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Escola Anna Nery, Volume: 10, Número: 2, Publicado: 2006
  • O desafio da educação na enfermagem Editorial

    Souza, Maria Helena do Nascimento
  • Apresentação Fac-Símile

    Lopes, Gertrudes Teixeira; Almeida Filho, Antonio José de; Baptista, Suely de Souza
  • Páginas de História da Enfermagem: o jubileu de ouro de uma obra (1951-2001) Artigos De Pesquisa

    Alves, Ana Paula Costa; Silva Júnior, Osnir Claudiano da

    Resumo em Português:

    O objeto deste estudo é a permanência do livro "Páginas de História da Enfermagem/História da Enfermagem" em referências acadêmicas em 2001, ano do cinqüentenário da primeira edição. OBJETIVO: Identificar a referência ao livro de Waleska Paixão nas fontes supracitadas. Metodologicamente, é um estudo histórico-social, de natureza quantitativa. Foi realizado levantamento bibliográfico nas dissertações e teses de três programas de pós-graduação, nos programas de disciplina de História da Enfermagem em três escolas públicas de graduação no município do Rio de Janeiro e artigos com descritores História da Enfermagem publicados na REBEn. RESULTADO: A análise revelou a citação do título em apenas um programa de disciplina de graduação. CONCLUSÃO: Apesar da importância do referido livro, devido ao seu pioneirismo no Brasil (1951), as citações desta obra estão desaparecendo nas referências pesquisadas, o que aponta para o surgimento de novos títulos e fontes para o estudo da História da Enfermagem.

    Resumo em Espanhol:

    El objeto de este estudio es la permanencia del libro "Páginas de História de la Enfermería/História de la Enfermería" en referencias académicas en 2001, año del cincuentenario de la primera edición. El propósito es identificar la referencia al libro de Waleska Paixão en las fuentes antedichas. Metodologicamente es un estudio histórico-social, de naturaleza cuantitativa. Fué realizado levantamiento bibliográfico en las disertaciones y tesis de tres programas de posgrado, en los programas de la disciplina de Historia de la Enfermería en tres escuelas públicas de pregrado en el município del Rio de Janeiro y artículos con descritores Historia de la Enfermería publicados en la REBEn. RESULTADOS: El análisis reveló la citación del título sólo en un programa de disciplina de graduación. CONCLUSIÓN: A pesar de la importancia del libro ya mencionado, debido al su pionerismo en el Brasil (1951), las citaciones de esta obra están desapareciendo en las referencias investigadas, lo que apunta para el surgimiento de nuevos títulos y fuentes para el estudio de la Historia de la Enfermería.

    Resumo em Inglês:

    The object of this study is the permanence of the book "Páginas de História da Enfermagem/História da Enfermagem", in 2001 academic references, celebrating fifty years of the first edition. The objective is to identify a reference made to Waleska Paixão book in the sources mentioned. It's a social historic study as a methodology, from quantitative nature. A bibliographical survey was made in texts and thesis from three pos graduation programs, in the discipline of History of Nursing in the public graduation schools, in Rio de Janeiro and articles with the keyword history of nursing published at REBEN. RESULTS: The analysis shows the citation of the book in only one graduation disciplines program. CONCLUSION: Despite the importance of related book, pioneer in Brazil (1951) the citations are disappearing in the searches references, what it point to the sprouting of new books and sources for the study of the nursing history.
  • Processo de implantação e consolidação da monitoria acadêmica na UERJ e na Faculdade de Enfermagem (1985-2000) Artigos De Pesquisa

    Borsatto, Alessandra Zanei; Dias da Silva, Pâmela Duarte; Assis, Fernanda de; Oliveira, Nice-Enne da Costa Coelho de; Rocha, Patrícia Rodrigues da; Lopes, Gertrudes Teixeira; Peres, Patrícia de Lima

    Resumo em Português:

    Pesquisa histórico-social tem como objeto a trajetória de implantação e consolidação do Programa de Monitoria Acadêmica na UERJ e na Faculdade de Enfermagem no período de 1985-2000. OBJETIVOS: Descrever a trajetória de implantação da Monitoria na UERJ e Faculdade de Enfermagem e analisar o processo de consolidação do Programa no recorte temporal do estudo. As fontes primárias foram os documentos existentes no Departamento de Estágios e Bolsas - CETREINA, Rede Sirius de Biblioteca, Reitoria da UERJ e Centro de Memória da FENF/UERJ. O projeto foi aprovado pelo Comitê de Ética do Hospital Universitário Pedro Ernesto/UERJ. Utilizou-se um formulário que foi preenchido pelas pesquisadoras. Os resultados evidenciaram que a Monitoria na UERJ foi criada em 1985 e implantada em 1986 em diversas unidades acadêmicas. Ao longo de sua história, o Programa passou por diferentes momentos que contribuíram para a sua consolidação. A Monitoria apresenta avanços em sua estrutura e sua dinâmica.

    Resumo em Espanhol:

    Investigación Histórico-social que tiene como objeto la trayectoria de la implantación y consolidación del Programa de Monitoría Académica en la UERJ y de la Facultad de Enfermería en el período entre 1985 y 2000. OBJETIVOS: Describir la trayectoria de la implantación de la Monitoría en la UERJ y en la Facultad de Enfermería y analizar el proceso de consolidación del Programa en el recorte temporal del estudio. Las fuentes primarias habían sido los documentos existentes en el Departamento de Pasantías y Becas - CETREINA, Red Sirius de Bibliotecas, Rectoría de la UERJ y en el Centro de Memoria de la FENF/UERJ. El proyecto fué aprobado por el comité de ética del Hospital Universitario Pedro Ernesto/UERJ. Un formulario fué utilizado y llenado por las investigadoras. Los resultados habian evidenciado que la monitoría en la UERJ fué creada en 1985 y implantada en 1986 en unidades académicas diversas. A través de su historia, el programa pasó por diversos momentos que contribuirón para su consolidación. La monitoría presenta avances en su estructura y sus dinámicas.

    Resumo em Inglês:

    Historical-social research has as object the trajectory of implantation and consolidation of the Academic Monitoring Program in the UERJ and the Nursing College in the period between 1985 and 2000. OBJECTIVES: To describe the trajectory of implantation of the Monitoring in the UERJ and Nursing College and to analyze the process of consolidation of the Program in the timming clipping of the study. The primary sources had been the existing documents in the Department of Internship and Scholarship - CETREINA, Sirius Net of Library, Rectory of the UERJ and Center of Memory of the FENF/UERJ. The project was approved by the Committee of Ethics of the University Hospital Pedro Ernesto/UERJ. A form was used that was filled by the researchers. The results had evidenced that the Monitoring in the UERJ was created in 1985 and implanted in 1986 in diverse academic units. Throughout its history, the Program passed for different moments that had contributed for its consolidation. The Monitoring presents advances in its structure and its dynamics.
  • As circunstâncias do processo de reconfiguração da escola profissional de assistência a psicopatas do Distrito Federal Artigos De Pesquisa

    Amorim, Wellington Mendonça de; Barreira, Ieda de Alencar

    Resumo em Português:

    Estudo histórico-social baseado em análise documental. Trata das circunstâncias do processo de reconfiguração da Escola Profissional de Enfermeiros e Enfermeiras do Serviço de Assistência a Psicopatas do Distrito Federal, na primeira metade do século XX, futura Escola de Enfermagem Alfredo Pinto, da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. OBJETIVOS: Descrever os movimentos que a saúde pública e a psiquiatria desenvolveram, no âmbito do recém-organizado Ministério da Educação e Saúde Pública, para se adequarem às políticas do início do período Vargas; e analisar as características da Escola Profissional de Enfermeiros e Enfermeiras e da Escola Anna Nery que correspondiam a visões distintas. Os campos da saúde pública, da psiquiatria e da enfermagem se estruturaram a partir dos princípios de visão e divisão, que orientaram as lutas, as controvérsias e as competições entre os diversos agentes envolvidos e impuseram os limites e as possibilidades históricas nestas duas escolas de enfermagem, no Distrito Federal.

    Resumo em Espanhol:

    Estudio histórico-social basado en análisis documental. Se ocupa de las circunstancias del proceso de reconfiguración de la Escuela Profesional de Enfermeros y Enfermeras del Servicio de Ayuda a Psicópatas del Districto Federal, en la primera mitad del siglo XX, futura Escuela de Enfermería Alfredo Pinto, de la Universidad Federal del Estado de Rio de Janeiro. OBJETIVOS: Describir los movimientos que la salud pública y la psiquiatría habían desarrollado, en el ámbito recién-organizado del Ministerio de Educación y Salud Pública, para ajustarse a la política del inicio del período Vargas; y analizar las características de la Escuela Profesional de Enfermeros y Enfermeras y de la Escuela Anna Nery lo que correspondía a visiones distintas. Los campos de la salud pública, de la psiquiatría y de la enfermería fueron estructurados a partir de los principios de visión y división, que orientarón las luchas, las controversias y las competiciones entre los diversos agentes implicados y habían impuesto los límites y las posibilidades históricas en estas dos escuelas de enfermería, en el Districto Federal.

