Acessibilidade / Reportar erro
Revista Brasileira de Educação Especial, Volume: 13, Número: 1, Publicado: 2007
  • Editorial

    Manzini, Eduardo José; Almeida, Maria Amélia; Petean, Eucia Beatriz Lopes; Marquezine, Maria Cristina; Braccialli, Lígia Maria Presumido
  • Avaliação assistida e comunicação alternativa: procedimentos para a educação inclusiva Relato De Pesquisa

    Paula, Kely Maria Pereira de; Enumo, Sônia Regina Fiorim

    Resumo em Português:

    As pesquisas sobre a avaliação assistida vêm delineando um campo promissor dada as suas características inovadoras que a distinguem de uma avaliação tradicional, favorecendo a população que apresenta dificuldades no processo de aprendizagem ou em situação de desvantagem social. Crianças que necessitam de recursos alternativos para a linguagem expressiva constituem um significativo grupo que pode se beneficiar de uma avaliação diferenciada. Neste estudo, participaram sete crianças com necessidades especiais em situação de avaliação assistida, utilizando o Children's Analogical Thinking Modifiability Test-CATM, acrescida da avaliação psicométrica, realizada pelos testes Raven, Columbia e Peabody, estes últimos em versão computadorizada, antes e após intervenção com sistema de Comunicação Alternativa e Ampliada-CAA. Além dos processos de pensamento, foram considerados aspectos não estritamente cognitivos, mas de grande importância: reação da criança ao contexto de avaliação e ao tipo de tarefa, variáveis pessoais e situacionais como motivação e fadiga, além da acessibilidade à mediação. Tais variáveis foram sistematizadas em categorias cognitivas, comportamentais e afetivo-motivacionais nos contextos de ensino e intervenção, compondo um mosaico de indicadores sobre o perfil da amostra nas diferentes etapas do estudo. Apesar da situação de avaliação - tradicional e assistida - ter se configurado como cansativa, foi possível identificar as operações e disfunções cognitivas nas provas tradicionais e assistida e na intervenção, além de fatores não-intelectuais que afetaram o desempenho, delineando um perfil intragrupo de aprendizagem na resolução de problemas. A avaliação assistida é reconhecidamente uma relevante ferramenta de diagnóstico psicológico, complementar à abordagem psicométrica tradicional, para crianças com déficits comunicativos.

    Resumo em Inglês:

    Research on dynamic assessment points to a promising field where its innovative features differ from traditional assessment by favoring the population that presents challenges in the learning processes or who present socially disadvantaged conditions. Children who need alternative resources for expressive language constitute a significant group that can be benefited from assessment tailored to their needs. In this study, seven children with special needs (communication problems) took part in a dynamic assessment situation using Tzuriel and Klein's Children's Analogical Thinking Modifiability Test (CATM), in order to complete the psychometric assessment carried out by Raven, Columbia and TVIP tests. The latter was a computerized version, applied before and after intervention with an Augmentative and Alternative Communication (AAC) system. Besides the thought processes, other not specifically cognitive aspects of great importance were considered: the child's reaction to the assessment situation and the kind of task put before, personal and situational variables such as motivation and fatigue, as well as accessibility to the mediation strategies. Such variables were systematized in cognitive, behavioral and affective-motivational categories in the teaching and intervention contexts compounding a mosaic of indicators about the characteristics of children with communicative deficits at different stages of the study. Even though the assessment conditions - traditional and dynamic - were tiring for the children, we were able to identify the operations and cognitive dysfunctions both in the traditional tests and in the dynamic testing, as well as in the intervention. Furthermore, affective-motivational and behavioral factors were shown to affect performance, composing an intra-group learning profile for problem solving. Thus, the study demonstrated that dynamic assessment can be an important tool for psychological diagnosis, complementing traditional psychometric approach, for children with communication problems.
  • Deficientes auditivos e escolaridade: fatores diferenciais que possibilitam o acesso ao ensino superior Relato De Pesquisa

    Manente, Milena Valelongo; Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim; Palamin, Maria Estela Guadagnuci

    Resumo em Português:

