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Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, Volume: 17, Número: 2, Publicado: 2012
  • Editorial

    Fernandes, Fernanda Dreux M.
  • Editorial

    Behlau, Mara
  • Editorial

    Marchesan, Irene
  • Autopercepção de saúde e qualidade de vida de usuários de um Ambulatório de Fonoaudiologia Artigos Originais

    Azevedo, Gezaine Priscila Gonçalves da Costa; Friche, Amélia Augusta de Lima; Lemos, Stela Maris Aguiar

    Resumo em Português:

    OBJETIVOS: Avaliar a qualidade de vida global dos indivíduos adultos em atendimento fonoaudiológico, por meio do WHOQOL-Abreviado; investigar a autopercepção e o conceito de saúde desses indivíduos. MÉTODOS: Dois questionários foram aplicados a 97 pacientes adultos em atendimento em Ambulatório de Fonoaudiologia: o Instrumento de Investigação sobre a Percepção de Saúde, composto por questões fechadas e abertas, e o WHOQOL-Abreviado. Foi utilizada análise de conteúdo para analisar as questões abertas, e os escores foram analisados estatisticamente. RESULTADOS: O domínio do WHOQOL-Abreviado que apresentou maior escore foi o social, seguido pelo psicológico, o físico e o meio ambiente. Houve relação significativa entre a escolaridade e os domínios físico, psicológico e meio ambiente e entre a autopercepção como pessoa saudável. A percepção do indivíduo como pessoa saudável apresentou relação estatística com as duas questões genéricas do WHOQOL-Abreviado e com os domínios físico, psicológico e meio ambiente. Quanto ao conceito de saúde, os sujeitos referiram respostas relacionadas à concepção de saúde do indivíduo ou ao grau de importância na vida do indivíduo. Quanto às necessidades em saúde, as categorias elencadas foram: Condições de vida e trabalho, Fatores psicossociais, Comportamentos individuais, Assistência à saúde, Espiritualidade, Qualidade de vida. CONCLUSÃO: A autopercepção como ser saudável apresentou relação com a qualidade de vida do sujeito. A baixa escolaridade interferiu na qualidade de vida e na própria percepção do sujeito como pessoa saudável.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To evaluate the overall quality of life of adults undergoing speech-language therapy, using the WHOQOL-Bref; to investigate the self-perception and the concept of health of these individuals. METHODS:Two questionnaires were applied to 97 adult patients from an Outpatient Clinic of Speech-Language Pathology: the Instrument of Investigation about Perception of Health, composed of open and closed questions, and the WHOQOL-Bref. Content analysis was used to analyze open questions, and the scores were statistically analyzed. RESULTS:The highest score on the WHOQOL-Bref was obtained on the social domain, followed by the psychological, physical and environmental domains. There was a significant relationship between educational status and the physical, psychological and environmental domains, and the self-perception as a healthy person. There was statistical relationship between individuals' self-perception as a healthy person and both generic questions of the WHOQOL-Bref, as well as the physical, psychological and environmental domains. Regarding the concept of health, subjects' responses were related to their conception of individual's health or to its level of importance to the individual's life. Whit regards to their health needs, the categories mentioned were: Life and work conditions, Psychosocial factors, Individual behaviors, Health care, Spirituality, Quality of life. CONCLUSION: Self-perception as a healthy person was related to the individual's quality of life. Low educational status interferes on the quality of life and on the subject's own self-perception as a healthy person.
  • Dificuldades na comunicação entre pessoas com deficiência auditiva e profissionais de saúde: uma questão de saúde pública Artigos Originais

    Castro, Shamyr Sulyvan de; Paiva, Karina Mary; César, Chester Luiz Galvão

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Descrever a ocorrência de relatos de pessoas com deficiência auditiva e múltipla (auditiva e visual e/ou mobilidade) quanto às dificuldades para ouvir e entender profissionais de saúde. MÉTODOS: Estudo transversal, do tipo inquérito de saúde, realizado com sujeitos selecionados a partir de outros dois estudos de base populacional. A coleta dos dados ocorreu de forma domiciliar, por meio de entrevistas realizadas por entrevistadores treinados, em São Paulo e região. Foram coletadas informações sobre a dificuldade de ouvir e entender o que os profissionais de saúde disseram no último serviço de saúde usado, além de dados demográficos (idade, gênero e raça), econômicos (renda do chefe da família), tipo de serviço de saúde procurado, uso de plano privado de saúde e necessidade de auxílio para ir ao serviço de saúde. RESULTADOS: Dos entrevistados, 35% relataram problemas para ouvir e entender os profissionais de saúde no último serviço visitado; 30,6% (IC95%: 23,4-37,8) para entender os médicos; 18,1% (IC95%: 12,0-24,1) para entender as enfermeiras; e 21,2% (IC95%: 14,8-27,6) para entender os outros funcionários. Não houve diferenças quando se considerou as variáveis demográficas, a necessidade de auxílio para tomar banho e se vestir, comer, levantar-se e/ou andar, possuir ou não plano privado de saúde e tipo de serviço de saúde visitado. CONCLUSÃO: Do total de pessoas entrevistadas, 35% relataram problemas para ouvir e entender o que foi dito por profissionais de saúde. Do total que relatou alguma dificuldade, 34,74% tinham deficiência auditiva e 35,38% deficiência múltipla.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To describe the occurrence of reports from people with hearing and/or multiple disabilities (hearing and visual and/or mobility) regarding hearing and understanding health professionals. METHODS: Cross-sectional study through health survey, conducted with selected subjects from two population-based studies. Data collection took place at subjects' homes, through interviews conducted by trained interviewers in the area of São Paulo. Information regarding difficulties to hear and understand what health professionals said in the last health service used were collected, besides demographic information (age, gender and race), economic data (head of household income), type of health service sought, use of private health insurance, and need of help when accessing the health service. RESULTS: From the interviewees, 35% reported problems to hear and understand the health professionals in the last service visited; 30.6% (95%CI: 23.4-37.8) to understand the physicians; 18.1% (95%CI: 12.0-24.1) to understand the nurses; and 21.2% (95%CI: 14.8-27.6) to understand the other employees. There were no differences for the demographic variables, the need of help with bathing and dressing, eating, standing and/or walking, having or not private health insurance, and type of health service visited. CONCLUSION: From the total of individuals interviewed, 35% reported problems to hear and understand what was said by health professionals. Among these, 34.74% had hearing disability and 35.38% had multiple disabilities.
  • Relação entre limiares audiométricos, handicap e tempo para procura de tratamento da deficiência auditiva Artigos Originais

