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Revista CEFAC, Volume: 13, Número: 3, Publicado: 2011
  • "O Discurso do Rei" ou O Futuro da Fonoaudiologia

    Santini, Celia Salviano
  • Relação entre dor e atividade elétrica na presença de bruxismo Artigos Originais

    Almeida, Flávia Leães de; Silva, Ana Maria Toniolo da; Correa, Eliane Castilhos Rodrigues; Busanello, Angela Ruviaro

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: mensurar a atividade elétrica dos músculos masseter e temporal, verificar a graduação de dor à palpação e sua correlação com a atividade elétrica em sujeitos com bruxismo. MÉTODO: todos os sujeitos do estudo foram selecionados após avaliação por meio do instrumento Critérios de Diagnóstico em Pesquisa para Desordens Temporomandibulares (RDC/TMD) além de avaliação odontológica e fonoaudiológica. A atividade elétrica dos músculos mastigatórios foi avaliada por meio da eletromiografia de superfície nas situações de repouso, máxima intercuspidação e mastigação habitual ritmada. Para a coleta e análise dos sinais eletromiográficos foram usados os Software BioInspector®, 1.8 (Lynx®), e software AqDAnalysis®. 7.0 (Lynx®), respectivamente, quantificados em RMS (raiz quadrada média) e expressos em µV (microvolts). A análise estatística dos dados foi realizada por meio do Coeficiente de Spearman com significância de p<0,05. RESULTADOS: os resultados mostraram que o padrão eletromiográfico dos músculos estudados apresentou-se próximos aos níveis de normalidade, no repouso, máxima intercuspidação e na mastigação habitual ritmada. A maioria dos sujeitos apresentou queixa de algum tipo de dor, sendo mais evidenciado o grau severo e, principalmente, no músculo masseter. Não evidenciou-se correlação estatisticamente significante entre dor e atividade EMG, uma vez que esta última mostrou-se próxima aos níveis de normalidade. CONCLUSÃO: a análise dos resultados indicou que, apesar da presença da dor nos músculos mastigatórios, a maioria das correlações entre dor e EMG apresentou-se fraca e sem significância estatística, indicando que a dor não interferiu no desempenho da atividade elétrica dos músculos estudados nas situações avaliadas.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to measure the electric activity of the masseter and temporal muscles, to verify the graduation of the pain to palpation and its correlation with the electric activity in subjects with bruxism. METHOD: all subjects were examined according to the Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (RDC/TMD) instrument combined with the dentistry and the speech pathology evaluation. The electric activity in the masticatory muscles was measured based on surface electromyography in the following situations: during rest, maximum intercuspation and during usual mastication rhythmic. In the collection and analysis of the electromyography signals, it was used BioInspector®, 1.8 (Lynx®), and AqDAnalysis®, 7.0 (Lynx®), and the data were quantified on RMS (root mean square) and expressed in µV (microvolts). The statistic analysis was based on the Spearman Coefficient with 5% significance level. RESULTS: the results showed that EMG pattern of the studied muscles was found next to the levels to normality in the rest, maximum intercuspidation and in the rhythmic habitual mastication. Most of the subjects with bruxism had a complaint of some pain, being more evidenced the severe degree and mainly in the masseter muscle. There was not evidenced statistically significant correlation between pain and activity EMG, once that this last one was next to the normality levels. CONCLUSION: the analysis of the results indicated that in spite of the presence of pain in the masticatory muscles, most of the correlations between pain and EMG were weak and without statistical significance, indicating that pain did not intervene with the performance of the electric activity of the studied muscles in the evaluated situations.
  • Avaliação de habilidades orais de crianças nascidas pré-termo Artigos Originais

    Ruedell, Aneline Maria; Haeffner, Leris Saleti Bonfanti; Silveira, Lisiane Martins; Keske-Soares, Márcia; Weinmann, Angela Regina Maciel

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: avaliar as habilidades orais de crianças nascidas pré-termo aos 4 e 6 meses de idade corrigida. MÉTODOS: foram avaliadas 14 crianças, nascidas com idade gestacional entre 29 e 35 semanas, no Ambulatório de Seguimento de Prematuros do Hospital Universitário de Santa Maria, no estado do Rio Grande do Sul. A avaliação aos 4 e 6 meses de idade corrigida compreendeu movimentos de língua, lábios e mandíbula durante a utilização da mamadeira ou seio, sendo que aos 6 meses também foi avaliado a retirada do alimento pastoso da colher, o uso do copo, e a mascagem com bolacha. Todas as avaliações foram filmadas e analisadas por 3 fonoaudiólogas. Um questionário sobre os hábitos alimentares das crianças foi respondido pelos pais. RESULTADOS: aos 4 e 6 meses o vedamento labial adequado foi observado em 71,4% e 85,7%, respectivamente. Aos 6 meses em 78,6% das crianças o lábio superior retirou de forma eficiente o alimento pastoso da colher, 42,9% conseguiram sorver o líquido do copo de forma adequada e 57,1% tiveram dificuldade no uso do copo. CONCLUSÃO: neste estudo, as crianças que nasceram prematuras aos 4 e 6 meses de idade corrigida apresentaram desenvolvimento das habilidades orais em uma seqüência progressiva, no entanto apresentaram comprometimento do vedamento labial durante a sucção e dificuldades no uso da colher e do copo para sua alimentação.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to evaluate the oral skills of preterm infants at 4 and 6 months of corrected age. METHODS: 14 preterm infants born between 29 and 35 weeks of gestational age were evaluated during their follow-up at the University Hospital of Santa Maria, state of Rio Grande do Sul. Assessment at 4 and 6 months of corrected age included movements of the tongue, lips and jaw during bottle or breastfeeding, and at 6 months, we also assessed their ability to remove the pasty food from the spoon, the use of the cup, and with munching biscuits. All assessments were recorded and analyzed by 3 speech therapists. The parents answered a questionnaire on the dietary habits of their children. RESULTS: at 4 and 6 months of corrected age an appropriate lip sealing was observed in 71.4% and 85.7% of the infants, respectively. At 6 months, in 78.6% of them the upper lip removed efficiently the pasty food from the spoon, 42.9% were able to absorb the liquid from the cup and 57.1% had difficulties to do this well. CONCLUSION: in this study, infants born preterm at 4 and 6 months of corrected age showed the development of oral skills in a progressive sequence, although they showed a compromised lip sealing during sucking and difficulties in using spoon and cup for their feeding.
  • Relação entre gravidade do desvio fonológico e fatores familiares Artigos Originais

    Pagliarin, Karina Carlesso; Brancalioni, Ana Rita; Keske-Soares, Márcia; Souza, Ana Paula Ramos de