    São escassas as investigações a respeito da vivência do deficiente auditivo no ensino superior. O propósito do estudo foi compreender os fatores diferenciais que podem facilitar ou dificultar o ingresso de indivíduos com deficiência auditiva no ensino superior e sua permanência no curso. Utilizaram-se dois questionários: Grupo A-universitários e B1-com ensino médio; B2 - outra escolaridade. Os resultados mostraram que para o Grupo A os aspectos favorecedores para o ingresso no curso superior foram: ter tido sucesso na vida escolar anterior, ajuda da família e apoio dos professores. Concernente às dificuldades, relataram aspectos que correspondem à ausência dos aspectos facilitadores: insucessos na vida escolar anterior e falta de apoio dos professores. Durante o curso superior os fatores favorecedores foram o apoio de colegas da classe, dos familiares e atenção dos professores. Entre os fatores dificultadores também foram apontados a falta de atenção dos professores e falta de orientação dos profissionais da saúde. Os resultados obtidos com o Grupo B mostraram que deficientes auditivos desejam cursar o ensino superior, mas apenas uma parte deles prestou vestibular, porque a dificuldade financeira, a possibilidade de reprova e o medo de não conseguir acompanhar o curso são os motivos responsáveis. No Grupo B2, a intenção de fazer faculdade cai em relação ao grupo anterior. Este acredita que os fatores escolares (desempenho escolar, apoio dos professores, acesso à tecnologia pertinente) e o apoio da família podem favorecê-los, mas as dificuldades escolares e a falta de apoio dos professores podem atrapalhá-los. Concluindo, as instituições especializadas parecem não estar preparadas para atender os deficientes auditivos universitários. Os Grupos B1 e B2 mostraram ser impedidos, principalmente, pela dificuldade financeira e o desempenho escolar anterior deficitário.

    Resumo em Inglês:

    There are few studies on hearing impaired students' experiences at the higher education level. The purpose of this study was to uncover differential factors which may facilitate such students' access to higher education and those that hinder their entrance and permanence in university studies. Two questionnaires were applied: Group A - university students and B1 - high school students; B2 - other education levels. For Group A the results showed that the facilitating factors were: previous success in school, family support and helpful teachers. The difficulties they reported were factors which corresponded to the absence of the facilitating factors mentioned: lack of success during school years and no support from teachers. Favorable factors for those enrolled in college or university were the support of classmates and family, as well as close attention from teachers' attention. Hindering factors included lack of attention by teachers and absence of guidance by health professionals. The results obtained with Group B showed that subjects wanted to enroll in higher education, but only a few attempted undergoing entrances examinations (vestibular), due to financial issues, fear of doing poorly on the exams and fear of not being able to keep up with the course load. In Group B2 the intention of going to college is rated lower when compared to Group B1. These subjects believed that the aspects related to schooling (scholastic achievement, teacher support, access to technology) are pertinent, and that family support can be helpful, however they recognize their own educational challenges and they understand that lack of teacher support can be a hindrance. As a conclusion, specialized institutions do not seem to be prepared to enroll university students with hearing impairments. Subjects from theB1 and B2 Groups showed that the main impediments they faced were of financial order and because of their previous underachievement in school.
  • Ingresso, permanência e competência: uma realidade possível para universitários com necessidades educacionais especiais Relato De Pesquisa

    Ferreira, Solange Leme

    Resumo em Português:

    A experiência desenvolvida pelo PROENE - Programa de Acompanhamento a Estudantes com Necessidades Educacionais Especiais é relatada com o fim de compartilhar algumas reflexões, dificuldades, desafios e proposições com os pares de outras instituições de ensino superior envolvidos nesta modalidade de atendimento, ou que pretendam criar o seu próprio serviço, conforme características e condições específicas de suas realidades. O programa é composto por profissionais oriundos das áreas de Serviço Social, Educação e Psicologia, responsáveis por: a) identificar as dificuldades e necessidades especiais concernentes ao processo de ensino-aprendizagem-avaliação apresentadas pelo estudante e b) propor recursos e estratégias que reduzam ou eliminem as dificuldades e demandas especiais identificadas. Essas ações da equipe, associadas a um trabalho de mediação junto aos colegiados de curso e demais professores inseridos na situação, têm se mostrado eficazes para o bem estar físico e emocional dos estudantes acompanhados, bem como para a melhoria das condições indispensáveis à sua aprendizagem e formação profissional qualificada, desde o ingresso até o final de sua trajetória acadêmica.

