Acessibilidade / Reportar erro
Estudos de Psicologia (Natal), Volume: 13, Número: 1, Publicado: 2008
  • Problemas de conducta en niños víctimas de violencia familiar: reporte de profesores

    Armenta, Martha Frías; Sing, Blanca Fraijo; Osorio, Nehemias Cuamba

    Resumo em Espanhol:

    El objetivo de esta investigación fue analizar la relación de los problemas de conducta que los niños presentan en la escuela y el maltrato infantil. La muestra la constituyeron 110 menores; 61 fueron identificados como maltratados y 50 fueron de la población general. Se aplicó la lista de chequeo de Achenbach (Achenbach, 1991; Achenbach & McConaughy, 1997) a los maestros, así como la Escala de Tácticas de Conflicto de Straus et al. (1998), la de Depresión de Hamilton (1959), obteniendo también variables demográficas de los niños. Se probó un modelo de ecuaciones estructurales en donde la variable dependiente fueron los problemas de conducta y las independientes la violencia familiar y la depresión. Los resultados indican que el maltrato tuvo un efecto significativo en los problemas de conducta de los menores, mediada por la depresión. Concluimos que los profesores deben ser entrenados en la detección y atención del maltrato infantil para prevenir problemas sociales graves como la delincuencia.

    Resumo em Inglês:

    The objective of this study was to analyze the relationship between conduct problems that children display at school and child abuse. The sample was constituted by 110 minors; 61 were identified as abused and 50 were from the general population. Achenbach's checklist (Achenbach, 1991; Achenbach & McConaughy, 1997) was administered to teachers, and Straus et al.'s (1998) Tactics of Conflict Scale and Hamilton's (1959) Depression Scale were administered to children. Demographic variables were also considered. A structural equations model was tested wherein the dependent variable was conduct problems, while family violence and depression were the independent variables. Results indicated that child abuse had an indirect effect on children's conduct problems, which was mediated by depression. We concluded that teachers should be trained in detecting and attending child abuse in order to prevent further serious social problems such as delinquency.
  • Nem todo material concreto é igual: a importância dos referentes na resolução de problemas Artigos

    Batista, Adriana Maria da Silva Barbosa; Spinillo, Alina Galvão

    Resumo em Português:

    A partir da distinção entre material concreto definido e material concreto indefinido, examinou-se como diferentes suportes concretos de representação influenciam a resolução de problemas de divisão e de multiplicação. Quarenta crianças de 8 anos resolveram os mesmos problemas. Às crianças do Grupo 1 (concreto indefinido) foram disponibilizadas fichas plásticas; e às do Grupo 2 (concreto definido) objetos que tinham relação com os referentes das quantidades presentes no enunciado dos problemas (jarros e flores, carrinhos e caixas). O material concreto definido favoreceu a compreensão das relações lógico-matemáticas, facilitando o desempenho e o uso de procedimentos apropriados, o mesmo não ocorrendo com o material concreto indefinido. Concluiu-se que a compreensão da criança é influenciada pelos suportes de representação e que nem todo material concreto tem o mesmo efeito sobre a resolução de problemas, sendo necessário considerar, além de seu caráter manipulativo, a relação entre os referentes das quantidades e o material disponibilizado.

    Resumo em Inglês:

    This study examines how different types of concrete materials (specific and non-specific) influence children's comprehension when solving multiplication and division problems. Forty 8-year-old children were divided into two groups, and asked to solve the same problems. The children in Group 1 (non-specific) were given plastic tokens. The children in Group 2 (specific) were given objects which had a direct relation to the referents of the quantities mentioned in the problems (e.g., vases and flowers, toy cars and boxes). The specific concrete materials favoured performance and the use of more appropriate procedures than non-specific concrete materials. The conclusion was that the child's comprehension is influenced by the representational support available to him/her, and that not all concrete materials have the same effect on problem solving. It is necessary to consider not only the manipulative nature of the material, but the relation between the referents of the quantities and the representational support available as well.
  • Optimismo disposicional, sintomatologia psicopatológica, bem-estar e rendimento académico em estudantes do primeiro ano do ensino superior Artigos

    Monteiro, Sara Otília Marques; Tavares, José Pereira da Costa; Pereira, Anabela Maria de Sousa

    Resumo em Português:

    O presente estudo ex post facto investiga a relação entre o optimismo disposicional e a sintomatologia psicopatológica, o bem-estar e o rendimento académico numa amostra de estudantes que frequentam pela primeira vez o ensino superior. Um total de 316 estudantes de uma universidade portuguesa preencheu o Life Orientation Test - Revised, o Brief Symptom Inventory, a Échelle de Mesure des Manifestations du Bien-Être Psychologique e forneceu indicadores de rendimento académico. Dos resultados obtidos, destacamos: (a) a existência de uma correlação negativa e significativa entre o optimismo disposicional e a sintomatologia psicopatológica; (b) a existência de uma correlação positiva e significativa entre o optimismo disposicional e o bem-estar; e, (c) a existência de uma correlação positiva e significativa entre o optimismo disposicional e o rendimento académico. A interpretação dos resultados, bem como as possíveis implicações destes, são discutidos à luz de literatura relevante.

