Acessibilidade / Reportar erro
Bolema: Boletim de Educação Matemática, Volume: 26, Número: 42b, Publicado: 2012
  • A história da derivada de Mariana: uma experiência didática Artigos

    Baldino, Roberto Ribeiro; Fracalossi, Aline Schröpfer

    Resumo em Português:

    Neste artigo introduzimos o conceito de derivada como quociente de infinitésimos através de uma história para crianças e adultos. Incluímos o relato da compreensão, da história e do conceito, demonstradas por duas meninas, uma de 10, outra de 12 anos. Segue uma breve apologia em favor do uso dos infinitésimos no ensino de cálculo e com a descrição do contexto de uma sala de aula de cálculo para calouros, onde essa história foi aplicada como ficha de trabalho. Lançamos um repto aos professor de cálculo e autores de livros textos: produzam algo igualmente acessível para apresentar o conceito de derivada pela via dos limites.

    Resumo em Inglês:

    In this paper we tell a story for children and adults designed to introduce the concept of derivative as a quotient of infinitesimals. We report on the understanding of 11 and 12-years old girls about the story and the concept. A brief justification for the use of infinitesimals in the teaching of calculus follows, as well as a description of the context of a freshmen calculus course classroom where this story was used as a worksheet. We challenge the calculus teachers and textbook authors to produce something equally accessible for the introduction of the concept of derivative via the theory of limits.
  • Educação matemática na escola indígena sob uma abordagem crítica Artigos

    Bernardi, Luci dos Santos; Caldeira, Ademir Donizeti

    Resumo em Português:

    Esse artigo busca promover uma reflexão sobre desafios da Educação Matemática na Escola Indígena, tendo como referência o povo Kaingang da Terra Indígena Xapecó, em Ipuaçu (SC), e as possibilidades de inserção, no ambiente de sala de aula, de discussões relacionadas aos papéis desempenhados pela matemática na sociedade indígena. Com esse propósito, apresentamos contribuições da Educação Matemática Crítica a partir de três questões fundamentais: o quadro sociopolítico da educação matemática (globalização e guetorização), competências que deveriam ser associadas à educação matemática (matemacia) e o foreground dos estudantes indígenas. A compreensão de que as práticas e a produção de conhecimentos matemáticos ocorrem em todas as culturas é um dos esteios desse trabalho, que tem aporte teórico na Etnomatemática.

    Resumo em Inglês:

    This article encourages a reflection on the challenges facing mathematical education in an indigenous school in a Kaingang community located in the Xapeco indigenous land area in Ipuacu (SC), and the possibilities of insertion, into the environment of the classroom, of discussions related to the roles played by mathematics in indigenous society. For this purpose, we present contributions from critical mathematical education regarding three fundamental issues: the sociopolitical context of mathematical education (globalization and ghetto-ization), competencies that should be associated with mathematical education (mathemacy) and foreground of indigenous students. The understanding that the practices and the production of mathematical knowledge occur in all cultures is one of the mainstays of this study, which is based on the theoretical foundations of Ethnomathematics.
  • Un estudio exploratorio sobre las competencias numéricas de los estudiantes para maestro

    Contreras, Luis C.; Carrillo, José; Zakaryan, Diana; Muñoz-Catalán, Mª Cinta; Climent, Nuria

    Resumo em Espanhol:

    Desde la educación matemática, la formación inicial del maestro debe promover la adquisición de competencias en la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas, asumiendo adquiridas, al menos en gran parte, las relativas a la disciplina. Este objetivo se ve mermado por las numerosas y graves lagunas en conocimientos puramente matemáticos de los estudiantes para maestro que acceden a ella, que les impide implicarse en razonamientos didácticos específicos. En este artículo describimos las competencias numéricas deseables en los estudiantes para Maestro y, a través de un estudio exploratorio con alumnos de la Universidad de Huelva, indagamos sobre el grado de adquisición de algunas de ellas.

