Acessibilidade / Reportar erro
Civitas - Revista de Ciências Sociais, Volume: 17, Número: 2, Publicado: 2017
  • Diversidad cultural en América Latina Apresentação

    Arocena, Felipe; Sobottka, Emil A.
  • ¿Qué significa ser moderno para un latinoamericano del siglo XXI? Dossiê: Diversidad Cultural En América Latina

    Arocena, Felipe

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: ¿Qué significa ser moderno para un latinoamericano del siglo XXI? La reflexión sobre esta interrogante será el objetivo central de este ensayo, aunque, a medida que avance, aparecerán otras que servirán como punto de apoyo transitorio: ¿qué es lo que suele entenderse por ser moderno hoy? ¿Qué ha significado ser moderno en la historia? ¿Cómo interpretó lo moderno la teoría sociológica latinoamericana? ¿Qué vínculos hay entre lo moderno, el desarrollo y el progreso? La tesis que se sostiene es que la tecnología es la fuerza principal que determina qué es y qué no es moderno o, como lo define el diccionario: qué es y qué no es “de nuestro tiempo”. No obstante, un latinoamericano moderno del siglo XXI es aquél que intenta ser parte del tiempo que le toca vivir y simultáneamente se pregunta por su propia identidad: ¿qué queremos ser?

    Resumo em Inglês:

    Abstract: What does it mean to be modern for a Latin American living in the 21st century? The rumination on this question will be the main objective of this essay. Although, as it evolves, other questions will appear to enrich its argumentation: what is usually understood by being modern nowadays? What has being modern meant in history? How Latin American sociological theory has comprehended the concept of being modern? Which are the links between modern, development and progress? The thesis I would like to defend is that technology is the main force that determines what is and what is not modern, or, as the dictionary defines it, what is and what is not part “of our times”. In spite of this, a modern Latin American of the 21st century is one who tries to be part of his time and simultaneously asks himself about its own identity: what do we want to be?
  • Home-made development in Bolivia Dossiê: Diversidad Cultural En América Latina

    Iamamoto, Sue A. S.

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo investiga como o movimento de bairro da cidade de El Alto, um movimento social chave na Bolívia contemporânea, retratou e construiu ideias de desenvolvimento durante os protestos de outubro de 2003, a chamada “Guerra do Gas”. Sua perspectiva era informada por ideologias transnacionais - como o progresso, a modernização e o desenvolvimento - e a memória coletiva profundamente enraizada da Guerra do Pacífico. Diferentemente de outras experiências nacionalistas, esse movimento que “avança enquanto olha para trás” procurou reestabelecer um equilíbrio de poderes em vez de promover a superioridade do grupo. Essa ênfase na igualdade traz possibilidades de diálogo com o paradigma de desenvolvimento emergente de vivir bien. Este artigo contribui para uma discussão mais geral sobre o conflito entre o desenvolvimento e o vivir bien na América Latina. Em vez de descartar rapidamente este novo paradigma como sendo demasiado normativo e distante das realidades das pessoas pobres, identifica os possíveis encontros entre eles.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article investigates how the neighbourhood movement of the city of El Alto, a key social movement in contemporary Bolivia, depicted and constructed ideas of development during the protests of October 2003, the so-called “Gas War”. Their perspective was both informed by transnational ideologies -such as progress, modernisation and development- and the deeply rooted collective memory of the War of the Pacific. Differently from other nationalist experiences, this “looking back to move forwards” movement sought to re-stablish a balance of powers, instead of promoting group superiority. This emphasis on equality brings possibilities of dialogue with the emerging development paradigm of vivir bien (living well). This paper, thus, contributes to a more general discussion on the conflict between developmentalism and vivir bien in Latin America. Instead of quickly dismissing this new paradigm as being too normative and distant from the realities of poor people, it identifies the potential encounters between them.
  • Estrategias de inserción y circulación de migrantes senegaleses recientes en la Ciudad Autónoma de Buenos Aires Dossiê: Diversidad Cultural En América Latina

    Kleidermacher, Gisele

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El presente artículo se propone analizar las principales estrategias de inserción que adoptan los migrantes senegaleses que han arribado a la Ciudad Autónoma de Buenos Aires en las últimas dos décadas, prestando especial atención a los factores que inciden en ellas, es decir, características del colectivo y de la ciudad de destino. Mediante una metodología cualitativa basada en entrevistas en profundidad al colectivo senegalés, así como observación participante en la vía pública, se analizan los obstáculos y estrategias que intervienen en su inserción, entendiendo a la migración como una experiencia total, donde confluyen características y experiencias previas a la partida y posteriores a la misma.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article analyzes the main insertion strategies adopted by Senegalese migrants who have arrived to Buenos Aires in the last two decades. The focus is on the factors that affect them, i.e. the characteristics of the group and of the destination city. The research methodology has been qualitative, based on in-depth interviews with the Senegalese group, as well as participant observation in public spaces. By understanding the migration process as a total experience, this article aims to analyze the obstacles and strategies involved in the integration of the migrants, which involves some particular characteristics and some experiences before and after their departure.
  • Povos e comunidades tradicionais de matriz africana: Uma análise sobre o processo de construção de uma categoria discursiva Dossiê: Diversidad Cultural En América Latina