    Resumo em Inglês:

    The present ex post facto study investigates the relationship between dispositional optimism and psychopathological symptomatology, well-being and academic performance among first year higher education students. A total of 316 students of a Portuguese university completed the Life Orientation Test Revised, Brief Symptom Inventory, Échelle de Mesure des Manifestations du Bien-Être Psychologique and gave indicators of academic performance. From the results, we can distinguish: (a) the negative and significant correlation between dispositional optimism and psychopathological symptomatology; (b) the positive and significant correlation between dispositional optimism and well-being; and, (c) the positive and significant correlation between dispositional optimism and academic success. Interpretation of the results and their implications for student counselling are discussed in the light of the relevant literature.
  • Histórias infantis: um recurso para a compreensão dos estados mentais Artigos

    Rodrigues, Marisa Cosenza; Rubac, Jacqueline Silva

    Resumo em Português:

    Este estudo examinou uma amostra de 100 livros de histórias infantis nacionais para crianças pré-escolares de quatro a seis anos de idade quanto à ocorrência de termos/expressões referentes a estados mentais a partir de três eixos de análise: via palavras e expressões no texto; via figuras; e via presença de ironia e crença falsa na narrativa. A análise dos termos mentais foi realizada por um grupo de três avaliadores. Foi encontrado que 92% dos livros analisados apresentavam termos denotando estados mentais, 12% apresentavam ironia situacional, 11% continham crença falsa e que as figuras representavam o estado mental expresso no texto. Os resultados sugerem que os livros infantis nacionais podem ser utilizados como recurso para promover o desenvolvimento sociocognitivo das crianças.

    Resumo em Inglês:

    This study examined a sample of 100 national children's storybooks directed to pre-school children aged four to six years to identify words/utterances that denote mental states according to three views of analysis: via words and expressions in the text; via the pictures; and via presence of irony or false beliefs in the narrative. The analysis of mental words was realized by a group of tree people. It was found that 92% of the analyzed books contained internal state language, 12% contained situational irony, 11% contained false belief and the pictures represented the mental state concepts expressed in the text. The results point out that the national children's storybooks can be used as a resource to promote socio-cognitive development of clildren.
  • Processos de significação na relação professor-alunos: uma perspectiva sociocultural construtivista Artigos

    Tacca, Maria Carmen Villela Rosa; Branco, Angela Uchoa

    Resumo em Português:

    Neste artigo consideramos que o fracasso escolar é um fenômeno persistente que exige análises empíricas e teóricas acerca dos processos de significação envolvidos na dinâmica das interações professor-aluno relacionados com as relações ensino-aprendizagem. Com base na abordagem sociocultural construtivista, o estudo analisa a interação de fatores socioculturais com a participação ativa do indivíduo, destacando a unidade cognição-afeto. Os processos interativos atuam como mobilizadores da construção do conhecimento ao longo de convergências e divergências nas interações, especialmente nas negociações quanto aos objetivos e desenvolvimento de atividades pedagógicas. Duas turmas de segunda série do ensino fundamental foram investigadas, sendo destacados os resultados de análises microgenéticas das interações, que apontaram para crenças e estratégias comunicativas e metacomunicativas que podem favorecer ou dificultar o processo de ensino-aprendizagem. A conclusão aponta para o fato dos processos de significação estarem apoiados na metacomunicação e na unidade cognição-afeto, que direcionam as possibilidades de aprendizagem.

    Resumo em Inglês:

    School failure consists of a persistent problem in our educational system. This paper aims at contributing to understand the issue by presenting and theoretically discussing empirical data concerning the dynamics of teacher-students interactions. We draw our analysis on a constructivist sociocultural theoretical framework, which stresses the interactions between sociocultural factors and human agency, claiming for the unison, intertwined nature of affect and cognition. Interactive processes lie at the basis of knowledge construction, which takes place along convergent and divergent interaction frames, particularly during negotiations about goals and rules for educational activities. Two second-grade classrooms were investigated, the results of microgenetic analysis being especially highlighted and discussed. We show how communicative and metacommunicative strategies, together with teacher beliefs, may promote or inhibit teaching-learning processes. We conclude by discussing how meaning construction processes are profoundly intermingled with the affective-cognitive dimension of human development, and how it may decisively contribute to learning possibilities.
  • A memória histórica de Getúlio Vargas e o Palácio do Catete Artigos

