Acessibilidade / Reportar erro
Alea: Estudos Neolatinos, Volume: 22, Número: 2, Publicado: 2020
  • Apresentação do v. 22, n. 2, 2020, de Alea. Estudos Neolatinos Editorial

    González, Elena Palmero
  • Crítica da razão nacional-ocidentalista: por uma nova abordagem pós-colonial nos estudos brasileiros Artigo

    Melo, Alfredo Cesar

    Resumo em Português:

    Resumo Diante da intensa resistência à crítica pós-colonial dentro dos estudos brasileiros, este artigo procura organizar a discussão sobre o pensamento pós-colonial no Brasil, estruturando e situando qual seria o seu principal objeto de estudo. De acordo com o argumento desenvolvido ao longo do artigo, a experiência pós-colonial no Brasil é narrada hegemonicamente pelo intelectual nacional-ocidental (o artífice da dialética entre o local e o universal), que sempre atesta uma filiação à tradição ocidental ao mesmo tempo que afirma um desejo por demarcação da singularidade nacional, onde estaria positivada a diferença entre o país e o centro de poder ocidental. Mostro no artigo que esse modo nacional-ocidental de articular o pós-colonial reproduz profundas lógicas de colonialidade. A partir da crítica dessa razão nacional-ocidental, proponho uma outra estruturação do pós-colonial nos estudos brasileiros.

    Resumo em Francês:

    Résumé Cet article vise à organiser la discussion sur la pensée post-coloniale au Brésil, vis-à-vis de l'intense résistance à la critique post-coloniale au sein des études brésiliennes, en structurant et en situant ce qui serait son principal objet d'étude. Selon l'argument développé tout au long de l'article, l'expérience post-coloniale au Brésil est racontée hégémoniquement par l'intellectuel national-occidental (l'artisan de la dialectique entre le local et l'universel), qui rend compte d'une affiliation avec la tradition occidentale en même temps qu'il affirme une volonté de démarcation de l'unicité nationale, dans laquelle la différence entre le pays et le centre du pouvoir occidental serait perçue comme positive. Je montre dans l'article que cette façon nationale-occidentale de penser le post-colonial reproduit les logiques profondes de la colonialité. Sur la base de la critique de cette raison nationale-occidentale, je propose une autre structure du post-coloniale au coeur des études brésiliennes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Given the intense resistance towards postcolonial critique within Brazilian Studies, this article intends to organize the discussion about the postcolonial thought in Brazil, structuring it and situating what would be its main object of study. According to the argument developed in this article, the postcolonial experience is narrated hegemonically by the national-occidental intellectual (the craftsman of the dialectics between the local and the universal). This intellectual frequently claims filiation to the Western tradition whilst also affirming the desire to demarcate the national singularity, turning positive the difference between his marginal country and the center of Western power. In this article I intend to show that the national-occidental way of articulating the postcolonial replicates the profound logic of coloniality. Based on this critique of the national-occidental reason, I offer an alternative structuration to the postcolonial question within Brazilian Studies.
  • Escenas de evangelización. Verdad y archivo en las cartas de Manuel Da nóbrega Artigo

    Vitali, Guillermo Ignacio

    Resumo em Português:

    Resumo As cartas de Manuel da Nóbrega são o primeiro testemunho escrito da obra religiosa portuguesa em terras brasileiras. A epistolografia do pai jesuíta entra e transforma o arquivo colonial, através do qual os Impérios ibéricos procuravam controlar e ordenar o espaço descoberto. Neste artigo, analisaremos três “cenas de evangelização” presentes em duas cartas de Nóbrega do período inicial de sua expedição (1549-1550), as cuais constituem tópicos narrativos que serão repetidos na sua restante produção epistolar. Essas três cenas serão analisadas de acordo com sua participação no arquivo colonial para conhecer as condições sociais e políticas que permitiram seu surgimento. A hipótese que guía este artigo argumenta que, em suas cartas, além da estrita informação que deveria ser dada aos superiores da Ordem e do Reino, emergem diferentes “cenas de evangelização” que transformam os modos de dizer do arquivo colonial, já que causam novas formas de representação dos corpos individuais e das tradições comunitárias dos brasileiros, formas que passaram a influenciar o planejamento das práticas evangelizadoras européias.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Las cartas de Manuel da Nóbrega son el primer testimonio escrito de la labor religiosa portuguesa en tierras brasileñas. La epistolografía del padre jesuita ingresa y transforma el archivo colonial, dispositivo a través del cual los Imperios ibéricos buscaban controlar y ordenar el espacio descubierto. En este artículo analizaremos tres “escenas de evangelización” presentes en dos cartas de Nóbrega del período inicial de su expedición (1549-1550), las cuales constituyen tópicos narrativos que luego se repetirán en el resto de su producción epistolar. Estas tres escenas serán analizadas en función de su pertenencia al archivo colonial para conocer las condiciones sociales y políticas que permitieron su emergencia. La hipótesis que guía este artículo sostiene que, en sus cartas, más allá de la información estricta que Nóbrega debía otorgar a los superiores de la Orden y el Reino, emergen distintas “escenas de evangelización” que producen desplazamientos en los modos de decir del archivo, ya que ocasionan nuevas formas de representación de los cuerpos individuales y de las tradiciones comunitarias de los brasilindios, formas que llegaron a transformar la planificación misma de las prácticas evangelizadoras europeas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Manuel da Nóbrega's letters are the first written testimony of Portuguese religious work in Brazilian lands. The epistolography of this Jesuit priest entered and transformed the colonial archive, through which the Iberian Empires tried to control and order the discovered territory. In this article, we will analyze three “evangelization scenes” present in two of Nóbrega’s letters from the initial period of his expedition (1549-1550), which constitute narrative topics that would then be repeated in the rest of his epistolary production. These three scenes will be analyzed on the basis of their affiliation with the colonial archive in order to learn the social and political conditions that allowed their emergence. The hypothesis that guides this article maintains that, in his letters, Nóbrega went beyond the strict information that he was supposed to give to his superiors in the Order and the Kingdom, as different “scenes of evangelization” emerged that transformed the colonial archive’s ways of telling stories, giving rise to new forms of representation of the individual bodies and the community traditions of native Brazilians, which in turn influenced the planning of European practices of evangelization.
  • Ginés de Sepúlveda, apóstol de la teologia de la dominación americana Artigo

