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Ciência & Educação (Bauru), Volume: 22, Número: 1, Publicado: 2016
  • La Ciencia de la Sostenibilidad: una necesaria revolución científica Editorial

    Vilches, Amparo; Gil-Pérez, Daniel
  • Promoviendo la autorregulación en la resolución de problemas de física Articles

    Hinojosa, Julià; Sanmartí, Neus

    Resumo em Espanhol:

    Resumen La autorregulación es una estrategia eficaz para desarrollar la competencia en aprender a aprender, al mismo tiempo que la científica. En este trabajo se presenta una actividad orientada a promover el desarrollo de la capacidad de los alumnos de 16 y 17 años de autorregular los procesos de resolución de problemas de física, y de la autoevaluación del mismo proceso. Los análisis de los datos de su aplicación muestran, por una parte, que mejoran los resultados de los estudiantes, así como la valoración positiva que hacen del proceso, y, por otra parte, su influencia en el cambio en el quehacer diario del profesor.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Self-regulation is an effective strategy to develop competence in learning to learn, and in scientific literacy. This paper presents an activity aimed to promote the development of the ability of students 16 to 17 years old to self-regulate the processes of solving physics problems, and self-assessment activity as the process itself occurs. The analysis of the data from its application shows, firstly, that students improve their results and the positive assessment made of the process and, furthermore, its influence on the change in the daily work of the teacher.
  • Sentidos e significados de problema e problematização em um processo de (re)planejamento coletivo de uma situação de estudo Artigos

    Machado, Aniara Ribeiro; Marques, Carlos Alberto; Silva, Rejane Maria Ghisolfi da

    Resumo em Português:

    Resumo Pesquisas indicam uma multiplicidade de compreensões e usos dos conceitos de Problema e Problematização na educação em Ciências. Nesse sentido, desenvolvemos uma pesquisa a partir do planejamento de uma proposta educacional denominada "Situação de Estudo" (SE), a partir da qual buscou-se caracterizar e discutir sentidos e significados produzidos por professores sobre os referidos conceitos. Utilizando a análise textual discursiva, caracterizaram-se três sentidos e significados de problema: (a) um que expressa as totalidades - local e global; (b) outro que diz respeito ao reconhecimento do meio - problemas ambientais; e (c) um que revela a tomada de consciência de um problema ambiental. Já a problematização foi abordada como: (a) potencializadora dos processos de mudança curricular; e (b) como impulsionadora de práticas experimentais. Desse modo, a SE denota contribuições importantes ao enfatizar a necessidade da construção coletiva do currículo via (re)planejamentos e processos de (re)significação das práticas escolares.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Researches indicate a multiplicity of understandings and uses of the concepts of Problem and Problematization in science education. This paper presents a study conducted from the planning of an educational proposal called "Situation of Study," which sought to characterize and discuss senses and meanings produced by teachers about these concepts. Using a discursive textual analysis, three senses and meanings of the Problem were characterized: (a) one that expresses the totalities - local and global; (b) another that concerns recognition of the environment - environmental problems; and (c) one that reveals becoming aware of an environmental problem. Meanwhile, problematization was addressed as: (a) a process that can give potential to curricular change; and (b) as a process that stimulates experimental practices. In this way, the "Situation of Study" method offers important contributions that emphasize the need for collective construction of curriculum through (re)planning and (re)signification of school practices.
  • Discursos sobre o currículo oficial do estado de São Paulo no contexto de um curso de formação continuada para professores de Física Artigos

    Zanotello, Marcelo; Pires, Marcelo Oliveira da Costa

    Resumo em Português:

    Resumo Neste artigo, estudamos discursos sobre o currículo oficial do Estado de São Paulo para a disciplina de Física, com base no referencial sobre currículo elaborado por Gimeno Sacristán e na perspectiva teórica da Análise de Discurso (AD) francesa. Na pesquisa de natureza qualitativa, foram analisados documentos oficiais que compõem o currículo e discursos de 23 professores de Física da rede pública de ensino no contexto de um curso de formação continuada. Os posicionamentos dos professores evidenciam ações modeladoras que eles exercem sobre o currículo prescrito, com reflexos diretos em suas práticas pedagógicas. O curso propiciou reflexões críticas sobre dificuldades que esse grupo de professores enfrenta no trabalho nas escolas em relação ao currículo que lhes é apresentado. As análises indicam que uma possibilidade para promover uma formação continuada significativa aos professores consiste em propiciar condições para a constituição de discursos que sejam menos autoritários e mais polêmicos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In this article, we study discourses about the official curriculum adopted by state of Sao Paulo for the area of physics. We based it on Gimeno Sacristan's analysis about the curriculum and within the theoretical perspective of French Discourse Analysis. In this qualitative research official documents that make up the curriculum were analysed and the discourses of 23 physics teachers from state schools in the context of a continuing education program. Teachers' discourses show their actions on the prescribed curriculum, with direct consequences on their teaching practices. The program provided critical reflections about the difficulties of this group of teachers in their work in schools in relation to the curriculum that is presented to them. The analyzes indicate that a possibility to promote a significant continuing education for teachers is provided by conditions for the formation of pedagogical discourses that are less authoritarian and more controversial.
  • MOOC: uma alternativa contemporânea para o ensino de astronomia Artigos

    Souza, Rodrigo de; Cypriano, Elysandra Figueredo

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo tem como objetivo apresentar a evolução do conceito de educação à distância, culminando no Massive Open Online Course (MOOC), considerando este método uma alternativa viável ao ensino de astronomia, diferenciando-se dos métodos tradicionais presenciais e dos demais métodos de ensino a distância (EaD) em função de sua abrangência, estrutura e características gerais. O trabalho se baseou em pesquisa bibliográfica e estudo de caso múltiplo, no qual as principais plataformas MOOC do mundo foram testadas em relação aos recursos operacionais e didáticos oferecidos aos estudantes. A partir deste estudo, um modelo foi proposto para o ensino de astronomia.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article aims to present the evolution of the concept of distance education, culminating in the Massive Open Online Course (MOOC), and considers this method a viable alternative to astronomy education, differing from the traditional classroom methods and other distance learning methods, in its scope, structure and general characteristics. The work was based on bibliographic research and multiple case study, in which the main MOOC platform in the world was tested for the operational and educational resources offered to students. From this study, an model was proposed for astronomy education.
  • Escala de confiabilidad de libros de texto y páginas web desde la transposición didáctica de modelos moleculares de Kossel, Lewis y Pauling Articles

    Amado, Myriam Moreno

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El presente trabajo tuvo como propósito elaborar una escala de confiabilidad de libros de texto y páginas web desde el análisis de la transposición didáctica de algunos modelos moleculares presentados por W. Kossel, G. N. Lewis y L. C. Pauling. Se tomaron como referencia documentos publicados en sus primeras versiones, los cuales fueron analizados desde una perspectiva histórico-epistemológica, para identificar aspectos medulares de su formulación. La escala de confiabilidad se estableció con seis criterios enmarcados en cuatro categorías de análisis, donde se incluyen los aspectos identificados para cada modelo molecular. Se elaboraron dos escalas de confiabilidad, la escala de mención de aspectos (EMA) y la escala de ponderación (EP) utilizadas para el análisis de 15 libros de texto y 40 páginas web. Según las escalas de confiabilidad se encontró que, los modelos presentados en páginas web y libros de texto revisados presentan, respectivamente, máximo un 10,85% y 5,87% de satisfacción.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present study aimed to develop a scale of reliability of textbooks and web pages from the analysis of the didactic transposition of some molecular models presented by W. Kossel, G. N. Lewis and L. C. Pauling. We took into consideration documents published in its early versions, which were analyzed from a historical-epistemological perspective, to identify key aspects of their formulation. For the reliability scale six criteria were established framed into four categories of analysis, which include the issues identified for each molecular model. Two reliability scales were developed, the scale mentioning the aspects (EMA) and the weighting scale (EP) these were used for the analysis of 15 textbooks and 40 websites. According to these reliabilityscales it was found that the models presented in web pages and text books reviewed each have maximum of 10.85% and 5.85%.
  • Materiais manipuláveis e engajamento de estudantes nas aulas de matemática envolvendo tópicos de geometria Artigos

    Pereira, Jamerson dos Santos; Oliveira, Andreia Maria Pereira de

    Resumo em Português:

    Resumo Neste artigo, analisamos o engajamento mútuo de estudantes em aulas de Matemática que abordaram tópicos de geometria, fazendo uso de materiais manipuláveis. Para compreender o objeto de estudo, utilizamos a perspectiva da aprendizagem situada segundo Jean Lave e Etienne Wenger. Os dados foram coletados primariamente por meio da observação, mas também foram utilizados entrevista e documentos (registros dos estudantes) para ampliar os dados e subsidiar interpretações. Os resultados sugerem que o conhecimento da prática é mutável segundo as mudanças que ocorrem nas formas de engajamento. Estas formas são específicas e caracterizam outros engajamentos mais amplos. As seguintes situações de engajamentos foram caracterizadas: o engajamento de estudantes no contato preliminar com os elementos do material manipulável; o envolvimento de estudantes no recorte dos quadrados conforme as regras; o engajamento na associação do ângulo nulo à posição inicial dos palitos; o envolvimento na associação dos lados dos quadrados com os lados do triângulo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In this paper, we analyze the mutual engagement of students in the development of mathematics lessons that addressed topics of geometry, in which manipulative materials were used. To understand the object of study, we used the Situated Learning Perspective according to Jean Lave and Etienne Wenger. Data were collected through observation, interviews and documents (student records during the tasks). The results suggest that the practical knowledge is changeable according to changes occurring in the forms of engagement, and featuring other broader engagement. Furthermore, we presented the following situational engagements: the engagement of students in primary contact with the elements of manipulative materials, the involvement of students cutting out squares according to the rules given, the association of engagement in a zero angle to the starting position of the sticks, and the involvement in the association with the sides of the square and the sides of the triangle.
  • As cores fisiológicas na ciência de Goethe: educação e fenomenologia Artigos

    Bach Junior, Jonas

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo apresenta o ponto de partida de Goethe para a formulação de sua Teoria das Cores. A observação fenomenológica das cores fisiológicas é base fundamental para uma concepção hologramática do fenômeno cromático. Com seu método de pesquisa, Goethe não reduziu o fenômeno a representações mecânicas ou geométricas, mas focou sua dimensão qualitativa. A complementariedade das cores fisiológicas é um princípio inerente tanto ao todo, quanto às partes da Teoria das Cores. A fenomenologia da natureza de Goethe é uma unidade dinâmica entre subjetividade e objetividade. Sua compreensão exige a execução de um processo de educação dos sentidos e de educação para uma cognição qualitativa.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper presents the starting point of Goethe to formulate his Theory of Colors. The phenomenological observation of physiological colors is the fundamental basis for the hologrammatic conception of the chromatic phenomenon. With his research method, Goethe did not reduce the phenomenon in mechanical or geometric representations, but focused on its qualitative dimension. The complementarity of physiological color is inherent to both the whole and the parts of the Theory of Colours. The phenomenology of nature for Goethe is a dynamic unity between subjectivity and objectivity. To be understood, it requires the execution of an educational process using the senses and qualitative cognition.
  • As tecnologias da informação e da comunicação e a promoção da discussão e ação sociopolítica em aulas de ciências naturais em contexto português Artigos

    Scheid, Neusa Maria John; Reis, Pedro Guilherme Rocha dos

    Resumo em Português:

    Resumo Este estudo de revisão da literatura científica publicada recentemente no repositório da Universidade de Lisboa teve como objetivos: (a) investigar o papel das Tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC) na promoção da discussão e da ação sociopolítica sobre controvérsias sociocientíficas em contexto escolar, com o intuito de visar, sobretudo, ao desenvolvimento do cidadão nas suas diferentes dimensões, tendo em vista uma participação ativa e fundamentada na sociedade e na resolução de seus problemas; (b) investigar como ocorre o desenvolvimento, a implementação e o estudo de materiais, metodologias e abordagens que apoiem professores e estudantes nesse enfoque da educação em Ciências; e (c) identificar os fatores que influenciam positiva e negativamente o envolvimento nesse tipo de ações. Os resultados das publicações analisadas indicam que as TIC são fundamentais para o desenvolvimento de uma abordagem na perspectiva da educação em Ciências que almeja ser capaz de educar na cidadania.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This systematic review of scientific literature published recently in the repository of University of Lisbon aimed to: (a) investigate the role of Information Technology and Communication in promoting discussion and sociopolitical action on socio-scientific controversies in schools in order to focus mainly on the development of the citizen in its different dimensions in order to participate actively and grounded in society and solving their problems; (b) investigate how is the development, implementation and study materials, methodologies and approaches that support teachers and students in this approach to science education, and; (c) identify the factors that positively and negatively influence the involvement in such actions. The results of the analyzed publications indicate that ICT is critical for the development of an approach from the perspective of education in Science that aims to be able to educate the people in citizenship.
  • Análise de dissertações e teses brasileiras de Educação Ambiental: compreensões elaboradas sobre o tema "mudanças climáticas" Artigos

