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Revista CEFAC, Volume: 20, Número: 5, Publicado: 2018
  • O papel da ética e da integridade da pesquisa na formação dos profissionais da saúde e no desenvolvimento da pesquisa com seres humanos Letter To The Editor

    Goulart, Bárbara Niegia Garcia de; Levey, Sandra; Rech, Rafaela Soares

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo apresenta uma revisão das questões relativas à integridade e à ética na pesquisa. Os componentes da integridade da pesquisa e do comportamento ético são críticos para a educação nas instituições. Esses aspectos são essenciais para a pesquisa e a identificação desses elementos em trabalhos de pesquisa. Esse conhecimento contribuirá para o sucesso e abordagens baseadas em evidências quando os indivíduos estiverem trabalhando com pacientes, ensinando ou participando de pesquisas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper presents a review of issues concerning research integrity and ethics. The components of research integrity and ethical behavior are critical for education in institutions. These aspects are essential when engaging in research and for the identification of these elements in research papers. This knowledge will contribute to successful and evidence-based approaches when individuals are working with patients, teaching, or engaging in research.
  • Características da prosódia emissiva de crianças com transtorno do espectro autista Original Articles

    Zuanetti, Patrícia Aparecida; Silva, Kelly da; Pontes-Fernandes, Ângela Cristina; Dornelas, Rodrigo; Fukuda, Marisa Tomoe Hebihara

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar os aspectos prosódicos da fala de crianças com diagnóstico de Transtorno do Espectro Autista. Métodos: participaram 21 crianças (idade entre 3 e 6 anos), as quais foram divididas em três grupos: Grupo 1 - crianças com Transtorno do Espectro Autista; Grupo 2 - crianças com atraso de linguagem; Grupo 3 - crianças que apresentavam desenvolvimento típico da linguagem. Três juízes realizaram avaliação subjetiva da prosódia emissiva (caracterização do pitch, loudness, acento da frase, sílaba tônica e outros) dessas crianças durante o momento de interação (uso de gravação em vídeo e utilização de protocolos específicos). Para comparação entre os grupos, usou-se o teste de Igualdade de Proporções (α=0,01). Resultados: é alta a prevalência de histórico de atraso na emissão das primeiras palavras nos Grupos 1e 2. Em relação às características prosódicas, todas as crianças do Grupo 1 apresentaram dificuldade no uso da sílaba tônica, e algumas na acentuação da frase. Em contraste, nenhuma criança do Grupo 3 apresentou essas alterações, e uma mínima porcentagem do Grupo 2 apresentou excessiva marcação da sílaba tônica. Conclusão: a acentuação inadequada das palavras parece ser um dos marcadores no diagnóstico diferencial de crianças oralizadas com Transtorno do Espectro Autista.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: to analyze the prosodic aspects of speech in children with Autism Spectrum Disorder. Methods: 21 children aged 3 to 6 years participated and were divided into three groups: Group 1 - children with Autism Spectrum Disorder; Group 2 - children with language delay; Group 3 - children with typical language development. Three judges performed a subjective evaluation of the emissive prosody (characterization of pitch, loudness, sentence stress, stressed syllable and others) of the children during interaction time (video recording and use of specific protocols). The equality of proportions test was applied for group comparison (α=0.01). Results: the prevalence of a history of delay for speaking the first words was high in Groups 1 and 2. Regarding the prosodic characteristics, all Group 1 children had difficulties in the use of the stressed syllable, and some in the accentuation of the sentence. On the other hand, no Group 3 children showed these changes and few Group 2 children presented excessively stressed syllable. Conclusion: inappropriate stressing of words seems to be one of the features in the differential diagnosis of verbal children with Autism Spectrum Disorder.
  • Existe comprometimento do sistema auditivo na doença de Parkinson? Original Articles

    Lopes, Marcia da Silva; Melo, Ailton de Souza; Corona, Ana Paula; Nóbrega, Ana Caline

