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Revista Brasileira de Gestão de Negócios, Volume: 17, Número: 56, Publicado: 2015
  • Vantagens Competitivas Originadas dos Relacionamentos Horizontais em Aglomerações Produtivas: percepções de atores locais Artigo

    Deboçã, Leonardo Pinheiro; Martins, Ricardo Silveira

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Buscou-se avaliar em que medida os pressupostos da visão relacional apresentam poder de explicação para vantagens competitivas percebidas em contextos de aglomerações industriais de empresas de pequeno porte. Método: Utilizou-se de pesquisa qualitativa e foram examinados, com análise comparativa de dados, dois polos moveleiros, Misassol (SP) e Ubá (MG). Os dados foram coletados por entrevistas com executivos de 40 empresas e de 13 entidades de apoio dos polos. Fundamentação teórica: A visão relacional e seus pressupostos apontam para fatores geradores de vantagem competitiva originados nos relacionamentos colaborativos entre empresas. E, no caso, as aglomerações proporcionam um intenso relacionamento e são estimulados por entidades de governança. Resultados: Não há identificação de obtenção de vantagens competitivas claramente delineadas em decorrência de ganhos relacionais. O comportamento dos empresários, em ambos os polos, tem forte inclinação para ações individualistas. O que os atores identificam como vantagens competitivas corresponde a fatores situacionais ou contextuais desses polos e não resultantes da concretização de pressupostos da visão relacional. Escapando a esse paradigma, os ganhos relacionais podem ser originados apenas de subgrupos que se formam por afinidade, sem interveniência de entidades de governança. Contribuições: Apesar da tendência aglomerativa das empresas do setor moveleiro, seja pela regionalização de mercados, pelo acesso de representantes comerciais ou pelos custos logísticos e tributários, dentre outras questões, a forte inclinação para ações individualistas cria barreiras para a obtenção de diferenciais adicionais advindos de ganhos relacionais. As ações em pequenos grupos apresentam-se, todavia, como um importante mecanismo de governança para aquele contexto.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: This paper aims to assess to what extent relational view assumptions can explain competitive advantages perceived in the industrial agglomeration contexts of small businesses. Design/methodology/approach: We used qualitative research; two furniture centers, Misassol (SP) and Ubá (MG), were examined through comparative data analysis. Data was collected through interviews with executives from 40 companies and 13 supporting organizations. The relational view and its assumptions point to factors that generate competitive advantage resulting from collaborative relationships between companies. Moreover, agglomerations provide intense relationships and are encouraged by governance entities. Findings: No competitive advantages clearly established due to relational gains were identified. The behavior of entrepreneurs in both centers tends strongly towards individualism. What agents identify as competitive advantages corresponds to situational or contextual factors in these centers and do not result from the realization of relational view assumptions. Escaping to this paradigm, the relational gains can be sourced only in subgroups with affinity, without intervention of governance entities. Practical implications: Despite an agglomeration tendency within companies belonging to the furniture sector, a strong inclination towards individualism creates barriers to obtaining additional advantages resulting from relational gains, whether due to market regionalization, access of sales representatives, or logistics and tax costs, among other issues. However, actions in small groups are an important governance mechanism for that context. Contributions: Evaluate the assumptions of relational view and its explanatory power for competitive advantages in agglomerations of Brazilian furniture companies.
  • Análisis ecológico de una red empresarial de turismo Artículo