    Reis, Danielle Aparecida dos; Silva, Luciano Fernandes

    Resumo em Português:

    Resumo Este trabalho apresenta os resultados de um estudo cujo objetivo foi analisar as compreensões elaboradas pelo campo de pesquisa em Educação Ambiental (EA) sobre controvérsias e complexidades inerentes ao tema mudanças climáticas. Os dados foram construídos a partir da análise de dissertações de EA que abordam o tema mudanças climáticas de maneira central em seus propósitos investigativos. Para a delimitação do corpus documental, realizou-se um levantamento bibliográfico das teses e dissertações de EA - constantes no Banco de Teses da CAPES - que foram defendidas entre 1987 e 2010, sendo selecionadas 11 dissertações. Os trabalhos foram analisados tomando como referência os procedimentos da "Análise de Conteúdo". Os resultados indicam que o campo da EA apresenta informações importantes sobre as mudanças climáticas, entretanto, pouco revela sobre as suas complexidades e controvérsias. Conclui-se que, embora sejam enfocadas por poucos trabalhos, as controvérsias científicas associadas ao fenômeno são as mais recorrentes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This work presents the results of a research project that aimed at analyzing the understandings of controversies and complexities inherent to the topic of climate change elaborated within the field of environmental education (EE). The corpus has been constructed by means of the analysis of dissertations and theses in the EE area that had climate change as a central aspect of their research objectives. The documental corpus is dissertations and thesis in the field of EE education concluded between 1987 and 2010 selected from the CAPES Thesis and Dissertation Database. Eleven dissertations have been selected and then analyzed using "Content Analysis" procedures. The results suggest that the EE field provides significant information on climate change but reveals little of its complexities and controversies. It can be thus be argued that controversies are focused on in few works, and scientific controversies related to the phenomenon are the most frequent ones.
  • Bioética ambiental: concepção de estudantes universitários sobre o uso de animais para consumo, trabalho, entretenimento e companhia Artigos

    Fischer, Marta Luciane; Tamioso, Priscilla Regina

    Resumo em Português:

    Resumo A sociedade demanda novos paradigmas éticos para pautar suas decisões quanto ao uso de animais. A intermediação do diálogo entre a dimensão cultural, social e pessoal requer a intervenção de ferramentas como a Bioética ambiental. Objetivou-se caracterizar a concepção de estudantes universitários sobre o uso de animais a fim de fornecer subsídios para programas de educação ambiental. Para tal, foram conduzidas 87 entrevistas quanto à concepção emocional e cultural, e o posicionamento ético no uso de animais para alimentação, vestimenta, trabalho, entretenimento e companhia. As análises indicam, além da tendência contemporânea de respeito na relação ser-humano/animal, que o posicionamento ético possui maior relação com a finalidade do que pela afinidade profissional. Fato que demanda a elaboração de programas que ultrapassem a mera informação e sensibilização, estimulando a discussão desses temas no ensino de ciências, a fim de capacitar o aluno na tomada de decisões e, assim, exercer a cidadania plena.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Society needs new ethical guidelines to underlie their decisions regarding the use of animals. However, the dialogue between the cultural, social and personal dimensions requires the intervention of tools such as Environmental Bioethics. This study aimed to characterize the conception of the use of animals of college students in order to provide grants for environmental education programs. We were conducted 87 interviews on the emotional and cultural conception, and their ethical position on the use of animals for food, vestment, work, entertainment and company. The analysis indicates that part of the contemporary tendency towards respect involved the human/animal relationship, that their ethical positions indicated a greater relationship with the purpose then with the professional affinity. This demands the development of intervention programs through information and awareness, in order to encourage the discussion of these subjects in science education, for the purpose of enabling students in making decisions and exercising full citizenship.
  • Relato autobiográfico para la enseñanza de la Naturaleza de la Ciencia: aproximación a la ciencia auténtica a partir de una investigación sobre el dengue Articles

