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Revista de Administração Contemporânea, Volume: 8, Número: spe, Publicado: 2004
  • Editorial

    Guimarães, Tomás de Aquino
  • Editorial da edição especial

    Silva, Eduardo Damião da; Bulgacov, Sergio; Fonseca, Valéria Silva da
  • Ambiente, interpretação e estratégia em organizações paranaenses dos setores de vestuário e alimentos Artigos

    Cochia, Camilla B. Rodrigues; Machado-da-Silva, Clóvis L.

    Resumo em Português:

    O objetivo do presente trabalho foi verificar de que maneira os esquemas interpretativos dos dirigentes de pequenas empresas dos setores de vestuário e de alimentos no Estado do Paraná atuaram como mediadores das estratégias de ação dessas organizações, em face das pressões técnicas e institucionais do contexto ambiental, no período compreendido entre 1998 e 2001. A pesquisa, do tipo levantamento, envolveu 72 pequenas empresas dos dois setores, mediante a utilização da técnica de amostragem por adesão. Os dados, obtidos por meio de questionário e mediante consulta a publicações especializadas, foram tratados de modo descritivo-quantitativo, com uso dos procedimentos de análise de agrupamento. Os resultados corroboraram a hipótese básica de que diferentes grupos de empreendedores adotam posicionamentos estratégicos diversos diante de condições e pressões ambientais competitivas equivalentes, demonstrando, assim, a validade das proposições teóricas oriundas da perspectiva institucional de análise e da abordagem cognitiva da estratégia.

    Resumo em Inglês:

    This study has been carried out to verify how chief executives of small firms' interpretive schemes, in the State of Paraná, Brazil, clothing and food industries, have actuated as mediators of the strategic positioning of these organizations in the face of technical and institutional environmental pressures, from 1998 to 2001. The survey research method was used examining 72 small firms' of both the above appointed industries. Data, obtained through a questionnaire and specialized publications consults, were treated in a descriptive-quantitative perspective, by means of cluster analysis procedures. The analysis of the gathered data allowed confirming the basic hypothesis that different groups of entrepreneurs adopt diverse strategic positioning in the face of equivalent environmental conditions and pressures, therefore showing the validity of the theoretical propositions resulting from institutional theory perspective and the cognitive approach of strategy.
  • A questão institucional e suas implicações para o pensamento estratégico Artigos

    Crubellate, João Marcelo; Grave, Paulo Sérgio; Mendes, Ariston Azevedo

    Resumo em Português:

    Tradicionalmente a perspectiva estratégica e a perspectiva da teoria institucional em organizações vêm sendo entendidas como abordagens incomunicáveis e até excludentes. Mais recentemente, contudo, uma série de novos estudos parte da teoria institucional para tentar entender fenômenos vinculados ao pensamento estratégico em organizações. Tal tentativa de conciliar padrões institucionais e agência estratégica, que se torna crescentemente aceita no âmbito da teoria organizacional, parece ainda não ter obtido ressonância no âmbito dos estudos específicos de estratégia organizacional. Nesse sentido é que o presente artigo busca oferecer sua principal contribuição. Os objetivos centrais aqui foram propor sistematização das várias vertentes da teoria institucional em organizações, utilizando-se artigos acadêmicos geralmente considerados essenciais para o seu entendimento, e sugerir as possíveis contribuições dessas vertentes para a explicação ou re-explicação do pensamento estratégico. Pode-se concluir que a análise organizacional se beneficia do esforço de conjugação daquelas duas perspectivas analíticas, bem como de cada uma delas separadamente, em vários aspectos.

