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RAM. Revista de Administração Mackenzie, Volume: 17, Número: 5, Publicado: 2016
  • PRESENTATION Presentation

    Popadiuk, Silvio
  • UMA SAÍDA PELA PRÁXIS? REFLEXÕES SOBRE A METÁFORA DA TORRE DE MARFIM E A INDISSOCIABILIDADE ENTRE A TEORIA E A PRÁTICA NOS ESTUDOS ORGANIZACIONAIS Human And Social Management

    ALCÂNTARA, VALDERÍ DE CASTRO; VALADARES, JOSIEL LOPES; MACEDO, ALEX DOS SANTOS; CAPPELLE, MÔNICA CARVALHO ALVES

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Por meio da metáfora da Torre de Marfim buscamos discutir e questionar a falsa dicotomia entre a teoria e a prática, além da insuficiente saída pragmática e performática na direção da lógica do mercado para, no fim, problematizar o conceito de práxis como possibilidade mediante abordagens críticas. Originalidade/lacuna/relevância/implicações: 1. a Torre de Marfim evidencia a existência de uma lacuna na relação teoria e prática; 2. o ensaio é realizado mediante abordagens críticas; 3. a Teoria Crítica representa um potencial para a desconstrução de sentidos atribuídos e socialmente construídos da Torre de Marfim. Principais aspectos metodológicos: É um ensaio teórico que explora dialeticamente a metáfora da Torre de Marfim. Síntese dos principais resultados: 1. a ciência organizacional vinculada à lógica instrumental não abre espaço para a práxis; 2. a Teoria Tradicional não nos possibilita pensar a relação entre teoria e prática mediante a práxis, pois ela se prende na polarização dessas categorias e confere primazia à prática demandando performance e produtividade da teoria; 3. é preciso que a crítica, a partir do uso da metáfora da Torre de Marfim seja feita em prol da práxis, e não em prol da prática entendida apenas como utilidade técnica e instrumental. Principais considerações/conclusões: A busca que fazemos é por saídas que afastem as dicotomias que retiram da realidade sua natureza dialética; quanto a torre, temos que (re)construir novos caminhos para entrarmos e sairmos dela em prol da emancipação, na relação permanente e indissociável entre teoria e prática.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: A través de la metáfora de la Torre de Marfil intentamos discutir y cuestionar la falsa dicotomía entre la teoría y la práctica, además de la insuficiente salida pragmática y performativa en la direción de la lógica del mercado, y al final problematizar el concepto de la praxis como una posibilidad delante los enfoques críticos. Originalidad/laguna/relevancia/implicaciones: 1. la Torre de Marfil demuestra la existencia de una lacuna en la relación teoría yprática; 2. el ensayo se realiza mediante enfoques críticos; 3. la Teoría Crítica es un potencial para la deconstrucción de significados asignados y socialmente construidos de la Torre de Marfil. Principales aspectos metodológicos: Se trata de un ensayo teórico que explora dialécticamente la metáfora de la Torre de Marfil. Síntesis de los principales resultados: 1. la ciencia organizaciónal relacionada con la lógica instrumental no tiene espacio para la praxis; 2. La Teoría Tradicional no permite que pensemos la relación entre la teoría y la práctica mediante la praxis, ya que mantiene la polarización de estas categorías y provee primacía a la práctica exigiendo performance y productividad de la teoría; 3. es necesario que la crítica, a partir de la utilización de la metáfora de la Torre de Marfil, sea hecha en favor de la praxis y no por la práctica entendida sólo como herramienta técnica e instrumental. Principales consideraciones/conclusiones: La búsqueda que hacemos es por salidas que alejan las dicotomías que quitan de la realidad su naturaleza dialéctica; en relación a la torre, tenemos que (re)construir nuevas formas de entrar y salir de ella en favor de la emancipación, en la relación permanente e inseparable entre teoría yprática.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: The aim of the current study is to use the Ivory Tower metaphor to discuss and question the false dichotomy between theory and practice, as well as the insufficient pragmatic and performative solution towards the market logic, and to problematize the concept of praxis as a possibility through critical approaches. Originality/gap/relevance/implications: 1. the Ivory Tower demonstrates the existence of a gap in the relation between theory and practice; 2. the essay is conducted according to critical approaches; 3. the Critical Theory has the potential to deconstruct the assigned and socially constructed meanings of the Ivory Tower. Key methodological aspects: This is a theoretical essay that dialectically explores the Ivory Tower metaphor. Summary of key results: 1. the organizational science linked to the instrumental logic makes no place for praxis; 2. the Traditional Theory does not allow thinking about the relation between theory and practice through praxis, because it polarizes such categories and gives primacy to practice by demanding performance and productivity from theory; 3. based on the Ivory Tower metaphor, it is necessary to make criticisms for the sake of praxis and not for the sake of the practice understood just as technical and instrumental utility. Key considerations/conclusions: We pursuit solutions to remove the dichotomies that take the dialectical nature away from reality; it is necessary (re)constructing new ways to get in and out of the tower on behalf of emancipation, in the permanent and inseparable relation between theory and practice.
  • COMO SERÁ AMANHÃ? EXAMINANDO UM MODELO DE ANTECEDENTES DE EXPECTATIVAS DE CARREIRA Human And Social Management