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: analisar a relação entre os fatores familiares e as diferentes gravidades. MÉTODOS: foram analisadas entrevistas iniciais, realizadas com base em um protocolo padronizado que incluía questões referentes à história gestacional, a antecedentes patológicos familiares e ao relacionamento familiar de 152 crianças com desvio fonológico, com idades entre 4:0 a 8:0 anos. Os fatores familiares investigados foram: gravidez não planejada; dependência (de um dos pais e/ou ambos) de álcool e/ou drogas; distúrbios de fala, linguagem, e/ou audição apresentados por pais e/ou familiares de primeiro grau; distúrbios psicológicos apresentados pelos pais; pais separados; pai ausente e perda de parentes próximos. Em seguida, a gravidade do desvio fonológico foi calculada segundo o Percentual de Consoantes Corretas-Revisado e, classificada em quatro grupos: desvio leve (n=49), leve-moderado (n=67), moderado-grave (n=24), grave (n=12). Por fim, os dados foram tabulados e submetidos a tratamento estatístico, utilizando o teste Exato de Fisher, considerando-se p<0,05. RESULTADOS: verificou-se um predomínio do grupo com grau moderado-grave para os aspectos gravidez não planejada, dependência de álcool e/ou drogas, e presença de distúrbios de fala, linguagem e/ou audição em familiares, pais separados, pais ausentes e perda de parentes. Contudo essa diferença não foi estatisticamente significante. Para o aspecto distúrbios psicológicos, houve predomínio para o grupo de grau leve com diferença estatisticamente significante. CONCLUSÃO: os aspectos familiares estudados parecem não ter relação direta com a gravidade do desvio fonológico, com exceção de distúrbios psicológicos. Contudo, a investigação de aspectos familiares em crianças com desvio fonológico não deixa de ser importante para conduzir melhor o tratamento.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to analyze the relationship among the familial factors and the different severities of phonological disorder. METHODS: we analyzed initial interviews that were carried out through standardized protocol that included questions regarding pregnancy history, family pathological history and family relationship of 152 children with phonological disorder, ages 4:0 to 8:0-year old. The familial factors investigated were: unplanned pregnancy; dependency (one of the parents and/or both) on alcohol and/or drugs; speech, language and hearing disorders (shown by the parents and/or first-degree relatives); psychological disorders (shown by the parents); separated parents; father absence and loss of close relatives. Then, the severity of phonological disorder was calculated according to the Percentage of Correct Consonants and classified in four groups: mild (n=49), mild-moderate (n=67), moderate-severe (n= 24), severe (n=12). Finally, data were tabulated and submitted to statistical treatment using the Fisher Exact Test, considering p <0.05. RESULTS: we verified predominance of the group with moderate-severe disorder as for the aspects of unplanned pregnancy, dependency on alcohol and/or drugs, speech language and/or hearing disorders in relatives, separated parents, absent parents and loss of relatives. However, this difference was not statistically significant. For the psychological disorders aspect, there was a predominance of the mild group with a statistically significant difference. CONCLUSION: the familial aspects studied seem not to have direct relationship with the severity of phonological disorder, except for the psychological disorders. However, the investigation of familial aspects in children with phonological disorder is important to better conduct the treatment.
  • Desempenho em prova de vocabulário de crianças com desvio fonológico e com desenvolvimento fonológico normal Artigos Originais

    Brancalioni, Ana Rita; Marini, Caroline; Cavalheiro, Laura Giotto; Keske-Soares, Márcia

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: comparar o desempenho em prova específica de vocabulário de crianças com e sem desvio fonológico. MÉTODOS: participaram da pesquisa 150 crianças, 75 do Grupo com Desvio Fonológico (GDF) e 75 do Grupo com Desenvolvimento Fonológico Normal (GDFN), entre 6:0 e 6:11, de ambos os gêneros, pertencentes ao nível socioeconômico médio. Realizaram-se as triagens fonoaudiológica e auditiva, a Avaliação Fonológica da Criança e a avaliação do Vocabulário. As respostas das crianças foram analisadas considerando o número de Designações Verbais Usuais (DVU), Não Designações (ND) e Processos de Substituição (PS), por campo conceitual. Posteriormente, os dados foram tabulados e submetidos à análise estatística através do Teste T para amostras independentes, considerando-se p<0,05. RESULTADOS: verificou-se que o GDF obteve menor número de DVU que o GDFN, sendo esta diferença estatisticamente significante para todos os campos conceituais. Além disso, a ocorrência de PS e ND foi maior para o GDF, em todos os campos conceituais, havendo diferença estatisticamente significante respectivamente, para oito e quatro campos conceituais. Ainda, a ocorrência de PS foi maior que a de ND para ambos os grupos. CONCLUSÃO: o GDF apresentou desempenho inferior na prova do vocabulário, verificado pela menor ocorrência de DVU e maior de ND e PS que o GDFN. Esses achados mostram haver relação entre desvio fonológico e déficit no vocabulário. Assim, é importante avaliar o vocabulário das crianças com desvio fonológico para auxiliar na terapia.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to compare the performance in vocabulary test of children with or without phonological disorder. METHODS: the study involved 150 children, 75 of the Phonological Disorder Group (PDG) and 75 of the Typical Phonological Developmental Group (TPDG), with age group ranging from 6:0 to 6:11 years, of both genders, with medium socioeconomic level. Auditory and speech-language screening were accomplished, and after that the children were submitted to the Child’s Phonological Assessment and a Vocabulary Test. The answers were analyzed considering the number of Usual Verbal Designations (UVD), No Designations (ND) and Processes of Substitutions (PS) by conceptual field. Finally, data were tabulated and submitted to statistical analysis using the T-Test for independent samples and the significance level was considered 5%. RESULTS: PDG has obtained a smaller number of UVD that the TPDG, being difference statistically significant for all conceptual fields. Besides this, the occurrence of ND e PS were higher for PDG in all of conceptual fields, being the difference statistically significant for four and eight conceptual fields, respectively. Still, the occurrences of PS were larger than the ND for the two groups. CONCLUSION: the results indicated that PDG showed lower performance in the vocabulary test, and it were verified by the smaller occurrence of UVD and larger of ND and PS than the TPDG. These findings showed that have a relation between the phonological disorder and vocabulary deficit. So, it is important to evaluates the vocabulary of the children with phonological disorders in order to assist the therapy.
  • Tempos máximos de fonação e características vocais acústicas de mulheres com nódulos vocais Artigos Originais

    Cielo, Carla Aparecida; Lasch, Sabrina Schützenhofer; Miglioranzi, Shanna Lara; Conterno, Giseane

