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Revista CEFAC, Volume: 17, Número: 4, Publicado: 2015
  • EDITORIAL Editorial

    Capellini, Simone Aparecida
  • Estudo das habilidades auditivas de resolução temporal e figura-fundo em dançarinos Artigos Originais

    Silva, Mariane Richetto da; Dias, Karin Ziliotto; Pereira, Liliane Desgualdo

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: avaliar a habilidade auditiva de resolução temporal e de identificação de sentenças com mensagem competitiva em dançarinos. MÉTODOS: trata-se de um estudo prospectivo em que foram avaliados 40 indivíduos distribuídos em dois grupos: grupo 1 (dançarinos) e grupo 2 (não-dançarinos). Os instrumentos de avaliação do processamento auditivo utilizados foram: teste Gaps-in-noise (GIN) e teste de reconhecimento de sentenças na presença de mensagem competitiva (SSI). RESULTADOS: os limiares de gap de ambos os grupos variaram de 3 a 6 ms e não demostraram diferença estatisticamente significante na comparação entre os grupos. Houve diferença estatisticamente significante ao comparar a porcentagem de identificação de gaps entre os dois grupos, sendo que o grupo de dançarinos apresentou média maior que o grupo de não dançarinos.O teste de reconhecimento de frases em escuta monótica (rel -10dB) mostrou resultados que variaram de 50% até 100% para o grupo de dançarinos e de 40% até 100% para o de não - dançarinos. A idade de início da dança (antes ou depois dos sete anos) não influenciou no desempenho dos testes estudados. Não houve correlação entre as variáveis dos achados obtidos nos testes estudados no grupo de dançarinos considerando o tempo de dança. CONCLUSÃO: a dança influenciou positivamente a habilidade auditiva de resolução temporal, pois o grupo de dançarinos apresentou desempenho melhor do que o grupo de não-dançarinos. A dança parece não ter influenciado a habilidade auditiva de figura-fundo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to assess the ability of auditory temporal resolution and identification of sentences with competitive message in dancers. METHODS: this is a prospective study that evaluated 40 subjects distributed in two groups: group 1 (dancers) and group 2 (non-dancers). The assessment instruments in the auditory processing were Gaps-in-noise test (GIN) and Synthetic Sentence Identification test (SSI). RESULTS: the gap thresholds of both groups ranged 3-6 ms and did not show a statistical significant difference when comparing the groups. There was a statistically significant difference when comparing the percentage of identifying gaps between the two groups, and the group of dancers had a mean higher than the group of non- dancers. The sentence recognition test in monotic (rel -10dB) showed results ranging from 50% to 100% for the group of dancers and 40% up to 100% for non-dancers. The dance early age (before or after seven years) did not influence the performance of the studied tests. There was no correlation between the variables from findings of tests studied in considering the group of dancers at dance time. CONCLUSION: dance positively influenced the auditory ability of temporal resolution, since the group of dancers had performed better than the non-dancers group. The dance did not influence the auditory ability of figure-ground.
  • Satisfação de usuários de próteses auditivas Artigos Originais

    Peruzzo, Quezia; Ceolin, Dioni; Quevedo, Lenita da Silva

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: analisar, por meio do questionário Satisfaction With Amplification in Daily Life, a satisfação dos usuários de Aparelho de Amplificação Sonora Individual, após um mês de uso, e verificar se houve uma melhora nesta satisfação dois meses após a primeira aplicação do questionário. MÉTODOS: de acordo com critérios de inclusão, participaram 50 pacientes, com faixa etária variada, com perda auditiva, não importando grau e tipo de necessidade do uso de prótese auditiva bilateralmente. Aplicou-se o questionário 30 dias após a adaptação do Aparelho de Amplificação Sonora Individual e reaplicado após 60 dias de adaptação com o uso da prótese. RESULTADO: foi observada uma satisfação da prótese auditiva em todos os fatores (negativo, positivo, imagem pessoal, serviço e custo). A subescala efeito positivo foi a que apresentou maior número de satisfação na pesquisa. Em relação à faixa etária que obteve satisfação, prevaleceram as idades acima de 60 anos; nos graus de perda, foram as moderadas e moderadamente severa; na classificação de aparelho, o tipo A apresentou maior satisfação. Esses resultados foram estatisticamente significantes na pesquisa. CONCLUSÃO: houve satisfação com o uso do Aparelho de Amplificação Sonora Individual em todos os fatores avaliados. O efeito positivo foi a subescala que apresentou maior número de satisfação na faixa etária, grau de perda auditiva e classificação de Aparelho de Amplificação Sonora Individual.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to analyze through the questionnaire Satisfaction With Amplification in Daily Life the satisfaction users Sound Amplification Device Single, after a month of use and check if there was an improvement in this satisfaction two months after the first application of the questionnaire. METHODS: according to inclusion criteria, 50 patients participated, with varying age, hearing loss, regardless of the level and type that they need to use hearing aids bilaterally. The questionnaire was applied 30 days after the adaptation of Device Personal Sound Amplification apparatus and reapplied after 60 days of adjustment with to the use of the prosthesis. RESULTS: it was observed a satisfaction of hearing aids at all factors (negative factors, positive effect, personal image and personal service and cost). The positive effect subscale showed the highest numbers in search of satisfaction. In relation to age group who obtained satisfaction, prevailed over 60 years ages; in the degree of loss, were the moderate and moderately severe; in the classification of appliance, the type A introduced greater satisfaction. These results were statistically significant in the research. CONCLUSION: there was satisfaction with the use of the Individual Sound Amplification Device at all factors evaluated. The positive effect was the subscale that had the highest numbers of satisfaction in age, degree of hearing loss and classification of Individual Sound Amplification Device.
  • Conhecimento de fonoaudiólogos e otorrinolaringologistas do Distrito Federal acerca do implante coclear Artigos Originais

    Guerra, Annelise de Melo; Sampaio, André Luiz Lopes; Oliveira, Carlos Augusto C. P.; Serra, Lucieny Silva Martins

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: descrever a auto-avaliação de otorrinolaringologistas e fonoaudiólogos do Distrito Federal acerca do conhecimento em relação ao implante coclear. MÉTODOS: estudo transversal e analítico com coleta de dados obtidos por meio da aplicação de questionários on-line. Participaram do estudo 73 fonoaudiólogos e 33 otorrinolaringologistas que responderam questões acerca do conhecimento do Implante Coclear na cidade de Brasília-Distrito Federal. RESULTADOS: 31% (n=22) dos fonoaudiólogos acreditam ter conhecimento suficiente no que se refere ao procedimento cirúrgico, enquanto que no grupo dos otorrinolaringologistas esse número chegou a 59,4% (n=19), apresentando significância estatística entre os grupos (p<0,01). Ambos os grupos mostraram conhecimento insatisfatório em relação ao tipos de implante, mapeamentos, ativação, acompanhamento, custos, manutenção e o IC inserido no SUS. CONCLUSÃO: os profissionais otorrinolaringologistas e fonoaudiólogas pesquisados, atuantes no Distrito Federal, não apresentaram o conhecimento satisfatório acerca do implante coclear na análise geral dos domínios pesquisados.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to describe the self-assessment of Otolaryngologists, Audiologists, and Speech-Language Pathologists from the Federal District on their knowledge concerning cochlear implants. METHODS: cross-sectional and analytical study with data collection obtained by applying online questionnaires.73 Audiologists and Speech-Language Pathologists, and 33 Otolaryngologists participated in the study. They answered questions regarding their knowledge of Cochlear Implants in Brasília - Federal District, Brazil. RESULTS: 31% (n=22) of the Audiologists and Speech-Language Pathologists believe they have sufficient knowledge regarding the surgical procedure, whereas in the group of otolaryngologists, the figure was 59.4% (n = 19). Statistical significance between groups is observed (p <0.01). Both groups showed poor knowledge regarding implant types, mappings, activation, monitoring, and maintenance costs and cochlear implantation performed by the SUS (Brazilian Unified Health System). CONCLUSION: Otolaryngologists, Audiologists, and Speech-Language Pathologists surveyed, who work in the Federal District, did not show satisfactory knowledge of the cochlear implant in the overall analysis of the areas surveyed.
  • Caracterização do perfil comportamental e de competência social de indivíduos com a síndrome del22q11.2 Artigos Originais

    Costa, Gabriela Mello; Ganthous, Giulia; Santos, Amanda Oliveira; Giacheti, Célia Maria

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: caracterizar os problemas comportamentais e de competência social de indivíduos com a síndrome del22q11.2 e compará-los com indivíduos com desenvolvimento típico, segundo informação dos pais. MÉTODOS: participaram desta pesquisa 24 pais de indivíduos de ambos os gêneros, entre seis e 18 anos, sendo 12 indivíduos com a síndrome del22q11.2 (grupo amostral) e 12 indivíduos com desenvolvimento típico (grupo controle). Foi aplicado o inventário comportamental "Child Behavior Checklist (CBCL)". RESULTADOS: oito dos 12 indivíduos com a síndrome foram classificados como "clínico" nas escalas de comportamento e Problemas Internalizantes; cinco dos 12 indivíduos do grupo amostral foram classificados como "clínico" quanto às escalas de comportamento e Problemas Externalizantes. Nas habilidades de competência social, dez dos 12 indivíduos do grupo amostral foram classificados como "clínico". CONCLUSÃO: indivíduos com diagnóstico da síndrome del22q11.2 apresentaram, segundo opinião dos pais, problemas comportamentais e de competência social, em diferentes graus de comprometimento. Quando realizada a comparação entre os grupos pode-se observar diferenças estatisticamente significantes em variáveis dos comportamentos externalizantes e dos comportamentos internalizantes. Desta forma, concluí-se que o grupo amostral apresenta comportamentos mais alterados quando comparados ao grupo controle.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to characterize the behavioral problems and social competence of individuals with del22q11.2 syndrome and compare them with typically developing individuals, according to information from parents. METHODS: participated in this study 24 parents of individuals of both sexes between 6 and 18 years, being 12 individuals with the syndrome del22q11.2 (sample group) and 12 individuals with typically developing (control group). The behavioral inventory "Child Behavior Checklist (CBCL)" was applied. RESULTS: eight of the twelve patients with the syndrome were classified as "clinical" as the scales of behavior and Internalizing Problems. Five of the twelve individuals of sample group were "clinical" as the scales of behavior and Externalizing Problems. The skills of social competence, ten of the twelve individuals sample group were "clinical". CONCLUSION: individuals with the diagnostic of the del22q11.2 syndrome, according with opinion their parents present behavioral and social problems in different degrees of commitment. Comparing the groups, was observed statistically significant differences in variables of externalizing and internalizing behaviors. Therefore, we conclude that the sample group presents more abnormal behavior compared to the control group.
  • Perfil fonológico e lexical: interrelação com fatores ambientais Artigos Originais

    Passaglio, Nathália de Jesus Silva; Souza, Marina Alves de; Souza, Valquíria Conceição; Scopel, Ramilla Recla; Lemos, Stela Maris Aguiar

