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RAE eletrônica, Volume: 8, Issue: 1, Published: 2009
  • Editorial

    Vasconcelos, Flávio Carvalho de
  • Dividend clientele, new insights, and new questions: the Brazilian case Articles

    Procianoy, Jairo Laser; Verdi, Rodrigo S.

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo analisa o efeito de clientela em dividendos e a hipótese de sinalização no mercado brasileiro de ações entre 1996 e 2000. Neste período, a tributação sobre dividendos era nula e sobre ganhos de capital variou entre zero e dez por cento. As firmas brasileiras enfrentam dois regimes de informação, o que nos permite testar a hipótese de sinalização. De uma amostra com 394 observações, 39% possuem um preço de ação maior no primeiro dia ex-dividend do que no último dia de cum-dividend. O preço de mercado é maior para dividendos não antecipados, mas mesmo para dividendos pré-anunciados, os preços das ações são maiores do que o esperado, o que não é coerente com a hipótese de clientela. Também encontramos evidências de um volume de contratos positivamente anormal por volta da data não antecipada de dividendo, o que é coerente com a hipótese de sinalização, mas não se verificou nenhum volume de negociações anormal por volta das datas pré-anunciadas de dividendos. Nossos resultados são inconsistentes com a hipótese de clientela, mas suportam a hipótese de sinalização.

    Abstract in English:

    This paper analyzes the dividend clientele effect and the signaling hypothesis in the Brazilian stock market between 1996 and 2000. During this period, the dividend tax was zero and the capital gains tax varied between zero and 10%. Brazilian firms face two information regimes, which allow us to test the signaling hypothesis. From a sample of 394 observations studied, 39% show a first ex-dividend day stock price higher than the price on the last cum-dividend day. The market price is higher for unanticipated dividends but, even with pre-announced dividends, stock prices are higher than the expected level, which is inconsistent with the clientele hypothesis. We also find evidence of a positive abnormal volume around the unanticipated dividend date, which is consistent with the signaling hypothesis, but no abnormal trading volume around pre-announced dividend dates. Our findings are inconsistent with the clientele hypothesis but provide support for the signaling hypothesis.
  • The identification of the preferences and atributes related to the capital structure of small companies Artigos

    Burkowski, Érika; Perobelli, Fernanda Finotti; Zanini, Alexandre

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo analisa a estrutura de capital de 99 pequenas empresas. Os objetivos são verificar as características desejadas de financiamento e relação entre atributos da empresa/gestor e financiamentos de curto e longo prazo atuais e desejados, a partir das análises conjunta e de correspondência. Na amostra, "custo" foi o fator mais importante na escolha do financiamento, seguido de "instrumento", "condições" e "garantia". As variáveis "porte", "novos investimentos", "expectativa de retorno" e "fonte intencionada de financiamento" revelaram maior correspondência com o financiamento atual de curto prazo. Financiamento atual de longo prazo" apresentou correspondência com as variáveis "destino dos novos financiamentos", "percepção da volatilidade", "expectativa de crescimento", "intenção de novos investimentos" e "novos investimentos". Conclusivamente, evidenciaram-se aspectos da teoria da hierarquia de fontes obrigatória e a adequabilidade de certas teorias de estrutura de capital em pequenas empresas.

    Abstract in English:

    This paper analyzes the capital structure of 99 small companies. The objectives are to check the desired financing and relationship characteristics between attributes of the company/manager and current and desired short and long term financing using joint and correspondence analyses. In the sample "cost" was the most important factor in the choice of financing, followed by "instrument", "conditions" and "guarantee". The variable "size", "new investments", "return expectation" and "intended source of financing" revealed there was greater correspondence with current short term financing. "Current long term financing" corresponded to the variables "destination of new financing", "perception of volatility", "growth expectation", "intention of new investments" and "new investments". Conclusively, they provided evidence of aspects of the theory of the hierarchy of compulsory sources and the suitability of certain theories of capital structure in small companies.
  • Environmental awareness: an exploratory study into the implications for teaching business administration Artigos

    Gonçalves-Dias, Sylmara Lopes Francelino; Teodósio, Armindo dos Santos de Sousa; Carvalho, Selma; Silva, Hermes Moretti Ribeiro da

    Abstract in Portuguese:

    Vários são os apelos para se introduzirem as discussões ambientais nos conteúdos programáticos dos cursos de graduação em Administração. A educação ambiental é vista como um elemento indispensável para a transformação da consciência dos alunos. O objetivo do estudo foi caracterizar a dimensão ambiental do comportamento de futuros administradores e explorar condições, desafios e perspectivas para a ampliação da formação socioambiental nos projetos pedagógicos da escola de gestão analisada. Foram aplicados questionários de mensuração do comportamento ambiental numa amostra de 341 graduandos em Administração de uma instituição de ensino superior de São Paulo, que tiveram formação em meio ambiente ao longo de sua trajetória educacional. Procedeu-se à construção de um modelo fatorial e à aglomeração dos dados por meio de uma análise de conglomerados. Pelos dados analisados, pode-se considerar que a formação e o avanço da consciência ambiental ainda representam grandes desafios para essa escola de gestão, exigindo um profundo repensar dos métodos de ensino em Administração.