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: descrever o perfil audiológico de um grupo de pacientes com doença de Parkinson e investigar a associação entre alterações auditivas e a doença. Métodos: participaram 50 indivíduos com e 46 sem doença de Parkinson, submetidos a Audiometria Tonal Liminar, Emissões Otoacústicas por Produto de Distorção e testes de processamento auditivo. Os resultados dos pacientes foram comparados aos obtidos em indivíduos sem a doença, de acordo com variáveis clínicas e biológicas. Resultados: nos indivíduos com doença de Parkinson a perda auditiva foi identificada em 82% dos indivíduos, havendo alteração das emissões otoacusticas por Produto de Distorção em 53,5%, do processamento temporal em 78% e integração binaural em 12%. Os indivíduos com a doença apresentaram maior comprometimento no reconhecimento de padrões de duração quando comparados aos sem a doença, havendo pior desempenho nos homens e nos indivíduos com idade entre 42 e 65 anos e estágio Hoehn & Yahr I e II. Conclusões: o perfil encontrado corresponde à perda auditiva sensorioneural descendente e alteração nas emissões otoacústicas, na ordenação temporal e na detecção de gaps no ruído. Somente prejuízos na ordenação temporal estão associados com a doença, especialmente nos homens, indivíduos com idade menor que 65 anos e em estágio inicial.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: to describe the audiological profile of a group of patients with Parkinson's disease and to investigate the association between hearing loss and the disease. Methods: 50 individuals with and 46 without Parkinson's disease underwent Pure Tone Audiometry, Otoacoustic Emissions by Distortion Product, and auditory processing tests. The results of the patients were compared to those obtained in individuals without the disease, according to clinical and biological variables. Results: in individuals with Parkinson's disease, 82% presented hearing loss, 53.5% alterations in Otoacoustic Emissions by Distortion Product, 78%, alterations in temporal processing, and 12%, changes in binaural integration. Individuals with the disease had a greater impairment in the recognition of duration patterns when compared to those without the disease, with a worse performance in men and in individuals aged between 42 and 65 years old and Hoehn and Yahr I and II stages. Conclusions: the profile found corresponds to descending sensorineural hearing loss and alteration in otoacoustic emissions, temporal ordering and noise gaps detection.Only losses in temporal order are associated with the disease, especially in men, individuals under the age of 65 and in the initial stage.
  • Facilitadores e barreiras para o uso do Sistema de FM em escolares com deficiência auditiva Original Articles

    Miranda, Emanuella Silva; Brazorotto, Joseli Soares

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar os facilitadores e as barreiras para o uso do Sistema de FM em escolares com deficiência auditiva. Métodos: estudo transversal, observacional e documental. Os dados dos prontuários e das respostas de 30 professores de crianças com deficiência auditiva a um questionário foram utilizados na análise estatística descritiva e inferencial. As perguntas relacionaram-se ao uso do Sistema de FM pela criança e ao preparo dos professores para utilizar o recurso. Resultados: das 30 crianças cujos professores responderam ao inquérito, apenas nove utilizavam o Sistema de FM em sala de aula. Fatores como a idade, escolaridade dos pais e sua participação na terapia fonoaudiológica, bem como o conhecimento do professor sobre o Sistema de FM e sua experiência com crianças com deficiência auditiva mostraram ser facilitadores ou barreiras para o uso do dispositivo, bem como o uso consistente dos Aparelhos de Amplificação Sonora Individual (AASIs). Conclusão: o principal facilitador para o uso do Sistema de FM foi o conhecimento do professor sobre o mesmo. Considerando-se a importância do uso deste recurso para a inclusão da criança com deficiência auditiva, pesquisas multicêntricas são desejáveis para a determinação de protocolos de acompanhamento da adaptação e treinamento da comunidade escolar.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: to analyze the facilitators and barriers to the use of the FM System in school-age children with hearing loss. Methods: a cross-sectional, observational and documentary study. Data from the children's charts and responses of their 30 teachers to a questionnaire were used in the descriptive and inferential statistical analysis. The questions were related to the use of the FM System by the child and the preparation of the teachers to use the resource. Results: out of the 30 children whose teachers answered the survey, only nine used the FM System in the classroom. Factors such as age, parents' schooling and their participation in speech therapy, as well as the teacher's knowledge about the FM System and their experience with hard of hearing children were shown to be facilitators for the use of the device as well as the consistent use of the hearing devices (hearing aids and/or cochlear implant). Conclusion: the main facilitator for the use of the FM System was the teacher's knowledge about it. Considering the importance of the use of this resource for the mainstream education of children with hearing loss, a multi-centric research is desirable for the determination of protocols to follow the adaptation and training of the school community.
  • Acesso e itinerário terapêutico aos serviços de saúde nos casos de óbitos por câncer de boca Original Articles

    Aquino, Rodrigo Cesar Abreu de; Lima, Maria Luiza Lopes Timóteo de; Silva, Vanessa de Lima; Alencar, Fábio Lima de; Rodrigues, Mirella