    Sá, Celso Pereira de; Castro, Ricardo Vieiralves de; Möller, Renato Cesar; Perez, Juliana Aieta

    Resumo em Português:

    O artigo trata da memória histórica de Getulio Vargas (1883-1954) - que governou o país de 1930 a 1945 e de 1951 a 1954 -, em sua estreita associação com o Palácio do Catete, no Rio de Janeiro, sede da Presidência da República naquele período. Tal memória foi investigada em termos das representações sociais de Getúlio manifestadas por 410 visitantes de uma exposição realizada no Palácio - hoje, Museu da República - em homenagem ao cinqüentenário da sua morte. Os resultados, obtidos a partir das respostas a uma tarefa de associação livre e a um questionário expedito, evidenciam que a memória construída a propósito da trajetória histórica de Vargas é complexa e controvertida, mas tende nitidamente para o pólo positivo, visto que predominam as avaliações de que Getúlio fez mais coisas boas do que ruins e de que merece ser lembrado como "pai dos pobres" e como "maior estadista do Brasil".

    Resumo em Inglês:

    The article deals with the historical memory of Getúlio Vargas (1883-1954) - who governed Brazil from 1930 to 1945 and from 1951 to 1954 -, in its close association to the Catete Palace, in Rio de Janeiro, which was the Republic Presidency's seat during that period. Such a memory was investigated in terms of the social representations about Getúlio which were manifested by 410 visitors to an exhibition held in the Palace - Republic Museum, nowadays - in honor to the fiftieth anniversary of his death. Results, which were obtained from responses to a free association task and to a concise questionnaire, evidence that the memory which was built about the historical trajectory of Vargas is a complex and controversial one, but it tends sharply for the positive pole, since the evaluations that Getúlio did more good than bad things and that he deserves to be remembered as "father of the poor people" and as "Brazil's greatest statesman" prevail.
  • Revisão das pesquisas brasileiras em avaliação psicológica de habilidades e inteligência de condutores Artigos

    Silva, Fábio Henrique Vieira de Cristo e; Alchieri, João Carlos

    Resumo em Português:

    O campo da avaliação psicológica de motoristas é caracterizado por dificuldades e limitações em sua fundamentação e exercício profissional, necessitando de estudos que sistematizem os conhecimentos produzidos e ofereçam sugestões de pesquisas futuras para o seu desenvolvimento. Nesse sentido, o objetivo deste trabalho foi revisar os estudos empíricos brasileiros sobre instrumentos de avaliação psicológica de habilidades e inteligência utilizados nos processos de habilitação para conduzir veículos. Identificaram-se as publicações nestas temáticas no país, seus principais temas e métodos, bem como listaram-se os resultados obtidos. Apenas 15 publicações foram encontradas. Concluiu-se que, em cinqüenta anos, as pesquisas sobre habilidades e inteligência de motoristas trouxeram limitadas contribuições à questão da validade do processo, não sendo constatado um campo de conhecimentos sólidos em relação aos construtos e critérios da avaliação do comportamento.

    Resumo em Inglês:

    The field of psychological assessment of drivers is characterized by difficulties and limitations in both its fundamentals and professional practice, calling for studies which systematize its developments. In this sense, the object of this study is to review the Brazilian empirical studies on the instruments for psychological assessment of the abilities and intelligences adopted in the evaluation processes of drivers. Publications dealing with this topic in the country, as well as their main themes and methods were identified, and the results obtained were listed. Only 15 publications were found. It is concluded that, in fifty years, the research on the abilities and intelligences of drivers have brought limited contributions to the issue of validity of the process, not having been found a solid field of knowledge in relation to the constructs and assessment criteria of their behavior.
  • O processo de significação no tempo narrativo: uma proposta metodológica Artigos

    Ribeiro, Anália Keila; Lyra, Maria C. D. P.

    Resumo em Português:

    Este trabalho propõe uma metodologia de análise considerando o tempo como conceito central na construção de significados em narrativas (Ricoeur, 1994). As bases teórico-metodológicas dão suporte à proposição de três dimensões de análise, chamadas mimesis I, II e III. Mimesis I é descrita e exemplificada. Esta primeira mimesis se refere ao necessário acordo prévio entre autor e audiência acerca do mundo da ação narrada. A análise de uma narrativa escrita por uma estudante do ensino médio acerca de sua experiência escolar provê uma ilustração de como o tempo se torna espacializado como cronotopos, constituindo o cenário para a construção de significados (Bakhtin, 1986, 2000). Tais cenários oferecem o locus no qual as possibilidades e dificuldades envolvidas na transformação e no desenvolvimento do autor criam os significados de sua experiência. Eles também fornecem elementos para a identificação de interfaces entre o desenvolvimento individual e o ambiente social e cultural no qual este desenvolvimento ocorre.