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: verificar a associação entre perfil fonológico e vocabulário de crianças de quatro a cinco anos e 11 meses, de escolas públicas e particulares de Belo Horizonte e analisar a influência da família e da instituição de ensino no desenvolvimento infantil. MÉTODOS: foram avaliadas 96 crianças de quatro a cinco anos e 11 meses, provenientes de duas instituições públicas e uma privada. Os responsáveis assinaram o Termo de Consentimento Livre e Esclarecido. Excluíram-se os participantes ausentes na instituição, com condições inadequadas de avaliação, alterações neurogênica ou cognitiva ou cujos responsáveis responderam menos de 70% do Inventário de Recursos do Ambiente Familiar. Utilizaram-se como instrumentos este inventário e as provas de fonologia e vocabulário do Teste de Linguagem Infantil. RESULTADOS: em todas as idades, os participantes mostraram melhor desempenho em fonologia. Crianças do gênero masculino apresentaram resultados piores na prova de vocabulário. Na relação com o ambiente familiar, a maioria dos participantes apresentou fonologia e vocabulário adequados. Crianças da instituição privada apresentaram desempenho inferior em ambas as provas. Em todas as instituições, dos participantes com vocabulário adequado, a maioria apresentou fonologia adequada. Crianças com fonologia alterada apresentaram 1,15 chances maiores de apresentarem alteração lexical. CONCLUSÃO: a associação entre fonologia e vocabulário de crianças de quatro a cinco anos e 11 meses mostrou influência do ambiente familiar no desenvolvimento infantil. A maior parte das crianças que apresentaram bom desempenho no vocabulário também demonstraram ter fonologia adequada. Não houve evidência de que instituição de ensino e escolaridade parental são determinantes para o desenvolvimento da criança.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to assess the relationship between phonological profile and vocabulary of children aged between four and five years and 11 months, from public and private schools in Belo Horizonte and to analyze the influence of the family and educational institution on child development. METHODS: 96 children, aged between four and five years and 11 months, from two public and one private institution were evaluated. The the parents or guardians signed the Free and Cleared Term of Consent. The participants of the educational institution that were absent, those with inadequate conditions of evaluation or with neurogenic or cognitive problems, and those whose parents or guardians responded less than 70% of the Inventory of Resources of the Family Environment were excluded. This questionnaire, the phonology and the vocabulary tests of the Test of Children's Language were used as tools. RESULTS: participants of all ages showed better performance in the phonology test. Male children showed worse results in the vocabulary test. In relation to family environment, the majority of participants presented appropriate phonology and vocabulary. Children from the private institution showed lower performance on both tests. In all institutions, among the participants with appropriate vocabulary, the majority also presented appropriate phonology. Children with inappropriate phonology had 1,15 times more chance to present lexical problems. CONCLUSION: the relationship between phonology and vocabulary of children aged between four and five years and 11 months showed the influence of family environment on child development. The majority of children that presented a good vocabulary also showed appropriate phonology. There was no evidence that the school and the parental educational level are determinant factors for the child's development.
  • Processos grupais com familiares: percepção de graduandos de fonoaudiologia Artigos Originais

    Carvalho, Nádia Giulian de; Chun, Regina Yu Shon; Montilha, Rita de Cássia Ietto

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVOS: verificar a percepção de graduandos de fonoaudiologia quanto à condução de grupos de familiares e analisar o processo de escolha, condução das atividades e a repercussão do grupo no processo terapêutico. MÉTODOS: trata-se de estudo de corte transversal e abordagem qualitativa, cuja amostra se constituiu de 19 alunos do quarto ano de graduação. Para a coleta de dados, foram realizados três grupos focais com participantes distintos, utilizando-se questões norteadoras. Os grupos foram gravados para posterior transcrição e análise segundo critérios de repetição e relevância e criação de categorias conforme objetivos da pesquisa. RESULTADOS: os achados evidenciam que diversos aspectos emergiram durante a condução dos grupos na percepção dos graduandos, os quais envolvem a mudança de sentimentos, o desenvolvimento do olhar analítico, o conhecimento do setting terapêutico como espaço de reconstrução de sentidos e subjetividades, o significado das atividades como recursos necessários para o alcance dos objetivos, a supervisão como um espaço esclarecedor de dúvidas, a autoavaliação da atuação na dinâmica grupal, e a contribuição de informações compartilhadas em grupo no processo terapêutico do sujeito em atendimento. CONCLUSÃO: a escolha, desenvolvimento e condução das atividades com familiares, discutidas na interface entre a Fonoaudiologia e a Terapia Ocupacional, agregam valores durante a formação e evidenciam a importância do processo para os alunos. Considerar os familiares, por meio dos grupos, no processo de aprendizagem ainda na graduação pode contribuir para uma formação em uma perspectiva de atenção integral e humanizada.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to verify the perception of undergraduates in Speech and Language Pathology regarding the management of family groups and to analyze the selection process, the management of activities and the impact of groups in the therapeutic process. METHODS: we design a qualitative cross-sectional study. The sample consisted of 19 fourth-year students. In relation to data collection, we performed three focus groups with different participants, by using guiding questions. The groups were recorded for subsequent transcription and analysis, according to the criteria of repetition and relevance. Categories were established following the objectives of the research. RESULTS: different issues emerged during the group discussions from the undergraduates' perception. The discussions led to: the change of feelings; the development of an analytical view; knowledge about the therapeutic setting as a space to reconstruct meanings and subjectivities; the meaning of activities as resources to achieve objectives; the supervision as a space to clarify questions; the self-assessment of the individual performance in the context of group dynamics; and the contribution of information shared in the group during the therapeutic process of the subject. CONCLUSION: understood on the interface between Speech and Language Pathology and Occupational Therapy, the selection, development and management of the activities with family members aggregate values during undergraduate training, and also corroborate the importance of this process for undergraduate students. By using groups, including family members early in the learning process during undergraduation may contribute to a professional training focused on integral and humane care.
  • Perfil do desenvolvimento da linguagem de crianças no município de Belém, segundo o Teste de Triagem de Denver II Artigos Originais

    Costa, Elson Ferreira; Cavalcante, Lilia Iêda Chaves; Dell'Aglio, Débora Dalbosco

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: avaliar o desenvolvimento da linguagem, segundo o Teste de Triagem de Denver II, de crianças que frequentavam a educação infantil em Belém e verificar fatores associados do desfecho com as características familiares, ambientais e pessoais. MÉTODOS: trata-se de uma pesquisa transversal e de caráter descritivo exploratório. Foi aplicado um questionário aos genitores para coletar os dados pessoais, contextuais e familiares e um instrumento para medição do nível de pobreza familiar. RESULTADOS: das 319 crianças avaliadas, 59,2% apresentaram resultado suspeito de atraso na linguagem. As variáveis que mostraram associação estatisticamente significante com o nível de desenvolvimento da linguagem foram escolaridade paterna (p=0,003), idade materna (p=0,03) e o nível de pobreza urbana (p=0,003). CONCLUSÃO: destaca-se a importância de implementar programas de estimulação e monitoramento sistemático, além de alertar para a interferência negativa dos fatores de risco nesse processo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSES: to assess the language development of children enrolled in elementary schools in Belém, according to the Denver Developmental Screening Test, and to test the correlation between language development and family background, personal characteristics, and characteristics of the environment. METHODS: this study is cross-sectional and descriptive exploratory. A questionnaire was applied to parents to collect personal, contextual and family data. The socioeconomic level was measured using an instrument to measure the level of poverty of the family. RESULTS: from the 319 children assessed, 59.2% presented result of suspect delay in language. The variables that showed statistically significant association with language development were: paternal education (p=0.003), maternal age (p=0.03) and poverty level of the family (p=0.003). CONCLUSION: this study highlights the importance of implementing stimulation and systematic monitoring programs, moreover it alerts about the negative interference of the risk factors in this process.
  • Efeitos de oficinas de contar histórias com livros infantis realizadas com familiares de crianças surdas Artigos Originais

    Nascimento, Gicélia Barreto; Kessler, Themis Maria

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: analisar os efeitos nas estratégias utilizadas por familiares de crianças surdas ao contar história por meio de livros infantis, antes e depois de oficinas com fonoaudiólogo. MÉTODOS: pesquisa exploratória, qualitativa e descritiva. Foi desenvolvida com familiares que frequentavam uma clínica escola de uma universidade pública federal. No primeiro momento deste estudo foram analisados os prontuários dos pacientes. No segundo foi realizada a gravação em vídeo da díade familiar-criança surda enquanto contava histórias com livros infantis. No terceiro os familiares participaram de oficinas com fonoaudiólogo, envolvendo temas sobre brincar e contar histórias. Após as oficinas, foram realizadas novas gravações em vídeo das díades contando histórias. Os dados foram transcritos e submetidos à análise de vídeo, bem como computado a frequência do número de direção de olhares. RESULTADOS: participaram do estudo três adultos e três crianças. Após as oficinas houve modificações significativas nas estratégias utilizadas pelos familiares ao contar histórias. Empregaram variação da entonação; usaram onomatopeias; recursos corporais como expressões faciais, movimentos, toques na criança e destacaram as ilustrações. Com relação à direção do olhar, após as oficinas as crianças olham mais para o livro e ambos passaram a olhar mais uns para os outros. CONCLUSÃO: após as oficinas observaram-se mudanças qualitativas na maneira de contar histórias, utilizando-se livros infantis como mediadores da interação linguística, por parte dos familiares participantes deste estudo. Os efeitos produzidos proporcionaram uma participação mais produtiva da díade para o desenvolvimento de linguagem das crianças.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: analyzing the storytelling strategies of deaf children relatives, through children's books, before and after workshops with a speech and language therapist. METHODS: a descriptive/exploratory qualitative research was developed with families attending a school clinic of a federal public university. At the first moment of this research, the patients' medical charts were analyzed. At a second moment, video recordings of the relative-child dyads were made while telling stories through deaf children's books. At a third, the families participated in workshops about playing and storytelling presented by a speech and language therapist. After the workshops, new video recordings of the dyads telling stories were made. Data were transcribed and subjected to video analysis as well as the dyads' eyes directions were computed. RESULTS: three adults and three children took part of this study. After the workshops, there were significant changes in the storytelling strategies of the children's relatives. They employed intonation variation, used onomatopoeia, body signals such as facial expressions, movements and touches and highlighted the books' illustrations. With respect to eyes' directions, after the workshops the children looked more to the books, and both children and relatives looked more to each other. CONCLUSION: after the workshops, there were qualitative changes in the way of storytelling, using storybooks as mediators of the linguistic interaction by the relatives that participated in this study. The resulting effects afforded a more productive participation of the dyads in the language development of the children.
  • A relação entre o desenvolvimento fonológico e aprendizagem inicial da escrita em diferentes contextos socioeducacionais Artigos Originais

    Silva, Ana Carolina Francisca da; Cordeiro, Ana Augusta Andrade; Queiroga, Bianca Arruda Manchester de; Rosal, Angélica Galindo Carneiro; Carvalho, Elaine Adolfo de; Roazzi, Antônio