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: descrever o itinerário terapêutico percorrido pelos indivíduos que foram a óbito por câncer de boca, num município do Nordeste do Brasil, mensurando as distâncias e o tempo médio gasto na busca pelos serviços de diagnóstico e tratamento. Métodos: trata-se de um estudo epidemiológico, transversal, retrospectivo, onde foram entrevistados os informantes-chave dos casos e georreferenciados os pontos das residências e os dos serviços. Foram estudadas as variáveis relacionadas ao local de diagnóstico, à distância percorrida e ao tempo gasto para os locais de diagnóstico, de tratamento e local do óbito, serviços utilizados durante percurso terapêutico e as principais dificuldades de acesso enfrentadas. As diferenças percentuais foram testadas por meio do teste exato de Fisher, com α=5%. Para avaliar o comportamento e a identificação de áreas quentes para essa mortalidade foi utilizada a técnica do estimador de densidade de Kernel. Resultados: dos 18 casos de óbito por câncer de boca, 94,4% receberam o diagnóstico em serviços de referência, para 83,3% o tempo entre o diagnóstico e o tratamento foi de até 60 dias, para 77,8% o tempo entre o diagnóstico e o óbito foi menor de um ano, e 72,2% apontaram as questões financeiras como entraves para o acesso. A distância média percorrida para os locais de diagnóstico foi de 7.364,7m, com tempo médio gasto de 32,67min, e para o tratamento foi de 6.987,5m e 33,68min. Conclusão: o itinerário terapêutico evidenciou que o diagnóstico da lesão ocorreu predominantemente fora do município de residência, e que, a despeito disso, as pessoas percorreram uma distância razoavelmente pequena até os serviços de saúde, gastando cerca de meia hora para este deslocamento.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: to characterize the therapeutic itinerary followed by individuals who died from oral cancer in one area in the northeastern of Brazil, measuring the distances and average time spent in the searching for diagnosis and treatment service. Methods: this is an epidemiological, cross-sectional, retrospective study, where the key informants were interviewed and the points of residence and services were geo-referenced. The variables related to the location of diagnosis, the distance traveled and the time spent for the diagnostic sites, treatment and place of death, services used during the therapeutic course and the main access difficulties were studied. Percent differences were tested using Fisher's exact test, with α = 5%. To evaluate the behavior and the identification of hot areas for this mortality, the Kernel density estimator technique was used. Results: of the 18 cases of death due to oral cancer, 94.4 % were diagnosed in reference centers; 83.3% were diagnosed and treated for up to 60 days; 77.8% were diagnosed and died in less than one year, and in 72.2 %, financials reasons were identified as an obstacle to access to a health care provider. The average distance traveled to the diagnoses sites was 7,364.7 meters, with an average time spent of 32.67 min and for treatment, it was 6,987.5 meters and 33.68 min. Conclusion: the study showed that the diagnosis of the injury occurred predominantly outside the municipality of residence, although , people walked a fairly small distance to the health services, spending about half an hour for this displacement.
  • Autopercepção de saúde e determinantes sociais em adolescentes matriculados no ensino médio Original Articles

    Lemos, Stela Maris Aguiar; Rocha, Poliana Cristina; Martínez-Hernaéz, Angel

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: verificar a associação entre a autopercepção em saúde com determinantes sociais demográficos, culturais, contexto de violência e autopercepção de qualidade de vida de adolescentes matriculados no ensino médio. Métodos: estudo observacional analítico transversal com amostra probabilística composta por 386 estudantes de ensino médio, na faixa etária de 15 a 19 anos, matriculados em 16 escolas públicas. Foram realizadas as análises de dados descritiva, bivariada e multivariada. Foram construídos modelos com entrada hierárquica dos blocos segundo o nível de determinação estabelecido no modelo teórico e para avaliação das associações nos modelos de regressão logística foi considerado o nível de significância de 5%. Como medida de magnitude das associações foi utilizado o Odds Ratio e seu respectivo intervalo de confiança de 95%. Resultados: os dados revelaram que mais de dois terços dos participantes referiram autopercepção de saúde positiva e no modelo de regressão logística múltipla hierarquizada permaneceram associadas à Autopercepção de saúde positiva ter moradia própria, praticar alguma religião e qualidade de vida. Conclusão: o fato de o participante ter moradia própria, praticar alguma religião e referir melhor qualidade de vida aumentou as chances de ter autopercepção de saúde positiva.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to verify the association between self-perception of health, gender, age, economic status, quality of life, cultural aspects and contexts of violence in high school adolescents. Methods: an observational analytical cross-sectional study with a probabilistic sample composed of 386 high school students aged 15-19 years. The data collection was made in 16 public schools. Descriptive, bivariate and multivariate data analyses were made. Models with hierarchical entry of the blocks according to the level of determination established in the theoretical model were built, and for the evaluation of associations in the logistic regression models, the significance level of 5% was considered. The Odds Ratio and its respective confidence interval of 95% were used as a measure of the magnitude of the associations. Results: the data revealed that more than two-thirds of the participants reported a positive self-perception of health and, in the hierarchical multiple logistic regression model, to have own house, to practice any religion, and the quality of life remained associated with positive Self-perception of health. Conclusion: having their own house, practicing a given religion and having a better quality of life increased the chances of a positive self-perception of health.
  • Perfil dos usuários atendidos pela fonoaudiologia do serviço de atenção domiciliar Original Articles