    Morais, Mariana Ramos de; Jayme, Juliana Gonzaga

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo aborda o processo de construção de uma categoria discursiva: povos e comunidades tradicionais de matriz africana. Trata-se de uma expressão adotada para nomear os grupos praticantes das religiões afro-brasileiras no âmbito das políticas públicas ancoradas no debate acerca da diversidade cultural no Brasil. O intuito, assim, é de refletir sobre os caminhos escolhidos pelo movimento afro-religioso para organizar e apresentar sua agenda nesse contexto. A análise apresentada é baseada na leitura dos documentos relacionados, principalmente, à Política de Promoção da Igualdade Racial, entre 2003 e 2014. Busca-se ainda pensar nas consequências da brusca ruptura ocorrida no segundo mandato da presidenta Dilma Rousseff no caso específico analisado, uma vez que se tratam de políticas públicas desenvolvidas não apenas como parte de um governo, mas como um projeto de estado atreladas aos ditames de organismos internacionais.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This paper analyses the process of building a discursive category: Traditional People and Communities of African Matrix. This is an expression used to name the Afro-Brazilian religions practitioners on the public policies of cultural diversity in Brazil. The aim of this paper is to think how the Afro-religious movement organizes and presents its agenda in this context. The analysis is based on the official documents produced by the federal government related to the affirmative action in Brazil from 2003 to 2014. It also intends to reflect how the federal government will continue those politics after President Ms. Dilma Rousseff’s impeachment.
  • Las figuras de la mujer en el Río de la Plata a través de la poética del tango Dossiê: Diversidad Cultural En América Latina

    Gadea, Carlos A.; Bünsow, Theresa

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El tango surge como expresión cultural que será testigo y protagonista del proceso de modernización en el Río de la Plata. Su poética narrará las aventuras y desventuras de sus protagonistas, formando parte de grandes transformaciones sociales y económicas, como la industrialización y la creciente urbanización. También narrará los cambios en los valores culturales del pasaje del siglo XIX hacia el siglo XX. Entre sus protagonistas, la mujer ocuparía un espacio central en la poética del tango. Es el principal objetivo del presente texto analizar las diferentes representaciones en torno a ella. Las figuras de la mujer en la poética del tango permitirá comprender esa modernidad emergente en el contexto rioplatense, así como su lugar como sujeto que narra el mundo que vivencia.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: When tango arises as cultural expression it is witness and protagonist of the modernization process in Río de la Plata. Its poetry narrates the adventures and misadventures of its protagonists, as they are part of the great social and economic transformations such as industrialization and the growing urbanization. Tango tells about the changes on the cultural values of the passage from the 19th to the 20th century. Among its protagonists, woman has got a central role in the tango’s poetry. The main aim of this text is to analyse the different representations about her. The figure of woman in the tango’s poetry enables us to comprehend this emerging modernity in the Rio de la Plata´s context, as well as her role in narrating the world she lives.
  • Da crítica à política: Tensões entre reconhecimento e democracia racial napolítica de cotas da Ufrgs Dossiê: Diversidad Cultural En América Latina

    Mello, Luciana Garcia de

    Resumo em Português:

    Resumo: Desde os anos 1970, as teorias pós-coloniais vêm denunciando a continuidade das relações de poder e de dominação engendradas durante o período colonial. Ao colocar em questão a universalidade das sociedades Ocidentais, em todos os seus aspectos, mas, sobretudo, em termos políticos e culturais, essa vertente teórica enfatiza a necessidade de inscrição da diferença. Nesse artigo, tem-se por objetivo problematizar a relação entre a crítica pós-colonial e as ações políticas que são adotadas supostamente com o objetivo de promover a diversidade étnico-racial. Adota-se como objeto empírico de investigação o modo de acesso dos estudantes autodeclarados negros na Universidade Federal do Rio Grande do Sul, através do sistema de cotas adotado desde 2007.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Since the 1970s, post-colonial theories have been denouncing the continuity of the power relations and domination engendered during the colonial period. By calling into question the universality of Western societies in all its aspects, but especially in political and cultural terms, this theoretical approach emphasizes the need to remark difference. In this article, the aim is to problematize the relationship between postcolonial criticism and the affirmative political actions that are adopted with the supposed objective of promoting ethnic-racial diversity. The empirical object of research is the selection process of students who identify themselves as black, allowing them entrance to the Federal University of Rio Grande do Sul in Porto Alegre, Brazil, through the since 2007 adopted quota system.
  • Política, colonização e revolução em O Leão de sete cabeças Dossiê: Diversidad Cultural En América Latina