    Resumo em Inglês:

    The analysis of strategy in organizations and the institutional theory have been developed, until recently, as incompatible approaches to decision and action. However a set of new organizational researches based on institutional theory are trying to conciliate the idea of strategic agency and the influence of institutional patterns to explain how decisions are taken and how organizations connect to their environments. As the field of strategy research has not yet seriously taken that possibility, with some few but relevant exceptions, it seems that new contributions are required. So, the main purposes of this paper were: to summary institutional theory perspectives in organization academic field and to suggest new theoretical and conceptual insights for the strategy theory from an institutional point of view. It is possible to conclude that the effort to conciliate those theoretical streams - strategy in organizations and institutional theory - is useful to organization theory, as much as to overcome some difficult aspects of strategic and institutional phenomena.
  • Conhecimento, inovação e competência em organizações financeiras: uma análise sob o ponto de vista de gestores de bancos Artigos

    Pires, Marcel Ginotti; Marcondes, Reynaldo Cavalheiro

    Resumo em Português:

    Este artigo trata o conhecimento, a inovação e as competências essenciais como elementos fundamentais para se buscar a melhoria da competitividade no setor bancário. Está apoiado em pesquisa exploratória qualitativa em que foram entrevistados sete executivos da cúpula de diferentes grandes bancos que operam no país. Foram realizadas entrevistas em profundidade e os dados foram tratados com técnicas da análise de conteúdo. Os resultados encontrados mostram o seguinte: o conhecimento não é objeto de gestão e a ênfase é dada à manipulação de dados sobre os clientes, sem se considerarem as oportunidades efetivas de aprendizado; a inovação não se configura como essencial para a sobrevivência dos bancos estudados, pois não é vista como vantagem competitiva sustentável, devido a que as práticas de imitação são corriqueiras; as competências essenciais são um conceito claro para os executivos entrevistados, mas eles não têm clareza quanto a como conectá-las com as competências individuais, além do que são favoráveis mais à sua aquisição externa do que ao desenvolvimento delas internamente.

    Resumo em Inglês:

    This paper shows the knowledge, the innovation, and the core competencies as essential elements to reach the improvement of the competitivity in the bank industry. It is based on qualitative exploratory research in which seven high executives of different large banks that operate in the country were interviewed. These interviews were in depth interviews, and the data gathered were handled with techniques of the content analysis. The results found show the following: knowledge is not an object of management, and the emphasis is given to client data handling, not considering the effective opportunities of learning; innovation is essential for the studied banks survival, because it is not seen as a sustainable competitive advantage due to the constant imitation practices; core competencies are a clear concept for the interviewed executives, but they are not sure about how to connect them to the individual competencies; besides they are favorable rather to their external acquisition than to their inner development.
  • Crescimento, dominância continuada e declínio da empresa: insights das histórias da General Electric e da Westinghouse Artigos

    Fleck, Denise L.

    Resumo em Português:

    Este artigo compara as trajetórias de crescimento da General Electric e da Westinghouse por mais de doze décadas. Enquanto a General Electric desfrutou crescimento e existência continuados, a Westinghouse cresceu, mas também sofreu contração por três décadas e desapareceu após 110 anos de existência. A análise comparativa revelou que, afora as capacitações comparáveis no desenvolvimento de alta tecnologia, as duas empresas diferiam em vários aspectos. Elas desempenharam papéis desiguais na estruturação do setor elétrico e enfrentaram os desafios do aumento do tamanho de maneiras bem distintas. A análise histórica indica que a General Electric tendeu a desenvolver capacitações gerenciais que aumentaram suas chances de perpetuar-se. Já a Westinghouse, durante a maior parte do tempo, desenvolveu propensão à autodestruição.

    Resumo em Inglês:

    The paper compares the growth trajectories of General Electric and Westinghouse during twelve decennia. While General Electric has enjoyed a continuing growth and a continued existence, Westinghouse grew but also experienced a three-decades long contraction and disappeared after 110 years of existence. The comparative analysis has revealed that apart from comparable capabilities in the development of high technology, the two firms differed in several respects. They played different roles in the structuring of the electrical industry and faced the challenges of increasing size in very distinct ways. Historical analysis suggests that General Electric has tended to develop managerial capabilities that have enhanced its chances of becoming self-perpetuating. Westinghouse, on the other hand, more often than not developed certain propensity for self-destruction.
  • A heterogeneidade do desempenho, suas causas e o conceito de vantagem competitiva: proposta de uma métrica Artigos

    Brito, Luiz Artur Ledur; Vasconcelos, Flávio Carvalho de

    Resumo em Português:

    O desempenho das empresas, contrariamente ao que prevê o modelo econômico neoclássico, apresenta grande heterogeneidade. A estratégia em especial tem-se preocupado em entender esta heterogeneidade, explicá-la e prevê-la. As diversas correntes do pensamento estratégico apresentam diferentes abordagens para isto. Uma noção fundamental neste processo é o conceito de vantagem competitiva. Este trabalho inspira-se nas análises de componentes de variância de desempenho para sugerir uma definição mais precisa de vantagem competitiva e uma métrica para medi-la e compará-la. A proposta é ilustrada com um trabalho empírico que analisa resultados de 252 empresas brasileiras entre os anos 1998 a 2001.

    Resumo em Inglês:

    Opposite to what could be expected from the neoclassical economic theory, firms' performances present a wide heterogeneity. The strategy research tradition has concerned itself with the understanding, explanation and prediction of this heterogeneity. Competitive advantage is a fundamental concept in this effort. This research draws from previous studies on performance variance components to suggest an operational definition of the competitive advantage concept and a metric to measure it. The proposal is illustrated by an empirical study on results of 252 Brazilian companies from 1998 to 2001.
  • Estratégias competitivas no setor elétrico brasileiro: uma análise dos interesses e expectativas dos atores da Chesf Artigos

    Pinto, Murilo Sergio Lucena; Oliveira, Rezilda Rodrigues

    Resumo em Português:

    O estudo focaliza aspectos políticos e estratégicos relativos à atividade de transmissão de energia da Chesf, considerando os possíveis impactos causados pelo processo de reestruturação e privatização do setor elétrico brasileiro. Foram realizadas entrevistas com stakeholders estratégicos, investigando interesses e expectativas da empresa e as mudanças ocorridas no contexto institucional recente, buscando-se demarcar fronteiras e atribuições a serem delineadas para a Chesf. Como resultado, foi-lhe sugerido adotar mecanismos mais competitivos e estruturas mais ajustadas à ambiência institucional de mudanças tecnológicas, de novas regras e de convivência com agentes em condições de parcerias estratégicas, visando à busca de novas oportunidades de negócios e de maior rentabilidade dos investimentos.

    Resumo em Inglês:

    The study focuses the political and strategical aspects related to the energy transmission activity of Chesf, considering the possible impacts caused by the Brazilian electric sector restructuring and privatization process. Interviews with strategical stakeholders were carried out, investigating their interests and expectations about this company and the changes occurred in the current institutional context, searching to demarcate borders and attributions to be delineated for Chesf. As result, it was suggested to adopt competitive mechanisms and more adjusted structures with the institutional environment of technological changes, new rules and close connections with agents in conditions of strategical partnerships, searching to reach new business opportunities and high returns for its investments.
  • Administrando o risco: uma teoria substantiva da adaptação estratégica de pequenas empresas a ambientes turbulentos e com forte influência governamental Artigos

    Bandeira-de-Mello, Rodrigo; Cunha, Cristiano José Castro de Almeida

    Resumo em Português:

    O comportamento estratégico de pequenas empresas em contexto de turbulência ambiental causado, principalmente, pela influência governamental, não consegue ser suficientemente explicado pelas perspectivas teóricas existentes na literatura. Com o intuito de gerar uma teoria substantiva que explique tal comportamento, foi conduzido um estudo de caso, utilizando os procedimentos metodológicos da Grounded Theory. Os dados foram obtidos por meio da análise de 20 anos da história de uma empresa típica do setor da construção de edificações. Cerca de 595 minutos de entrevistas com cinco dirigentes foram analisadas com o apoio do software ATLAS/ti. Os dados revelaram que a adaptação estratégica da firma a um ambiente turbulento e com forte influência governamental pode ser explicada, na ótica dos dirigentes, por um processo social denominado administração do risco, no qual a busca por posições seguras e livres de risco são priorizadas em detrimento da maximização dos resultados econômicos. A teoria substantiva gerada explica sob quais condições determinadas formas de administrar o risco são utilizadas. O contraste dos resultados com a literatura existente na área revelou que as principais perspectivas teóricas podem ser refinadas para aumentar sua aderência ao contexto investigado.