    Resumo em Inglês:

    Concerning mathematics education, primary teachers initial education should encourage the acquisition of competences with respect mathematics teaching and learning, assuming that most of those related to the discipline will be learned. This objective is undermined by the numerous and serious gaps in student teachers' mathematical knowledge which impede them from getting engaging in specific pedagogical reasoning. Through an exploratory study with student teachers from the University of Huelva, we investigate the level of numerical competence they have.
  • Estudio sobre las praxeologías que se proponen estudiaren un curso universitario de cálculo

    Corica, Ana Rosa; Otero, María Rita

    Resumo em Espanhol:

    En este trabajo se analizan las organizaciones que se proponen estudiar en un curso de cálculo universitario relativas a las nociones de límite y continuidad funcional. Desde la Teoría Antropológica de lo Didáctico se analizó el material editado por lo profesores destinado a estudiantes universitarios. Los principales resultados indican que se propone el estudio de tareas aisladas, que no conducen a la elaboración y validación de elementos tecnológicos. De esta manera, se evidencia la organización de los saberes en dos niveles: uno teórico y otro práctico, donde este último no tiene incidencia para la conformación del primero. Esto genera una inadecuada interpretación del conocimiento científico, reduciendo su estudio a organizaciones matemáticas desarticuladas.

    Resumo em Inglês:

    In this research we analyzed the organizations proposed to be studied in a university calculus course relative to the notions of functional limit and continuity. The material developed by teachers for the university students was analyzed using the Anthropologic Theory of the Didactic. The principal results indicate that the materials propose the study of isolated tasks, which do not lead to the production and validation of technological elements. Thus, knowledge appears to be organized in two levels: one theoretical and other practical, where the latter does not affect the conformation of the former. This generates an inadequate interpretation of scientific knowledge, reducing its study to disconnected mathematical organizations.
  • Naturaleza del razonamiento algebraico elemental

    Godino, Juan D.; Castro, Walter F.; Aké, Lilia P.; Wilhelmi, Miguel R.

    Resumo em Espanhol:

    La introducción del razonamiento algebraico en educación primaria es un tema de interés para la investigación e innovación curricular en didáctica de las matemáticas, y presupone una visión ampliada de la naturaleza del álgebra escolar. En este trabajo proponemos una manera de concebir el razonamiento algebraico, basada en los tipos de objetos y procesos matemáticos introducidos en el enfoque ontosemiótico del conocimiento matemático. En síntesis, la consideración de una práctica matemática como algebraica se basará en la intervención de procesos de generalización y simbolización, junto con otros objetos usualmente considerados como algebraicos, tales como relaciones binarias, operaciones, funciones y estructuras. Esta forma de concebir el álgebra elemental es contrastada con las caracterizaciones dadas por otros autores. Asimismo, proponemos una tipología de configuraciones algebraicas que permite definir grados de algebrización de la actividad matemática.

    Resumo em Inglês:

    The introduction of algebraic reasoning in primary education is a subject of interest for research and curricular innovation in mathematics education, which supposes an extended vision of the nature of school algebra. In this paper we propose a way to conceive of algebraic reasoning based on the types of mathematical objects and processes introduced in the onto-semiotic approach to mathematical knowledge. In particular, considering a mathematical practice as algebraic is based on the intervention of generalization and symbolization processes, along with other objects usually considered as algebraic, such as binary relations, operations, functions and structures. This way to conceive of elementary algebra is based on and compared to the characterizations given by other authors. We also propose a typology of algebraic configurations that allows defining degrees of algebrization of mathematical activity.
  • O ler e o escrever na construção do conhecimento matemático no Ensino Médio Artigos

    Oliveira, Roberto Alves de; Lopes, Celi Espasandin

    Resumo em Português:

    Esta pesquisa teve como objetivo investigar a utilização de diferentes estratégias de Leitura e Escrita no ensino de Matemática do Ensino Médio, e de instrumentos nos quais os alunos externaram as suas percepções durante o processo de ensino e aprendizagem. Para tanto, realizou-se uma pesquisa qualitativa com análise interpretativa sobre as atividades e os instrumentos propostos, os quais foram organizados em um Portfólio. A formulação e a aplicação da pesquisa, bem como a análise dos resultados e as conclusões foram baseadas no enfoque histórico-cultural de Vigotski e estudos sobre a linguagem matemática e a utilização da Leitura e Escrita nas aulas de Matemática, de diversos pesquisadores. As categorias emergentes da análise dos dados foram: a construção do conhecimento matemático, a semântica dos termos matemáticos, os valores demonstrados pelos alunos e a potencialidade das atividades. Os resultados, considerando-se todas as categorias, indicam que o processo pode tornar a relação professor-aluno e aluno-aluno mais interativa e mais efetiva para a construção do conhecimento matemático.