    Viana, Irma

    Resumo em Português:

    Resumo: Produção italiana, realizada no Congo, África, em 1970, O Leão de sete cabeças é, segundo seu diretor, “um ato político-cultural de colaboração com a noção de luta tricontinental”, teorizada pelo guerrilheiro argentino Che Guevara. Considerado aqui como aplicação do manifesto Tricontinental, o filme tornou-se um importante documento histórico, cuja análise pode revelar não só os símbolos culturais e alegorias políticas que se articulam no cinema antropológico de Glauber Rocha, como também, as visões ideológicas dos atores sociais envolvidos em questões de dependência e resistência colonialista e neocolonialista no Terceiro Mundo. A partir do ponto de vista de um artista-intelectual latino-americano, que buscava uma poética política, que, todavia, escapasse ao domínio cultural e econômico das forças produtivas mercadológicas, fossem elas socialistas ou imperialistas. Levando em conta que o cineasta faz de sua filosofia mestiça uma problematização da possessão, do poder, da violência. Mas não responde a estes problemas construindo um sistema e sim buscando ficções úteis, no duplo sentido em que as pensaram Eisenstein e Brecht: como didáticas e politicamente ativas, encenadas, no Leão, sob a forma do “teatro popular africano”, segundo o próprio Glauber Rocha.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: An Italian production, filmed in Congo, Africa, in 1970, Der leone have sept cabeças is, according to its director, “a political-cultural act of collaboration with the notion of tricontinental struggle,” theorized by Argentine guerrilla leader Che Guevara. Considered here as an application of the Tricontinental manifesto, the film has become an important historical document whose analysis can reveal not only the cultural symbols and political allegories articulated in the anthropological cinema of Glauber Rocha, but also the ideological visions of the social actors Involved in issues of colonialist and neo-colonialist dependence and resistance in the Third World. From the point of view of a Latin American artist-intellectual, whose political poetics have however escaped the cultural and economic domain of the market productive forces, whether socialist or imperialist. Taking into account that the filmmaker have made of his mestizo philosophy a problematization of possession, power and violence. Although he does not respond to these problems by constructing a system but by seeking useful fictions, in the double sense as Eisenstein and Brecht did: as didactic and politically active, performed in Der leone under the format of the “African popular theater,” according to Glauber Rocha.
  • O significado do 4 de julho para o negro Documento

    Fanton, Marcos; Maia, Tatiana Vargas
  • Systems theory and religion Artigos

    Pace, Enzo

    Resumo em Português:

    Resumo: O artigo trata da teoria de sistemas para a religião, em particular a abordagem de Luhmann. Este ponto de vista permite escapar de pelo menos dois dilemas. O primeiro diz respeito ao tema da secularização, ou o declínio versus o renascimento do sagrado. O segundo diz respeito à questão de saber se a religião é uma província finita de significados, ou uma superestrutura que depende de outra coisa - seja a economia ou o código genético, a estrutura neurológica de nossas mentes, ou distúrbios da nossa psique. Considerando-se a religião como um sistema em relação com ambientes sociais diversos, múltiplos e cambiantes, a religião sofre uma perda relativa de importância social ou um consentimento em declínio durante certos períodos evolutivos de suas relações com o ambiente, enquanto em outros momentos ela se revitaliza. Declínio e revitalização realmente significam os ciclos recorrentes de inflação e deflação sociorreligiosa. Eles descrevem a capacidade do sistema de crenças de diferenciar-se, a fim de resistir ao teste de um ambiente em mudança, persistindo e mantendo sua coerência interna (autorreflexividade).