    Resumo em Inglês:

    Historical-social study based in documentary analysis. It deals with the circumstances of the process of reconfiguration of the Professional School of Nurses of the Service of Assistance to Psychopaths of the Federal District, in the first half of Century XX, future Alfredo Pinto School of Nursing, from the Federal University of the State of Rio de Janeiro. OBJECTIVES: To describe the movements that the public health and psychiatry had developed, in the scope of the newly-organized Ministry of the Education and Public Health, to adjust itself to the politics of the beginning of the Vargas period; and to analyze the characteristics of the Professional School of Nurses and of the Anna Nery School that corresponded the distinct visions. The fields of the public health, psychiatry and the nursing had structuralized themselves from the principles of vision and division, which had guided the fights, the controversies and the competitions between the diverse involved agents and had imposed the limits and the historical possibilities in these two schools of nursing, in the Federal District.
  • A inserção do tema Liderança nas disciplinas de Administração em Enfermagem de uma faculdade particular da cidade de São Paulo 1998 a 2004 Artigos De Pesquisa

    Constantino, Lucimar Regina; Sanna, Maria Cristina

    Resumo em Português:

    Para descrever a evolução da abordagem da Liderança nos programas das disciplinas de Administração em Enfermagem, ministradas na FACENF-UNISA, no período de 1998 a 2004, foram analisados, dos 27 planos de disciplina praticados no período, os objetivos e as estratégias de ensino-aprendizagem e de avaliação. O tratamento utilizado, análise de discurso de Bardin, apontou que o tema foi pouco valorizado no período estudado. Observou-se, também, que o currículo do curso passou por três modificações, momentos propícios para a ampliação da dedicação ao tema Liderança, mas isso não aconteceu, havendo apenas a criação de uma disciplina optativa com esse conteúdo. Concluiu-se que os docentes responsáveis pelas disciplinas ministradas fizeram mudanças nos programas, mas não adotaram um paradigma que desse destaque à Liderança.

    Resumo em Espanhol:

    Con el objetivo de describir la evolución del abordaje del Liderazgo en los programas de las ocho disciplinas dedicadas a la Administración de la Enfermeria, ministradas en la Facultad de Enfermeria de la Universidad UNISA, en el periodo de 1996 a 2004, fueron analizados, de los 27 planes de disciplinas practicados en ese periodo, los objetivos, las estrategias de la enseñanza aprendizaje y de evaluación. El tratamiento utilizado - análisis de discurso de Bardin, apuntó que el tema Liderazgo fué poco valorizado en el periodo estudiado. Se observó también que el curriculo del curso pasó por tres modificaciones, momentos propicios para la expansión de la dedicación al tema Liderazgo, mas esto no ocurrió, consiguiéndose apenas la creación de una disciplina optativa con ese contenido. Concluyese que los docentes responsables por las disciplinas de Adminitración en Enfermeria hicieron mudanzas en los programas, mas no en dirección a un paradigma educacional que diese destaque al tema Liderazgo.

    Resumo em Inglês:

    With the objective of describe the evolution of leadership approach of the plans in the eight disciplines, dedicated to nursing administration, magistrsted at nursing the college of Unisa in the period from 1996 to 2004 , were analyzed from 27 plans of disciplines practicing in the period, the objectives, the strategic of teaching- learning of to and of value, the utilized treatment analysis of speech Bardin, point that leadership theme was not much evaluated in the period studied, it was observed too that the curriculum of the course has passed by three moments of the changes in the period studied, propitious to improve the dedication to leadership theme, but it did not happen, remaining only the creation of one optional discipline with this content, conclusion was that academic staff responsible for their discipline nursing administration made change in the plans, but not having in mind the educational direction paradigm which could stand out the leadership theme.
  • Processo de trabalho do gerente de enfermagem em unidade hospitalar - uma visão dos enfermeiros Artigos De Pesquisa

    Sanches, Viviane Francisco; Christovam, Bárbara Pompeu; Silvino, Zenith Rosa

    Resumo em Português:

    Nesta pesquisa delimitamos como objeto de estudo a visão do enfermeiro quanto ao processo de trabalho do gerente de enfermagem. Temos como objetivos: conhecer o conceito dos enfermeiros sobre gerência em enfermagem, identificar a compreensão dos enfermeiros quanto ao processo de trabalho da gerência de enfermagem; e verificar qual a importância atribuída ao trabalho do gerente de enfermagem. Como referencial, utilizaram-se teorias administrativas, conceitos de gerência. Sua abordagem é qualitativa, do tipo estudo de caso, realizada em um Hospital Universitário no município de Niterói, RJ. Foi utilizado como instrumento de coleta de dados um questionário com perguntas abertas, respondido por 10 enfermeiras. Os resultados mostram enfermeiras com conhecimento básico sobre gerência e o processo de trabalho do gerente visto como muito complicado.

    Resumo em Espanhol:

    En esta pesquisa delimitamos como objeto de estudio la visión del enfermero cuanto al proceso de trabajo del gerente. Teniendo como objetivos: conocer el concepto de los enfermeros cuanto a la gerencia, identificar la comprensión de los enfermeros cuanto al proceso de trabajo de la gerencia; verificar la importancia atribuida al trabajo del gerente. Como referencial, han sido utilizadas teorías administrativas y conceptos de gerencia. Su abordaje es cualitativo, del tipo estudio de caso, realizada en un hospital universitario en el municipio de Niteroi, RJ. Ha sido utilizado como instrumento de colecta de dados un cuestionario con preguntas abiertas, respondido por diez enfermeras. Los resultados muestran enfermeras con conocimiento básico sobre gerencia y el proceso de trabajo del gerente visto como muy difícil.

    Resumo em Inglês:

    In this resesarch we have delimited as object of study the nurse approach as working process of the nursing manager. It had as objectives: to know the nurses concept as to nursing management, to identify the nurses understanding as to working process of nursing management; to check what is the importance attributed to the work of nursing manager. As reference, it was used management theories and management concepts. Its approach is qualitative, of the case study type, done at a university hospital in the Niterói country, RJ. It was used as instrument for data collecting a questionnaire with open questions, answered by ten nurses. The results show nurses with basic knowledge on management and the working process of manager seen as something intricate.
  • O trabalho da enfermagem em unidades críticas e sua repercussão sobre a saúde dos trabalhadores Artigos De Pesquisa

    Beck, Carmem Lúcia Colomé; Gonzales, Rosa Maria Bracini; Stekel, Lilian Medianeira Coelho; Donaduzzi, Joanita Cechin

    Resumo em Português:

    Este estudo teve como objetivo estabelecer relações entre o trabalho da enfermagem em unidades críticas e sua repercussão sobre a saúde dos trabalhadores. Foi realizada uma pesquisa exploratório-descritiva, do tipo qualitativa, que envolveu 46 trabalhadores de enfermagem (enfermeiros e auxiliares). Foram selecionados dois hospitais, um público e um filantrópico, sendo realizada a pesquisa nas unidades críticas de pronto-atendimento, unidade de terapia intensiva, unidade e ambulatório de hematoncologia e centro cirúrgico. Os instrumentos de coleta de dados utilizados foram a entrevista semi-estruturada e a observação do trabalho nos três turnos aplicadas no período de janeiro a junho de 1999. Teve como resultado o mapeamento de diversas doenças crônicas expressas por estes trabalhadores, bem como a verbalização da dificuldade dos mesmos em se cuidarem, assumindo a responsabilidade que lhes cabe sobre sua saúde.

    Resumo em Espanhol:

    Este estudio tuvo como objetivo establecer relaciones entre el trabajo de enfermería en unidades críticas y su repercusión sobre la salud de los trabajadores. Fue realizada una investigación exploratorio-descriptiva, del tipo cualitativa, eso implicó a 46 trabajadores de enfermería (las enfermeras y ayudante). Habían sido seleccionados dos hospitales, un público y un filantrópico, siendo realizada la investigación en las unidades críticas de pronto-atención, unidad de terapia intensiva, unidad y ambulatorio de hematoncología y centro quirúrgico. Los instrumentos de colección de datos usados habían sido la entrevista semi-estructuralizada y la observación del trabajo en los tres turnos aplicadas en el período entre enero y junio de 1999. Tenía como resultado el mapeamento de las enfermedades crónicas expresas por estos trabajadores, bien como la verbalización de la dificultad de ellos a tomar cuidado de sí mismos, asumiendo la responsabilidad que cabe a ellos sobre su salud.