    Resumo em Inglês:

    The main goal of this study was to investigate the utilization of different strategies of reading and writing in mathematics teaching at the high school level, and of instruments the students could use to externalize their perceptions during the teaching and learning process. A qualitative research methodology was used, with interpretative analysis of the activities and the proposed instruments, which were organized in a Portfolio Book. The formulation and the application of the research, as well as the analysis of the results and the conclusions, were based on Vygotsky's historical-cultural approach and on other studies regarding mathematical language and the utilization of reading and writing in mathematics classes. The categories that emerged from the analysis of the data were the construction of mathematical knowledge, semantics of the mathematical terms, values and the potentiality of the activities. Considering all the categories, the results indicate that the process can make the relationship among teacher and students more interactive and effective for the construction of mathematical knowledge.
  • Equação e conhecimento matemático para o ensino: relações e potencialidades para a Educação Matemática Artigos

    Ribeiro, Alessandro Jacques

    Resumo em Português:

    A noção de conhecimento matemático para o ensino, desenvolvida por Deborah Ball e seus colaboradores, surgiu a partir dos trabalhos de Shulman acerca do conhecimento pedagógico do conteúdo. O conhecimento matemático para o ensino refere-se a um tipo de conhecimento necessário para o professor poder desenvolver a sua "tarefa" de ensinar matemática. No presente ensaio teórico, pretende-se apontar relações e potencialidades entre diferentes significados de equação - concebidos a partir dos trabalhos de Alessandro Ribeiro - e o conhecimento matemático para o ensino, no caso do conceito de equação. Nesse sentido, desenvolveram-se análises dos resultados de pesquisas que contemplam tais significados à luz do modelo teórico proposto por Ball. Dentre os principais resultados, observaram-se as convergências entre tais estudos, reconhecendo potencialidades que a abordagem de diferentes significados de equação pode propiciar para a constituição do conhecimento matemático para o ensino de equações, por exemplo, a partir da epistemologia do conceito de equação.

    Resumo em Inglês:

    The notion of mathematical knowledge for teaching, developed by Deborah Ball and her colleagues, emerged from Shulman's works on pedagogical content knowledge. Mathematical knowledge for teaching refers to a kind of knowledge teachers need to develop their "tasks" in teaching mathematics. In this paper, we seek to point out relations between different meanings of equation, conceptualized based on the work of Alessandro Ribeiro, and their potentialities with respect to mathematical knowledge for teaching, in the case of the concept of equation. Research results were analyzed based on those meanings in the light of the theoretical model proposed by Ball. Similarities between the studies were observed, recognizing the potential that addressing different meanings of equation can provide for the construction of mathematical knowledge for teaching equations, particularly from the epistemology of the concept of equation.
  • Desarrollo del conocimiento para la enseñanza de la proporcionalidad en futuros profesores de primaria

    Rivas, Mauro A.; Godino, Juan D.; Castro, Walter F.

    Resumo em Espanhol:

    Este artículo informa sobre los resultados de un proceso instruccional en el ámbito de la formación inicial de profesores de matemáticas, cuyo objetivo es desarrollar el conocimiento necesario para la enseñanza de la matemática en futuros maestros de primaria. Este proceso comprende: (a) la resolución de un problema de proporcionalidad, (b) el análisis de la resolución del problema haciendo uso de una herramienta de análisis epistémico, y (c) las valoraciones dadas por futuras maestras a tres tipos de respuestas del problema, elaboradas por alumnos de 6º curso de primaria. Los resultados indican que este proceso formativo promueve el desarrollo del conocimiento necesario para la enseñanza de la proporcionalidad. Para concluir se discuten algunas implicaciones de estos resultados para la formación de profesores.

    Resumo em Inglês:

    This paper describes some outcomes of an educational process in a teacher mathematics education context. The main objective of the education process is to develop the mathematical knowledge necessary to teach at the elementary grade-level. This process involves: (a) the proportionality problem resolution, (b) analysis of the problem resolution using an epistemic analysis tool, and (c) prospective assessment of three types of sixth graders' responses to a proportionality problem. The results point out that the formative process fosters the development of mathematical knowledge for teaching. Finally, some implications for prospective teacher education are discussed.
  • Saberes quilombolas: um estudo no processo de produção da farinha de mandioca Artigos

    Vizolli, Idemar; Santos, Rosa Maria Gonçalves; Machado, Renato Francisco

    Resumo em Português:

    Esse estudo tem como objetivo identificar ideias matemáticas presentes no processo de produção da farinha de mandioca na Comunidade Quilombola Lagoa da Pedra, Arraias, TO. Autores como D'Ambrosio, Knijnik, entre outros, indicam que as pessoas, em suas práticas cotidianas, encontram modos próprios para solucionar problemas que envolvem conceitos matemáticos e que esses modos apresentam traços típicos de sua cultura. Inspirados na metodologia da pesquisa etnográfica, os dados e informações foram coletados por meio de filmagens, fotos, anotações, observações, entrevistas e na participação no processo de fabricação da farinha de mandioca. Os resultados indicam que os Quilombolas da Lagoa da Pedra desenvolveram uma série de conhecimentos matemáticos que se manifestam no processo da produção de farinha de mandioca, entre os quais se destaca a utilização de sistema de medidas convencionais como, por exemplo, metro, tonelada, quilograma e medidas de tempo, entre outras; e não convencionais como, por exemplo, vara, braça, quadro, tarefa, entre outras.

    Resumo em Inglês:

    This study aimed to recognize mathematical ideas in the process of producing cassava flour in the Lagoa da Pedra Quilombola Community, in Arraias, TO. Authors such as D'Ambrosio, Knijnik, among others, have described how people, in their day-today practices, find their own ways of solving problems that involve mathematical conceptions, and that these ways are peculiar to their culture. Using an ethnographic research approach, the data and the information collected included video recordings, photos, notations, observations, interviews, and participation in the fabrication process of the cassava flour. The results show that the Lagoa da Pedra Quilombolas developed a series of mathematical conceptions that are manifested in the cassava flour production process, such as: the use of a conventional measurement system, for example, meter, ton, kilogram and time measures, among others; and non-conventional measures such as, vara, braça, quadro, tarefa.
  • Saúde e números: uma parceria de sucesso Artigos

    Miranda, Paula Reis de; Gazire, Eliane Scheid

    Resumo em Português:

    Perante a recente inserção da Educação de Jovens e Adultos na rede federal de Educação Profissional e Tecnológica, por meio da implantação do PROEJA - Programa de Integração à Educação Básica na Modalidade Educação de Jovens e Adultos nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, percebeu-se a necessidade de investigar as possibilidades da construção de um material didático para ensino de Matemática para um curso de Agente Comunitário de Saúde nesta modalidade. Este artigo apresenta resultado de uma pesquisa de mestrado: o Caderno Temático Saúde e Números, composto por 10 unidades e um projeto interdisciplinar, cuja finalidade é proporcionar ao estudante o desenvolvimento dos conhecimentos matemáticos de forma interdisciplinar, permitindo uma formação integral do cidadão. Além disso, espera-se que os professores possam, a partir deste, produzir seu próprio material didático.

    Resumo em Inglês:

    With the recent inclusion of youth and adults in the federal system of vocational and technological education, through the PROEJA (Program to Integrate Youth and Adults in Basic Education, in Federal Institutions of Education, Science and Technology), there was a need to investigate the possibilities of creating educational material for teaching a mathematics course for Community Health Agents. This article presents the results of a sudy: the Notebook theme "Health and Figures", comprising 10 units and an interdisciplinary project whose aim is to provide the student with the development of mathematical knowledge in an interdisciplinary way, allowing an integral formation of the citizen. Moreover, it is expected that teachers can, from this, produce their own materials.
  • Qual o papel que a memória de trabalho exerce na aprendizagem da matemática? Artigos

    Corso, Luciana Vellinho; Dorneles, Beatriz Vargas

    Resumo em Português:

    A memória de trabalho é um sistema cognitivo que apoia o desenvolvimento de várias aprendizagens, entre elas, a matemática. Discute-se, no artigo, se as dificuldades na matemática estão associadas a defasagens em componentes específicos da memória de trabalho, ou estão relacionadas a um déficit geral deste sistema, considerando o modelo de Baddeley e Hicht. Analisa-se a diversidade encontrada nos resultados das pesquisas que relacionam memória de trabalho a dificuldades na matemática, apontando justificativas para tal situação. Define-se o papel da memória de trabalho na aprendizagem da matemática, destacando-se que tal aprendizagem está diretamente ligada a outros processos cognitivos fundamentais para o bom desempenho matemático, como é o caso da velocidade de processamento e da recuperação fluente de fatos aritméticos da memória de longo prazo. O desenvolvimento de mais pesquisas relacionando memória de trabalho a dificuldades na matemática é de fundamental importância, possibilitando avanços nos processos de prevenção e intervenção.