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The article deals with the systems theory to religion, in particular the Luhmann’s approach. This point of view enables to evade at least two dilemmas. The first concerns the topic of secularization, or the decline versus the revival of the sacred. The second one concerns the question of whether religion is a finite province of meanings or a superstructure that depends on something else - be it the economy or the genetic code, the neurological structure of our minds, or disorders of our psyche. Considering a religion as a system in relationships with various, multiple and changing social environments, religion suffers a relative loss of social weight, or a declining consent, during certain evolutionary periods of its relationships with the environment, while at other times it revives. Decline and revival actually mean the recurrent cycles of socio-religious inflation and deflation. It describes the belief system’s capacity to distinguish itself in order to stand the test of a changing environment, persisting and maintaining its internal coherence (self-reflexivity).
  • Movimentos sociais e seus efeitos nas políticas públicas: Balanço do debate e proposições analíticas Artigos

    Carlos, Euzeneia; Dowbor, Monika; Albuquerque, Maria do Carmo

    Resumo em Português:

    Resumo: Como estudar os efeitos de movimentos sociais na produção de políticas públicas? Esta pergunta se mostra relevante, pois no Brasil pós-transição muitos movimentos sociais se engajaram na política institucionalizada com esta finalidade, mas é também desafiadora na medida em que as abordagens teórico-analíticas não oferecem ainda proposições consolidadas e têm privilegiado protestos como a forma de ação de movimentos. O artigo mapeia e discute criticamente os modelos analíticos que se propõem a explicar os efeitos políticos de movimentos sociais, com base na literatura voltada para este ator coletivo. Diante destes desafios, apresenta proposições acerca da complementaridade entre o modelo de mediação política e a abordagem de polis. Essa última, oferece categorias mais robustas para analisar as dimensões do estado e os processos de mútua constituição entre atores societários e instituições políticas, através do conceito de encaixe institucional.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: How to study the effects of social movements on the public policies? The question is relevant because in post-transition Brazil many social movements have engaged in institutionalized politics. It is also a challenging question as far as the theoretical and analytical approaches do not offer yet consolidated causal propositions and have privileged protest as the social movement type of action. The article faces these challenges. It discusses critically the existing analytical models that propose to explain the political effects of social movements. It also suggests the complementarity between the political mediation model and the polity approach. The latter offers more robust categories to analyze the dimension of the state and the processes of mutual constitution of societal actors and political institutions thought the concept of institutional fit.
  • A sociologia econômica de Simmel e Bourdieu: Considerações para um programa de pesquisa Artigos

    Visser, Ricardo

    Resumo em Português:

    Resumo: O intento de adentrar algumas das premissas teóricas contidas nos escritos econômicos de Pierre Bourdieu e Georg Simmel tem como base a compreensão da importância da investigação sobre práticas e condições econômicas. Ao invés de pressupor, de um lado, que práticas são apenas reflexos inerciais de condições econômicas, e, de outro, que práticas determinam as condições, mobiliza-se a ideia de uma dinâmica de condicionamento mútuo. Assim sendo, o acesso ao comportamento prospectivo com o dinheiro depende de condições prévias mais ou menos estáveis, permitindo ao agente perceber o uso potencial do dinheiro, não mais circunscrito ao imediato. A reconstrução dos dois autores tem essa preocupação como pano de fundo, buscando contribuir à renovação da teoria de classes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The analysis of some theoretical arguments in the economic writings of Pierre Bourdieu and Georg Simmel assumes the importance of the investigation on economic practices and conditions. Instead of presupposing, on one hand, that practices are a mere reflex of economic conditions and, on the other, that practices determine conditions, we adhere to the idea of mutual conditioning. In this sense, the access to prospective economic practices depend on relatively stable conditions in which the potential usage of money flourishes. The reconstruction of the works of both mentioned authors follows this path by trying to contribute to the renewal of class theory.
  • Contribuições de Jürgen Habermas para o debate epistemológico iniciado porKarl Popper e Theodor Adorno Artigos

    Ramos, Rubia de Araujo

    Resumo em Português:

    Resumo: O Objetivo deste artigo consiste em apresentar fundamentos da proposta epistemológica de Jürgen Habermas, identificados em obras precedentes à sua Teoria do agir comunicativo. A partir de Teoria analítica da ciência e dialética será explorada a proposta do autor, tendo percorrido antecipadamente pela querela entre Popper e Adorno; posteriormente busca-se analisar como Habermas, em debate com seus contemporâneos, retrata sua proposta em Técnica e ciência como ideologia, considerado um marco para a Escola de Frankfurt.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The purpose of this article is to introduce foundations of the epistemological proposal of Jürgen Habermas, which are found in his works previous to The theory communicative action. The text addresses the dispute between Popper and Adorno and then focuses on Habermas’ proposal based on The analytical theory of science and dialectics. Finally, it discusses how Habermas portrays, in his debate with others contemporary authors, his proposal at Technology and science as “ideology”, considered a landmark for Frankfurt School.
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul Av. Ipiranga, 6681 - Partenon, Cep: 90619-900, Tel: +55 51 3320 3681 - Porto Alegre - RS - Brazil
E-mail: civitas@pucrs.br