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Revista CEFAC, Volume: 13, Número: 6, Publicado: 2011
  • Muito a comemorar e mais ainda a percorrer Editorial

    Bianchini, Esther Mandelbaum Gonçalves
  • Perfil funcional de comunicação e desempenho sócio-cognitivo de adolescentes autistas institucionalizados Artigos Originais

    Defense, Danielle Azarias; Fernandes, Fernanda Dreux Miranda

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: o objetivo dessa pesquisa foi descrever as características funcionais da comunicação de adolescentes autistas institucionalizados, ao longo de um período de aproximadamente seis meses, nos aspectos de: número de atos comunicativos por minuto, proporção de interpessoalidade da comunicação e proporção de utilização dos meios comunicativos gestual, vocal e verbal assim como descrever as características do desempenho sócio-cognitivo dos sujeitos ao longo desse período. MÉTODOS: foram sujeitos dessa pesquisa oito adolescentes autistas institucionalizados que foram avaliados durante seis meses quanto ao perfil funcional de comunicação e ao desempenho sócio-cognitivo. Os dados obtidos foram submetidos à análise estatística não paramétrica. RESULTADOS: foi observada evolução quanto ao número de atos comunicativos por minuto e à proporção de funções comunicativas interpessoais, mas não foi observada evolução significativa quanto aos aspectos sócio-cognitivos. CONCLUSÃO: foi possível observar evolução na linguagem em adolescentes autistas institucionalizados num período de tempo de seis meses, mas não foi possível identificar correlações com o desempenho sócio-cognitivo.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: this study aims at describing the functional communication characteristics of institutionalized autistic adolescents for a period of six months approximately as for: number of communicative acts per minute, interpersonal proportion and means of proportion communication use (gestural, vocal, verbal) as well as to describe the subjects' characteristics as for social cognitive performance in this period. METHODS: the subjects were eight institutionalized adolescents with autism. Their functional communicative profile and social-cognitive performance were assessed during a six-month period and resulting data were analyzed with non-parametric statistic methods. RESULTS: it was possible to observe that there was an improvement in the number of communicative acts per minute and in the proportion of interpersonal communicative functions. No significant change was observed as for the social-cognitive performance. CONCLUSION: it was possible to observe evolution in the language of institutionalized adolescents with autism during a six-month period, but it was not possible to identify its correlation with their social-cognitive performance.
  • Caracterização da fala de crianças de 4 a 6 anos de creches públicas Artigos Originais

    Bragança, Lidia Lourenço Cunha; Lemos, Stela Maris Aguiar; Alves, Cláudia Regina Lindgren

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: caracterizar a fala de crianças de 4 a 6 anos de duas creches públicas de Belo Horizonte e classificá-la segundo dois critérios de referência nacional. MÉTODO: foram avaliadas 60 crianças em relação à fala. Foram realizadas análises relativas ao inventário fonético, segundo a ordem de ocorrência proposta por dois autores, e à associação entre as classificações. RESULTADOS: a prevalência de inadequações de fala encontrada foi alta nas duas creches, sendo que 45% e 53,3% das crianças foram consideradas com fala inadequada segundo as classificações 1 e 2 respectivamente. Houve boa concordância entre as duas classificações (coeficiente de Kappa = 0,768). Não houve associação com significância estatística entre os sexos e as idades. As alterações de fala mais prevalentes foram presença assistemática e substituição, os únicos fonemas com 100% de ocorrência na amostra total de crianças avaliadas foram /t, k, m, n, ŋ/ , os de menor ocorrência foram, o arquifonema /R/ (30%) o fonema /ſ/ (63,3%) e /l/ (68,3%) em encotro consonantal. CONCLUSÃO: na faixa etária de 4 a 6 anos as crianças ainda produzem vários fonemas de maneira assistemática, ocorrendo alterações como substituições e omissões. Deve-se levar em conta fatores que podem ter influenciado os resultados, como local da pesquisa, classe econômica e características individuais. Outros estudos sobre a aquisição fonológica são necessários, contribuindo para programas de intervenção precoce e ações preventivas em ambientes escolares.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to characterize the speech of 4- to 6-year-old children in two public day care centers in Belo Horizonte and classify it according to two national benchmark references. METHOD: 60 children were evaluated regarding their speech. Analyses were made up on top of the phonetic inventory, according to the order of occurrence proposed by two authors, and the association among the classifications was studied. RESULTS: the rate found for speech mismatch was high in both centers, with 45% and 53.3% of the children showing inappropriate speech abilities according to the ratings 1 and 2, respectively. A good agreement between the two classifications was found (Kappa coefficient = 0.768). No statistically significant association between gender and age was found. The most noted speech disorders were unsystematic presence and replacement, the only phonemes with 100% of occurrence in the total sample of assessed children were /t, k, m, n, ŋ/. The less frequent phonemes were /R/ (30%), cc/ſ/(63.3%) and cc/l/ (68.3%). CONCLUSION: 4- to 6-year-old children still produce many phonemes in an unsystematic way, occurring speech changes such as replacement and omissions. Factors that might have influenced the results, such as, the research site, economic class and individual characteristics, that should be taken into account. Other studies of phonological acquisition are needed, contributing to early intervention programs and preventive actions in the school environments.
  • Iniciativas de comunicação na interação entre crianças com distúrbios do espectro autístico e suas mães: análise pragmática Artigos Originais

    Brito, Maria Cláudia; Misquiatti, Andréa Regina Nunes

    Resumo em Português:

    OBJETIVOS: investigar as iniciativas de comunicação na interação entre crianças com distúrbios do espectro autístico (DEA) e suas mães, por meio de uma análise pragmática. MÉTODO: cinco crianças com DEA, de ambos os gêneros, idades entre cinco e 12 anos juntamente com suas mães. O grupo controle constou de cinco crianças com desenvolvimento normal, pareadas com as crianças com DEA de acordo com gênero e idade e suas respectivas mães, totalizando 20 participantes. Para a caracterização da amostra foram utilizadas uma Ficha informativa e a Escala de Avaliação de Traços Autísticos. Cada díade foi filmada por 30 minutos durante as interações lúdicas, analisadas a partir do Protocolo de Pragmática. Este instrumento avalia as iniciativas de comunicação, meios e funções comunicativas expressas. Os dados foram tratados estatisticamente (p < 0,05; foram utilizados os testes não-paramétricos de Wilcoxon e de Mann-Whitney). RESULTADOS: foram observadas diferenças estatisticamente significantes entre as iniciativas comunicativas das crianças com DEA e suas mães, quando comparadas ao grupo controle. As díades que envolveram crianças com DEA iniciaram menos a comunicação e utilizaram predominantemente gestos e vocalizações menos interativas. CONCLUSÕES: estes dados possibilitaram descrever aspectos fundamentais para compreensão das manifestações clínicas da população estudada e para a elaboração de programas de intervenção que visem melhorar a qualidade de vida da criança e sua família.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to investigate the communication initiatives among children with autistic spectrum disorders and their mothers, employing a pragmatic analysis. METHOD: five children with autistic spectrum disorders, both genders, ages ranging between five and 12-year and their mothers. The control group comprised 5 children with normal development, paired with children with autistic spectrum disorders, according to gender and age and their respective mothers, totaling 20 participants. For the characterization of the sample, an Information Form and a Scale for the Assessment of Autistic Behavior were employed. Each dyad was filmed for 30 minutes during ludic interactions and analyzed according to the Pragmatic Protocol. This instrument evaluates communication initiatives, means and communicative functions. Data were analyzed statistically (p < 0.05; non-parametric tests of Wilcoxon and Mann-Whitney were employed). RESULTS: statistically significant differences were observed between the communicative initiatives of children with autistic spectrum disorders and their mothers, when compared to the control group. The dyads which involved children with autistic spectrum disorders showed few communication initiatives and used predominantly gestures and less interactive vocalization. CONCLUSION: such data turned easier the description of the fundamental aspects for the comprehension of the clinical manifestations in the studied population and also for elaborating intervention programs aiming at improving the quality of life related to the children and their respective families.
  • Levantamento epidemiológico dos pacientes portadores de fissura de lábio e/ou palato de um centro especializado de Belo Horizonte Artigos Originais

    Di Ninno, Camila Queiroz de Moraes Silveira; Fonseca, Luciane Ferreira Nadu; Pimenta, Maria Vanilda Evangelista; Vieira, Zélia das Graças; Fonseca, José Aguinaldo; Miranda, Izabel Cristina Campolina; Azevedo, Luciana Lemos de

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: traçar o perfil epidemiológico dos pacientes com fissura de lábio e/ou palato de um centro especializado de Belo Horizonte. MÉTODO: os dados referentes ao ano de entrada no centro, tipo de fissura, gênero, cidade de origem e idade foram obtidos de planilha do Excel contendo o cadastro dos pacientes. A análise estatística foi realizada por meio do teste qui-quadrado, com nível de significância de 5%. RESULTADOS: a amostra foi composta por 1.219 pacientes, sendo 593 pacientes cadastrados em 2005, 273 em 2006, 222 em 2007 e 131 em 2008. Da amostra total, 49% apresentavam fissura transforame incisivo, 26% pós-forame, 19% pré-forame, 2% pré e pós-forame e 3% outros tipos de má formação craniofacial. Quanto ao gênero, 54% eram do gênero masculino e 46% do feminino. Quanto à origem, 33% eram moradores de Belo Horizonte, 28% de outras cidades da Região Metropolitana de Belo Horizonte, 38,5% do interior de Minas Gerais e 0,5% de outros Estados. Quanto à idade, esta variou de zero a 64 anos (mediana=6,0), com 40% chegando até três anos, 45,5% entre três e 18 anos e 14,5% acima de 18 anos. Segundo o ano de entrada, em 2005 prevaleceu a faixa de seis a 12 anos (29%) e nos anos seguintes a faixa de até um ano (38%, 36% e 43%). CONCLUSÃO: neste centro, a maior parte dos casos apresenta fissura do tipo transforame, é do gênero masculino, oriunda do interior do estado de Minas Gerais e formada por bebês e crianças.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to trace the epidemiological profile of patients with cleft lip and/or palate at a specialized center in Belo Horizonte. METHOD: data referring to the year of entry to the center, type of cleft, gender, city of origin and age at the time of first attendance were obtained from an Excel spreadsheet containing the records of all patients. Statistical analysis was performed by the Chi-square test at 5% significance level. RESULTS: the sample was composed of 1,219 subjects, 593 patients being registered in 2005, 273 in 2006, 222 in 2007 and 131 in 2008. Of the total sample, 49% showed complete cleft lip and palate, 26% cleft palate, 19% cleft lip, 2% incomplete cleft lip and cleft palate and 3% other types of craniofacial malformation. As for the gender, 54% were of the male gender and 46% were of the female gender. With regard to the origin, 33% were from Belo Horizonte residents, 28% were from other cities in the Metropolitan Region of Belo Horizonte, 38.5% from the inland of the State of Minas Gerais and 0.5% from other States. As for the age, 40% of the cases arrived to the center before completing 3 years of age, 45.5% between the ages of 3 and 18 years and 14.5% over the age of 18 years. CONCLUSION: at this reference center, the largest number of cases showed the complete cleft lip and palate type, those were patients of the male gender, coming from the inland of the State of Minas Gerais, and consisting of babies and children.
  • Programa de prevenção de perdas auditivas em pescadores: perfil auditivo e ações educativas Artigos Originais

    Heupa, Adriana Betes; Gonçalves, Claudia Giglio de Oliveira; Albizu, Evelyn Joice; Iantas, Milena Raquel; Lacerda, Adriana Bender Moreira de; Lobato, Diolen Conceição Barros