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: descrever os tempos máximos de fonação (TMF) e características vocais acústicas de mulheres adultas jovens com nódulos vocais. MÉTODOS: coleta dos TMF das vogais /a/, /i/ e /u/; da relação s/z e medidas acústicas da fonte glótica (Multi Dimensional Voice Program Advanced da Kay PENTAX) de 20 sujeitos do sexo feminino, com faixa etária entre 20 e 40 anos, dez com laudo otorrinolaringológico de nódulos vocais e dez com laudo de laringe normal. RESULTADOS: quanto aos TMF, o grupo sem nódulos (GSN) apresentou 90% dos resultados normais e 10% diminuídos, e o grupo com nódulos (GCN) apresentou 70% dos resultados normais e 30% diminuídos; na relação s/z, todo o GSN apresentou resultados dentro dos padrões da normalidade e o GCN apresentou 70% de resultados normais e 30% aumentados; ambos os grupos apresentaram todas as medidas vocais acústicas dentro da normalidade, com exceção do GSN que apresentou vf0 aumentada. CONCLUSÃO: as mulheres jovens com nódulos vocais apresentaram medidas de TMF e de relação s/z sem diferenças significativas em relação às mesmas medidas de mulheres sem afecção laríngea. As medidas acústicas da fonte glótica foram semelhantes e dentro da normalidade para ambos os grupos, com exceção da medida do cociente de variação de frequência fundamental (vf0) que foi elevada no GSN, sugerindo incoordenação penumofonoarticulatória. As medidas de TMF e da relação s/z, mesmo sem diferenças significativas, pareceram mais sensíveis à presença do predomínio aerodinâmico dos nódulos vocais do que as medidas acústicas.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to describe maximum phonation time (MPT) and vocal acoustic characteristics for young adult women with vocal fold nodules. METHODS: collection of MPT of the vowels /a/, /i/ and /u/; s/z ratio and acoustic measures of the glottal source (Multi Dimensional Voice Program Advanced from Kay PENTAX) of 20 female subjects, aged between 20 and 40 year old, being ten with otorhinolaryngologic diagnosis of vocal fold nodules and ten with normal larynx diagnosis. RESULTS: regarding the MPT, the group with normal larynx (GNL) showed 90% of normal values and 10% reduced, while the group with nodules (GWN) showed 70% of normal values and 30% reduced; the s/z ratio showed results within normal patterns, for the whole GNL, while the GWN showed 70% of normal results and 30% increased; both the groups had all the vocal acoustic measures within normality range, except for the GNL which showed increased vf0. CONCLUSION: young women with vocal nodules showed MPT and s/z ratio measures with no significant differences in relation to the same measures for women with no laryngeal affection. The acoustic measures of glottal source were similar and within normal limits for both groups, except the quotient of variation of fundamental frequency (vf0) measure which was increased in GNL, suggesting pneumophonoarticulatory incoordination. The MPT and s/z ratio measures, even without significant differences, seemed to be more sensitive to the presence of aerodynamic prevalence of vocal nodules than the acoustic measures.
  • Correlação entre o envelhecimento e as dimensões das pregas vocais Artigos Originais

    Miranda, Sandrelli Virginio de Vasconcelos; Mello, Roberto José Vieira de; Silva, Hilton Justino da

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: avaliar as dimensões das pregas vocais em ambos os sexos e correlacioná-las com o envelhecimento. MÉTODO: foram estudados 30 cadáveres (15 mulheres e 15 homens) na faixa etária de 60 a 102 anos. Para isto foram seguidas quatro etapas sequenciais: 1ª) História clínica do cadáver; 2ª) Remoção da laringe; 3ª) Dissecação da laringe; 4ª) Morfometria das dimensões das pregas vocais. Trata-se de um estudo experimental. RESULTADOS: o comprimento da prega vocal masculina com média de 15,90 mm foi maior que o da feminina com 10,39 mm. A largura da prega vocal masculina foi maior com média de 2,37 mm que a feminina com 2,31 mm. A média geral da espessura também foi maior no sexo masculino com média de 2,55 mm em comparação com a feminina com 2,38 mm. Não foram encontradas diferenças estatísticas entre a idade e o comprimento, largura e espessura das pregas vocais em ambos os sexos. CONCLUSÃO: as dimensões de comprimento, largura e espessura das pregas vocais foram maiores no sexo masculino. Entretanto, não houve diferença, estatisticamente significante, entre as três dimensões das pregas vocais durante o envelhecimento em ambos os sexos.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to evaluate the dimensions of vocal folds in both genders and correlate them with aging. METHOD: we studied 30 cadavers (15 men and 15 women) from 60 to 102 year-old. For this purpose we followed four steps: 1st) History of the body; 2nd) Removal of the larynx, 3rd) Dissection of the larynx, 4th) Morphometry for the dimensions of the vocal folds. This is an experimental study. RESULTS: the length of the vocal male with an average of 15.90 mm was higher than the female with 10.39 mm. The width of the male vocal was higher with an average of 2.37 mm to 2.31 mm with a female. The overall average thickness was also higher in males with an average of 2.55 mm compared with women with 2.38 mm. No differences were found among age and the length, width and thickness of the vocal folds in both genders. CONCLUSION: the dimensions of length, width and thickness of the vocal folds were higher in males. But, there was no statistically significant difference among the three dimensions of the vocal folds during aging in both genders.
  • Queixas auditivas de disc jockeys da cidade de Recife Artigos Originais

    Macedo, Eliza Maia de Britto; Andrade, Wagner Teobaldo Lopes de

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: investigar a ocorrência de queixas auditivas em disc jockeys da cidade de Recife/PE. MÉTODOS: foi realizada uma entrevista com 30 disc jockeys, com idade entre 19 e 28 anos, abordando informações ocupacionais, conhecimentos gerais sobre o ruído e queixas auditivas (diminuição da acuidade auditiva, desconforto a sons intensos, zumbido, sensação de ouvido abafado e otalgia). A análise foi realizada por meio de abordagem quantitativa, utilizando o teste estatístico t-student. RESULTADOS: dentre os dados mais relevantes, destacam-se: 46,7% dos disc jockeys apresentaram, espontaneamente, queixas auditivas, em especial, a diminuição da acuidade auditiva (relatada por todos os sujeitos); 14 disc jockeys (46,67%) referiram desconforto a sons intensos e 13 (43,33%) mencionaram zumbido. Todos afirmaram ter conhecimento sobre os riscos do ruído para a saúde auditiva, mas 76,7% não realizam qualquer medida preventiva de suas consequências. A perda auditiva foi referida pelos sujeitos como o principal risco da exposição a níveis intensos de pressão sonora. CONCLUSÃO: todos os disc jockeys apresentaram queixa de perda auditiva e, entre as demais queixas auditivas, destacaram-se o desconforto a sons intensos e o zumbido. Tendo em vista a irreversibilidade da perda auditiva induzida por elevados níveis de pressão sonora, os disc jockeys devem ser periodicamente avaliados a fim de que se confirme ou não a perda auditiva de que se queixaram e, caso ela exista, deve ser monitorada para que seja passível de intervenção pelo fonoaudiólogo. Desta forma, percebe-se a necessidade de atuação da Fonoaudiologia junto aos disc jockeys, uma vez que poder-se-á propiciar a otimização do exercício profissional com o mínimo de risco possível.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to investigate the occurrence of auditory complaints in disc jockeys from the city of Recife/PE. METHODS: an interview was carried through with 30 disc jockeys aged between 19 and 48 years, involving occupational information, general knowledge about noise and auditory complaints (diminished auditory acuity, discomfort under intense sound, tinnitus, sultry ear sensation and otalgia). The analysis was carried out through a quantitative approach and using t-student statistical test. RESULTS: among the most relevant data we can empathize that: 46.7% of the disc jockeys showed, spontaneously, auditory complaints, in special, reduction of the auditory acuity (referred by all subjects); 14 disc jockeys (46.67%) related to feel discomfort to intense sound and 13 (43.33%) mentioned tinnitus. All of them affirmed to know the risks of noise related to auditory health, but 76.7% do not apply any prevention against its consequences. Hearing loss was related as the main risk of exposure to high level of sound pressure. CONCLUSIONS: all disc jockeys complained on hearing loss and, among the other auditory complaints, we may emphasize discomfort under intense sound and tinnitus. Considering the irreversibility of high sound pressure induced hearing loss, the disc jockeys might be periodically evaluated as for hearing in order to confirm or discard the hearing loss they complaint. If hearing loss exist, it might be monitored, in order to make possible an intervention by the speech-language therapist. Such being the case, we may perceive the need for speech therapy concerning the disc jockeys for optimizing their professional performance with less risks.
  • Estudo da audição em crianças portadoras de deficiência visual Artigos Originais