    Rodrigues, Juan Pablo Martín

    Resumo em Português:

    Resumo A teología da libertação desenvolvida por Enrique Dussel (1983) é crucial para entender e situar a literatura colonial no âmbito do desenvolvimento histórico e da própria contemporaneidade e contrasta seu objeto de estudo através do conceito de teologia da dominação, que situa na segunda modernidade como sínteses de Descartes, Hegel e Weber, na sua Ética Protestante e o Espirito do Capitalismo (2003). Será utilizado para a analise Capera e Ñañez (2017) sobre o conceito de dominação weberiano e Rene Girald (1998) sobre a violência e o sagrado. Pretende-se demonstrar que a origem desta (anti)teologia imperial moderna antecipa-se na obra de Juan Ginés de Sepulveda, no século XVI, em obras como Gonsalus (1940) e Democrates Segundo, ou das Justas Causas da Guerra contra os Indios (1892).

    Resumo em Espanhol:

    Resumen La teología de la liberación desarrollada por Enrique Dussel (1983) es crucial para entender y situar la literatura colonial en el ámbito del desarrollo histórico y de la propia contemporaneidad y contrasta su objeto de estudio a través del concepto de teología de la dominación, que sitúa en la segunda modernidad como síntesis de Descartes, Hegel y Weber, en su Ética protestante y el espíritu del capitalismo (2003) Se empleará para su análisis Capera y Ñañez (2017) sobre el concepto de dominación weberiano y René Girald (1998) sobre la violencia y lo sagrado. Se pretende demostrar que el origen de esta (anti)teología imperial moderna se anticipa en la obra de Juan Ginés de Sepúlveda, en el siglo XVI, en obras como Gonsalus (1940) y Democrates Segundo, o de las Justas Causas de la Guerra contra los Indios (1892).

    Resumo em Inglês:

    Abstract The liberation theology developed by Enrique Dussel (1983) is crucial to understand and place the colonial literature in the field of historic development and in contemporaneity. It also contrasts its object of study through the concept of domination theology, which is situated in the second modernity as a synthesis of Descartes, Hegel, and Weber’s The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism (2003). Our analysis will be informed by Capera and Ñanez’s (2017) discussion about the Weberian concept of domination as well as René Girald’s (1998) contribution on the themes of violence and the sacred. The intention is to demonstrate that the origin of this modern imperial (anti)theology was anticipated in the work of Juan Ginés de Sepúlveda, during the XVI century, in pieces such as Gonsalus (1940) y Democrates II, or Concerning the Just Causes of the War Against the Indians (1892).
  • La recepción en España de la obra de Antonio Gamoneda (1959-2000). Una aproximación a las relaciones entre el campo de la teoría lírica española y la obra gamonediana Artigo

    Martorell, Germán García

    Resumo em Francês:

    Résumé Le propos de cet essai c'est d'analyser le domaine de la critique de la poésie en Espagne en relation avec la réception des œuvres d'Antonio Gamoneda, en particulier depuis la publication de Descripción de la mentira en 1977. Nous avons centré notre regard sur le travail exégétique réalisé par Miguel Casado à partir de 1987 (date de publication de Edad), date à laquelle il commence à faire une critique des méthodologies de la critique dominante en Espagne. En partant de la relation entre littérature et critique, il propose la formulation d'une critique de la critique qui s'éloigne des postulats linéaires et progressistes et qui comprend l'histoire littéraire à partir d’une notion d'histoire en maille.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El propósito de este ensayo es analizar el campo de la crítica de poesía en España en relación con la recepción de la obra de Antonio Gamoneda, especialmente a partir de la publicación de Descripción de la mentira en 1977. Hemos centrado nuestra mirada en la labor exegética que ejerció Miguel Casado a partir de 1987 (fecha de publicación de Edad), momento en que comienza a realizar una crítica a las metodologías de la crítica dominante en España. A partir de la relación entre literatura y crítica, propone la formulación de una crítica de la crítica que se aleje de postulados lineales y progresivos y entienda la historia literaria a partir de una noción de historia en malla.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The purpose of the present article is to analyse the field of poetry criticism in Spain in relation to the reception of Antonio Gamoneda's work, especially after the publication of his Descripción de la mentirain 1977. This paper focuses on the exegetic labour performed by Miguel Casado since 1987 (year of publication of Gamoneda’s Edad), when he started to critique the methodologies of the dominant criticism in Spain. Based on the relation between criticism and literature, this paper proposes the formulation of a critique of criticism that moves away from lineal and progressive postulates and views the history of literature from the departing notion ofhistory in a mesh.
  • Roberto Schwarz e a desativação da universalidade do Brás Cubas Artigo

    Couto, Elvis Paulo

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste artigo é questionar a validade de um dos argumentos de Roberto Schwarz em Um mestre na periferia do capitalismo: Machado de Assis. Nesta obra, o crítico contrapõe-se frontalmente à possibilidade de investigação das Memórias póstumas de Brás Cubas a partir de um viés universalista, apresentando, ao invés disso, uma análise marxista centrada no processo de formalização da conduta da classe dirigente brasileira à época do Império. Alguns apontamentos dos principais representantes da fortuna crítica machadiana são usados para refutar a tese de que somente a interpretação histórico-sociológica é capaz de descortinar o sentido do primeiro romance moderno brasileiro.