    Figueiredo, Suelene Castro de; Limeira, Rebecca Rhuanny Tolentino; Carvalho, Laís Guedes Alcoforado de; Morais Junior, Renato de Carvalho; Ribeiro, Isabella Lima Arrais; Chaves, Simone Pereira Lins; Macedo, Marcela Leiros Maciel; Castro, Ricardo Dias de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: verificar o perfil dos usuários com queixas fonoaudiológicas do serviço de atenção domiciliar do município de João Pessoa, Paraíba. Métodos: trata-se de um estudo transversal, descritivo, natureza quantitativa, mediante técnica de documentação indireta a partir da análise de documentos de fontes primárias, sendo caracterizado, portanto, como estudo documental. A pesquisa foi realizada junto ao serviço de atenção domiciliar (SAD) do município de João Pessoa/PB, que dispõe de informações dos usuários armazenadas em forma de prontuários. Todos os prontuários dos pacientes atendidos pelo SAD no período de junho de 2012 a junho de 2016 foram analisados, e após os critérios de elegibilidade, amostra ficou constituída por 114 prontuários. Os dados coletados foram inseridos em uma planilha do Microsoft Excel para realização de estatística descritiva no Software IBM SPSS (versão 21.0). Resultados: verificou-se que a maioria dos pacientes atendidos foi do sexo masculino (59,6%), idosos (62,3%) e diagnosticados com acidente vascular encefálico (57,9%). Além disso, apresentaram histórico de disfagia (76,3%), problemas de fala (58,8%), deglutição alterada (80,7%) e mastigação alterada (77,2%). A disfagia está frequentemente associada aos AVE’s apresentando predomínio de indivíduos do sexo masculino e idosos. Conclusão: concluiu-se que a alteração de dificuldade de deglutição, ou seja, a disfagia está frequentemente associada aos AVE’s apresentando o predomínio das variáveis sociodemográficas e clínicas de homens e idosos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: to ascertain the profile of home care service (HCS) users with speech and language complaints in João Pessoa, Paraíba (PB). Methods: a descriptive and quantitative study using an indirect documentation technique based on an analysis of primary source documents, characterized as a documentary study, conducted at a HCS, in João Pessoa, PB, that stores user information in the form of medical records. All patient records included by the HCS from June 2012 to June 2016 were analyzed. After the eligibility criteria were applied, the sample consisted of 114 medical records. The collected data were entered into a Microsoft Excel spreadsheet to generate descriptive statistics using IBM SPSS (version 21.0). Results: most patients were males (59.6%), elderly (62.3%), had been diagnosed with a stroke (57.9%),had histories of dysphagia (76.3%), speech problems (58.8%), swallowing disorders (80.7%), and abnormal chewing (77.2%). Dysphagia is often associated with stroke, predominantly among males and the elderly. Conclusion difficulty in swallowing, or dysphagia, is often associated with stroke, predominantly in the presence of the sociodemographic and clinical variables associated with men and the elderly.
  • Level of physiological, anatomical and pathological knowledge of the singing voice on the part of professional and amateur singers Original Articles

    Rodríguez Marconi, Daniel; Morales Cárdenas, Camilo; Gaete Antilen, Liliana; Garrido Ormeño, Marta; Pardo Reyes, Camila

