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Revista CEFAC, Volume: 18, Número: 1, Publicado: 2016
  • EDITORIAL Editorial

    Silva, Hilton Justino da; Berretin-Felix, Giédre
  • Triagem otoneurológica em operários da construção civil que executam trabalho em altura Artigos Originais

    Burle, Najlla Lopes de Oliveira; Mancini, Patrícia Cotta; Costa, Natália Batista; Lemos, Angélica Maria Moreira; Martins, Tiago Ferreira; Meira, André Lage

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: avaliar a prevalência de sinais e sintomas otoneurológicos em operários da construção civil do campus saúde da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) que trabalham expostos à altura. Métodos: estudo observacional transversal constituído por 33 trabalhadores da construção civil. Foi utilizado o Protocolo Ofício de Gestão de Diagnóstico Otoneurológico composto por anamnese, provas vestibulares realizadas por meio de Dix-Hallpike e nistagmo de posição, avaliação da dinâmica vestibular utilizando a prova de Head Shaking, provas de equilíbrio estático, dinâmico, cerebelares, investigação complementar dos pares cranianos, conclusão/conduta e orientação. Os dados foram lançados em planilha do programa SPSS versão 13.0, sendo consideradas significantes as diferenças que apresentaram nível de significância de até 5%. Resultados: todos os participantes eram do gênero masculino. A média de idade foi de 38,1 anos, variando de 21 a 65 anos. Um terço dos participantes apresentaram alteração na triagem devido a queixa de equilíbrio e/ou zumbido. Por meio do teste Qui-Quadrado foi possível observar diferença estatisticamente significante entre o grupo com queixa de equilíbrio para as variáveis de distúrbios circulatórios, cefaleia e uso de medicamentos, sendo que este último estatisticamente significante também no grupo com queixa de zumbido. Conclusão: um terço dos trabalhadores da construção civil que executam trabalho em altura apresentou triagem otoneurológica sugestiva de alteração.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to investigate the prevalence of otoneurological signs and symptoms in construction workers at the health campus of Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) that perform their functions at height. Methods: the cross-sectional observational study consisted of 33 construction workers. The Protocolo Ofício de Gestão de Diagnóstico Otoneurológico (Otoneurological Diagnosis Management Service Protocol) was used, which is composed of medical case history, vestibular tests including Dix Hallpike test and Positional Nystagmus, vestibular dynamics evaluation using Head Shaking Nystagmus test, static and dynamic balance tests, cerebellar exam, complementary investigation of the cranial nerves, completion/conduct and orientation. The data were entered into a SPSS 13.0 spreadsheet, considering significant the differences up to the level of 5%. Results: all participants were male. The average age was 38.1 years, ranging from 21 to 65 years. One third of the participants showed changes in screening due to complaints about imbalance and/or tinnitus. Chi-square test revealed a statistically significant difference in the group with complaints of imbalance in relation to the variables of circulatory dysfunctions, headache and use of medicines; the last was also statistically significant in the group with tinnitus. Conclusion: one third of the construction workers who perform work at height presented otoneurological screening results that indicate alteration.
  • Potencial evocado auditivo de longa latência: diferenças na forma de contagem do estímulo raro Artigos Originais

    Bruno, Rubia Soares; Oppitz, Sheila Jacques; Garcia, Michele Vargas; Biaggio, Eliara Pinto Vieira

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: identificar se existe diferença nos achados do Potencial Evocado Auditivo de Longa Latência em relação à latência e amplitude, em diferentes modos de contagem do estimulo raro, sendo contando mentalmente ou marcando no papel (sem memorizar). Métodos: esse estudo teve caráter prospectivo e transversal. A amostra foi composta por conveniência sendo constituída por 49 indivíduos, sendo 29 do gênero feminino e 20 do gênero masculino. Foram realizados os seguintes procedimentos: Inspeção Visual do Meato Acústico Externo, Audiometria Tonal Liminar, Medidas de Imitância Acústica e Potencial Evocado Auditivo de Longa Latência, o qual foi realizado duas vezes, uma após a outra, com os indivíduos atentando ao estímulo raro, começando sempre contando mentalmente e após marcando em um papel. Resultados: houve diferença estatisticamente significante entre as orelhas para as latências de P1, P2 e amplitude de N1 para o método de marcação no papel, da latência de N1 para o método de contagem mental dos estímulos raros, e da amplitude de P2 em ambos os métodos, porém com todos os valores dentro da faixa de normalidade. Além disso, a diferença estatisticamente significante também foi evidente na comparação entre os gêneros, sendo encontrados valores de latência maiores de P2 e N2 para o gênero masculino em ambos os métodos de contagem dos estímulos raros. A amplitude de P1, P2 e P3 foi menor no gênero masculino nas diferentes formas de contagem, sendo no P2 a diferença apenas no método contando mentalmente. Ao compararmos os métodos, houve diferença estatisticamente significante apenas para a latência de P2, a qual foi maior para o método marcando no papel. Conclusão: não houve diferença para as latências e amplitudes dos potenciais evocados auditivos de longa latência na comparação da contagem do estímulo raro (contando mentalmente e marcando no papel) para quase todos os potenciais, com exceção do potencial P2 em relação à latência e amplitude.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: identifying if there are differences in the findings of Long Latency Auditory Evoked Potencial for latency and amplitude in different ways of counting the rare stimulus, being mentally counting or marking on paper (without memorizing). Methods: this study was prospective and transversal. The sample consisted of convenience and comprised by 49 subjects, including 29 females and 20 males.The following procedures were performed: Visual inspection of the external auditory canal, pure tone audiometry, acoustic immittance measures and long latency auditory evoked potentials, which was performed twice, one after the other, with individuals paying attention to the rare stimulus, always starting counting mentally and after marking on paper. Results: there were significant differences between the ears to the P1, P2 latencies and amplitude of N1 for the method of marking on paper and the amplitude of P2 in both methods but with all values within the range normality. In addition, a statistically significant difference was also evident when comparing genders, being found larger latency values of P2 and N2 for males in both counting methods of the rare stimuli. The amplitude of P1, P2 and P3 was lower in males in different ways to count, being in P2 the only difference in the method counting mentally. When comparing the methods, there was a statistically significant difference only to the latency of P2 which was higher values for the method of marking on paper. Conclusion: there were no differences for the latencies and amplitudes of the long latency potentials in comparison of the rare stimulus score (counting mentally and marking on paper) for almost all potentials except for P2 potential regarding to amplitude and latency.
  • Avaliação dos níveis de pressão sonora emitidos pelo aparelho de ressonância magnética Artigos Originais

    Villoria, Eduardo Murad; Francio, Luciano Andrei; Rocha, Liliane Ribeiro; Costa, Dâmares; Pires, Laíze Rosa; Seraidarian, Paulo Isaias; Manzi, Flávio Ricardo

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: mensurar o nível de pressão sonora emitido pelo aparelho de ressonância magnética em funcionamento e verificar as sensações auditivas descritas pelos indivíduos submetidos a este exame após a realização do mesmo. Métodos: foi realizada a mensuração do ruído produzido, durante a aquisição das imagens, por meio de um medidor de nível de pressão sonora (decibelímetro) e a aplicação de um questionário com a finalidade de verificar as sensações auditivas apresentadas por estes indivíduos após a realização do exame. Tal procedimento foi aplicado a 60 indivíduos submetidos ao exame de ressonância magnética do crânio. Resultados: o nível de pressão sonora média apresentada durante a realização do exame foi inferior ao nível de intensidade considerado como risco para lesões auditivas. No entanto, sensações como zumbido, ansiedade, plenitude auricular e alívio após o término do exame foram citados pelos indivíduos após a execução do mesmo. Conclusão: é pertinente o uso de protetores auriculares como medida preventiva para o controle do nível de ruído que atinge a cóclea do indivíduo, minimizando desta forma os efeitos físicos e psicossociais decorrentes da exposição ao ruído.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to measure the sound pressure level emitted by the magnetic resonance imaging in operation and check the auditory sensations described by individuals submitted to this examination after it has been carried out. Methods: the measurement of the deep noise was conducted during image formation in this examination, by means of sound pressure level meter (decibel meter) and the application of a questionnaire for the purpose of checking the hearing sensations presented by those individuals after the exam has been carried out. This procedure was applied to sixty individuals submitted to a magnetic resonance imaging of the skull. Results: it was found that the average of sound pressure level presented while the examination was carried out was lower than the level of intensity considered being a risk for auditory damages. However sensations like tinnitus, anxiety, auricular plenitude and relief after the end of the examination were mentioned by the individuals after it had been carried out. Conclusion: the use of hearing protectors is relevant as a preventive measure for controlling the level of noise that affects the individual's cochlea, thus minimizing the physical and psycho-social effects resulting from noise exposure.
  • Efeitos da perda auditiva, escolaridade e idade no processamento temporal de idosos Artigos Originais

    Lima, Isabela Mizani da Silva; Miranda-Gonsalez, Elisiane Crestani de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: avaliar o efeito da perda auditiva, escolaridade e idade no processamento temporal de idosos. Métodos: foram avaliados 30 idosos, 15 com perda auditiva e baixa escolaridade e (Grupo 1) e 15 com audição normal e maior escolaridade (Grupo 2). Os participantes foram submetidos a avaliação audiológica, triagem cognitiva e avaliação do processamento temporal (resolução e ordenação temporal). Resultados: nota-se que os além da escolaridade os grupos se diferem em relação a idade, os idosos do Grupo 1 são mais velhos (p=0,024) e menos escolarizados (p=0.002). Os idosos do Grupo 1 apresentaram maior limiar e menor porcentagem de reconhecimento de gaps no ruido quando comparados ao desempenho dos idosos do Grupo 2 (GIN Limiar p=0,002; GIN % p=0,005). Os participantes de ambos os grupos apresentaram desempenhos similares na habilidade de ordenação temporal (p=0,691). Nesta amostra houve correlação negativa entre escolaridade e limiar de acuidade temporal (p=0,045), ou seja, quanto maior a escolaridade (em anos) menor o limiar de reconhecimento de gaps. Apesar dos grupos serem distintos em relação a faixa etaria, a idade dos idosos não afetou o desempenho para os testes comportamentais do processamento temporal. Conclusão: Idosos com perda de audição e menor escolaridade apresentam maior prejuizo na habilidade de resolução temporal. Não houve correlação da idade com desempenho nos testes temporais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to assess the effect of age, schooling and hearing loss on temporal processing in elderly. Methods: a total of 30 elderly subjects were assessed comprising 15 with hearing loss and low education (Group 1) and 15 with normal hearing (Group 2). Participants were submitted to audiological assessment, cognitive screening and assessment of temporal processing (resolution and temporal sequencing). Results: the groups differed for schooling and age, with Group 1 subjects being older (p=0.024) and having less schooling (p=0.002). Group 1 subjects also had higher gaps-in-noise (GIN) detection thresholds and lower GIN detection percentage compared to the performance of Group 2 subjects (GIN Threshold p=0.002; GIN % p=0.005). Participants from both groups had similar performance for temporal sequencing ability (p=0.691). In this sample, a negative correlation was found between schooling and temporal acuity threshold (p=0.045), i.e. the higher the schooling (in years) the lower the gap detection threshold. Despite the fact that the two groups differ as to participants' age, this variable did not affect their performance at behavioral temporal processing tests. Conclusion: Temporal resolution ability in elderly individuals with hearing loss and a lesser level of education are impaired to a greater extent. There was no correlation between age and performance at temporal tests.
  • Qualidade de vida e aspectos auditivos de trabalhadores do transporte coletivo urbano Artigos Originais