    Abstract in English:

    There have been several requests to introduce environmental discussions within the program content of undergraduate courses in Business Administration. Environmental education is seen as an indispensable element when it comes to transforming student awareness. The objective of the study was to characterize the environmental dimension of the behavior of future managers and explore the conditions, challenges and prospects for broadening social and environmental training in the teaching projects of the business school that was analyzed. Questionnaires were used for measuring environmental behavior in a sample of 341 Business Administration undergraduate students from a higher education institution in São Paulo who received environmental education throughout their course. A factor model was constructed and data were agglomerated using cluster analysis. The analysis revealed that the training and advance of environmental awareness represent major challenges for business schools, demanding that Business Administration teaching methods be profoundly reconsidered.
  • Advertising ethics from the viewpoint of advertising executives Artigos

    Acevedo, Claudia Rosa; Nohara, Jouliana Jordan; Campanario, Milton de Abreu; Telles, Cecilia Caraver Prado

    Abstract in Portuguese:

    Considerando o imenso impacto social dos conglomerados de informação, comunicação e entretenimento e o consequente poder dos publicitários de conferir significado à vida de milhões de pessoas, o objetivo do estudo é elucidar a postura ética desses profissionais frente às pressões do ambiente. O referencial teórico adotado é a teoria das representações sociais. A investigação empregou uma metodologia de caráter qualitativo, adequada à fundamentação teórica, que consiste na utilização de entrevistas em profundidade, como a técnica de coleta de dados e a análise do discurso para a interpretação dos resultados. O conjunto social em análise está composto de uma amostra de 30 profissionais de 27 agências de publicidade da cidade de São Paulo, selecionada por conveniência. Constata-se a compreensão do significado, da abrangência, das características e da importância de uma postura ética entre os publicitários entrevistados. Na sua prática, contudo, eles expressam dificuldade em manter um comportamento ético diante das pressões do ambiente.

    Abstract in English:

    Considering the immense social impact that information, communication and entertainment conglomerates have and the consequent power of publicity executives when it comes to conferring meaning to the lives of millions of people, the objective of this study is to throw light on the ethical stance of professionals when faced with the pressures from the environment. The theoretical point of reference adopted is the theory of social representations. The investigation used a qualitative methodology, which is suitable for establishing a theoretical basis that consists in employing in-depth interviews, as a technique for data collection and discourse analysis for interpreting the results. The social group under analysis comprises a sample of 30 professionals from 27 advertising agencies in São Paulo that were selected for their convenience. Among the advertising executives interviewed, it was apparent that there was an understanding of the meaning, scope, characteristics and importance of adopting an ethical stance. In practice however, they express a difficulty in maintaining ethical behavior given the pressures of the environment.
  • At the limits of autonomy: reflections on blind review practices and editing scientific administration journals in Brazil Artigos

    Kirschbaum, Charles; Mascarenhas, André Ofenhejm

    Abstract in Portuguese:

    A partir da percepção de um hiato de qualidade entre a publicação acadêmica nacional e a internacional, recuperamos neste ensaio o debate acerca dos modelos de revisão e publicação de artigos na área de Administração no Brasil, com ênfase em seus aspectos institucionais, mais especificamente nos papéis de editores e conselho editorial no processo. Para tal, delineamos e discutimos dois modelos "puros" de revisão e publicação de artigos científicos. A partir do pressuposto que a importação de idéias estrangeiras não é necessariamente destituída de criatividade oferecemos uma crítica às práticas de publicação no Brasil, discutindo o valor da autonomia dos pareceristas no processo e os desafios organizacionais que envolvem os editores e o conselho editorial na construção de artigos de alta qualidade e impacto.

    Abstract in English:

    Given the perception that there exists a gap in quality between Brazilian and international academic publications, in this essay we revisit the debate on models of reviewing and the publication of articles in the Administration area in Brazil. Our emphasis is on the institutional aspects, more specifically on the role of editors and the editorial board in this process. We outline and discuss two "pure" models of reviewing and publication of scientific articles. Assuming that the introduction of foreign ideas is not necessarily devoid of creativity, we offer a criticism of publication practices in Brazil, discussing the value attached to the reviewers' autonomy in the process, and the organizational challenges faced by editors and the editorial board when it comes to constructing top quality and high impact articles.
  • Innovation and corporate performance: profit or growth? Artigos

    Brito, Eliane Pereira Zamith; Brito, Luiz Artur Ledur; Morganti, Fábio

    Abstract in Portuguese:

    A inovação é considerada um fator fundamental para o desempenho das empresas. No entanto, as evidências empíricas não suportam consistentemente essa relação no nível da empresa. Neste trabalho, foram utilizados dados secundários da base Pintec do IBGE, que segue a definição de inovação da OECD. Esta métrica considera um amplo espectro de aspectos do processo inovativo. Uma amostra de empresas atuantes no setor químico brasileiro foi analisada por meio da técnica de regressão linear múltipla. Os resultados mostraram não haver relação significativa entre os indicadores de inovação e métricas de lucratividade. Por outro lado, foi encontrada uma relação positiva e estatisticamente significativa com o crescimento da receita líquida. A conclusão é de que o esforço inovador tende a afetar mais o crescimento do que a lucratividade. As descobertas tanto corroboram alguns estudos anteriores como se contrapõem a outros.

    Abstract in English:

    Innovation is considered to be a fundamental factor when it comes to company performance. However, empirical evidence does not consistently support this relationship at the company level. In this work, secondary data, which was taken from the IBGE's Pintec database and which follows the OECD's definition of innovation, was used. This measure considers a broad spectrum of aspects of the innovation process. A sample of companies operating in the Brazilian chemical sector was analyzed using the multiple linear regression technique. The results showed that there was no significant relationship between innovation indicators and profitability measures. On the other hand a positive and statistically significant relationship was found with growth in net revenues. The conclusion is that the innovation effort tends to affect growth more than it affects profitability. The discoveries both corroborate previous studies and contradict others.
  • Social responsibility and the retail trade Resenha

    Spers, Valéria Rueda Elias
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