    Torres, Claudia Eugenia Toca; Rodríguez, Jesús Carrillo

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: El institucionalismo ha contribuido al entendimiento de las características cambiantes de las estructuras de gobernanza. A su vez, la ecología comunitaria ha mejorado la evaluación del cambio en comunidades organizacionales. Este estudio tiene como objetivo analizar las relaciones e interacciones de una red empresarial usando conceptos de la ecología institucional. Diseño/metodología/enfoque: Se aplicaron métodos del institucionalismo como teoría adaptativa y de la ecología comunitaria como teoría evolutiva en una red compuesta por 45 empresas. Los datos para el flujo de recursos y ecología institucional fueron obtenidos mediante dos instrumentos distintos (diseñados por los investigadores). Netdraw fue usado para representar gráficamente las distintas capas de la red y Ucinet 6 para la generación de matrices. Hallazgos: Aunque la teoría identifica la información, los servicios, las decisiones, las soluciones y el dinero como recursos, en la práctica los empleados encuestados reconocen que los cuatro primeros fluyen naturalmente al interior de la red empresarial, pero el dinero es percibido como un recurso que siempre tendría que originarse en otros nodos del ecosistema. Implicaciones prácticas: Los grupos de interés de la red empresarial tomarán aquellas decisiones que fortalezcan las relaciones entre los miembros del arreglo institucional y que apoyen la selección de los contextos institucionales más favorables para el desempeño de sus actividades. Originalidad: El presente estudio es el primero que aplica teorías económico-evolutivas con el fin de analizar las relaciones e interacciones en una red empresarial.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: Institutionalism as an adaptation theory has contributed to understanding of the changing characteristics in governance structures. At the same time, community ecology has enhanced the evaluation of change within organizational communities. This study aims to analyze the relations and interactions of a business network, using institutional ecology concepts. Design/methodology/approach: We applied the methods of institutionalism, as an adaptation theory, and community ecology, as evolution theory, in a network comprised of 45 businesses. Data for the flow of resources and institutional ecology were obtained using two separate instruments (designed by the researchers). Netdraw was used to graphically represent the various layers of the network and Ucinet 6 to generate the matrices. Findings: While theory identifies information, services, decisions, solutions and money as resources, as far as the workers in the businesses researched are concerned, the first four flow naturally within the business network, but money is perceived as a resource that should always originate in the other nodes of the ecosystem. Practical implications: Network stakeholders will make decisions that both strengthen relations among the members of the institutional arrangement and support the selection of institutional contexts more favorable to performing their activities. Contributions: This is the first work that applies economic-evolutionary theories in order to analyze the relations and interactions within a business network.
  • Pesquisa empírica sobre Inovação na Empresa Familiar: revisão de literatura e proposta de estrutura integrativa Artigo

    Padilla-Meléndez, Antonio; Dieguez-Soto, Julio; Garrido-Moreno, Aurora

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: O objetivo deste trabalho é apresentar os resultados de uma revisão sistemática da literatura a respeito de pesquisas empíricas sobre a inovação na Empresa Familiar (EF). Método: Uma ampla revisão da literatura com base em uma análise em profundidade de 59 estudos empíricos foi realizada. Resultados: A revisão apresenta um quadro integrador, identificando principais determinantes e dimensões da inovação, e resume as principais avenidas de pesquisa e as lacunas existentes, a fim de orientar futuras pesquisas. Implicações práticas: O artigo resume o progresso das principais pesquisas sobre a inovação na Empresa Familiar em todo o mundo. Consequentemente, permite melhores decisões por parte dos dirigentes dessas empresas. Contribuições: O estudo da inovação na Empresa Familiar emergiu como campo de pesquisa prolífico ao longo dos últimos anos, mas o conhecimento atual sobre como essas empresas inovam é ainda fragmentado e incompleto. Consequentemente, houve demanda para mais pesquisas nesse campo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: Institutionalism as an adaptation theory has contributed to the understanding of the changing characteristics in governance structures. At the same time, community ecology, as an evolution theory, has enhanced not only the study of relations across a collective of interacting populations within a region, but also the evaluation of change within organizational communities. The objective of this research is to analyze the relations and interactions of a business network using institutional ecology concepts. Design/methodology/approach: We applied the methods of institutionalism, as an adaptation theory, and community ecology, as evolution theory, in a network comprised of 45 businesses. Data for the flow of resources and institutional ecology were obtained using two separate instruments (designed by the researchers). Netdraw was used to graphically represent the various layers of the network and Ucinet 6 to generate the matrices. Findings: While theory identifies information, services, decisions, solutions and money as resources, as far as the workers in the businesses researched are concerned, the first four flow naturally within the business network, but money is perceived as a resource that should always originate in the other nodes of the ecosystem. Practical implications: Network stakeholders will make decisions that both strengthen relations among the members of the institutional arrangement and support the selection of institutional contexts more favorable to perform their activities. Originality: This is the first work to apply economic-evolutive theories in order to analyze the relations and interactions in a business network.
  • Projeto Atualidades - gerador de diferencial no processo de ensino-aprendizagem: relato de um método de ensino desenvolvido em uma instituição de ensino superior Artigo