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: caracterizar o perfil de pescadores participantes de uma ação educativa desenvolvida como parte do Programa de Prevenção de Perdas Auditivas. MÉTODO: estudo seccional realizado com 52 pescadores industriais. Realizou-se ações educativas abordando temas pertinentes à audição, como funcionamento e cuidados. Após a ação, os participantes responderam a um questionário com questões referentes aos conceitos empregados na palestra e às queixas apresentadas, a seguir fizeram o exame de audiometria. RESULTADOS: a idade dos pescadores variou de 24 a 65 anos (média de 42,8 anos). 61,53% das audiometrias estavam alteradas, sendo que 96,8% dos pescadores com alterações auditivas tinham mais de 40 anos. No questionário respondido, 78,84% dos pescadores consideram que o ruído das embarcações é de forte intensidade; 17,31% referiam dificuldades auditivas; 30,77% com dificuldades em compreender fala e 46,15% com zumbido. 76,92% responderam que além da perda auditiva, o zumbido é um dos efeitos relacionados à exposição ao ruído. Todos estes resultados indicam a necessidade de intervenção preventiva individual e coletiva nesta população. O índice de perdas auditivas é um número que chama a atenção, porém, poucos sentem dificuldades auditivas. A ação educativa realizada foi o primeiro passo para a conscientização destes trabalhadores em relação à prevenção dos prejuízos que a exposição ao ruído pode causar à saúde. CONCLUSÕES: houve dependência significante entre o perfil auditivo e a idade dos pescadores, ou seja, a ocorrência de alterações auditivas é significativamente maior a partir de 40 anos de idade. Assim, os pescadores que apresentavam mais de 40 anos de idade tem 18,05 vezes mais alterações auditivas do que os com menos de 40 anos.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to characterize fishermen's profile, participating in an educational program developed as part of the Prevention of Hearing Loss. METHOD: a cross-sectional study conducted with 52 fishing industry. We carried out educational activities on topics relevant to hearing, such as, operation and care. After the program, the participants answered a questionnaire on the concepts used in the lecture and the presented complaints, and then they passed through the audiometric exam. RESULTS: the age of the participants varied from 24 to 65 year old (average 42.8 year old). 61.53% of audiometry exams were altered and 96.8% of fishermen with hearing loss were more than 40 year old. Answering the questionnaire: 78.84% of the fishermen feel the noise of boats is very intense, 17.31% reported hearing difficulties; 30.77% with difficulty to understanding speech and 46.15% with tinnitus. 76.92% answered that along with hearing loss, tinnitus is one of the effects related to exposure to noise. All these findings indicate the need for individual and collective preventive intervention in this population. The rate of hearing loss is a number that draws attention; however, few have hearing difficulty. The performed educational program was the first step to awareness of these workers regarding prevention of the damage that exposure to noise may come to cause to health. CONCLUSIONS: there was significant dependence between the auditory and age of the fishermen, in other words, the occurrence of hearing loss is significantly greater from 40 year old. Thus, the fishermen who were more than 40 year old had 18.05 times more hearing loss than those who are less than 40 year old.
  • Promoção da saúde e ações fonoaudiológicas em educacão infantil Artigos Originais

    Mendonça, Júlia Escalda; Lemos, Stela Maris Aguiar

    Resumo em Português:

    OBJETIVOS: verificar o conhecimento de educadores de uma unidade de educação infantil de Belo Horizonte a respeito do desenvolvimento da comunicação humana e seus distúrbios em crianças e as suas concepções sobre a atuação fonoaudiológica nessas instituições MÉTODO: estudo transversal desenvolvido em três etapas: Diagnóstico Institucional; Aplicação de formulário para caracterização do conhecimento das educadoras a respeito do desenvolvimento e distúrbios da comunicação humana; Planejamento e realização de oficinas. A análise da relação entre variáveis foi realizada utilizando o Teste Exato de Fisher, considerando o nível de significância de 5% no programa estatístico Epi Info 2000, versão 3.2.2. RESULTADOS: a maioria das educadoras respondeu corretamente às questões relacionadas ao uso e à compreensão da linguagem pela criança e às atitudes adequadas para a comunicação entre adultos e crianças. 66,7% acertaram as questões a respeito dos marcos do desenvolvimento de linguagem e 58,3% responderam incorretamente à questão relativa ao processamento auditivo. Foram realizadas 17 oficinas com os temas "Processamento Auditivo" e "Saúde Vocal", nas 8 salas que participaram da atividade 172 alunos na faixa etária de 3 a 6 anos, 8 professoras e 4 estagiárias. CONCLUSÕES: as educadoras demonstraram conhecimentos acerca da aquisição e desenvolvimento de linguagem, dos distúrbios da comunicação humana, e da atuação do fonoaudiólogo, principalmente na perspectiva clínica e preventiva. As oficinas realizadas propiciaram a discussão da importância do desenvolvimento de ações de prevenção e promoção da saúde em Fonoaudiologia.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to check the knowledge of educators from a kindergarten unit of Belo Horizonte regarding the development of human communication and its disorders in children and their conceptions about the performance of speech therapy in these institutions. METHOD: the study was developed in three stages: Institutional Diagnosis; Data collection using an adapted form in order to characterize the knowledge of education professionals about the acquisition and development of human communication and its disturbances; Planning and accomplishment of workshops. The analysis of the relation between variables was carried through the Fisher Exact Test, considering the level of significance of 5% in the statistical. RESULTS: the majority of the professionals answered correctly the questions related to the use and understanding of the language by children and related to the attitudes adjusted for communication among adults and children. 66.7% answered correctly to the questions on language development. 17 workshops benefiting 172 students aged from 3 to 6 year old and 12 education professionals were carried out. CONCLUSIONS: education professionals do not have much knowledge regarding the acquisition and development of human communication and its disturbs. Education professionals know about the work performed by the Speech and Language Therapist, but they see it from a clinical and preventive perspective. The workshops enabled the discussion of the importance of developing prevention and health promotion in Speech and Language Therapy.
  • Programas de reabilitação auditiva para idosos: uma proposta alternativa de avaliação de eficácia Artigos Originais