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Propósito: el conocimiento sobre los cuidados de la voz de los cantantes profesionales y amateur en Chile es relevante para los profesionales de la voz y también para los fonoaudiólogos que se desempeñan en la prevención y el cuidado de la voz. Es importante conocer si existen diferencias en ambos grupos en cuanto al conocimiento del cuidado de la voz. Métodos: se aplicó el “Vocal Awareness Questionnaire for Singers’’ a una muestra de, 66 cantantes: 33 cantantes profesionales y 33 cantantes amateur. Se evaluaron tres áreas de conocimiento: anatomía y fisiología de la laringe, higiene vocal y patologías de la voz cantada. Resultados: no hubo diferencias significativas en el conocimiento del cuidado de la voz entre cantantes profesionales y amateur tanto a nivel general como en las áreas de conocimiento. El área de higiene vocal obtuvo el mayor porcentaje de respuestas correctas en ambos grupos y el menor porcentaje el área de patología de la voz cantada. Conclusiones: no se observaron diferencias en el nivel de conocimientos sobre cuidados de la voz entre los cantantes profesionales y amateur, en ambos grupos el nivel de conocimiento es bajo a moderado. Esto podría incrementar la incidencia de patologías vocales en ambos grupos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: the knowledge concerning care of the voice on the part of professional and amateur singers in Chile is relevant for voice professionals and also for speech pathologists who work in disorder prevention and voice care. It is important to know if there are differences between both groups regarding the knowledge of voice care. Methods: the "Vocal Awareness Questionnaire for Singers'' was applied to a sample of 66 singers: 33 professional and 33 amateur singers. Three areas of knowledge were evaluated: anatomy and physiology of the larynx, vocal hygiene and voice pathologies. Results: there were no significant differences in the knowledge of voice care between professional and amateur singers both at a general level and in specific areas of knowledge. The topic of vocal hygiene obtained the highest percentage of correct answers in both groups, while the lowest percentage was in the area of voice pathologies. Conclusions: there were no differences in the level of knowledge on voice care between the professional and amateur singers included in this study. In both groups, the level of knowledge was from low to moderate. This could increase the incidence of vocal pathologies in both groups.
  • Tempos máximos de fonação e capacidade vital de mulheres disfônicas Original Articles

    Leite, Aline Costa; Christmann, Mara Keli; Hoffmann, Carla Franco; Cielo, Carla Aparecida

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: verificar a correlação entre capacidade vital, tempos máximos de fonação de /ė/ (sem sonorização) e /s/ e comparar e relacionar com o uso profissional da voz e a idade em mulheres com disfonia funcional ou organofuncional. Métodos: pesquisa retrospectiva com 524 registros de disfônicos de uma clínica-escola. Foram incluídas: mulheres adultas jovens, diagnóstico fonoaudiológico de disfonia funcional ou organofuncional, com base no laudo médico. Foram excluídas: alterações neurológicas, psiquiátricas, tratamento fonoaudiológico prévio, quadro gripal ou alérgico no dia das avaliações, doença pulmonar, diagnóstico de disfonia orgânica, perda auditiva. A amostra resultou em 14 mulheres com disfonia funcional e 21 com disfonia organofuncional. Coletaram-se dados sobre e uso profissional da voz e resultados da capacidade vital e dos tempos máximos de fonação. Os dados foram analisados estatisticamente com nível de significância de 5%. Resultados: correlação positiva para ambos os grupos de disfônicas entre: tempo máximo de fonação de /ė/ e tempo máximo de fonação de /s/; e entre tempo máximo de fonação de /ė/, /s/ e capacidade vital. Maiores valores de capacidade vital, tempo máximo de /s/ e /ė/ nas profissionais da voz. Os valores de tempo máximo de fonação de /ė/ foram menores do que /s/. Conclusão: à medida que o tempo máximo de fonação de /ė/ aumentou, o tempo máximo de fonação de /s/ e a capacidade vital também aumentaram em ambos os grupos, evidenciando a inter-relação entre essas variáveis; não havendo relação com as demais variáveis estudadas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: to verify the correlation between vital capacity and maximum phonation times of /ė/ (unvoiced) and /s/, as well as compare and relate them with the professional voice use and age in women with functional or organic-functional dysphonia. Methods: a retrospective research with 524 records of dysphonic patients from a school clinic, including young adult women with a speech-language diagnosis of functional or organic-functional dysphonia based on medical reports. Neurological and psychiatric alterations, previous speech therapy treatment, symptoms of flu or allergies on the day of evaluation, pulmonary disease, organic dysphonia diagnosis, and hearing loss, were excluded. The sample resulted in 14 women with functional dysphonia and 21 with organic-functional dysphonia. Data on professional voice use, as well as results for vital capacity and maximum phonation times were collected. The data were statistically analyzed at a 5% significance level. Results: There was a positive correlation for both groups of dysphonic patients between the maximum phonation times of /ė/ and of /s/, as well as the maximum phonation times of /ė/, /s/, and vital capacity. Higher values for vital capacity and maximum times of /s/ and /ė/ for voice professionals were seen. The maximum phonation times of /ė/ were lower than those of /s/. Conclusion: as the maximum phonation times of /ė/ increased, the maximum phonation times of /s/ and the vital capacity also augmented in both groups, demonstrating the interrelation among these variables; there was no relation with the other variables studied.
  • Atenção à disfagia orofaríngea no home care: gerenciamento fonoaudiológico. Estudo de validação de aparência e conteúdo de um manual de orientação Original Articles