    Resumo em Inglês:

    When one considers a context in which the government drives institutional and disruptive economic changes, affecting the strategic management of small firms, mainstream literature provides scant information with enough groundedness to explain firms' behaviors. The present research is an in-depth case study, following the assumptions and procedures of Grounded Theory methodology, with the purpose of generating a set of hypothesis to explain strategic management of small building firms, according to what has emerged as relevant for the managers. Primary data were gathered through non-structured interviews with five managers to investigate why and how the firm has adapted to environmental changes in the last 20 years. A total of 595 minutes of interviews were analyzed using ATLAS/ti software. The core category that emerged from data was coping with risk. For the managers, to strategically manage the firm is to deal successfully with a difficult situation that threats firm survival. The developed grounded theory explains under what environmental and internal conditions patterns of coping with risk are used. Existing literature related to strategic management were confronted to the findings; most of them helped to explain the phenomena in some way, but none was able to grasp what was going on in terms of control and of relevance to the actors.
  • A experiência da rede PETRO-RS: uma estratégia para o desenvolvimento das capacidades dinâmicas Artigos

    Balestro, Moisés Villamil; Antunes Júnior, José Antônio Valle; Lopes, Marcelo Carvalho; Pellegrin, Ivan de

    Resumo em Português:

    Com base na experiência pioneira no Brasil de uma rede de empresas fornecedoras da cadeia de suprimento da indústria do petróleo e gás localizada no Rio Grande do Sul - a Rede PETRO-RS, o artigo sustenta que a organização em torno de uma rede voltada para o mercado e o desenvolvimento tecnológico contribui para os recursos das organizações, subsidiando o desenvolvimento das capacidades dinâmicas. Desta forma, o artigo argumenta que a formação de uma rede que estimule a cooperação entre os atores envolvidos no processo de inovação tecnológica e que potencie os recursos internos e externos das empresas constitui uma estratégia para o desenvolvimento das capacidades dinâmicas. Resultado de uma iniciativa do Governo do Estado, a Rede PETRO-RS reúne mais de 100 empresas, além de extensa gama de outros atores comouniversidades, centros de pesquisa, fornecedores, clientes (com destaque para a PETROBRÁS) e órgãos governamentais. Dada a diversidade de atores envolvidos e sua forte vinculação com a inovação tecnológica na cadeia de suprimento da indústria de petróleo e gás, a experiência da Rede PETRO-RS constitui um exemplo da construção de capacidades associada à formação de uma estratégia coletiva ou interorganizacional.

    Resumo em Inglês:

    Based upon a pioneer experience in Brazil of a suppliers network from the oil and gas industry supply chain located in Rio Grande do Sul - Rede PETRO-RS, it is argued that the building of a business network to break into new markets and carry out technological development contribute to the organization resources and to the development of dynamic capabilities. Thus, the article poses that the formation of a network stimulating cooperation among the different actors involved in the technological innovation to best use internal and external resources outlines a strategy for the development of dynamic capabilities. Resulting from a initiative from the State Government from Rio Grande do Sul, Rede PETRO-RS gathers more than 100 companies, besides other actors suchas universities, research centers, suppliers, customers (especially the case of PETROBRÁS) and Government bodies. Due to the wide range of actors and their strong link to technological innovation in the oil and gas supply chain, Rede PETRO-RS is seen as an example of the formation of a collective or interorganizational strategy.
  • A dimensão estratégica das redes horizontais de PMEs: teorizações e evidências Artigos

    Balestrin, Alsones; Vargas, Lilia Maria

    Resumo em Português:

    No presente artigo é feita uma reflexão sobre o tema redes interorganizacionais, envolvendo aspectos teóricos e conceituais das tipologias de redes interorganizacionais e de redes horizontais de pequenas e médias empresas (PMEs), conduzindo o debate para uma tese central: a configuração em rede como recurso estratégico para a competitividade das PMEs. Na seqüência do artigo, são apresentados os aspectos metodológicos e os resultados de um estudo de caso realizado em uma rede horizontal de cooperação formada por 44 PMEs da indústria de confecções, localizada na Região Sul do Brasil. As evidências teóricas e empíricas sinalizam que a configuração em rede permite às PMEs alcançarem os seguintes benefícios: maiores trocas de informações e conhecimentos entre as empresas, participação e vendas de produtos em feiras, lobbying, melhorias nos processos empresariais, participação de palestras e de cursos de formação, barganha de preço junto aos fornecedores, marketing conjunto, acesso a novos representantes, maiores garantias no fornecimento de crédito aos clientes, maior facilidade de comercialização de insumos entre as empresas e ganhos de economias de escala, de escopo e de especialização.