    Resumo em Francês:

    Résumé Cet article vise à questionner la validité d’un des arguments de Roberto Schwarz dans Um mestre na periferia do capitalismo: Machado de Assis. À cette oeuvre, le critique s’oppose frontalement à la possibilité de recherche sur les Mémoires posthumes de Brás Cubas à partir d’un point de vue universaliste, en présentant, par contre, une analyse marxiste centrée sur le processus de formalisation de la conduite de la classe dominante brésilienne à l’époque de l’Empire. Certaines notes des principaux représentants de la fortune critique de Machado de Assis sont utilisées pour réfuter la thèse selon laquelle l’intérpretation historique et sociologique est l’unique capable de découvrir le sens du premier roman moderne brésilien.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The purpose of this paper is to question the validity of one of Roberto Schwarz’s arguments in A master on the periphery of capitalism: Machado de Assis. In this work, Schwartz directly opposes the possibility of investigating The posthumous memoirs of Brás Cubas from a universalist point of view, presenting, instead, a Marxist analysis centered on the process of formalization of the conduct of the Brazilian ruling class at the time of the Empire. Some notes from the main representatives of Machado’s critical fortune are used to refute the thesis that only an historical-sociological interpretation can reveal the meaning of the first modern Brazilian novel.
  • Entre a clareza e a razão: considerações sobre Dante Alighieri na obra Della Perfetta Poesia Italiana, de Ludovico Muratori Artigo

    Borghi, Gustavo Luiz Nunes

    Resumo em Português:

    Resumo Escrito em resposta às críticas francesas e inglesas dos séculos XVII e XVIII, Ludovico Muratori publica o Della Perfetta Poesia Italiana em 1706. Em seu tratado, o preceptista busca defender as letras italianas, fazendo uma revisão dos principais poetas de sua língua. A partir dos seus escritos, o presente artigo tem, por objetivo central, levantar a discussão sobre a recepção de Dante Alighieri na Itália, no início do século XVIII. Para tanto, num primeiro momento, apresentaremos algumas características e tópicas da poesia do final do século XVII e início do XVIII; em seguida, levantaremos as considerações de Muratori sobre a noção de engenho, fundamental para as práticas letradas; por fim, discutiremos sua crítica à poesia de Dante Alighieri.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Escrito en respuesta a las críticas francesas e inglesas de los siglos XVII y XVIII, Ludovico Muratori publica el Della Perfetta Poesia Italiana en 1706. En su tratado, el preceptista busca defender las letras italianas, haciendo una revisión de los principales poetas de su lengua. A partir de sus escritos, el presente artículo tiente, como objetivo central, discutir la recepción de Dante Alighieri en Italia, en el inicio del siglo XVIII. Para eso, en un primero momento, presentaremos algunas características y tópicos de la poesía de fines del siglo XVII y inicio del XVIII; después presentaremos las consideraciones de Muratori sobre la noción de ingenio, fundamental para las prácticas letradas; al fin, discutiremos su crítica a la poesía de Dante Alighieri.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Written in response to the French and English critics of the 17th and 18thcenturies, Ludovico Muratori published the Della Perfetta Poesia Italiana in 1706. In this work, the academic sought to defend Italian poetry, reviewing the main poets that wrote in his language. Based on Muratori’s writings, this paper intends to discuss the reception of Dante Alighieri in Italy in the beginning of the 18th century. We will first discuss some of the features and topics of the poetic art in the late 17th and early 18th centuries. We will then proceed to report some of the Muratori’s comments about the notion of ingenium, a key concept in poetic theory. Finally, we will discuss Muratori’s critique of Dante Alighieri’s poetry.
  • Piglia e a igreja de Arlt Artigo

    Magri, Ieda

    Resumo em Português:

    Resumo É conhecida a imagem de Arlt morto, seu caixão sendo retirado pela janela de um quarto de um prédio pobre de Buenos Aires. Um corpo tão grande, um caixão tão grande, que as escadarias não suportam sua passagem. É conhecida também a assinatura dessa imagem: Ricardo Piglia. E é a partir dela que Roberto Bolaño, em “Derivas de la pesada”, associa Arlt a Jesus Cristo e Piglia a São Paulo: “Arlt teve seu São Paulo. O São Paulo de Arlt, o fundador de sua igreja, é Ricardo Piglia”. O presente texto quer explorar a sobreposição dessas figuras, como naqueles álbuns fotográficos que existiam antes do cinema “cujas imagens, rapidamente viradas pelo polegar, mostravam ao espectador lutas de boxe ou partidas de tênis”, dos quais falava Benjamin no conhecido ensaio “A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica”. Essa exploração deve permitir pensar o efeito de leitura que esses “últimos leitores” alcançam na produção e disseminação de imagens de seus autores prediletos. Uma coleção escrita que conta diferentes versões de mitos habilmente forjados.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Es conocida la imagen de Arlt muerto, en su ataúd llevado por la ventana de una habitación de un pobre edificio de Buenos Aires. Un cuerpo tan grande, un ataúd tan grande, que las escaleras no soportaron su pasaje. Es conocida también la firma de esa imagen: Ricardo Piglia. Será desde ella que Roberto Bolaño, en “Derivas de la pesada”, asocia Arlt a Jesus Cristo y Piglia a San Pablo: “Arlt tuvo su San Pablo. El San Pablo de Arlt, el fundador de su iglesia, es Ricardo Piglia”. Este texto intenta hacer una reflexión acerca de la superposición de estas figuras, como en aquellos álbumes fotográficos que existían antes del cine “cuyas imágenes, a golpe de pulgar, hacían pasar ante la vista a la velocidad del rayo una lucha de boxeo o una partida de tenis” de los cuales decía Benjamin en su reconocido ensayo “La obra de arte en la época de su reproducibilidad técnica”. Dicha investigación intenta pensar el efecto de lectura que estos “últimos lectores” logran en la producción y en la difusión de las imágenes de sus autores predilectos. Una colección escrita que cuenta diferentes versiones de mitos hábilmente forjados.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The image of Arlt’s dead body is well-known: his coffin being removed through the window of a room in a poor building in Buenos Aires. Such a large body, such a large coffin, that the stairs cannot support its passage. The signature in this image is also well-known: Ricardo Piglia. And it is based on this image that, in his essay “Vagaries of the Literature of Doom”, Roberto Bolaño associates Arlt with Jesus Christ and Piglia with Saint Paul: “Arlt had his Saint Paul. Arlt’s Saint Paul, the founder of his church, is Ricardo Piglia”. The present text intends to explore the superposition of these figures, as in those photographic albums that existed before cinema, those “little books of photos that could be made to flit past the viewer under the pressure of the thumb, presenting a boxing match or a tennis match”, of which Benjamin spoke in his well-known essay “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction”. This exploration will enable us to consider the reading effect that these “last readers” achieve in the production and dissemination of images of their favorite authors, a written collection that tells different versions of skillfully woven myths.
  • Estado falido, leitura falida. Aparelhos privados e públicos de hegemonia na narrativa brasileira e cubana da década de 1990 Artigo

    Arreaza, Dionisio Márquez

    Resumo em Português:

    Resumo Enquanto Cidade de Deus (LINS, 1997) narra a violência criminosa do tráfico de drogas no conjunto habitacional homônimo entre as décadas dos anos de 1960 e 1980, Trilogía sucia de La Habana (GUTIÉRREZ, 1998) narra a supervivência material a partir de uma economia do desejo no bairro de Centro Habana durante o chamado Período Especial nos anos 1994-1995. A partir de uma perspectiva comparada, discutirei esses romances como “articulação” de um novo sujeito político, vinda da revisão das categorias de estado e hegemonia de viés pós-estrutural (LACLAU; MOUFFE, 2001). Com efeito, a ficção realista do estado falido -por parte de narradores “apolíticos” nos anos de 1990 divididos entre o fim das utopias e o anelo pela democracia- sintoniza com o “desencantamento” do leitor-cidadão daquela época. A escrita e a sua leitura se comportam, assim, como atos democráticos que têm como objetivo “se identificar” com os sujeitos historicamente marginalizados e assim “articular” um posicionamento coletivo transformador -ou não. Tal projeto literário democratizante e transformador se mostra tão falido quanto a realidade referida por causa da prática disfuncional de leitura no subdesenvolvimento latino-americano (CÂNDIDO, 1989) que impede desarmar os aparelhos hegemônicos tanto privados, no caso brasileiro, quanto públicos, no caso cubano, no contexto dos estados liberal e socialista ficcionalizados.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Mientras Cidade de Deus (LINS, 1997) narra la violencia criminal del narcotráfico en el complejo habitacional homónimo entre los años 1960 y 1980, Trilogía de La Habana (GUTIÉRREZ, 1998) narra la supervivencia material desde una economía del deseo en el barrio de Centro Habana durante el Período Especial en los años 1994-1995. Desde una perspectiva comparativa, discutiré estas novelas como la “articulación” de un nuevo sujeto político, proveniente de la revisión de las categorías de estado y hegemonía desde un ángulo post-estructural (LACLAU; MOUFFE, 2001). En efecto, la ficción realista del estado fallido -por parte de narradores “apolíticos” en la década de 1990 divididos entre el fin de las utopías y el anhelo de democracia- sintoniza con el “desencanto” del lector-ciudadano de la época. La escritura y la lectura se comportan, así, como actos democráticos que tienen como objetivo “identificarse” con sujetos históricamente marginados y, por lo tanto, “articular” una posición colectiva transformadora, o no. Tal proyecto literario democratizante y transformador se muestra tan fallido como la realidad referida debido a la práctica de lectura disfuncional en el subdesarrollo latinoamericano (CÂNDIDO, 1989) que impide desarmar los aparatos hegemónicos tanto privados, en el caso brasileño, como públicos, en el caso cubano, en el contexto de los estados liberales y socialistas ficcionalizados.