    Cogo, Lícia Assunção; Fedosse, Elenir; Santos, Valdete Alves Valentins dos

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: avaliar a qualidade de vida de trabalhadores do transporte coletivo urbano, associadamente ao seu conhecimento e queixas sobre audição, zumbido e tontura. Métodos: descritivo, qualitativo e transversal. A coleta foi realizada no Hospital Universitário de Santa Maria, com amostra de 26 profissionais, submetidos à versão abreviada do questionário de avaliação de qualidade de vida - WHO Quality of Life-Bref Questionnaire (WHOQOL - Bref) - e a um questionário sobre conhecimento e queixas relacionadas a audição, tontura e zumbido. Os dados foram analisados por meio do Software Statística versão 9.0, considerando um nível de significância de 5%. Resultados: a amostra caracterizou-se por 100% de indivíduos do sexo masculino, com média de idade de 38,03 anos e tempo médio de serviço de 11,29 anos; 88,46% dos sujeitos trabalhavam em contato direto com o trânsito urbano e expostos a ruídos no ambiente externo à empresa. Quanto ao perfil auditivo, 88,46% referiram ouvir bem. Quanto às queixas: 23,07% relataram zumbido e 26,92% tontura. Com relação aos hábitos de prevenção de perda auditiva, 73,07% referiram não adotar nenhuma conduta. As respostas do WHOQOL-Bref evidenciaram uma boa percepção de qualidade de vida destes sujeitos. Conclusão: os trabalhadores do transporte coletivo avaliados no presente estudo apresentaram um bom nível de qualidade de vida, consideráveis conhecimentos e limitadas queixas no que diz respeito aos temas audição, zumbido e tontura.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: evaluating the quality of life of workers in the urban public transport, in association to its attention and complaints about hearing, tinnitus and dizziness. Methods: descriptive, qualitative and transversal. Data collection was performed at the University Hospital of Santa Maria, with sample of 26 professionals, who underwent abbreviated version of quality of life assessment questionnaire - WHO Quality of Life-Bref Questionnaire (WHOQOL - Bref) - and a questionnaire about knowledge and complaints related to hearing, dizziness and tinnitus. Data were analyzed using the software Statistica version 9.0, considering a 5% significance level. Results: the sample was characterized by 100% of males, with a mean age of 38.03 years and mean duration of 11.29 years of service; 88.46% of the subjects worked in direct contact with urban traffic and exposed to noise in the external environment to the company. As for the audio profile, 88.46% reported good hearing. As for the complaints: 23.07% 26.92% reported tinnitus and dizziness. With regard to hearing loss prevention habits, 73.07% reported not taking any conduct. The WHOQOL-Bref responses showed a good perception of quality of life of these subjects. Conclusion: the workers of public transport in the present study showed a good level of quality of life, considerable knowledge and limited complaints with regard to hearing issues, tinnitus and dizziness.
  • Potenciais evocados auditivos de tronco encefálico em fumantes Artigos Originais

    Martins, Denise Miranda Terra; Garcia, Cristiane Fregonesi Dutra; Baeck, Heidi Elisabeth; Frota, Silvana

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: comparar os resultados dos exames de potenciais evocados auditivos de tronco encefálico em indivíduos não tabagistas e tabagistas. Métodos: foram estudados 40 indivíduos, sendo 20 não tabagistas e 20 tabagistas, com idades entre 20 e 59 anos. Todos os participantes incluídos na pesquisa deveriam apresentar respostas de limiares tonais dentro dos padrões da normalidade e timpanometria tipo A com presença de reflexos acústicos contralaterais e ipsilaterais. Em ambos os grupos foram realizados os potenciais evocados auditivos de tronco encefálico (PEATE), por meio de cliques. Os parâmetros que foram utilizados na comparação dos dois grupos foram as latências absolutas das ondas I, III e V; as interlatências das ondas I-III, I-V e III-V em ambas as orelhas; a diferença da latência interpico I-V entre as duas orelhas e a diferença interaural da latência absoluta da onda V entre as duas orelhas. Resultados: os resultados encontrados mostraram que o grupo de tabagistas apresentou latência I da Orelha Direita (p=0,036), latência V da Orelha Direita (p=0,007), latência V da Orelha Esquerda (p=0,014), interlatência III-V da Orelha Direita (p=0,015) e Orelha Esquerda (p=0,016) significantemente maior que o grupo de não tabagistas. Não houve diferença significante na latência da onda V entre as duas orelhas. Conclusão: os resultados da pesquisa levaram à conclusão de que o tabaco é um fator de risco para o sistema nervoso auditivo central, que pode interferir nas latências e interlatências das ondas do PEATE no grupo de tabagistas quando comparado com o grupo de não tabagistas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to perform a comparative study of brainstem evoked auditory potentials between smokers and non-smokers. Methods: the group studied was composed of 40 individuals, being 20 non-smokers and 20 smokers within the range of 20 to 59 years of age. All participants had to present responses to tonal thresholds within normal range and tympanometry type A, with the presence of ipsilateral and contralateral acoustic reflexes. Both groups underwent brain stem auditory evoked potential (BAEP). The parameters used to compare the two groups were the absolute latencies of waves I, III and V, the inter-latency waves I-III, IV and III-V in both ears, the difference between the IV inter-peak latency between the two ears and the inter-aural difference of wave V absolute latency between the two ears. Results: in our results, it was ascertained that the group of smokers showed latency I in the RE (p= 0.036), latency V in the RE (p= 0.007), latency V in the LE (p=0.014), inter-latency III-V in the RE (p=0.015) and LE (p= 0.016) significantly higher than the non-smokers. There was no significant difference in wave V latency between the two ears. Conclusion: the results of the study led to the conclusion that tobacco is a risk factor for the central auditory nervous system, interfering with latencies and with BAEP inter-wave latencies in the group of smokers when compared to the group of non-smokers.
  • Percepção da família e do terapeuta sobre a evolução de crianças em uma abordagem interdisciplinar de intervenção precoce Artigos Originais

    Pichini, Fernanda dos Santos; Rodrigues, Nathana da Graça Sartori; Ambrós, Tatiane Medianeira Baccin; Souza, Ana Paula Ramos de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar e comparar a percepção dos pais e dos terapeutas referente aos efeitos da intervenção precoce no desenvolvimento de seus filhos, bem como acerca da evolução da criança e perspectivas futuras. Métodos: participaram deste estudo nove sujeitos, incluídos na clínica de Intervenção Precoce. Para a coleta dos dados realizaram-se entrevistas com os pais e/ou responsáveis pelas crianças e com os terapeutas de referência, as quais foram gravadas em áudio e transcritas literalmente. As informações foram analisadas qualitativamente e confrontadas, considerando os aspectos do desenvolvimento linguístico, motor, social e psíquico das crianças. Resultados: dos nove sujeitos analisados, sete apresentaram percepção parental e terapêutica semelhante para as questões do desenvolvimento abordadas e em dois casos houve divergência entre a visão dos familiares e dos terapeutas acerca do desenvolvimento das crianças, em que os familiares demonstram expectativas muito distintas das dos terapeutas quanto ao futuro dos filhos. Em relação à comunicação, todos os pais percebem avanços como as terapeutas. Conclusão: a percepção das terapeutas e pais demonstrou efeitos positivos da intervenção precoce interdisciplinar, manifestada na concordância de pontos de vista em relação aos sete dos nove sujeitos analisados. O estudo reforçou, ainda, a importância de se realizar a escuta qualificada das dificuldades da família quanto à limitação de seus filhos e orientá-las adequadamente a depender da patologia e/ou distúrbio apresentado.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to analyze and to compare parents and therapists perceptions regarding of early intervention effects in developing of their children, as well as child's development and future outlook. Methods: this research studied nine individuals from Early Intervention Clinic. Parents and responsible were interviewed. They were recorded and literately transcribed. The information was analyzed qualitatively and confronted considering the following child development aspects: linguistic, motor, social and psychic. Results: seven out of nine individuals analyzed showed similar parental and therapeutic perception concerning the development characteristics analyzed. In two cases, there was disagreement between family members and therapists regarding children development, when family members expressed different expectations from the therapists about the future of their child. Regarding communication advances, all parents and therapist realized improvements. Conclusions: the perception of therapists and parents demonstrated positive effects of interdisciplinary early intervention as manifested in the concordance between therapists and parents views in seven out of nine individuals analyzed. This study also reinforced the importance of conducting a qualified monitoring of family difficulties regarding to limitation of their children and guide them appropriately depending on the disease or disorder presented.
  • Comparação da leitura de escolares com gagueira em duas condições de escuta: habitual e atrasada Artigos Originais

    Buzzeti, Paula Bianca Meireles de Moura; Fiorin, Michele; Martinelli, Natália Lira; Cardoso, Ana Cláudia Vieira; Oliveira, Cristiane Moço Canhetti de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: comparar os efeitos imediatos do atraso na retroalimentação auditiva na tarefa de leitura oral em escolares com gagueira do desenvolvimento persistente. Métodos: estudo aprovado pelo Comitê de Ética da Instituição (n°0714/2013). Participaram 16 escolares, com idade de 8 a 17 anos, sendo 11 do gênero masculino e 5 do feminino, separados em dois Grupos Experimentais (GE1 e GE2) de 8 participantes cada; o GE1 composto de participantes com gagueira moderada e o GE2 com gagueira grave ou muito grave. Os procedimentos utilizados foram: avaliação audiológica, avaliação da fluência na fala espontânea e avaliação da fluência na leitura oral em duas condições de escuta: com Retroalimentação Auditiva Habitual - RAH e atrasada - RAA. O software Fono Tools junto com o Adaptador Andrea PureAudio USB-AS e microfone auricular Karsect HT-2 foram utilizados para provocar o efeito da RAA e gravar a fala. Resultados: o efeito da retroalimentação auditiva atrasada ocasionou redução das disfluências típicas da gagueira em ambos os grupos, porém a frequência de outras disfluências aumentou no grupo de gagueira moderada e diminuiu no grupo com gagueira grave/muito grave e, desta forma, o total de disfluências apresentou uma diminuição mais significativa no GE2. A diferença foi estatisticamente significante apenas na comparação intergrupos das disfluências típicas da gagueira, na situação de retroalimentação auditiva habitual. Conclusões: o atraso na retroalimentação auditiva não ocasionou efeitos significantes na leitura em ambos os grupos, entretanto há uma tendência do efeito ser considerado positivo para o grupo com gagueira grave/muito grave.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to compare the immediate effects of delayed auditory feedback in oral reading task of school-age children with persistent developmental stuttering. Methods: this study was approved by the Institutional Ethics Committee (n° 0714/2013). Participated 16 school-children aged 8-17 years, 11 males and 5 females, divided into two experimental groups (EG1 and EG2) with 8 participants each; EG1 composed by participants with moderate stuttering and EG2 with severe or very severe stuttering. The procedures employed were: audiologic evaluation, fluency assessment in spontaneous speech and evaluation of oral reading fluency, in two listening situations: with Nonaltered Auditory Feedback - NAF and Delayed - DAF. The Fono Tools software along with Andrea PureAudio USB -AS adapter and headset microphone Karsect HT- 2 were employed to cause the effect of the DAF and to record speech. Results: the effect of the delayed auditory feedback led to reduction of stuttering-like disfluencies in both groups, but the frequency of other disfluencies increased in the moderate stuttering group and decreased in the group with severe / very severe stuttering and thus, total disfluencies showed a more significant decrease in EG2. There were statistically significant differences for oral reading only in intergroup comparison for stuttering-like disfluencies, at nonaltered auditory feedback situation. Conclusions: the delayed auditory feedback did not cause significant effects during oral reading in both groups, however the effect may tend to be considered as positive for the group with severe / very severe stuttering.
  • Contribuições da consciência fonológica e nomeação seriada rápida para a aprendizagem inicial da escrita Artigos Originais