    Yamamoto, Cássia Hiromi; Ferrari, Deborah Viviane

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Verificar a relação entre limiares audiométricos, autopercepção do handicap e tempo para procura de tratamento em indivíduos atendidos em um serviço público de saúde auditiva. MÉTODOS: Trata-se de estudo retrospectivo, com análise de prontuários de 152 idosos e 48 adultos deficientes auditivos. As médias de limiares audiométricos ISO (500 Hz a 4 kHz) e de altas frequências (2 a 6 kHz), os limiares de reconhecimento de fala e a pontuação total e das subescalas social e emocional dos Questionários de Handicap Auditivo para Adultos (HHIA) e Idosos (HHIE) foram comparados com o tempo compreendido entre o início da queixa auditiva e o momento da procura por tratamento. RESULTADOS: O tempo médio para procura do tratamento foi de 7,6 anos. Não houve diferença entre adultos e idosos para as médias dos limiares ISO e de alta frequência, pontuação total e das subescalas do HHIA/E, e tempo para procura do tratamento. Correlações negativas fracas, porém significativas, foram observadas entre os limiares audiométricos e o tempo para procura de tratamento. Não foram encontradas relações entre o tempo para procura de tratamento e as variáveis referentes à escolaridade, nível sócio econômico e percepção do handicap. CONCLUSÃO: Os limiares audiométricos parecem influenciar a procura pelo tratamento. A despeito dos avanços tecnológicos e mudanças no acesso à informação e ao tratamento, o tempo de procura pelo tratamento é similar ao encontrado há 30 anos.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To investigate the relationship between audiometric thresholds, self-perception of handicap, and time taken to seek treatment in patients treated at a public health care service. METHODS: This retrospective study analyzed the records of 152 elderly and 48 adult patients with hearing impairment. The mean ISO audiometric thresholds (500 Hz to 4 kHz) and the mean high frequencies thresholds (2 to 6 kHz), the speech recognition thresholds, and the total, social and emotional scores from the Hearing Handicap Inventory for the Adults (HHIA) and Elderly (HHIE) were compared with the time elapsed from the onset of hearing complaints and the treatment seeking. RESULTS: The mean time for seeking treatment was 7.6 years. No difference was found between adults and elderly for ISO and high frequency mean thresholds, HHIA/E scores, and time for treatment seeking. Weak but significant negative correlations were observed between auditory thresholds and time taken for treatment seeking. No relationship was found between the time taken for treatment seeking and the variables related to educational and socioeconomic levels and perception of handicap. CONCLUSION: Search for treatment seems to be influenced by auditory thresholds. Despite technological advances and changes in the access to information and treatment, the time taken for treatment seeking was similar to that reported 30 years ago.
  • Tontura em idosos: diagnóstico otoneurológico e interferência na qualidade de vida Artigos Originais

    Scherer, Sabrina; Lisboa, Hugo Roberto Kurtz; Pasqualotti, Adriano

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Verificar o diagnóstico otoneurológico de idosos com tontura e a interferência deste sintoma na qualidade de vida. MÉTODOS: Trata-se de um estudo transversal, realizado com 56 idosos com tontura, com média de idade de 71,2 anos, submetidos à avaliação otoneurológica que envolveu: audiometria tonal, audiometria vocal, imitanciometria, provas de equilíbrio, pesquisa do nistagmo e vertigem de posição e posicionamento e vectoeletronistagmografia. Para avaliar a qualidade de vida, utilizou-se um questionário específico para tontura, o Dizziness Handicap Inventory (DHI), que verifica os efeitos incapacitantes provocados por este distúrbio. RESULTADOS: A tontura rotatória foi referida por 29 pacientes (51,8%), 75% apresentaram alguma queixa auditiva e 69,6% apresentaram audiometria alterada. Os pacientes com queixas vestibulares de tontura posicional apresentaram diferença significativa para o aspecto físico do DHI. Já os pacientes com queixas vestibulares de desequilíbrio apresentaram diferença significativa para os aspectos funcional e emocional. A vectoeletronistagmografia computadorizada esteve alterada em 47 pacientes (83,9%), indicando comprometimento vestibular periférico em todos os casos. No exame pós-calórico, a hiperreflexia foi a alteração mais prevalente e o diagnóstico mais frequente foi o de síndrome Vestibular Periférica Deficitária à Esquerda. Com relação à qualidade de vida, o aspecto funcional apresentou o maior escore médio entre os três aspectos avaliados, e observou-se diferença significativa entre os aspectos funcional e o emocional. CONCLUSÃO: Idosos com tontura apresentam, em sua maioria, alterações na audiometria e na vectoeletronistagmografia, indicando disfunção do sistema cócleo-vestibular; apresentam também qualidade de vida comprometida.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To verify the otoneurologic diagnosis of elderly individuals with dizziness and the interference of this symptom in their quality of life. METHODS: Cross-sectional study, conducted with 56 elderly individuals with dizziness. Subjects' mean age was 71.2 years, and they were submitted to otoneurologic assessment, which involved: pure-tone, speech and impedance audiometry, balance assessment, testing for positional and positioning vertigo and nystagmus, and vectoelectronystagmography. A specific questionnaire for dizziness was used to assess the quality of life, the Dizziness Handicap Inventory (DHI), which verifies the handicap effects provoked by this symptom. RESULTS: Rotatory dizziness was reported by 29 patients (51.8%), 75% presented some hearing complaint, and 69.6% had altered results in audiometry. Patients with vestibular complaints of positional dizziness presented significant difference for the physical aspect of the DHI. Patients with vestibular complaints of imbalance showed significant difference for the functional and emotional aspects. The computerized vectoelectronystagmography was altered in 47 patients (83.9%), indicating peripheral vestibular disorder in all cases. In the post-caloric assessment, hyperreflexia was the most prevalent alteration, and the most frequent diagnosis was Deficient Peripheral Vestibular Syndrome to the Left. Regarding quality of life, the functional aspect had the highest average score among the three aspects evaluated, and there was a significant difference between the functional and emotional aspects. CONCLUSION: Most elderly patients with dizziness present alterations in audiometry and vectoelectronystagmography, which indicate a disorder in the vestibulocochlear system; they also present impaired quality of life.
  • Desempenho de idosos com presbiacusia em tarefas de controle inibitório Artigos Originais