    Santos, Elisandra dos; Zeferino, Angélica Maria Bicudo; Gagliardo, Heloisa Gagheggi Ravanini Gardon; Colella-Santos, Maria Francisca

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: analisar a audição de escolares portadores de deficiência visual (baixa visão e cegueira) e caracterizá-los quanto ao desempenho escolar. MÉTODO: anamnese e avaliação audiológica de 30 (100%) crianças de 8 a 12 anos, sendo 15 (50%) do Grupo I, constituído por portadores de deficiência visual e 15 (50%) do Grupo II formado por crianças com visão normal, sem queixas auditivas e/ou escolares. Foram realizadas meatoscopia, audiometria tonal liminar, logoaudiometria e imitanciometria; além dos testes de Localização Sonora em Cinco Direções, Memória Sequencial para Sons Verbais e Não-Verbais, Fala com Ruído, Dicótico de Dígitos, Padrão de Duração e Detecção de Intervalos Aleatórios (RGDT). Os pais e/ou responsáveis responderam questões sobre o histórico escolar. RESULTADOS: na avaliação audiológica básica, no Grupo I, 04 (26,6%) escolares obtiveram resultados alterados, sendo 02 (13,3%) com perda auditiva do tipo condutiva, 01 (6,8%) com perda auditiva sensórioneural e 01 (6,8%) com perda mista. No Grupo II, todos os escolares apresentaram resultados normais. Nos testes do Processamento Auditivo, verificou-se que o Grupo I obteve resultados semelhantes ao Grupo II nos testes de Localização Sonora, Memória Seqüencial para Sons Não-Verbais e Fala com Ruído. Nos demais testes, O Grupo I mostrou desempenho inferior ao Grupo II. CONCLUSÃO: o Grupo I mostrou-se com desempenho desfavorável em relação ao Grupo II tanto na avaliação audiológica básica, como na bateria de testes do Processamento Auditivo. O mesmo foi observado para o desempenho escolar, havendo no Grupo I maior número de repetências e dificuldades no aprendizado da leitura e escrita.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: analyze the hearing of students presenting with visual deficiency (low vision and blindness). METHOD: evaluation of 30 (100%) children, divided into two groups: Group I comprised 15 (50%) children with visual deficiency; and Group II comprised 15 (50%) children with normal vision, without hearing and/or education complaints. The patients underwent meatoscopy, liminal tonal audiometry, logoaudiometry and immitanciometry; in addition to sound location tests in five directions, verbal and non-verbal sequential memory, speech-in-noise tests, dichotic digit tests, duration standard behavior and random gap detection test (RGDT). RESULTS: concerning the basic auditory evaluation in Group I, four (26.6%) students showed results altered - two (13, 3%) with conductive hearing loss, one (6, 8%) with mixed and one (6, 8%) with neurosensorial hearing loss. Conversely, all participants in Group II showed normal results. In the sequence of auditory processing tests, 10 (66.6%) students in Group I showed results altered and four (26.6%) showed normal results. CONCLUSION: Group I demonstrated unfavorable performance in comparison with Group II, either in the basic auditory evaluation or in the sequence of auditory processing tests.
  • Níveis de ruído na lavanderia de um hospital público Artigos Originais

    Silva, Monique Cantelli da; Orlandi, Carolina Galoti; Chang, Eliane Mi; Siviero, Juliana; Pinto, Meliane Melina; Armellini, Patrícia Fernanda Staciarini; Santos, Thássia Silva dos; Luz, Vívian Baptista; Gil, Daniela

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: mensurar os níveis de ruído em diferentes turnos da lavanderia do Hospital São Paulo (HSP) e prestar esclarecimentos sobre a saúde e a conservação auditivas aos funcionários e supervisores do setor. MÉTODOS: trata-se de um estudo transversal descritivo. O ruído foi aferido por meio do medidor de pressão sonora na "Área Limpa" da lavanderia do HSP, em três períodos do dia: manhã (entre 7h e 8h), tarde (entre 12h e 13h) e noite (entre 17h e 18h), por três dias e cada medição durou cinco minutos. Observou-se o uso de Equipamento de Proteção Individual (EPI) pelos funcionários em cada ambiente do hospital. RESULTADOS: observou-se 11 máquinas (calandras, secadoras e lavadoras) no setor, que contribuiu para uma variação importante dos níveis de ruído na lavanderia (70 a 101 dB) nos períodos aferidos. O uso de EPI pelos funcionários foi raro, tendo sido observada sua utilização por seis funcionários (12,76%). CONCLUSÃO: independente do turno, os funcionários da lavanderia do Hospital São Paulo, os quais não fazem uso efetivo de EPIs, estão expostos diariamente a elevados níveis de pressão sonora, e que quanto maior o número de máquinas em funcionamento, maior foi o nível de ruído aferido.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to measure the noise levels in different shifts of Hospital São Paulo's (HSP) laundry and provide information on health and hearing conservation to the employees and supervisors of the sector. METHODS: this is a descriptive transversal study. The noise levels were checked using a Sound Pressure Meter in the "Clean Area" of the laundry, in three periods of the day: morning (between 7am and 8am), afternoon (between 12pm and 1pm) and night (between 5pm and 6pm), in three different days and each measurement lasted five minutes. The examiners also checked the use of Personal Protection Equipment (PPE) by the employees. RESULTS: we observed 11 machines (skylarks, dryers and washers) in the sector, which contribute to an important variation of noise levels in the laundry (70 to 101 dB) in the checked periods. The use of PPE by employees was rare, observing the use by only six employees (12.76%). CONCLUSIONS: regardless of the shift, Hospital São Paulo laundry's employees, who do not effectively use PPEs, are daily exposed to high levels of sound pressure and as the number of machines in operation increased, the noise levels were also higher.
  • Emissões otoacústicas e medidas de imitância acústica com tons de sonda de 226 e 1000 hz em lactentes Artigos Originais

    Tazinazzio, Tatiana Guilhermino; Diniz, Thais Antonelli; Marba, Sérgio Tadeu Martins; Colella-Santos, Maria Francisca