    Resumo em Inglês:

    This study had as objective to establish relations between the work of the nursing in critical units and its repercussion on the health of the workers. A exploratory-descriptive research was carried through, of the qualitative type, that involved 46 workers of nursing (nurses and assistant). Two hospitals had been selected, a public and a philanthropic, being carried through the research in the critical units of soon-attendance, unit of intensive therapy, unit and clinic of hemathoncology and surgical center. The instruments of data collection used had been the half-structuralized interview and the observation of the work in the three turns applied in the period between January and June of 1999. It had as resulted the mapping of diverse express chronic illnesses for these workers, as well as the verbalization of the difficulty of the same ones in to taking care of themselves, assuming the responsibility that fits to them on their health.
  • Perfil dos níveis pressóricos e glicêmicos de funcionários de instituições públicas hospitalares de Fortaleza-Ceará: profile of the public hospitals' staff in the city of Fortaleza-CE Artigos De Pesquisa

    Damasceno, Marta Maria Coelho; Almeida, Paulo César de; Almeida, Vitória de Cássia Félix de; Macêdo, Suyanne Freire de; Silva, Ana Roberta Vilarouca da

    Resumo em Português:

    Objetivou-se identificar o perfil dos níveis pressóricos e glicêmicos de funcionários de dois hospitais públicos de Fortaleza-CE. Aferiram-se os valores em 506 sujeitos utilizando glicosímetro e esfigmomanômetro aneróide, de setembro de 2003 a abril de 2004. As idades variaram entre 18 e 71 anos; 79,6% eram mulheres; 49,3% pré-hipertensos; 19,5% hipertensos; 7,9% com glicemia > 140 mg/dl; 38,5% com alto risco para DM2. A PA foi mais elevada nos homens (p< 0,001); nos analfabetos/alfabetizados (p=0,031), assim como nos casados e viúvos (p=0,029), e a PA elevada também esteve associada à idade (p<0,001). Quanto à glicemia, verificou-se associação estatisticamente significante entre idade e glicemia elevada (p=0,006). Conclui-se que a população estudada, sobretudo os mais velhos e os com baixa escolaridade, necessita de ações educativas que ajudem a modificar seus hábitos de vida e a prevenir enfermidades causadas por níveis de pressão arterial e glicemia alterados.

    Resumo em Espanhol:

    El objetivo fué identificar el perfil de los niveles de glucosa y de tensión arterial de trabajadores de dos hospitales públicos de Fortaleza-CE. Se tomarón los valores en 506 personas con el Sistema de Medición de Glucosa en sangre y esfigmomanómetro aneroide, de septiembre de 2003 a abril de 2004. Las edades cambiaron entre 18 a 71 años; 79,6% mujeres; 49,3% tenian prehipertensión arterial; 19,5% hipertensión arterial; 7,9% con glucosa mas de 140 mg/dl; 38,5% con alto riesgo para DM2. La tensión arterial fue más elevada en hombres (p< 0,001); en analfabetos/ alfabetizados (p=0,031) y en casados y viudos (p=0,029). Se verificó associación significante entre la tensión arterial elevada y la edad (p< 0,001), y entre la glucosa elevada y la edad. El estudio demuestra que esta población necesita de acciones educativas que ayuden a modificar sus hábitos de vida y prevenir enfermedades causadas por niveles de tensión arterial y glucosa elevados

    Resumo em Inglês:

    It was objectified to identify the profile of the glucose and blood pressure in two public hospitals' staff in Fortaleza - CE . From September 2003 to April 2004, were checked 506 individuals with Blood Glucose Monitoring System and aneroid sphygmomanometer. The results showed that the individuals were between 18 and 71 years old; 79,6% were women; 49,3 were classified as prehypertensive; 19.5% as hypertensive; 7.9% had glucose level above 140mg/dl and 38.5% had high chances of developing DM2. High blood pressure was higher in men (p<0.001); the illiterates/literates ( p=0.031) and the married and widowed (p=0.029). This high blood pressure was associated with age (p<0.001); As to the glucose levels, a statistically meaningful association with age and high glucose (p=0.006) was verified. It follows that the studied population, especially the elderly and low educated, need educational actions which help to change their life habits and prevent illnesses caused by altered glucose and blood pressure levels.
  • Conhecimento e estereótipo de trabalhadores acerca da hipertensão Artigos De Pesquisa

    Castro, Maria Euridéa de; Rolim, Maysa Oliveira

    Resumo em Português:

    A prevenção da hipertensão arterial torna-se difícil devido às dificuldades de acesso ao sistema de saúde. Foram objetivos deste estudo: averiguar o conhecimento dos trabalhadores acerca da pressão arterial, da hipertensão e, ainda, a prática da verificação da pressão arterial. Trata-se de um estudo descritivo, realizado em uma Universidade Pública Estadual em Fortaleza-Ceará, Brasil. O universo do estudo foi constituído por 35 trabalhadores a partir de uma amostra aleatória simples. Depreendeu-se que há déficit de conhecimento acerca da pressão arterial e da hipertensão e que as questões culturais entre profissionais e usuários do sistema de saúde estão em desacordo com o processo ensino-aprendizagem. Concluiu-se que urgem estratégias que permitam maior adesão aos programas e às campanhas de hipertensão. O início dessa mudança tem como fundamento a atenção primária, que leve a população, dentro de uma posição crítica, a tomar atitudes que possibilitem adequar-se a uma condição de vida saudável.

    Resumo em Espanhol:

    La prevención de la hipertensión arterial es difícil por el acceso al sistema de salud. El objetivo fue: averiguar el conocimiento de trabajadores sobre la tensión arterial y de la hipertensión y, además, la práctica de la verificación de la tensión arterial. Se trata de un estudio descriptivo, realizado en la Universidad Pública en Fortaleza-Ceará-Brasil. Fueron seleccionados 35 individuos. Se concluyó que hay déficit de conocimiento de la tensión arterial y de la hipertensión, que los planteamientos culturales entre profesionales y usuarios del sistema están en desacuerdo con el proceso enseñanza/aprendizaje. Urgen estrategias que permitan una mayor adhesión al programa y comunicación efectiva al nivel de entendimiento de las personas. El inicio de ese cambio tiene como fundamento la atención primaria, llevando a la población, dentro de una posición crítica, tomar actitudes que posibiliten adecuarse a una condición de vida sana.

    Resumo em Inglês:

    The prevention of arterial hypertension has not been an easy task, due to the difficulties of access to the health system. The objectives of this study were to ascertain the amount of worker's knowledge concerning blood pressure and hypertension as well as about the practice of measuring blood pressure. This descriptive study was done at the State University in Fortaleza-Ceará. The universe was a simple random sample of 35 workers. A lack of knowledge about blood pressure and hypertension was found, as well as cultural issues between professionals and system users not being in agreement with the teaching-learning process. It was concluded that strategies which allow for a wider participation in the program and in hypertension campaigns are needed. The beginning of this change has as a basis primary care, which allows the population to make choices which fit a healthy life-style, from a critical position.
  • A escolha profissional no imaginário social - enfermeiras brasileiras e peruanas Artigos De Pesquisa

    Ribeiro, Anesilda Alves de Almeida; Falcon, Gladys Santos; Borenstein, Miriam Süsskind; Padilha, Maria Itayra Coelho de Souza

    Resumo em Português:

    Trata-se de uma pesquisa qualitativa cujo objetivo foi conhecer e compreender as imagens e o imaginário social que permeiam a escolha profissional das enfermeiras brasileiras e peruanas. O estudo foi realizado com vinte enfermeiras dos países relacionados, em 2003, utilizando-se do Referencial Imaginário Social de Michel Maffesoli. Na análise, traçamos as categorias: imagem servil; imagem vocacional e imagem profissional, que influenciam sobremaneira a opção pela Enfermagem. Ao refletir sobre as imagens e o imaginário que permeiam a escolha profissional, percebe-se que, em sua maioria, as enfermeiras escolhem a Enfermagem munidas pelo desejo pessoal, e não familiar, de ajudar e cuidar do próximo. Finalizando, neste caminhar pelo mundo imaginal da latinidade, podemos inferir que, na escolha da Enfermagem, vêem-se projetados os arquétipos e mitos da Enfermagem historicamente construídos, divulgados e cristalizados no ideário social, e a conjunção de algumas características que compõem a Identidade Profissional da enfermeira.

    Resumo em Espanhol:

    Trata de una investigación cualitativa cuyo objetivo fue conocer y comprender las imágenes y el imaginario social que intervienen en la elección profesional de las enfermeras brasileras y peruanas. El estudio fue realizado con veinte enfermeras de los paises citados, en 2003, utilizándose el Referencial Imaginario Social de Michel Maffesoli. En el análisis identificamos las categorías: imagen servil; imagen vocacional e imagen profesional, que influyen en la opción por la profesión de Enfermería. Al reflexionar sobre las imágenes y el imaginario que intervienen en la elección profesional se percibe que, la gran mayoría de enfermeras, eligen la profesión, llevadas por el deseo personal, y no familiar, de ayudar y cuidar del prójimo. Finalizando, en este caminar por el mundo imaginario de la latinidad, podemos inferir que en la elección de Enfermería se ven proyectados los arquetipos y mitos de enfermería históricamente construidos, divulgados y cristalizados en el ideario social y la conjunción de algunas características que componen la identidad profesional de la enfermera.