    Costa, Ana Lúcia Pires Afonso da; Zimmer, Márcia Cristina

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Avaliar o desempenho de idosos em tarefa não verbal ligada a funções executivas, a fim de verificar a hipótese de que idosos usuários de próteses auditivas obteriam escores mais altos do que idosos não usuários de próteses na tarefa proposta. MÉTODOS: A tarefa Simon, administrada individualmente em um laptop com o software e-prime, foi utilizada para mensurar aspectos ligados a funções executivas por meio de uma condição controle e duas condições de teste. Na condição controle, os estímulos - quadrados coloridos - eram apresentados no centro da tela. As condições de teste subdividiam-se em condições laterais congruentes - estímulos posicionados no mesmo lado da tela em que a tecla do computador a ser selecionada para a resposta - e laterais incongruentes - em que os estímulos aparecem no lado da tela oposto ao da tecla a ser selecionada. A diferença de tempo de reação entre as condições congruente e incongruente é chamada de efeito Simon. Os idosos foram agrupados em três grupos: um grupo controle de indivíduos com audição normal; indivíduos com presbiacusia, usuários de próteses auditivas; e indivíduos com presbiacusia não usuários de próteses auditivas. RESULTADOS: A análise estatística apontou diferença entre o grupo sem perda auditiva (controle) e o grupo de não usuários de prótese auditiva somente no tempo de reação (TR) na condição controle. Nas demais comparações não foram encontradas diferenças. CONCLUSÃO: A hipótese levantada não foi corroborada, o que aponta a necessidade de utilização de novos métodos exploratórios de observação dos fenômenos estudados.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To evaluate the performance of elderly individuals in a non-verbal task related to executive functions, in order to verify the hypothesis that elderly hearing aid users would obtain higher scores in the proposed task than elderly non-hearing aid users. METHODS: The Simon task, administered individually on a laptop computer using the e-prime software, was used to measure aspects related to executive functions through a control condition and two test conditions. In the control condition, the stimuli - colored squares - were presented in the center of the screen. Test conditions were subdivided into congruent lateral condition - stimuli presented on the same side of the screen as the laptop key to be selected as the correct response - and lateral incongruent condition - in which the stimuli appear on the opposite side of the screen relative to the response key. The difference in reaction time between congruent and incongruent conditions is called Simon effect. The elderly were divided into three groups: a control group of normal hearing individuals; individuals with presbycusis who use hearing aids; and individuals with presbycusis who do not use hearing aids. RESULTS: Statistical analysis showed difference between the control group and the group of non-hearing aid users only with regards to the reaction time (RT) in the control condition. In the other comparisons, no differences were found. CONCLUSION: The hypothesis was not corroborated, which indicates the need to use new exploratory methods for observing the studied phenomena.
  • Análise da compliância e gradiente timpanométrico em lactentes com refluxo Artigos Originais

    Camboim, Elizângela Dias; Scharlach, Renata Coelho; Almeida, Maiara Cristine Oliveira de; Vasconcelos, Dênis; Azevedo, Marisa Frasson de

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Analisar e comparar o gradiente timpanométrico e a compliância obtida nas sondas de 226 Hz e 1 kHz entre os grupos de lactentes com e sem refluxo gastroesofágico. MÉTODOS: Cento e dezoito lactentes a termo e pré-termo, de recém-nascidos a 6 meses de idade - 63 com diagnóstico clínico de refluxo gastroesofágico fisiológico realizado por pediatras ou gastropediatras e 55 sem refluxo -, foram submetidos a timpanometria com sondas de 226 Hz e 1 kHz. RESULTADOS: Foram observados maiores valores de compliância com sonda de 1 kHz em ambos os grupos. Ao se comparar a média de compliância entre os grupos, observou-se que o grupo sem refluxo apresentou maiores valores. A média dos valores do gradiente timpanométrico foi maior no grupo sem refluxo, quando comparada ao grupo com refluxo. CONCLUSÃO: A sonda de 1 kHz apresenta maior compliância em lactentes com e sem refluxo, em relação à sonda de 226 Hz. Lactentes com refluxo apresentam compliância dentro dos padrões de normalidade, porém apresentando menor compliância quando comparados com lactentes sem refluxo. Com relação ao gradiente, lactentes com refluxo apresentam valores alterados e/ou dentro dos padrões limítrofes da normalidade, em ambas as orelhas.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To analyze and compare the tympanometric gradient and the compliance obtained in probe tones of 226 and 1 kHz between groups of infants with and without gastroesophageal reflux (GER). METHODS: Participants were 118 full-term and preterm infants, from newborns to 6-month-olds - 63 with clinical diagnosis of physiological GER performed by pediatricians or gastroenterologists, and 55 without GER -, who were submitted to tympanometry with probe tones of 226 and 1 kHz. RESULTS: Higher compliance values were found with 1 kHz in both groups. Comparing the average compliance between groups, we observed that the group without reflux showed higher values. The mean value of the tympanometric gradient was higher in the group without reflux, when compared to the one with reflux. CONCLUSION: The 1 kHz probe tone has higher compliance in infants with and without GER, when compared to the 226 Hz probe tone. Infants with reflux have compliance within normal limits, although they present lower compliance than infants without reflux. Regarding the gradient, infants with GER have altered values and/or within normality limits in both ears.
  • Caracterização do padrão de fechamento velofaríngeo em pacientes com fissura palatina Artigos Originais

    Di Ninno, Camila Queiroz de Moraes Silveira; Rezende, Ana Luiza de Freitas; Jesus, Jessica Danielle Santos de; Pires, Josiana da Silva; Godinho, Ricardo Neves; Britto, Denise Brandão de Oliveira e

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Caracterizar o padrão de fechamento velofaríngeo de pacientes operados de fissura palatina e sua relação com gênero, faixa etária, tipo de fissura e diagnóstico da função velofaríngea. MÉTODOS: Estudo retrospectivo realizado a partir de 89 exames de nasofaringoscopia de pacientes operados de fissura palatina, entre 4 e 47 anos (média=17,32±10,50). Os dados foram analisados quanto ao gênero; faixa etária (4 a 8, 9 a 12 anos, 13 a 18 e acima de 18 anos); tipo de fissura (pós-forame e transforame); diagnóstico da função velofaríngea (adequada, marginal e inadequada) e padrão de fechamento velofaríngeo (coronal, circular, circular com prega de Passavant e sagital). Os resultados foram analisados estatisticamente. RESULTADOS: Na amostra estudada, 59,55% eram do gênero feminino; 39,33% tinham mais de 18 anos de idade; 44,94% apresentavam fissura pós-forame e 55,06% transforame; 14,61% fechamento adequado, 53,93% marginal e 31,46% inadequado. Quanto ao padrão de fechamento, 37,08% apresentaram fechamento coronal, 33,71% circular, 15,73% circular com Passavant e 13,48% sagital. Houve relação do padrão de fechamento com o diagnóstico da função velofaríngea (p=0,05). CONCLUSÃO: A maior parte da amostra apresentou fechamento velofaríngeo coronal, seguido pelo circular, circular com Passavant e sagital. Não houve relação entre o padrão de fechamento e as variáveis gênero, faixa etária e tipo de fissura, mas observou-se influência relacionada ao diagnóstico da função velofaríngea.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To characterize the velopharyngeal closure pattern in patients submitted to cleft palate surgery and its relation with gender, age, cleft type, and diagnosis of velopharyngeal function. METHODS: Retrospective study based on 89 nasopharyngoscopy studies of operated cleft palate patients with ages between 4 and 47 years (mean=17.32±10.50). Data were analyzed regarding gender, age range (4 to 8, 9 to 12, 13 to 18 and >18 years), cleft type (postforamen or transforamen), diagnosis of velopharyngeal function (adequate, borderline, and inadequate), and velopharyngeal closure patterns (coronal, circular, circular with Passavant's ridge, and sagittal). Results were statistically analyzed. RESULTS: In the study sample, 59.55% of the patients were women; 39.33% were above 18 years of age; 44.94% had post-foramen cleft and 55.06%, transforamen cleft; 14.61% showed adequate, 53.93% borderline, and 31.46% inadequate velopharyngeal closure. With regards to the velopharyngeal closure pattern, 37.08% of the subjects presented coronal closure; 33.71%, circular closure, 15.73% circular with Passavant's ridge; and 13.48%, sagittal closure pattern. There was a relation between pattern of closure and diagnosis of velopharyngeal function (p=0.05). CONCLUSION: Most of the sample presented coronal pattern of velopharyngeal closure, followed by circular, circular with Passavant's ridge and sagittal patterns. There was no relationship between closure pattern and the variables gender, age, and cleft type, but there was a related influence to the diagnosis of velopharyngeal function.
  • Estudo multicêntrico sobre escalas para grau de comprometimento em disfagia orofaríngea neurogênica Artigos Originais

