patent documents in academic work. In order to understand that, 556 thesis/dissertations from graduate programs of the Oswaldo Cruz Foundation were analyzed, of which only 2.87% of academic thesis/dissertations cited at least one patent document. Clearly, it was observed that the scientific community does not appreciate patents as a source of scientific knowledge. Failure to address this huge volume of information implies, especially for Brazil, that investment in research, development and innovation goes to waste when patent literature is neglected, which results in repeated investigations and consequently, a delay in the scientific and technological development of the country. Thus, the results point out to the need to encourage the use of patents as they are an important source of information for biotechnology in health.
  • Enseñanza de la metodología de la investigación en ciencias sociales: el punto de vista del alumno de máster Artigos Originais

    MONTESI, Michela; CUEVAS-CERVERÓ, Aurora; FERNÁNDEZ-BAJÓN, María Teresa

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Pretendemos conocer la experiencia del alumnado del Máster en Gestión de la Documentación, Bibliotecas y Archivos de la Universidad Complutense de Madrid en el aprendizaje de la metodología de la investigación. Las áreas exploradas incluyen la percepción del trabajo colaborativo, el papel de las emociones, las implicaciones de las competencias investigativas a nivel profesional, y finalmente el rol del tutor del Trabajo de Fin de Máster. Se realiza una encuesta en la que han participado 26 alumnos de máster inscritos en los cursos 2014-2015 y 2013-2014, tanto en la modalidad virtual como presencial. Los resultados apuntan a la necesidad de equilibrar el trabajo colaborativo con el seguimiento individual del alumno. Ponen de relieve asimismo que un entramado importante de emociones es consustancial a la experiencia de aprendizaje y que la mayoría de éstas son positivas. Es más difícil apreciar las implicaciones de las competencias investigativas para la esfera profesional debido al desconocimiento de los contextos profesionales concretos de los alumnos. Las actividades que los alumnos consideran como más creativas para la investigación suponen la discusión del trabajo propio (tutorías con el tutor) o del trabajo de otros estudiantes (asistencia a defensas de Trabajo de Fin de Máster). Finalmente, la figura del tutor se destaca en cuanto a su importancia en el aprendizaje de la metodología, siendo especialmente relevante su área de investigación.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The aim of this paper is to understand students’ experience of research methodology teaching, through a survey with students enrolled in the Master’s Degree Program in Information Management, Libraries and Archives at the Complutense University of Madrid. The analyzed themes included the students’ perception of collaborative work, influence of emotions, implications of research competencies at the professional level, and the role of supervisors. Twenty-six master’s students, both online and on-site, were surveyed among those enrolled in the academic years 2014-2015 and 2013-2014. Results show the need to foster collaborative work with individual work in a balanced way. Furthermore, emotions, especially positive ones, appear to intertwine heavily with the learning experience. It is more difficult to appreciate the implications of research competencies for the professional sphere because of differences in the professional context of all students involved. The activities that students perceive as more creative include discussions of one’s own work (especially with the supervisor) as well as discussions of other students’ work (attendance at Master Thesis Defenses). Finally, supervisors stand out as important figure during the learning of research methodology, as their area of expertise is particularly relevant.
  • Bibliometric analysis of multi-language veterinary journals Original Articles