    Resumo em Inglês:

    This is a qualitative research whose objective was to understand and gain knowledge on the images and the social imaginary that permeates the professional choice of brazilian and peruvian nurses. The study was carried out with twenty nurses, in 2003 and used the Michel Maffesoli's Social Imaginary theoretical framework. In the analysis, the following categories were created: servile image; vocational image and professional image. Those categories have a great influence on their choice to become a Nurse. When contemplating on the images and the imaginary that permeate their professional choice, it can be noticed that most nurses choose nursing due to a personal aspiration to help and care for people, and not beacuse of any family orientation. Finally, in this exploration through the latin imaginal world, it was possible to infer that the choice to become a nurse reflects the archetypes and myths historically built, made known and crystallized in the social imaginary, and the conjunction of some characteristics that compose the nurse's professional Identity.
  • Experiências de ensino-aprendizagem de estudantes de enfermagem em uma comunidade do município do Rio de Janeiro Artigos De Pesquisa

    Souza, Maria Helena do Nascimento; Paz, Elisabete Pimenta Araújo; Griep, Rosane Harter; Sousa, Ana Inês; Silva, Laurio Luis da; Paixão, Audréia Rodrigues da

    Resumo em Português:

    Este estudo teve como objetivos: identificar a percepção dos estudantes de enfermagem diante das atividades desenvolvidas por eles junto à Comunidade e discutir o significado das atividades realizadas pelos acadêmicos para a sua formação profissional Utilizou-se a abordagem qualitativa, e a amostra foi constituída por 89 estudantes. Na voz dos mesmos, as expectativas iniciais à chegada ao campo foram marcadas não apenas pelo medo de encontrar situações de violência, mas pelo desejo de poder contribuir na melhoria das condições de saúde da população. Eles significaram o trabalho desenvolvido na comunidade como possibilidade de crescimento pessoal, maior compreensão da atuação profissional do enfermeiro e oportunidade de vivenciar o trabalho do enfermeiro de Saúde Pública. Dessa forma, verifica-se a relevância das experiências de ensino-aprendizagem em comunidades para o processo de formação profissional dos acadêmicos de enfermagem.

    Resumo em Espanhol:

    Este estudio tuvo como objetivo identificar la percepción de los estudiantes frente al trabajo desarrollado en una comunidad, y discutir el significado de las actividades realizadas por los académicos para su formación profesional. Se utilizó el abordaje cualitativo y la muestra fue constituida por 89 estudiantes. En la voz de los mismos, las expectativas iniciales a la llegada al campo fueron marcadas no sólo por el miedo de encontrar situaciones de violencia pero por el deseo de poder contribuir en la mejoría de las condiciones de salud de la población. Ellas significaron el trabajo desarrollado en la comunidad como posibilidad de crecimiento personal, mayor comprensión de la actuación profesional del enfermero y oportunidad de vivir el trabajo del enfermero de Salud Pública. De esa forma, se verifica la relevancia de las experiencias de enseñanza aprendizaje en la comunidad para el proceso de formación profesional de los académicos de enfermería.

    Resumo em Inglês:

    This study it had as objective to identifythe perception of the students before the work developed with the community, and to argue meaning of the activities carried through for the academics for its professional formation. It was used qualitative boarding and the sample was constituted by 89 students. In the voice of the same ones, the initial expectations to the arrival to the field had been marked not only by the fear to find violence situations but by the desire of being able to contribute in the improvement of the conditions of health of the population. They had meant work the developed in the community as possibility of personal growth, bigger understanding of the professional performance of the nurse and chance to live deeply the work of the nurse of Public Health. Of this form, it is verified relevance of the experiences of the teaching-learning in the community for the process of professional formation of the nursing academics.
  • A percepção dos acadêmicos de enfermagem sobre o cuidado à mulher no trabalho de parto e nascimento: uma abordagem qualitativa Artigos De Pesquisa

    Bicchieri, Thiago; Silva, Leila Rangel da

    Resumo em Português:

    O presente estudo tem como objetivo identificar a percepção dos acadêmicos de enfermagem sobre o cuidado prestado à mulher no trabalho de parto e nascimento. Trata-se de um estudo descritivo com abordagem qualitativa. Foram entrevistados 30 acadêmicos de enfermagem pertencentes a uma escola de enfermagem de âmbito federal, situada no município do Rio de Janeiro. Os resultados demonstraram que os graduandos possuem uma visão crítica sobre o cuidado oferecido à mulher no centro obstétrico e o classificam como cuidado inadequado e extremamente tecnicista e, que as atividades ditas humanizadas e benéficas no trabalho de parto e nascimento estão distantes do preconizado pelo Ministério da Saúde. Considera que as mulheres precisam ser percebidas e ouvidas, valorizando uma assistência que reforce sua autonomia e respeite seus direitos enquanto mulher e cidadã.

    Resumo em Espanhol:

    El presente estudio tiene como objetivo identificar la percepción de los académicos de enfermería sobre el cuidado prestado a la mujer en el trabajo de parto y nacimiento en la percepción de los académicos de enfermería. Se trata de un estudio descriptivo con abordaje cualitativo. Fueron entrevistados 30 académicos de enfermería pertenecientes a una escuela de enfermería de ámbito federal, situada en el municipio de Río de Janeiro. Los resultados demuestran que los universitarios poseen una visión crítica sobre el cuidado ofrecido a la mujer en el centro obstétrico y lo clasifica como cuidado inadecuado extremadamente tecnicista y que las actividades humanizadas y benéficas en el trabajo de parto y parto están distantes del preconizado por el Ministerio de la Salud. Por lo tanto, las mujeres necesitan ser percibidas, oídas, valorizando una asistencia que les traiga los mejores resultados, refuerce su autonomía y respete sus derechos en la condición de mujer y ciudadana.

    Resumo em Inglês:

    The present study has the objective to identify the care given to women in pre-childbirth and childbirth periods under the perception of the nursing students. It is a descriptive case study with a qualitative approach. Over thirty students of Federal Nursing School, situated in the city of Rio de Janeiro, were interviewed and the results demonstrated they possess a critical vision on the care offered to the women in the pregnancy and puerperal cycle and classifies it as an extremely technical care. They recognize that the so called humanized and beneficial activities in the pre-childbirth and childbirth periods are distant of being praised by the Health Department. Therefore, women need to be perceived, heard and considered when the intentions are to develop an assistance to them with best results, strengthing their autonomy and respecting their rights while woman and citizen.
  • A preservação perineal como prática de enfermeiras obstétricas Artigos De Pesquisa

    Progianti, Jane Márcia; Vargens, Octavio Muniz da Costa; Porfírio, Aline Bastos; Lorenzoni, Daniela Peixoto

    Resumo em Português:

    Trata-se de pesquisa qualitativa que teve por objetivos analisar os efeitos percebidos pela mulher diante da não-realização da episiotomia e analisar as ações de enfermagem que foram determinantes para a não-intervenção cirúrgica sob a ótica da mulher. O estudo foi realizado no período de janeiro a junho de 2005. Foi aplicada uma entrevista semi- estruturada para a coleta de dados em mulheres que pariram de parto natural sem episiotomia. A análise seguiu a proposta de Bardin e apóia-se na teoria da diversidade e universalidade do cuidado cultural de Madeleine Leininger. Os resultados apontaram os efeitos positivos sentidos pela mulher em sua vida e em seu relacionamento sexual decorrentes da não-realização da episiotomia. As mulheres também reconheceram as ações profissionais de enfermagem obstétrica que visavam à acomodação do cuidado humanizado como repadronizadoras do cuidado medicalizado e fundamentais para a preservação de seus períneos.

    Resumo em Espanhol:

    Ésta es una investigación cualitativa que tuvo como objetivos analizar los efectos notados por la mujer debido a la no realización de episiotomia y analizar las acciones de las enfermeras que fueron determnantes para la no realización de este prcedimiento quirúrgico, en la perespectiva de las mujeres. El estudio ocurrió en el período de Enero a Junio de 2005. Los datos fueron obtenidos por una entrevista semi estructurada con 10 mujeres que tenían un parto natural sin la episiotomía. El análisis de los datos fué basado en la propuesta del Analisis del Contenido de Bardin y también en la teoría de Madeleine Leininger de la diversidad y universalidad del cuidado cultural. Los resultados señalaron los efectos positivos sentidos por la mujer en su vida y en su relación sexual como consecuencias de la no realización de episiotomia. Las mujeres también reconocieron las acciones profesionales de enfermeras obstétricas que buscaron la adopción del cuidado humanizado como siendo repadronizadoras del cuidado medicalizado y como muy importantes para la preservación períneal.