    Silva, Roberta Gonçalves da; Motonaga, Suely Mayumi; Cola, Paula Cristina; Gatto, Ana Rita; Ribeiro, Priscila Watson; Carvalho, Lídia Raquel de; Schelp, Arthur Oscar; Jorge, Adriana Gomes; Peres, Fernanda Matias; Dantas, Roberto Oliveira

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Analisar a concordância entre distintas escalas para grau de comprometimento em disfagia orofaríngea neurogênica. MÉTODOS: Foi realizado estudo clínico transversal. Participaram 200 indivíduos com disfagia orofaríngea neurogênica, 108 do gênero masculino e 92 do gênero feminino, com idades de 3 meses a 91 anos. Foram aplicadas quatro escalas para classificar o grau de comprometimento da disfagia orofaríngea, sendo duas escalas clínicas e duas videofluoroscópicas. Análises estatísticas foram realizadas para verificar a concordância entre as escalas clínicas e objetivas. RESULTADOS: Os resultados mostraram concordância muito boa entre as escalas clínicas estudadas (Kappa=0,92) e concordância moderada entre as escalas objetivas (Kappa=0,52). CONCLUSÃO: Embora a concordância entre as escalas clínicas tenha sido muito boa e entre as escalas objetivas tenha sido moderada, ainda é necessária ampla discussão e possível revisão dos parâmetros que definem o grau de comprometimento da disfagia orofaríngea em pacientes neurológicos.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To analyze the agreement among different severity scales for neurogenic oropharyngeal dysphagia. METHODS: A clinical cross-sectional study was conducted. Participants were 200 individuals (108 male, 92 female) with neurogenic oropharyngeal dysphagia, aged between three months and 91 years. Four severity scales were applied to classify the oropharyngeal dysphagia: two clinical scales and two videofluoroscopic scales. Statistical analysis were conducted to verify the agreement between clinical and objective scales. RESULTS: Results showed very good agreement between the clinical scales (kappa=0.92) and moderate agreement between the objective scales (kappa=0.52). CONCLUSION: Although the agreement between the clinical scales was very good and between the objective scales was moderate, further discussion and possible revision of the parameters that define the severity of oropharyngeal dysphagia in neurological patients are required.
  • Características miofuncionais de obesos respiradores orais e nasais Artigos Originais

    Berlese, Denise Bolzan; Fontana, Pâmela Fantinel Ferreira; Botton, Luane; Weimnann, Angela Regina Maciel; Haeffner, Leris Salete Bonfanti

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Investigar as características miofuncionais de obesos respiradores orais e nasais. MÉTODOS: Foram selecionados por conveniência 24 obesos, com idades entre 8 e 15 anos, pertencentes ao Grupo de Obesidade do Ambulatório de Pediatria de um Hospital Universitário. As características miofuncionais foram avaliadas por meio do protocolo de Avaliação Miofuncional Orofacial com Escalas (AMIOFE). RESULTADOS: Foi observada respiração oral em 62,5%, e respiração nasal em 37,5% da população estudada. No grupo de respiradores orais, 40% apresentaram oclusão com tensão dos lábios e 80% palato com largura diminuída, enquanto que quase todos os respiradores nasais tinham palato e lábios com postura normal. Interposição da língua nos arcos dentários ocorreu em 47% dos respiradores orais e em nenhum dos respiradores nasais. Os respiradores orais mostraram tendência em não repetir a deglutição de um mesmo bolo alimentar. A aparência da face, condição postural da mandíbula, bochechas e função de mastigação foram semelhantes nos dois grupos. CONCLUSÃO: A respiração oral em crianças e adolescentes obesos foi acompanhada de alterações miofuncionais do sistema estomatognático, representadas por diminuição da largura do palato, interposição da língua aos arcos dentários, oclusão dos lábios com tensão e alteração da deglutição.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To investigate the myofunctional characteristics of nasal and oral breathing in obese individuals. METHODS: Participants were 24 obese individuals with ages between 8 and 15 years, who participated in the Obesity Group of the Ambulatory of Pediatrics of an University Hospital, and were selected by convenience. The myofunctional characteristics were assessed using the Orofacial Myofunctional Assessment with Scales (Avaliação Miofuncional Orofacial com Escalas - AMIOFE) protocol. RESULTS: Oral breathing was present in 62.5%, and nasal breathing in 37.5% of the population studied. In the oral breathing group, 40% of the subjects presented lips tension during occlusion and 80% showed a narrow palate, while almost all nasal breathers had normal palate and lips posture (p<0.05). Interposition of the tongue in the dental arches occurred in 47% of oral breathers and none of the nasal breathers. Oral breathers showed the tendency not to repeat the swallowing of the same bolus. No difference was found between groups regarding face appearance, jaw posture, cheeks, and chewing function. CONCLUSION: Oral breathing in obese children and adolescents was accompanied by myofunctional alterations of the stomatognathic system, represented by narrow palate, interposition of the tongue in the dental arches, occlusion of the lips with tension, and swallowing disorders.
  • Fatores associados a alteração da linguagem em crianças pré-escolares Artigos Originais

    Mendes, Juliana Coelho de Paula; Pandolfi, Marcela Maria; Carabetta Júnior, Valter; Novo, Neil Ferreira; Colombo-Souza, Patrícia