    Orlandi, Orlandy; Junges, Ivone

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Estar atualizado requer leitura de periódicos e reportagens de temas relevantes para formação profissional. O objetivo deste artigo é apresentar um método de ensino Projeto Atualidades - gerador de diferencial no processo de ensino-aprendizagem desenvolvido numa Instituição de Ensino Superior. Método: É uma pesquisa qualitativa de cunho exploratório, com depoimento de 50 alunos, seis empresários e profissionais convidados e quatro professores, de 2006 a 2010, utilizada observação direta das apresentações dos estudantes e convidados, análise documental dos dados do projeto e depoimentos dos envolvidos. Categorias de análise: reconhecimento da importância da atualização, relação do material selecionado com o conteúdo das disciplinas, despertar para a interface entre teoria e prática, descoberta e acesso de maior quantidade de fontes de pesquisa, compartilhamento de ideias e aprimoramento da capacidade de apresentação de trabalhos em sala de aula. Fundamentação teórica: O estudo considerou pesquisas sobre ensino-aprendizagem baseadas em processos de leitura sistemático, disciplinado, reflexivo e significativo do conhecimento produzido mundialmente que exige profissional conectado com o mundo através de conhecimento, constante valorização do cidadão e suas ações locais, regionais e internacionais, em que se considera a leitura promotora de prosperidade e inserção social (Lowman, 2004; Dewey, 1978; Pestalozzi, 1946). Resultados: Os resultados demonstraram que os estudantes, ao buscarem atualização através das leituras, conheceram práticas empresariais locais de referência. Contribuições: O método de ensino estudado contribui para a educação sobre ensino-aprendizagem e corrobora com trabalhos que discutem a formação de massa crítica no ensino superior.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: Being up-to-date requires reading newspapers and articles concerning issues that are relevant to professional training; the objective of this paper is to present the teaching method Atualidades project - a generator of improvement in the teaching-learning process, carried out in a higher education institution. Design/methodology/approach: This is qualitative, exploratory research, containing testimonies by 50 students, six invited entrepreneurs and professionals, and four teachers, between years 2006 and 2010, using direct observation of students’ and guests’ presentations, document analysis of project data, and testimonies by those involved. Analytical categories: recognizing the importance of updating, relationship between selected material and subject content, awakening to the interface between theory and practice, discovery of and access to a greater amount of research sources, sharing of ideas and improvement in capacity of working in the classroom. Theoretical framework: This study considered research on teaching and learning based on systematic, disciplined, reflective and meaningful reading and interpretation of knowledge produced worldwide, which requires professionals who are connected with the world through knowledge, constant appreciation of citizens and their local, regional and international actions, in which reading is considered a promoter of prosperity and social inclusion (Lowman, 2004; Dewey, 1978; Pestalozzi, 1946). Findings: The results revealed that students, when seeking to update themselves through reading, discovered local reference business practices. Contributions: The studied teaching method contributes to education concerning teaching and learning and corroborates studies that discuss the formation of critical minds in higher education.
  • Avaliação dos Processos de Fusões e Aquisições no setor Bancário Brasileiro por meio de Estudo de Eventos Artigo

    Bergmann, Daniel Reed; Savoia, José Roberto Ferreira; Souza, Bruno de Melo; Mariz, Frederic de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar as reações do mercado acionário ao anúncio de F&A, ou seja, verificar se houve criação de valor e, consequentemente, maximização da riqueza dos acionistas ou se houve destruição de valor e, consequentemente, redução da riqueza dos acionistas de empresas adquirentes no curto prazo. Método: Quantitativo-empírico Fundamentação teórica: Estudo de eventos Resultados: Não se pode afirmar que as aquisições tiveram um impacto significativo na geração de valor dos bancos adquirentes nem, tampouco, se pode afirmar o contrário. Dada a falta de preponderância de retornos positivos ou negativos, diferentes percepções das operações podem ter ocorrido. No caso de retornos positivos, as hipóteses são de que o mercado enxergaria sinergias operacionais e financeiras, além de ganhos de escala ou market share. Tais análises, no entanto, são difíceis de comprovar empiricamente. Contribuições: Os resultados podem ter sua explicação pelo fato de que as sinergias oriundas dos processos de F&A no setor bancário serviram apenas para a consolidação de grandes players de mercado, acarretando uma diminuição de competitividade nesse setor. Os retornos anormais negativos nos processos de F&A advêm da estrutura de competição monopolística do mercado (Tabak et al., 2012).