    Pereira, Karina de Fatima Portela de Oliveira; Pereira, Adriano de Souza; Zeigelboim, Bianca Simone; Santos, Rosane Sampaio

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: validar em aparência e conteúdo, o “manual de orientação para pacientes adultos com disfagia em terapia fonoaudiológica em home care”. Métodos: estudo qualitativo e quantitativo, dividido em três etapas; a primeira, com a construção do material piloto; na segunda etapa foram escolhidos 8 juízes especialistas na área, com mestrado ou doutorado, os quais avaliaram o manual por meio de um questionário; e a terceira etapa foi direcionada à escolha de 8 juízes cuidadores de pacientes em atendimento home care, como parte representante da população em estudo. Resultados: na análise das respostas dos juízes, utilizou-se a correlação linear de Pearson, e considerando válidas as respostas com correlação maior que 0,6, sendo este um parâmetro que indica forte correlação linear. Conclusão: os resultados encontrados, após a avaliação dos juízes evidenciaram a existência e correlação maior que 0,6 em todas as questões avaliadas, demostrando existir forte correlação entre as perguntas referentes ao conteúdo do manual, e sugerem validade de aparência e conteúdo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to validate as to appearance and content, the "guidance manual for adult patients with dysphagia in home care speech therapy". Methods: a qualitative and quantitative study, divided into three stages; first, the pilot material was constructed; second, 8 expert judges, with a master or doctorate degree, were chosen to assess the manual through a questionnaire; and third, 8 caregiver judges of home care patients were chosen to represent the study population. Results: Pearson's linear correlation was used in the analysis of the judges' answers, considering the responses with a correlation greater than 0,6 which is a parameter that indicates a strong linear correlation. Conclusion: the results found, after the judges' evaluation, showed a strong correlation between the questions regarding the content of the manual and suggesting appearance and content validity.
  • Chewing preference and its relationship with postural muscular electric potential Original Articles

    Moraes, Klyvia Juliana Rocha de; Cunha, Daniele Andrade da; Albuquerque, Lucas Carvalho Aragão; Carvalho, Celina Codeiro de; Silva, Hilton Justino da

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: to verify if the chewing side preference interferes in the postural muscular electrical potential. Methods: fifty-five volunteers (41 women and 14 men; average age of 26 years) were evaluated by Odontology (determining the type of dental occlusion), by a speech therapist (determining the chewing side preference) and by a physiotherapist (evaluating the postural muscular electrical potential). The three professionals had no communication regarding the evaluations, in order to keep the study partially blind. For chewing preference electrognatography was used for muscles: sternocleidomastoid, upper trapezium, gluteus medius and tibialis anterior, bilaterally, in static orthostatic posture. Results: there was statistical significance for the muscular electrical potential of the sternocleidomastoid and anterior tibial, when there was right chewing preference (p=0.030 for both) and left chewing preference (p=0.0028 and p=0.0020, respectively). In alternate bilateral chewing there was tendency to symmetry of postural muscular electrical activation, in all muscles. Conclusion: there was presence of asymmetry of postural muscular electrical activation in the sternocleidomastoid and tibialis anterior, when chewing side preference was at right or left. In the presence of alternate bilateral mastication, there was tendency of symmetry of postural muscular electrical activation for all studied musculatures.
  • Aspectos essenciais na construção de instrumentos de coleta de dados em pesquisas primárias de saúde Review Articles