    Resumo em Inglês:

    Abstract While City of God (LINS, 1997) chronicles the criminal violence of drug trafficking in the homonymous housing complex between the 1960s and 1980s, Dirty Havana Trilogy (GUTIÉRREZ, 1998) chronicles the material survival through an economy of desire in the neighborhood of Centro Habana during the so-called Cuban Special Period in the years 1994-1995. From a comparative perspective, I will discuss these novels as the “articulation” of a new political subject, grounded in the revision of the categories of state and hegemony from a post-structural angle (LACLAU; MOUFFE, 2001). Indeed, the realist fiction of the failed state -written by “apolitical” narrators in the 1990s who were torn between the end of utopias and the yearning for democracy- is attuned to the “disenchantment” of the citizen-reader of the times. Writing and reading thus behave as democratic acts that aim to “identify” with historically marginalized subjects and thus “articulate” a transformative collective stance -or not. Such a democratizing and transformative literary project proves as failed as the reality it refers to because of the dysfunctional reading practice in Latin American underdevelopment (CÂNDIDO, 1989) that prevents disarming the hegemonic apparatuses (both private in the Brazilian case and public in the Cuban case) in the context of the fictionalized liberal and socialist states.
  • A filha de Cristóvão Colombo e os tortos das américas: diálogo interamericano e reinvenção de identidades em práticas discursivas outsiders Artigo

    Vianna Neto, Arnaldo Rosa

    Resumo em Português:

    Resumo A busca do engendramento de novas identidades culturais nas Américas se constitui, neste artigo, a partir de estudos centrados na análise de processos e mecanismos de representações literárias em contextos de turbulência sociopolítica e cultural. Nesse contexto, propõe-se uma abordagem de dois universos discursivos representativos de duas regiões culturais diferentes, observando a prática desconstrutora de matrizes colonialistas e a elaboração de uma discursividade crítica que torna evidentes semelhanças que os aproximam e diferenças que os identificam sob o processo do neocolonialismo contemporâneo na representação da figura do bastardo na obra do escritor canadense Réjean Ducharme La fille de Christophe Colomb (1969) e no texto de canções do disco Tropicália ou Panis et Circencis (1968) do compositor brasileiro Gilberto Gil.

    Resumo em Francês:

    Résumé La quête de l’engendrement de nouvelles identités culturelles aux Amériques se constitue, dans cet article, à partir d’études centrées sur l’analyse de processus et de mécanismes de représentations littéraires dans des contextes de turbulence sociopolitique et culturelle. Dans ce contexte, il est proposé une approche de deux univers discursifs représentatifs de deux régions culturelles différentes, en observant la pratique déconstructive de matrices colonialistes et l’élaboration d’une discursivité critique qui met en évidence des ressemblances qui les approchent et des différences qui les identifient sous le processus du néocolonialisme contemporain dans la représentation de la figure du bâtard dans l'œuvre de l’écrivain canadien Réjean Ducharme La fille de Christophe Colomb (1969) et dans le texte de chansons de l’album Tropicália ou Panis et Circencis (1968) du compositeur brésilien Gilberto Gil.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The aim of this article is to search for the engendering of new cultural identities in the Americas, starting from studies centered on the analyses of processes and mechanisms of literary representations against backgrounds of sociopolitical and cultural turbulence. In this context, we propose an approach of two discursive universes representative of two different cultural regions, observing the deconstructive practice of colonialist matrices and the development of a critical discursivity that highlights the similarities that bring them closer and the differences that identify them under the process of contemporary neocolonialism in the representation of the character of the bastard in Canadian writer Réjean Ducharme’s novelThe Daughter of Christopher Columbus (La fille de Christophe Colomb[1969]) and in the song lyrics from the album Tropicália ou Panis et Circencis(1968), by Brazilian songwriter Gilberto Gil.
  • Utopia, ensaio e tempestade: o novo mundo em Morus, Shakespeare e Montaigne Artigo

    Villas Bôas, Luciana

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo faz uma exploração de utopias letradas transmitidas ao longo de século XVI e início do XVII, enfocando um elemento específico das elucubrações humanistas: a ficção de encontros utópicos entre os mundos antigo e novo na Utopia de Thomas Morus, na Tempestade de Shakespeare e os Ensaios de Michel de Montaigne. Esses ‘encontros’ são, de fato, uma instância privilegiada de um imaginário político cuja articulação entrelaça a realização de um projeto humanista renascentista ao espaço recém-descoberto. Os ecos de Montaigne na Tempestade de Shakespeare são o ponto de partida para a investigação de aspectos controversos do imaginário político humanista renascentista em relação ao Novo Mundo e à colonização europeia.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este articulo explora el tema de las utopías letradas transmitidas a lo largo del siglo XVI e inicios del XVII, focalizando un elemento específico de las elucubraciones humanistas: la ficción de encuentros utópicos entre los mundos antiguo y nuevo en la Utopía de Thomas Morus, en la Tempestad de Shakespeare y en los Ensayos de Michel de Montaigne. Esos ‘encuentros’ son, de hecho, una instancia privilegiada de un imaginario político, cuya articulación entrelaza la realización de un proyecto humanista renacentista al espacio recién descubierto. Los ecos de Montaigne en la Tempestade de Shakespeare son el punto de partida para la investigación de aspectos contradictorios del imaginario político humanista renacentista en relación con el Nuevo Mundo y la colonización europea.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article explores literary utopias transmitted in the course of the sixteenth century and beginning of the seventeenth century, focusing upon a specific element of humanist fancies: the fiction of Utopian encounters between the Ancient and the New World. In Thomas More’s Utopia, William Shakespeare’s The Tempest, and Michel de Montaigne’s Essays. These ‘encounters’ are a privileged instance of the articulation of a political imagination that intertwines the realization of a Renaissance humanist project with the recently discovered space of the New World. Montaigne’s echoes in Shakespeare’s Tempest are the starting point for the investigation of controversial aspects of Renaissance humanists’ political imagination about the New World and the European colonization.
  • Intermidialidade e remediação em Onde andará Dulce Veiga?, de Caio Fernando Abreu, e Short Movies, de Gonçalo M. Tavares Artigo

    Amâncio, Maria Angélica

    Resumo em Português:

    Resumo Neste trabalho, pretende-se analisar narrativas contemporâneas em que o cinema esteja presente, sob a forma de “referência intermidiática”. Nesse sentido, são empregadas teorias provenientes dos estudos da intermidialidade para analisar as obras Onde andará Dulce Veiga? (1990), do brasileiro Caio Fernando Abreu, e Short Movies, do português Gonçalo M. Tavares. Espera-se investigar determinadas trocas entre literatura e cinema, apontando possíveis ganhos para ambas as mídias nesse processo.