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: Analyze the reactions of the stock market to M&A announcements, i.e. find out if there was value creation and consequently maximization of shareholder wealth or whether there was value destruction and consequently a decrease in the wealth of the shareholders of the acquiring companies in the short term. Design/methodology/approach: Event study - Quantitative Method Findings: It can neither be affirmed that the acquisitions had a significant impact on value creation for purchasers and banks, nor can it be denied. Given the lack of preponderance of either positive or negative returns, the transactions may have been perceived in different manners. Practical implications: The results may be explained by the fact that the synergies that resulted from the M&A processes in the banking sector only helped consolidating major market players and consequently reduced competitiveness in that sector. The negative abnormal returns of M​&A processes are due to the monopolistic market competition structure (Tabak, Fazio & Cajueiro, 2012). Contributions: Event Study with robust errors
  • Uma Análise Distintiva entre o Estudo de Caso, A Pesquisa-Ação e a Design Science Research Artigo

    Dresch, Aline; Lacerda, Daniel Pacheco; Miguel, Paulo Augusto Cauchick

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Esse ensaio tem como objetivo analisar a distinção entre métodos de pesquisa típicos na gestão de operações (estudo de caso e pesquisa-ação) com a design science research. Método: O artigo adota uma abordagem metodológica teórico-conceitual, fundamentada em ampla revisão da literatura. A revisão da literatura se concentrou em trabalhos que discutem a utilização do Estudo de Caso, da Pesquisa-Ação e da Design Science/Design Science Research. Fundamentação teórica: Esse ensaio explicita as bases do Estudo de Caso e da Pesquisa-Ação. Em virtude de sua utilização recente como método de pesquisa, a Design Science Research é apresentada em maior profundidade. Resultados: Primeiro, é realizada uma apresentação da design science e da design science research como paradigma e método de pesquisa, respectivamente, no campo da gestão; segundo, a distinção entre as Ciências Naturais, Ciências Sociais e a Design Science; terceiro, uma análise comparativa entre os métodos de pesquisa Estudo de Caso, Pesquisa-Ação e Design Science Research; por fim, um conjunto de sugestões para pesquisas futuras no que tange à utilização de métodos de pesquisa na área de gestão, em geral, e de gestão de operações, em particular. Contribuições: As principais contribuições desse ensaio se concentram na reflexão sobre os métodos de pesquisa utilizados na área de gestão. Uma contribuição importante é a ampliação do repertório de métodos de pesquisa pela compreensão e utilização da design science research. A utilização desse método de pesquisa pode contribuir para a redução do distanciamento entre rigor e relevância que tem sido caracterizado por diversos autores.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: This paper aims at analyzing the difference between research methods that are typical in operations management (case study and action research) with design science research. Design/methodology/approach: The paper adopts a theoretical-conceptual methodological approach, based on an extensive literature review. The literature review focused on studies that discuss the use of Case Study, Action Research and Design Science/Design Science Research. Theoretical framework: This paper reveals the foundations of Case Study and Action Research. Due to its recent use as a research method, Design Science Research is presented in greater depth. Findings: Firstly, we present design science and design science research as paradigms and as research methods, respectively, in the field of management. Secondly, we present the difference between Natural Sciences, Social Sciences and Design Science. Thirdly, we carry out comparative analysis of research methods Case Study, Action Research and Design Science Research. Finally, we offer a set of suggestions for future research regarding the use of research methods in management, in general, and in operations management, in particular. Contributions: The main contributions of this paper focus on reflecting about research methods used in the management field. An important contribution is expanding the repertoire of research methods for understanding and using Design Science Research. The use of this method can contribute to reduce the distance between rigor and relevance, which has been described by several authors.
  • Gestión de recursos humanos en la empresa, desempeño y sentido de compromiso Article