    Thomas, Débora Butka; Oenning, Nágila Soares Xavier; Goulart, Bárbara Niegia Garcia de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: verificar a literatura sobre a construção de formulários de pesquisas em saúde e descrever os conceitos e preceitos mais relevantes do tema. Métodos: revisão integrativa da literatura realizada nas bases Pubmed e Scielo com as palavras-chave: survey, constructing, questionnaire, formulary, development e design em diversas combinações, incluindo artigos em qualquer língua e publicados nos últimos dez anos. A pesquisa retornou 1480 artigos e após leitura e análise crítica dos resumos de acordo com o objetivo, 16 estudos foram selecionados para leitura na íntegra. Foi realizada a análise das informações dos aspectos mais relevantes para o objetivo do estudo e a sua recorrência nas pesquisas selecionadas. Resultados: dentre os 16 artigos foram encontradas três categorias baseadas na recorrência dos temas: estrutura, validação e amostragem. Conclusão: a clareza na formulação das perguntas foi o aspecto mais valorizado em relação à estrutura do instrumento, enquanto que para a validação, é fundamental realizar o teste-piloto; e ainda, a forma de administração e a adaptação do questionário deve ser considerada para a população à qual se aplica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: to investigate the literature production on the design of forms for research in the health area and describe the most relevant concepts and precepts of the topic. Methods: an integrative literature review in the PubMed and Scielo databases with the key words: survey, constructing, questionnaire, formulary, development and design in various combinations, including articles published in any language in the last ten years. The survey returned 1,480 articles, and after reading and critically reviewing the abstracts according to the objective of the study, 16 articles were selected for complete reading. Information regarding aspects that were most relevant to the objective of the study was analyzed, as well as its recurrence in the selected articles. Results: the reading of the 16 articles resulted in three categories, based on the recurrence of the themes: structure, validation and sampling. Conclusion: clarity in the formulation of the questions was the most valued aspect in the structure of the instrument. As for validation, the realization of pilot tests was considered fundamental. Finally, the method of administration and adaptation of the questionnaire to target population was considered fundamental.
  • Síndrome de Klinefelter: avaliação fonoaudiológica e neuropsicológica Case Reports

    Lamônica, Dionísia Aparecida Cusin; Ribeiro, Camila da Costa; Baldin, Mayara dos Santos; Tabaquim, Maria de Lourdes Merighi

    Resumo em Português:

    RESUMO A Síndrome de Klinefelter é uma aneuploidia cromossômica causada por cromossomos X adicionais em homens. O diagnóstico é realizado por meio de observação clínica e exame de cariótipo. O fenótipo envolve, entre outras características, a infertilidade, hipogonadismo, ginecomastia, alterações cognitivas, principalmente no domínio da linguagem. Este trabalho descreve o caso de um adolescente com Síndrome de Klinefelter e histórico de dificuldades no processo de aprendizagem, problemas de comportamento e de comunicação. Cumpriram-se os princípios éticos. Seu perfil cognitivo-comunicativo, pragmático e sintático foi traçado a partir das avaliações fonoaudiológica e neuropsicológica. Os resultados encontrados na avaliação fonoaudiológica foram indicativos de déficits de expressão e compreensão. Além de alterações de consciência fonológica, dificuldades em operações matemática, leitura e escrita, dificuldade de acessar o léxico, alteração de pragmática e, algumas vezes, com alteração na sintática. Os resultados da avaliação neuropsicológica indicaram prejuízos em tarefas que exigiram a identificação de similaridades, estabelecimento de relações de causa-efeito e analogias, demonstrando raciocínio comprometido para operações lógicas, com nível intelectual incompatível à idade cronológica. Este estudo clínico interdisciplinar favorece condutas interventivas nos processos de reabilitação com o intuito de maximizar o potencial do indivíduo afetado, contribuindo para melhoria da qualidade de vida.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The Klinefelter syndrome is a chromosomal aneuploidy caused by additional X chromosomes in men. The diagnosis is made by clinical observation and karyotype examination. Besides other characteristics, the phenotype involves infertility, hypogonadism, gynecomastia, and cognitive alterations, mainly in the language domain. This paper describes the case of a teenager with Klinefelter syndrome and history of difficulties in the learning process, behavioral and communication problems. The ethical guidelines were followed in the present report. The cognitive-communicative, pragmatic and syntactic profile was drawn from the speech and neuropsychological evaluations. The speech-language assessment showed deficits in expression and comprehension. Difficulties were also found in phonological awareness, mathematical operations, reading and writing, access to the lexicon, alterations in pragmatics and occasionally, in syntactics. The neuropsychological evaluation indicated impairments in tasks that require the identification of similarities, establishment of cause-effect relationships and analogies, demonstrating a compromised reasoning for logical operations, with intellectual level incompatible with the chronological age. This interdisciplinary clinical study favors intervention approaches in rehabilitation, to maximize the potential of the individuals affected, contributing to improve their quality of life.
  • Estudo de caso de uma criança vítima de privação social a partir de uma perspectiva dialógica Case Reports

    Sarlanis, Vitória Leite; Massi, Giselle; Bortolozzi, Kyrlian; Tonocchi, Rita; Oliveira, Thiago Mathias de; Berberian, Ana Paula; Guarinello, Ana Cristina