    Resumo em Inglês:

    This is qualitative study which had as objectives to analyse the effects noticed by the woman due to the non accomplishment of the episiotomy and to analyze which nurse's actions were decisive for the non accomplishment of this surgical prcedure uder the wman's perspective. The sudy was accomplished from January to June 2005. Data were obtained by an semi structured interview with 10 women who had a natural childbirth without episiotomy. Data analysis was based on the proposal Content Analisis of Bardin and also on the Madeleine Leininger's theory of the diversity and universality of cultural care. The results pointed out the positive effects felt by woman in her life and in her sexual relationship as consequences of the non accomplishment of the episiotomy. Women also recognized the professional actions of obstetric nurses that sought the accommodation of the humanized care as actions that repadronize the medicalized care and also as important ones for the períneal preservation.
  • A violência contra a mulher atendida em unidade de urgência: uma contribuição da enfermagem Artigos De Pesquisa

    Monteiro, Claudete Ferreira de Souza; Araújo, Telma Maria Evangelista de; Nunes, Benevina Maria Vilar Teixeira; Lustosa, Aurideia Rodriges; Bezerra, Cilma Maria Jovita

    Resumo em Português:

    INTRODUÇÃO: A violência na atualidade tem se comportado como um sério problema de saúde pública, e os serviços de urgência têm se constituído em porta de entrada para mulheres agredidas. Por essa razão, objetivou-se, com o presente trabalho, levantar os casos de violência contra a mulher atendidos em uma unidade de urgência no ano de 2004. MÉTODO: Estudo quantitativo, descritivo, retrospectivo, realizado em Teresina (PI), no Serviço de Pronto-Socorro do Hospital Getúlio Vargas, com amostra populacional de 100 casos selecionados por amostragem sistemática, tendo por instrumento um formulário com perguntas fechadas. RESULTADOS: A violência apresentou alta magnitude entre as mulheres usuárias dos serviços de pronto-atendimento, mas com elevada taxa de subnotificação quanto ao tipo de agressor (89%) e causas da violência sem registro (80%) CONCLUSÕES: Concluiu-se que os registros de violência foram maiores nos casos em que as mulheres apresentaram marcas físicas; foi expressivo o número de subnotificação de agressores. Finalmente, é conveniente que os profissionais que atendem mulheres vítimas da violência doméstica sejam treinados para identificar, acolher e registrar corretamente os casos de violência.

    Resumo em Espanhol:

    INTRODUCCIÓN: La violencia en la actualidad se ha comportado como un serio problema de salud pública, y los servicios de urgencia se han constituido como puerta de entrada para las mujeres agredidas. Por lo tanto, fue objetivado, con el actual trabajo, levantar los casos de violencia contra la mujer, atendidos en una unidad de urgencia en el año de 2004. MÉTODO: Estudio cuantitativo, descriptivo, retrospectivo, realizado en Teresina (Piauí - Brasil), en el Servicio Médico de Urgencia del hospital de Getúlio Vargas, con muestra poblacional de 100 casos seleccionadas por el muestreo sistemático, teniendo por instrumento un formulario con preguntas cerradas. RESULTADOS: La violencia presentó alta magnitud entre las mujeres que usaban los servicios médicos de emergencia, pero con elevada taza de subnotificación cuanto el tipo de agresor (89%) y causas de la violencia sin registro (80%). CONCLUSIONES: Se concluye que los registros de violencia habían sido mayores en los casos donde las mujeres habían presentado marcas físicas; era expresivo el número de subnotificación de agresores. Finalmente, es conveniente que los profesionales que cuidan de las mujeres víctimas de la violencia doméstica sean entrenados para identificar, acoger y registrar correctamente los casos de violencia.

    Resumo em Inglês:

    INTRODUCTION: The violence in the present time has behaved as a serious problem of public health, and the urgency services have constituted itself as a door of entrance for attacked women. Therefore, it was objectified, with the present work, to raise the cases of violence against the woman who is attended in a unit of urgency in the year of 2004. METHOD: Quantitative, descriptive, retrospective study, carried through in Teresina (Piauí - Brazil), the Emergency Medical Service of the Getúlio Vargas Hospital, with population sample of 100 cases selected for systematic sampling, having for instrument a form with closed questions. RESULTS: The violence presented high dimension among the using women of the emergency medical services, but with raised tax of under notification about the type of aggressor (89%) and causes of the violence without register (80%). CONCLUSIONS: It is concluded that the violence registers had been bigger in the cases where the women had presented physical marks; the number of under notification of aggressors was expressive. Finally, it is convenient that the professionals who take care of to women victims of the domestic violence are trained to correctly identify, receive and register the violence cases.
  • Perfil do portador de lesão crônica de pele: fundamento a autopercepção de qualidade de vida Artigos De Pesquisa

    Dias, Ana Lucia Pazos; Silva, Lolita Dopico da

    Resumo em Português:

    Trata-se de estudo na temática da qualidade de vida dos pacientes com lesões crônicas de pele. O objetivo específico aqui relatado foi analisar o perfil dos portadores de lesões crônicas para fundamentar a sua autopercepção de qualidade de vida. Estudo prospectivo, observacional, com modelo de intervenção e análise quantitativa. Foi aplicado o questionário WHOQOL-bref no período de seis meses a uma população composta de 40 indivíduos que freqüentaram durante seis meses o consultório de enfermagem de um hospital público e mantiveram suas condições nutricionais e cognitivas preservadas. Os resultados mostram que: 75% são clientes acima de 51 anos; 55% são homens, 70% vivem sozinhos, 52,5% têm o primeiro ciclo do ensino fundamental; 67,5% não trabalham e 32,5% não têm qualquer tipo de renda, e 90% possuem TV a cores. Um não possui banheiro em casa, dois não têm geladeira e 4 não têm TV. Conclui-se que o consultório é freqüentado por pessoas com limitações financeiras. Isso reforça a importância de se verificar a autopercepção de qualidade de vida a partir da compreensão dos determinantes socioeconômicos do grupo estudado.

    Resumo em Espanhol:

    Este es un estudio sobre la calidad de la vida de los pacientes con lesiones crónicas de la piel. El objetivo específico era analizar el perfil de los portadores de lesiones crónicas para basarlas una auto-percepción sobre la calidad de la vida. Estudio anticipado, de observación, con el modelo de la intervención y del análisis cuantitativo. El cuestionario de WHOQOL-bref fue aplicado en el período de seis meses a una población compuesta de 40 individuos que habían frecuentado durante seis meses el consultorio de la enfermera de un hospital público y resguardando sus condiciones alimenticias y cognoscitivas. Los resultados fueron: 75% son clientes sobre 51 años; 55% son hombres, viven solos el 70%, 52.5% tienen el primer ciclo de la educación básica; 67.5% no trabajan y 32.5% no hacen cualquier tipo de renta y 90% poseen TV. Uno no posee baño en casa, dos no tienen refrigerador y 4 no tienen ninguna clase de TV. Se concluye que el consultorio es frecuentado por gente con limitaciones financieras. Eso consolida la importancia de verificar la opinión sobre calidad de vida desde la comprensión de los determinantes socioeconómicos del grupo estudiado.

    Resumo em Inglês:

    This is a study about the quality of life of the patients with chronic injuries of skin. The specific objective was to analyze the profile of the carriers of chronic injuries to base them self-perception about quality of life. Prospective, observational study, with model of intervention and quantitative analysis. The WHOQOL-bref questionnaire was applied in the period of six months to a composed population of 40 individuals that had frequented during six months the doctor's office of nursing of a public hospital and had kept its preserved nutritional and cognitive conditions. The results were: 75% are customers above 51 years; 55% are men, 70% live alone, 52.5% have the first cycle of basic education; 67.5% do not work and 32.5% do not have any type of income and 90% possess color TV. One does not possess bathroom in the house, two do not have refrigerator and 4 do not have any kind of TV. It was conclude that the doctor's office is frequented by people with financial limitations. That strengthens the importance of to verify the self-perception about quality of life from the understanding of the determinative socioeconomics of the studied group.
  • Etapas metodológicas de um processo crítico-reflexivo sobre o trabalho da enfermeira em unidade de emergência Artigos De Reflexão

    Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza; Kirchhof, Ana Lúcia Cardoso; Beck, Carmem Lúcia Colomé

    Resumo em Português:

    Este artigo relata o processo de construção de uma metodologia para desenvolver um processo crítico-reflexivo acerca do trabalho da enfermeira em unidade de emergência. Uma vez que, de modo geral, o trabalho nestas unidades tende para um fazer acelerado e rotinizado, isso dificulta a identificação das necessidades do doente, dos trabalhadores e do serviço. O referencial teórico-metodológico foi a Teoria Sócio-humanista de Capella e Leopardi. Os dados foram coletados a partir da observação do campo e de seis encontros com enfermeiras do serviço, mediados por um instrumento que foi direcionado para a compreensão do sujeito trabalhador sobre o seu trabalho, a identificação das possibilidades e dificuldades na sua execução e a reorganização do trabalho da enfermagem. Como resultado, foi construído um processo coletivo para um 'modo de fazer' da enfermagem em unidade de emergência.