    Rosal, Angélica Galindo Carneiro; Cordeiro, Ana Augusta de Andrade; Silva, Ana Carolina Francisca da; Silva, Ronildo Lima; Queiroga, Bianca Arruda Manchester de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: investigar a contribuição da consciência fonológica e nomeação seriada rápida para a aprendizagem inicial da escrita. Métodos: participaram do estudo 100 crianças, na faixa etária de três a seis anos e onze meses, matriculadas na educação infantil de uma creche e uma escola municipal da cidade do Recife. Utilizou-se como instrumentos de avaliação o Teste de Consciência Fonológica, a tarefa de Nomeação Seriada Rápida e um roteiro de avaliação da escrita. Os dados foram transcritos e analisados conforme a estatística descritiva e inferencial. Resultados: observou-se que o aumento da faixa etária está diretamente relacionado ao desenvolvimento dos níveis de consciência fonológica, assim como com a diminuição dos erros e do tempo para execução das tarefas de NSR. Verificou-se que as crianças com mais de quatro anos, tiveram um desempenho em consciência fonológica aquém do esperado para sua idade. Dentre as habilidades de consciência fonológica, a consciência silábica obteve melhores índices de pontuações, podendo-se observar grande dificuldade dos participantes nas tarefas de consciência fonêmica. Com relação a escrita, a maioria das crianças estavam na fase pré-silábica. Foi possível verificar correlações significantes entre as habilidades de consciência fonológica com a nomeação seriada rápida e escrita. Conclusão: a consciência fonológica e nomeação seriada rápida contribuem para a aprendizagem inicial da escrita, sendo importante o estímulo destas habilidades antes do ciclo de alfabetização, o que pode favorecer este processo e sinalizar, precocemente, eventuais problemas de aprendizagem. O baixo desempenho nas tarefas pode ser sugestivo da influência de fatores socioeducacionais, devendo-se considerar o contexto de vida da criança e as experiências educativas vivenciadas na família e escola.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to investigate the contribution of phonological awareness and rapid serial naming for the initial learning of writing. Methods: the study involved 100 children of both sexe, aged from two to six years and eleven months , enrolled in early childhood education from a nursery and a school hall in the in the city of Recife. Was used as assessment tools Test of Phonological Awareness, a task of Rapid Serial Naming and script writing evaluation. Data were transcribed and analyzed according to descriptive and inferential statistic. Results: it was observed that increasing age is directly related to the development of phonological awareness levels and reduction of errors and the time for performance of the tasks of rapid serial naming. Among the phonological awareness, syllable awareness scores obtained better rates, can be observed in great difficulty participating in the tasks of phonemic awareness. It was possible to identify significant correlations between phonological awareness, rapid serial naming and writing. Conclusion: the rapid serial naming contribute to early learning of reading and writing, with the encouragement of these important skills before literacy cycle, favoring this process and signaling potential learning problems early. The poor performance on tasks can be suggestive of the influence of socioeducational factors, one should consider the context of the child's life and the lived educational experiences in the family and school.
  • Perfil alimentar e desenvolvimento motor oral dos neonatos nascidos com baixo peso Artigos Originais

    Melo, Adriana de Medeiros; Martins, Thamyres Grazielle dos Santos; Santos, Tuany Lourenço dos; Silva, Aline dos Santos; Santos, Nayara Nerlin da Silva

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: descrever o perfil alimentar e analisar o Sistema Sensório Motor Oral em neonatos prematuros e de baixo peso que participaram ou não do Método Canguru. Métodos: trata-se de um estudo observacional não-intervencionista, quantitativo, realizado com 60 neonatos prematuros e de baixo peso. Foi utilizado um formulário específico para descrição do perfil alimentar. Nas avaliações do sistema sensório motor oral dos neonatos utilizou-se, o protocolo de Castro(1). Resultados: os neonatos prematuros e de baixo peso avaliados formaram dois grupos: 30 participantes do Método Canguru (G1) e 30 não participantes deste método (G2). Apresentaram Idade Gestacional de 25 a 36 semanas, sendo 34 do sexo feminino e 26 do sexo masculino; 8 neonatos se alimentavam por sonda, 46 por aleitamento materno exclusivo, 4 recebiam aleitamento materno e copinho; e 1 apenas pelo copinho. No Grupo1, 9(30%) neonatos apresentaram todos os reflexos orais dentro do esperado. Já no Grupo 2, 12 (40%) apresentou todos os reflexos presentes. Conclusão: este estudo revela que os neonatos que passaram pelo Método Canguru não obtiveram diferença estatisticamente significante em relação ao perfil alimentar e ao sistema sensório motor oral, quando comparados aos neonatos que não passaram por esse método.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purposes: to describe the feeding profile and analyze the Oral Sensory Motor System of preterm low birth weight who participated or not the Kangaroo method. Methods: this is a non-interventional, observational quantitative study with 60 preterm low birth weight. A specific form was used to describe the feeding profile. Evaluations of Oral Sensory Motor System were made by the protocol of Castro(1). Results: preterm and low birth weight babies evaluated formed two groups: 30 participants of the Kangaroo Method (G1) and 30 non-participants of this method (G2). They presented Gestational Age 25-36 weeks, which were 34 female and 26 male; 8 children were fed by nasogastric tube, 46 by exclusive breastfeeding, 4 fed through the cup and 1 just by the cup. In the Grupo1,9 (30%) infants showed oral reflexes as expected. In the Group 2, 12 (40%) showed all reflexes. Conclusion: this study shows that babies who went through the kangaroo method do not revealed statistically significant difference in relation to the feeding profile and oral sensory motor system, when compared to babies who did not went through this method.
  • Determinação da amplitude dos movimentos mandibulares em crianças do estado da Bahia Artigos Originais

    Benevides, Silvia Damasceno; Araujo, Roberto Paulo; Ribeiro, Camila de Oliveira; Mello, Sandra Maria Ferraz

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: determinar a amplitude dos movimentos mandibulares de crianças brasileiras, do Estado da Bahia, de acordo com a idade, gênero e altura. Métodos: participaram do estudo 181 escolares de 8 a 12 anos, todos assintomáticos para Disfunção Temporomandibular, segundo o Research Diagnostic Criteria/ Temporomandibular Disorders, RDC/TMD. Realizaram-se as medidas da amplitude da abertura bucal máxima, lateralidade direita, lateralidade esquerda e protrusão. As medidas foram feitas com o paquímetro digital Starret Serie 799. A análise estatística foi STAT versão 11. Aplicou-se a regressão multivariada das medidas obtidas destacando-se gênero, idade e altura como interferentes para amplitude dos movimentos mandibulares (P˂0,05). Resultados: 1. masculino/altura (131,45 ≥ 146,05cm); abertura bucal máxima 48,07 a 50,29mm; lateralidade direita 8,19 a 8,55mm; lateralidade esquerda 7,88 a 8,51mm e protrusão 6,72 a 8,30mm. 2. feminino/altura (129,68 ≥ 142,64cm): abertura bucal máxima 47,15 a 50,71mm; lateralidade direita 7,27 a 8,58mm; lateralidade esquerda 7,66 a 8,21mm e protrusão 6,51 a 7,22mm. 3. masculino /idade: abertura bucal máxima 47,52 a 50,84mm; lateralidade direita 7,76 a 8,85mm; lateralidade esquerda 7,93 a 9,36mm; protrusão 6,60 a 8,50mm. 4. feminino/idade: abertura bucal máxima 47,16 a 50,7mm; lateralidade direita 7,53 a 8,60mm; lateralidade esquerda 7,42 a 8,30mm; protrusão 6,41 a 7,48mm. Conclusão: os valores da amplitude dos movimentos mandibulares de acordo com idade, gênero e altura, para a população estudada, foram descritos e podem contribuir como um referencial que pode auxiliar na avaliação funcional do sistema mastigatório.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to determine the mandibular range of motions of Brazilian children, in the State of Bahia, according to age, gender and height. Methods: the study involved 181 schoolchildren aged 8 to 12 years, all asymptomatic for temporomandibular dysfunction, according to the Research Diagnostic Criteria / Temporomandibular Disorders, RDC / TMD. There were measurements of the range of the maximal mouth opening, right laterality, left laterality and protrusion. The measurements were made with the digital caliper Starrett Series 799. Statistical analysis was STAT version 11. Multivariate regression was applied to the measurements obtained with emphasis on gender, age and height as interfering in the mandibular range of motions (P<0.05). Results: 1. male/height (131,45 ≥ 146,05cm); maximal mouth opening 48,07 to 50,29mm; right laterality 8,19 to 8,55mm; left laterality 7,88 to 8,51mm and protrusion 6,72 to 8,30mm. 2. Female/height (129,68 ≥ 142,64cm): maximal mouth opening 47,15 to 50,71mm; right laterality 7,27 to 8,58mm; left laterality 7,66 to 8,21mm and protrusion 6,51 to 7,22mm. 3. male/age: maximal mouth opening 47,52 to 50,84mm; right laterality 7,76 to 8,85mm; left laterality 7,93 to 9,36mm; protrusion 6,60 to 8,50mm. 4. female/age: maximal mouth opening 47,16 to 50,7mm; right laterality 7,53 to 8,60mm; left laterality 7,42 to 8,30mm; protrusion 6,41 to 7,48mm. Conclusion: the values of the mandibular range of motions according to age, gender and height, for the subjects studied, were described and could serve as a reference assisting the functional evaluation of the masticatory system.
  • Avaliação clínica e eletromiográfica da mastigação nos diferentes padrões de crescimento facial Artigos Originais

    Prates, Luciele da Silva; Gois, Marjana; Berwig, Luana Cristina; Blanco-Dutra, Ana Paula; Busanello-Stella, Angela Ruviaro; Silva, Ana Maria Toniolo da

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar a função mastigatória nos diferentes padrões faciais de crescimento por meio da avaliação clínica e eletromiográfica dos músculos masseteres e temporais anteriores. Métodos: foram selecionadas 65 crianças entre seis e 12 anos de idade, de ambos os sexos, que se adequaram aos critérios do estudo. Foi realizada avaliação clínica da mastigação tendo por base o protocolo MBGR e a avaliação eletromiográfica dos músculos masseteres e temporais anteriores, mediante mastigação contínua direcionada. Os dados foram analisados considerando nível de significância de 5%. Resultados: na avaliação clínica da mastigação, não foi observada diferença significante entre os três padrões faciais estudados, apenas tendência à significância para as contrações musculares não esperadas, sendo observada maior ocorrência nos dolicofaciais (66,67%), seguido dos mesofaciais (46,67%) e braquifaciais (26,83%). Na avaliação eletromiográfica da mastigação, não foi observada diferença significante entre os três grupos estudados. Ao comparar os músculos para cada padrão facial, verificou-se nas crianças braquifaciais maior atividade elétrica do músculo masseter direito em relação ao temporal direito e maior atividade elétrica do músculo temporal esquerdo em relação ao músculo temporal direito (p=0,049). Conclusão: os resultados das avaliações clínica e eletromiográfica da mastigação não se diferiram nos padrões faciais, sugerindo que o padrão por si só não é determinante nas modificações da função mastigatória e que estas podem estar relacionadas a outras variáveis não consideradas neste estudo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: Purpose: to analyze masticatory function within different facial types through clinical and electromyographic evaluation of masseter and anterior temporalis muscles. Methods: sixty-five children aged six to 12 years old, males and females, who met the study criteria, were selected. The clinical evaluation of mastication was performed based on the MBGR protocol, as well as the electromiography of masseter and anterior temporalis muscles, on the right and left side in directed continued mastication. The data were analyzed considering the significance level of 5%. Results: in the clinical evaluation of mastication, no significant differences between the three facial types studied were observed, except for a tendency to significance in unexpected muscle contractions, with the highest occurrence observed in dolichofacials (66.67%), followed by mesofacials (46.67%) e brachyfacials (26.83%). Through electromyographic evaluation, no significant differences between the three groups studied were observed. Comparing the muscles within each facial type, a higher electrical activity of the right masseter muscle over the right temporal, and a higher electrical activity of the left temporal muscle over the right temporal muscle (p=0.049) was verified. Conclusion: the results of clinical and electromyographic evaluations of mastication did not differ within the facial types, suggesting that the pattern of facial growth itself is not a determinant in the modifications of the masticatory function and these modifications might be related to other variations not taken into account in this study.
  • Aspectos clínicos e psicossociais avaliados por critérios de diagnóstico para disfunção temporomandibular Artigos Originais