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: investigar a relação entre o desenvolvimento fonológico e aprendizagem inicial da escrita em diferentes contextos socioeducacionais. MÉTODOS: realizado em uma creche, uma escola municipal e escola particular, totalizando 100 crianças, entre 2:0 e 6:11 anos. Para avaliação fonológica, foi utilizado a Prova de Avaliação Fonológica. Para avaliação da leitura, foi aplicada a tarefa de Nomeação Seriada Rápida. Para avaliação da escrita, foi proposto um roteiro de atividades, como ditado de palavras e frases. RESULTADOS: foi possível observar que alguns processos fonológicos apresentaram correlação positiva com a Tarefa de Nomeação. Essa tarefa também se correlacionou positivamente com a escrita e com a idade. Ou seja, quanto melhor o desempenho na Tarefa de Nomeação, mais avançado o nível em que se encontravam na escrita e maior faixa etária. Foi observado, ainda, que as crianças de escola particular mostraram um melhor desempenho na escrita e na Tarefa de Nomeação. CONCLUSÃO: a partir desses dados, foi observado que existe uma relação entre o desenvolvimento fonológico e aprendizagem inicial da leitura e escrita, pois a superação dos processos fonológicos se relacionou com a Nomeação e a escrita em crianças na faixa etária de 2:0 a 6:11 anos. Acredita-se que estes achados podem estar relacionados a aspectos socioeducacionais.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to investigate the relation between phonological development and writing initial learning in different socio-educational settings. METHODS: survey was held in a nursery, a municipal school and a private school, totaling 100 children, between 2:0 and 6:11 years old. In order to perform phonological assessment, the Phonological Assessment Test was carried out. In order to assess reading, Rapid Serial Naming was applied. In order to assess writing, an activity roadmap was proposed, such as dictated words and phrases. RESULTS: it was observed that some phonological processes had a positive correlation with Rapid Serial Naming. This task also was positively correlated with writing and age. That is, the better the performance in Rapid Serial Naming, the more advanced they were in writing and age. It was also observed that private school children showed better performance in writing and Naming. CONCLUSION: from these data, it was observed that there is a relation between phonological development and initial reading and writing learning, as phonological processes overcoming was related to Naming and writing in children aged 2:0 to 6:11 years. It is believed that these findings may be related to socio-educational aspects. Keywords: Language; Reading; Language Development; Child; Preschool
  • Influência da atividade física no desempenho motor de crianças com queixas de dificuldades de aprendizagem Artigos Originais

    Soares, Daniela Bento; Porto, Eline; Marco, Ademir de; Azoni, Cíntia Alves Salgado; Capelatto, Iuri Victor

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: avaliar e comparar o desempenho motor de crianças com e sem dificuldade de aprendizagem após intervenção com aulas de Educação Física direcionada. MÉTODOS: fizeram parte da pesquisa 22 crianças (13 com queixa e 9 sem queixa de dificuldade de aprendizagem) com idade entre 7 e 11 anos, submetidas à avaliação motora; 14 crianças selecionadas para intervenção realizaram 12 sessões de práticas voltadas à esgrima e atividades circenses. Os dados foram analisados por meio de estatística descritiva e inferencial. RESULTADOS: apenas as crianças com queixas de dificuldades de aprendizagem e que foram submetidas à intervenção alcançaram porcentagem de progressão total na avaliação motora maior que 20%; somente as crianças que participaram da intervenção apresentaram esta progressão entre 10 a 20%. As médias de progressão de habilidades específicas e o índice de progressão total foram maiores para o grupo de crianças com queixa de dificuldade de aprendizagem. CONCLUSÃO: indica-se que são possíveis intervenções de profissionais da Educação Física visando auxiliar crianças com dificuldades de aprendizagem e, motivando-as para à prática de atividades físicas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to analyze the motor performance of children with complaints about learning difficulties after the intervention of a motor activity program. METHODS: twenty-two children (13 with complaints and 9 without) among 7 to 11 years old have taken part in this study and they were submitted to a motor evaluation; 14 children were selected for 12 sessions of the motor program related to fencing and circus activity. The data were analyzed with descriptivist and inferential statistics. RESULTS: only children with complaints about learning difficulties who were submitted to intervention obtained progression percentage higher than 20%; children, with and without difficulties, who took part in the intervention showed progression between 10 and 20%. The progression average in specifics abilities and total progression index were higher for children with complaints. CONCLUSION: It is indicated the intervention of Physical Education experts assisting children with difficulties, motivating them to do physical activity.
  • Extensão média do enunciado-palavras em crianças de 4 e 5 anos com desenvolvimento típico da linguagem Artigos Originais

    Santos, Maria Emília; Lynce, Sofia; Carvalho, Sara; Cacela, Mariana; Mineiro, Ana

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: analisar a Extensão Média do Enunciado-palavras (EME-p) em crianças entre os 4;00 e os 5;05. MÉTODOS: foram observadas 92 crianças portuguesas com desenvolvimento típico: 49 meninas e 43 meninos, divididas em grupos etários com 6 meses de intervalo. Foi recolhida para cada criança uma amostra de 100 enunciados produzidos em discurso espontâneo. Os enunciados foram transcritos e analisados. RESULTADOS: a EME-p variou de 4,5 a 5 palavras, aumentando com a idade. Esta progressão foi verificada anteriormente em crianças falantes de Inglês dos EUA e de Português do Brasil, embora no Português Europeu o número de palavras seja, no geral, um pouco superior. O desempenho de meninos e meninas foi idêntico. A escolaridade dos pais mostrou ter alguma influência, mas não em todos os grupos etários. Os resultados mostraram uma correlação positiva e significante com um teste formal de linguagem, tanto na compreensão, como na expressão. CONCLUSÃO: a EME-p é uma boa medida de desenvolvimento da linguagem até aos 5 anos. Os valores encontrados podem servir como referência normativa relativamente às crianças portuguesas, mas também em estudos comparativos sobre o desenvolvimento da linguagem espontânea.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to analyze the Mean Length of Utterance-words (MLU-w) in children aged 4;00-5;05 years. METHODS: ninety two Portuguese children with normal development were observed: 49 girls and 43 boys, divided in age range groups of six months. A sample of 100 utterances produced in spontaneous discourse was collected from each child. The utterances were transcribed and analyzed. RESULTS: MLU-w was shown to vary between 4,5 to 5 words, progressing with age. This progression had been previously observed in US English and in Brazilian Portuguese speaking children, although in European Portuguese the number of words is overall a little higher. Both boys and girls performed similarly. Years of parents formal education showed some influence, but not in all age groups. Results showed a positive and significant correlation with a formal test for language assessment, both in comprehension as in language production. CONCLUSION: the MLU-w is a good measure of language development up to 5 years. The values found can serve as a normative reference for Portuguese children, but also in comparative studies on the development of spontaneous language.
  • Autoavaliação vocal de professores de Santa Maria/RS Artigos Originais

    Cielo, Carla Aparecida; Ribeiro, Vanessa Veis

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: associar e correlacionar índice de desvantagem vocal, qualidade de vida e sintomas vocais com sexo, presença de queixas vocais e características profissionais de professores de Santa Maria (RS/Brasil). MÉTODOS: 114 indivíduos, entre 20 e 66 anos, 102 mulheres e 12 homens, professores do ensino fundamental das redes de ensino estadual, municipal e particular, que responderam aos instrumentos: Escala de Sintomas Vocais, Índice de Desvantagem Vocal e Qualidade de Vida em Voz, um questionário, elaborado pelos pesquisadores, contendo dados de identificação, de saúde geral, ocupacionais e presença ou ausência de queixas vocais. RESULTADOS: os professores atuavam em média 6,96h por dia, há, em média, 12,7 anos; 72,8% apresentavam queixas vocais; 50% pertenciam à rede de ensino particular, 37,7% à rede estadual e 12,3% à rede municipal. Houve associação entre as escalas de autoavaliação vocal e a presença de queixas vocais, não havendo correlação com idade e características profissionais. Houve maior ocorrência de sintomas vocais em mulheres. A Escala de Sintomas Vocais e o Índice de Desvantagem Vocal mostraram correlação positiva e houve correlação negativa de ambos os protocolos em relação ao Qualidade de Vida em Voz. CONCLUSÃO: professores com queixas apresentaram maior ocorrência de sintomas vocais, maior índice de desvantagem vocal e menor de qualidade de vida relacionada a voz, havendo maior ocorrência de sintomas vocais no sexo feminino. Houve complementaridade entre os instrumentos de autoavaliação vocal.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to associate and to correlate the voice handicap index, quality of life, vocal symptoms, sex, vocal complaints and professional characteristics of professors in Santa Maria city (RS/Brazil). METHODS: 114 individuals, aged 20 to 66 years, 102 women and 12 men, professors of elementary school responded to the protocols: Voice Symptom Scale, Voice Handicap Index and Voice-Related Quality of Life, a questionnaire containing data identification, the overall health, occupational and vocal complaints. RESULTS: professors worked on average 6,96 hours a day, there are on average 12,7 years, 72,8% had vocal complaints, 50% belonged to the private school network, 37,7% to the state network and 12,3% to the municipal network. There was an association between voice self-assessment scales and presence of vocal complaints, there was no correlation with age and professional characteristics. Had a higher occurrence of vocal symptoms in women. The Voice Symptom Scale and the Voice Handicap Index showed positive correlation and negative correlation of both protocols in relation to Voice-Related Quality of Life. CONCLUSION: professors with complaints showed higher occurrence of vocal symptoms, greater voice handicap index and lower quality of life in voice, with a higher occurrence of vocal symptoms in females. There was complementarity between the vocal self-assessment protocols.
  • Coro universitário: autopercepção de sintomas vocais e desvantagem vocal no canto Artigo Original

    Rezende, Geyse; Irineu, Roxane de Alencar; Dornelas, Rodrigo

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO : comparar o índice de desvantagem vocal com a propensão à disfonia segundo a percepção dos cantores da Universidade Federal de Sergipe. MÉTODOS: estudo de abordagem quantitativa, transversal, observacional e descritiva, no qual participaram 32 coralistas. Os participantes responderam ao questionário Índice de Desvantagem Vocal no Canto Clássico, que analisa o impacto da alteração vocal na voz cantada em três subescalas: incapacidade, desvantagem e defeito. Também responderam ao questionário Escala de Sintomas Vocais que analisa a propensão à disfonia em três subescalas: limitação, emocional e físico. RESULTADOS: no Índice de Desvantagem Vocal no Canto Clássico observou-se um maior índice na subescala Defeito (28,75%), seguido da subescala Incapacidade (15,79%) e Desvantagem (12,27%). Já no Escala de Sintomas Vocais, foi visto um maior escore Físico (25,23%), seguido da subescala Limitação (19,74%) e Emocional (6,84%). Em comparação entre os dois questionários utilizados, foi verificada correlação estatisticamente significante entre todos os escores, exceto entre o Físico e Incapacidade. Foram comparados os escores totais dos questionários e houve correlação estatisticamente significante entre eles, o que mostra que os questionários avaliam aspectos vocais que estão, possivelmente, interligados. CONCLUSÃO: os coralistas que apresentaram propensão à disfonia nesta pesquisa também apresentaram sintomas vocais como dor na garganta, pigarro, rouquidão e tosse.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to compare the voice handicap index with the propensity to dysphonia as perceived by the choristers of Universidade Federal de Sergipe. METHODS: study of quantitative, cross-sectional, observational and descriptive approach, in which 32 singers participated. The participants answered the questionnaire Classical Singing Handicap Index, which analyzes the impact of alteration in the vocal sung voice in three subscales: disability, handicap and defect. Have also responded to the questionnaire Voice Symptom Scale that analyzes the propensity to dysphonia in three subscales: restraint, emotional and physical. RESULTS: Classical Singing Handicap Index it was observed a higher rate in subscale Defect (28.75%) followed by Disability subscale (15.79%) and Handicap (12.27%). Already in Voice Symptom Scale, was seen a higher score on the Physical subscale (25.23%), followed by limitation subscale (19.74%) and Emotional (6.84%). In comparison between the two questionnaires used, there was a statistically significant correlation between all scores, except between the Physical and Disability. CONCLUSION: the choristers showed that propensity to dysphonia in this research also had vocal symptoms such as throat pain, throat clearing, hoarseness and cough.
  • Análise acústica de vozes infantis: contribuições do diagrama de desvio fonatório Artigos Originais