    Resumo em Inglês:

    Working memory is an important cognitive system that supports the development of many learning activities, among them, mathematics. The article discusses if the difficulties in mathematics are associated with problems in specific components of working memory, or are related to a general deficit of the system, considering the model proposed by Baddeley and Hicht. It analyzes the diversity found in research results linking working memory to mathematics difficulties, pointing out possible reasons for this situation. It discusses the role that working memory plays in learning mathematics emphasizing that this ability is directly linked to other cognitive processes that are also fundamental to proper mathematical performance, such as processing speed and the recovery of arithmetic facts from long-term memory. The development of more research relating working memory to learning difficulties in mathematics is essential because it enables progress in the processes of prevention and intervention.
  • The relationship between different kinds of students' errors and the knowledge required to solve mathematics word problems

    Haghverdi, Majid; Semnani, Ahmad Shahvarani; Seifi, Mohammad

    Resumo em Português:

    O principal objetivo desta pesquisa é examinar a relação entre diferentes tipos de erros cometidos por estudantes e os conhecimentos necessários para resolver situações-problema em Álgebra, Aritmética e Geometria. Para a análise de erros seguimos as considerações de Kinfong e Holtan e para investigar o conhecimento necessário para ultrapassar os erros mobilizamos a teoria de Mayer. A metodologia de pesquisa é semi-experimental, envolvendo um teste de matemática com seis questões e entrevistas dirigidas. Os resultados da pesquisa revelaram que os erros na solução dos problemas-palavra aritméticos resultaram da falta de conhecimentos linguísticos, semânticos, estruturais e comunicativos; no que diz respeito aos problemas-palavra, os erros vinculam-se à lacunas no conhecimento semântico, estrutural e intuitivo. Em relação aos problemas-palavra algébricos os erros devem-se a lacunas quanto às operações matemáticas. Em síntese, os resultados mostram que a maior deficiência dos alunos relaciona-se a lacunas relativas ao conhecimento semântico, estrutural e comunicativo.

    Resumo em Inglês:

    The main objective of this research is to examine the relationship between different kinds of errors and the knowledge required to solve word problems in Arithmetic, Algebra and Geometry. Kinfong's and Holtan's framework supports the analysis of the errors, and Mayer's theory was implemented to understand the necessary knowledge for solving math word problems. The research methodology follows a semi-experimental method. Research tools comprise both a descriptive math test and a directed interview. The research findings revealed that students' errors when solving arithmetic word problems result from the lack of linguistic, semantic, structural and communicational knowledge; when solving the geometric word problems, the lack of semantic, intuition and structural knowledge were the cause of the students' errors. Regarding algebra word problems, miscalculation was the reason for the higher error rate. Results show that the highest deficiency is mainly related to the lack of semantic, structural and communicational knowledge.
  • Análisis de un proceso de estudio sobre la enseñanza del límite de una función

    Contreras de la Fuente, Ángel; García Armenteros, Manuel; Font Moll, Vicenç

    Resumo em Espanhol:

    El presente trabajo tiene por objetivo analizar la estructura y funcionamiento de una clase de matemáticas en la que se enseña el límite de una función de una forma intuitiva¹ en el primer curso del Bachillerato². Este análisis se basa en el enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática y está pensado para describir, explicar y valorar procesos de estudio matemático en el aula. El principal resultado es llegar a una valoración fundamentada de la idoneidad didáctica del proceso de estudio analizado.

    Resumo em Inglês:

    This current study aims to analyze the structure and development of a math class that teaches the limit of a function in an intuitive way in the first year of high school. This analysis is based on the onto semiotic approach of knowledge and of mathematical instruction. It intends to describe, explain and evaluate the processes of mathematical education in the classroom. The main result is to reach an evaluation based on the didactic suitability of the process of instruction analyzed.
  • A regra dos sinais para a multiplicação: ponto de encontro com a noção de congruência semântica e o princípio de extensão em matemática Artigos

    Moretti, Méricles T.