    Resumo em Inglês:

    The experience developed by PROENE - Programa de Acompanhamento a Estudantes com Necessidades Educacionais Especiais is described with the aim of sharing in some reflections, difficulties, challenges and proposals with peers from other undergraduate institutions of higher learning involved with this service modality, or who intend to create such a service, tailored to specific conditions and context. The staff of the program is composed by professionals coming from Social Services, Education and Psychology. These professionals are responsible for: a) identifying the difficulties and special needs related to the teaching-learning-evaluation process of the student and b) recommending resources and strategies to reduce or eliminate the identified difficulties and demands. The team's actions, along with mediation efforts which attempt to work with the various teachers of the courses involved, as well as with other concerned professors have been shown to demonstrated to improve the physical and psychological wellbeing of the students being followed. This mediation process also enhances conditions required for the learning process and for a qualified professional development, from the moment of registration on through to graduation.
  • Discursos e significados sobre as pessoas com deficiências nos livros didáticos de português: limites na comunicação de sentidos e representações acerca da diferença Relato De Pesquisa

    Barros, Alessandra Santana Soares e

    Resumo em Português:

    Este trabalho resumiu os principais achados de uma pesquisa que mapeou os modos de representação da pessoa com deficiência nos livros didáticos de Língua Portuguesa das séries iniciais do ensino fundamental. A amostra foi composta por livros julgados e aprovados pelo Programa Nacional do Livro Didático, edição 2007. A pesquisa, empreendida metodologicamente através de analise de conteúdo e análise de discurso, buscou responder em que medida, e com que limites as pessoas com deficiências são consideradas exemplos de expressão da diversidade humana - preocupação recente das propostas pedagógicas atuais. Sendo as obras aprovadas pelo PNLD aquelas sobre as quais o MEC recomenda que os professores das escolas públicas exercitem suas escolhas - a partir das peculiaridades regionais e de projetos político-pedagógicos, cumpriu-se conferir, através dos resultados desta pesquisa, se estas escolhas, que assim disseminarão um modo comum de entender o papel do respeito à diferença, contemplam os interesses das pessoas deficientes.

    Resumo em Inglês:

    This article summarizes the main findings of a research project that mapped the ways disabled people are represented in Portuguese Language workbooks used in elementary school in Brazil. The samples were books that were analyzed and approved by the National Program of Didactic Books, 2007 issue. The research, methodologically carried out by analyzing both content and discourse, attempted to answer how much and within what limits people with disability are considered examples of human diversity - the ultimate pedagogical proposal. The books approved by the PNLD (National Program of Didactic Books) are those the Ministry of Education suggests public school teachers to choose, taking into consideration regional peculiarities and the school's "political-pedagogic projects". The research aims meant to check if these choices are in agreement with the interest of people with disabilities, considering that they will disseminate a common discourse for understanding the aim of the respect for differences.
  • A política de educação especial no estado de Sergipe (1979-2001) Relato De Pesquisa

    Matos, Nelson Dagoberto de

    Resumo em Português:

    O estudo teve como objetivo realizar uma avaliação da política de educação, no Estado de Sergipe, destinadas às pessoas com deficiências, no período entre 1979 até o ano de 2001. A fonte de informação central da estrutura administrativa de Governo, foi a Secretaria de Estado da Educação, e outras instituições cujo acervo documental tivesse relação com os indicadores sociais definidos para o estudo (1-Planos, programas e projetos de governo; 2-Expansão da rede física; 3-Evolução do número de matrículas; 4-Estrutura organizacional; 5-Recursos humanos, e; 6-Legislação). Foram identificados 136 diferentes documentos distribuídos pelas fontes de informação selecionadas. Os resultados indicaram que houve implementação progressiva de programas e projetos educacionais, com a intervenção de organismos internacionais; progressiva produção de normas e leis, de conseqüências práticas restritas; alterações organizacionais do Estado, envolvendo a Secretaria de Educação e criação de órgãos voltados para pessoas portadoras de deficiência; evolução contínua da rede física; expansão do índice de matrícula, acentuando-se no nível ensino pré-escolar e pouco significativo no ensino de 2º grau e na educação especial. Com relação à política de educação especial nas gestões analisadas nos últimos 22 anos, houve repasses regulares de recursos do governo federal para o governo estadual, decisivos para a política de educação especial no estado, pois os investimentos do governo do estado e dos municípios na educação de crianças e jovens com necessidades educacionais especiais pareceram mínimos ao longo dos últimos 20 anos, o que em parte explica a falta de expressividade da política de educação especial no Estado de Sergipe.