    VASCONCELLOS, VINICIUS CARVALHO DE; NEIVA, ELAINE RABELO

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Avaliar se percepções de políticas e práticas de recursos humanos (RH), bem-estar no trabalho e expectativas de futuro organizacional atuam como antecedentes de expectativas de carreira na organização. Originalidade/lacuna/relevância/implicações: A questão "Como será meu futuro nesta organização?" é parte relevante da vida laboral, sendo importante avaliar que variáveis influenciam as expectativas dos indivíduos sobre seu futuro profissional. Baseado em contribuições teóricas e pesquisas pregressas sobre carreira, bem-estar e RH, o modelo testado articula variáveis analisadas isoladamente pela literatura. Principais aspectos metodológicos: Nessa pesquisa quantitativa, 305 profissionais de uma autarquia federal responderam a um questionário eletrônico com escalas validadas no Brasil. Os dados foram analisados por modelos de equações estruturais. Síntese dos principais resultados: Os efeitos de bem-estar no trabalho e de expectativas de futuro organizacional nas expectativas de carreira foram positivos e de magnitude moderada, no primeiro caso, e forte, no segundo. O efeito de percepções de políticas e práticas de RH nas expectativas de carreira foi totalmente mediado por bem-estar no trabalho e expectativas de futuro organizacional. Principais considerações/conclusões: Os resultados suportaram relações concebidas teoricamente ou detectadas em pesquisas qualitativas anteriores. Em termos práticos, os dados sugerem que o aprimoramento de políticas e práticas de RH pode incrementar o bem-estar no trabalho e as expectativas de futuro organizacional e, por fim, estimular expectativas de carreira na organização favoráveis. Como a pesquisa foi limitada a uma organização, investigações futuras devem examinar o modelo em outras organizações.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: evaluar si las percepciones de políticas y prácticas de recursos humanos (RH), el bienestar en el trabajo y las expectativas de futuro organizacional son antecedentes de las expectativas de carrera en la organización. Originalidad/laguna/relevancia/implicaciones: La pregunta "¿Cómo será mi futuro en esta organización?" es importante para la mayoría de los profesionales. Así, es relevante evaluar variables que influyen en las expectativas de carrera. A partir de los aportes teóricos y investigaciones anteriores sobre carrera, bienestar en el trabajo y RH, el modelo probado articula variables analizadas aisladamente en la literatura. Principales aspectos metodológicos: Este estudio cuantitativo incluyó 305 profesionales de una agencia federal que respondieron un cuestionario electrónico con escalas validadas en Brasil. Los datos se analizaron mediante modelos de ecuaciones estructurales. Síntesis de los principales resultados: los efectos del bienestar en el trabajo y expectativas de futuro organizacional en las expectativas de carrera fueron positivos y de magnitud moderada, en el primer caso, y fuerte, en el segundo. El efecto de las percepciones de las políticas y prácticas de RH en las expectativas de carrera fue totalmente mediado por el bienestar en el trabajo y las expectativas de futuro organizacional. Principales consideraciones/conclusiones: los resultados apoyan las relaciones teóricamente diseñadas o detectadas en investigaciones cualitativas anteriores. En términos prácticos, los datos sugieren que la mejora de las políticas y prácticas de recursos humanos puede aumentar el bienestar en el trabajo y las futuras expectativas de la organización y, por último, fomentar estimular expectativas de carrera favorables. Como el estudio se limitó a una organización, investigaciones futuras deberían examinar el modelo en otras organizaciones.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: Analyze if the perceptions about policies and practices on human resources management (HRM), well-being at work and expectations of organizational future act as antecedents of career expectations in the organization. Originality/gap/relevance/implications: The question "What will my future be in this organization?" is a relevant part of working life. Thus, it is important to assess which variables influence future career expectations. Based on theoretical contributions and previous surveys about career, well-being and HRM, the model tested coordinates variables that are analyzed in isolate by literature. Key methodological aspects: In this quantitative survey, 305 professionals from a government agency completed an e-questionnaire with scales validated in Brazil. Data were analyzed through structural equations models. Summary of key results: The effects of well-being at work and expected future in the organization on the career expectations were positive and moderate, in the first case, and strong in the second case. The effect of perceptions of HR policies and practices on career expectations was completely mediated by well-being at work and expectations of organizational future. Key considerations/conclusions: Results support the relations theoretically conceived or found in previous qualitative surveys. In practical terms, data suggest that improving HR policies and practices can increase well-being at work and expectations of organizational future and, finally, foster positive career expectations in the organization. Considering that the research was limited to one organization, future investigations should analyze the model in other organizations.
  • SENTIDOS DO TRABALHO VOLUNTÁRIO: UM ESTUDO COM MEMBROS DE UMA INSTITUIÇÃO LUTERANA Human And Social Management