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: analisar os resultados encontrados na imitanciometria com tons de sonda de 226 e 1.000Hz em lactentes sem indicadores de risco para perda auditiva (IRPA) e correlacioná-los com as Emissões Otoacústicas Transitórias (EOAT). Além de estudar o reflexo acústico ipsilateral com tom de sonda de 226 Hz. MÉTODOS: foram avaliados 52 lactentes a termo, 26 do sexo masculino e 26 do feminino, com faixa etária de 11 a 51 dias de vida. Foram realizadas anamnese, meatoscopia, EOAT, timpanometria com tons de sonda de 226 e 1000 Hz e pesquisa do reflexo acústico ipsilateral. Na análise estatística dos dados aplicou-se: teste de Wilcoxon pareado e McNemar, testes de Mann-Whitney, qui-quadrado (ou exato de Fisher) e teste ANOVA por Kruskal-Wallis. RESULTADOS: os dados foram analisados independentes de sexo e orelha. Em relação à EOAT, 78,8% estavam presentes. As curvas timpanométricas encontradas com tom de sonda de 226 Hz foram: A (55,8%), D (40,4%), Ar (1,0%), B (2,9%); já com tom de sonda de 1000 Hz encontrou-se: A (74%), D(1%), B (14,4%) e Bloqueada (10,6%). O reflexo acústico ipsilateral mostrou-se presente em 81,7% das orelhas. CONCLUSÃO: houve relação estatisticamente significante entre as curvas timpanométricas (para os tons de sonda de 226 e 1000 Hz) e a relação sinal / ruído e a reprodutibilidade geral das EOAT. O reflexo acústico ipsilateral com tom de sonda de 226 Hz esteve presente na maioria dos lactentes sem IRPA.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to assess the results found in Immittance measurements using 226 Hz and 1000 Hz in neonates without Hearing Loss Risks Indicators (HLRI) and to correlate them to Transient Evoked Otoacoustic Emissions (TOAEs) and also to study Acoustic Reflex using 226 Hz probe tones. METHODS: assessments of 52 full - term neonates, being 26 males and 26 females on an age group from 11 to 51 days of life. Anamnesis, Meatoscopy, EOAT, Tympanometry using 226 and 1000 probe tones and Ipsilateral Acoustic Reflex Research were performed. For statistical analysis of the data the following tests were applied: Wilcoxon Test and McNemar, Mann-Whitney Test, Test Qui-Square and Kruskal-Wallis ANOVA. RESULTS: data were analyzed regardless gender and ears. In relation to TOAEs, (78.8%) were found. The found tympanometric curves using 226 Hz probe tone were: A (55.8%), D (40.4%) and Ar (1%), B (2.9%); and the found ones using 1000 Hz probe tone were: A (74%), D (1%), B (14,4%) and Blocked (10.6%). According to p - value, there was a relation between Tympanometric and general reproductivity. On the sample, 81.7% of the ears indicated presence of Acoustic Reflex. CONCLUSION: tympanometric curve using 1000 Hz probe tone showed to be more adequate for detecting changes in the middle ear than 226 Hz probe tone, changes in the middle ear had influence on amplitude by frequency band and general reproductivity of TOAEs. Acoustic Reflex using 226 Hz probe tone was present in most of the neonates without HLRI.
  • Potenciais evocados auditivos por frequência específica em lactentes com audição normal Artigos Originais

    Almeida, Mabel Gonçalves; Rodrigues, Gabriela Ribeiro Ivo; Lewis, Doris Ruthy

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: determinar os níveis mínimos de resposta (NMR) e a latência da onda V em lactentes ouvintes nas frequências de 0.5, 1, 2 e 4 kHz. MÉTODOS: foram avaliados 23 lactentes sem indicadores de risco para deficiência auditiva que apresentavam emissões otoacústicas evocadas por estímulo transiente (EOAET) e potenciais evocados auditivos de tronco encefálico automático (PEATE-A) presentes bilateralmente. RESULTADOS: obtiveram-se NMR médios de 34.2 dBnNA, 25.4 dBnNA, 19 dBnNA e 17.5 dBnNA para as frequências de 0.5, 1, 2 e 4 kHz, respectivamente. Os tempos médios de latência da onda V em 70 e 20 dBnNA, respectivamente, na frequência de 0.5 kHz foram de 10.75 ms e 15.2 ms, em 1 kHz de 8.9 ms e 13.4 ms; de 7.7 ms e 10.2 ms em 2 kHz, e para 4 kHz foram de 7.3 ms e 9.4 ms. CONCLUSÃO: os valores encontrados podem ser utilizados na prática clínica para orientar o diagnóstico diferencial da perda auditiva, complementando a avaliação auditiva de lactentes.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to determine the ABR thresholds and the latency of V wave in hearing infants at the frequencies: 0.5, 1, 2 and 4 kHz. METHODS: 23 infants with no risk factors concerning hearing loss that had transient otoacoustic emissions (TOAE) and automatic auditory brainstem response (A-ABR), bilaterally present, were evaluated. RESULTS: ABR thresholds were obtained in average, namely: 34.2 dBHL, 25.4 dBHL, 19 dBHL and 17.5 dBHL for frequencies of 0.5, 1, 2 and 4 kHz, respectively. The mean latency of V wave at 70 and 20 dBHL, respectively, at a 0.5 kHz frequency were 10.75 ms and 15.2 ms, 1 kHz 8.9 ms and 13.4 ms; 7.7 ms and 10.2 ms at 2 kHz, and as for4 kHz they were 7.3 ms and 9.4 ms. CONCLUSIONS: the found values can be used in clinical practice in order to guide the differential diagnosis of hearing loss, complementing the evaluation as for hearing infants.
  • Correlações audiométricas do questionário de handicap auditivo para adultos Artigos Originais

    Lima, Ivanildo Inacio de; Aiello, Camila Piccini; Ferrari, Deborah Viviane

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: verificar as relações entre a autopercepção do handicap auditivo (restrição de participação), os achados audiométricos e dados sócio-demográficos em adultos deficientes auditivos. Comparar os resultados da percepção do handicap entre homens e mulheres. MÉTODOS: participaram deste estudo, 113 adultos jovens portadores de deficiência auditiva pós-lingual, neurossenssorial bilateral de graus variados. O questionário de Handicap Auditivo para Adultos (HHIA) foi aplicado no formato de entrevista. A pontuação total e das subescalas "social" e "emocional", do questionário foram correlacionadas com as médias dos limiares audiométricos (ISO, baixa, média e alta frequência) e limiar de reconhecimento de fala (LRF). Também foi obtida correlação entre as pontuações do questionário e tempo de surdez, escolaridade e nível sócio-econômico. A comparação dos resultados do HHIA entre homens e mulheres foi realizada pelo teste t de Student. RESULTADOS: correlações fracas, porém significantes, foram obtidas entre os dados audiométricos e a pontuação do HHIA. Não houve correlação entre o tempo de surdez, escolaridade e nível sócio-econômico com a pontuação do questionário. Não houve diferença significativa da pontuação entre homens e mulheres. CONCLUSÃO: os dados deste estudo reforçam a necessidade de utilização de um instrumento de avaliação da restrição de participação, já que esta não pode ser inferida a partir dos dados audiológicos e/ou sócio-demográficos.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to check the relations between self-perceived hearing handicap (participation restriction), audiometric findings and socio-demographic data in hearing impaired adults and compare the results between men and women. METHODS: 113 adults with post lingual sensorineural bilateral hearing loss of varying degrees took part in the study. The Hearing Handicap Inventory for Adults (HHIA) was applied in the interview format. We obtained the correlation coefficient between total HHIA as well as the "social" one and "emotional" subscales scores with the mean audiometric thresholds (ISO, low, medium and high frequencies) and speech recognition thresholds (SRT). The HHIA scores were also correlated with the duration of deafness, educational level and socio-economic status. The HHIA scores between men and women were compared by means of the Student t test. RESULTS: weak but significant correlations were obtained between audiometric data and HHIA scores. There was no correlation between duration of deafness, educational level and socioeconomic status with HHIA scores. There was no significant difference in scores between men and women. CONCLUSION: data from this study reinforce the need for using an instrument for evaluating the participation restriction, since it cannot be inferred from the audiometric data and/or socio-demographic factors.
  • Caracterização do processamento auditivo das crianças com distúrbio de leitura e escrita de 8 a 12 anos em tratamento no Centro Clínico de Fonoaudiologia da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais Artigos Originais