    Resumo em Francês:

    Résumé L’objectif de ce travail est d’analyser la présence du cinéma, sous la forme de « référence intermédiale », dans la littérature lusophone contemporaine. Dans ce but, nous étudions les récits Onde andará Dulce Veiga? (1990), de l’écrivain brésilien Caio Fernando Abreu, et Short Movies, du portugais Gonçalo M. Tavares. Nous analysons les échanges entre littérature et cinéma, et nous soulignons les avantages que cela peut apporter aux deux médias.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In this paper, I analyze contemporary narratives in which cinema is present as an “intermedial reference”. In this regard, I draw on intermediality theories to study the books Onde andará Dulce Veiga? (1990), written by the Brazilian author Caio Fernando Abreu, and Short Movies, by the Portuguese writer Gonçalo M. Tavares. My aim is to investigate some types of exchange between literature and cinema, and to highlight the possible advantages this process brings for both medias.
  • O filme curto na democracia brasileira Artigo

    Maia, Paulo

    Resumo em Português:

    Resumo Trata-se de um balanço do cinema independente no período de construção da democracia no Brasil, 1985 a 2016. Um recorte temporal com filmes que retratam um projeto democrático de emergência de identidades apagadas no cinema nacional. O lugar do negro, das mulheres, dos pobres assumiu um estatuto tensionado nesse novo contexto. O dia em que Dorival encarou a guarda, de Jorge Furtado (1986), por exemplo, narra a estratégia e perspicácia de um detento negro para tomar uma ducha, depois de dez dias preso na solitária por ordem ninguém sabe de quem. Kbela, Yasmim Thainá (2015), por outro lado, é um filme de mulher negra e de origem humilde. A narrativa mostra a transformação de cinco mulheres que superam o preconceito racial descobrindo a própria identidade, a cor, a cultura, a ancestralidade. Entre os dois filmes, é possível identificar uma trajetória que transforma a figuração da liberdade de ação.

    Resumo em Francês:

    Résumé C'est un bilan du cinéma indépendant dans la période de construction de la démocratie au Brésil, de 1985 à 2016. Une coupe temporelle avec des films qui dépeignent un projet démocratique d'émergence d'identités effacées dans le cinéma national. La place des noirs, des femmes, des pauvres a pris un statut tendu dans ce nouveau contexte. Le jour où Dorival a affronté le garde, par Jorge Furtado (1986), par exemple, relate la stratégie et la perspicacité d'un détenu noir de prendre une douche, après dix jours d'isolement cellulaire sur ordre dont personne ne sait à qui. Kbela, Yasmim Thainá (2015), quant à lui, est un film de femme noire d'origine modeste. Le récit montre la transformation de cinq femmes qui surmontent les préjugés raciaux en découvrant leur propre identité, couleur, culture, ascendance. Entre les deux films, il est possible d'identifier une trajectoire qui transforme la figuration de la liberté d'action.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper presents a review of independent cinema in the period of democracy building in Brazil from 1985 to 2016, a time span with films that portray a democratic project of emergence of erased identities in national cinema. The place occupied by black people, women and the poor assumed a tense status in this new context. The Day Dorival Faced the Guard by Jorge Furtado (1986), for example, chronicles the strategic and shrewd thinking of a black inmate in order to be able to take a shower after ten days in solitary confinement by order of no one knows who. Kbela by Yasmim Thainá (2015), on the other hand, is a black woman’s film of humble origin. The narrative shows the transformation of five women who overcome racial prejudice by discovering their own identity, color, culture, ancestry. In the two films it is possible to identify a trajectory that transforms the figuration of freedom of action.
  • Ninguém te lê: um poema anônimo de Augusto de Campos Artigo

    Castañon, Thiago

    Resumo em Português:

    Resumo Visando retirar do ostracismo um poema que ainda não foi lido como poema por ninguém na crítica brasileira, este ensaio procura dispor algumas reflexões em torno de oútis, que abre o livroNão, de Augusto de Campos. Partindo da única exceção de Gonzalo Aguilar, que lhe dedica dois parágrafos valiosos, desenvolve-se a hipótese de que as datas desmedidas que acompanham o título do poema permitem lê-lo como síntese da poética do autor. Num estudo preliminar das relações entre poesia e fotografia, em diálogo com formulações de Benjamin, Eisenstein e Fenollosa sobre a montagem cinematográfica e a técnica do ideograma, destaca-se a complexidade envolvida nesse “poema de uma palavra só” sobreposta à imagem de sombras na grama, cuja sintaxe supõe uma rede intrincada de conexões entre o visível e o legível, o português e o grego, a poesia, as artes visuais e outros poemas ao longo da história, com que entra numa constelação sincrônica.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Con el objetivo de sacar del ostracismo un poema que aún no ha sido leído como un poema por nadie en la crítica brasileña, este ensayo busca proporcionar algunas reflexiones sobre oútis, que abre el libro Não, de Augusto de Campos. Partiendo de la única excepción de Gonzalo Aguilar, quien le dedica dos valiosos párrafos, se desarrolla la hipótesis de que las fechas excesivas que acompañan el titulo del poema permiten leerlo como una síntesis de la poética del autor. En un estudio preliminar de la relación entre poesía y fotografía, en diálogo con formulaciones de Benjamin, Eisenstein y Fenollosa sobre el montaje cinematográfico y la técnica del ideograma, nosotros destacamos la complejidad involucrada en este “poema de una palabra” superpuesta a la imagen de sombras en la hierba, cuya sintaxis supone una intrincada red de conexiones entre lo visible y lo legible, el portugués y el griego, la poesía, las artes visuales y otros poemas a lo largo de la historia, con los cuales entra en una constelación sincrónica.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Aiming to remove from ostracism a poem that has not yet been read as a poem by anyone in Brazilian criticism, this essay seeks to provide some reflections around oútis, the opening poem in Augusto de Campos’ book Não. Starting from the only exception of Gonzalo Aguilar, who dedicates two valuable paragraphs to this poem, this paper puts forward the hypothesis that the excessively long date range appearing under the poem’s title leads us to read it as a synthesis of the author’s poetics. In a preliminary study of the relationship between poetry and photography, in dialogue with formulations by Benjamin, Eisenstein and Fenollosa on the cinematographic montage and the ideogram technique, we highlight the complexity involved in this “one-word poem” superimposed on the image of shadows on the grass, whose syntax assumes an intricate network of connections between the visible and the readable, Portuguese and Greek, poetry, visual arts and other poems throughout history, with which it enters in a synchronic constellation.
  • Yoko Ono: impasses e instruções Artigo

    Dassie, Franklin Alves

    Resumo em Português:

    Resumo Neste trabalho investigo a prática performática de Yoko Ono em diversos impasses que ela coloca, a saber: criar e exteriorizar a produção, impasse entre crise e percepção/representação, entre instrução e a desalienação e entre a experiência do olhar e iluminação total. A prática performática de Yoko Ono se apresenta como uma experiência crítica de pensamento. Para isso, debaterei estudos sobre performance de RoseLee Goldberg e Marvin Carlson, estudos sobre as instruções de uso de Belén Gache, e da relação experiência do olhar e iluminação de Jonathan Crary. Isso com objetivo de mostrar como a performance/drama é uma experiência textual capaz de inserir um espaço de política no teatro.

    Resumo em Francês:

    Résumé Dans ce travail j’étudie la pratique performatique de Yoko Ono dans plusieurs impasses qu’elle pose, à savoir: l’impasse entre créer et extérioriser la production, celle entre crise et perception/représentation, celle entre mode d’emploi et désaliénation et celle entre expérience du regard et éclairage total. La pratique performatique de Yoko Ono se présente comme une expérience critique de pensée. Pour ce faire, je discuterai des études sur la performance de RoseLee Goldberg et Marvin Carlson, sur les modes d’emploi de Belén Gache et sur le rapport entre expérience du regard et éclairage de Jonathan Crary. Cela dans le but de montrer comment la performance/drame est une expérience textuelle capable d’insérer un espace de politique dans le théâtre.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In this paper, I research Yoko Ono’s performance work in the various impasses that she establishes, such as creating and externalizing the production, or the impasse between crisis and perception/representation, between instruction and dealienation and between the experience of seeing and total enlightenment. Yoko Ono’s performance art presents itself as a critical thinking experience. Thus, I propose to discuss RoseLee Goldberg and Marvin Carlson’s studies on performance, as well as Belén Gache’s studies on instructions for use, and also Jonathan Crary’s concepts of the experience of seeing and enlightenment. The aim is to show how performance/drama is a textual experience that is capable of inserting a political space into the theater.
  • Aparatos residuales: Cosmococas y Navilouca Artigo

    Kogan, Adriana

    Resumo em Português:

    Resumo O presente trabalho pretende refletir sobre os modos de relacionamento que uma certa área da arte experimental brasileira da década de 1970 propôs em relação à cultura de massas. A hipótese central do texto é que a relação de reinscrição da arte com a cultura de massas funciona como uma maneira pela qual a arte exerce seu antagonismo em com a sociedade, antagonismo baseado na alteridade e na ressignificação da exclusão que o Estado promove através da censura. Para sustentar essa hipótese, o trabalho analisa as Cosmococas de Hélio Oiticica e Neville D´Almeida e a revista Navilouca, com base na relação com o lixo que cada trabalho propõe. A partir da distinção entre esses dois modos possíveis de relação com o lixo, é apresentado o conceito de aparato lixeiro, definido como uma modalidade de vínculo através do qual a arte experimental produziu a incorporação dos restos e detritos da cultura de massas.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El presente trabajo se propone reflexionar acerca de los modos de relación que cierta zona del arte experimental brasileño de los años setenta propuso con respecto a la cultura de masas. La hipótesis central del texto es que la relación de reinscripción del arte con respecto a la cultura de masas funciona como un modo a través de los cuales el arte ejerce su antagonismo con respecto a lo social, basándose en la alteridad y en la resignificación de la exclusión que el Estado propicia a través de la censura. Para sostener esta hipótesis, el trabajo analiza las Cosmococas de Hélio Oiticica y Neville D’Almeida, y la revista Navilouca a partir de la relación con el residuo que cada obra propone. A partir de la distinción de estos dos modos posibles de relación con el residuo, se presenta el concepto de aparatos residuales, que es definido como una modalidad de vínculo a través del cual el arte experimental produjo la incorporación de los restos y desechos de la cultura de masas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present work sets out to reflect on the relationship modes that a certain area of Brazilian experimental art of the 1970s proposed with respect to mass culture. The central hypothesis of this paper is that the reinscription relationship of art with respect to mass culture works as a way through which art exercises its antagonism towards the social, based on alterity and the resignification of exclusion that the State fosters through censorship. To support this hypothesis, this paper analyzes the Cosmococas by Hélio Oiticica and Neville D’Almeida, and the Navilouca magazine, focusing on the relationship with trash that each work proposes. From the distinction of these two possible relationship modes with trash, the concept of trash devices is presented, which is defined as a linking modality through which experimental art led to the incorporation of the remains and debris of mass culture.
  • A poesia da negatividade de Paul Celan Artigo