    Resumo em Inglês:

    This work proposes a methodology of analysis that takes time as central conception to the construction of narrative meanings (Ricoeur, 1994). The theoretical and methodological bases support the proposal of three dimensions of analysis called mimesis I, II and III. Mimesis I analysis is reported and exemplified. This first mimesis refers to a necessary previous agreement between an author and audience about the world of the narrated action. The analysis of a narrative written by a high school female student regarding her school experience provides an illustration of how time becomes specialized as cronotopos, constituting the scenery for meaning construction (Bakhtin, 1986, 2000). These sceneries offer the locus in which possibilities and difficulties involved in the transformation and development of the author create the meanings of his/her experience. They also provide elements to the identification of interfaces between the individual development and the socio-cultural environment where this development occurs.
  • Instrumentos de inteligência e interesses em orientação profissional Artigos

    Godoy, Silvia; Noronha, Ana Paula Porto; Ambiel, Rodolfo Augusto Matteo; Nunes, Maiana Farias Oliveira

    Resumo em Português:

    O uso de instrumentos psicometricamente ajustados ao contexto em que serão utilizados é fundamental para a confiabilidade de processos de avaliação psicológica. Em situações de orientação profissional, tal preceito tem igual importância, uma vez que a análise de diferentes construtos deve levar o sujeito a melhor se conhecer, proporcionando uma escolha adequada da profissão. O objetivo desse estudo foi correlacionar diferentes instrumentos de avaliação de interesses profissionais e inteligência, aplicados a 312 participantes de um programa de orientação profissional, com média de idade de 16,13 anos (DP = 2,07). Os resultados mostraram algumas correlações significativas entre BPR-5 e LIP, por um lado, e entre o INV e Angelini de outro. Novos estudos com amostras maiores e mais heterogêneas geograficamente são sugeridos, a fim de se obter mais evidências de validade, principalmente para os instrumentos ainda não aprovados pelo Conselho Federal de Psicologia.

    Resumo em Inglês:

    The use of psychometrically adjusted instruments to the context in which they will be used is important to trust the psychological assessments process. In professional counseling situations, such use has the same importance, since different constructs analyses must provide a better self-knowledge, facilitating an adequate professional choice. The goal of this study was to correlate different intelligence and vocational interests instruments, answered by 312 students from a vocational counseling process, with age average 16.13 years old (SD = 2.07). Results showed significant correlations between BPR-5 and LIP, in one hand, and between INV and Angelini, in the other. New studies with larger and more geographically heterogeneous samples are suggested, aiming to get more validity evidences, mainly to the not approved instruments by the Federal institution that regulates psychological test use.
  • O ciúme romântico e os relacionamentos amorosos heterossexuais contemporâneos Artigos

    Almeida, Thiago de; Rodrigues, Kátia Regina Beal; Silva, Ailton Amélio da

    Resumo em Português:

    O presente estudo pretende discorrer a respeito do ciúme romântico heterossexual, na tentativa de compreender um dos sentimentos mais presentes na vida do ser humano. Mesmo que para muitos o ciúme possa representar uma manifestação de amor, ele é, na verdade, um sentimento que produz angústia em muitos parceiros e pode atingir formas doentias, e abalar a saúde mental. Mas também é inevitável, porque em maior ou menor grau, todos estão sujeitos a ele, o que nos obriga a ficar atentos para saber elaborá-lo em favor de nossa vida amorosa. É preciso conhecer profundamente esse sentimento para que se possa compreendê-lo, e elaborarmos estratégias profícuas de enfrentamento para lidarmos com esse fenômeno.

    Resumo em Inglês:

    The present study intends to discuss the heterosexual romantic jealousy, in an attempt to understand it, as one of the most present feelings in the human life. Even for many people the jealousy may represent a love manifestation, it is, actually, a feeling that produces anguish in many partners and it can reach unhealthy forms, and to affect the mental health. However, it is also inevitable, because in larger or smaller degree, all of us are subject to it, what forces us to be attentive to know to elaborate it in favor of our loving life. In order for us to understand this feeling, it is necessary to know it deeply so that we may be able to elaborate useful strategies of confrontation of this phenomenon.
  • Comportamento animal Resenha

    Campos, Bianca
Programa de Pós-graduação em Psicologia e do Programa de Pós-graduação em Psicobiologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte Caixa Postal 1622, 59078-970 Natal RN Brazil, Tel.: +55 84 3342-2236(5) - Natal - RN - Brazil
E-mail: revpsi@cchla.ufrn.br