    Resumo em Inglês:

    The objective of this study was to put forth an evaluation of education policies from 1979 to 2001 for the State of Sergipe, related to people with disabilities. The central source of information on the governmental administrative structure is the State Secretariat of Education, along with other institutions. Its document archives were related to the social indicators defined for the study (1-Planning, programs and governmental projects; 2-Expansion of the physical network; 3-Increase in registrations; 4-Organizational structure; 5-Human resources, and 6-Legislation). 136 different documents were identified, distributed for the sources of the information selected. The results suggested that there was a progressively more intensive implementation of certain specific educational programs and projects, where there had been intervention of international organizations. There was intensive and progressive production of legislation, restricted in scope as to practical consequences. Other changes were made to the organizational structure of the State, involving the Education Secretariat and creation of the organs relative to people with disabilities; there was on-going improvement to the physical network; registrations increased, especially at the preschool level, despite the low increase rates of high school and special education registration. With regard to special education policies, for the 22 years of administration analyzed in the study, the federal government provided for continuous dispensation of funding to the state government. This was essential for the success of the State's special education policies, since few investments were forthcoming from the State and Municipal governments for the provision of education of children and young people with special educational necessities throughout these last 20 years, which partially explain how inexpressive special education policies are for the State of Sergipe.
  • O autoconceito do adolescente deficiente auditivo e sua relação com o uso do aparelho de amplificação sonora individual Relato De Pesquisa

    Zugliani, Ana Paula; Motti, Telma Flores Genaro; Castanho, Rosicler Moreno

    Resumo em Português:

    Para o adolescente com deficiência auditiva, o processo de formação da identidade tem nuances próprias. Além do conflito específico da fase, ele tem que formar sua identidade como pessoa que possui uma perda auditiva e que necessita usar aparelho de amplificação sonora individual (AASI). Considerando que os fatores que influenciam o uso desse recurso são inúmeros, este trabalho teve por objetivo verificar a relação do autoconceito do adolescente deficiente auditivo (DA) com o uso do AASI, a partir da percepção do próprio adolescente e de seus pais. A Escala de Autoconceito - EACIJ - e questionários foram aplicados a 30 adolescentes deficientes auditivos, com idades de 12 a 16 anos, em tratamento no Centro de Distúrbios da Audição, Linguagem e Visão (CEDALVI) do HRAC/USP e a seus pais. Os resultados mostraram que a maioria dos adolescentes estudados faz uso efetivo de seu AASI e tem autoconceito positivo. Concluiu-se que o uso constante desse recurso está associado às boas condições do autoconceito e ao suporte psicossocial da equipe multi / interdisciplinar.

    Resumo em Inglês:

    For adolescents who have hearing impairment, the identity formation process has its own subtleties. Besides the conflicts which are a part of being a teenager, he/she has to form his/her identity as someone who has a hearing loss and needs a hearing aid. Taking into account the countless factors influencing the use of this resource, this study aimed to undercover the relations between self-concepts of deaf adolescents to the use of hearing aid, looking at the adolescents' own perceptions and those of his parents. The Self-concept Scale - EACIJ - and questionnaires were applied to 30 hearing impaired adolescents, aged 12-16 years, undergoing treatment at the Centro de Distúrbios da Audição, Linguagem e Visão (CEDALVI), a service center within the HRAC/USP, and to their parents. The results showed that most of the subjects involved in the study actually use their hearing aids and have positive self-concept. It was concluded that the constant use of this resource is associated with the good conditions of the self-concept and to the psycho-social support of the multi / interdisciplinary team.
  • Acolhendo e atuando com alunos que apresentam paralisia cerebral na classe regular: a organização da escola Relato De Pesquisa