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Identificar fatores associados à alteração da linguagem entre variáveis sociais e nutricionais de pré-escolares. MÉTODOS: Estudo transversal realizado com 126 crianças com idade entre 6 meses e 6 anos da região sul do município de São Paulo. Utilizou-se o Teste de Triagem de Desenvolvimento de Denver II para detectar risco de linguagem. O resultado do teste foi comparado com as seguintes variáveis: idade, gênero, escolaridade da mãe, estado nutricional da criança, número e ordem de nascimento dos filhos e anemia. Os resultados receberam análise estatística. RESULTADOS: Segundo o teste de Denver II, dos 126 sujeitos da pesquisa 18,3% apresentaram risco para linguagem e 9,5% anemia. Não houve diferença entre os grupos risco e não risco para as variáveis idade, estado nutricional, escolaridade da mãe e gênero. Para as variáveis número de filhos, ordem de nascimento e presença de anemia, ao contrário, houve diferença entre os grupos risco e não risco. CONCLUSÃO: O maior risco para aquisição e desenvolvimento de linguagem centrou-se no grupo de anêmicos, filhos mais velhos e com menos de quatro irmãos. Estudos semelhantes são fundamentais para detectar possíveis alterações no desenvolvimento da linguagem e, consequentemente, na aprendizagem e futuro desempenho social da criança.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To identify factors related to language disorders among social and nutritional variables in preschoolers. METHODS: Cross-sectional study carried out with 126 children from the south region of the city of São Paulo, with ages ranging from 6 months to 6 years. The Denver II Developmental Screening Test was administered to detect the risk for language disorders. The test results were compared to the following variables: age, gender, mother's level of education, child nutritional status, number and order of children's birth, and anemia. Results were statistically analyzed. RESULTS:According to the Denver II test, 18.3% of the 126 participants were at risk for language disorders, and 9.5% presented anemia. No differences were found between risk and non-risk groups regarding age, nutritional status, gender, and mother's education. Differences were found between groups regarding number of children per family, birth order, and presence of anemia. CONCLUSION: The risk for disorders in language acquisition and development was higher in the group with anemia, in the eldest children, and in the children with less than four siblings. Similar studies are necessary to detect possible deviations in language development and, consequently, in the child's learning process and future social performance.
  • Características acústicas dos fones [s] e [∫] de adultos e crianças com desenvolvimento fonológico típico Artigos Originais

    Brasil, Brunah de Castro; Mezzomo, Carolina Lisbôa; Mota, Helena Bolli; Melo, Roberta Michelon; Lovatto, Liane; Arzeno, Leonardo

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Comparar as produções de [s] e [∫] de adultos e crianças com desenvolvimento fonológico típico, considerando os parâmetros acústicos: duração do ruído fricativo, banda de frequências de concentração do ruído, frequência de corte de ruído de fricção e transição formântica da vogal seguinte. MÉTODOS: Participaram do estudo 26 sujeitos, divididos em dois grupos: Grupo de adultos (GA) - composto por 17 adultos jovens (média de idade: 23,61±3,44 anos), sem alterações em aspectos fonológicos da língua e; Grupo de crianças com desenvolvimento fonológico típico (GDFT) - composto por nove crianças (média de idade: 7,12±0,74 anos), com desenvolvimento fonológico típico. Foi realizada uma triagem fonoaudiológica e, após, coleta de dados para análise acústica e, para isso, foram utilizadas pseudopalavras inseridas em frases-veículo. Foram analisadas 624 produções dos sujeitos e os achados foram submetidos à análise estatística. RESULTADOS: Os parâmetros de banda de frequências e transição formântica apresentaram diferenças entre os grupos GA e GDFT. Na comparação entre as posições na palavra, os parâmetros de duração, frequência de corte e transição formântica apresentaram diferença. Os parâmetros de frequência de corte, banda de frequências e transição formântica apresentaram diferença na comparação entre os pontos de articulação de [s] e [∫]. CONCLUSÃO: Para a maioria dos parâmetros acústicos estudados, as produções de GA e GDFT mostraram-se semelhantes. Para alguns parâmetros, porém, puderam-se observar diferenças entre os grupos, entre as posições na palavra e entre os pontos de articulação dos fones estudados.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To compare the productions of [s] and [∫] of adults and children with typical phonological development considering the following acoustic parameters: duration of fricative noise, frequency band of higher concentration of noise, cutoff frequency of friction noise, and values of formant transition of the following vowel. METHODS: Participants were 26 subjects, divided into two groups: Adults group (AG) - composed of 17 young adults (mean age: 23.61±3.44 years) without phonological disorders; and Typically developing children group (TDCG) - composed of nine children (mean age: 7.12±0.74 years) within typical phonological development. Subjects underwent speech-language pathology and audiology screening, and then data collection for acoustic analysis. For acoustic analysis, pseudowords in carrier phrases were used. We analyzed 624 productions from the subjects, and the results were statistically analyzed. RESULTS: The parameters frequency band of higher concentration of noise and formant transition of the following vowel presented differences between groups. In the comparison between word positions, the parameters duration and cutoff frequency of fricative noise, and formant transition of the following vowel presented differences. The parameters frequency band of higher concentration of noise, cutoff frequency of friction noise, and formant transition of the following vowel showed statistical differences in the comparison between the points of articulation of [s] and [∫]. CONCLUSION: For most of the studied acoustic parameters, children's and adults' productions were similar. However, for some parameters, differences were observed between groups, word positions, and pois of articulation of the phonemes [s] and [∫].
  • Medidas fonológicas em crianças com transtorno fonológico Artigos Originais

    Wertzner, Haydée Fiszbein; Claudino, Gabriele Lopes; Galea, Daniela Evaristo dos Santos; Patah, Luciane Kalil; Castro, Márcia Mathias de

