Acessibilidade / Reportar erro
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), Volume: 12, Número: 3, Publicado: 2007
  • Editorial

    Dias Sobrinho, José
  • Escenarios mundiales y regionales de la educación superior

    López Segrera, Francisco

    Resumo em Espanhol:

    El presente artículo presenta un análisis y un ejercicio prospectivo de posibles escenarios y alternativas globales de la educación superior, de entre ellos: modelo tradicional; modelo de libre mercado; educación permanente; red global de instituciones; desaparición de las universidades. Estos escenarios tienen relaciones con el desarrollo de temas de largo contexto, como la globaliazación, la sociedad del conocimiento, las redes de cooperación regionales, la educación permanente y sobre todo los desdoblamientos de la disputa respecto al significado de la educación superior como bien público o comercio rentable.

    Resumo em Inglês:

    The article presents an analysis and a prospective exercise of possible global scenarios and alternatives for higher education, such as: traditional model; free market model; permanent education; global chain of institutions; disappearance of the universities. These scenarios are related to the development of the large context topics, such as globalization, the society of knowledge, the chains of regional cooperation, permanent education and all the unfoldings of the dispute on the meaning of higher education as a public good or a profitable business.
  • ENADE 2005: perfil, desempenho e razão da opção dos estudantes pelas licenciaturas

    Brito, Márcia Regina F. de

    Resumo em Português:

    O Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (ENADE) é parte integrante do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior e é composto da prova, do questionário de avaliação da prova, do questionário dos coordenadores e do questionário sócio-econômico com 114 questões. A partir da análise desse material e dos dados do Censo da Educação Superior, foi elaborado o presente estudo com a finalidade de analisar o perfil dos estudantes dos cursos de Licenciaturas que se submeteram ao ENADE 2005, o desempenho desses estudantes na parte de Formação Geral e as razões que apontam para a escolha de cursos de Licenciatura, além de se buscar estabelecer as relações entre algumas variáveis selecionadas procurando verificar quais as diferenças significativas. Os resultados mostraram que os estudantes de Licenciatura concentram-se em cursos noturnos de IES privadas e são oriundos predominantemente do ensino médio público; a principal razão para a escolha da Licenciatura é o desejo de ser professor. Com relação ao desempenho, os melhores resultados, tanto de ingressantes como concluintes, são da área de Física (questões objetivas) e Geografia (nas questões discursivas); quando foi feita a média de ingressantes e concluintes por área verificou-se que a menor média é a obtida pela área de Pedagogia e a maior pela Geografia.

    Resumo em Inglês:

    The Brazilian National Student Performance Exam (ENADE) is part of the National Higher Education Evaluation System and is composed of a test, a questionnaire evaluating the test, a questionnaire to be answered by the coordinators and a socio-economic questionnaire with 114 questions. The present study was elaborated from the analysis of this material and of the data from the Higher Education Census, with the purpose of analyzing the profile of the students of the teacher training programs that took the 2005 ENADE, their performance in the General Education portion of the test and the reasons they point out for choosing their programs. The study also tries to establish the relations between some selected variables in attempts to verify the significant differences. The results show that the students of the teacher training programs are concentrated in night classes of private higher education institutions and come mainly from public high schools. The main reason for their choice is the desire to become a teacher. In what concerns performance, the best results among freshmen as well as seniors, are in Physics (objective questions) and Geography (essay questions). The lowest mean of freshmen and seniors per area of knowledge is Pedagogy and the highest is Geography.
  • Avaliação participativa online e off-line

    Leite, Denise; Leite, Maria Cecília Loréa; Genro, Maria Elly Herz; Polidori, Marlis Morosini; Edelwein, Mônica Pagel; Escott, Clarice; Félix, Glades; Pires, Regina Céli Machado; Machado, Renata Silva; Reis, Marieta

    Resumo em Português:

    Este é um trabalho de pesquisa coletiva que vem sendo construído por várias mãos no espaço da parceria. O texto apresenta a revisão de literatura, metodologia e resultados parciais de uma investigação que entende Avaliação Participativa (AP) em seu acoplamento com Tecnologias da Informação e da Comunicação (TICs), um tema sobre o qual as pedagogias ainda não produzem respostas suficientes e adequadas. Mostra como foram captadas (observação e mini-estudos etnográficos), registradas (protocolos e estudos de caso) e analisadas (referenciais) as formas de avaliação que foram praticadas em cenários universitários, educação presencial e não presencial, educação a distância (EAD) e em cenários de ações sociais e educação não formal, praticadas em periferias urbanas (ONG).

    Resumo em Inglês:

    This is a collective research that has been constructed collaboratively by many hands. The text presents the literature research, the methodology and the partial results of an investigation that understands Participative Evaluation (PE) in its connection with the Information and Communication Technologies (ICTs), a topic about which the pedagogies still do not produce sufficient or adequate answers. It shows how the kinds of evaluation that were practiced in university settings, presential and distance education and; and in social action and non-formal education settings, practiced in urban peripheries (NGO) are collected (observation and mini ethnographic studies), registered (protocols and case studies) and analyzed (referentials).
  • Os limites políticos da democracia na educação superior brasileira delineados por intelectuais da academia

    Silva Jr, João dos Reis

    Resumo em Português:

    Os processos de mudanças da educação superior brasileira nas últimas décadas ao lado do novo ordenamento jurídico do Estado Moderno, têm colocado em movimento transformações nas identidades das Instituições de Educação superior orientado por valores centrados na produtividade, na prestação de serviços e na hierarquia dos diferentes campos do saber. Este artigo objetiva explicitar estas características, relacionando-as com as orientações traçadas pelo Núcleo de Pesquisa sobre Ensino Superior (NUPES) da Universidade de São Paulo para a concretização da matriz teórica, política e ideológica baseada na eficiência do mercado, produzindo uma cultura pragmática e individualista, processos intensivos e extensivos de degradação do trabalho do professor no interior das Instituições.