    Lopes, Leonardo Wanderley; Lima, Ivonaldo Leidson Barbosa; Azevedo, Elma Heitmann Mares; Silva, Maria Fabiana Bonfim de Lima; Silva, Priscila Oliveira Costa

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: analisar o poder discriminatório do diagrama de desvio fonatório na avaliação do tipo de voz predominante e da intensidade do desvio vocal em crianças. MÉTODOS: coletou-se a vogal /ε/ sustentada de 93 crianças. A intensidade do desvio e a qualidade vocal foram analisadas por meio da escala analógico-visual. Utilizou-se o diagrama para a análise acústica, com avaliação da distribuição dos sinais vocais de acordo com a área, quadrante, forma e densidade. Realizou-se o teste de igualdade de proporções e o teste Qui-quadrado(x2) para comparar as variáveis, e o teste de Correlação de Spearman para correlacionar as medidas acústicas e perceptivo-auditivas. RESULTADOS: houve correlação entre a classificação de quadrantes e a intensidade do desvio vocal para todos os parâmetros analisados. Houve diferença estatisticamente significante entre a proporção de crianças com rugosidade, soprosidade, tensão e instabilidade em relação à área, ao quadrante e à forma. Não houve diferença estatisticamente significante entre a proporção de crianças com e sem desvio da qualidade vocal em relação a todos os parâmetros analisados, ao considerar a distribuição das vozes nos quadrantes. CONCLUSÃO: o diagrama de desvio fonatório foi capaz de diferenciar a qualidade vocal predominante por meio da distribuição nos quadrantes, embora não tenha discriminado as vozes infantis saudáveis e alteradas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to analyze the discriminating power of the phonatory deviation diagram (PDD) in assessing the predominant voice type and severity of voice deviance in children. METHODS: samples of the sustained vowel /ε/ were collected from 93 children. The severity of voice deviance and vocal quality were assessed with the aid of a visual analog scale. The PDD was used in the acoustic analysis, with an assessment of the distribution of the voice signals according to the area, quadrant, shape, and density in the diagram. The results were obtained from the statistical analysis of the variables using the test for equality of proportions, chi-squared test (Χ(2)), and Spearman's correlation. The level of statistical significance was set at ≤ 5% across analyses. RESULTS: a positive and statistically significant correlation was found between the classification based on the PDD quadrants and the severity of voice deviance for all the parameters analyzed except strain, which showed a negative correlation. Statistically significant differences were also noted in the proportion of children with voice roughness, breathiness, strain, and instability in relation to the area, quadrant, and shape in the PDD. There were no significant differences between the proportion of children with and without voice deviation for the evaluated parameters regarding the distribution of the voice samples in the quadrants. CONCLUSION: the PDD was capable of distinguishing the predominant vocal quality based on the distribution of the signals in the quadrants, although it could not discriminate between healthy and disordered children's voices.
  • Estratégias de enfrentamento e perfil de participação e atividades vocais em professoras da rede pública de ensino com e sem distúrbios de voz Artigos Originais

    Ferracciu, Cristiane Cunha Soderini; Santos, Luciano Veloso de Amorim; Teixeira, Liliane Reis; Almeida, Marcia Soalheiro

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: verificar a associação entre o distúrbio vocal com as características sociodemográficas, os aspectos vocais, os tipos de estratégias de enfrentamento e o impacto vocal nas atividades diárias em professoras da rede estadual de ensino de Alagoas. MÉTODOS: cento e dez professoras foram submetidas à análise perceptivo-auditiva, aos protocolos Condição de Produção Vocal do Professor, Protocolo de Estratégias de Enfrentamento das Disfonias e Perfil de Participação e Atividades Vocais. Por meio da Escala Analógico-Visual avaliou o grau de distúrbio vocal: até 35,5mm sem distúrbio e acima de 35,5mm com distúrbio. Foram utilizados para as análises estatísticas média, desvio padrão, mediana, Qui-quadrado de Pearson e Exato de Fisher. RESULTADOS: os percentuais com distúrbio vocal foram mais elevados entre as que lecionavam entre 11 e 20 anos (44,6%) e as que lecionavam em duas a três escolas (49,1%). "Já faltou ao trabalho por alterações vocais e secreção/catarro na garganta" apresentaram associação com a presença do distúrbio vocal. Professoras dos dois grupos apresentaram uma tendência para a utilização das estratégias com foco no problema e não diferiram quanto à percepção do impacto vocal na realização de atividades diárias. CONCLUSÃO: professoras que possuem mais de 11 anos de docência; lecionavam em duas ou mais escolas; faltavam sempre ao trabalho por alterações vocais e apresentavam como sintoma vocal catarro/secreção na garganta apresentaram maiores chances de ter distúrbio vocal. A presença do distúrbio vocal não se mostrou significante para as dimensões do protocolo PPAV, assim como para os tipos de estratégias de enfrentamento.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: verifying the association between the voice disorder, with the socio-demographic characteristics, vocal aspects, the types of coping strategies, and the vocal impact on daily activities of teachers from State Schools of Alagoas. METHODS: 110 teachers were submitted to a perceptive-hearing analysis, to a protocol called Condition of Vocal Production of the Teacher, a protocol of Coping Strategies of dysphonia, and a Profile of Participation and Vocal Activities. By using the Visual-Analogue Scale the level of voice disorder was assessed: up to 35,5mm without presenting a disorder and over 35,5mm presenting a disorder. Statistical analyses were carried out, such as mean, standard deviation, medium, The Pearson chi-squared test and the Exact Fisher test measures. RESULTS: the percentages with voice disorder were higher among those who had taught for 11 to 20 years (44,6%), and those who had taught at two or three schools(49,1%). The teachers who had missed because of voice disorder and secretion/catarrh in the throat presented an association with the presence of voice disorder. Teachers in the two groups tended to allow the use of strategies as focus on the problem and did not differ in relation to the vocal impact in the daily activities. CONCLUSION: teachers who have been working for more than 11 years, used to teach at two or more schools. They would always miss work because they had change of voice and had some vocal symptoms such as catarrh/secretion in the throat and they tended to have voice disorder. The voice disorder didn't seem to be the most significant in terms of the dimensions of the protocol PAV as well as the different types of coping strategies.
  • Estudo comparativo do perfil vocal de atores de teatro profissionais e atores em fase de formação acadêmica Artigos Originais

    Spagnol, Priscila Esteves; Cassol, Mauriceia

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: comparar o perfil vocal de atores de teatro profissionais e de atores em fase de formação acadêmica para verificar se existem diferenças entre o padrão de uso de voz. MÉTODOS : a amostra consistiu de 25 atores profissionais e de 25 atores em fase de formação acadêmica. O estudo foi realizado por meio do registro e análise de vozes dos participantes, utilizando-se a escala GRBASI (análise percepto-auditiva) e o software Dr. Speech (análise acústica). Com relação à análise acústica, foram analisadas as seguintes variáveis: frequência fundamental, Jitter, Shimmer e energia de ruído glótico. Aplicou-se um questionário para mensurar aspectos relacionados à autoimagem vocal. RESULTADOS: na análise perceptivo-auditiva, houve diferença estatisticamente significante entre grupos nas variáveis rugosidade (p=0,006) e tensão (p=0,02). A análise acústica não demonstrou diferenças entre os grupos. Quanto à autoimagem vocal, um item que se destacou em ambos os grupos foi desafinação. CONCLUSÃO: levando em consideração a comparação realizada entre os grupos estudados, a frequência das alterações vocais foi mais encontrada nos atores profissionais, o que nos aponta para uma sobrecarga vocal nesse grupo, alertando para a necessidade do desenvolvimento de um trabalho de preparação vocal do ator.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to compare the vocal profile of professional theater actors and of student actors to check if there are differences between their voice use patterns. METHODS: the sample consisted of 25 professional actors and 25 student actors. The study was carried out by recording and analyzing the subjects' voices, using the GRBASI scale (auditory-perceptual analysis) and the software Dr. Speech (acoustic analysis). The computerized analysis assessed fundamental voice frequency, jitter, shimmer, and neutralized noise energy. A questionnaire was applied to measure aspects related to vocal self-image. RESULTS: in the auditory-perceptual analysis, a statistically significant difference was found between the groups regarding roughness (p=0,006) and strain (p=0,02), while the acoustic analysis showed no difference between the groups. The vocal self-image report, in both groups, highlighted the perception of being off-key. CONCLUSION: when comparing the groups, vocal changes were more common in professional actors, which suggests this group experiences vocal overload, which is a warning for the need for developing voice training for actors.
  • Deformidades dentofaciais: características miofuncionais orofaciais Artigos Originais

    Trench, Janayna de Aguiar; Araújo, Roberto Paulo Correia de

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: analisar e descrever as funções estomatognáticas de acordo com os diferentes tipos de deformidades dentofaciais e confrontar as características dessas funções em sujeitos com deformidade dentofacial e sujeitos sem alterações do esqueleto facial. MÉTODOS: trata-se de um estudo descritivo, analítico e de caráter transversal, envolvendo uma amostra de 50 indivíduos portadores de deformidades dentofaciais frente ao grupo controle constituído por 46 indivíduos saudáveis. A coleta de dados aconteceu entre os meses de julho a setembro de 2013, foi realizada a avaliação miofuncional orofacial, mediante a aplicação do protocolo Marchesan, Berrentin-Felix, Genaro, Rehder. O protocolo estatístico fundamentou-se na análise descritiva dos dados. RESULTADOS: todos os sujeitos portadores de deformidades dentofaciais avaliados apresentaram alterações na execução das funções estomatognáticas sendo que tais alterações variaram de acordo com o tipo de deformidades dentofaciais apresentada. CONCLUSÃO: os diferentes tipos de deformidades dentofaciais estão relacionados às alterações detectadas no desempenho das funções estomatognáticas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to analyze and describe the performance of the stomatognathic functions according to the different types of DFD. METHODS: this descriptive, analytical and transversal study comprised 50 patients with DFD. The control group consisted of 46 healthy individuals. Data collection occurred between the months of July and September 2013, and the orofacial myofunctional analysis was performed by the application of the MBGR (Marchesan, Berrentin-Felix, Genaro, Rehder) protocol. The statistical protocol was based on descriptive data analysis. RESULTS: all DFDs studied had some change in the implementation of the stomatognathic functions and these changes varied according to the type of DFD. CONCLUSION: different types of DFD are related to changes detected in the performance of the stomatognathic functions.
  • Ocorrência de disfunção temporomandibular em indivíduos com deformidade dentofacial Artigos Originais