    Resumo em Inglês:

    The present article reflects upon the interorganizational networks topic, dealing with theoretical and conceptual aspects of the typologies of interorganizational networks and horizontal networks of small and medium organizations (SMOs), leading the debate to the central thesis: the network configuration as a strategic resource for competitiveness of the SMOs. Next, the methodological aspects are presented, as well as the results of a case study developed with a horizontal network of cooperation comprised by 44 SMOs of the clothing industry, located in the South Region of Brazil. Theoretical and empirical evidences indicate that the network configuration allows the SMOs to achieve benefits such as: greater information and knowledge exchange between companies, participation and sales of products in expositions, lobbying, improvement of enterprise processes, participation in conferences and training courses, price bargaining with suppliers, joint marketing, access to new representatives, greater guarantees in providing credit to customers, facilitated sales of inputs between companies, and gains in economies of scale, scope and specialization.
  • Ética y estrategia en un marco teórico referencial de la ética de negocios

    Pena, Roberto Patrus Mundim

    Resumo em Espanhol:

    En este artículo, definimos la Ética de Negocios como una disciplina de estatuto académico que estudia los negocios desde un punto de vista ético. Como tal, exige la articulación integrada entre sus dos componentes, la ética y la empresa. Delante de la multiplicidad conceptual de la estrategia, señalamos como punto común de algunas definiciones la búsqueda de adecuación de la organización a su ambiente. Para comprender el lugar de esta concepción de estrategia en el marco teórico de la Ética de Negocios, partimos de la presentación de dos tipos de reduccionismo de que la Ética de Negocios es víctima. Enseguida, proponemos, a la luz del modelo de Lozano (1999), un marcoteórico referencial triple de la Ética de Negocios. Desde este enfoque, procuramos demostrar que, si por un lado, la administración estratégica de la empresa ha sido obligada a considerar la ética como una exigencia de la sociedad civil organizada, por otro la gestión estratégica, sensible a la demanda de la sociedad por respeto al consumidor, al medio ambiente y a la calidad de productos y servicios, no agota lo que llamamos de Business Ethics. La relación entre ética y estrategia debe ser objeto de la pregunta: ¿se trata de una estrategia organizacional que envuelve la ética o de una ética organizacional que envuelve estrategia? Esa es la cuestión a la cual intentamos traer algunacontribución de respuesta. En el ámbito de una Ética de Negocios teóricamente bien articulada, consideramos que solamente la segunda opción debe ser acepta.

    Resumo em Inglês:

    In this article we define Business Ethics as an academic discipline that studies business from an ethical point of view. As such, it requires an integrated relationship between its two components: ethics and the company. As a result of the multiplicity of the concept strategy, we establish as a common ground for some of these definitions: the organization's search for adaptation to its environment. In order to understand the role of this concept of strategy in a theoretical framework of Business Ethics, we begin with the presentation of two reductionisms to which Business Ethics falls victim. Then we propose, in light of Lozano's model (1999), a triple conceptual theoretical framework for Business Ethics. From this approach we seek to demonstrate that if on the one hand a company's strategic management is forced to consider ethics as a requirement of organized civil society, on the other, strategic management, sensitive to society's demands for respect for customers, the environment and the quality of its products and services, does not exhaust the whole of what we call Business Ethics. The relationship between ethics and strategy must be the focus of an important question: is this relationship an organizational strategy that involves ethics or is it organizational ethics that involves strategy? In the realm of well-articulated Business Ethics we believe only the second option should be accepted.
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