    BORCHARDT, PIETRA; BIANCO, MÔNICA DE FATIMA

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Compreender os sentidos do trabalho voluntário para membros de uma igreja protestante luterana. Originalidade/lacuna/relevância/implicações: Esta pesquisa agrega à área de estudos dos sentidos do trabalho, pelo contexto específico estudado. Além disso, amplia a discussão sobre voluntariado, por adentrar a gestão em instituições religiosas que são sustentadas pela ajuda dos voluntários. Principais aspectos metodológicos: Foi adotada a abordagem qualitativa de pesquisa e os dados foram obtidos em documentos, entrevistas e observação não-participante de reuniões da diretoria de um sínodo da igreja Luterana no sudeste do Brasil. Para análise dos dados, partiu-se da perspectiva de que a produção de sentidos também é uma forma de interpretação e, a partir do mapa de associação de ideias, identificaram-se categorias baseadas no conteúdo e na lógica do discurso. Síntese dos principais resultados: Foram encontrados oito sentidos do trabalho: identificação com a ética luterana; seriedade e imagem da instituição; unidade; condições e disposição em participar; incentivo de outras pessoas; relação com a profissão; relacionamento agradável com a diretoria; e acompanhamento, suporte e reconhecimento. Principais considerações/conclusões: Foi possível compreender o voluntariado em uma organização religiosa para se pensar formas de gerenciá-lo; percebeu-se que experiências e interação com outras pessoas moldam o indivíduo e a sua relação com a igreja e observou-se que os sentidos do trabalho possuem relação diferente para cada religião.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Entender los significados del trabajo voluntario para los miembros de una iglesia protestante luterana. Originalidad/laguna/relevancia/implicaciones: Esta investigación se suma al campo de estudio de los significados del trabajo, por causa del contexto específico estudiados. Además, extiende la discusión sobre el voluntariado, mediante la introducción de la gestión de las instituciones religiosas que son sostenidas con la ayuda de voluntarios. Principales aspectos metodológicos: Era el cualitativo adoptado de la investigación y los datos habían sido conseguidos en documentos, entrevistas y del no-participante observación de reuniones de un sínodo de la dirección de la iglesia Luterana en el sureste del Brasil. Para el análisis de los datos, la perspectiva fue utilizada de ésa que la producción de significados es también una forma de interpretación y, a partir de la mapa de la asociación de ideas, se identificaron categorías basadas en el contenido y la secuencia lógico del discurso. Síntesis de los principales resultados: Encontraron ocho direcciones del trabajo: la identificación con la ética luterana; la integridad y la imagen de la institución; unidad; condiciones y voluntad de participar; aliento de los demás; relación con la profesión; buena relación entre la junta directiva; y el seguimiento, apoyo y reconocimiento. Principales consideraciones/conclusiones: Es posible entender mejor como voluntario en una organización religiosa que pensar en maneras de manejarlo; se observó que las experiencias y la interacción con los demás dan forma a la persona y su relación con la iglesia y se observó que las direcciones de trabajo tienen diferentes relaciones con todas las religiones.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To understand the meanings of volunteer work among members of a lutheran protestant church. Originality/gap/relevance/implications: This research adds to the field of knowledge of the meanings of work, especially because of the specific context studied. In addition, it extends the discussion on volunteering, by entering the management of religious institutions that are supported by the help of volunteers. Key methodological aspects: A qualitative approach to research was adopted and data were gathered in documents, interviews, and non-participant observation of the board meetings of a lutheran church synod in Southeast Brazil. The perspective used to analyze data was that the production of meanings is also a means for interpreting. Besides, using associating ideas mapping technique allowed the identification of categories based on the content and logical sequence of discourse. Summary of key results: The study found eight meanings of work: identification with the lutheran ethics; integrity and image of the institution; unit; conditions and willingness to participate; incentive from others; relation with the profession; pleasant relationship between a board of directors; and monitoring, support, and recognition. Key considerations/conclusions: The study revealed a better understanding for volunteering at a religious organization on how to think about ways to manage it. Also, it was realized that the experiences and interaction with others shape the individual and his or her relationship with the church, and that the meaning of work has a different relationship to each religion.
  • GOVERNANÇA CORPORATIVA E ESTRUTURA DE CAPITAL NO BRASIL: AÇÕES, DÍVIDAS E SUBSTITUIÇÃO Strategic Finances