    Machado, Cíntia Santos Silva; Valle, Hálida Larissa Batista da Silva do; Paula, Karen Maria de; Lima, Sheilla da Silva

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: verificar possíveis desordens do processamento auditivo em crianças com distúrbio de leitura e escrita. MÉTODOS: foram selecionadas 15 crianças, com audição normal, na faixa etária de 8 a 12 anos, com baixo rendimento escolar e que se encontravam em tratamento no setor de linguagem escrita no Centro Clínico de Fonoaudiologia da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Os indivíduos foram submetidos aos testes: Pediatric Speech Intelligibility test, - Staggered Spondaic Word test, Fala com Ruído, Fala Filtrada, Gap in Noise e Padrão de Duração e Freqüência Melódicos. RESULTADOS: verificou-se que todos os indivíduos apresentaram alterações em pelo menos uma habilidade auditiva do processamento auditivo. CONCLUSÃO: Verificou-se estreita e estrita relação entre as habilidades do processamento auditivo e o distúrbio de leitura e escrita. Os procedimentos que se destacaram na identificação de anormalidades no processamento neurológico da informação auditiva foram os testes SSW, PSI com palavras no ruído e Teste de Padrão de Freqüência melódico.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to check the incidence of possible disorders in children with reading and writing auditory processing disorder. METHODS: We selected 15 children with normal hearing, in the age group of 8 to 12 years, with low school income and that were being treated in the sector of written language in the Clinical Center of Speech and Hearing of Pontifical University Catholic of Minas Gerais. The individuals were submitted to the following tests: Pediatric Speech Intelligibility test, Pediatric Speech Intelligibility test, Speech with noise, Speech Filtered, Gap in Noise and Standard of Duration and Frequency. RESULTS: it was found that all children had changes in at least one hearing ability in auditory processing. CONCLUSIONS: There was strict and close relationship between the auditory processing skills and reading and writing disorder. The procedures which excelled in identifying neurological abnormalities in auditory information processing tests were SSW, PSI with words in noise and Test Frequency Pattern melodic.
  • Desempenho de escolares com distúrbio de aprendizagem e dislexia em testes de processamento auditivo Artigos Originais

    Oliveira, Adriana Marques de; Cardoso, Ana Cláudia Vieira; Capellini, Simone Aparecida

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: caracterizar e comparar, por meio de testes comportamentais, o processamento auditivo de escolares com diagnóstico interdisciplinar de (I) distúrbio da aprendizagem, (II) dislexia e (III) escolares com bom desempenho acadêmico. MÉTODOS: participaram deste estudo 30 escolares na faixa etária de 8 a 16 anos de idade, de ambos os gêneros, de 2ª a 4ª séries do ensino fundamental, divididos em três grupos: GI composto por 10 escolares com diagnóstico interdisciplinar de distúrbio de aprendizagem, GII: composto por 10 escolares com diagnóstico interdisciplinar de dislexia e GIII composto por 10 escolares sem dificuldades de aprendizagem, pareados segundo gênero e faixa etária com os grupos GI e GII. Foram realizadas avaliação audiológica e de processamento auditivo. RESULTADOS: os escolares de GIII apresentaram desempenho superior nos testes de processamento auditivo em relação aos escolares de GI e GII. GI apresentou desempenho inferior nas habilidades auditivas avaliadas para testes dicóticos de dígitos e dissílabos alternados, logoaudiometria pediátrica, localização sonora, memória verbal e não-verbal, ao passo que GII apresentou as mesmas alterações de GI, com exceção do teste de logoaudiometria pediátrica. CONCLUSÃO: os escolares com transtornos de aprendizagem apresentaram desempenho inferior nos testes de processamento auditivo, sendo que os escolares com distúrbio de aprendizagem apresentaram maior número de habilidades auditivas alteradas, em comparação com os escolares com dislexia, por terem apresentado atenção sustentada reduzida. O grupo de escolares com dislexia apresentou alterações decorrentes da dificuldade relacionada à codificação e decodificação de estímulos sonoros.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to characterize and compare, by means of behavioral tests, the auditory processing of students with an interdisciplinary diagnosis of (I) learning disorder, (II) dyslexia and (III) students with good academic performance. METHODS: thirty students ranging from the ages 8 to 16 year old, from both genders, took part in this study and were divided as follows: Group I (GI): composed of 10 students with interdisciplinary diagnosis of learning disabilities. Group II (GII): composed of 10 students with dyslexia diagnosis. Group III (GIII): composed of 10 students, attending grades two to four, with good academic performance, paired up according to gender and age with groups I and II. A basic auditory evaluation and an evaluation of central auditory processing were conducted. RESULTS: the students of GIII showed statistically superior performance in auditory processing tests compared to the students of GI and GII. GI showed lower performance in auditory abilities assessed in the tests of dichotic digits, alternating dissyllable, pediatric speech intelligibility, sound localization, memory for verbal and non-verbal sounds, and GII also showed the same changes as GI, except in the pediatric speech intelligibility test. CONCLUSION: the students with learning disabilities showed lower performance in auditory processing tests, and the students with learning disorders had the highest number of altered abilities when compared with the students with dyslexia, which can be explained by the fact that this group shows reduced sustained attention. The dyslexia group showed alterations derived from the difficulty related to the auditory stimulus encoding and decoding.
  • Método mãe canguru nos hospitais / maternidades públicos de Salvador e atuação dos profissionais da saúde na segunda etapa do método Artigos Originais