    Resumo em Português:

    A regra dos sinais para a multiplicação é apresentada, sem demonstração, por Diofanto de Alexandria há muito tempo. Somente em 1867 ela é demonstrada por Hankel como, sendo a única que possui a vantagem de satisfazer a distributividade à esquerda e a distributividade à direita. Assim, ele resolve o problema definitivamente do ponto de vista matemático quando usa o princípio de extensão ao prolongar para os números negativos a propriedade da distributividade, há muitos anos utilizada para os positivos. Veremos que a questão do ponto de vista didático se mantém ainda hoje, e apontamos, também, estudos na perspectiva de ensino dessa regra baseada na ideia de congruência semântica e no princípio de extensão em matemática.

    Resumo em Inglês:

    In the 3rd century B.C., the sign rule for multiplication was presented by Diophantus of Alexandria without any demonstration. Only in 1867 was the rule demonstrated by Hankel as being the only one with the advantage of satisfying both left and right distributivity. Thus, Hankel solves the problem from the mathematical point of view when he uses the extension principle to apply the distributivity property, which has been used for many years with positive numbers, to negative numbers. This paper shows that this approach is still present in mathematics teaching today. The paper also presents studies from a teaching perspective of this rule based on the idea of semantic congruence and the extension principle in mathematics.
  • Non-thesis master´s level pre-service mathematics teachers' conceptions of proof

    Uğurel, Işikhan

    Resumo em Português:

    Este estudo de caso, realizado com professores pós-graduandos em cursos universitários nos quais atua o autor, na Turquia, é parte de uma pesquisa de grande escala. O objetivo principal do estudo é identificar as concepções desses pós-graduandos sobre a prova formal e a atividade de implementá-la. Este artigo explicita os resultados preliminares da pesquisa e centra-se na opinião dos participantes sobre o significado de prova, da ação de provar e das intenções dessa estratégia formal e de seu uso. Três grupos de dados foram utilizados neste artigo: o primeiro envolve ensaios escritos produzidos pelos pós-graduandos; o segundo envolve as discussões em grupo e o último grupo refere-se a entrevistas individuais semi-estruturadas. Os resultados demonstram que os professores muitas vezes preferem o discurso formal para definir a prova, mas têm dificuldades quando solicitados a atribuir significado a essas definições. A opinião geral dos participantes sobre os objetivos de uma prova formal foca-se na verificação e na explicação. Outro objetivo do estudo foi atentar para a possibilidade de alteração das concepções desses professores pós-graduandos sobre os temas em foco. Nesse sentido, os resultados mostram que as suas opiniões, tanto em relação ao significado quanto aos objetivos de uma prova, se alteram. Tais mudanças envolvem novas ideias acerca das concepções anteriormente defendidas e incorporam novas dimensões, mas não são suficientes para alterar significativamente as crenças prévias.

    Resumo em Inglês:

    This case study research was carried out with eight pre-service teachers enrolled in a non-thesis Masters degree program at the university where the author works after having earned undergraduate degrees in mathematics from different universities in Turkey. The study is part of a large-scale study. The main part of the study aimed to identify the conceptions of participants about proof and proving in a period of ten weeks. The present study contains the preliminary findings regarding the participants' opinions about the meaning of proof and proving and the purposes of proof. Three groups of data were used in this article. The first group involves the essay writing of pre-service teachers; the second group involves whole group discussions; and the last group contains individual semi-structured interviews. The results demonstrate that the pre-service teachers often prefer using formal discourse to define proof but have certain difficulties in making sense of these definitions. The general opinion of the participants about the purposes of proof concentrates on verification and explanation. Another problem examined in the study was concerned with whether the pre-service teachers' opinions about the meaning and purposes of proof can change. The results showed that their opinions may change regarding both. However, the changes involved expansion of their previous opinions by adding new dimensions, without moving in another direction.
  • Modelagem em Educação Matemática Resenhas

    Kistemann Jr., Marco Aurélio
  • A etnomatemática no contexto do ensino inclusivo Resenhas

    Santos, Evelaine Cruz dos
  • A transição do cálculo para a análise: uma resenha de três trabalhos de Márcia Maria Fusaro Pinto Resenhas

    Otero-Garcia, Sílvio César
  • Educação Matemática online: a elaboração de projetos de modelagem Resenhas

    Matucheski, Silvana
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática Avenida 24-A, 1515, Caixa Postal 178, 13506-900 Rio Claro - SP Brasil - Rio Claro - SP - Brazil
E-mail: bolema.contato@gmail.com