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo do presente estudo é discutir como a terapia fonoaudiológica baseada em uma perspectiva dialógica pode propiciar o processo de apropriação da linguagem de uma criança vítima de privação social. Neste estudo de caso, de âmbito longitudinal, foram analisados os dados coletados, de fevereiro a novembro de 2016, a partir de sessões de terapia fonoaudiológica realizadas em uma Clínica-Escola de Fonoaudiologia localizada no sul do Brasil. A paciente quando iniciou o trabalho tinha 5 anos e foi vítima de privação social na primeira infância. Para o processo terapêutico e a avaliação de linguagem utilizaram-se atividades elaboradas, contextualizadas e pautadas em uma ou várias funções sociais, tais como brincadeira de casinha, bonecas. Durante o processo avaliativo notou-se, com relação à linguagem, que a criança não demonstrava intenção para iniciar ou responder turnos, não mantinha contato visual, utilizava palavras e enunciados incompletos e, em geral, ininteligíveis. Ao longo do processo terapêutico, notou-se que ela começou a participar mais efetivamente nos diálogos, replicando os enunciados alheios, a se posicionar com relação ao outro, a se perceber como um sujeito dialógico e a iniciar o processo interativo. Por meio das interações dialógicas ocorridas neste período, considera-se que houve a ampliação das possibilidades discursivas e de interação da criança, permitindo uma melhor organização do sujeito com relação à sua fala e ao papel que desempenha em cada interação social.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This study aims to discuss how Speech-language therapy based on a dialogical perspective can facilitate the language appropriation process of a child, victim of social deprivation.In this longitudinal case study, the collected data, from February to November 2016, were analyzed from therapy sessions conducted at a Speech-Language Clinic located in Southern Brazil. The child was a 5-year old girl, victim of social deprivation in her early childhood. For the language therapeutic and evaluation process, the therapist used contextualized language-based activities, several social functions, such as house playing and dolls. During the evaluation process, it was noted that the child did not show intention to initiate or respond to taking turns, did not maintain visual contact and used incomplete and generally unintelligible statements. Throughout the therapeutic process, it was seen that this child began to participate more effectively in the dialogues, replicating the statements of others, positioning herself in relation to the other, perceiving herself as a dialogical subject and initiating the interactive process. Through the dialogical interactions that occurred in this period, it is considered that there was an expansion of her discursive interactions, allowing a better organization of her speech and the role she plays in each social interaction.
  • Comparação de sons plosivos em crianças monolíngues e bilíngues por meio do parâmetro acústico voice onset time: relato de casos Case Reports

    Lofredo-Bonatto, Maria Teresa R.; Silva, Marta A. Andrada e

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo foi comparar as diferenças na produção de fonemas plosivos por meio da medida acústica voice onset time a partir da amostra de fala de três crianças monolíngues do português brasileiro e três bilíngues do português brasileiro e do inglês, na faixa etária de sete anos. Para isso foi gravada uma emissão de fala com a repetição da frase veículo “Diga papa baixinho”, com a gravação posterior da substituição de papa por “baba, tata, dada, caca e gaga”. As medidas do sinal acústico foram realizadas por meio do espectrograma de banda larga e o voice onset time (VOT) analisado de forma descritiva para os sons não vozeados [p, t, k] e para os vozeados [b, d, g]. Como resultados, os valores do VOT de [p, t, k] das crianças monolíngües apresentaram médias superiores em relação aos valores das crianças bilíngues. Para os sons [b, d, g] as crianças monolíngues mostraram valores de VOT com médias inferiores em relação às bilíngues. Concluiu-se que na comparação das medidas de VOT das amostras de fala as crianças monolíngues do português brasileiro apresentaram valores maiores para as não vozeadas e menores para as vozeadas em relação as das crianças bilíngues do português brasileiro e do inglês.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The purpose was to compare differences in production of plosive phonemes through the voice onset time (VOT) measurement in the speech of monolingual children, speakers of Brazilian Portuguese and bilingual children, speakers of both Brazilian Portuguese and English. The sample consisted of three monolingual children and three bilingual children; average age was 7 years. A speech emission was recorded for the investigation, which had the following vehicle phrase: “Diga ‘papa’ baixinho” (“Say ‘papa’ quietly”). Papa was then replaced by “baba”, “tata”, “dada”, “caca” and “gaga”. The measurements of the acoustic signals were performed through broadband spectrograms, and VOT was descriptively analyzed for the non-voiced sounds [p, t, k] and voiced [b, d, g] plosive sounds. Monolingual children presented higher average VOT values for [p, t, k] compared to bilingual children. For the [b, d, g] sounds, monolingual children had lower average VOT values, as compared to bilingual children. It was concluded that in the comparison of VOT measures of the speech samples, the monolingual children of Brazilian Portuguese presented higher values for the non voiced ones and lower for the voiced ones in relation to the bilingual children speakers of Brazilian Portuguese and English.
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