    Lombardi, Christiane Mara; Freire, Regina Maria

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: analisar a eficácia de um programa de reabilitação auditiva para idosos. MÉTODOS: participaram deste estudo 30 sujeitos com perda auditiva de grau moderado a severo, na faixa etária de 70 a 92 anos, usuários de auxiliar auditivo com adaptação uni e bilateral e participantes do Grupo de Apoio ao Usuário de Auxiliar Auditivo - GAUAA - desenvolvido durante quatro encontros mensais. Foi aplicado o questionário QI-AASI (Questionário Internacional-Aparelho De Amplificação Sonora Individual), antes do início e ao final do programa, para avaliar o grau de satisfação do usuário. Os achados foram submetidos ao método de análise dos Testes dos Postos Sinalizados de Wilcoxon. RESULTADOS: os achados, embora estatisticamente significantes, não indicaram o fator que provocou as respostas positivas dos idosos sobre o GAUAA, ou seja, se os feitos encontrados derivam do conteúdo do programa, da didática das aulas, do trabalho em grupo, do coordenador ou mesmo da interação entre todos esses aspectos. CONCLUSÃO: conclui-se que o programa é eficaz, mas houve dificuldade em avaliar o que promoveu a eficácia. Acredita-se que este abre um espaço de identificação entre os participantes, o que favorece o uso sistemático do Auxiliar Auditivo.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to analyze the effectiveness of an auditory rehabilitation program for elderly. METHODS: the study was conducted with thirty subjects with moderate to severe degree hearing loss, 70 to 92-year old, hearing aid users with auditory monaural and bilateral adaptation. They were engaged at Hearing Aid User Support Group (Grupo de Apoio ao Usuário de Auxiliar Auditivo - GAUAA), comprised by four monthly meetings. The QI-AASI questionnaire was applied before the beginning and at the end of the program, in order to assess user's satisfaction degree. The findings were submitted to Wilcoxon tests of placarded posts. RESULTS: the findings, although statistically significant, did not indicate the cause for the positive responses of the elderly about GAUAA. The favorable outcome could have resulted from the content of the program, the way the classes were given, the work group, the coordination or from the interaction of all these aspects. CONCLUSION: it was not possible to assess the effectiveness of a hearing rehabilitation program using the available tools. However, it was settled that the meetings configured an identification room for the participants, encouraging the systematic use of Hearing Aid.
  • Reconhecimento de sentenças no ruído, em campo livre, em indivíduos com e sem perda auditiva Artigos Originais

    Henriques, Marília Oliveira; Costa, Maristela Julio

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: determinar as relações sinal/ruído nas quais são obtidos os limiares de reconhecimento de sentenças no ruído (LRSR), em campo livre, para indivíduos com audição normal e para indivíduos com perda auditiva neurossensorial e comparar os resultados dos dois grupos pesquisados. MÉTODO: participaram do estudo 62 indivíduos adultos com idades entre 18 e 64 anos, sendo 32 normo-ouvintes e 30 com perda de audição neurossensorial de grau leve a moderadamente severo, avaliados em cabina acusticamente tratada. Para a avaliação, as sentenças foram apresentadas em campo livre, na presença de um ruído competitivo, com uso do teste Lista de Sentenças em Português. RESULTADOS: os LRSR dos indivíduos foram obtidos na relação sinal ruído de -7,57 dB e para indivíduos com perda auditiva neurossensorial, em -2,10 dB. Ao comparar os resultados de ambos os grupos, a análise estatística apontou diferença estatisticamente significante entre os valores dos LRSR sendo p<0,001. CONCLUSÃO: as relações sinal-ruído em que são obtidos os limiares de reconhecimento de sentenças no ruído (LRSR), em campo-livre são iguais a -7,57 dB para indivíduos com audição normal e - 2,10 dB para indivíduos com perda auditiva neurossensorial, havendo diferença estatisticamente significante entre os resultados dos grupos estudados.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to quantify the signal-to-noise ratios in which the sentence recognition in the noise (SRN) in the sound field can be obtained. The research aimed at subjects with normal hearing and subjects with sensorineural hearing loss and compared the results for both groups. METHOD: 62 subjects took part in the study, their age ranged from 18 to 64 years old, among these 32 had normal hearing and 30 had sensorineural hearing loss varying from mild to moderately severe degree. The exams were performed in an acoustical booth. The sentences were evaluated in the presence of a competitive noise, making use of the Sentences List in Portuguese. RESULTS: for the group of people with normal hearing, the SRN were obtained at the S/R ratio of -7,57 dB and for the group with hearing loss the SRN were obtained at the S/R ratio of -2,10 dB. The statistical analysis showed a statistically significant difference between the SRN among the groups (p<0,001). CONCLUSIONS: the signal-to-noise ratios where the SRN obtained, in the sound field, and were -7,57 dB for normal hearing subjects and -2,10 dB for subjects with sensorineural hearing loss; there was a statistically significant difference among the results of the studied groups.
  • O Efeito da lateralidade em teste de fala no ruído em normo-ouvintes Artigos Originais

    Becker, Karine Thaís; Costa, Maristela Julio; Lautenschlager, Larissa; Schuster, Larissa Cristina; Hennig, Tais Regina; Tochetto, Tania Maria

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: verificar o efeito da lateralidade em teste monoaural, na presença de ruído competitivo, que utiliza sentenças como estímulo em indivíduos normo-ouvintes. MÉTODO: 81 indivíduos normo-ouvintes, com idades entre 18 e 44 anos, divididos em 2 grupos de acordo com a lateralidade - 45 indivíduos destros e 36 canhotos -, foram avaliados por meio do teste Listas de Sentenças em Português (LSP), e obtida a relação sinal-ruído (S/R) para cada orelha. RESULTADOS: os valores médios obtidos para as relações S/R na orelha direita, para os indivíduos destros e canhotos, foram, respectivamente, -6,5 dB e -4,5 dB. Para a orelha esquerda, foram -7,0 dB e -7,5 dB. As orelhas direitas apresentaram resultados significantemente piores, tanto nos indivíduos destros, como nos canhotos. No entanto a orelha direita dos canhotos foi sensivelmente pior em comparação a dos destros. CONCLUSÃO: existe diferença quanto ao reconhecimento de fala, na presença de ruído competitivo, em indivíduos destros e canhotos. A orelha direita apresentou pior desempenho em ambos os grupos, sendo que esse resultado negativo é mais acentuado nos canhotos.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to check the handedness effects in monaural test using sentences as stimulus with background noise in adults with normal hearing. METHOD: 81 subjects, with age between 18 and 44, divided in two groups according to handedness - 45 right-handers and 36 left-handers, were evaluated through the Portuguese Sentences Lists test (PSL) then we obtained the signal to noise ratio for each ear. RESULTS: the mean values obtained as for the signal to noise ratio on right ear for the right- and left -handed subjects were respectively -6.5 dB and -4.5 dB. On the left ear the computed results were -7.0 dB and -7.5 dB. The right ears showed significantly poor results in both right-handed subjects, as well as in left-handers. As left-handed subjects right ears was significantly poor compared to that of right-handers. CONCLUSION: there is difference in speech recognition with background noise in right- and left -handed subjects. The right ears showed poor performance in both groups, and this worsening is more emphasized in the left-handers.
  • Adaptação para a língua Portuguesa e aplicação de protocolo de avaliação das disartrias de origem central em pacientes com Doença de Parkinson Artigos Originais