    Resumo em Espanhol:

    Este artículo relata el proceso de construcción de una metodología para desarrollar un proceso crítico-reflexivo acerca del trabajo de la enfermera en unidad de emergencia. Una vez que, de manera general, el trabajo en estas unidades tiende a un hacer rápido y diario, eso difículta la identificación de las necesidades del enfermo, de los trabajadores y del servicio. El referencial teórico-metodológico fué la Teoría Social-humanista de Capella y Leopardi. Los datos fuerón recogidos desde la observación de campo y de seis encuentros con enfermeras del servicio, mediadas por un instrumento que fue dirigido para la comprensión del sujeto trabajador sobre su trabajo, la identificación de las posibilidades y las dificultades en su ejecución y la reorganización del trabajo de la enfermería. Como resultado, fue construido un proceso colectivo para un 'modo de hacer' de la enfermería en unidad de emergencia.

    Resumo em Inglês:

    This article reports the process of construction of a methodology to develop a critical-reflexive process concerning the work of the nurse in unit of emergency. Once that, in general way, the work in these units tends to a fast and daily make, that difficult the identification of the necessities of the sick person, of the workers and of the service. The theoretician-methodological referential was the Capella's and Leopardi's Social-humanist Theory. The data had been collected from the observation of the field and from six meeting with nurses of the service, mediated for an instrument that was directed for the understanding of the diligent citizen about their work, the identification of the possibilities and difficulties in their execution and the reorganization of the work of the nursing. As result, was constructed a collective process for a 'way to make' of the nursing in unit of emergency.
  • Fenomenologia heideggeriana e sua possibilidade na construção de estudos de Enfermagem Artigo De Reflexão

    Monteiro, Claudete Ferreira de Souza; Rocha, Silvana Santiago da; Paz, Elizabete Pimenta Araújo; Souza, Ivis Emilia de Oliveira

    Resumo em Português:

    Este estudo apresenta uma reflexão sobre o método fenomenológico heideggeriano e sua possibilidade na pesquisa em Enfermagem. O trabalho mostra que a Enfermagem precisa compreender e dar sentido às suas ações de forma mais autêntica e aponta a fenomenologia como a possibilidade de permitir que os profissionais se tornem mais atentos e reflexivos sobre a realidade e o modo de ser de outros.

    Resumo em Espanhol:

    Este estudio presenta una reflexión sobre el método fenomenológico de Heidegger y su posibilidad en la investigación en enfermería. El trabajo muestra que la enfermería necesita comprender y dar sentido a sus acciones de forma más auténtica y señala la fenomenologia como posibilidad de permitir que los profesionales sean más atentos y reflexivos sobre la realidad y la manera de ser de otros.

    Resumo em Inglês:

    This study presents a reflection about the phenomenological Heideggerian method and its possibility in the research in nursing. The work makes clear the necessity that the nursing needs to understand and to give sene to its actions on a better authentic form and points the phenomenology as this makes possible capable to allow that the professionals become more attentive and reflective about the reality and the way of being of others.
  • Unidades de terapia intensiva: considerações da literatura acerca das dificuldades e estratégias para sua humanização Revisão Crítica

    Bolela, Fabiana; Jericó, Marli de Carvalho

    Resumo em Português:

    Esse trabalho consistiu em uma busca bibliográfica, cujo objetivo foi levantar na literatura científica nacional dos últimos 10 anos artigos relevantes sobre humanização em unidades de terapia intensiva relacionada ao paciente adulto, família e equipe de enfermagem, enfocando as principais estratégias utilizadas e dificuldades encontradas para sua implementação. Para a seleção dos artigos, foram estabelecidos critérios de inclusão, e, após a definição desses artigos, foi realizada leitura e análise descritiva dos mesmos. Os resultados obtidos com a análise dos dados identificaram que, apesar do tema "humanização" ter sido bastante abordado nos últimos 10 anos, tal abordagem se deu de modo a conceituar, buscar embasamentos teóricos sobre o tema, associando-o ao seu cotidiano experienciado enquanto profissionais que já atuaram em terapia intensiva, evidenciando as diversas dificuldades para a implementação do cuidado humanizado, no entanto com poucas sugestões viáveis de estratégias para tal.

    Resumo em Espanhol:

    Ese trabajo consistió en una busca bibliográfica, cuyo objetivo fué levantar en la literatura científica nacional de los últimos 10 años artículos relevantes sobre humanización en unidades de terapia intensiva relacionada al paciente adulto, familia y equipe de enfermería enfocando las principales estrategias utilizadas y dificultades encontradas para su implementación. Para la selección de los artículos fueron establecidos criterios de inclusión y después de la definición de eses artículos fueron realizadas lectura y análisis descriptivo de los mismos. Los resultados obtenidos con el análisis de los datos identificaron que, además del tema "humanización" fué bastante abordado en los últimos 10 años, tal abordaje ocurrió de modo a conceptuar, buscar embasamientos teóricos sobre el tema, asociándole a su cotidiano vivido en cuanto profesionales que ya actuaron en terapia intensiva, evidenciando as diversas dificultades para la implementación del cuidado humanizado, pero con pocas sugestiones viables de estrategias para tal.

    Resumo em Inglês:

    This work consists of a bibliographical search whose objective was to raise from scientific national literature, from the last 10 years, relevant articles about humanization in intensive care units related to the adult patient, family and nursing staff focusing on the principal strategies used and the difficulties found for its implementation. For the selection of the articles some inclusion criteria have been stablished and after the definition of these articles, it has been made a reading and a describing analisys of them. The results obtained with the analisys of the information identified that, although the theme "humanization" has been a lot mentioned over the last 10 years, this mentioning has happened in a way to define, searching for its theorical bases on the theme, associating its dayly experiences while professionals that have actually worked in intensive care units, showing the many difficulties for the implementation of humanized care, however, with very few available suggestions of such strategies.
  • Implante de valva mitral mecânica: reflexões para cuidar e os cuidados de clientes após a alta hospitalar Revisão Crítica

    Dutra, Cristina Maria Pereira; Coelho, Maria José

    Resumo em Português:

    O artigo enfoca o conhecimento dos clientes submetidos ao implante de valva mitral acerca do próprio cuidar e dos cuidados que devem desenvolver após a alta hospitalar e de sua participação na construção de uma Agenda de Cuidados Diários como instrumento educativo impresso, baseado na prática individual cotidiana e nas instruções recebidas da equipe de saúde durante a hospitalização. As autoras fazem um breve resgate da história da cirurgia cardíaca, das transformações ocorridas neste campo nos últimos 50 anos, dos aspectos que possibilitaram delinear novas abordagens relacionadas ao cuidar/cuidados diários destes clientes e da participação da enfermagem neste processo.

    Resumo em Espanhol:

    El artículo enfoca el conocimiento de los clientes sometidos al implante de valvula mitral en relación al propio cuidar de los cuidados que deben desarollar despúes de la alta hospitalar y de su participación en la construcción de una Agenda de Cuidados Diarios como instrumento educativo impreso, basado en la práctica individual cotidiana y en las instrucciones recebidas del equipo de salud durante la hospitalización . Las autoras hacen un breve rescate de la historia de la cirugía cardíaca, de las transformaciones ocoridos en este campo en los ultimos 50 años, de los aspectos que posibilitaran delinear nuevos abordajes relacionados al cuidar / cuidados diários de estes clientes y de la participación de la enfermería en este proceso.

    Resumo em Inglês:

    The article focus the knowledge of clients submitted to mitral valve implant concerning their own care, cares that should develop after hospital discharge and their participation in the construction of Agenda of Diary Cares as printed educative instrument, based on quotidian individual practice and instructions received by health staff during hospitalization. The authors do a brief rescue cardiac surgery history, of transformation happened in this field in late 50 years, of aspects that make possible detail new approaches related to care/ diary cares of this clients and nursing participation in this process.
  • Pacientes com lesão raquimedular: experiênica de ensino-aprendizagem do cuidado para suas famílias Relato De Experiência

    Carvalho, Zuila Maria de Figueiredo; Holanda, Karenine Maria; Freitas, Giselle Lima de; Silva, Gelson Aguiar da

    Resumo em Português:

    Trata-se do relato da experiência vivenciada como docente de enfermagem, sobre o ensino de cuidados para os familiares acompanhantes dos pacientes internados que apresentavam lesão medular, decorrente de traumatismo raquimedular. O trabalho foi realizado em um hospital de emergência e trauma da cidade de Fortaleza-Ceará, cenário de desenvolvimento das atividades práticas da disciplina Enfermagem do Processo de Cuidar II, ofertada para alunos do 5º Semestre do Curso de Graduação em Enfermagem da Faculdade de Farmácia, Odontologia e Enfermagem da Universidade Federal do Ceará. A avaliação da aprendizagem retrata que aprender cuidados é: complicado, cansativo , simples, recompensador e agradável. Essa modalidade de ensino apresenta-se como subsídios para buscar uma melhor qualidade de vida dos pacientes e dos familiares das pessoas com lesão medular.