    KRAUSKOPF, Erwin; GARCIA, Fernanda; FUNK, Robert

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste estudo foi investigar a associação entre a escolha do idioma e o número de citações, a partir da análise de revistas publicadas em inglês e em outras línguas. Foram selecionadas as revistas agrupadas no Journal Citation Reports de 2014 sob a categoria “ciências veterinárias”, bem como os dados registrados na Web of Science entre 1994 e 2013 sobre as revistas que declararam documentos publicados em outro idioma que não o inglês. A seguir, as revistas foram classificadas por quartil, extraindo-se informações acerca de: índice de impacto, idioma(s) declarado(s), país de origem, número total de documentos publicados, número total de revisões publicadas, porcentagem de documentos publicados em inglês e quartil em que cada jornal foi classificado. Dos 48.118 documentos editados por 28 revistas analisadas, 55,8% foram publicados em inglês. Interessantemente, apesar de a maioria dessas revistas se declarar multilíngue, a maior parte dos documentos publicados em revistas quartil 1 empregou o inglês (uma média de 99,2%), enquanto para as revistas quartil 2 esse índice foi de 93,1%, para quartil 3 foi de 62,1%, e para quartil 4 foi de 27,4%. A pesquisa também confirmou que a distribuição das citações nessas revistas foi altamente distorcida. Os resultados do estudo sugerem que as revistas deveriam adotar o inglês como idioma principal, o que faz aumentar o número de citações e o fator de impacto da revista.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The purpose of this study was to investigate the association between language and total number of citations found among documents in journals written in English and other languages. We selected all the journals clustered together in the Journal Citation Reports 2014 under the subject category “Veterinary Sciences” and downloaded all the data registered between 1994-2013 by Web of Science for the journals that stated publishing documents in languages other than English. We classified each of these journals by quartile and extracted information regarding their impact factor, language(s) stated, country of origin, total number of documents published, total number of reviews published, percentage of documents published in English and the quartile in which each journal ranked. Of the 48,118 documents published by the 28 journals analyzed, 55.8% were published in English. Interestingly, although most of the journals state being multi-language, most documents published in quartile 1 journals were in English (an average of 99.2%), while the percentage was 93.1% in quartile 2 journals, 62.1% in quartile 3 journals and 27.4% in quartile 4 journals. We also confirmed that citation distribution in these journals was highly skewed. The results of this study suggest that journals should consider adopting English as the main language as this will increase citation counts and the impact factor of the journal.
  • Learning based on library automation in mobile devices: The video production by students of Universidade Federal do Cariri Library Science Undergraduate Degree Communication

    VIEIRA, David Vernon

    Resumo em Português:

    Resumo A produção de vídeos para aprendizagem tem se evidenciado ao longo dos últimos anos, principalmente quando o assunto envolve aspectos relacionados à aplicação de hardware e software para automação de espaços. Nos Cursos de Biblioteconomia, a necessidade de aprendizagem prática voltada para o conhecimento dos requisitos para automação de bibliotecas exige do docente que ele desenvolva conteúdos educacionais que permitam ao discente aprender por meio de vídeos, com o intuito de incrementar o conhecimento sobre tecnologia da informação. Dessa forma, este artigo discute as possibilidades da aprendizagem por meio dos dispositivos móveis na educação, relatando uma experiência ocorrida com discentes que ingressaram no semestre 2015.1 do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Cariri, no estado do Ceará. O levantamento bibliográfico observou artigos de periódicos científicos, anais de eventos e livros em inglês, português e espanhol sobre o assunto. A metodologia com abordagem quanti e qualitativa abrange um estudo exploratório, cuja coleta de dados utilizou-se de questionário online para conhecer a experiência de elaboração de vídeos sobre automação de bibliotecas, pelos discentes que estudavam no referido curso. Estes participaram ativamente da produção do vídeo e de sua publicação na Internet. A experiência de aprendizagem usando dispositivos móveis para gravação dos ambientes tecnológicos das bibliotecas permitiu que fossem elaborados 25 vídeos que contemplavam aspectos relativos à automação de bibliotecas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The video production for learning has been evident over the last few years especially when it involves aspects of the application of hardware and software for automation spaces. In Librarianship Undergraduate Degrees the need for practical learning focused on the knowledge of the requirements for library automation demand on teacher to develop an educational content to enable the student to learn through videos in order to increase the knowledge about information technology. Thus, discusses the possibilities of learning through mobile devices in education reporting an experience that took place with students who entered in March, 2015 (2015.1) Bachelor Degree in Library Science from the Universidade Federal do Cariri (Federal University of Cariri) in state of Ceará, Brazil. The literature review includes articles publicated in scientific journals and conference proceedings and books in English, Portuguese and Spanish on the subject. The methodology with quantitative and qualitative approach includes an exploratory study, where the data collection was used online survey to find out the experience of the elaboration of library automation videos by students who studied in that course. The learning experience using mobile devices for recording of technological environments of libraries allowed them to be produced 25 videos that contemplated aspects of library automation having these actively participated in production of the video and its publication on the Internet.
Pontifícia Universidade Católica de Campinas Núcleo de Editoração SBI - Campus II - Av. John Boyd Dunlop, s/n. - Prédio de Odontologia, Jd. Ipaussurama - 13059-900 - Campinas - SP, Tel.: +55 19 3343-6875 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: transinfo@puc-campinas.edu.br