    Santos, Armando Cuesta

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: El objetivo fue medir y evaluar el constructo “sentido de compromiso”, para insertarlo en la acción de la Gestión de Recursos Humanos (GRH), Diseño/metodología/enfoque: Los métodos utilizados fueron la encuesta, la modelación matemática y la correlación estadística. Hallazgos: Como resultados se obtuvieron modelos matemáticos utilizados para procesar la aplicación de instrumentos con sustentación teórica relativa al constructo estudiado, así como su validación para las peculiaridades socioculturales de los empleados de empresas cubanas, junto a su inserción conceptual en la acción de la GRH para su planificación y control de gestión estratégica. Implicaciones prácticas: Se inserta el “sentido de compromiso” en la acción de la GRH en la empresa, considerando su planificación y control de gestión estratégica. Originalidad/aporte: La medición del “sentido de compromiso”, insertándolo técnicamente en la planificación y el control de la acción de la GRH en la empresa.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: The objective was to measure and to evaluate the construct “sense of commitment”, to insert it in the activities of Human Resources Management (HRM). Design/methodology/approach: The used methods were interviews, mathematic modeling, and statistical correlation. Findings: As the results, mathematical models were obtained and used to process the application of instruments with theoretical support related to the studied construct, as well as its validation for the socio-cultural particulars of Cuban companies’ employees, along with its conceptual insertion in the activities of HRM for its planning and strategic management control. Practical implications: Insertion of the “sense of commitment” in the HRM activities of the company, considering its planning and strategic management control. Contributions: The measurement of the “sense of commitment”, technically inserting it in the planning and control of the HRM activities in the company.
  • Análise da Potencialidade de Benefícios pelos Projetos MDL Artigo

    Reis Junior, José Affonso dos; Ribeiro, Maisa de Souza; Jabbour, Charbel José Chiappetta; Bellen, Hans Michael van

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Identificar e avaliar informações contidas nos relatórios de sustentabilidade pertinentes à potencialidade de realização de benefícios a partir dos projetos desenvolvidos sob as premissas dos Mecanismos de Desenvolvimento Limpo (MDL) e, captar a percepção de especialistas em elaboração de projetos MDLs sobre as resistências ao mercado de créditos de carbono. Método: Pesquisa exploratória, descritiva, bibliográfica e documental e entrevistas. Fundamentação teórica: A pesquisa esteve fundamentada nos conceitos de sustentabilidade, notadamente nos aspectos responsabilidade socioambiental (RSC), aos quais se associou a análise de custo-benefício, visto que a venda de créditos de carbono pode ser uma forma de mitigar o trade off entre a satisfação imediata dos acionistas e investimentos em RSC. Resultados: A apuração da percepção dos representantes das empresas certificadoras de projetos de crédito de carbono levou à conclusão de que economias de custos, marketing empresarial e certificações são motivadores maiores do que a obtenção de créditos de carbono. Os projetos comentados nos relatórios de sustentabilidade de 2011 teriam capacidade de gerar uma economia de custos com eficiência energética de, aproximadamente, R$ 538 milhões. Adicionalmente, R$ 40 milhões seriam ganhos com a comercialização de créditos de carbono, considerando a cotação do euro e dos referidos títulos em 31 de dezembro de 2014. Contribuições: Demonstração do potencial expressivo de ganhos financeiros adicionais que as empresas podem obter com a eficiência energética e reestruturação de habitats, seja aproveitando a redução de CO2 gerada por projetos desse tipo, seja desenvolvendo novos projetos que continuem beneficiando o meio socioambiental como o econômico.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: The main goal of this study is to identify and assess, within sustainability reports, information concerning potential carbon credits obtained through projects carried out under Clean Development Mechanism (CDM) assumptions, as well as to assess CDM project experts’ perceptions of obstacles to entering carbon credit markets. Design/methodology/approach: exploratory, descriptive, bibliographical and documental research, and interviews. Theoretical basis: Research was based on the concepts of sustainability, especially as to environmental responsibility (CSR); cost-benefit analysis was also considered, since selling carbon credits can be a way of mitigating the trade off between immediate shareholder satisfaction and investment in CSR. Findings: The perceptions of representatives from carbon credit projects’ certifying companies was examined by means of a series of interviews - concluding that savings in costs, business marketing and certifications are even greater motivators than carbon credits themselves. We estimated that, through energy efficiency, the projects discussed in 2011 sustainability reports would be capable of saving approximately 538 million reais in costs. In addition, 40 million reais, considering the rate of the euro and of securities on December 31, 2014, would be gained through the sale of carbon credits. Practical implications: Thus, this research helps to demonstrate the significant potential for further financial gains that companies may obtain through energy efficiency and habitat restructuring, whether by taking advantage of CO2 reduction brought about by such projects, or by developing new projects that continue to benefit economy, society and the environment.
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