    Piccin, Chaiane Facco; Pozzebon, Daniela; Chiodelli, Laís; Boufleus, Jalusa; Pasinato, Fernanda; Corrêa, Eliane Castilhos Rodrigues

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar a associação entre a classificação de diagnósticos clínicos (dor miofascial, desordem discal e articular) e a graduação de dor crônica, depressão e sintomas físicos não específicos em sujeitos com disfunção temporomandibular. Métodos: foram incluídos 32 pacientes, com média de idade de 28,71±4,66 anos. Como instrumento de avaliação, foi utilizado o Critério de Diagnóstico para Pesquisa das Desordens Temporomandibulares - Eixo I e II. Quanto ao grupo diagnóstico, 88,13% dos indivíduos apresentaram diagnóstico misto, sendo 43,75% dos grupos I e III (distúrbios musculares e articulares) e 34,38% dos grupos I, II e III (distúrbios musculares, articulares e deslocamento de disco). Resultados: de acordo com o eixo II, 96,88% dos participantes foram classificados com dor crônica grau I e II (baixa incapacidade e baixa intensidade; baixa incapacidade e alta intensidade). Graus moderado e grave de depressão foram observados em 84,38% dos participantes. Na avaliação de sintomas físicos não específicos incluindo e excluindo dor, respectivamente, 59,38% apresentaram sintomas severos e 71,88% apresentaram sintomas moderados e severos. Verificou-se relação significante dos diagnósticos clínicos de disfunção temporomandibular com o grau de sintomas físicos não específicos incluindo dor. Conclusão: alguns aspectos clínicos e psicossociais estão associados em pacientes com disfunção temporomandibular, observando uma multiplicidade de diagnósticos clínicos com a presença de uma relação significante entre os diagnósticos clínicos encontrados e a presença de sintomas físicos inespecíficos com dor. Queixa de maior gravidade de sintomas físicos foi encontrada em pacientes com diagnóstico clínico múltiplo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to analyze the association between the classification of clinical diagnoses (myofascial pain, disk displacement and joint disorder) and chronic pain grade, depression and non-specific physical symptoms in subjects with temporomandibular disorder. Methods: 32 patients, mean age 28.71±4.66 years, were included. The assessment tool used was the Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders - Axis I and II. Regarding the diagnostic group, 88.13% of patients showed mixed conditions, with 43.75% from groups I and III (muscle and joint disorders) and 34.38% from groups I, II and III (muscle and joint disorders, and disk displacement). Results: according to Axis II, 96.88% the participants were classified as having chronic pain, grade I and II (low disability and low intensity; low disability and high intensity). Moderate and severe degrees of depression were observed in 84.38% of the participants. In the assessment of non-specific physical symptoms including and excluding pain, respectively, 59.38% showed severe symptoms and 71.88% had moderate and severe symptoms. There was a significant relationship between the clinical diagnosis of temporomandibular disorder and the degree of non-specific physical symptoms including pain. Conclusion: some clinical and psychosocial factors are associated in patients with temporomandibular disorder, observing a variety of clinical diagnoses with a significant relationship between clinical diagnoses and the presence of non-specific physical symptoms with pain. Complaints of greater severity of physical symptoms were found in patients with multiple clinical diagnoses.
  • Avaliação da capacidade e comprometimento funcional em pacientes traqueotomizados de um hospital público de Curitiba Artigos Originais

    Gomes, Regina Helena Senff; Santos, Rosane Sampaio

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: avaliar e descrever os graus de capacidade e comprometimento funcionais em pacientes traqueotomizados de um hospital público e suas inter-relações. Métodos: estudo caso-controle, quantitativo, descritivo e transversal, realizado em um hospital terciário, vinculado ao Sistema Único de Saúde. A capacidade e comprometimento funcional foram avaliados por meio do Índice de Barthel e da Escala de Desempenho de Karnofsky, em pacientes traqueotomizados e não traqueotomizados em quatro unidades de internação. O grupo de estudo foi pareado com o grupo controle levando-se em conta a idade, o sexo e a doença que ocasionou a internação. Resultados: a amostra foi composta por 52 pacientes, 30 do sexo masculino e 22 do sexo feminino. A média de idade entre o grupo de estudo foi de 55,4 anos e no grupo controle de 55,1 anos. A análise estatística do Índice de Barthel no grupo de estudo classificou 84,62% dos pacientes como totalmente dependentes para a realização dos dez domínios do instrumento, ao contrário do grupo controle no qual somente 15,38% dos pacientes apresentaram este grau de dependência física e 53,85% mostravam total independência às mesmas atividades. O levantamento da escala Karnofsky evidenciou que 57,69% do grupo estudo apresentava escore de 40%, diferentemente do grupo controle no qual 42,31% obteve escore de 90%. Conclusão: houve implicação da capacidade e comprometimento funcional nos pacientes traqueotomizados, fato que demanda novo olhar da equipe multidisciplinar frente às incapacidades e demonstra que independente da traqueotomia facilitar o desmame da ventilação mecânica e consequentemente o período de internação, causa importante impacto na qualidade de vida.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purposes: to evaluate and describe the degrees of capacity and functional disability in tracheostomized patients of a public hospital and their interrelations. Methods: quantitative, descriptive, cross-cutting, case-control study carried out at a tertiary hospital from the Unified Health System. Capacity and functional disability were assessed using the Barthel Index and the Karnofsky Performance Scale in tracheostomized and non-tracheostomized patients in four hospital wards. The study group was matched with a control group taking into account age, gender and illness that led to hospitalization. Results: the sample consisted of 52 patients, 30 males and 22 females. The mean age of the study group was 55.4 years and in the control group, 55.1 years. Statistical analysis of the Barthel Index in the study group scored 84.62% of patients as totally dependent to perform the ten domains of the instrument, differing from the control group with only 15.38% of patients presenting this degree of physical dependence while 53.85% showed complete independence in the same activities. Karnofsky scale assessment showed that 57.69% of the study group had a 40% score, unlike the control group with 42.31% scoring 90%. Conclusion: there was capacity hindrance and functional disability in the tracheostomized patients, which demands a new look on the part of the multidisciplinary team confronting disabilities, and showing that despite tracheostomy facilitates weaning off mechanical ventilation and consequently the hospitalization period, it causes important impact on quality of life.
  • Concordância entre classificação das queixas obtidas nas triagens e diagnóstico fonoaudiológico de crianças de 0-12 anos Artigos Originais

    Cesar, Liane Ribeiro; Reis, Roberta Alvarenga; Stefani, Fabiane Miron

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar a concordância entre a classificação das queixas fonoaudiológicas encontradas na triagem com os resultados das avaliações específicas de cada área em uma clínica-escola de Fonoaudiologia no sul do Brasil. Métodos: estudo descritivo, retrospectivo, de corte transversal, a partir de dados secundários, coletados de 133 prontuários das crianças com idade até 12 anos. A classificação das queixas encontradas nas triagens foi comparada com os diagnósticos atribuídos após a avaliação. Foram classificados 3 grupos: Grupo 1 - totalmente em acordo: Quando houve queixas e diagnósticos idênticos em número e classificação; Grupo 2 - Parcialmente em desacordo: Queixas e diagnósticos iguais, mas havendo outros discordando em número ou em área da Fonoaudiologia; e Grupo 3 - Totalmente em desacordo: Quando houvesse discordância entre queixas e diagnósticos, em número e classificação. Resultados: a prevalência foi de 61% para o sexo masculino. A média de idade foi de sete anos e dois meses. Não houve diferença significante entre os valores dos grupos 1 e 2, 47,4% e 46,6% respectivamente. O grupo 3 teve apenas 6%. As queixas que mais foram relatadas na triagem foram classificadas em Motricidade Orofacial (34,9%), Fala (23,1%), Linguagem (13,4%) e Fonologia (8,6%). Os diagnósticos mais encontrados foram: Motricidade Orofacial (39,8%), Fonologia (20,4%), Linguagem (11,8%), Fala (6,5%). A classificação das queixas e diagnósticos que obtiveram maior concordância foram: Fonologia, Motricidade Orofacial, Disfluência e Linguagem. Apresentou maior discordância a queixa de voz. Conclusão: houve concordância entre os resultados da triagem e do diagnóstico, em número e área fonoaudiológica , sendo que a maior foi referente à classificação de queixas e diagnósticos em Motricidade Orofacial.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to analyze the correlation between the classification of speech pathology findings on screening with the results of specific assessments of each area in a speech pathology university clinic in southern Brazil. Methods: a descriptive, retrospective, cross-sectional study with secondary data collected from medical records of 133 children under 12 years old. The classification of complaints found during screening were compared with the diagnoses given after evaluation. They were classified into 3 groups: Group 1 - Full correlation: When the complaints and diagnoses were identical in number and classification; Group 2 - Partial correlation: Equal complaints and diagnoses, however, are others disagreeing in number or in the area of Speech Pathology and Group 3 - No correlation: When there was correlation between complaints and / or diagnosis, in number and classification. Results: there was prevalence of 61 % males. The average age was seven years and two months. There was no significant difference between the values ​​of groups 1 and 2: 47.4 % and 46.6 % respectively. Group 3 had only 6 % correlation. The complaints that were reported during screening were classified as Orofacial Motricity (34.9 %), Speech (23.1 %) , Language (13.4%) and Phonology (8.6%). The most frequent diagnoses were : Orofacial Motricity (39.8%), Phonology (20.4%), Language (11.8%), Speech (6.5%). The complaints and diagnoses that had higher correlation were: Phonology, Orofacial Motricity, Stuttering and Language. There was greater disagreement for complaints about voice. Conclusion: there was correlation between the results for screening and diagnosis, in number and speech pathology areas, with the highest values concerning the classification of complaints and diagnoses for Orofacial Motricity.
  • Assistência integral ao recém-nascido prematuro: implicações das práticas e da política pública Artigos Originais

    Klossoswski, Diulia Gomes; Godói, Vanessa Cristina de; Xavier, Cesar Rey; Fujinaga, Cristina Ide

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: compreender a forma como ocorre a assistência ao recém-nascido prematuro, conforme preconiza a política pública de saúde Método Canguru, a partir da percepção dos profissionais envolvidos na assistência. Métodos: trata-se de um estudo descritivo de delineamento qualitativo. Foram realizadas entrevistas com profissionais da área da saúde, sobre a assistência à saúde de bebês prematuros. Participaram da pesquisa dezoito profissionais da saúde. Destes, três eram assistentes sociais, quatro enfermeiras, dois fonoaudiólogos, dois nutricionistas, dois psicólogos, quatro técnicos de enfermagem e um médico. Todos os entrevistados eram do sexo feminino. As entrevistas foram encerradas a partir da saturação das respostas, pois não houve mais elementos significativos. A realização das entrevistas ocorreu na Secretaria Municipal de Saúde, no Consórcio Intermunicipal de Saúde e no Hospital Santa Casa, todas as instituições de um município do estado do Paraná. A técnica utilizada para análise dos dados, mediante Análise do Conteúdo, foi a Análise Temática. Resultados: foram elencados dois núcleos temáticos para a discussão: A fragmentação do cuidado ao prematuro e as famílias; Contradições entre as práticas profissionais e a política pública instituída. Considera-se não haver acompanhamento efetivo para os prematuros e questiona-se a continuidade nos atendimentos, para uma assistência integral. Observa-se que os profissionais desconhecem o que a política pública preconiza, e valorizam a atenção e cuidado hospitalar. Conclusão: os desajustes são claros em todos os serviços de saúde, e então, não há o cumprimento da política.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to understand how the care for preterm newborns has been done, as recommended by the public health policy Kangaroo Method, from the perception of the professionals involved in the care. Methods: this is a descriptive study of qualitative design. Interviews were conducted with health professionals on the health care of premature babies. The participants were eighteen health professionals. From these ones, three were social workers, four nurses, two speech therapists, two nutritionists, two psychologists, four nursing technicians and a doctor. All respondents were female. The interviews were closed from the saturation of answers as there were no more significant elements. The completion of the interviews took place in the City Health Department, Inter-municipal Consortium of Health and in the Hospital Santa Casa, all institutions of a municipality in the state of Paraná. The technique used for data analysis through content analysis was the thematic analysis. Results: two thematic topics for discussion were listed: The fragmentation of care of premature and families; and the contradictions between the professionals and the established public policy practices. It is considered that there is not effective monitoring for premature and it is questioned the continuity of care for comprehensive health care. It is observed that the professionals do what public policy advocates, and they value the care and hospital care. Conclusion: the misfits are clear in all health services, so there is not compliance with the policy.
  • Pacientes com câncer de laringe no Nordeste: intervenção cirúrgica e reabilitação fonoaudiológica Artigos Originais