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Comparar o desempenho de crianças com e sem transtorno fonológico (TF) quanto às habilidades de consciência fonológica (CF), índice de Porcentagem de Consoantes Corretas - Revisada (PCC-R) e Índice de Inconsistência de Fala (IIF), além de correlacionar estes resultados entre si. MÉTODOS: Participaram 36 sujeitos, entre 5 anos e 7 anos de idade, divididos em: Grupo Pesquisa (GP): 18 crianças com TF; e Grupo Controle (GC): 18 crianças em desenvolvimento típico de linguagem. Foi calculado o PCC-R, aplicado o IIF e o Teste de Sensibilidade Fonológica-Visual (TSF-V): aliteração igual (AI), diferente (AD) e total (AT), rima igual (RI), diferente (RD) e total (RT). Os resultados foram analisados estatisticamente. RESULTADOS: Foram encontradas diferenças na comparação dos grupos em todos os índices, com melhores desempenhos no GC. Neste, houve correlação negativa do IIF com todas as habilidades de CF e com o PCC-R, exceto com RI. Em todos os subtestes do TSF-V houve correlações positivas entre si. No GP, foram encontradas correlações positivas entre o PCC-R e as provas de aliteração; não foram encontradas correlações entre IFF e PCC-R, nem com as provas de CF. Houve correlações no TSF-V: AI com AT; AD com AT; AD com RD; RI com RT e RD com RT. CONCLUSÃO: Crianças com TF apresentam pior desempenho; as do GC, na medida em que estabilizam a produção de fala, desenvolvem as habilidades de rima e aliteração. As crianças do GP são mais inconsistentes e parecem desenvolver as habilidades de CF de forma desorganizada.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To compare and correlate the performance of children with and without phonological disorders (PD) according to phonological awareness (PA) abilities, Percentage of Consonants Correct - Revised (PCC-R) and Speech Inconsistency Index (SII). METHODS: Participants were 36 children with ages between 5 and 7 years divided into: Research Group (RG) - 18 children with PD; and CG - 18 typically developing children. The PCC-R was calculated, and the SII and the Phonological Sensitivity Test - Visual mode (PST-V) were applied. The PST-V consists of six tasks: equal and different alliteration (EA and DA, respectively), total alliteration (TA), equal and different rhyme (ER and DR, respectively), and total rhyme (TR). Results were statistically analyzed. RESULTS: Differences were found between groups in all indexes, with better performances of the CG. In this group there were negative correlations between SII and all PA abilities and between SII and PCC-R, except for the ER. There were positive correlations between all PST-V subtests. On the RG, positive correlations were observed between PCC-R and alliteration abilities; no correlations were found between SII and PCC-R nor between SII and PA subtests. There were correlations between PST-V abilities: EA and TA; DA and TA; DA and DR; ER and TR; DR and TR. CONCLUSION: Children with PD had worse performances. CG children develop rhyme and alliteration abilities as they stabilize their speech production. RG children are more inconsistent and tend to develop PA abilities in a more disorganized manner.
  • Relação entre a porcentagem de consoantes corretas e a memória operacional fonológica na alteração específica de linguagem Artigos Originais

    Befi-Lopes, Debora Maria; Tanikawa, Carol Regina; Cáceres, Ana Manhani

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Verificar se há influência da idade no desempenho fonológico e na memória operacional e se há correlação entre o desempenho em prova de memória operacional fonológica e o índice de gravidade da alteração fonológica em crianças com alteração específica de linguagem. MÉTODOS: Participaram deste estudo 30 sujeitos com diagnóstico de alteração específica de linguagem, com idades entre 4 e 6 anos. Foram coletados dos prontuários dados referentes ao desempenho nas provas de memória operacional fonológica e fonologia (utilizando o índice de Porcentagem de Consoantes Corretas - Revisado). Análises estatísticas pertinentes foram realizadas. RESULTADOS: Não houve influência da idade para a fonologia e para a memória operacional, mas houve correlação positiva na comparação do desempenho na prova de memória operacional fonológica com ambas as tarefas da prova de fonologia. CONCLUSÃO: A idade não favorece o aprimoramento das habilidades fonológicas e de memória operacional fonológica. Porém, há correlação positiva entre a memória operacional fonológica e o índice de gravidade da alteração fonológica, o que significa que quanto melhor a produção de fala, melhor o desempenho da memória operacional fonológica.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To verify whether age influences phonological performance and working memory, and whether there is correlation between phonological working memory and severity of phonological disorders in children with language impairment. METHODS: Participants were 30 children diagnosed with language impairment, with ages ranging from 4 to 6 years. Data from the assessment of phonological working memory and phonology (measured by the Percentage of Consonants Correct - Reviewed) were collected and statistically analyzed. RESULTS: Age did not influence phonology and phonological working memory, but there was positive correlation in the comparison between performances on phonological working memory and both phonology tasks. CONCLUSION: Age does not support the improvement of phonological abilities and phonological working memory. However, there is positive correlation between phonological working memory and the severity of phonological disorders, suggesting that the better the speech production, the better the phonological working memory.
  • Caracterização dos processos de leitura em escolares com dislexia e distúrbio de aprendizagem Artigos Originais

    Oliveira, Adriana Marques de; Cardoso, Monique Herrera; Capellini, Simone Aparecida

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Caracterizar e comparar o desempenho de escolares com dislexia, distúrbio de aprendizagem e bom desempenho acadêmico nos processos de leitura. MÉTODOS: Participaram 60 escolares de ambos os gêneros, de primeira a quarta série do ensino fundamental de uma cidade no interior de São Paulo, que foram divididos em: GI - 20 escolares com diagnóstico interdisciplinar de dislexia; GII - 20 escolares com diagnóstico interdisciplinar de distúrbio de aprendizagem; e GIII - 20 escolares com bom desempenho acadêmico, pareados por gênero, faixa etária e escolaridade com o GI e GII. Os escolares foram submetidos à aplicação da adaptação brasileira da Avaliação dos Processos de Leitura - PROLEC, composta por quatro blocos: identificação de letras, processos léxicos, sintáticos e semânticos. RESULTADOS: Os escolares de GIII apresentaram desempenho superior em relação ao GI e ao GII. Foram encontradas diferenças nas provas referentes aos sinais de pontuação e compreensão de orações e textos, em que foi evidenciado desempenho inferior do GII em relação ao GI. Quanto à classificação dos resultados, a maior parte dos escolares do GI apresentou desempenho normal no processo de identificação de letras e dificuldade grande no processo léxico, comprometendo os demais processos, e o GII apresentou dificuldade grande em todos os processos. CONCLUSÃO: Os escolares com dislexia e distúrbio de aprendizagem apresentam desempenho inferior nas provas dos processos de leitura. Os escolares com dislexia apresentam dificuldades no domínio dos processos léxico, sintático e semântico e os escolares com distúrbio de aprendizagem apresentam dificuldades em todos os processos avaliados.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To characterize and to compare the performance of students with dyslexia, learning disabilities, and students with good academic performance in the reading processes. METHODS: Participants were 60 students of both genders attending first to fourth grades of public elementary schools, who were divided into three groups: GI - 20 students with interdisciplinary diagnosis of dyslexia; GII - 20 students with interdisciplinary diagnosis of learning disabilities; and GIII - 20 students with good academic performance, paired according to gender, age and schooling to GI and GII. Students were submitted to the application of the Brazilian adaptation of the Assessment of Reading Processes (PROLEC), which is composed by four blocks of processes: identification of letters, lexical, syntactic and semantic processes. RESULTS: Students from GIII showed superior performance in the tasks, compared to the students from GI and GII. Differences were found in tasks of punctuation and clause and text comprehension, in which GII presented lower performance when compared to GI. Regarding the classification of the results, most GI students had normal performance on the identification of letters and great difficulty on the lexical process tasks, which impaired the other processes; GII showed great difficulty in all processes. CONCLUSION: Students with dyslexia and learning disabilities have lower performance in the reading processes tasks. Students with dyslexia present difficulties in the performance of lexical, syntactic and semantic processes, and students with learning disabilities show difficulties in all processes evaluated.
  • Influência do tipo de estímulo visual na produção escrita de surdos sinalizadores sem queixas de alterações na escrita Artigos Originais