    Silva, Juliana Rodrigues da; Thomé, Célia Regina; Abreu, Renata Mathias de

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: investigar quantos hospitais/ maternidades públicos em Salvador utilizam o método mãe-canguru, quais os profissionais estão inseridos na equipe e caracterizar a atuação dos profissionais de saúde que estão inseridos na segunda etapa do método. MÉTODO: trata-se de um estudo quantitativo descritivo do qual participaram os responsáveis pelo setor de neonatologia e os profissionais de saúde inseridos na segunda etapa do método respondendo a questionários. Os dados obtidos foram analisados por meio de estatística descritiva calculando-se frequências simples. RESULTADOS:das sete instituições públicas de Salvador quatro utilizam o método. Nas três instituições pesquisadas realizam-se as três etapas preconizadas, em duas delas o quadro profissional tem pelo menos um atuante de cada especialidade recomendada pelo Ministério da Saúde, no entanto evidencia-se reduzido número de fonoaudiólogos nos serviços. Dentre as principais ações dos profissionais da saúde inseridos na segunda etapa estão o incentivo ao posicionamento canguru, ao aleitamento materno exclusivo e orientação às mães quanto aos cuidados com o bebê. CONCLUSÕES:evidencia-se que a recomendação do Ministério da Saúde de que o método seja implantado nas unidades médico-assistenciais integrante do Sistema Único de Saúde ainda não é uma realidade em todos os hospitais/ maternidades públicos de Salvador, no entanto evidenciou-se quadro profissional em conformidade com a recomendação em duas das instituições pesquisadas e a atuação dos profissionais entrevistados se incorpora no campo da transdisciplinaridade.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE:to investigate how many public hospitals and maternity hospitals in Salvador use the Kangaroo Mother Method, who are the professionals inserted in the team, and to characterize the acting of the health professionals who are inserted in the second stage of the method. METHOD: a descriptive quantitative study, in which the persons in charge for the neonatology sector and the health professionals inserted in the second stage of the method took part, answering the questionnaires. The obtained data were analyzed through descriptive statistics where simple frequencies were calculated. RESULTS: four of the seven public institutions of Salvador use the method. All the investigated institutions carry out three preconized stages, in two of them the professional picture has at least an active one of each specialty recommended by the Health Ministry, however reduced number shows up of speech language therapist in the service. Among the principal actions of the health professionals inserted in the second stage are the incentive for a Kangoroo positioning and exclusive breastfeeding and guidance to mothers in caring for the baby. CONCLUSIONS: it is proven that the recommendation of the Health Ministry that the method is implanted in the units medical-care integrant of the Sistema Único de Saúde are not yet a reality in all public Hospitals / Maternity Units of Salvador, however we evidenced a professional team in compliance with the recommendation in two of the searched institutions and the performance of the interviewed professionals is incorporated in the field of transdisciplinarity.
  • Aspectos respiratorios, posturais e vocais da Doença de Parkinson: considerações teóricas Artigos De Revisão

    Ferreira, Fernanda Vargas; Cielo, Carla Aparecida; Trevisan, Maria Elaine

    Resumo em Português:

    TEMA: manifestações respiratórias, posturais e vocais, associadas aos estágios da Doença de Parkinson (DP) e suas possíveis inter-relações. OBJETIVO: revisar a literatura, a fim de descrever as características respiratórias, posturais e vocais associadas aos estágios na DP e suas possíveis inter-relações. CONCLUSÃO: Na DP, a etiologia das manifestações respiratórias é multifatorial, sendo obstrutivas; restritivas; relacionadas à bradicinesia, à rigidez e às alterações posturais; fraqueza da musculatura; anormalidades na musculatura laríngea; interferência da medicação antiparkisoniana. A postura em flexão altera a dinâmica corporal, interferindo nas funções estomatognáticas e na relação tóraco-abdominal. As alterações vocais podem estar presentes desde os estágios iniciais com diminuição dos tempos máximos de fonação e da intensidade vocal; adução glótica incompleta; fendas glóticas; tremor e instabilidade fonatória; perturbações de frequência e de intensidade; e qualidade vocal alterada. Os déficits na força muscular respiratória se refletem no menor suporte respiratório à emissão vocal e, por consequência, na diminuição da intensidade vocal e dos tempos máximos de fonação. Do mesmo modo, a postura em flexão gera desvantagem biomecânica à atividade respiratória, com menor expansão e redução dos volumes pulmonares, e déficit na excursão diafragmática. Os distúrbios respiratórios, posturais e/ou vocais, à medida que a DP evolui, de acordo com os seus estágios, tendem ao maior comprometimento, apresentando efeitos na comunicação verbal e não-verbal.

    Resumo em Inglês:

    BACKGROUND: respiratory, postural and vocal manifestations, associated to stages in Parkinson's Disease and their possible interrelations. PURPOSE: to review the literature in order to describe breathing, posture and voice characteristics associated with stages in PD and their possible interrelations. CONCLUSION: Etiology of respiratory disease is multifactorial in PD, such as obstructive, restrictive, related to bradykinesia, rigidity and postural changes, muscle weakness, abnormalities of the laryngeal muscles; antiparkisonian impact from medication. Flexion position alters body dynamics, interfering in the stomatognathic functions and thoracoabdominal relationships. Vocal changes may come occur from the early stages with a decrease in maximum phonation times and vocal intensity, incomplete glottic adduction, glottic chink, vocal tremor and instability; disturbances of frequency and intensity, and changes in voice quality. Deficits in respiratory muscle strength are reflected in the lower respiratory support to vocal production and consequently in decrease of vocal intensity and maximum phonation times. Similarly, the flexion position generates biomechanical disadvantage concerning respiratory activity, with lower growth and reduced lung volumes, and deficits in diaphragmatic excursion. Respiratory, postural and / or vocal disorders, as PD progresses, according to their stages, tend to show greater impairment, demonstrating effects on verbal and nonverbal communication.
  • Propostas terapêuticas para os desvios fonológicos: diferentes soluções para o mesmo problema Artigos De Revisão

    Wiethan, Fernanda Marafiga; Mota, Helena Bolli

    Resumo em Português:

    TEMA: enfoque das pesquisas realizadas nos últimos dez anos sobre terapia para os desvios fonológicos. OBJETIVO: realizar análise dos estudos em terapia fonológica, nacionais e internacionais, publicados a partir do ano de 2000, a fim de verificar as contribuições destes para a clínica fonoaudiológica, além de apontar novas possibilidades em pesquisa. CONCLUSÃO: todas as pesquisas trazem contribuições que podem ser adotadas como recursos na clínica fonoaudiológica. No entanto, não foram encontrados estudos apontando o número médio de sessões necessárias para determinação da alta fonoaudiológica nos casos de desvio fonológico, bem como abordagens globais, que dessem conta de todos os aspectos que podem estar defasados nessas crianças, como processamento auditivo, memória de trabalho, discriminação fonêmica, alterações de consciência fonológica e desenvolvimento da linguagem escrita.