    Garelli, Fernando; Cordero, Silvina; Dumrauf, Ana

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Tomando como marco la importancia de abordar las concepciones sobre la Naturaleza de la Ciencia (NdC) y de acercarnos al estudio de una ciencia auténtica (la práctica científica tal y como se desarrolla en laboratorios y otros ámbitos), analizamos la implementación de una secuencia didáctica utilizando el relato autobiográfico de una investigación sobre dengue. El proceso desarrollado puede caracterizarse como de investigación-acción, ya que se efectuó en ciclos sucesivos de planificación, puesta en práctica, análisis y reflexión. La secuencia fue implementada en el nivel universitario y permitió un acercamiento a diversas facetas de la NdC: trayectorias de ingreso al sistema y actores; metodología científica; construcción de hipótesis y desarrollo de diseños experimentales; proceso de escritura de artículos científicos; modas editoriales; e inserción de la ciencia en la trama social y política. La propuesta habría promovido modificaciones en las representaciones de los estudiantes, así como la identificación de sesgos en su formación científica previa.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Taking as framework the importance of addressing conceptions about Nature of Science (NoS) and approaching the study of authentic science (scientific practice as is actually carried out in laboratories and other areas), we analyze the implementation of a didactic sequence using an autobiographic narration of an investigation about dengue. The process can be characterized as action research, because it was carried out in successive cycles of planning, implementation, analysis and reflection. The sequence was implemented at the university level and allowed approaching various facets of NoS: trajectories of entry into the system and actors; scientific methodology; construction of hypotheses and development of experimental designs; processes of scientific paper writing; editorial fashions; and science as socially and politically embedded. The proposal appears to have promoted changes in the representations of the students and the identification of biases in their previous scientific training.
  • Espaços e caminhos da educação alimentar e nutricional no livro didático Artigos

    Greenwood, Suzana de Azevedo; Fonseca, Alexandre Brasil

    Resumo em Português:

    Resumo Este estudo descreve como se constitui a educação alimentar e nutricional (EAN) presente no livro didático (LD) da Educação Básica, visualizando espaços e caminhos que possibilitam a otimização desta. Seguiu-se uma metodologia guiada pela Hermenêutica de Profundidade. Inicialmente, se situa a EAN posicionada no tempo e espaço dentro do contexto do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Exploram-se os campos de interação que agem na configuração da EAN no LD. Os resultados apontam fatores no âmbito governamental, campo editorial e contexto escolar que formatam a EAN e são relevantes neste processo. Em conclusão, sugere-se: que os alimentos apresentados no LD devam refletir a diversidade contextual brasileira, que autores e professores estejam envolvidos nos círculos de discussão sobre a temática, e que o LD fomente o diálogo centrado na EAN, abordando os objetivos e as práticas de programas governamentais afins, como merendas e hortas, presentes na escola.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study describes how Food and Nutrition Education (FNE) is presented in Brazilian secondary School Textbooks and seeks to identify spaces and directions which can optimize FNE. The Depth Hermeneutics methodology is followed. Firstly, the time and space frame for FNE is identified, within the context of the National School Textbook Programme (PNLD), The fields of interaction which influence the formulation of FNE in textbooks are explored. Results indicate factors in governmental and editorial spheres, and in the school context, which shape FNE and are relevant in the educative process. In conclusion, it is suggested that foods presented in textbooks should reflect the diversity present the differing Brazilian contexts; that authors and teachers be involved in discussion circles related to the theme; and that textbooks should stimulate FNE focussed dialogue, including in discussion the objectives and practices of related government programmes present in schools, such as school lunches and vegetable gardens.
  • La alimentación desde una perspectiva multidimensional en la formación de docentes en ejercicio Articles

    Cordero, Silvina; Mengascini, Adriana; Menegaz, Adriana; Zucchi, Mariel; Dumrauf, Ana