    Silva, Elthon Gomes Fernandes da; Dornelas, Rodrigo; Freitas, Maria Clara Rodrigues de; Ferreira, Léslie Piccolotto

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: caracterizar a assistência hospitalar em pacientes com câncer de laringe, na perspectiva da intervenção cirúrgica e reabilitação fonoaudiológica ofertada pelo Sistema Único de Saúde (SUS) na região Nordeste. Métodos: estudo epidemiológico descritivo, que contou com dados secundários obtidos via consulta à base de dados DATASUS, tendo levantado informações referentes ao período de janeiro de 2008 a dezembro de 2012. Resultados: aumento do número de casos de câncer de laringe com o passar dos anos, predominância do sexo masculino, aumento no número de internações, laringectomia parcial como procedimento médico mais utilizado e a maior quantidade de fonoaudiólogos vinculados ao SUS foi observada em Pernambuco. Conclusão: a assistência hospitalar aos pacientes com câncer de laringe contempla estratégias como procedimentos cirúrgicos e intervenção fonoaudiológica. Faz-se necessário que essa assistência contemple aspectos direcionados à prevenção de doenças, pois a informação em saúde, por meio de estratégias educativas, pode contribuir para o diagnóstico precoce e tratamento da doença.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to describe the hospital care provided to patients with laryngeal cancer in the Northeast of Brazil and the possibilities of surgical intervention and speech rehabilitation funded by Brazil's unified health system (SUS). Methods: this is a descriptive epidemiological study, which relied on secondary data obtained by searching the DATASUS database for information referring to the period between January 2008 and December 2012. Results: the study showed an increase in the number of cases of laryngeal cancer over the years, a predominance of male patients, and a larger number of hospitalizations; it also evidenced that the partial laryngectomy is the most frequent medical procedure, and that the state of Pernambuco has the largest number of speech therapists associated with the SUS. Conclusion: the provision of hospital care to patients with laryngeal cancer contemplates strategies such as surgical procedures and speech rehabilitation. This care should include aspects associated with disease prevention, as health information conveyed by means of educational programs may contribute to the early diagnosis and treatment of the illness.
  • Sintomas vocais e causas autorreferidas em professores Artigos Originais

    Silva, Gislayne Januaria da; Almeida, Anna Alice; Lucena, Brunna Thaís Luckwu de; Silva, Maria Fabiana Bonfim de Lima

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: associar os sintomas vocais e suas possíveis causas autorreferidas por professores de escolas públicas do município de João Pessoa-PB. Métodos: 121 professores de quatro escolas de ensino fundamental e médio da rede pública responderam ao questionário de autopercepção Condição de Produção Vocal do Professor. Neste questionário foram analisados dados pessoais (idade, sexo, estado civil, escolaridade); situação funcional (carga horária e tempo de magistério) e aspectos vocais, principalmente relacionados aos sintomas e causas. A análise dos dados foi realizada por meio do teste de associação Qui-Quadrado. Resultados: os sintomas vocais mais referidos foram rouquidão, falha na voz, voz grossa, voz fraca e falta de ar. As causas mais citadas foram uso intensivo da voz, estresse, alergia e exposição ao barulho. Foi possível constatar que, na opinião dos professores, a rouquidão está associada ao uso intensivo da voz e à infecção respiratória; a perda da voz ao uso intensivo da voz; a falta de ar à alergia; a falha na voz ao uso intensivo da voz; e a voz fraca está associada à infecção respiratória, à exposição ao barulho e ao uso intensivo da voz. Conclusão: os dados indicam, portanto, que os professores participantes desta pesquisa percebem que tanto os fatores externos (exposição ao barulho) interferem na produção vocal, assim como os relacionados à saúde e a voz (alergia, infecções respiratórias e o uso intensivo da voz).

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to associate vocal symptoms and their possible self-reported causes, which were referred by teachers from public schools in the city of João Pessoa, PB state. Methods: 121 teachers from four primary and secondary public schools responded to the Teacher Vocal Production Condition self-perception questionnaire. In this questionnaire, personal data (age, gender, marital status, education); functional status (workload and teaching time) and vocal aspects, mainly related to symptoms and causes, were analyzed. Data analysis was performed using the chi-square association test. Results: the most reported vocal symptoms were hoarseness, voice failure, deep voice, weak voice and breathlessness. The most cited reasons were extensive use of voice, stress, allergies and noise exposure. It was found that, in the opinion of teachers, hoarseness is associated with intensive use of voice and respiratory infection; voice loss is associated to the intensive use of voice; breathlessness is associated with allergy; voice failure is associated with the intensive use of voice; and weak voice is associated with respiratory infection, exposure to noise and the intensive use of the voice. Conclusion: therefore, this study data indicate that teachers participating in this survey perceive that both external factors (exposure to noise) and aspects related to health and voice (allergies, respiratory infections and the intensive use of voice) interfere in vocal production.
  • Autopercepção das condições de trabalho por professores de ensino fundamental Artigos Originais

    Gomes, Nayara Ribeiro; Medeiros, Adriane Mesquita de; Teixeira, Letícia Caldas

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: investigar a percepção dos aspectos ambientais e psicossociais do trabalho de professores de escolas públicas de ensino fundamental e relacionar aos sintomas de desconforto vocal. Métodos: estudo transversal com amostra probabilística de professores de escolas municipais. Participaram do estudo 90 indivíduos (18 homens e 72 mulheres) distribuídos nas faixas etárias de 24 a 65 anos. O instrumento de investigação foi um questionário com 40 questões composto por 5 blocos de perguntas. Foram realizadas: análise descritiva e analise de regressão linear uni e multivariada para verificar as associações entre o número de sintomas vocais e as condições de trabalho dos professores. Resultados: aproximadamente um terço dos professores (34,4%) relataram a presença dos 8 sintomas vocais (média=5,6/DP=2,4). Com relação às características do ambiente de trabalho, a maior parte dos docentes refere ruído elevado ou insuportável como competição sonora ao uso da voz, sendo (43,3%) da sala de aula, e (41,1%) da escola. Quanto aos aspectos psicossociais do trabalho 54,4% dos professores relatou baixa demanda psicológica e 55,6% baixo suporte social. No modelo multivariado final, a variável que apresentou associação com número de sintomas foi o ruído dentro da sala de aula. Conclusão: professores de ensino fundamental apresentam elevado número de sintomas de desconforto vocal. O desconforto vocal se associa significativamente com a presença do ruído em sala de aula. A relação entre os aspectos psicossociais do trabalho e os problemas de voz, apesar de não ter se diferenciado quanto ao número de sintomas vocais neste estudo, precisa ser investigada.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to investigate public elementary school teachers' perception about the environmental and psychosocial aspects of their work and relating this perception to vocal discomfort symptoms. Methods: cross-sectional study encompassing a probabilistic sample comprising public school teachers. The study included 90 individuals (18 men and 72 women) distributed in age groups from 24 to 65 years. The research instrument was a questionnaire composed of 40 questions divided in 5 blocks. Descriptive analysis as well as univariate and multivariate linear regression analyses were carried out to verify the associations between the number of vocal symptoms and the teachers' working conditions. Results: approximately one third of the teachers (34.4%) reported eight vocal symptoms (mean=5.6/SD= 2.4). Regarding the working environment features, most teachers mentioned high or unbearable noise as sound competition to voice use: 43.3% of the noise was reported in the classroom, and 41.1% of it was reported in the school. As for the psychosocial aspects of their work, 54.4% of the teachers reported low psychological demand and 55.6% reported low social support. The variable associated with the number of symptoms in the final multivariate model was the noise inside the classroom. Conclusion: primary school teachers show high number of vocal discomfort symptoms. The vocal discomfort is significantly associated to the presence of noise within the classroom. The relation between the psychosocial aspects of the work and the voice disorders needs to be investigated, although there was no difference in the number of vocal symptoms found in the current study.
  • Atuação da fonoaudiologia em unidade de terapia intensiva de um hospital de doenças infecciosas de Alagoas Artigos Originais

    Silva, Diêgo Lucas Ramos e; Lira, Fabrício Osman Quixadá; Oliveira, Julio Cesar Cavalcanti de; Canuto, Marisa Siqueira Brandão

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: descrever a atuação fonoaudiológica em Unidade de Terapia Intensiva no hospital de referência. Métodos: a amostra foi composta por todos os registros no livro ata do local da pesquisa no período de 2014. Os dados foram coletados e tabulados em planilha Excel (2007), analisado por meio de método estatístico e os resultados apresentados em gráficos e tabelas. Resultados: da amostra de 166 pacientes, 77 tiveram intervenção fonoaudiológica, sendo 40 (51,9%) por meio de fonoterapia e 37 (48,1%) por meio de gerenciamento. Este número de pacientes assistidos pelo serviço de fonoaudiologia foi significante, uma vez que em média o período de internação foi de vinte dias pela gravidade das patologias de base. A maioria dos pacientes que tiveram algum tipo de intervenção fonoaudiológica recebeu alta da Unidade de Terapia Intensiva sendo transferidos para outras unidades do hospital. Conclusão: a fonoaudiologia tem uma atuação importante na Unidade de Terapia Intensiva favorecendo a possibilidade de alta dos pacientes internados nesta unidade.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to describe the speech therapy in Intensive Care Unit of a referral hospital. Methods: the sample consisted in all records of the minutes book of the research site in 2014. The period data was collected and tabulated in Excel(r) (2007), analyzed using statistical methods and the results were presented in graphs and tables. Results: in the sample of 166 patients, 77 have participated in the research. 40 (51.9%) through speech therapy and 37 (48.1%) through monitoring. This number of patients assisted by speech therapy service was significant, since the average hospital stay was twenty days by the severity of the main-pathologies. Most patients that had some kind of speech therapy were discharged from the intensive care unit being transferred to other hospital units. Conclusion: speech therapy was an important help in the Intensive Care Unit, making bigger the possibility of discharge.
  • Grupo de familiares de indivíduos com alteração de linguagem: o processo de elaboração e aplicação das atividades terapêuticas Artigos Originais