    Resumo em Inglês:

    BACKGROUND: focus on studies conducted over the last ten years on therapy for phonological disorders. PURPOSE: to analyze the national and international studies on phonology, conducted from the year 2000, in order to check their contributions for the clinical treatments, while identifying new opportunities in research. CONCLUSION: all analyzed studies bring out contributions that can be adopted as tools for the speech clinic. The therapist should pay attention to the fact that different children respond differently to the different approaches, so that therefore, caution should be taken clinician in treatment planning. The report suggests research possibilities and aspects that could be more widely used in the scientific work. However, no studies were found indicating the average number of sessions required in order to determine the discharge in speech pathology cases, and global approaches, that could solve all the issues that may be delayed in these children, such as auditory processing, working memory, phonemic discrimination, phonological awareness and written language development.
  • Avaliação da satisfação dos usuários de aparelho de amplificação sonora individual - revisão sistemática Artigos De Revisão

    Magalhães, Fabiani Figueiredo; Mondelli, Maria Fernanda Capoani Garcia

    Resumo em Português:

    TEMA: satisfação de usuários de aparelho de amplificação sonora individual (AASI). OBJETIVO: avaliar a o nível de satisfação dos usuários de AASI por meio da aplicação do questionário Satisfaction With Amplification in Daily Life (SADL) e realizar revisão sistemática dos artigos selecionados para o estudo. CONCLUSÃO: o SADL demonstrou ser um instrumento adequado para identificar a satisfação do usuário de AASI, com fácil aplicabilidade e voltado ao uso clínico.

    Resumo em Inglês:

    BACKGROUND: user satisfaction on hearing aids (HA). PURPOSE: to ascertain the level of user satisfaction with hearing aids through the application of the questionnaire Satisfaction with Amplification in Daily Life (SADL) and performing a systematic review of articles selected for the study. CONCLUSION: the SADL proved to be an adequate tool in order to identify user satisfaction with hearing aid, with easy application and returned towards the clinical use.
  • Relato de caso: descrição da evolução da comunicação alternativa na pragmática do adulto portador de autismo Relatos De Casos

    Ferreira, Patrícia Reis; Teixeira, Eny Viviane da Silva; Britto, Denise Brandão de Oliveira e

    Resumo em Português:

    TEMA: alguns pacientes portadores de autismo necessitam do apoio de métodos alternativos de comunicação para se interagir e comunicar de forma eficaz. A comunicação alternativa e/ou suplementar (CAS) promove possibilidades comunicativas através da utilização integrada de símbolos, recursos, estratégias e técnicas. PROCEDIMENTOS: os objetivos deste estudo foram descrever os efeitos da utilização simultânea de dois métodos alternativos de comunicação, para a ampliação das habilidades pragmáticas de um adulto portador de autismo. A pesquisa é um estudo de caso do tipo longitudinal, de um indivíduo de 20 anos, diagnósticado com autismo. Os recursos comunicativos utilizados pelo sujeito foram avaliados, por meio da prova de pragmática do teste de linguagem infantil ABFW, antes e depois da utilização, ao longo de nove meses, dos métodos de comunicação alternativa: PECS - Adaptado e Fala Sinalizada. Os dados coletados antes e após o uso dos recursos da comunicação alternativa foram comparados quali-quantitativamente. RESULTADOS: os dados coletados mostraram que houve aumento do número de atos comunicativos e funções comunicativas, e que o percentual do espaço comunicativo ocupado pelo sujeito aumentou após os procedimentos realizados com o uso dos programas de comunicação alternativa. CONCLUSÃO: concluiu-se que houve progresso no perfil pragmático da comunicação com o uso concomitante dos dois métodos de comunicação alternativa, uma vez que as interações sociais do sujeito aumentaram.

    Resumo em Inglês:

    BACKGROUND: some autism patients need the support of alternative communication methods in order to interact and communicate in an efficient manner. The alternative and/or supplementary communication promotes communicative means through the integrated use of symbols, resources, strategies and techniques. PROCEDURES: the purpose of this study is to describe the effects of the simultaneous application of two alternative communication methods on autistic adults. This research is a longitudinal type case study of a 20 year old individual diagnosed with autism. The communicative resources used by the individual were evaluated by applying the child language pragmatic ABFW test, during nine months, by using the following alternative communication methods: PECS - Adapted and Signalized Speech. Data collected before and after applying the alternative communication resources methods were compared under qualitative and quantitative approaches. RESULTS: the collected data have shown an increase in the number of communicative acts and functions, as well as an increase in the communicative space occupied by the individual, after the procedures that were applied by using the alternative communication programs. CONCLUSION: as a conclusion we perceived the achievement of progress in the communication pragmatic profile by concomitantly using both alternative communication methods, once that the individual's social interactions increased.
  • Entrenamiento del vibrato en cantantes

    Guzmán, Marco Antonio

    Resumo em Espanhol:

    TEMA: El vibrato de la voz es uno de los rasgos acústicos, técnicos y estilísticos más importantes en la caracterización de la cualidad de la voz en cantantes clásicos. Técnicamente, vibrato es una pulsación del tono, usualmente acompañada con pulsaciones sincrónicas de intensidad y timbre. El vibrato puede ser descrito acústicamente por el rate, extent y periodicidad de las modulaciones en frecuencia y modulaciones de la amplitud de la voz. El objetivo del presente artículo es mostrar y explicar un nuevo procedimiento para entrenar y corregir vibrato en cantantes. PROCEDIMIENTOS: Estudiante de canto lirico de 25 años, sexo masculino con clasificación vocal de barítono lirico, voz normal desde el punto de vista perceptual. La corrección del vibrato se realiza por medio del método "Entrenamiento rítmico del vibrato". Se produce la subdivisión rítmica de un pulso durante la emisión de una vocal con un "tempo" o velocidad constante. Posteriormente se varía la velocidad del pulso, las vocales y la melodía del ejercicio. Los parámetros acústicos del vibrato son evaluados objetivamente antes y después del entrenamiento. RESULTADOS: el paciente logró producir un vibrato con rate, extent y regularidad dentro de rangos normales. Esto se realizó de forma consciente y dirigida, utilizando actividad laríngea y abdominal en forma conjunta. La naturalidad del vibrato continuó mejorando después de finalizado el entrenamiento. CONCLUSIONES: es posible el entrenamiento y/o corrección del vibrato en forma dirigida a través de ejercicios específicos destinados a ese objetivo. El apoyo visual cumple un rol importante en los resultados obtenidos.

    Resumo em Inglês:

    BACKGROUND: vocal vibrato is one of the most important acoustic, technical and stylistic features to characterize the voice quality in classical singers. Technically, vibrato is a pulsation of pitch, usually accompanied with synchronous pulsations with intensity and timbre. Vibrato can be described acoustically by the rate, extent and periodicity of frequency modulations and amplitude modulations of the voice. PROCEDURES: an opera singer student, 25-year-old, lyric baritone, with normal voice from the perceptual point of view. The correction of vibrato is carried through by using the method "Rhythmic vibrato training". One produces a rhythmic pulse subdivision or unit of time during a vowel emission with "time" or speed constant. Subsequently, there is a variation in pulse speed, vowels and melody. The acoustic parameters of vibrato are evaluated objectively before and after training. RESULTS: the patient succeeded to produce a vibrato with rate, extent, and regularity within the normal ranges. Vibrato production was carried through in a conscious directed way by using abdominal and laryngeal activity at the same time. The vibrato continued improving after the training had been completed. CONCLUSIONS: it is possible to train and correct the vibrato in a targeted way through specific exercises, intended for such purpose. The visual biofeedback plays an important role on the outcome.
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