    Resumo em Espanhol:

    Este artículo describe una experiencia vivida por la docente de enfermería, en la enseñanza de cuidados para los familiares que cuidan los pacientes ingresados que tienen una lesión medular provocada por un traumatismo vertebro-medular. El trabajo se desarrolla en un hospital de emergencia y traumatología de la ciudad de Fortaleza (Ceará - Brasil), escenario del desarrollo de las actividades prácticas de la disciplina de Enfermería de el Proceso de Cuidado II, para los alumnos del 5º semestre del Curso de Graduado en Enfermería de la Facultad de Farmacia, Odontología y Enfermería de la Universidad Federal del Ceará. La evaluación del aprendizaje muestra que aprender los cuidados es: complicado, agotador, simple, recompensador y agradable. La modalidad de enseñanza se muestra como una manera innovadora de buscar una mejor calidad de vida de los pacientes con lesión medular y de sus familiares.

    Resumo em Inglês:

    This is the report of an experience lived as a nursing teacher about care teaching to the relatives staying with patients hospitalized who had a spinal medulla injury resulting from a spinal cord injury. The work was conducted in an emergency and trauma hospital at the city of Fortaleza, Ceará, the place in which we carry out the practical activities of the "Nursing of the Caretaking Process II" course, offered for students of the 5th Semester of the B.Sc. course in Nursing of the Faculty of Pharmacy, Dentistry and Nursing of the Federal University of Ceará. The evaluation of the learning shows that care learning is: complicated, tiresome, simple, rewarding and pleasant. That way of teaching presents itself as a condition to search for a better life quality of the patients and the relatives of the patients with spinal medulla injury.
  • Relação usuária-profissional de saúde: experiência de uma mulher homossexual em uma unidade de saúde de referência de Fortaleza Relato De Experiência

    Araújo, Maria Alix Leite de; Galvão, Marli Teresinha Gimeniz; Saraiva, Micheli Morais Martins; Albuquerque, Angela Dias de

    Resumo em Português:

    A relação usuária-profissional de saúde é essencial para a qualidade do atendimento, especialmente nos serviços de atenção à saúde da mulher, onde a abordagem da sexualidade deve ser objeto de considerada relevância. Tem-se como objetivo descrever a experiência vivenciada por uma mulher homossexual atendida em uma unidade de saúde. Desenvolveu-se um relato de experiência. Em virtude de a revelação da homossexualidade feminina não constituir prática comum nos serviços de saúde, optou-se por um estudo de caso mediante descrição da experiência de atendimento de uma mulher homossexual em uma unidade de saúde de referência de Fortaleza-CE no segundo semestre de 2004. Desenvolveu-se entrevista aberta com a seguinte pergunta norteadora: Fale-me da sua experiência com o atendimento na unidade de saúde. Os dados foram analisados utilizando-se duas categorias temáticas: O atendimento recebido na unidade e a comunicação com o profissional de saúde. Conforme se concluiu, foi possível iniciar uma reflexão sobre a fragilidade das relações interpessoais entre as mulheres homossexuais e os serviços de saúde. Apesar de estas terem acesso ao serviço via setor de ginecologia, o desenvolvimento do processo de comunicação é muito superficial e deixa de elucidar questões importantes do exercício da sexualidade, perdendo-se, conseqüentemente, a oportunidade de desenvolver um trabalho educativo na prevenção das DST e, inclusive, do HIV.

    Resumo em Espanhol:

    La relación usuaria-profesional de salud es esencial para la calidad de la atención, especialmente en los servicios de atención a la salud de la mujer, donde el abordaje de la sexualidad debe ser objeto de considerable relevancia. Se tiene como objetivo describir la experiencia vivenciada por una mujer homosexual atendida en una unidad de salud. Se desarrolló un relato de experiencia. Como la revelación de la homosexualidad femenina no constituye una práctica común en los servicios de salud, se optó por un estudio de caso mediante la descripción de la experiencia de atención de una mujer homosexual en una unidad de salud de referencia de Fortaleza-CE en el segundo semestre de 2004. Se desarrolló una entrevista abierta con la siguiente pregunta orientadora: Hábleme de su experiencia con la atención en la unidad de salud. Los datos fueron analizados utilizando dos categorías temáticas: a) La atención recibida en la unidad y la comunicación con el profesional de salud. Se concluyó, fue posible iniciar una reflexión sobre la fragilidad de las relaciones interpersonales entre las mujeres homosexuales y los servicios de salud. A pesar de que estas tienen acceso al servicio a través del sector de ginecología, el desarrollo del proceso de comunicación es muy superficial, y deja de elucidar cuestiones importantes sobre el ejercicio de la sexualidad, perdiendo consecuentemente la oportunidad de desarrollar un trabajo educativo de prevención de las ETS e inclusive del VIH.

    Resumo em Inglês:

    The health professional-user relationship is essential for quality of care, especially in women's health services, where sexuality should be carefully approached due to its considerable relevance. The aim here is to describe the experience of a homosexual woman seen at a health center. An experience report was performed. Due to the fact that revelation of female homosexuality is not common practice in health services, a case study format was opted for based on description of the experience of treatment by a homosexual woman at a renowned healthcare center in Fortaleza, Ceará, Brazil, during the second semester of 2004. An open interview was held with the following lead question: Tell me about your experience of service at the health center. The data were analyzed using two thematic categories: (a) treatment received at the center and (b) communication with the healthcare professional. As was concluded, it was possible to begin reflecting on the fragility of interpersonal relations between homosexual women and healthcare services. Although the former have access to care through the gynecology department, the communication process is highly superficial, and fails to clarify important issues relating to sexuality, thus missing an opportunity to perform educational work in the prevention of STDs, including HIV.
  • A Prevenção do HIV / AIDS segundo o olhar das mulheres: o caso do Grupo de Direitos Reprodutivos em Juiz de Fora / MG<A HREF="#nt">ª</A> Resumo De Dissertação De Mestrado

    Paiva, Elenir Pereira de; Motta, Maria Catarina Salvador da

    Resumo em Espanhol:

    El estudio tuvo como objetivo lás prácticas del HIV según la visión de mujeres participantes del Grupo de Derechos Reproductivos, pues, a pesar de las diversas campãnas dirigidas a la prevención, las estadísticas indican un aumento significativo de mujeres infectadas por el HIV. Los objetivos fueron: identificar las informaciones que las participantes del Grupo de Derechos Reproductivos poseen sobre las formas de prevención contra el HIV; identificarestratégias de prevención contra el HIV que las mujeres del Grupo de Derechos Reproductivos adoptan en su práctica sexual; Analisar las formas de prevención contra el HIV adoptadas por las mujeres del Grupo de Derechos Reproductivos en el Departamento de Urgencia y Emergencia Norte (DUEN) en Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil. Metodología: se dio prioridad a la investigación cualitativa, bajo la forma de estudio de caso originarias del grupo de discusión mencionado. Para la colección de los datos, se usó la entrevista semi-estructurada, junto con la observación participante com registro en diario de campo. Los resultados sugieren que las participantes todavía se mantienen perplejas en lo referente a las formas de transmisión del HIV, continuan representando al SIDA como una enfermedad peligrosa e incurable y, a despecho de valorizar el preservativo como mecanismo de prevención, encuentran resistencia de sus parejas en lo que concierne al uso de los mismos. El grupo refiere no adoptar métodos preventivos de forma contínua. Teorías de aprendizado fueron analizadas con el objetivo de conocer com qué tipo de aprendiz estamos trabajando. Al final se presentan algunas consideraciones y sugerencias, teniendo en cuenta hacer más efectivas las acciones educativas en esta área de la salud pública.