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este trabajo describe y analiza las características y resultados de una experiencia pedagógica de formación de docentes de Educación Infantil en ejercicio, cuyo eje temático fue Alimentación desde una perspectiva compleja y multidimensional. Se presenta una revisión del tratamiento de esta temática en el campo de la educación en Ciencias Naturales, se describe y fundamenta la experiencia y se enmarca metodológicamente el análisis. Finalmente se comentan resultados que evidencian la revisión de la noción escolarizada de Alimentación y su complejización en proyectos educativos situados. Contribuimos así al campo de la formación de docentes en Ciencias Naturales, Ambiente y Salud, a la par que avanzamos en la comprensión de nuestra propia práctica como docentes formadoras.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This work describes and analyzes the characteristics and outcomes of a pedagogical experience in teacher education, whose focus was "Feeding" from a complex and multidimensional perspective. A review of the treatment of this subject in the field of education in Natural Sciences is presented. The characteristics and foundations of the pedagogical experience are exposed, and the analysis is methodologically framed. Results show the revision of the school notion of "Feeding" and the elaboration of more complex and located educational projects. In this way, we contribute to the field of teacher education in Natural Sciences, Environment and Health, and at the same time we improve our understanding of our own practice as teacher trainers.
  • A emergência do pensamento algébrico nas atividades de aprendizes surdos Artigos

    Fernandes, Solange Hassan Ahmad Ali; Healy, Lulu

    Resumo em Português:

    Resumo Neste artigo, o foco é a emergência do pensamento algébrico. Busca-se, nos discursos de aprendizes surdos, compreender como eles articulam os meios de mediação disponíveis nas situações de aprendizagem matemática em um processo de transformar objetos conceituais culturais em objetos de consciência. Explora-se como os aprendizes, envolvidos ativamente em práticas interativas (tarefas e diálogos), podem pensar algebricamente, mesmo que ainda não estejam recorrendo a signos alfanuméricos. Essas interações ocorrem quando os aprendizes trabalharam com um conjunto de atividades analisando representações visuais de sequências numéricas e as modelando com o apoio do micromundo MATHSTICKS (um ambiente digital). Os exemplos apresentados neste artigo mostram evidências da presença das três características do pensamento algébrico apontadas por Radford - indeterminação, denotação e analiticidade. Além disso, as análises indicam que a criação de um signo compartilhado para representar a ideia de variável foi decisiva para o desenvolvimento do pensamento algébrico dos alunos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper focusses on the emergence of algebraic thinking. It seeks to identify, in the discourse of deaf learners, the articulation of the meditational means available in carefully crafted mathematical activities in the process of transforming conceptual cultural objects into objects of consciousness. It explores how the learners, actively involved in interactive practices (tasks and dialogues), engaged in algebraic thinking without necessarily making use of alphanumeric signs. These interactions occurred as the learners worked through a set of activities, in which they analyzed visual representations of numerical sequences then modeled them using the tools of the Mathsticks Microworld (a digital environment). The examples presented in this article evince the presence of the three characteristics of algebraic thinking, described by Radford, indeterminacy, denotation and analyticity. The analyses also indicate that the creation of a shared sign to represent the idea of variable was decisive in the emergence of the students' algebraic thinking.
  • Percepções de alunos do terceiro ano do Ensino Médio sobre o corpo humano Artigos

    Moraes, Viviane Rodrigues Alves de; Guizzetti, Renata Araújo

    Resumo em Português:

    Resumo Este trabalho teve como objetivo investigar algumas percepções que os alunos do último ano do Ensino Médio manifestam a respeito do corpo humano e dos sistemas que o integram. Investigamos 87 alunos do terceiro ano do Ensino Médio de três instituições distintas, por meio de um questionário que continha três questões abertas com situações ilustrativas do cotidiano, nas quais existiam ações relativas aos diversos sistemas do corpo humano. Nossos dados foram organizados em categorias (percepções sistêmicas e reducionistas), de acordo com os núcleos de sentido que apresentavam dentro do referencial teórico para análise de conteúdo. Os resultados, analisados dentro da abordagem qualitativa, mostram um maior percentual de percepções que indicam um distanciamento entre corpo didático e corpo biocultural.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aimed to investigate some perceptions that students of the last year of high school exhibit about the human body and systems that integrate it. We investigate 87 (eighty-seven) students of the third year of high school to three distinct institutions through a questionnaire that contained three open questions with illustrative situations of daily life, in which there were actions relating to various systems of the human body. Our data has been organized into categories (Reductionist and systemic Perceptions), in accordance with the core meaning that was presented within the theoretical framework for content analysis. The results, analyzed within the qualitative approach, show a higher percentage of perceptions that indicates a detachment between didactic body and biocultural body.
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