    Rodrigues, Maria Gloria Gomes; Abdo, Anila Gabriela Rotger; Cárnio, Maria Silvia

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Analisar a influência do tipo de estímulo visual sobre a produção escrita de surdos sinalizadores sem queixas de alterações na escrita. MÉTODOS: Participaram 14 surdos, de ambos os gêneros, com idades entre 8 e 13 anos, usuários da Língua Brasileira de Sinais, alunos da terceira e quarta séries do Ensino Fundamental de uma escola especial para surdos. Foram avaliados por meio de produções escritas baseadas em dois tipos de estímulos: uma sequência de quatro figuras e uma figura de ação. Cada produção foi pontuada de acordo com critérios adaptados da teoria das Competências Comunicativas (Genérica, Enciclopédica, e Linguística). RESULTADOS: Na análise da Competência Genérica não houve diferença entre as produções a partir da sequencia ou da figura de ação. Entretanto, notou-se que a figura de ação propiciou mais produções de gênero narrativo, enquanto as figuras em sequência eliciaram mais descrições. Quanto às Competências Enciclopédica e Linguística, ambos os estímulos visuais proporcionaram resultados semelhantes nas produções escritas. Tanto na Competência Enciclopédica quanto na Linguística, o desempenho dos surdos foi aquém do esperado para a faixa de escolaridade, demonstrando conhecimento parcial sobre a língua portuguesa escrita. No entanto, observou-se que as figuras sequenciadas propiciaram organização de ideias e coesão global um pouco mais elaboradas. CONCLUSÃO: Nenhum dos tipos de estímulo visual, seja figura de ação ou sequência de figuras, propicia melhores desempenhos de produção escrita de surdos sinalizadores sem queixas de alterações na escrita para a maior parte dos aspectos analisados.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To analyze the influence of the type of visual stimulus on the written production of deaf signers without complaints of writing impairments. METHODS: Participants were 14 deaf subjects, of both genders, with ages between 8 and 13 years, students of third and fourth grades of Elementary School at a special school for deaf children, who were users of the Brazilian Sign Language. They were assessed by means of written productions based on two types of stimuli: a short sequence of four pictures, and a picture of an action. Each production was scored according to criteria adapted from the Communicative Competences theory (Generic, Encyclopedic and Linguistic). RESULTS: In the analysis of the Generic Competence, no difference was found between the written productions based on the sequence of pictures or on the picture of an action. However, the picture of an action provided more narrative productions, whereas the sequence of pictures elicited more descriptive productions. Regarding the Encyclopedic and the Linguistic Competences, both visual stimuli provided similar results in written production. Both in the Linguistic and Encyclopedic Competences, the performance of the subjects was lower than expected for the level of education, demonstrating partial knowledge regarding the written Portuguese language. Nevertheless, it was observed that the sequence of pictures allowed a bit more elaborated organization of ideas and overall cohesion. CONCLUSION: None of the visual stimuli, whether sequence of pictures or picture of an action, provided better performance in the written production of deaf signers without complaints of writing impairments, for most of the aspects analyzed.
  • Recursos de ênfase utilizados por indivíduos com e sem treinamento de voz e fala Artigos Originais

    Borrego, Maria Cristina de Menezes; Behlau, Mara

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Investigar como indivíduos com e sem treinamento vocal utilizam recursos de ênfase em duas palavras previamente selecionadas na leitura de texto. MÉTODOS: Setenta e sete indivíduos de 19 a 57 anos de idade formaram dois grupos: 51 alunos de curso de radialista denominados grupo treinado - GT e 26 indivíduos sem experiência em locução, denominados grupo não-treinado - GNT. Eles leram uma notícia duas vezes enfatizando, a cada leitura, uma palavra: "negocia" e "reformas". As leituras foram gravadas em dois momentos com intervalo de dois meses entre elas, correspondentes ao início e ao final do curso de radialista do GT. O material foi submetido à avaliação perceptivo-auditiva da ocorrência, avaliação e forma de utilização da ênfase; identificação visual da espectrografia para delimitação das pausas junto às palavras estudadas; análise acústica da duração e frequência fundamental das ênfases. Testes estatísticos foram aplicados. RESULTADOS: GT foi melhor avaliado quanto à qualidade da utilização da ênfase que GNT, não havendo diferença na sua ocorrência e forma de utilização. "Reformas" teve maior ocorrência de ênfase e foi melhor avaliada que "negocia". GT usou menos pausas que GNT. Na análise acústica, "reformas" durou mais que "negocia" no GNT. A média da frequência fundamental de "negocia" foi maior que "reformas". CONCLUSÃO: Os grupos comportaram-se de forma semelhante, demonstrando que enfatizar obedece a individualidade dos falantes. GT apresentou mais habilidade na distribuição das pausas. As ênfases ocorreram diferentemente entre as palavras respeitando aspectos sintático-semânticos.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To investigate how individuals with and without voice training use emphatic accent in two previously selected words during a reading. METHODS:Seventy seven individuals with ages between 19 and 57 years were distributed into two groups: 51 students from a radio training course - TG (trained group); and 26 subjects with no voice and speech training - UnTG (untrained group). Individuals read a radio report twice, emphasizing two different words in each reading: "negotiates" and "reforms". The readings were recorded with an interval of two months between them, which corresponded to the beginning and end of the radio training course attended by the TG. Voice samples were submitted to: auditory-perceptual analysis of the occurrence, evaluation and use of emphasis; visual analysis of the spectrographic trace for delimitation of the pauses; acoustic analysis of the duration and fundamental frequency of the emphases. Results were submitted to statistical analysis. RESULTS: The TG had higher grades than the UnTG regarding the quality of emphasis use, and there was no difference in its occurrence and use. The word "reforms" had higher occurrence of emphasis and was better evaluated than the word "negotiates". The TG used less pauses than the UnTG. Acoustic analysis showed that the word "reforms" was longer than "negotiates" in the UnTG. The mean fundamental frequency was higher for "negotiates". CONCLUSION: Both groups demonstrated that the use of emphasis accompanies the individuality of speakers. The TG had better ability in the distribution of pauses. The words were distinctly emphasized due to syntactic and semantic aspects.
  • Análises perceptivo-auditiva e acústica da voz nos momentos pré e pós fonoterapia de pacientes com falsete mutacional Relatos De Caso

    Gama, Ana Cristina Côrtes; Mesquita, Gabriele Magalhães; Reis, César; Bassi, Iara Barreto

    Resumo em Português:

    A disfonia da muda vocal mais comum é o falsete mutacional. Foram analisadas de forma perceptivo-auditiva e acústica as vozes de quatro jovens do gênero masculino com falsete mutacional nas situações pré e pós fonoterapia para apresentar o resultado da intervenção fonoaudiológica. Para coleta dos dados foi solicitado que os pacientes falassem os dias da semana. Quatro fonoaudiólogas avaliaram auditivamente tais emissões por meio dos parâmetros perceptivo-auditivos: grau geral da disfonia, rugosidade, soprosidade, tensão, instabilidade e pitch. As emissões de cada paciente correspondentes aos momentos pré e pós fonoterapia foram apresentadas aos avaliadores aleatoriamente, e os avaliadores não tinham conhecimento prévio da condição da voz analisada (pré ou pós tratamento). A avaliação foi realizada por comparação e os avaliadores deveriam informar se a segunda emissão era melhor, pior ou sem modificação em relação à primeira. Quando houve modificação, deveriam selecionar três parâmetros perceptivo-auditivos referentes à mudança expressiva. Foi informado aos avaliadores somente a idade e o gênero dos pacientes. A frequência fundamental média, assim como a máxima e a mínima foram extraídas de cada emissão dos pacientes utilizando-se o Programa Praat (versão 5132). Foram extraídos e analisados, ainda, os valores de semitom. Os dados foram analisados estatisticamente. Na condição pós fonoterapia os avaliadores consideraram que houve melhora na qualidade vocal de todos os pacientes e foi observada diminuição dos valores da frequência fundamental média, mínima e máxima e nos semitons resultando em um padrão vocal mais grave e estável.

    Resumo em Inglês:

    The most common mutational voice disorder is the mutational falsetto. The voices of four young male patients with mutational falsetto were acoustically and auditory-perceptively analyzed in pre- and post-therapy situations to verify the result of speech-language intervention. For data collection, the patients were asked to say the days of the week. Four speech-language pathologists performed auditory assessment of these emissions using auditory-perceptual parameters: overall grade of dysphonia, roughness, breathiness, strain, instability, and pitch. The emissions of each patient corresponding to pre- and post-therapy were randomly presented to the evaluators, who did not have prior knowledge of the condition being analyzed. The assessment was performed by comparison, and the evaluators should inform whether the second emission was better, worse or unchanged when compared to the first. When change was observed, they should select three auditory-perceptual parameters regarding the expressive modification. The evaluators were informed only about subjects' age and gender. Mean, maximum and minimum fundamental frequencies were extracted from each emission of the patients using the Praat Program (version 5132). Semitone values were also extracted and analyzed. Data was statistically analyzed. In the post-therapy condition, the evaluators found an improvement in the vocal quality of all patients, as well as a decrease in the mean, minimum and maximum fundamental frequencies and in the semitones, resulting in a deeper and more stable vocal pattern.
  • Benefícios da aplicação de toxina botulínica associada à fonoterapia em pacientes disfágicos graves Relatos De Caso

    Menezes, Fernanda Teixeira; Rodrigues, Katia Alonso; Oliveira Neto, Isabella Christina de; Chiari, Brasília Maria; Manrique, Dayse; Gonçalves, Maria Inês Rebelo

    Resumo em Português:

    Estudo de casos para caracterizar os benefícios da aplicação de toxina botulínica em glândulas salivares, associada à fonoterapia em pacientes disfágicos graves. Foram analisados cinco prontuários de pacientes neurológicos, em uso exclusivo de via alternativa de alimentação, com idades entre 17 e 70 anos, sendo quatro do gênero masculino e um do gênero feminino. Do total, quatro pacientes eram traqueostomizados. Foi considerado como critério de inclusão apresentar disfagia grave, com manifestações clínicas de escape extra oral e/ou acúmulo de saliva em cavidade oral e aspiração traqueal maciça de saliva, com limitação da fonoterapia. Quanto à avaliação clínica da deglutição, foram coletados dados pré e pós-fonoterapia associada à aplicação de toxina botulínica, quanto aos seguintes aspectos: mobilidade e força das estruturas orofaríngeas (lábios, língua, bochechas), elevação laríngea, grau da disfagia, uso de via alternativa de alimentação e traqueostomia. Quanto aos resultados pós- fonoterapia foi observado, em quatro pacientes, melhora da mobilidade e força de lábios, língua, bochechas e laringe. Quatro pacientes apresentaram deglutição funcional e um teve modificação do grau de gravidade da disfagia. Desta forma, a maioria foi capaz de receber dieta exclusiva por via oral e apenas um permaneceu com dieta mista, ou seja, gastrostomia e dieta via oral na consistência pastosa. Todos os pacientes traqueostomizados tiveram a cânula de traqueostomia removida. O estudo mostrou que o tratamento descrito acima contribui para a reabilitação da deglutição, reintrodução de alimentos por via oral e retirada da cânula de traqueostomia.

    Resumo em Inglês:

    Case report with the aim to characterize the benefits of botulinum toxin injection into salivary glands in association with swallowing therapy in patients with severe dysphagia. The medical records of five neurological patients (four male and one female, aged between 17 and 70 years) who exclusively used alternative feeding were analyzed. Four patients were tracheostomized. Inclusion criterion was to present severe dysphagia associated to clinical manifestations of drooling and/or sialorrhea with significant aspiration of saliva, restricting the improvement in swallowing rehabilitation. Data were collected before and after intervention associated with botulinum toxin injection, regarding the following aspects: mobility and strength of oropharyngeal structures (lips, tongue and cheeks), laryngeal elevation, severity degree of dysphagia, use of alternative tube feeding and tracheostomy. After swallowing therapy, four patients showed improvement in mobility and strength of the lips, tongue, cheeks and larynx. Four patients presented functional swallowing and one of them modified had the severity degree of dysphagia changed. Therefore, most patients were able to receive exclusive oral feeding, and only one remained on mixed feeding, that is, gastrostomy and oral feeding with pasty consistence. All tracheostomized patients had the tracheostomy cannula removed. The study showed that the treatment described contributed to swallowing rehabilitation, reintroduction of oral feeding, and withdrawal of the tracheostomy cannula.
  • Balance Rehabilitation Unit (BRU TM) posturography in relapsing-remitting multiple sclerosis Refletindo Sobre O Novo

    Zeigelboim, Bianca Simone
  • Brazil: towards sustainability and equity in health Resenha

    Cardoso, Carla
  • Estratégias de enfrentamento em professores com queixa de voz Resumos

    Zambon, Fabiana Copelli
  • Validação da versão brasileira da Voice Symptom Scale - VoiSS Resumos

    Moreti, Felipe Thiago Gomes
  • Efeitos da privação aguda de sono sobre o processamento auditivo central em adultos saudáveis Resumos

    Liberalesso, Paulo Breno Noronha
  • Condições de letramento no processo de envelhecimento: uma análise junto a idosos com mais de 65 anos Resumos

    Souza Filho, Paulo Penha de
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia Al. Jaú, 684 - 7º andar, 01420-001 São Paulo/SP Brasil, Tel.: (55 11) 3873-4211 - São Paulo - SP - Brazil
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