    Resumo em Inglês:

    O estudo teve como objeto as práticas de prevenção do HIV na visão de mulheres participantes do Grupo de Direitos Reprodutivos¹ pois, apesar das diversas campanhas dirigidas à prevenção, as estatísticas indicam aumento significativo de mulheres infectadas pelo HIV. Os objetivos foram: 1) identificar as informações que as participantes do Grupo de Direitos Reprodutivos possuem sobre as formas de prevenção contra HIV/AIDS; 2) identificar estratégias de prevenção contra o HIV/AIDS que as mulheres do Grupo de Direitos Reprodutivos adotam em sua prática sexual; 3) analisar as formas de prevenção contra o HIV/AIDS adotadas pelas mulheres do Grupo de Direitos Reprodutivos no Departamento de Urgência e Emergência Norte (DUEN) em Juiz de Fora- MG. Metodologia: privilegiou-se a pesquisa qualitativa, sob a forma de estudo de caso², oriundas do grupo de discussão mencionado. Para coleta de dados, empregou-se a entrevista semi-estruturada, juntamente com observação participante³ com registro em diário de campo. Os resultados sugerem que as participantes ainda mantêm perplexidades quanto às formas de transmissão do HIV, prosseguem representando a AIDS como doença perigosa e incurável4 e, a despeito de valorizarem o preservativo como mecanismo de prevenção, encontram resistência dos parceiros no que concerne ao uso do mesmo. O grupo refere não adotar métodos preventivos de forma contínua. Teorias de aprendizagem5 foram analisadas com o objetivo de conhecer em qual tipo de aprendiz estamos trabalhando. Ao final apresentam-se algumas considerações e sugestões, tendo em vista tornar mais efetivas as ações educativas nesta área da saúde pública.
  • Convergência de saberes e conhecimentos de enfermagem no cuidado à família Resumo De Dissertação De Mestrado

    Barros Costa, Lígia; Barroso, Maria Grasiela Teixeira

    Resumo em Português:

    A família tem sido priorizada por meio de programas sociais, em especial, com a descentralização das ações de saúde. Em detrimento das transformações ocorridas, contudo, esta visão voltada para o grupo familiar continua atrelada a um paradigma biologicista, centrado na patologia, alimentando o sistema com dados epidemiológicos pouco substanciais no tocante às necessidades, condições de vida e saúde das famílias. O presente estudo emergiu da necessidade de se desenvolver e compartilhar conhecimentos que norteiem a atuação dos profissionais em atenção primária de saúde, com a família ocupando o papel de sujeito ativo na busca de resolução de problemas, numa dimensão de co-responsabilidade e cidadania. Buscou-se responder às seguintes questões: como as enfermeiras têm aplicado os marcos teóricos no cotidiano da prática da Enfermagem com famílias? Que saberes produzidos convergem e expressam a tendência teórico-prática do cuidado de enfermagem à família? Para tanto, objetivou-se descobrir a tendência teórico-prática do cuidado de enfermagem com famílias, a partir da convergência do saber popular e do conhecimento acadêmico. Optou-se pelo método qualitativo de pesquisa, utilizando a modalidade convergente-assistencial. Os participantes do estudo compreenderam 14 enfermeiros, dentre os quais sete representaram a atividade de pesquisa e sete a prática assistencial. Dentre os que representaram a pesquisa, quatro encontravam-se no nível de Doutorado e três no de Mestrado. Por sua vez, os enfermeiros da prática compreenderam duas supervisoras de campo e cinco ex-alunos, representando o estágio supervisionado, por meio da monografia de graduação. Efetivou-se a abordagem aos participantes por intermédio de duas etapas, sendo a primeira mediante contato individual e a segunda, priorizando a construção coletiva da realidade. Foram utilizados questionários e se solicitou uma cópia das teses e dissertações para leitura dirigida por um roteiro estruturado. Para segunda etapa, empregou-se a técnica de painel interativo, tendo sido validados os marcos conceituais do cuidado com famílias em atenção primária. A convergência dos saberes foi apresentada segundo os padrões de conhecimento - empírico, ético, pessoal e estético, de Chinn e Kramer¹, e - sócio-político, de White². Os padrões de conhecimento ético e estético encontraram-se exíguos, em relação a uma declaração explícita deles, pelos pesquisadores participantes do estudo. Uma vez que o padrão ético esteve presente em apenas dois dos sete trabalhos analisados, oferece, portanto, uma lacuna para estudos posteriores, por se tratar do componente moral de tomada de decisões pelo enfermeiro. Como propósito, construiu-se um guia prático para utilização no cuidado com famílias em atenção primária, na perspectiva de sugerir a enfermeiros e estudantes da Enfermagem uma ferramenta para adoção de uma postura reflexivo-crítica diante do cuidado humano. Considerou-se que o saber popular e o conhecimento acadêmico são convergentes, estão integrados e integrando o cuidado de Enfermagem e respondem a demanda de atenção primária de saúde das famílias.

    Resumo em Espanhol:

    La familia ha sido priorizada por medio de programas sociales, en especial, con la descentralización de las acciones de salud. En detrimento de los cambios ocurridos, sin embargo, esta visión se Lígia Barros Costa se vuelve para el grupo familiar continúa asociada a un paradigma biologicista centrado en la patología, alimentando el sistema con datos epidemiológicos, poco substanciales en el tocante a las necesidades, condiciones de vida y salud de las familias. El presente estudio emergió de la necesidad de desarrollarse y compartir conocimientos que orienten para la actuación de los profesionales en atención primaria de salud, con la familia ocupando la función de sujeto activo en la búsqueda de resolución de problemas, en una dimensión de coresponsabilidad y ciudadanía. Se busca responder a las siguientes cuestiones: Como las enfermeras han aplicado los marcos teóricos en el cotidiano de la práctica de Enfermería con familias? Que saberes producidos tienden y expresan la tendencia teórico-práctica del cuidado de Enfermería a la familia? Por lo tanto, se objetiva descubrir la tendencia teórico-práctica del cuidado de Enfermería con familias, a partir de la convergencia del saber popular y del conocimiento académico. Se optó por el método cualitativo de investigación, utilizando la modalidad convergente-asistencial. Los participantes del estudio comprendieron 14 enfermeros, entre los cuales 07 representaron la actividad de investigación y 07 la práctica asistencial. Entre los que representaron la investigación, 04 se encontraban en el nivel de Doctorado y 03 en el de Máster. Por su parte, los enfermeros de la práctica comprendieron 02 supervisoras de campo y 05 ex-alumnos, representando la práctica supervisada, por medio de la monografía de pregrado. Se efectivó el abordaje a los participantes por intermedio de dos etapas, siendo la primera mediante contacto individual y la segunda, priorizando la construcción colectiva de la realidad. Fueron utilizados cuestionarios, y se solicitó una copia de las tesis y disertaciones para lectura dirigida por un guión estructurado. Para la segunda etapa, se empleó la técnica de panel interactivo, habiendo sido validados los marcos conceptuales del cuidado con familias en atención primaria. La convergencia de los saberes fue presentada según los patrones de conocimiento (empírico, ético, personal y estético) de Chinn y Kramer¹ y (socio-político) de White². De estos, los patrones ético y estético se encontraron exiguos, en relación a una declaración explícita de ellos, por los investigadores participantes del estudio. Una vez que el patrón ético estuvo presente en sólo dos de los siete trabajos analizados, ofrece, por lo tanto, un espacio para estudios posteriores, por tratarse del componente moral de toma de decisiones por el enfermero. Como propósito, se construyó un guía práctico para utilización en el cuidado con familias en atención primaria, en la perspectiva de sugerir a enfermeros y estudiantes de Enfermería una herramienta para adopción de una postura reflexivo-crítica delante del cuidado humano. Se consideró que el saber popular y el conocimiento académico son convergentes, están integrados e integrando el cuidado de Enfermería y responden a la demanda de atención primaria de salud de las familias.

    Resumo em Inglês:

    The family has been prioritized through social programs, especially with the decentralization of health actions. However, to the detriment of the transformations happened, this glance directed to the family group continues linked to a biological paradigm, centered in the pathology, feeding the system with epidemiological data, not substantial concerning the real needs, life conditions and health of the families. The present study emerged from the need of developing and sharing knowledge that orientate the professionals' performance in primary attention of health, with the family playing the role of active subject in the search of solution for problems, in a co-responsibility and citizenship dimension. We aimed to answer the following questions: How have nurses been applying the theoretical marks in the daily practice of Nursing with families? Which knowledge produced converges and expresses the theoretical-practical tendency of Nursing care to the family? For doing so we aimed to reveal the theoretical-practical tendency of the Nursing care with families, starting from the convergence of popular and academic knowledge. We opted for the qualitative research method, using the convergent-clinical modality. The participants of the study were 14 nurses, among which 07 represented the research activity and 07 represented the clinical practice. Among the ones who represented the research, 04 were in the Doctorate level and 03 in the Master's degree. On the other hand, the nurses of the practice were 02 field supervisors and 05 former-students, representing the supervised apprenticeship, through the graduation monograph. We executed the approach to the participants through two stages, being the first, by individual contact and the second, prioritizing the collective construction of reality. We used questionnaires, and requested a copy of the theses and dissertations for directed reading by structured handout. For the second stage, we used the interactive panel technique, where the conceptual marks of care with families in primary attention were validated. The convergence of the knowledge was presented according to the knowledge patterns (empirical, ethical, personal and aesthetic) of Chinn and Kramer¹ and (socio-political) of White². From these, the ethical and aesthetic patterns were a few, in relation to an explicit declaration of these, by the participant researchers of the study. Once the ethical pattern was present in only two of the seven works analyzed, it offers, therefore, a gap for subsequent studies, for being the moral component of decision making by the nurse. As purpose, we built a practical guide to be used in the care of families in primary attention, in the perspective of suggesting to nurses and Nursing students, a tool for the adoption of a reflexive-critic posture before the human care. We considered that the popular knowledge and the academic knowledge are convergent, are integrated and integrate the Nursing care and answer the families' need for primary attention of health.
  • Homenagem à Anna Justina Ferreira Nery Carta Ao Editor

    Imperial, Maria da Graça Simões Corte
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