    RIPAMONTI, ALEXANDRE; KAYO, EDUARDO KAZUO

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Examinar os mercados de ações e de dívidas no Brasil, por meio do teste da teoria de desenvolvimento do mercado de ações de Demirgüc-Kunt e Maksimovic (1996). Originalidade/lacuna/relevância/implicações: Teste da hipótese de substituição do mercado de dívidas pelo de ações no Brasil, com melhor governança corporativa e cointegração. Os resultados indicam a rejeição da hipótese de substituição, com associação positiva entre ações e dívidas em situação em segmento de melhor governança corporativa. É aprimorada a teoria de desenvolvimento do mercado de ações em desenvolvimento com técnicas de cointegração com variáveis em nível e a prática é a de que o estímulo aos mecanismos de governança corporativa pode ampliar simultaneamente os mercados de ações e de dívidas. Principais aspectos metodológicos: Pesquisa positivista com metodologia quantitativa e análise de dados de 171 empresas brasileiras de capital aberto durante 20 anos por meio de cointegração. A hipótese nula foi a de associação negativa entre os mercados de ações e de dívidas. Síntese dos principais resultados: Rejeição da hipótese nula, de forma inconsistente ao referencial teórico. Principais considerações/conclusões: Um melhor nível de governança corporativa pode fazer com que capital próprio e de terceiros sejam fontes complementares e não substituto de recursos, sugerindo que as reformas de governança corporativa promovidas no País formam um ciclo virtuoso entre ações e dívidas.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Examinar los mercados de acciones y de deudas en Brasil, a través de la prueba de la teoría de desarrollo del mercado de acciones de Demirgüc-Kunt & Maksimovic (1996). Originalidad/laguna/relevancia/implicaciones: Prueba de la hipótesis de sustitución del mercado de deudas pelo de acciones en Brasil, en mejor gobierno corporativo y cointegração. Los resultados indican el rechazo de la hipótesis de sustitución en segmento de mejor gobierno corporativo. Mejora de la teoría de desarrollo del mercado de acciones para mercados en desarrollo con reforma de gobierno corporativo y cointegração con variables en nivel y la práctica es a de que el estímulo a los mecanismos de gobierno corporativo puede ampliar simultáneamente los mercados de acciones e de deudas. Principales aspectos metodológicos: Investigación positivista con metodología cuantitativa y análisis de datos de 171 empresas brasileñas de capital abierto durante 20 años a través de cointegração. La hipótesis nula fue a de asociación negativa entre los mercados de acciones y de deudas. Síntesis de los principales resultados: Rechazo de la hipótesis nula, de forma inconsistente al referencial teórico. Principales consideraciones/conclusiones: Un mejor nivel de gobierno corporativo puede hacer con que capital propio y de terceros sean fuentes complementarias y no sustitutas de recursos, sugiriendo que las reformas de gobierno corporativo promovidas en el País, forman un ciclo virtuoso entre acciones y deudas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To study the Brazilian bond and stock markets for testing the stock market development theory of Demirgüc-Kunt and Maksimovic (1996). Originality/gap/relevance/implications: This paper tests the substitution hypothesis of stock market development, from debt to stocks, in a context of improved corporate governance, by analyzing the data with cointegration techniques. The findings show that the rejection of substitution hypothesis, as the bond market has a positive and significant association with stock market improvements. The findings also show that improving the quality of corporate governance could lead equity capital and borrower capital sources to be complementary and not substitutes, suggesting that Brazilian stock market reform has created a virtuous development cycle. Key methodological aspects: Positivist research using quantitative methodology. Data from a sample of 171 firms during 20 years, analyzed with cointegration. The null was a negative association between bond and stock markets. Summary of key results: Null rejection, non-consistent to theoretical framework. The results have shown a positive and significant association between stock and debt in an improved corporate governance context. Key considerations/conclusions: Improving the quality of corporate governance could lead equity capital and borrower capital sources to be complementary, and not substitutes, suggesting that Brazilian stock market reform has created a virtuous development cycle.
  • MODELAGEM DA DECISÃO DE CRIAÇÃO DE NOVAS FRANQUIAS: A RELEVÂNCIA DOS MOTIVOS COMPORTAMENTAIS Resources And Entrepreneurial Development