    Teodoro, Jorge Benedito de Freitas

    Resumo em Português:

    Resumo O presente artigo pretende compreender a poesia de Paul Celan como uma “poesia da negatividade”, priorizando o seu aspecto negativo que não permite a o apaziguamento ou a síntese da violência em sua obra. Assim, espera-se evidenciar a constelação mortuária presente na poesia celaniana como um instante revelador da tensão inerente ao poético que se põe em contato com o corpo em ruína.

    Resumo em Francês:

    Résumé Cet article entend comprendre la poésie de Paul Celan comme une «poésie de la négativité», en privilégiant son aspect négatif qui ne permet pas l'apaisement ou la synthèse de la violence dans son travail. Ainsi, on espère mettre en évidence la constellation mortuaire présente dans la poésie célanienne comme un instant qui révèle la tension inhérente de la poétique qui entre en contact avec le corps en ruine.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article intends to understand Paul Celan's poetry as a “poetry of negativity”, prioritizing its negative aspect that does not allow the appeasement or synthesis of violence in his work. We thus hope to highlight the mortuary constellation present in Celan’s poetry as an instant that reveals the inherent tension of the poetic that comes into contact with the ruined body.
  • As formas e os fins de uma homenagem. Tradução de “Memória Fantasma”, de Juan Pablo Villalobos Tradução

    Belcastro, Guilherme

    Resumo em Português:

    Resumo Conhecido no Brasil pelos romances Festa no covil (2012), Se vivêssemos em um lugar normal (2013), Te vendo um cachorro (2015) e Ninguém precisa acreditar em mim (2018), todos editados por Companhia das Letras, o escritor mexicano Juan Pablo Villalobos chega às páginas da Revista Alea, nesta oportunidade, através da tradução do seu relato “Memória fantasma”. Nessa pequena peça narrativa, Juan Pablo Villalobos, o narrador desta homenagem a Juan Rulfo, se desloca entre mortes suspeitas, um doutorado interrompido, teorias da conspiração, o mundo acadêmico e editorial. A capacidade humorística do escritor consegue unir estas peças aparentemente tão distantes entre si, arrastando o leitor, por vezes em um mesmo parágrafo, do riso despretensioso às reflexões sobre a literatura e suas relações com a tradição e a filiação. Afinal de contas, se pergunta o próprio narrador, como pode um escritor de Jalisco escrever sob a sombra de uma figura como Rulfo?

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Conocido en Brasil por las novelas Festa no covil (2012), Se vivêssemos em um lugar normal (2012), Te vendo um cachorro (2015) e Ninguém precisa acreditar em mim (2018), todas editadas por Companhia das Letras, el escritor mexicano Juan Pablo Villalobos llega en esta oportunidad a las páginas de la Revista Alea a través de la traducción de su relato “Memoria fantasma”. En esta pequeña pieza narrativa, Juan Pablo Villalobos, el narrador de este homenaje a Juan Rulfo, se desplaza entre muertes sospechosas, un doctorado interrumpido, teorías de la conspiración, el mundo académico y editorial. La capacidad humorística del autor reúne estas piezas aparentemente tan alejadas, arrastrando al lector, por veces en un mismo párrafo, de la risa despreocupada a reflexiones sobre la literatura y sus relaciones con la tradición y la filiación. A fin de cuentas, se pregunta el propio narrador, ¿cómo puede un escritor de Jalisco escribir bajo la sombra de una figura como Rulfo?

    Resumo em Inglês:

    Abstract Known in Brazil for the novels Festa no covil (2012), Se vivêssemos em um lugar normal (2013), Te vendo um cachorro (2015) e Ninguém precisa acreditar em mim (2018), all edited by Companhia das Letras, the Mexican writer Juan Pablo Villalobos now reaches the pages of Revista Alea through this translation of his story “Memoria Fantasma”. In this short story, Juan Pablo Villalobos, the narrator of this tribute to Juan Rulfo, moves around suspicious deaths, an interrupted PhD, conspiracy theories, and the academic and editorial worlds. Villalobos’ humorous ability puts together these seemingly distant matters, dragging the reader, sometimes in only one paragraph, from a light laughter to speculations on literature and its relations with tradition and filiation. After all, as the short story’s narrator wonders, how can a writer from Jalisco write under the shadow of an image like Juan Rulfo’s?
  • O jovem Berman e o romantismo alemã Resenha

    Aseff, Marlova Gonsales
  • O “Sono Rancoroso dos Minérios” e a Maquinação do Mundo: a compreensão do lugar a partir da poesia de Drummond Resenha

    Gama, Mônica
  • Uma epistemologia verdadeiramente engajada Resenha

    Alós, Anselmo Peres
Programa de Pos-Graduação em Letras Neolatinas, Faculdade de Letras -UFRJ Av. Horácio Macedo, 2151, Cidade Universitária, CEP 21941-97 - Rio de Janeiro RJ Brasil , - Rio de Janeiro - RJ - Brazil
E-mail: alea.ufrj@gmail.com