    Passos, Dannyelle Christinny Bezerra de Oliveira Freitas; Conti, Paulo César Rodrigues; Nary Filho, Hugo; Berretin-Felix, Giédre

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: verificar a ocorrência de disfunção temporomandibular em indivíduos com deformidade dentofacial. MÉTODOS: foram avaliados 60 indivíduos de ambos os gêneros e idade entre 18 e 40 anos (média=27 anos), sendo formados dois grupos, um composto por 30 sujeitos com deformidade dentofacial, em tratamento ortodôntico pré-cirúrgico e um grupo controle constituído por 30 indivíduos com equilíbrio dentofacial, pareados segundo o gênero e a idade com o grupo deformidade. Para avaliação da articulação temporomandibular, foram aplicados o questionário anamnésico de disfunção temporomandibular e o Eixo 1 do Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders para verificar e classificar o grau e o tipo da disfunção temporomandibular, respectivamente. RESULTADOS: os resultados da aplicação do questionário demonstraram que o grupo com deformidade apresentou maior grau e escore da disfunção que o grupo controle (p<0,01). A partir do Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders verificou-se maior ocorrência de diagnósticos de deslocamento de disco (p=0,02) e de artrite, artralgia e artrose (p<0,01) no grupo com deformidade em relação ao grupo controle. CONCLUSÃO: indivíduos com deformidade dentofacial apresentaram maior ocorrência de disfunção temporomandibular, quando comparados aos indivíduos com equilíbrio dentofacial, na amostra estudada.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to investigate the occurrence of temporomandibular dysfunction in subjects with dentofacial deformity. METHODS: 60 subjects of both sexes and aged between 18 and 40 years (mean = 27 years) and formed two groups, one composed of 30 subjects with dentofacial deformity undergoing presurgical orthodontic treatment were evaluated and a control group consisted of 30 individuals with dentofacial balance, paired to dentofacial group, according to gender and age. Anamnestic questionnaire of temporomandibular dysfunction and Axis 1 of Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders were applied, respectively, so as to verify and rate the degree and type of temporomandibular disorders. RESULTS: the results of the questionnaire demonstrated that dentofacial group presented a greater dysfunction degree and score than control group (p <0.01). From the Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders, a greater occurrence of diagnoses involving disc displacement (p = 0.02) and arthritis, arthrosis and arthralgia (p <0.01) for dentofacial group, in relation to control group, was verified. CONCLUSION: individuals with dentofacial deformity had increased incidence of temporomandibular dysfunction, compared with individuals with dentofacial equilibrium, in the sample studied.
  • Caracterização da rede da saúde auditiva de uma regional de saúde de Santa Catarina Artigo Original

    Schillo, Raquel; Lopes, Stella Maris Brum

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: caracterizar os serviços e os profissionais que compõem a rede da saúde auditiva no âmbito municipal e regional em relação à Atenção Básica e Especializada. MÉTODOS: pesquisa qualitativa que utilizou o universo de pessoas envolvidas com a saúde auditiva. Foi aplicado questionário em gestores e/ou fonoaudiólogos a fim de identificar os sujeitos e ações desenvolvidas com os deficientes auditivos nos municípios. Os critérios de inclusão foram: atuar no Sistema Único de Saúde, aceitar participar da pesquisa, ter pelo menos três meses de experiência com atendimento e encaminhamento de usuários ao Serviço de Saúde Auditiva. Posteriormente, foram convidados a participar de uma oficina de devolutiva dos questionários e discussão dos dados. O método utilizado para o tratamento dos dados obtidos nas discussões geradas nas oficinas foi análise de conteúdo das falas, identificando-se as seguintes categorias: estrutura de Atenção a Saúde Auditiva nos municípios; atuação dos profissionais frente à saúde auditiva; organização do trabalho em rede. RESULTADOS: identificou-se que 45,5% dos gestores está há menos de um ano na função, 82% dos pacientes não recebem acompanhamento na atenção básica, 81,9% dos fonoaudiólogos estão centralizados na atenção especializada. CONCLUSÃO: a maior parte dos fonoaudiólogos e médicos otorrinolaringologistas estão centralizados na atenção especializada. Na maioria dos municípios não há ações voltadas para o acompanhamento dos deficientes auditivos, desta forma, não existe uma rede articulada para fornecer o acompanhamento dos usuários na atenção básica. Existe um fluxo rígido e vertical. O paciente com queixas auditivas é encaminhado para o serviço de referência.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: professionals and services characterize who compose the municipal and regional network for hearing health levels related to the Basic and Specialized Attention. METHODS: qualitative research, which has used the universe related to hearing health people involvement. Questionnaires were applied to managers and speech therapists; identify the subjects focus and actions developed with the indicated cities hearing impaired. The inclusion criteria were: act in the Health System, accept the research participation, have at least three months of experience with attendance, plus users Hearing Health Service guiding. Later, they had been invited, to participate in a workshop for returnable data`s questionnaires feedback and quarrels. The used method treatment data came from the workshop`s quarrels and the speech analysis content, identifying from the following categories: The cities structure for the Hearing Health Attention; the professional performance front for Hearing Health Attention; and networking organization. RESULTS: it was identified that 45% managers have less than a year in the field, 82% patients in the basic attention were identified not having receive any accompaniment and 81.9% speech therapists are centered in the specialized care. CONCLUSION: most of the speech therapist and otolaryngologists doctors are centered in the specialized care. The majority of cities don't have actions directed to the hearing deficient accompaniment which that means; it doesn't have an articulated support to supply the users for a basic care accompaniment. There is a rigid and vertical flow. The patient with hearing complaints is led to the service reference.
  • Prematuros e prematuros tardios: suas diferenças e o aleitamento materno Artigo Original

    Silva, Waléria Ferreira da; Guedes, Zelita Caldeira Ferreira

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: verificar se há diferenças entre recém nascidos prematuros e prematuros tardios no que se refere ao tempo de aleitamento materno e aleitamento materno exclusivo causas e consequências do desmame precoce. Ademais, foi observado o uso de oxigenoterapia e sonda para alimentação, número de sessões de fonoterapia e o tempo de internação. MÉTODOS: pesquisa de campo, de caráter exploratório e longitudinal. Participaram do estudo 82 mães de prematuros. Os dados categóricos foram resumidos através de frequência absoluta e relativa ao total de pacientes em cada grupo estudado. Dados numéricos foram resumidos em média, mediana, desvio padrão, valor mínimo e valor máximo. Os dados quantitativos foram comparados com o teste não paramétrico de Mann-Whitney e as variáveis qualitativas foram comparadas com o teste de igualdade de duas proporções. RESULTADOS: houve significância estatística entre recém-nascidos prematuros e recém-nascidos prematuros tardios para as variáveis Apgar, tempo de internação, tempo de uso da sonda, número de sessões de fonoterapia, tempo de oxigenoterapia e tipo de ventilação mecânica. CONCLUSÃO: a presente pesquisa mostrou que os prematuros tardios apresentaram menor tempo de uso de sonda e oxigenoterapia, menor número de sessões de fonoterapia e menor tempo de internação hospitalar, fazendo-se imprescindível um olhar diferenciado entre os dois grupos de prematuros.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to verify the differences between preterm and late preterm infants in relation to the duration of breastfeeding and exclusive breastfeeding causes and consequences of early weaning. Furthermore, the use of oxygen therapy and feeding tube, number of speech therapy sessions and length of hospital stay was observed. METHODS: exploratory and longitudinal field research. Eighty two (82) mothers of preterm babies participated in the study. The categorical data were summarized by absolute and relative frequency as compared to the total of patients in each studied group. Numerical data was summarized by average, median, standard deviation, minimum value and maximum value. Quantitative data was compared against the non-parametric Mann-Whitney test and the qualitative variables were compared against the test of equality of two proportions. RESULTS: there was statistical significance between the groups of preterm babies regarding the Apgar variables, hospitalization time, duration of use of the feeding tube, number of speech therapy sessions, duration of oxygen therapy and type of mechanical ventilation. CONCLUSION: this research showed that late preterm infants had lower usage time probe and oxygen therapy, fewer speech therapy sessions and shorter hospital stay, making indispensable a different view between the two groups of preterm infants.
  • O trabalho do fonoaudiólogo no Núcleo de Apoio à Saúde da Família (NASF) - especificidades do trabalho em equipe na atenção básica Artigos Originais

    Soleman, Carla; Martins, Cleide Lavieri

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: compreender o trabalho do fonoaudiólogo no Núcleo de Apoio à Saúde da Família, identificando tecnologias incorporadas ao processo de trabalho tradicional desse profissional. MÉTODOS: os sujeitos são fonoaudiólogos das equipes de São Paulo/SP do Núcleo de Apoio à Saúde da Família. Por meio de questionário on-line, foram levantadas informações acerca da formação e dos processos de trabalho do fonoaudiólogo como apoiador nessas equipes. Os dados quantitativos foram analisados por meio da Estatística Descritiva e os qualitativos de acordo com os preceitos da Análise Categorial Temática, sob o referencial teórico do Trabalho em Saúde. RESULTADOS: o processo de trabalho foi caracterizado a partir dos elementos que o compõem, sendo que o objeto do trabalho consiste nas equipes de Saúde da Família e na população adscrita, o meio é o Apoio e os instrumentos consistem nas ferramentas tecnológicas preconizadas pelo Ministério da Saúde. A conformação das equipes é variada e a organização do trabalho parte das reuniões de matriciamento. Suas práticas envolvem ações de apoio à assistência, ações de apoio técnico-pedagógico, ações de articulação de Rede e ações de gestão do trabalho e os fonoaudiólogos se apropriam de novos conhecimentos e estratégias por meio do trabalho compartilhado. CONCLUSÃO: na Atenção Básica, as possibilidades de atuação podem ser específicas ou compartilhadas, do núcleo de conhecimento ou de âmbito geral, e o enfoque dependerá das características do território e da disponibilidade dos profissionais. A formação não garante as competências necessárias, havendo a incorporação de novas práticas a partir das vivências experimentadas em serviço.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to understand the work of the speech therapist in the Support Center for Family Health, identifying incorporated technologies to the traditional professional work process. METHODS: these people are speech therapist of São Paulo / SP Support Center for Family Health team. Through online questionnaire, were raised information about the training and work processes of speech therapist as a supporter in these teams. The quantitative data were analyzed using a Descriptive Statistics and qualitative according to the precepts of Thematic Category Analysis, under the theoretical reference Health Work. RESULTS: the work process was characterized from the elements that compose it, and the object of work consists on the Family Health team and the population described, with support and instruments consist on technological tools recommended by the Health Ministry. The conformation team is varied and work organization start on matricial meetings. Their practices involve actions to support assistance, technical and pedagogical actions support, articulations actions of Network and work management actions and the speech therapists have a new knowledge and strategies through the shared work. CONCLUSION: on the Primary Care, the performance possibilities can be specific or shared, the knowledge core or in general , the focus depends on the characteristics of territory and availability. The training does not guarantee the necessary skills, with incorporation of new practices from the experiences in service.
  • Aspectos epidemiológicos da mortalidade por câncer de boca: conhecendo os riscos para possibilitar a detecção precoce das alterações na comunicação Artigos Originais