    Fracassi, Angélica Suelen; Gatto, Ana Rita; Weber, Silke; Spadotto, André Augusto; Ribeiro, Priscila Watson; Schelp, Arthur Oscar

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: traduzir e adaptar protocolo desenvolvido por pesquisadores alemães, adequando-o às características fonéticas e linguísticas do português falado no Brasil. Caracterizar os componentes de fala mais alterados na população com doença de Parkinson, comparando-os com grupo de sujeitos normais na mesma faixa etária. MÉTODOS: realizou-se a tradução e adaptação do protocolo. Posteriormente foram avaliados 21 pacientes com diagnóstico neurológico de Doença de Parkinson nos estágios Hoehn &Yarh, entre 2 e 3, e 10 sujeitos normais. O protocolo incluía avaliação da respiração, fonação, ressonância, articulação, prosódia e a análise acústica dos parâmetros vocais. RESULTADOS: o protocolo mostrou-se de fácil aplicação clínica. Nos sujeitos com doença de Parkinson foram observadas alterações predominantes na fonação (85,9%) e articulação (42,9%). CONCLUSÃO: o estudo demonstrou ser o protocolo uma ferramenta eficiente para a avaliação da disartria em pacientes com doença de Parkinson.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to translate and adapt the protocol developed by German researchers, adjusting it to the phonetic and linguistic characteristics of Brazilian Portuguese. Observe the amended speech components in a group of patients with Parkinson's disease, and comparing them with normal subjects in the same age. METHOD: twenty one patients with neurological diagnosis of Parkinson's disease in the Hoehn & Yarh stages (2-3), and 10 control subjects were assessed. The protocol was translated, adjusted and applied to the subjects of both control and Parkinson's disease group, assessing the breathing, phonation, resonance, articulation, prosody and acoustic analysis. RESULTS: in the dysarthria evaluation, the protocol showed to be simple and it presented a fast clinical application. In the subjects with Parkinson's disease, we observed alterations in both phonation (85.9%) and articulation (42.9%). CONCLUSION: the study demonstrated that the protocol is an efficient tool for dysarthria assessment in patients with Parkinson's disease.
  • Avaliação eletroglotográfica de mulheres disfônicas com lesão de massa Artigos Originais

    Mourão, Aline Mansueto; Bassi, Iara Barreto; Gama, Ana Cristina Côrtes

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: comparar os resultados da avaliação eletroglotográfica entre mulheres adultas com laudo otorrinolaringológico de nódulos vocais e presença de fenda glótica com mulheres sem alterações laríngeas. MÉTODO: trata-se de 20 mulheres, sendo 10 com exame otorrinolaringológico de nódulo vocal, associado à fenda glótica, e 10 com vozes avaliadas na análise perceptivo-auditiva como neutras e avaliação otorrinolaringológica sem alteração laríngea. A faixa etária variou de 27 a 55 anos, com média de 37,60 e 36,00 para grupo estudo e controle, respectivamente. O material de voz foi a emissão habitual da vogal sustentada /a/. Foram extraídas as medidas de quociente de contato, frequência fundamental, jitter, bem como a classificação e interpretação dos tipos de ondas e presença do joelho eletroglotográfico. A análise estatística foi realizada pelo teste Exato de Fisher e T de Student. RESULTADOS: todos os traçados foram classificados como tipo II (100%). Não foi observada diferença na presença ou ausência de joelho entre grupos. A média do quociente de contato foi de 42,52 e 45,56 para grupo estudo e controle, respectivamente. Apesar do menor valor para o grupo estudado, não houve diferença significante entre grupos. Houve relação estatisticamente significante entre grupos no que se refere à frequência fundamental e jitter. A média da frequência fundamental foi 193,18 e 211,69 e o valor médio de jitter foi 1,21 e 2,9 para o grupo estudo e controle, respectivamente. CONCLUSÃO: mulheres com lesão de massa nas pregas vocais apresentam maiores valores de jitter e menores valores para frequência fundamental eletroglotográfica.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to compare the electroglottographical evaluation results in women with otorhinolaryngological reports of vocal nodules and presence of glottal gap and in women with no larynx alteration. METHOD: 20 women took part in this study, 10 with otorhinolaryngological exam of vocal nodule, associated with glottal gap, and 10 with voices evaluated in the perceptive-audio analysis as neutral and electroglottographic evaluation without larynx alteration. The age group varied from 27 to 55 year old, with average of 37.60 for the study group and 36.00 for the control group. The voice material was the habitual emissions of the sustained vowel /a/. We extracted the measures of quotient of contact, fundamental frequency, jitter, as well as the sorting and interpretation of the kinds of waves and presence of electroglottographic knee. The statistical analysis has been accomplished by the Fisher Exact test and T of Student. RESULTS: all traces were sorted as Type II (100%). The difference in the presence or absence of knees between groups was not observed. The average of quotient of contact was 42.52 for the study group, and 45.56 for the control group. In spite of the minor value for the studied group, there has been no significant difference between groups for the fundamental frequency and jitter. The average of the fundamental frequency was 193.18 and 211.69 and, the average value of jitter was1.21 and 2.9 for the study and control group, respectively. CONCLUSION: women with mass lesion in the vocal folds show higher jitter values and minor values as for the electroglottographic fundamental frequency.
  • Percepção de sabores em pacientes com acidente vascular encefálico Artigos Originais