    Resumo em Inglês:

    The processes of change of Brazilian Higher Education in the last decades side by side with the new legal arrangement of the Modern State, have set in motion transformations in the identities of the Higher Education Institutions guided by values like the productivity, the rendering of services and the hierarchy of scientific fields of knowledge. This paper discusses these characteristics, relating them with the orientation traced by the Higher Education Research Nucleus (NUPES) at Sao Paulo University (USP) with the purpose of outlining the theoretical, ideological and political matrix based on market efficiency, producing a pragmatic and individualistic culture, provoking intensive and extensive processes of degradation of the professor's work in the Institution.
  • Modelos universitarios en pugna: democratización o mercantilización de la universidad y del conocimiento público en Argentina

    Juarros, Fernanda; Naidorf, Judith

    Resumo em Espanhol:

    Los cambios ocurridos en el sistema universitario argentino se vinculan al modelo económico neoliberal que cobró fuerza en los 90. A partir de entonces, las universidades comenzaron a adecuar sus actividades a una nueva cultura de interacción con el sector productivo en busca de competitividad. En este escenario ubicamos dos discursos en disputa: uno enmarcado en las tendencias a democratizar los espacios públicos y el conocimiento libre; y otro vinculado a la tendencia de mercantilizar la educación y el conocimiento. Ambos tienen presencia en la universidad de hoy y su convivencia da lugar a posicionamientos fuertemente antagónicos que se corresponden con posiciones encontradas acerca de dos distintos modelos universitarios.

    Resumo em Inglês:

    The changes that occurred in the Argentine university system are connected to the neoliberal economic model which was reinforced in the 90s. Since then, the universities adapted their activities to a new culture of interaction with the productive sector in search of competitiveness. In this context, we locate two speeches: one affirms the trend of democratizing public spaces and free knowledge; and the other, the trend to commercialize knowledge. Both circulate in the university today in strongly antagonistic positions that correspond with two different university models.
  • Qualidade em educação

    Davok, Delsi Fries

    Resumo em Português:

    O artigo examina conceitos de qualidade em educação no sentido de contribuir para a compreensão do tema e apresentar critérios objetivos para a avaliação da qualidade de objetos educacionais. O texto apresenta uma definição de qualidade baseada no valor e no mérito dos objetos educacionais, associando a esses atributos da qualidade os critérios de eficiência, eficácia, efetividade e relevância. Nessa perspectiva, valor e mérito são condições necessárias para um objeto educacional exibir qualidade, sendo efetividade e relevância condições necessárias para ele ter valor e eficiência e eficácia condições necessárias para ele ter mérito.

    Resumo em Inglês:

    The present article examines concepts of quality in education with the purpose of contributing to the comprehension of this topic and presenting objective criteria for the evaluation of the quality of educational objects. The text presents a definition of quality based on the worth and merit of the educational objects, associating to these attributes of quality the criteria of efficiency, efficacy, effectiveness and relevance. From this vantage point, worth and merit are necessary conditions for the quality of the educational object, effectiveness and relevance being necessary conditions for its worth and efficiency and efficacy necessary conditions for its merit.
  • Auto-avaliação na fundação Universidade Federal do Rio Grande: metodologia de avaliação

    Almeida, Tabajara Lucas de; Pinto, Suzi Samá; Piccoli, Humberto Camargo

    Resumo em Português:

    O presente artigo propõe a utilização da Análise de Componentes Principais como metodologia quantitativa para auxiliar o processo de auto-avaliação das instituições de ensino superior. Esta metodologia foi aplicada na auto-avaliação da Fundação Universidade Federal do Rio Grande (FURG), em 2005, utilizando como instrumento de coleta de dados dois questionários de 39 questões, aplicados a estudantes e professores de graduação, contendo uma escala contínua de zero a dez. Os resultados para os estudantes mostraram a existência de sete componentes principais, onde a principal componente é o aspecto humano dos professores. Os resultados dos professores mostraram a existência de quatro componentes, sendo a principal aquela relacionada aos estudantes. A metodologia utilizada mostrou-se eficiente para alcançar os objetivos traçados pelos gestores da Instituição.

    Resumo em Inglês:

    The present article proposes the use of the Main Components Analysis as quantitative methodology to aid the process of self-evaluation in higher education institutions. This methodology was applied in the self-evaluation of the Fundação Universidade Federal do Rio Grande (FURG), in 2005, using as data collecting instrument two questionnaires with 39 questions, applied to undergraduate students and teachers, containing a continuous scale of zero to ten. The results for the students showed the existence of seven principal components, where the main component is the teachers' human aspect. The teachers' results showed the existence of four components, being the main one related to the students. The methodology used was shown efficient to reach the objectives drawn by the administrators of the Institution.
  • Reformas universitárias: avaliação institucional participativa Resenha

    Almeida, Ana Maria Freire Palma Marques de
Publicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO). Rodovia Raposo Tavares, km. 92,5, CEP 18023-000 Sorocaba - São Paulo, Fone: (55 15) 2101-7016 , Fax : (55 15) 2101-7112 - Sorocaba - SP - Brazil
E-mail: revistaavaliacao@uniso.br