    AGUIAR, HELDER DE SOUZA; PAULI, SERGI; YU, ABRAHAM SIN OIH; NASCIMENTO, PAULO TROMBONI DE SOUZA

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: O franchising é um dos modos de operação que mais crescem no Brasil. Em 2014, a Associação Brasileira de Franchising contava 2.492 marcas ativas no país. Algumas teorias de caráter econômico, como as teorias da agência, formas plurais ou escassez de recursos explicam as razões que levam as empresas a optar por franquia. Mas será que os tomadores de decisão e fundadores dessas franquias teriam se decidido por esta estratégia levando em conta simplesmente motivos econômicos? O objetivo do estudo é entender os critérios a priori (prévios à decisão) que os gestores levaram em conta para formatar a estratégia e os principais motivadores dessa decisão. Originalidade/lacuna/relevância/implicações: A literatura enfatiza as razões econômicas do sucesso do modelo de franquia. Mas, não examina as motivações da opção do empreendedor pela franquia. Essa é a lacuna que este estudo busca preencher. Assim poderia emergir uma dissonância entre razões de sucesso econômico e motivações de entrada que poderia ter consequências na gestão das novas franquias. Principais aspectos metodológicos: Dez empresas de diversos setores e estágios diferentes de desenvolvimento envolvidas com o sistema de franquias foram analisadas, utilizando-se de um questionário semiestruturado analisado à luz das teorias da decisão e de franchising. Síntese dos principais resultados: Fatores comportamentais influenciam decisivamente os gestores e empresários na opção pela franquia. Principais considerações/conclusões: Este artigo distingue as razões de sucesso da franquia das teorias econômicas das motivações dos empresários na escolha do modelo e realça a importância de fatores não econômicos nessa decisão.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: El franchising es uno de los modos de operación que más crece en Brasil - en 2014, la Asociación Brasileña de Franchising contaba 2.492 marcas activas en el país. Algunas teorías de carácter económico, como las teorías de agencia, formas plurales u escasez de recursos explican las razones que llevan las empresas a optar por esta estrategia. Sin embargo, tuvieron en cuenta los tomadores de decisión y fundadores de esas franquicias simplemente motivos económicos cuando decidieron por esta estrategia? El objetivo de este artículo es el de entender los criterios a priori (previos a la decisión) que gestores llevaron en cuenta para formatear la estrategia y sus principales motivaciones para esa decisión. Originalidad/laguna/relevancia/implicaciones: La literatura enfatiza razones económicas de éxito del modelo de franquicia. Pero no examina las motivaciones de la opción del emprendedor por la franquicia. Ese es el hueco que este trabajo busca rellenar. Así podría emerger una disonancia entre rezones de éxito económico y motivaciones de entrada que podría tener consecuencias en la gestión de las nuevas franquicias. Principales aspectos metodológicos: Diez empresas de diferentes sectores y en diferentes momentos de desarrollo y maturación involucradas con el sistema de franquicias fueron analizadas usando un cuestionario semi-estructurado tomando como base el referencial de las teorías de decisión y de franchising. Síntesis de los principales resultados: Factores comportamentales influencian decisivamente los gestores y empresarios en la opción por la franquicia. Principales consideraciones/conclusiones: Este artigo distingue las razones de éxito de la franquicia de las teorías económicas de las motivaciones de los empresarios en la opción del modelo y destaca las importancia de factores no económicos en esa decisión.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: Franchising is one of the fastest-growing operating modes in Brazil. In 2014, the Brazilian Franchising Association reported 2,492 active brands in the country. Some theories with an economic point of view, such as the agency theory, plural forms theory, or scarcity principle, explain why companies choose franchising. However, did the decision makers and founders of these franchises decide on this strategy taking only economic reasons into consideration? The purpose of this study is to understand the a priori criteria (prior to the decision) that executives took into account when adopting this strategy and the key motivations for this decision. Originality/gap/relevance/implications: The literature emphasizes the economic reasons for the success of the franchise model, but it does not focus on the founders' motivations when they choose this strategy. This is the gap that this study seeks to address. Dissonance could arise between economic reasons and entry motivations that could result in consequences for the management of new franchises. Key methodological aspects: Ten companies of different industries and different life cycle stages involved with the franchise model were scrutinized using a semi-structured questionnaire based on the literature on decision theory and franchising. Summary of key results: Behavioral factors significantly influence decision makers when choosing the franchise model. Key considerations/conclusions: This study distinguishes the economic reasons from the executives' motivations when choosing the franchise model and highlights the importance of non-economic factors in this decision.
  • ASSOCIAÇÃO DE FRANQUEADOS E A MEDIAÇÃO DE RELACIONAMENTOS Resources And Entrepreneurial Development