    Alves, Leda Maria Tavares; Dantas, Roberto Oliveira

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: avaliar a percepção dos sabores amargo, azedo, doce e neutro. MÉTODO: foram estudados 36 pacientes com Acidente Vascular Encefálico (AVE) (5 hemorrágicos e 31 isquêmicos) e 30 sujeitos controles. Foi realizada avaliação fonoaudiológica estrutural e funcional incluindo postura, vedamento labial, presença de resíduos, tosse, engasgo, e ausculta cervical. Cada sujeito deglutiu em sequência aleatória 5 mL de líquido com os 4 sabores [chá de boldo (amargo), suco de limão diluído (azedo), sacarose diluída (doce) e água (neutro)] na temperatura ambiente. Entre as deglutições os participantes eram questionados sobre a dificuldade em deglutir e qual o sabor do líquido daquela deglutição. RESULTADOS: entre os pacientes houve maior freqüência de erros na identificação dos sabores amargo (controles: 16,7%, AVE: 47,3%, p=0,01) e azedo (controles: 6,7%, AVE: 27,8%, p=0,05), sem diferenças para o sabores neutro (controles: 10,0%, AVE: 16,7%, p=0,50) e doce (controles: 13,3%, AVE: 16,7%, p=0,80). Os pacientes com AVE tiveram maior dificuldade para deglutir os líquidos do que os controles (p<0,04). CONCLUSÃO: houve maior dificuldade na percepção dos sabores amargo e azedo no grupo com AVE do que nos controles.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to assess the perception of bitter, sour, sweet and neutral flavors in stroke patients. METHOD: we studied 36 patients with stroke (5 hemorrhagic and 31 ischemic) and had a 30 subjects' control group. W performed a structural and functional oral and pharyngeal evaluation including posture, lip sealing, presence of residues, cough, choking, and cervical auscultation. Five ml of fluids with the 4 flavors ["boldus" tea (bitter), diluted lemon juice (sour), diluted sucrose (sweet), and water (neutral)] were offered in random sequence under room temperature. Participants were questioned, between swallows, on the difficulty in swallowing and which flavor they had just swallowed. RESULTS: patients with stroke had greater difficulty in swallowing the fluids than control group (p<0.04). Patients made more mistakes in identifying bitter (control: 16.7%, stroke: 47.3%, p=0.01) and sour (control: 6.7%, stroke: 27.8%, p=0.05) flavors, without differences in the identification of neutral (control: 10.0%, stroke: 167%, p=0.50) and sweet (control: 13.3%, stroke: 16.7%, p=0,80). CONCLUSION: the group with stroke had more difficulty in perceiving bitter and sour flavors than the control group subjects.
  • Caracterização das funções estomatognáticas e disfunções temporomandibulares pré e pós cirurgia ortognática e reabilitação fonoaudiológica da deformidade dentofacial classe II esquelética Artigos Originais

    Pereira, Juliana Bartolomucci Angeli; Bianchini, Esther Mandelbaum Gonçalves

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: investigar as características funcionais e de disfunções temporomandibulares em indivíduos com deformidade dentofacial do tipo Classe II esquelética com indicação de cirurgia ortognática, assim como sua evolução após correção cirúrgica das bases ósseas e reabilitação miofuncional orofacial, buscando subsídios para o aprimoramento de reabilitação desses pacientes. MÉTODO: estudo longitudinal com 22 indivíduos com deformidade dentofacial Classe II, definidos após análise de critérios de inclusão e exclusão. A investigação dos dados referentes às queixas gerais, disfunções temporomandibulares e funções estomatognáticas foi realizada em avaliação miofuncional orofacial prévia à cirurgia, e em reavaliação quatro meses após realização da cirurgia ortognática e reabilitação fonoaudiológica. Foi utilizado teste de igualdade de duas proporções para análise estatística. RESULTADOS: as principais queixas foram funcionais. Constatou-se presença de disfunção temporomandibular na maioria da amostra, com remissão dos sinais em 81% dos casos comprometidos. A caracterização das funções estomatognáticas foi descrita, sendo obtida melhora funcional após os tratamentos com diferenças estatisticamente significantes. CONCLUSÃO: os tratamentos, cirúrgico e fonoaudiológico, produzem modificações dos padrões funcionais e dos sinais de disfunção temporomandibular com redução das queixas iniciais, redução dos sinais e correção dos padrões funcionais, sendo a deglutição a função mais beneficiada pelos tratamentos.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to investigate and to describe the functional characterization and temporomandibular disorders (TMD) before and after orthognathic surgery and myofunctional treatment of Class II Dentofacial deformity patients. METHOD: a longitudinal study including 22 subjects with Class II dentofacial deformity, defined after analysis of inclusion and exclusion criteria, was conducted. The investigation was divided in 2 steps: myofunctional evaluation prior to the surgery and a re-evaluation 4 months after the orthognathic surgery and myofunctional treatment. Statistical tests were used to compare the data. RESULTS: initial complaints included functional difficulties. The functional disorders were described. TMD was observed in the majority of the sample. After treatment the complaints decreased; the majority of the patients showed remission of the TMD and functional improvement. CONCLUSION: there are specific myofunctional modifications related to the stomatognathic functions and to TMD in Class II Dentofacial deformity patients. Both the surgery and the speech therapy produced myofunctional modifications, with reduction of initial complaints, as well as a decrease of TMD and correction of functional patterns. The swallowing function was the most benefited by the treatments.
  • Há relação de hábitos orais deletérios com a tipologia facial e a oclusão dentária? Artigos Originais

    Johanns, Cinthia Mara; Silvério, Kelly; Furkim, Ana Maria; Marchesan, Irene

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: verificar se há predominância de hábitos orais deletérios nos diferentes tipos faciais eaprofundar o estudo da relação entre os hábitos orais deletérios e a oclusão dentária. MÉTODO: foram analisados 307 prontuários de pacientes entre 2 e 59 anos de idade de ambos os sexos, encaminhados ao ambulatório do Instituto CEFAC. Foram anotados dos prontuários os hábitos orais deletérios, oclusão dentária, tipologia facial, sexo e idade. RESULTADOS: observou-se que os hábitos com maior prevalência são: chupeta (125 indivíduos), ranger dentes (115 indivíduos) e mamadeira (102 indivíduos). Dentre as comparações estudadas, as que apresentaram diferença estatisticamente significante foram: a presença do uso da chupeta no grupo de 9 a 12 anos, quando comparado ao de 6 a 9 anos (p=0,0269); presença do hábito de ranger dentes no grupo de 3 a 6 anos quando comparado ao grupo com mais de 20 anos (p=0,0393); presença do hábito de ranger dentes no grupo de oclusão dentária classe I quando comparado ao classe III (p=0,0128) e presença de oclusão dentária classe I no sexo feminino quando comparado ao masculino (p=0,0177). CONCLUSÃO: não há relação entre os hábitos orais deletérios e a tipologia facial. Entretanto, há relação entre o hábito oral deletério de ranger dentes com a oclusão dentária Classe I de Angle.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to check whether there is a predominance of deleterious oral habits in different facial typesand further study of the relationship between harmful oral habits and dental occlusion. METHOD: we analyzed 307 cases of patients between 2 and 59-year old of both genders, referred to the outpatient clinic of CEFAC Institute. Were we registered medical records of deleterious oral habits, dental occlusion, facial type, gender and age. RESULTS: we observed that the following habits are most prevalent: pacifier (125 subjects), gnashing teeth (115 subjects) and bottle (102 individuals). Among the comparisons, the ones who showed statistical significance was the presence of pacifier use in the group from 9 to 12 years, compared to 6 to 9 years (p=0.0269), presence of habit of gnashing teeth in the group from 3 to 6 years when compared to more than 20 years (p = 0.0393), presence of the habit of gnashing teeth in the group of dental occlusion class I compared to class III (p = 0.0128) and presence dental occlusion class I in females compared to males (p=0.0177). CONCLUSION: there is no relationship between harmful oral habits and facial typology. However, there is a relationship between the harmful oral habit of grinding the teeth with Angle class I dental occlusion.
  • Sequelas bucais da radioterapia de cabeça e pescoço Artigos De Revisão