    Aquino, Rodrigo César Abreu de; Lima, Maria Luiza Lopes Timóteo de; Menezes, Coeli Regina Carneiro Ximenes de; Rodrigues, Mirella

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVOS: caracterizar os aspectos epidemiológicos da mortalidade por câncer de boca, no município de Olinda, no período de 2008 a 2012. MÉTODOS: foi realizado um estudo epidemiológico, de base populacional, do tipo seccional, a partir dos dados do Sistema de Informação de Mortalidade dos óbitos por câncer de boca no período de 2008 a 2012, em residentes de Olinda. Foi calculado o coeficiente de mortalidade específico por câncer de boca, e foram analisadas as variáveis sexo, faixa etária, raça/cor, grau de instrução, estado civil, ocupação, sitio anatômico do câncer e local de ocorrência do óbito, e as diferenças percentuais foram testadas pelo Qui-quadrado corrigido de Yates (α=5%). Foi mensurada a razão de prevalência (α=5%). RESULTADOS: ocorreram 87 óbitos por câncer de boca, perfazendo um coeficiente de mortalidade específico de 21,5/ 100.000 habitantes. Houve predomínio dos óbitos entre homens, não casados, em pretos ou pardos, com ocupação não braçal, escolaridade inferior a 7 anos de estudo, com localização anatômica do tumor em faringe e língua (p<0,005). As maiores razões de prevalência foram encontradas entre os homens (RP=3,43), em trabalhadores braçais (RP= 2,86) e nos casos em que o câncer ocorreu no palato (RP=4,5). CONCLUSÃO: a identificação dos aspectos epidemiológicos que apresentam os maiores riscos para a mortalidade por câncer de boca orientará o planejamento das intervenções em saúde e em Fonoaudiologia.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to characterize the epidemiology of oral cancer mortality in the city of Olinda, in the period from 2008 to 2012. METHODS: an epidemiological study, population-based, sectional-type, was conducted using data from the Mortality Information System of deaths from oral cancer in the period from 2008 to 2012 in residents of Olinda. The Specific Mortality Coefficient for oral cancer was calculated, and it were analyzed the variables gender, age group, race/skin color, education level, marital status, occupation, anatomic site of cancer and death occurrence location, and the percentage differences were tested using the Yates' corrected Chi-square (α = 5%). Prevalence ratio was measured (α = 5%). RESULTS: there were 87 deaths from mouth cancer, resulting in a Specific Mortality Coefficient of 21.5/100,000. There were more deaths among men, unmarried, black or brown skin color, with non-manual occupation, less than 7 years of education, with anatomical location of the tumor in the pharynx and tongue (p < 0,005). The highest prevalence rates were found among men (PR = 3,43), in manual workers (PR = 2.86) and in cases where the cancer occurred in the palate (PR = 4,5). CONCLUSION: the identification of epidemiological aspects that present the greatest risk for mortality from oral cancer will guide the planning of health interventions and Speech Therapy.
  • Denver II: comportamentos propostos comparados aos de crianças paulistanas Artigos Originais

    Pinto, Fernanda Chequer de Alcântara; Isotani, Selma Mie; Sabatés, Ana Llonch; Perissinoto, Jacy

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: verificar a proporção de ocorrência de comportamentos nas áreas ("Motor Grosso", "Motor Fino-Adaptativo", "Pessoal Social" e "Linguagem") padronizados pelo Denver II, em crianças paulistanas e associar esta proporção com as variáveis sociodemográficas: idade e sexo da criança, idade gestacional, idade e escolaridade dos pais. MÉTODOS: utilizou-se 150 prontuários de crianças típicas avaliadas pelo teste, sendo selecionados três comportamentos por área, entre 24 e 60 meses, com ocorrência prevista entre 50% e 90%. RESULTADO: a maioria dos comportamentos coincidiu com as idades propostas e aos dois anos todos foram observados na proporção prevista. Nas demais idades houve maior adequação da área "Motor Grosso", seguida por "Motor Fino-Adaptativo", "Linguagem" e "Pessoal Social". Conforme o aumento da idade houve menor coincidência de comportamentos na "Linguagem" e "Motor Fino-Adaptativo". CONCLUSÃO: os comportamentos descritos no Denver II foram observados em proporção semelhante neste estudo, especialmente na área motora e aos dois anos, seguindo sucessivamente dos três aos cinco anos.

    Resumo em Inglês:

    Resumo: OBJETIVO: verificar a proporção de ocorrência de comportamentos nas áreas ("Motor Grosso", "Motor Fino-Adaptativo", "Pessoal Social" e "Linguagem") padronizados pelo Denver II, em crianças paulistanas e associar esta proporção com as variáveis sociodemográficas: idade e sexo da criança, idade gestacional, idade e escolaridade dos pais. MÉTODOS: utilizou-se 150 prontuários de crianças típicas avaliadas pelo teste, sendo selecionados três comportamentos por área, entre 24 e 60 meses, com ocorrência prevista entre 50% e 90%. RESULTADO: a maioria dos comportamentos coincidiu com as idades propostas e aos dois anos todos foram observados na proporção prevista. Nas demais idades houve maior adequação da área "Motor Grosso", seguida por "Motor Fino-Adaptativo", "Linguagem" e "Pessoal Social". Conforme o aumento da idade houve menor coincidência de comportamentos na "Linguagem" e "Motor Fino-Adaptativo". CONCLUSÃO: os comportamentos descritos no Denver II foram observados em proporção semelhante neste estudo, especialmente na área motora e aos dois anos, seguindo sucessivamente dos três aos cinco anos.
  • O copinho oferecido pelos cuidadores aos recém-nascidos prematuros hospitalizados Artigos Originais

    Pereira, Alana Débora de Castro; Brito, Daniele de Oliveira; Rodrigues, Lidiane Cristina Barraviera; Araújo, Viviane Castro de

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: verificar se o conhecimento da técnica de oferta da dieta pelo copo, o recebimento de treinamento e o tempo de trabalho influenciam a postura do técnico de enfermagem, a postura do recém-nascido e o posicionamento do copo. MÉTODOS: trata-se de um estudo observacional, descritivo, transversal, do qual participaram 15 profissionais, técnicos de enfermagem responsáveis pela administração da dieta às crianças, no momento do oferecimento do leite pelo copo, na ausência da genitora. Foi definido nível de significância estatística de 0,05. RESULTADOS: apenas nove indivíduos foram treinados (p=0,273) e 11 referiram não ter conhecimento da técnica (p=0,011). O oferecimento da dieta ocorreu em pé (p=0,001), com o derramamento do leite na boca da criança (p=0,010), sendo posicionada com as regiões occipital e cervical apoiadas (p-valor = 0,001). Não houve associação entre o conhecimento da técnica, recebimento de treinamento, tempo de trabalho às variáveis postura do técnico de enfermagem, postura do recém-nascido e posicionamento do copo. CONCLUSÃO: a postura de oferta da alimentação é realizada em pé, há derramamento da dieta na cavidade oral do bebê e não há influência das posturas do neonato, do técnico ou do copo por conta do conhecimento da técnica, realização de treinamento e tempo de trabalho.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to verify if knowing the technique of offering the diet in a cup, the training and the working time have influence on the nursing technician posture, the newborn posture and the cup position. METHODS: it was an observational, descriptive, transversal study, in which participated 15 professionals - nursing technicians responsible for diet administration in children, offering milk in a cup, during mother's absence. The statistical significance level was 0.05. RESULTS: only nine individuals were trained (p = 0.273) and 11 technicians declared had no knowledge about the technique (p = 0.011). The diet was offered with technicians standing (p = 0.001), pouring milk into child's mouth (p = 0.010) positioned with the occipital and cervical regions supported (p = 0.001). There was no association between technique knowledge, receiving training and working time to the different nursing technician's posture, newborn's posture and cup position. CONCLUSION: the posture of offering the diet is standing, milk is poured into babies' oral cavity and there is no influence in newborn, technician or cup position, caused by technical knowledge, training and working time.
  • Critérios clínicos utilizados por profissionais para liberação de dieta via oral em pacientes adultos hospitalizados Artigos Originais

    Furmann, Natalli; Costa, Francine Marson

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: identificar critérios clínicos utilizados por profissionais para liberação de alimentação via oral em pacientes hospitalizados que apresentam risco para disfagia. MÉTODOS: participaram do estudo 48 profissionais que atuam em dois hospitais gerais de uma cidade do interior do Paraná. Os dados foram coletados por meio da aplicação de um questionário. RESULTADOS: 100% dos profissionais consideram o nível de consciência importante para a deglutição, apenas 52,2% vê a importância da presença de deglutição salivar antes que se inicie via oral. Destes, 95,8% elencam Acidente vascular cerebral e Traumatismo cranioencefálico como principais doenças relacionadas a disfagia, porém nenhum apontou a Doença Pulmonar Obstrutiva Crônica. Além disso, somente 47,9% reconhecem a importância da avaliação fonoaudiológica após extubação orotraqueal independente do motivo da intubação ou patologia de base. E, 45,8% considera necessária oclusão do orifício da traqueostomia no momento da oferta alimentar, mostrando que não fazem a relação entre fisiologia da deglutição e uso da traqueostomia. Sobre alimentar um paciente com cânula plástica e balonete insuflado, 52,1% dos profissionais consideram ser possível e 47,9% dizem que não. Observa-se que 77,1% dos profissionais considera que a retirada da traqueostomia melhora e facilita o processo de deglutição, sendo este um percentual estatisticamente significante. CONCLUSÃO: há um conhecimento regular dos profissionais sobre o manejo das disfagias em âmbito hospitalar. Verifica-se a necessidade de um programa de formação continuada a equipe para melhoria do atendimento de pacientes disfágicos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: integrated action of the multidisciplinary team is essential to success in management of oropharyngeal dysphagia in hospital. However, this is not always a reality of multidisciplinary teams, which can lead to a lack of unity in actions. Objetive: To identify clinical criteria used by professionals to introduce oral diet in neurological hospitalized patients at risk of dysphagia. METHODS: this is a descriptive study with a qualitative research design. The study involved 48 professionals engaged in two general hospitals in a provincial city of Paraná. Data were collected through a questionnaire. RESULTS: 100% of professionals believe that the level of consciousness is very important for swallowing, were only 52.2% these consider that salivary swallowing represent an important procedure before orally stimulus implementation. These, 95.8% believe that the stroke and traumatic brain injuries are more important diseases related for the dysphagia. Hence, only 47.9% of them considered a speech therapist evaluation relevant after tracheal extubation, independent of intubation cause or pathology. Regarding the total of patients, 45.8% consider necessary the occlusion of the tracheotomy at the same time of the food supply, showing a non relationship between physiology of swallowing with the use of tracheotomy. About feed on a patient with a plastic cannula and inflated cuff, 52.1% of professionals consider it is possible and 47.9% say they do not, a fact much discussed in the literature. It is observed that 77.1% of professionals considered that the removal of the tracheotomy improves and facilitates the swallowing process, which is a statistically significant percentage. CONCLUSION: there is a regular knowledge of professionals about the dysphagia management in the hospital place. There is a need for a program of continuing education staff to improve the care of patients with dysphagia.
  • Linguagem oral de adolescentes deficientes auditivos: avaliação fonoaudiológica e relato dos professores Artigos Originais