    Melo, Francisco Ricardo Lins Vieira de; Martins, Lúcia de Araújo Ramos

    Resumo em Português:

    Este estudo tem como objetivo situar aspectos relativos a uma análise empreendida em duas escolas regulares da cidade do Natal/RN, a respeito de como têm se organizado, do ponto de vista ambiental e pedagógico, para incluir o aluno com paralisia cerebral em seu contexto. Com base no objetivo proposto, foi realizado um estudo descritivo do tipo estudo de caso. A coleta de informações realizou-se através da observação e da entrevista semi-estruturada. Os dados foram analisados tomando por base cinco categorias: projeto políticopedagógico; programa de informação e sensibilização; apoio da direção escolar; recursos pedagógicos adaptados; adequação do ambiente físico. A partir dos resultados foi possível identificar, em relação à organização ambiental e pedagógica das escolas investigadas, que de uma maneira geral necessitam: priorizar a elaboração do projeto pedagógico, levando em consideração os princípios da educação inclusiva; investir na formação continuada e apoiar mais os professores em sua prática pedagógica; desenvolver programas de orientação à comunidade escolar com vistas a desmistificar preconceitos e informar sobre as potencialidades do aluno com paralisia cerebral; buscar parcerias junto a outros profissionais e convênios para aquisição de recursos pedagógicos e equipamentos específicos para favorecer o processo de ensino-aprendizagem desse alunado; adequar a estrutura física das escolas visando assegurar a acessibilidade e a autonomia do aluno com paralisia cerebral no ensino regular.

    Resumo em Inglês:

    This study aimed to point out aspects requiring analysis in two regular schools of the city of Natal/RN, as to organization requirements, from the point of view of context and pedagogy, so as to enable the inclusion of students with cerebral palsy. A descriptive study was carried out, using a case study format. Data was collected through observation and semi-structured interviews. The data was analyzed based on five categories: the pedagogical-political project; information and awareness programs; support of school administration; suitable pedagogical resources and assistive technology; adequacy of the physical environment. In relation to context and pedagogical organization for the two schools, the results showed the necessity of making the elaboration of a pedagogical project a priority, based on principles of inclusive education. Another issue was the need to invest in continued development and support for teachers in their practical daily settings. In order to review misconceptions of disability, programs needed to be developed to help the school community understand cerebral palsy and provide information on the pupils' potentialities. Another aim should be establishing partnerships with other professionals and seeking organizations which could fund the provision of pedagogical resources and specific equipment to improve these students' learning processes. Finally, the schools' physical structures needed refurbishment so as to ensure accessibility and independence for students with cerebral palsy in regular education.
  • Evidências sobre violência e deficiência: implicações para futuras pesquisas Revisão Bibliográfica

    Cruz, Daniel Marinho Cezar da; Silva, Juliana Testa; Alves, Heliana Castro

    Resumo em Português:

    Diante as diversas pesquisas acerca da violência realizada em diferentes áreas, o objetivo deste artigo é discutir o fenômeno da violência e suas relações com a deficiência no desenvolvimento humano. Enquanto metodologia foi realizada uma revisão de literatura nos últimos dois anos, destacando-se alguns tipos de violência e suas relações com a deficiência. Como considerações, sugere-se o fomento de pesquisas nesta linha de investigação e a necessidade de maior proximidade de profissionais da área da saúde e educação, com a comunidade, no contexto da prevenção e promoção do desenvolvimento infantil.

    Resumo em Inglês:

    In light of several studies on violence which have been conducted in different fields of knowledge, this paper aims to discuss the phenomenon of violence as well as its relationship to disability in human development. The methodology consisted in reviewing the literature produced in the past two years, in which some types of violence and their relationship with the disability were highlighted. The considerations point to the need for funding research on this topic as well as bringing health and educational professionals together with the community in the context for prevention and promotion of child development.
  • Orientações a pais e professores de alunos com altas habilidades Resenhas

    Freitas, Soraia Napoleão
Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01 Vargem Limpa, CEP: 17033-360 - Bauru, SP, Tel.: 14 - 3402-1366 - Bauru - SP - Brazil
E-mail: revista.rbee@gmail.com