    Freitas, Daniel Antunes; Caballero, Antonio Diaz; Pereira, Mayane Moura; Oliveira, Stephany Ketllin Mendes; Silva, Gracielle Pinho E; Hernández, Clara Inés Vergara

    Resumo em Português:

    TEMA: cirurgia, radioterapia e quimioterapia são as modalidades terapêuticas usadas no tratamento de câncer bucal. Podem ser usadas isoladas ou conjuntamente. Radiação ionizante causa lesões nos tecidos normais localizados no campo de radiação. Isto se torna particularmente evidente nas regiões de cabeça, uma área complexa composta de várias estruturas diferentes que respondem diferentemente à radiação. As seqüelas orais resultantes podem causar problemas substanciais durante e depois da terapia de radiação e são os maiores fatores de determinação na qualidade de vida dos pacientes. Dentre as complicações da radioterapia estão a xerostomia, osteorradionecrose, mucosite e candidose. OBJETIVO: apresentar aos profissionais de saúde uma reflexão sobre as questões pertinentes às sequelas bucais da radioterapia de cabeça e pescoço. CONCLUSÃO: o acompanhamento odontológico sistemático pode minimizar os efeitos da radiação sobre os tecidos da cavidade bucal.

    Resumo em Inglês:

    BACKGROUND: surgery, radiotherapy and chemotherapy are therapeutic modalities used in the treatment of oral cancer. They can be used separately or in combination. Ionizing irradiation causes damage to normal tissues located at the radiation field. This becomes particularly evident in the head and neck region, a complex area composed of several dissimilar structures that respond differently to radiation. The resulting oral sequelae may cause substantial problems during and after radiation therapy and are major factors in determining the patient's quality of life. Xerostomia, osteoradionecrosis, mucositis and candidosis are some of radiotherapy's complications. PURPOSE: introduce health professionals to reflect on issues relevant to oral sequelae of head and neck radiotherapy. CONCLUSION: regular dental follow-up may reduce the effects of radiation in the tissues of the oral cavity.
  • A relação da postura corporal, da respiração oral e do estado nutricional em crianças: uma revisão de literatura Artigos De Revisão

    Machado, Patrícia Girarde; Mezzomo, Carolina Lisbôa

    Resumo em Português:

    TEMA: a relação entre o estado nutricional, a respiração oral e a postura corporal. Uma alimentação balanceada capaz de proporcionar um adequado estado nutricional, certamente, contribui para uma desejável condição postural e a respiração nasal do indivíduo. Sob o aspecto respiratório, em crianças respiradoras orais por haver maior alteração no sono, diminuição da ingestão de carboidratos e aumento da ingestão de lipídeos, pode haver a associação entre a respiração oral e o estado nutricional também. OBJETIVO:apresentar as possíveis relações entre estado nutricional, respiração oral e a postura corporal em crianças, por meio de um estudo teórico. CONCLUSÃO: segundo os artigos pesquisados é a obesidade, dentre os distúrbios nutricionais, o que gera maior número de problemas musculoesqueléticos, pois dificulta o controle da postura corporal. Conclui-se que apesar de haver fortes argumentos teóricos buscando explicar uma possível influência da respiração oral sobre o estado nutricional, os estudos de campo até o momento não conseguiram confirmar tal hipótese, por esta razão torna-se relevante continuar pesquisando sobre estas relações.

    Resumo em Inglês:

    BACKGROUND: the relationship between nutritional status, oral breathing and body posture. A balanced diet can provide adequate nutritional status that certainly contributes to a desirable condition of posture and nasal breathing for the subject. With regard the respiratory and breathing in children, since there is more change in sleep, decreased carbohydrate intake and increased intake of lipids, there may be also an association between oral breathing and nutritional status. PURPOSE: to illustrate the possible relationships between nutritional status, body posture and oral breathing in children, through a theoretical study. CONCLUSION: according to the reviewed studies, it is obesity, among nutritional disturbances, which generates a larger number of musculoskeletal disorders, such as impeding the control of body posture. We conclude that despite strong theoretical arguments seeking to explain a possible influence of mouth breathing on nutritional status, field studies, up to date, have failed to confirm this hypothesis, for this reason it is relevant to continue the research on these relationships.
  • Dialogia mãe-filho em contextos de depressão materna: revisão de literatura Artigos De Revisão

    Carlesso, Janaína Pereira Pretto; Souza, Ana Paula Ramos de

    Resumo em Português:

    TEMA: o presente estudo analisou a produção científica dos últimos cinco anos sobre a depressão materna, em particular as repercussões da depressão na interação mãe-filho e as suas implicações para o desenvolvimento infantil. OBJETIVO: verificar as repercussões da depressão materna na interação mãe-filho, e examinar suas implicações para o desenvolvimento da criança, especialmente o de linguagem. CONCLUSÃO: a revisão de literatura realizada demonstra que a depressão materna afeta não só a mãe, mas também o desenvolvimento global do bebê. Os estudos apontaram que os efeitos da depressão materna podem resultar negativamente no desenvolvimento da criança, potencializando desordens lingüísticas, comportamentais, afetivas, cognitivas e sociais. Portanto, a depressão materna, em um determinado momento após o nascimento, pode interferir no estabelecimento do vínculo mãe-bebê e, por isso, deve ser tratada o mais precocemente possível.