    Melo, Edinizis Belusi de; Monteiro, Thaís Regina; Garcia, Vera Lúcia

    Resumo em Português:

    Resumo: OBJETIVO: caracterizar a linguagem de adolescentes deficientes auditivos oralizados que frequentam a escola regular, assim como a percepção do professor a respeito da comunicação desses alunos. MÉTODOS: amostras de fala espontânea de adolescentes portadores de perda auditiva pré-linguística de grau severo ou profundo e entrevista com os professores. RESULTADOS: as maiores dificuldades apresentadas pelos indivíduos na avaliação fonoaudiológica foram em relação à linguagem abstrata e à inteligibilidade de fala; no relato dos professores foram em relação à argumentação em avaliações escritas e à conversação com mais de um interlocutor. CONCLUSÃO: apesar do grau de perda auditiva apresentado pelos indivíduos, observou-se um bom desempenho destes quanto à comunicação, sendo esta efetiva em sua vida diária e escolar.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: PURPOSE: to characterize the language of oralized hearing impaired adolescents attending regular school, as well as the perception of the teacher about this student's communication. METHODS: sample of spontaneous speech of adolescents with pre-linguistic severe to profound hearing loss and interview with their teachers. RESULTS: the main difficulties presented by individuals in clinical assessment were concerning to the abstract language and speech intelligibility; teacher reports were in relation to argumentation in written tests and conversation with more than one person. CONCLUSION: despite the hearing loss that such individuals present, they have obtained a good and effective communication performance.
  • Tratamento do câncer de laringe: revisão da literatura publicada nos últimos dez anos Artigos De Revisão

    Pacheco, Monique Silveira; Goulart, Bárbara Niegia Garcia de; Almeida, Carlos Podalirio Borges de

    Resumo em Português:

    Resumo: Este estudo tem como objetivo analisar as características da produção bibliográfica científica sobre o tratamento do câncer de laringe nos últimos dez anos. Foram seguidos os preceitos do Cochrane Handbook, que envolveu a formulação da questão a ser investigada, a localização, a seleção dos estudos e a avaliação crítica dos artigos. Os artigos publicados entre 2002 e 2011 foram selecionados por meio das bases de dados LILACS e ScIELO, utilizando-se o descritor laringect$ e na base de dados PubMed, utilizando-se o descritor laringect*. Analisaram-se os textos completos, potencialmente relevantes para a revisão, utilizando-se um formulário padronizado, quando os seguintes dados foram coletados: objetivos, desenho da pesquisa, resultados encontrados e discussão sobre o tratamento em câncer de laringe. Inicialmente foram identificados 299 estudos. Após a revisão dos títulos e resumos, consideração dos critérios de inclusão e exclusão, verificação da coerência com a temática pesquisada e eliminação dos estudos que estavam concomitantemente em mais de uma base de dados, 72 foram efetivamente analisados por referirem nos descritores e/ou nos resumos o tema câncer de laringe. A partir desta pesquisa, é possível verificar lacunas e oportunidades para o desenvolvimento de estudos que verifiquem técnicas padronizadas de tratamento do câncer de laringe com o aumento de estudos analíticos e de intervenção baseados em ensaios clínicos randomizados, especialmente considerando diretrizes como CONSORT, STROBE e GRADE para o seu planejamento e publicação.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The purpose of this study is to analyze the characteristics of the scientific bibliographic production about laryngeal cancer treatment in the last ten years. Cochrane Handbook precepts were followed that involved the formulation of the question to be investigated, the location, the studies selection and the critical assessment of the articles. The articles published between 2002 and 2011 were selected in LILACS and ScIELO database, using laringect$ descriptor and in PubMed database using the laringect* descriptor. Full texts were analyzed, potentially relevant for the review, using a standardized form, when the following data were collected: objectives, research design, findings and discussion about laryngeal cancer treatment. Initially 299 studies were identified. After reviewing titles and abstracts, considering inclusion and exclusion, verifying coherence with the research theme and eliminating those studies which were included in more than one database, 72 studies were actually analyzed as they referred to laryngeal cancer in their descriptors and/or abstracts. From this research it is possible to identify gaps and opportunities for the development of studies that verify standardized techniques of laryngeal cancer treatment with the increase of analytical and interventional studies based on randomized clinical trials, considering especially guidelines such as CONSORT, STROBE and GRADE for planning and publication.
  • Alteraciones de la masticación en usuarios de prótesis dental removible. Revisión sistemática Artigos De Revisão

    Mac-Kay, Ana Paula Machado Goyano; Véliz, Lorena Olivia Chacana; Calderón, Carol Stephanie Michea; Aránguiz, Sady del Carmen

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Tras el paso de los años, la pérdida de dientes genera la necesidad de recurrir al uso de prótesis dental. Específicamente, las alteraciones en el proceso de masticación en usuarios de prótesis dental removible se consideran un problema no sólo en relación a las modificaciones a nivel morfofuncional, sino que también en la propia satisfacción en cuanto a la masticación y funcionalidad de este proceso. El propósito de esta revisión es compilar y analizar los artículos científicos sobre la relación de la masticación y prótesis dental removible en adultos y adultos mayores. Se realizó una búsqueda integrativa de artículos en las bases de datos SCIELO, LILACS y PUBMED, seleccionando artículos publicados entre el año 2005 a 2014. Los artículos de revisión incluyeron estudios que identificaran la relación entre el uso de prótesis dental removible y la masticación en adultos usuarios de dicha prótesis dental. En la búsqueda se encontraron 21 documentos para potencial revisión. Finalmente, aplicando criterios de inclusión y exclusión se seleccionaron11artículos, los cuales tomaban diferentes variables de estudio, entre ellas, nivel de satisfacción, rendimiento, eficiencia y parámetros masticatorios. La satisfacción, el rendimiento, la eficiencia y los parámetros masticatorios fueron las variables que se encontraban afectadas en usuarios de prótesis dental removible.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In aging process, the tooth loss generates the need to use a dental prosthesis. Specific alterations in mastication process of denture-users can be considered a problem not only in relation to the morphofunctional structures modification, but also in personal satisfaction associated to chewing and its functionality. The proposal of this review is to compile and analyze scientific articles about the relation between chewing and removable dental prostheses in adults and older adult's users. An integrative search of all articles on data from SCIELO, PUBMED and LILACS databases selected articles published 2006 to 2014, whose topic focused mastication and removable dental prosthesis in adults. The search presented 21 potential articles and, after applying criteria of inclusion and exclusion, 11 were selected. The satisfaction, performance, efficiency and masticatory parameters were the variables, which found to be effected in users of removable dental prosthesis.
  • Benefícios do treinamento auditivo em usuários de aparelho de amplificação sonora individual - revisão sistemática Artigos De Revisão

    Beier, Lizandra Oliveira; Pedroso, Fleming; Costa-Ferreira, Maria Inês Dornelles da

    Resumo em Português:

    Resumo: O presente estudo consiste em uma revisão sistemática de literatura com o objetivo de verificar se o treinamento auditivo produz benefícios aos pacientes usuários de aparelho de amplificação sonora individual. Os estudos foram selecionados a partir de critérios de inclusão previamente estabelecidos e a partir deste, os dados de interesse foram extraídos. Na busca, foram avaliados e selecionados apenas os estudos cujo título, resumo ou corpo do artigo tivesse relação com o objeto do presente estudo. Os artigos pesquisados demonstraram que o treinamento auditivo aplicado nas suas diferentes concepções, sendo formal, informal, com leitura orofacial ou estratégias de comunicação, analítico ou sintético, beneficia os usuários de aparelho de amplificação sonora individual, principalmente quando associado às tarefas com demanda cognitiva.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The present study consists of a systematic review with the purpose of verifying the benefits of the auditory training to the hearing aid users. The studies were selected according to previously defined inclusion criteria and, from this selection, data of interest were extracted. Only studies with title, summary or part of the article connected to the object of this study were evaluated and selected. The researched articles demonstrate that the auditory training, carried out within its different conceptions, being formal, informal, with lip reading, or communication strategies, analytic or synthetic, benefits the hearing aid users, mainly when in combination with cognitive tasks.
  • Utilização de protocolos de qualidade de vida em disfagia: revisão de literatura Artigos De Revisão

    Gonçalves, Bruna Franciele da Trindade; Bastilha, Gabriele Rodrigues; Costa, Cintia da Conceição; Mancopes, Renata

    Resumo em Português:

    Resumo: O objetivo deste estudo foi identificar os protocolos existentes sobre qualidade de vida (QV) em disfagia e verificar a utilização dos mesmos no tratamento fonoaudiológico. Realizou-se pesquisa teórica e exploratória com a técnica de revisão da literatura nas bases de dados SCOPUS, Trip Database, LILACS, PubMed, SciELO, Google Schoolar, periódicos Capes e MedLine. O período de busca compreendeu os anos entre 2004 e 2014 e foram utilizados os seguintes descritores: deglutição; transtornos da deglutição; qualidade de vida; questionários e os seus respectivos termos em inglês deglutition; deglutition disorders; quality of Life; questionnaires. Foram encontrados na literatura o protocolo Quality of life in Swallowing Disorders-SWAL-QOL, o qual estabelece o comprometimento da deglutição independente da etiologia; o MD Anderson Dysphagia Inventory, que é específico para sujeitos submetidos à tratamento de câncer de cabeça e pescoço e o Dysphagia Handicap Index, que avalia os efeitos da disfagia sobre a qualidade de vida (QV) em sujeitos com diferentes patologias de base e pode ser utilizado em níveis mais baixos de escolaridade. A literatura propõe diferentes protocolos que avaliam a QV em disfagia, sendo que os mais utilizados avaliam a QV de forma geral, relacionada ao câncer de cabeça e pescoço e de sujeitos com diferentes diagnósticos médicos. A utilização desses protocolos pode auxiliar e complementar a avaliação clínica e objetiva da deglutição, uma vez que, retratam a autoavaliação referida pelo sujeito, sendo este ponto de vista de extrema importância para o tratamento fonoaudiológico.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The purpose of this study was to identify the use of protocols on quality of life (QoL) in dysphagia and verify their use in reahbilitation. A theoretical and exploratory research with the review of the literature technical, on the basis of SCOPUS data, Trip Database, LILACS, PubMed, SciELO, Google Scholar, Capes journals and MedLine. The search time comprised the years between 2004 and 2014 and the following keywords were used: deglution; deglution disorders; quality of life; questionnaires. The protocols found in the literature was the Quality of life in Deglution Disorders-SWAL-QOL, which establishes the impairment of swallowing independent of the etiology; the MD Anderson Dysphagia Inventory, which is specific for subjects submitted treatment for head and neck cancer and the Dysphagia Handicap Index, which evaluates the effects of dysphagia on quality of life (QoL) in subjects with different pathologies and it can be used at lower levels of education.The literature proposes different protocols that assess QoL in dysphagia, the most used to assess QoL in general, related to head and neck cancer and subjects with different medical diagnoses . The use of these protocols can support and complement the clinical and objective evaluation of deglution since they portray the self-assessment by the subject, and this view is extremely important for speech and language therapy.
  • Uso do programa MDVP em diferentes contextos: revisão de literatura Artigos De Revisão