    SILVA, TELMO JOSE MAGALHÃES DA; MELO, PEDRO LUCAS DE RESENDE; ESTEVES, KAREN; GOMES, GIANCARLO

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Compreender as ações empreendidas pelas Associações de Franqueados (AF). Buscou-se: 1. identificar o papel desempenhado pela AF em relação a sua relação com franqueadores; 2. compreender os procedimentos de conflitos juntamente com franqueadores; e 3. identificar habilidades desempenhadas pelas AF nas relações de governança entre franqueado e franqueadores. Originalidade/lacuna/relevância/implicações: Adiciona às pesquisas de Dandridge e Falbe (1994), Cochet e Ehrmann (2007), Lawrence e Kaufmann (2010, 2012), complementando com perspectivas em relação às práticas em gestão de relacionamentos e às formas de governança exercidas pela AF, que são aspectos não analisados em estudos de AF. Principais aspectos metodológicos: Pesquisa qualitativa, com estudo de casos múltiplos envolvendo triangulação de dados. A amostra deste estudo compreendeu a rede de franquias Skill Idiomas, localizada na cidade de São Paulo. As entrevistas compreenderam o quadro Diretores da AF, seis franqueados e um Executivo da rede. Síntese dos principais resultados: Há um forte sentimento de confiança somente entre alguns dos membros da rede, bem como uma cooperação parcial. Com referência à governança da AF, pode-se salientar que as regras e as sanções que compõem as suas políticas são bem conhecidas e aplicadas. A influência dos líderes que formam o Conselho da Associação é determinante para a resolução de conflitos. Principais considerações/conclusões: A influência dos líderes que integram a composição do Conselho foi um fator determinante na resolução de conflitos. A forma de governança exercida pela AF é baseada nas regras que criam suas políticas e as penalidades que são conhecidas e aplicadas por todos os membros quando as regras são infringidas.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: El objetivo de esta investigación es comprender las acciones llevadas a cabo por asociaciones Franquiciado (FA). Más específicamente, que tuvo como objetivo: 1. identificar el papel desempeñado por las FA con respecto a su relación con los franquiciadores; 2. entender los procedimientos de conflictos junto con los franquiciadores (FA); 3. identificar habilidades FA a jugar un papel relevante en la gobernanza franquiciado y franquiciadores relaciones. Originalidad/laguna/relevancia/implicaciones: Esta investigación complementa las investigaciones internacionales de Dandridge y Falbe (1994), Cochet y Ehrmann (2007), Lawrence y Kaufmann (2010, 2012), la educación de otras perspectivas con respecto a las prácticas en la gestión de las relaciones, y las formas de gobierno ejercido por el FA, que son aspectos que no analizados profundamente en los estudios de asociaciones de franquicias. Principales aspectos metodológicos: La muestra de este estudio comprendía la cadena de franquicias Skill Idiomas, ubicada en la ciudad de São Paulo y en su metropolitana y región ABC. Las entrevistas comprendían cuatro directores (que representa FA), seis franquiciados (que representan el São Paulo, región metropolitana y ABC región) y el Ejecutivo franquiciador. Síntisis de los principales resultados: Algunos resultados se pueden extraer: hay un fuerte sentido de confianza sólo entre algunos miembros de la red, así como una cooperación parcial entre ellos. Con respecto a la gobernanza de la FAS, se puede notar que las normas y las sanciones que conforman sus políticas son bien conocidas y aplicadas. La influencia de los líderes que forman el Consejo de Asociación de gestión y el proceso de votación en AF son la clave para la resolución de conflictos. Principales consideraciones/conclusiones: La influencia de los líderes que conforman la composición del Consejo fue un factor determinante en la resolución de conflictos. El proceso de votación en las reuniones de la asociación era un agente clave para la resolución de conflictos. La forma de gobierno ejercido por el FA se basa en normas que establecen sus políticas y sanciones que son conocidos y aplicados por todos los miembros cuando se imponen reglas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: The objective of this research is to understand the actions undertaken by Franchisee Associations (FAs). We aimed to: 1. identify the role played by FAs regarding their relationship with franchisors; 2. understand conflict procedures alongside with franchisors (by means of FAs); and 3. identify FA's abilities to play a relevant governance role in franchisee-franchisor relationships. Originality/gap/relevance/implications: This research complements the researches of Dandridge and Falbe (1994), Cochet and Ehrmann (2007), Lawrence and Kaufmann (2010, 2012), bringing up other perspectives regarding practices in managing relationships, and governance methods proposed by the FA, which are aspects not deeply analyzed in other FA studies. Key methodological aspects: Qualitative research with multiple case studies involving data triangulation. The sample of this study comprised the franchise chain Skill Idiomas, and the interviews involved four Directors, six Franchisees and the Skill franchisor Executive. Summary of key results: There is a strong sense of trust only among some of the network members, as well as a partial cooperation among them. With reference to the governance, one may point out that the rules and the penalties that compose their policies are well known and applied. The influence of the leaders that form the association's board of directors and the voting process in FAs is a determining factor for the resolution of conflicts. Key considerations/conclusions: The lack of trust represented by the other part of the association board and the franchisees indicate that most part of the involved actors does not trust the network of the association. The influence of leaders that compose the membership of the Board was a determining factor in conflict resolution. The way of governance exercised by the FA is applied for all members when rules are infringed.
  • INOVAÇÃO EM MICROEMPRESAS DA ECONOMIA CRIATIVA: UM ESTUDO DE MÚLTIPLOS CASOS Resources And Entrepreneurial Development