    Resumo em Inglês:

    BACKGROUND: this study analyzed the scientific production of the last five years on maternal depression, particularly the repercussions of depression on mother-child interaction and its implications for child development. PURPOSE: to check the effects of maternal depression on mother-child interaction, and examine its implications on the child development, especially on language. CONCLUSION: the conducted literature review shows that maternal depression affects not only the mother but also the overall development of the baby. The studies showed that the effects of maternal depression may negatively affect child development, language can trigger disorders, behavioral, affective, cognitive and social. Therefore, maternal depression, at a certain time after birth, may come to interfere with bonding between mother and baby and therefore should be treated as early as possible.
  • Avaliações acústica e perceptiva de fala nos processos de dessonorização de obstruintes Relatos De Casos

    Souza, Ana Paula Ramos de; Scott, Lisiane Collares; Mezzomo, Carolina Lisbôa; Dias, Roberta Freitas; Giacchini, Vanessa

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: comparar a percepção e a produção do traço de sonoridade de dois sujeitos, um em aquisição normal e outro com transtorno fonológico, e analisar as metodologias acústica e perceptual de investigação do traço [±sonoro]. PROCEDIMENTOS: um instrumento contendo pares mínimos com oposição do valor do traço sonoro foi criado para eliciar a fala dos sujeitos e proporcionar a análise acústica e perceptual do vozeamento em suas falas. Os dados de fala foram gravados em MiniDisc Sony MZ-R70 em sala tratada acusticamente e submetidos ao programa Sona-Graph 5500 da Kay Elemetrics, verificando a presença ou não de vozeamento. Dois clínicos e pesquisadores experientes em aquisição fonológica fizeram os julgamentos acerca do contraste de sonoridade na fala das crianças. Também se testou a discriminação auditiva do traço de sonoridade pelas crianças através do instrumento de Levi (1994). RESULTADOS: ambas as crianças demonstraram perceber o traço de sonoridade e produzi-lo em alguns contextos. A criança em aquisição normal apresentou mais contextos com produção adequada do traço de sonoridade. Houve cerca de 10% de desacordo no julgamento do contraste de sonoridade entre os juízes. CONCLUSÃO: as análises acústicas e perceptuais são complementares na avaliação da fala. Existem momentos de dessonorização na fala do sujeito em aquisição típica.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to compare perception and production of voiced constraint in the speech of two subjects, one in normal acquisition and another with phonological impairment, and analyzing acoustic and perceptual research methods of the voiced constraint. PROCEDURES: an instrument of minimal voiced pair versus voiceless constraints were created to expel the speech production and perception of the subjects. The data acoustical analyses were recorded on MiniDisc Sony MZ-R70, in acoustic treated room, and by Sona-Graph 5500 program of Kay Elemetrics analysis. Two clinical and phonological acquisition researchers made perception judgments about speech of the children in terms of voiced and voiceless constraint. We also evaluated the voiced constraint perception by the children with Levi's instrument (Levi, 1994). RESULTS: both children had appropriate perception of voiced constraint and its production in some contexts. The normal phonology acquisition had more contexts with adequate production. There were 10% of disagreement between the judges about children' voice constraint. CONCLUSION: the perception and acoustical analyses are complementary in speech evaluation. There are some voiceless events in the typical acquisition child's speech.
  • Programa de saúde vocal para educadores: ações e resultados Relatos De Casos

    Dragone, Maria Lúcia Oliveira Suzigan

    Resumo em Português:

    TEMA: a voz do professor tem sido foco de estudos nas últimas duas décadas devido à alta ocorrência de alterações vocais nesta classe profissional, assim, reforçou-se a necessidade dos professores participarem de ações para garantir saúde vocal. Poucos são os estudos na literatura que descrevem programas e seus resultados. PROCEDIMENTOS: Descrever um Programa de Saúde Vocal desenvolvido no período 2002 a 2005, para educadores de ensino público (infantil e fundamental) do interior do Estado de São Paulo, composto por grupos básicos de voz oferecendo conhecimento teórico prático de cuidados vocais, com triagem da qualidade da voz dos participantes; grupos avançados buscando reorganização dos processos de fonação e do uso vocal em sala de aula. RESULTADOS: em média 56% dos educadores inscritos frequentaram as ações; 62,9% das vozes apresentavam distúrbios na triagem vocal com maioria em grau discreto; no início dos grupos avançados 100% dos educadores participantes referiram mais de 3 sintomas associados ao uso vocal, e após, somente 45% deles ainda de 4 a 13 sintomas; os dados de autopercepção vocal revelaram baixos escores de impacto da voz nas atividades profissionais. CONCLUSÃO: a descrição revelou a necessidade de ajustes constantes do programa para alcançar seus objetivos. A baixa participação às ações pode estar relacionada à presença de impacto discreto da voz nas atividades profissionais, fato a ser mais bem investigado no futuro, e o benefício constatado objetivamente da participação dos educadores nos grupos avançados de voz foi a diminuição na quantidade de sintomas vocais.

    Resumo em Inglês:

    BACKGROUND: in the last two decades teacher's voice has been the target of many researches due to the high incidence of voice disturbances in this professional class; therefore, the need for these professionals to take part in actions that ensure the vocal health has been reinforced. Few papers in the literature describe vocal health programs and their results. PROCEDURES: describe a Vocal Health Program of Educators from public schools (kinder garden and elementary schools) from the countryside of São Paulo inland, developed from 2002 to 2005, that was made up by basic voice group to offer essential theoretical and practical knowledge about vocal care, including the participants' vocal screening; advanced voice group to reorganize the phonation process and the voice use in classroom. RESULTS: the average of 56% of total enrolment participated in the actions; 62.9% of voice disturbance is the result of vocal screening, most of it with discreet vocal deviation; 100% of participants referred 3 or more voice symptoms at the beginning of advanced voice group, and after the group had finished, 45% still had 4 to 13 symptoms; data about vocal self-perception show low scores in vocal impact in professional activities. CONCLUSION: the description showed the need for constant regulation of the program in order to reach its goals. The low participation in actions might be related to the discreet impact of voice in professional activities, although this fact requires further investigation. The highest measured benefit of the participation in the advanced vocal groups was the reduction in the volume e of vocal symptoms.
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