    Christmann, Mara Keli; Brancalioni, Ana Rita; Freitas, Carolina Ramos de; Vargas, Diéssica Zacarias; Keske-Soares, Márcia; Mezzomo, Carolina Lisbôa; Mota, Helena Bolli

    Resumo em Português:

    Resumo: Este estudo tem como objetivo descrever, a partir de revisão de literatura, a confiabilidade da análise acústica utilizando o Multi Dimensional Voice Program, comparação de suas medidas com outros programas de análise acústica; caracterização de vozes de diferentes grupos; e sua utilização para verificar os efeitos e eficácia de diferentes procedimentos terapêuticos. Realizou-se levantamento bibliográfico que priorizaram estudos dos últimos cinco anos, incluindo-se artigos cujo objetivo estivesse de acordo com o interesse da presente revisão. A pesquisa foi realizada nos bancos de dados das bases Lilacs, BIREME, PubMed, MedLine, Scielo e Google Schoolar, por meio dos descritores acoustic, speech acoustics e voice. As medidas mais utilizadas são frequência fundamental, jitter, shimmer e proporção harmônico-ruído. As medidas de tremor não apresentam boa confiabilidade. As medidas mais consistentes que apresentam alta concordância com outros programas de análise acústica são as relacionadas com a frequência fundamental. Diversos estudos buscam caracterizar diferentes tipos de vozes tais como as de sujeitos sem alterações vocais de ambos os sexos, buscando estabelecer parâmetro de normalidade para diferentes grupos populacionais. Além disso, alguns estudos caracterizam vozes com diferentes distúrbios. A análise acústica é um recurso objetivo e necessário na avaliação de pacientes com distúrbio vocal e, principalmente, na comparação de diversos tipos de tratamento.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The purpose of this study is to describe,the reliability of acoustic analysis using Multi Dimensional Voice Program, compare their measures with other acoustic analysis programs, characterize the voices of different groups, and use it to assess the effects and effectiveness of different therapeutic procedures. The study is based on a literature review that prioritized the past five years and included articles whose purpose was according to the interest of this review. The survey was conducted in the databases of Lilacs, BIREME, PubMed, Medline, SciELO and Google Scholar, using the descriptors acoustic, speech acoustics and voice. The measures most commonly used are fundamental frequency, jitter, shimmer and harmonics-to-noise ratio. The measures of tremor do not have much reliability. The most consistent measures that present a high correlation with other acoustic analysis programs are related to fundamental frequency. Several studies aim to characterize different types of voices such as those of subjects of both sexes without voice alterations, in order to establish a normality parameter for different population groups. In addition, some studies were characterized with different voice disorders. Acoustic analysis is an objective and necessary resource for the evaluation of patients with voice disorders and especially to compare several types of treatment.
  • Atuação fonoaudiológica na hidrocefalia congênita com derivação ventrículo peritoneal: relato de caso Relatos De Casos

    Muniz, Nayana Thaysse Araújo; Paiva, Maria Luiza de Faria; Araújo, Lúcia Inês de

    Resumo em Português:

    Resumo: A Hidrocefalia é definida como um transtorno na hidrodinâmica liquórica, com aumento do seu volume no compartimento intracraniano, da dilatação ventricular e da pressão intracraniana. O tratamento da hidrocefalia é feito com uso de válvulas de derivação periventricular (shunt). Se não for tratada, a criança com hidrocefalia poderá apresentar macrocefalia, retardo do desenvolvimento neuropsicomotor, infecções, meningites, dificuldades para aprender e alimentar-se (disfagia). Este estudo busca relatar as principais alterações fonoaudiológicas encontradas em um indivíduo diagnosticado com hidrocefalia congênita, tratada tardiamente com derivação ventrículo peritoneal. Trata-se de um estudo retrospectivo, descritivo dos dados contidos no prontuário. O paciente apresentou alterações de órgãos fonoarticulatórios, sialorréia, apertamento mandibular e Disfagia Orofaríngea Neurogênica de grau Moderado/Severo. Foram realizados exercícios de estimulação profunda, crioterapia, pontos motores da face, manobras facilitadoras da deglutição e correção postural durante a oferta de via oral. A literatura para atuação fonoaudiológica na hidrocefalia é escassa, porém, com este relato de caso, foi possível relatar as principais alterações fonoaudiológicas e intervenções terapêuticas encontradas na Hidrocefalia Congênita.

    Resumo em Inglês:

    Resumo: A Hidrocefalia é definida como um transtorno na hidrodinâmica liquórica, com aumento do seu volume no compartimento intracraniano, da dilatação ventricular e da pressão intracraniana. O tratamento da hidrocefalia é feito com uso de válvulas de derivação periventricular (shunt). Se não for tratada, a criança com hidrocefalia poderá apresentar macrocefalia, retardo do desenvolvimento neuropsicomotor, infecções, meningites, dificuldades para aprender e alimentar-se (disfagia). Este estudo busca relatar as principais alterações fonoaudiológicas encontradas em um indivíduo diagnosticado com hidrocefalia congênita, tratada tardiamente com derivação ventrículo peritoneal. Trata-se de um estudo retrospectivo, descritivo dos dados contidos no prontuário. O paciente apresentou alterações de órgãos fonoarticulatórios, sialorréia, apertamento mandibular e Disfagia Orofaríngea Neurogênica de grau Moderado/Severo. Foram realizados exercícios de estimulação profunda, crioterapia, pontos motores da face, manobras facilitadoras da deglutição e correção postural durante a oferta de via oral. A literatura para atuação fonoaudiológica na hidrocefalia é escassa, porém, com este relato de caso, foi possível relatar as principais alterações fonoaudiológicas e intervenções terapêuticas encontradas na Hidrocefalia Congênita.
  • Conduta fonoaudiológica em um caso de disfagia neurogênica por distrofia muscular oculofaríngea Relatos De Casos

    Cunha, Karini; Gelatti, Giliane; Cardoso, Maria Cristina

    Resumo em Português:

    Resumo: A Distrofia Muscular Oculofaríngea é uma miopatia hereditária de transmissão autossômica dominante, de início tardio, com sinais clínicos de ptose palpebral e disfagia orofaríngea, essa podendo estar associada à fraqueza muscular proximal. O presente estudo analisa a conduta fonoaudiológica em um caso de distrofia oculofaríngea. O sujeito atendido no ambulatório de Fonoaudiologia, desde março de 2013, com sessões quinzenais, frequência essa modificada para sessões semanais a partir de julho do mesmo ano. A terapia constituiu-se com os objetivos de: aprimorar a mobilidade das estruturas orofaciais; organizar a coordenação pneumofonoarticulatória; reavaliar frequentemente a disfagia, por meio do registro dos episódios de sinais e sintomas de disfagia na alimentação habitual, assim como, da verificação das consistências da dieta usual com manobra de segurança (queixo no peito); verificar o peso; utilizar o diário de distúrbios da deglutição, e orientar a realização dos exercícios orofaciais em casa. Houve estabilização do quadro clinico e do peso corporal durante o ano de atendimento, com posterior retomada de progressão da doença. O direcionamento clínico sugerido é de uma abordagem interdisciplinar, cuja contribuição da fonoaudiologia é do favorecimento para uma alimentação segura, a facilitação da comunicação oral e melhoria da qualidade de vida.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The Muscular Dystrophy Oculo-pharyngeal myopathology is a hereditary autosomal dominant, late-onset, with clinical signs of ptosis and oral pharyngeal dysphagia, this may be associated to the proximal muscle weakness. This study examines the speech therapy conduct in a case of oculus-pharyngeal dystrophy. The subject was treated in the speech-language therapy outpatient since March 2013, with biweekly sessions, being changed to weekly sessions from July of the same year. The therapy consists of improving mobility of oral facial structures; organization of the pneumonic articulatory coordination; frequent revaluations of the swallowing disorders, with the register of the episodes of signals and symptoms of swallowing disorders in the habitual feeding, as well as, by the verification of the usual diet consistencies with security maneuver (chin-chest); weight check; using the habitual daily swallowing disorders diary, and orientation for the accomplishment of the daily oral facials exercises at home. She had stabilization of the clinical picture and the corporal weight during the year of attendance, with posterior retaken of disease progression. The suggested clinical aiming is of interdisciplinary boarding, having as contribution from speech and language therapy, the aiding of a safe feeding, the facilitation of the verbal communication and improvement of the quality of life.
  • A atuação fonoaudiológica no acompanhamento integral da pessoa com deficiência visual: um relato de caso Relatos De Casos

    Fernandes, Ana Cláudia; Montilha, Rita de Cassia Ietto

    Resumo em Português:

    Resumo: A Fonoaudiologia enquanto ciência visa estudar e favorecer a comunicação do sujeito com seus grupos sociais, entre eles: a família. Considera-se fundamental a participação do fonoaudiólogo na equipe terapêutica que atua na deficiência visual. Sendo assim, o trabalho integrado entre profissionais e família se torna de grande relevância teórica e prática para a reabilitação. Objetivou-se realizar intervenção grupal junto aos familiares a fim de promover conhecimento sobre deficiência visual, viabilizar e qualificar sua conduta no processo de inclusão. O estudo foi realizado em um serviço de reabilitação universitário. Obteve-se aprovação do Comitê de ética e os participantes assinaram o TCLE. A coleta de dados ocorreu por meio de entrevista inicial e final, além de intervenção grupal com a família e grupo focal com os adolescentes. A entrevista inicial subsidiou a seleção dos temas para os encontros grupais. Este trabalho relata o caso de um familiar que implantou mudanças em sua casa, levando as informações dos grupos de intervenção a toda família. Os resultados destacam a importância do trabalho com a família para que ela ofereça suporte ao filho a fim de favorecer seu desenvolvimento escolar e efetiva inclusão. Evidenciou-se a importância do trabalho da Fonoaudiologia como mediador desse processo, valorizando a comunicação e a participação da família na educação e reabilitação da pessoa com deficiência visual. Portanto, a intervenção grupal viabilizou e qualificou a conduta dos familiares, sendo possível notar mudanças na percepção e atitudes da família em relação às reais necessidades e possibilidades do filho com deficiência visual.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Speech therapy as a science aims to study and to enable the communication of the subject with his/her social groups, including the family. The participation of speech pathologists is essential in the therapy team that works with visual impairment. Thus, an integrated work between health professionals and family can lead to a great theoretical and practical relevance for the rehabilitation. The objective of the research was to conduct a group intervention with family members to promote their knowledge on visual impairment, as well as to enable and to qualify their conduct in the inclusion process. The study was conducted at a university rehabilitation service. The approval from the Ethics Committee was obtained and the participants signed an informed consent form. Data collection occurred through the initial and the final interview, along with group intervention with family, and focus groups with teenagers. The initial interview led to the selection of topics for group meetings. This paper reports the case of a family member who implemented changes in his home, taking the information received in intervention groups to the whole family. Our results show the importance of working with family for it to support its children in order to promote their school development and effective inclusion. We highlight here that the importance of speech therapy as a mediator in this process, since it enhances communication and family involvement in the education and the rehabilitation of persons with visual impairments. Therefore, group intervention may enable and describe family members' conduct toward noticing changes in their perception and attitudes with regard to the real needs and possibilities of the child with visual impairment.
  • ERRATA Errata

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