    GALUK, MARIANA BIANCHINI; ZEN, AURORA CARNEIRO; BITTENCOURT, BRUNO ANICET; MATTOS, GUILHERME; MENEZES, DANIELA CALLEGARO DE

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: As pesquisas relacionadas à economia criativa vêm aumentando consideravelmente nos últimos anos, principalmente pelo aumento de sua representatividade na economia global. Acredita-se que as organizações da economia criativa possuem características organizacionais diversas dos setores econômicos tradicionais, em que a criatividade é relevante no processo de inovação. Assim, o objetivo deste trabalho é analisar a inovação em organizações da economia criativa. Originalidade/lacuna/relevância/implicações: A literatura brasileira sobre inovação em negócios criativos ainda é incipiente, assim, espera-se contribuir para os estudos de administração. Principais aspectos metodológicos: Pesquisa qualitativa exploratória, abrangendo quatro microempresas do segmento de economia criativa. A abordagem teórica foi sobre inovação em organizações criativas e a análise sobre a inovação nas empresas investigadas foi realizada a partir de três categorias identificadas na literatura: organização, opções tecnológicas e clientes. Síntese dos principais resultados: Foram constatadas algumas características diversas dos segmentos tradicionais da economia, tanto no tipo de inovação quanto na forma como a inovação é gerenciada. Entretanto, é questionável se a flexibilidade que tanto auxilia no fluxo de ideias e informações seria uma realidade em empresas de maior porte. Principais considerações/conclusões: Como contribuições, este artigo levantou uma reflexão sobre criatividade e inovação neste segmento e também sobre a inovação em microempresas criativas.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Investigaciones relacionadas con economía creativa se han incrementado considerablemente en los últimos años, fundamentalmente por su mayor representación en la economía global. Se cree que las organizaciones de economía creativa tienen diferentes características organizativas de los sectores tradicionales donde la creatividad es importante en el proceso de innovación. Así, el objetivo de este trabajo es analizar la innovación en organizaciones de economía creativa. Originalidad/laguna/relevancia/implicaciones: La literatura brasileña de innovación en los negocios creativa es incipiente, por lo tanto, se espera contribuir en el ámbito de estudios de administración. Principales aspectos metodológicos: Investigación cualitativa exploratoria mediante un estudio con cuatro microempresas que son parte de las industrias creativas. El enfoque teórico utilizado fue de la innovación en las organizaciones creativas y el análisis de la innovación en las empresas investigadas se llevó a cabo a partir de tres categorías identificadas en la literatura: organización, opciones tecnológicas y clientes. Síntesis de los principales resultados: Se encontró que estas organizaciones tienen algunas características que difieren de los sectores tradicionales de la economía, tanto a nivel de innovación, como en la forma en el que el proceso de innovación se gestiona. Obstante, es cuestionable si la flexibilidad que tanto ayuda en la circulación de las ideas y la información sería una realidad en las empresas más grandes. Principales consideraciones/conclusiones: Como contribuciones, este artículo alzó una reflexión sobre la creatividad y la innovación en este segmento y también de la innovación en microempresas creativas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: Research about how creative economy grew considerably in last years, mainly by the increase of representation that this sector has in the global economy. It is believed that creative economy's organizations have some characteristics that differentiate them for the traditional areas where creativity is relevant in the innovation process. Thus, this paper aims to analyse the process of innovation in the creative economy organizations. Originality/gap/relevance/implications: Due to still early literature in the Brazilian context, we expect to contribute to it in the business studies field. Key methodological aspects: We conducted an exploratory qualitative research study on four micro enterprises that are part of the creative industries. The theoretical approach was about innovation in creative organizations, so as it was possible to realize an analysis of innovation in the investigated business from three categories identified in the literature: organization, technology options and customers. Summary of key results: It was found that these organizations have some characteristics that differ from traditional sectors of the economy, both in the type of innovation and in the way the innovation process is managed. However, it is questionable whether the flexibility that both aids in the flow of ideas and information would be a reality in larger companies. Key considerations/conclusions: As contributions, this article raised a reflection on creativity and innovation in this segment and also on innovation in creative microenterprises.
  • O POTENCIAL EMPREENDEDOR E O SUCESSO EMPRESARIAL: UM ESTUDO SOBRE ELEMENTOS DE CONVERGÊNCIA E EXPLICAÇÃO Resources And Entrepreneurial Development