    Santos, Jaqueline Luana Fabri Donadon dos; Montilha, Rita De Cássia Ietto

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: descrever o processo de elaboração e aplicação de atividades com grupos de familiares de crianças/adolescentes com alterações de linguagem em acompanhamento fonoaudiológico. Métodos: trata-se de pesquisa qualitativa, de grupo focal, sendo que a coleta de dados ocorreu por meio de diário de campo das discussões em supervisões do estágio de Fonoaudiologia em Alterações de Linguagem da instituição de origem e de gravação de áudio e vídeo dos grupos de familiares, contendo transcrição e análise de conteúdo dos dados obtidos. Resultados: as supervisões do estágio estimularam os alunos a amadurecer o raciocínio e levantar questões relevantes à abordagem com a família; nas atividades dos grupos, os participantes foram estimulados a refletirem sobre questões como postura frente às dificuldades, maneira de lidar com a alteração da linguagem, entre outros. Conclusão: o estudo contribuiu para a descrição do amadurecimento dos estagiários ao longo das supervisões, bem como levantou a discussão sobre abordagem do fonoaudiólogo ao familiar, estimulando-o a construir com o sujeito maneiras de beneficiá-lo em sua alteração de linguagem, sem danificar as relações de vínculos e interação.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to analyze the elaboration and application process of activities developed with family members group of children/adolescents with language alteration under therapeutic accompaniment. Methods: this is a qualitative research which focuses on groups; data was collected through a field diary of discussions during supervision of speech therapy in Language Disorder stage, and recording of audio and video of family members groups, containing transcription and content analysis of the data. Results: in the stage supervision students were encouraged to mature reasoning to approach the family; in group activities the participants were encouraged to reflect on difficulties and how to deal with language changes, among others. Conclusion: the study contributed to maturing description of interns over the supervision and raised the discussion on speech therapy approach towards family members, encouraging them to build with the subjects ways to benefit them regarding language disorder, without damaging connection and interaction relationships.
  • Visão dos graduandos do curso de Fonoaudiologia acerca da Fonoaudiologia Educacional a partir de suas experiências teórico-práticas Artigos Originais

    Sanabe Júnior, Gilberto; Guarinello, Ana Cristina; Santana, Ana Paula; Berberian, Ana Paula; Massi, Giselle; Bortolozzi, Kyrlian Bartira; Farinha, Simone

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: discutir, sob a ótica dos graduandos de alguns cursos de Fonoaudiologia do Brasil, sua percepção acerca das ações fonoaudiológicas voltada à educação, bem como verificar o conhecimento e as experiências teórico/práticas que estes estudantes tiveram durante seus cursos de graduação em Fonoaudiologia. Métodos: 78 acadêmicos do último ano do curso de graduação em Fonoaudiologia, pertencentes a cinco diferentes universidades brasileiras responderam a um questionário com perguntas abertas sobre sua formação com enfoque na Fonoaudiologia Educacional. Resultados: a maior parte dos acadêmicos percebe que seus cursos propiciaram conhecimentos acerca da Fonoaudiologia Educacional, sendo que 27,63% relataram que os conhecimentos adquiridos partem de um viés clínico e apenas 14,47% dos graduandos apresentaram um conhecimento voltado para uma atuação fonoaudiológica que preconize a promoção da linguagem e do aprender. Quanto à função que deve ser exercida pelos fonoaudiólogos educacionais, 43,59 % citaram a atuação clínica, 25,64% relatam que a função que devem exercer é de promoção da linguagem e 14,10% citaram as duas formas de atuação. Conclusão: pode-se perceber por meio dos relatos de graduandos em Fonoaudiologia que os cursos de graduação nesta área ainda tendem a discutir a Fonoaudiologia Educacional apenas sob um enfoque clínico dentro da escola. Apesar disso, já se percebe uma minoria que discorre a respeito da atuação do fonoaudiólogo educacional por meio de ações de promoção da linguagem e da educação.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: this study aims to discuss speech language pathology undergraduates views about educational speech language pathology actions, and verify the knowledge as well as the theoretical and practical experiences acquired during their graduation course. Methods: 78 undergraduates from speech language therapy in their last year of the graduation course participated in this study. They belong to five Brazilian universities and answered a questionnaire with open questions about their formation emphasizing speech language pathology in the educational context. Results: most undergraduates understand that their graduation courses enabled knowledge on speech language pathology in the educational context; 27.63% reported that this knowledge represents a clinical perspective, and only 14.47% of them reported that they received information about speech language pathology actions that foster language and learning promotion. 43.59% mentioned that speech language pathology function inside schools should be clinical, 25.64% reported that their function must be language promotion, and 14.10% named both ways of action. Conclusions: through the undergraduates' reports, it was possible to notice that graduation courses at this area tend to discuss speech language pathology actions inside school in a clinical perspective. However, it was possible to perceive that a minority of the undergraduates was capable to discuss speech language pathology actions in school through language and education promotion.
  • Lesões bucais na infância: revisão sistemática de interesse da fonoaudiologia Artigos De Revisão

    Matos, Andréia Lopes de; Sá, Maria Aparecida Barbosa de; Pereira, Mayane Moura; Oliveira, Stéphany Ketllin Mendes; Teixeira, Nádia Nara Soares; Freitas, Daniel Antunes

    Resumo em Português:

    RESUMO Este estudo tem como tema, fonoaudiólogos, médicos e dentistas que são profissionais que, frequentemente, em suas ações profissionais, realizam exames intrabucais em seus pacientes. Muitas crianças, desde seu nascimento, apresentam o acometimento por lesões bucais que podem trazer transtornos temporários ao cotidiano. O objetivo é apresentar aos profissionais de saúde uma revisão sistemática acerca das lesões bucais mais frequentes em crianças e de interesse da fonoaudiologia. Os profissionais de saúde devem buscar sempre aumentar seus conhecimentos melhorando a atenção à saúde de seus pacientes.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The backgrounds of this study are the speech therapists, physicians and dentists that are professionals that in their professional actions, conduct intraoral examinations on their patients. Many children, from birth, have affection for oral lesions that can bring temporary inconvenience to daily life. The purpose is to providing to health professionals a systematic review about the most common oral lesions in children and the interests of speech therapy. Health professionals should always seek to increase their knowledge by improving health care for their patients.
  • Aspectos conceituais e fatores associados ao Letramento Funcional em Saúde: revisão de literatura Artigos De Revisão

    Rocha, Poliana Cristina; Lemos, Stela Maris Aguiar

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo deste estudo é revisar as produções científicas acerca da avaliação do letramento funcional em saúde em associação com a qualidade de vida; e analisar metodologicamente os estudos observacionais sobre a temática. Trata-se de revisão integrativa de literatura produzida com base em artigos relacionados aos seguintes eixos temáticos: letramento funcional em saúde e qualidade de vida, com busca realizada nas bases de dados PubMed, Lilacs, Biblioteca Virtual em Saúde. Após a aplicação dos critérios de inclusão obteve-se 538 artigos e após a aplicação dos critérios de exclusão foram selecionados 11 artigos sendo nove estudos internacionais e dois nacionais. A revisão constou de compilação e construção de linha histórica das publicações, análise metodológica dos estudos observacionais e elaboração de nuvem de textos. A maior parte dos artigos tem análise quantitativa; público alvo adultos e idosos e medem o nível de letramento funcional em saúde. Os estudos verificaram relação positiva do letramento funcional em saúde com a baixa escolaridade, idade mais avançada, sexo masculino e baixa renda. Os principais cenários foram ambientes assistenciais. O letramento funcional em saúde apresentou associação com variáveis sócio-demográficas como sexo, idade e escolaridade. A maior parte dos estudos encontrados na busca teve como objetivo relacionar o letramento a patologias e foi realizado em ambientes clínicos (ambulatórios e hospitais). Dos oito artigos observacionais incluídos na presente revisão atenderam totalmente aos critérios metodológicos para elaboração desse tipo de estudo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The purpose of this study is to review scientific productions concerning the evaluation of functional health literacy, which is associated with quality of life, and methodologically analyze the observational studies about this theme. An integrative review has been produced using scientific articles related to the following themes: functional health literacy and quality of life through searches in the PubMed, Lilacs and "Biblioteca Virtual de Saúde" databases. After applying the inclusion criteria, 538 articles were obtained, then, after applying the exclusion criteria, 11 articles were selected. Nine out of the eleven articles are international and the remaining 2 are national. The review consisted of compiling and constructing a historical timeline of the publications with methodological analysis of observational studies and the elaboration of word clouds. Most of the articles have quantitative analysis, adults and elders as target groups and measurements of the levels of functional health literacy. This study verified the positive associations between functional health literacy, low education, advanced age, the male gender and low income. Most scenarios were healthcare environments. Functional health literacy presented an association with social-demographic variables, such as sex, age and education. Most studies presented in this study had the goal of relating literacy to pathologies and were done in clinical environments such as hospitals and health clinics. All eight observational articles included in the review fit the methodological criteria for the elaboration of this type of study.
  • Uso do potencial evocado auditivo de média latência em populações infantis: uma revisão integrativa Artigos De Revisão

    Romero, Ana Carla Leite; Oliveira, Anna Caroline Silva de; Regaçone, Simone Fiuza; Frizzo, Ana Cláudia Figueiredo

    Resumo em Português:

    RESUMO Este estudo teve como objetivo investigar na literatura a utilidade do Potencial evocado auditivo de média latência na população infantil para o estudo do sistema auditivo em seus processos normais e desviantes. A revisão integrativa da literatura científica consistiu na busca de estudos utilizando as bases de dados: PubMed, Scopus e Scielo. Como descritores para a pesquisa foram utilizados os termos: "auditory middle latency response" "auditory middle latency potential" , "children", "child", "childhood", "maturation' e "development". Os estudos eram artigos completos, cujos participantes foram crianças, submetidas ao exame de Potencial evocado auditivo de média latência. A análise dos estudos individualmente verificou aspectos relacionados ao objetivo da pesquisa, a metodologia utilizada e a conclusão de cada estudo. Foram selecionados e lidos na íntegra um total de 11 estudos da base bibliográfica PubMed, oito estudos da Scopus e dois estudos da Scielo. Do total de 21 artigos, seis deles foram realizados com crianças saudáveis, quatro examinaram os componentes desse potencial em crianças com distúrbio de linguagem ou distúrbio específico de linguagem, quatro estudos avaliaram crianças usuárias de implante coclear, e sete crianças com outras alterações. Esta revisão integrativa mostrou a importância da investigação dos potenciais evocados auditivos de média latência em crianças. Tal avaliação vem permitindo um diagnóstico mais precoce e preciso de pacientes com alterações de linguagem, fala ou de aprendizado e de distúrbios do processamento auditivo além do monitoramento de evolução terapêutica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This study aimed to investigate, in the literature, the use of middle latency auditory evoked potentials in children to study the auditory system in its normal and deviant processes. The integrative scientific literature review consisted of searching studies using PubMed, Scopus and Scielo databases. The search terms descriptors were: "auditory middle latency response ", "auditory middle latency potential", "children", "child", "childhood", "maturation" and "development". The selected studies were full papers whose participants were children who underwent middle latency auditory evoked potentials exams. The analysis of the studies, individually, verified aspects related to the aim of the research, the methodology used and the conclusion of each study. A total of 11 studies retrieved from PubMed, eight from Scpus and two studies from Scielo were selected and read in full. Out of the 21 articles, six investigations had been carried out with healthy children, four of them examined the components of this potential in children with language disorders or specific language disorders, four studies assessed children with cochlear implants and seven investigations with children with other changes. This integrative review showed the importance of research of Middle Latency Auditory Evoked Potentials in children. Such an assessment has allowed earlier and accurate diagnosis of patients with language, speech or learning disorders as well as auditory processing disorders, in addition to monitoring therapeutic evolution.
  • Amamentação natural de recém-nascidos pré-termo sob a ótica materna: uma revisão integrativa Artigos De Revisão

    Soares, Jeyse Polliane de Oliveira; Novaes, Lívia Fernanda Guimarães; Araújo, Cláudia Marina Tavares de; Vieira, Ana Cláudia de Carvalho

    Resumo em Português:

    RESUMO O recém-nascido pré-termo apresenta imaturidades que podem acarretar intercorrências ou comprometimentos ao longo de seu desenvolvimento. Estas imaturidades frequentemente resultam em uma sucção ineficiente e reflexos orais insatisfatórios. A mãe que não amamenta comumente vive dor e sofrimento. Inúmeras pesquisas têm buscado apontar as dificuldades encontradas para início da amamentação natural de prematuros, porém esses estudos não buscam o relato materno acerca das dificuldades encontradas. O presente estudo teve como objetivo estudar o processo de amamentação natural em recém-nascido pré-termo ressaltando o discurso materno sobre o tema. Trata-se de uma revisão integrativa de literatura na língua portuguesa, com dados coletados nas bases de dados SCIELO, BIREME e LILACS no período de abril a julho de 2014, por meio das palavras-chave dificuldade, aleitamento materno, amamentação, prematuro, pré-termo. Foram incluídos os periódicos de saúde publicados na língua portuguesa no período de 2004 a 2014, que consideram o relato da nutriz acerca das dificuldades encontradas. As dificuldades encontradas para início da amamentação natural em prematuros sob a ótica materna podem estar associadas à funcionalidade da mama, às questões particulares das nutrizes, ou ainda às inadaptações do recém-nascido. Não foram encontrados relatos que descrevem os profissionais que atuaram nesse processo, tampouco a participação do fonoaudiólogo no desenvolvimento motor-oral dessas crianças. Observa-se na literatura poucos trabalhos que contemplam o relato materno acerca das dificuldades encontradas para amamentar o prematuro. Sendo assim, o estudo aponta a necessidade de reflexão acerca das práticas profissionais, no sentido de valorizar a prática da escuta a essas usuárias.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The premature newborn shows immaturities that can cause problems or implications throughout its growth or avoid some organ function or some corporal system. This immaturity often results in inefficient sucking and unsatisfactory oral reflexes, causing delay in the growth and in its developing. The mother who doesn't nurse commonly lives pain and suffering. A lot of studies have searched the complications found to the starting of natural nursing for premature children, but these studies don't search the maternal account about these difficulties found. This study aimed to studying the natural nursing process to the preterm child pointing the maternal account. It sort about a full review in the Portuguese Language using information based in SCIELO, BIREME and LILACS from April to July in 2014 through the key-words 'difficulty, maternal nursing, premature. It has included some Health magazines and periodic, published in Portuguese between 2004 and 2014, which considerate the Nutrient account concerning the difficulties found. The difficulties found to the starting of the natural nursing to premature newborn babies, according the maternal view can be associated to the breast operation, to the Nurses particular questions and also associated to the new-born babies. We're not found any account describing the professionals who worked in this process, neither speech therapists participation in the motor-oral development in these children. Can be observed in the literature few works and searches contemplating the maternal accounts about the difficulties found to nursing the premature baby. Thus, this work points the necessity of reflection about our professional practices, emphasizingthe listening practice and its users.
  • Implicações da respiração oral na função pulmonar e músculos respiratórios Artigos De Revisão

    Veron, Helenize Lopes; Antunes, Ana Gabrieli; Milanesi, Jovana de Moura; Corrêa, Eliane Castilhos Rodrigues

    Resumo em Português:

    RESUMO A Síndrome do Respirador Oral é caracterizada por um conjunto de sinais e sintomas que podem estar presentes em indivíduos que substituem o modo adequado e eficiente da respiração nasal pelo modo respiratório oral ou misto, por um período igual ou superior a seis meses. O modo respiratório oral ou misto pode estar associado a mudanças na função e mecânica ventilatória. Esta revisão tem como objetivo investigar mais profundamente as consequências da respiração oral na função pulmonar e músculos respiratórios, ressaltando o desenvolvimento de tais alterações desde a infância até a idade adulta. Foram selecionados 18 artigos por meio das bases de dados Pubmed e Web of Science e foram agrupados no texto, compreendendo os seguintes tópicos: 1) Implicações da respiração oral sobre a função pulmonar e 2) Implicações da respiração oral sobre os músculos respiratórios. A partir das informações oriundas dos resultados dos artigos analisados, percebe-se que poucos estudos refutam ou não encontram alguma relação entre as alterações pulmonares e a respiração oral. Sugere-se que, o desequilíbrio muscular produzido por estas alterações pode contribuir para a desvantagem mecânica do músculo diafragma e aumento do trabalho dos músculos acessórios da inspiração. Entretanto, são necessários estudos com métodos mais criteriosos, incluindo avaliações objetivas e reprodutíveis dos músculos respiratórios.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The mouth breathing syndrome is characterized by a set of signs and symptoms, which may be present in subjects who replace the adequate and efficient nasal breathing mode by mouth or mixed breathing mode for more than six months. Mouth or mixed breathing mode may be associated to changes in the ventilatory function and mechanics. This review aims to further investigate the consequences of mouth breathing on the pulmonary function and respiratory muscles, emphasizing the development of such changes from childhood to adulthood. Eighteen articles were selected through PubMed and Web of Science databases and they were grouped in the text, covering the following topics:1) Implications of mouth breathing on the pulmonary function and 2)Implications of mouth breathing on the respiratory muscles. Based on the information from the articles analyzed, it can be noticed that a few studies rejected or did not find any relationship between pulmonary changes and mouth breathing. It is suggested that the muscular imbalance produced by these changes may contribute for the mechanical disadvantage of the diaphragm muscle and the increase of accessory inspiratory muscles work. Nevertheless, studies with more judicious methods, including objective and reproducible evaluation of the respiratory muscles are still needed.
  • Intervenções em afasia: uma revisão integrativa Artigos De Revisão

    Fontanesi, Sabrina Roberta Oliveira; Schmidt, Andréia

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo desta revisão foi identificar, avaliar e discutir artigos sobre intervenções e avanços terapêuticos em afasia, publicados periódicos científicos nos últimos cinco anos, em plataformas de livre acesso aos profissionais. Foi realizada uma revisão integrativa nas bases de dados SciELO, LILACS, Periódicos Capes e PubMed, com os descritores em português e inglês: afasia, reabilitação e tratamento. Foram incluídos artigos que descrevessem tratamentos para afasia ou histórias de reabilitação, publicados em inglês ou português. Os estudos que atenderam aos critérios foram lidos e analisados segundo instrumento para revisão integrativa, e posteriormente categorizada. Dos 96 artigos levantados 26 foram incluídos na revisão. Houve predominância de estudos quantitativos. De modo geral, diversas pesquisas que testavam terapias mostraram resultados positivos, confirmando que a afasia é uma condição que responde a uma ampla variedade de tratamentos. Nos estudos cujo foco foi a ativação cerebral, foram encontradas correlações importantes entre a melhora dos pacientes e a ativação de áreas cerebrais relacionadas à linguagem. A partir dos resultados, verificou-se que os tratamentos para afasia descritos não indicam a superioridade de uma abordagem terapêutica sobre outra. A maioria dos estudos revisados não apresentava bom grau de generalidade externa, indicando a necessidade de estudos controlados com amostras mais representativas. A literatura atualizada deve fundamentar as ações dos profissionais, porém esses devem estar atentos às características e limitações dos protocolos testados.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This review aims to identify, evaluate and discuss articles on aphasia interventions and therapeutic advances, published in scientific journals in the last five years. An integrative review was performed on databases SciELO, LILACS, CAPES and PubMed, with the descriptors in English and Portuguese: aphasia, rehabilitation and treatment. It was included articles describing aphasia treatment or rehabilitation case studies, published in English or Portuguese. The studies that met the criteria were read and analyzed according to an integrative review protocol, and then categorized. From the 96 studies found 26 were included in the review. It was observed a predominance of quantitative studies. Several studies that tested therapies showed positive results, confirming that aphasia is a condition that responds to a wide variety of treatments. Investigations focused on brain activation demonstrated significant correlations between patients' improvement and brain activation of language areas. It was found that aphasia treatments description did not indicate a superior therapeutic approach compared to another. Most studies did not present good degree of external generality, indicating the need for controlled studies with more representative samples. The current literature should support the actions of the professionals, nevertheless professionals should be alert to the characteristics and limitations of the protocols tested.
  • Terapia vocal e sons nasais: efeitos sobre disfonias hiperfuncionais Relatos De Casos

    Andrade, Simone Rattay; Cielo, Carla Aparecida; Schwarz, Karine; Ribeiro, Vanessa Veis

    Resumo em Português:

    RESUMO Buscou-se verificar os efeitos de um programa fonoterapêutico que incluiu orientação vocal e postural, adequação da função respiratória e a técnica de sons nasais em disfonias hiperfuncionais. Foi realizado um estudo de casos clínicos, observacional, longitudinal, não controlado, de caráter quantitativo que analisou três sujeitos do sexo feminino com idade média de 31,33 anos que apresentavam disfonias hiperfuncionais. Os sujeitos foram submetidos a: videolaringoscopia, avaliação vocal perceptivoauditiva e acústica, coleta de tempos máximos de fonação, triagem postural e determinação do tipo respiratório durante a fala, antes e após um programa terapêutico composto por orientação, conscientização e treinamento vocal com sons nasais durante 16 sessões de fonoterapia, uma vez na semana com treinamento em domicílio. Os dados foram analisados por meio dos testes não-paramétricos Mann-Whitney e Qui-quadrado, com nível de significância de 5%. Pós-terapia, observou-se que a postura corporal passou de desalinhada para alinhada e o tipo respiratório de superior para costodiafragmático abdominal; houve diminuição das medidas acústicas em relação ao grau e número de subharmônicos na maioria significante dos sujeitos, além de melhoras teciduais e diminuição do edema na mucosa das pregas vocais e na região aritenoide, e melhora da coaptação glótica. Após a execução de um programa fonoterapêutico com orientação vocal e postural, adequação da função respiratória e uso da técnica de sons nasais em disfonias hiperfuncionais, observou-se melhora significante da postura corporal, do tipo respiratório, das medidas acústicas sugestivas de ruído à emissão vocal, e efeitos positivos sobre o tecido e o fechamento das pregas vocais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT We sought to verify the effects of a phonotherapy program that included vocal and postural orientation, adequacy of respiratory function and the technique of nasal sounds in hyperfunctional dysphonia. We carried out a clinical case, observational, longitudinal, non-controlled study with quantitative approach that analyzed three female subjects with mean age of 31.33 years who presented hyperfunctional dysphonia. The subjects were submitted to: laryngoscopy, vocal, perceptive-auditory and acoustic assessments, collection of maximum phonation time, postural screening and determination of the respiratory tract during speech before and after a therapeutic program which consisted of orientation, awareness and vocal training with nasal sounds during 16 speech therapy sessions, once a week with training at home. The data were analyzed by using the non-parametric Mann-Whitney and Chi-square, with 5% significance level. Post-therapy, we observed that the posture passed from aligned and misaligned and the respiratory type from the upper to the costodiaphragmatic-abdominal; there was a decrease of the acoustic measurements in relation to the degree and to the number of subharmonics in most subjects, besides tissue improvements and reduction of edema in the mucosa of the vocal folds and arytenoid region, as well as glottal closure improvement. After performing the phonotherapy program with vocal and postural orientation, adequacy of respiratory function and use of the technique of nasal sounds in hyperfunctional dysphonia, we observed significant improvement in body posture, the respiratory tract, the acoustic measurements suggestive of noise to vocal emission and positive effects on the tissue and the closure of the vocal folds.
  • Intervenção fonoaudiológica na esclerose sistêmica: relato de casos Relatos De Casos

    Almeida, Leylane Fonseca; Lima, Milena Cabral de; Macieira, José Caetano; César, Carla Patrícia Hernandez Alves Ribeiro; Baldrighi, Sílvia Elaine Zuim de Moraes

    Resumo em Português:

    RESUMO A Esclerose Sistêmica é uma doença reumática autoimune do tecido conjuntivo, progressiva, pouco frequente, de etiologia desconhecida e com evolução variável. Atinge órgãos nobres e tecidos periorais, causando limitação na abertura da boca, hipertonia dos órgãos fonoarticulatórios, face com "aparência de máscara", dificuldades na mastigação e deglutição. Com o objetivo de comparar os resultados pré e pós-intervenção fonoaudiológica miofuncional orofacial em sujeitos com esclerose sistêmica, realizou-se estudo clínico exploratório qualiquantitativo no setor de Reumatologia do Hospital Universitário e na Clínica escola de Fonoaudiologia da Universidade Federal de Sergipe, no período de julho/2012 a dezembro/2013. A amostra foi composta por cinco indivíduos, de ambos os gêneros, com faixa etária entre 24 e 60 anos e diagnóstico médico confirmado da referida afecção. Os indivíduos passaram por avaliação por meio do protocolo MBGR e 36 sessões de terapia fonoaudiológica (miofuncional e mioterápica). Ao término, os resultados iniciais e finais foram comparados a partir dos indicadores clínicos trabalhados. Diante da análise dos resultados obtidos, foram observadas melhoras em todos os aspectos trabalhados. A avaliação anterior à fonoterapia revelou restrição na abertura da boca em todos os indivíduos e os resultados finais apresentaram ganhos entre 5.3 e 14.2 mm de abertura (média: 9,26 mm). Com relação à tonicidade, mobilidade dos órgãos fonoarticulatórios e dormência orofacial, observaram-se melhoras e evidências de adequação das funções orais. Pode-se concluir que, apesar de alguns pacientes ainda apresentarem alterações, a reabilitação fonoaudiológica promoveu melhoras significativas no quadro clínico e qualidade de vida dos indivíduos do grupo de estudo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Systemic sclerosis is a rare, progressive of unknown etiology and variable evolution, autoimmune rheumatic connective tissue disease. It reaches vital organs and perioral tissues, causing limitation of mouth opening, hypertonia of the phonoarticulatory organs, face with the appearance of a mask, difficulty in chewing and swallowing. Aiming to compare the pre and post miofuncional orofacial intervention in subjects with systemic sclerosis, it was performed a quali quantitative exploratory clinical study in the Rheumatology department of the University Hospital and in the School Clinic of Speech, Language and Hearing Sciences of the Federal University of Sergipe (UFS), from July/2012 to December/2013. The sample consisted of five individuals, of both genders, aged between 24 and 60 years and with confirmed medical diagnosis of that condition. The subjects underwent through evaluation by MBGR protocol and 36 sessions of speech therapy (myofunctional and myotheray). At the end, the initial and final results were compared from the clinical indicators worked. After analyzing the results obtained, improvements in all aspects were observed. The previous Speech Therapy evaluation revealed restriction of mouth opening in all subjects and the final results presented gains between 5.3 and 14.2mm of opening (average: 9.26). Regarding muscle tonus, mobility of the phonoarticulatory organs and orofacial dormancy, improvements and evidences of adequacy of oral functions were observed. It can be concluded that, although some patients still show changes, the rehabilitation promoted significant improvements in the clinical condition and quality of life of the individuals of the study group.
  • Imagens de ultrasonografia de língua pré e pós terapia de fala Relatos De Casos

    Melo, Roberta Michelon; Dias, Roberta Freitas; Mota, Helena Bolli; Mezzomo, Carolina Lisbôa

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo deste estudo foi analisar a imagem de ultrassonografia do movimento de língua durante a produção de oclusivas alveolares e velares, pré e pós-terapia de fala. Um menino com cinco anos de idade e diagnóstico de desvio fonológico, apresentando o processo de anteriorização de oclusivas velares, participou da presente pesquisa. Foram coletados os dados articulatórios (imagem de ultrassom do movimento de língua) e perceptivo auditivo dos fones [t], [d], [k] e [g], antes e após 25 sessões de terapia. Quanto aos resultados obtidos no momento pré-terapia, aparentemente, foi detectada uma indiferenciação gestual ao serem observadas as três repetições da curva de língua das oclusivas velares, sugerindo a presença de uma dependência entre os articuladores de ponta e corpo de língua. No momento pós-terapia, uma mudança na configuração do gesto de língua de [k] e [g] foi verificada. As curvas passaram a apresentar uma posteriorização do movimento de língua, sincronicamente com uma elevação do seu corpo, concordando com o padrão adulto. Dessa forma, os achados de ultrassonografia foram capazes de evidenciar uma possível superação da estratégia de anteriorização de oclusivas velares, detectada em análise perceptiva auditiva inicial. Além disso, estes resultados pareceram reforçar a ideia de contrastes encobertos na fala de crianças com desvio fonológico.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The aim of this study was to analyze the ultrasound imaging of the tongue movement during the production of alveolar and velar stops, before and after speech therapy. A boy of a five year old and with Speech Disorder participated in this study. Were collected the articulatory data (ultrasound imaging of the tongue movement) and perceptive hearing of [t], [d], [k] and [g], before and after the 25 speech therapy sessions. Regarding results obtained in pre-therapy moment, when observing the three repetitions of the tongue curve of velar stops, a gestural indifferentiation was apparently detected, suggesting the presence of a dependency between the organizers of tip and body of the tongue. In the after therapy, a change in the tracing of the tongue gesture of [k] and [g] was verified. They started presenting a posteriorization of the tongue movement, synchronously with a rise in its body, as the adult standard. Thus, ultrasonographic findings were able to show a possible overcoming of the anteriorization stop velar, detected in the first perceptual speech analysis. In addition, these results seemed to reinforce the idea of covert contrasts in the speech of children with speech disorders.
  • Efeito do tratamento do desvio fonológico pelo modelo de estratos por estimulabilidade e complexidade dos segmentos com software de intervenção para fala (SIFALA) Relatos De Casos

    Brancalioni, Ana Rita; Keske-Soares, Márcia

    Resumo em Português:

    RESUMO O tema desse artigo aborda o efeito que o Modelo de Estrato por Estimulabilidade e Complexidade e o uso do Software de Intervenção para Fala resulta no tratamento do desvio fonológico. Realizou-se estudo de caso de quatro sujeitos com idade entre 4:10 a 6:7, de ambos os gêneros, com desvio fonológico. Todos os sujeitos foram submetidos a avaliação da fonologia, estimulabilidade, sistema estomatognático e triagem auditiva. O Modelo terapêutico baseou-se em uma abordagem eclética, na qual diferentes modelos, procedimentos e estratégias foram unidos, adaptados e criados. Cada sujeito foi tratado por um dos quatro estratos propostos no Modelo. O uso do Software de Intervenção para Fala teve como finalidade despertar a motivação da criança a partir de um código interativo, animado e lúdico. Analisaram-se os dados da avaliação fonológica e o número de consoantes produzidas corretamente, pré e após período de terapia. Utilizou-se o teste Qui-Quadrado, ao nível de significância de 5% (p<0,05). Verificou-se mudança no sistema de sons para todos os sujeitos tratados, na qual segmentos foram estabelecidos no inventário fonético e adquiridos no sistema fonológico. Os sujeitos tratados por estratos direcionados para maior complexidade do Modelo Implicacional de Complexidade de Traços apresentaram melhor avanço terapêutico. Entretanto, devido ao número reduzido de sujeitos não é possível fazer afirmações quanto ao estrato de maior eficácia. Conclui-se que o Modelo e o uso do Software de Intervenção para Fala resultam efeito positivo, contribuindo com o planejamento e o tratamento do desvio fonológico. Contudo, há necessidade de realização de outros estudos com ampliação casuística para confirmação dos achados.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper focuses on the effect of the Strata Model based on Stimulability and Segment Complexity combined with the use of Speech Intervention Software on phonological disorders treatment. A case study was conducted with four subjects aged between 4:10 and 6:7, both males and females, with phonological disorders. All subjects were assessed for phonological system, stimulability, stomatognathic system and hearing screening. The therapeutic model was based on a mixed approach, wherein different models, procedures and strategies were combined, adapted and created. Each subject was treated with one of the four strata proposed in the model. The use of Speech Intervention Software was aimed at motivating the children by means of an interactive, lively and playful code. An analysis was made of data on subjects' phonological system and number of correctly produced consonants, both before and after therapy. The Chi-square test was used with a level of significance at 5% (p< 0.05). There were changes in the sound system for all treated subjects: segments were established in their phonetic inventory and acquired in their phonological system. The subjects treated by the strata that were focused on greater complexity of the Implicational Model of Feature Complexity showed more therapeutic improvement. However, because there was a reduced number of subjects, greater effectiveness cannot be attributed to any of the strata at this point. In conclusion, the Model and the use of Speech Intervention Software had a positive effect, contributing to the planning and treatment of phonological speech disorders. However, further studies should be conducted with larger samples to confirm the findings.
  • O processo terapêutico nas afasias: implicações da neurolinguística enunciativo - discursiva Relatos De Casos

    Senhorini, Gisele; Santana, Ana Paula de Oliveira; Santos, Karoline Pimentel dos; Massi, Giselle Athayde

    Resumo em Português:

    RESUMO Na perspectiva da Neurolinguística Enunciativo-Discursiva busca investigar as relações entre a linguagem e o cérebro a partir do contexto sócio-histórica e cultural em que o sujeito se insere. Nesta perspectiva, a terapia fonoaudiológica das afasias propõe situações em que o sujeito afásico pode experienciar a reversibilidade de papéis discursivos inerentes ao uso social da língua. O objetivo deste artigo é apresentar as estratégias utilizadas por um sujeito afásico (estudo de caso), durante o processo terapêutico em uma Clínica de Fonoaudiologia de uma universidade particular do Brasil, ilustrando exemplos de aplicação dos pressupostos da Neurolinguistica Enunciativo-Discursiva. As sessões foram gravadas e analisadas sob a vertente enunciativo-discursiva, com aporte teórico do Letramento. Assim, os episódios clínicos pautaram-se em situações interativas, relacionadas ao contexto histórico do sujeito. A análise mostrou que, durante a construção dialógica, o sujeito fez uso não apenas das modalidades verbais para alcançar o efeito discursivo esperado, como também gestos e outros recursos semióticos. Além disto, foi possível perceber que não apenas a posição do sujeito na interação é relevante na (re)construção dos seus enunciados, mas que o posicionamento (atenção e atitude responsiva) do interlocutor/terapeuta também interfere colaborativamente no encadeamento enunciativo do sujeito/paciente. O que se conclui é que as atividades intersubjetivas e a consideração das estratégias verbais e não verbais utilizadas na interação podem ampliar as possibilidades linguístico-discursiva do sujeito afásico a partir do momento em que ele é colocado, na interação, como sujeito do discurso e, portanto, capaz de realizar ações sobre a linguagem.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Enunciative-Discursive Neurolinguistics aims to investigate the relationship between language and brain considering the sociohistorical and cultural context in which the subject is immersed. In this perspective, speech and language therapy for aphasias proposes situations where aphasic patients can experience the reversibility of the discursive role inherent to the social use of language. The aim of this paper is to present linguistic strategies used by an aphasic subject (case study) during the therapeutic process in a Speech and Language Clinic of a private Brazilian university, illustrating practical examples of the Enunciative-Discursive Neurolinguistics assumptions. Therapy sessions were recorded and analyzed under an enunciative-discursive aspect and underpinned by the Literacy theory. Thus, clinical episodes were based on interactive situations related to the subject's historical context. Analysis showed that, during the dialogical interaction, the subject used not only the verbal modality to achieve an effective communication, but he also used gestures and other semiotic resources. In addition, it was observed that not only the subject's position in the interaction was important to the construction of his enunciation, but also the listener/therapist's stance (attention and responsive attitude) interferes collaboratively on subject/patient's enunciation chain. The conclusion is that the use of intersubjective activities as well as the consideration of verbal and nonverbal strategies during the interaction may expand aphasic patients' discursive linguistics possibilities since they are placed, in the interaction, as a discourse subject, therefore, able to act upon language.
  • Referente a: Escala de Sintomas Vocais - ESV: forma de aplicação e cálculos do instrumento Carta Ao Editor

    Behlau, Mara; Moreti, Felipe; Zambon, Fabiana; Oliveira, Gisele
  • Referente à réplica à carta ao editor sobre a forma de aplicação e cálculos do instrumento Escala de Sintomas Vocais (ESV) Réplica À Carta Ao Editor

    Cielo, Carla Aparecida; Hoffmann, Carla Franco
ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial Rua Uruguaiana, 516, Cep 13026-001 Campinas SP Brasil, Tel.: +55 19 3254-0342 - São Paulo - SP - Brazil
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