    SOUZA, GUSTAVO HENRIQUE SILVA DE; SANTOS, PAULO DA CRUZ FREIRE DOS; LIMA, NILTON CESAR; CRUZ, NICHOLAS JOSEPH TAVARES DA; LEZANA, ÁLVARO GUILLERMO ROJAS

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: O estudo teve por objetivo verificar se há diferença de potencial empreendedor entre Empreendedores de Sucesso e Empreendedores que fracassaram; e se há variáveis que podem ser consideradas preditoras do sucesso ou fracasso do empreendedor. Originalidade/lacuna/relevância/implicações: Traz-se uma abordagem inovadora para a pesquisa em empreendedorismo, cujo teor principal está na operacionalização empírica do sucesso e do fracasso empresarial para o teste de hipóteses específicas e a identificação dos antecedentes e consequentes do potencial empreendedor. Principais aspectos metodológicos: A pesquisa foi conduzida em caráter descritivo e de abordagem quantitativa. Aplicou-se a escala de potencial empreendedor em 246 empreendedores, dos quais 100 entraram nos critérios de análise, operacionalmente, como empreendedores de sucesso (n = 50) e empreendedores que fracassaram (n = 50). Os dados foram analisados por meio de técnicas de Regressão Logística e Teste t de Student. Síntese dos principais resultados: Os resultados mostram que o empreendedor de sucesso possui maiores escores na escala de potencial empreendedor que o empreendedor que fracassou, sendo o principal convergente entre potencial empreendedor e sucesso empresarial o estabelecimento de metas para o negócio. Na amostra investigada, a variável gênero se mostrou um forte preditor do sucesso empresarial, indicando que homens tem 2,8 vezes maior chance de sucesso nos negócios que mulheres. Principais considerações/conclusões: Depreende-se que os resultados encontrados lançam luz sobre elementos cruciais para a explicação do sucesso empresarial e corrobora resultados recentes trazidos por pesquisas sobre empreendedorismo e gênero.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: El objetivo del estudio fue verificar si existe diferencia de potencial emprendedor entre emprendedores que tuvieron éxito y emprendedores que han fracasado; y si hay variables que se pueden considerar predictores del éxito o fracaso del emprendedor. Originalidad/laguna/relevancia/implicaciones: Trazamos un enfoque innovador a la investigación sobre emprendimiento, cuyo contenido principal está en la práctica empírica de éxito y fracaso empresarial para lo teste de hipótesis específicas y la identificación de los antecedentes y consecuentes del potencial emprendedor. Principales aspectos metodológicos: La investigación se realizó con enfoque descriptivo y cuantitativo. Aplicamos la escala de potencial emprendedor en 246 empresarios, de los cuales 100 entraron en los criterios de análisis como empresarios que tuvieron éxito (n = 50) e empresarios que fracasaron (n = 50). Los datos fueron analizados mediante técnicas de regresión Logística y test t de Student. Síntesis de los principales resultados: Los resultados muestran que el empresario exitoso tiene puntuaciones más altas en la escala de potencial emprendedor que el empresario que ha fallado. La principal convergencia entre el potencial empresarial y el éxito empresarial fue el establecimiento de metas para el negocio. En la muestra investigada, el género mostró ser un fuerte predictor de éxito en los negocios, lo que indica que hombres tienen 2,8 veces más posibilidades de éxito en los negocios que mujeres. Principales consideraciones/conclusiones: Los resultados arrojan luz sobre elementos cruciales para la explicación del éxito empresarial y corrobora los resultados recientes presentados por estudios sobre emprendimiento y género.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: The study aimed to verify whether there is a difference of entrepreneurial potential between successful entrepreneurs and entrepreneurs who have failed; and whether there are variables that may work as a means of prediction to the success or failure of an entrepreneur. Originality/gap/relevance/implications: It brings up an innovative approach to the entrepreneurship researches, which main content is in the empirical operationalization of success and failure on business for the testing of specific hypothesis and the identification of the antecedents and consequences of entrepreneurial potential. Key methodological aspects: The research was conducted on a descriptive and quantitative approach. We applied the scale of entrepreneurial potential in 246 entrepreneurs, which 100 correspond to the analysis criteria, operationally, as successful entrepreneurs (n = 50) and entrepreneurs who failed (n = 50). Data were analysed by statistics techniques of logistic regression and Student's t test. Summary of key results: Results show that the successful entrepreneur has higher scores in entrepreneur potential scale than the entrepreneur who failed, in which the main convergence between entrepreneurial potential and business success is the setting business goals. In the investigated sample, the gender showed being a strong predictor of business success, indicating that men have 2.8 times greater chance of success in business than women. Key considerations/conclusions: In our opinion, the results found shed light on crucial elements to the explanation of business success and corroborate recent results brought by research on entrepreneurship and gender.
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