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JISTEM - Journal of Information Systems and Technology Management, Volume: 6, Número: 3, Publicado: 2009
  • Installing an ERP System with a methodology based on the principles of goal directed project management

    Zafeiropoulos, Ioannis; Pagourtzi, Elli; Litsa, Akrivi; Askounis, Dimitris

    Resumo em Inglês:

    This paper describes a generic methodology to support the process of modelling, adaptation and implementation (MAI) of Enterprise Resource Planning Systems (ERPS) based on the principles of goal directed project management (GDPM). The proposed methodology guides the project manager through specific stages in order to successfully complete the ERPS implementation. The development of the proper MAI methodology is deemed necessary because it will simplify the installation process of ERPS. The goal directed project management method was chosen since it provides a way of focusing all changes towards a predetermined goal. The main stages of the methodology are the promotion and preparation steps, the proposal, the contract, the implementation and the completion. The methodology was applied as a pilot application by a major ERPS development company. Important benefits were the easy and effective guidance for all installation and analysis stages, the faster installation for the ERPS and the control and cost reduction for the installation, in terms of time, manpower, technological equipment and other resources.
  • Customization in the manufacturing industry: survey results in southeastern Brazil

    Graeml, Alexandre Reis; Csillag, João Mário

    Resumo em Inglês:

    This paper discusses the advantage of using kanban, postponement, modularization, just-in-time, production sequencing, milk-run and cross-docking by companies that intend to increase their flexibility, agility and reliability in order to support web-based businesses. It presents the results of a survey carried out with more than 600 manufacturing companies in the state of Sao Paulo, Brazil, and evaluates the changes that are taking place in operations, in order to make companies better suited to provide customized products, which are made to meet the individual requirements of each customer.
  • O contexto da criação de escritórios de projetos nas áreas de TI: dois estudos de caso

    Spelta, Andrea Giovanni; Albertin, Alberto Luiz

    Resumo em Português:

    Concluir projetos estratégicos da área de Tecnologia de Informação (TI) conforme planejado certamente é um importante objetivo para organizações de grande porte. Uma das medidas adotadas para alcançar de forma sistemática esse objetivo é criar um Escritório de Projetos na área de TI (EP-TI). Entretanto, muitas empresas consideram a possibilidade de criar um EP-TI, mas decidem não fazer isso. Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa exploratória sobre os direcionadores contextuais que determinam a decisão das empresas de criar EP-TIs. Através de dois estudos de caso em grandes empresas nacionais - uma que criou a entidade e outra que acredita não precisar dela -, foram identificados os direcionadores da decisão de criar ou não criar um EP-TI, tendo sido possível confirmar alguns dos direcionadores da decisão previstos na literatura. O artigo aumenta o entendimento sobre este tema que é importante dentro da Administração de Tecnologia de Informação, bem como indica caminhos para pesquisa futura.

    Resumo em Inglês:

    Completing strategic Information Technology (IT) projects as planned is certainly an important objective for large firms. One of the measures adopted to reach this goal systematically is to create a Project Management Office in the IT area (PMO-IT). However, many firms consider the possibility of creating a PMO-IT, but decide not to do it. This paper presents the results of an exploratory research about the contextual drivers that determine the decision to create PMO-Its. Through two case studies of large Brazilian firms - one that created the entity and another which believes does not need it -, the drivers of the decision to create or not to create a PMO-IT were identified, and it was possible to confirm some of the drivers mentioned in the literature. This paper increases the undertstanding about this topic, which is important in the Management Information Systems field, as well as indicates paths for future research.
  • Carreira e relações de trabalho na prestação de serviços de tecnologia da informação: a visão dos profissionais de TI e seus gerentes

    Moreno Jr, Valter de Assis; Cavazotte, Flávia de Souza Costa Neves; Farias, Eduardo de

    Resumo em Português:

    O estudo investiga as relações de trabalho e perspectivas de carreira de profissionais de TI que atuam em empresas prestadoras de serviço de Tecnologia da Informação. A pesquisa se baseia no caso de executivos, gerentes e funcionários do corpo técnico de uma grande empresa brasileira de consultoria e serviços de desenvolvimento e implantação de sistemas, e evidencia uma grande fragilidade no vínculo da empresa com esses profissionais. O modelo de gestão de pessoas adotado parece impor restrições para o desenvolvimento dos profissionais, consequentemente limitando seu desempenho futuro e concorrendo para a gradativa desvalorização da área de TI enquanto profissão. A sustentabilidade desse modelo é discutida, tendo em vista seus riscos em longo prazo para a qualidade e competitividade dos serviços prestados pelas empresas, bem como suas implicações para a atratividade da carreira na área de Tecnologia da Informação.

    Resumo em Inglês:

    This study investigates work relations and career perspectives of IT professionals in the information technology service industry. The research is based on the case of executives, managers and technical professionals which work in a large Brazilian company that provides consulting and systems development and implementation services, and reveals a considerable vulnerability in the relationship between the company and such professionals. The human resources business model adopted seems to impose restrictions to the development of the professionals, consequently limiting their future performance, and concurring for the continuing devaluation of IT as a profession. The sustainability of such a model is discussed, given its long term risks for the companies' service quality and competitiveness, as well as its implications for the attractiveness of Information Technology as a career.
  • Sistemas de informação contábeis: uma abordagem orientada a objetos com agentes inteligentes

    Moraes, Marcelo Botelho da Costa; Nagano, Marcelo Seido

    Resumo em Português:

    A contabilidade busca o tratamento da informação de eventos econômicos que ocorrem dentro das organizações. Para tal, é utilizado o método das partidas dobradas (lançamentos de débito e crédito), que considera as variações monetárias do patrimônio. Com o advento da tecnologia da informação nascem, efetivamente, os sistemas de informação contábeis, onde na década de 80 surge o modelo REA, que se baseia no registro da informação com base na associação entre os recursos-econômicos, eventos-econômicos e agentes-econômicos. O objetivo deste trabalho é demonstrar uma modelagem de dados orientada a objetos com agentes inteligentes, para o desenvolvimento e análise da informação de acordo com as necessidades dos usuários. Dessa forma, o modelo proposto é analisado segundo as qualidades necessárias à informação contábil, demonstrando-se capaz de atender as necessidades de diferentes grupos de usuários com vantagens em sua aplicação.

    Resumo em Inglês:

    Accounting aims at the treatment of information related to economic events within organizations. In order to do so, the double entry method is used (debt and credit accounting), which only considers monetary variations. With the development of information technologies, accounting information systems are born. In the 1980's, the REA model (economic Resources, economic Events and economic Agents) is created, which focuses on accounting information records, based on the association of economic resources, economic events and economic agents. The objective of this work is to demonstrate an object-oriented modeling with intelligent agents use, for information development and analysis focused on users. The proposed model is also analyzed according to accounting information quality, necessary for accounting information users, capable to comply with the needs of different user groups, with advantages in applications.
  • O desenho da gestão da tecnologia da informação nas 100 maiores empresas na visão dos executivos de TI

    Rodrigues, Leonel Cezar; Maccari, Emerson Antonio; Simões, Sergio Alexandre

    Resumo em Português:

    O objetivo desse artigo é identificar o desenho do gerenciamento da TI nas 100 maiores empresas brasileiras. A pesquisa teve uma abordagem quantitativa e utilizou-se do método estatístico-descritivo para apresentar os dados, coletados por meio de questionário estruturado fechado, com 77 questões baseadas na gestão da TI, dentro da lógica argumentativa de Lutchen (2003). Os principais resultados indicam que: a) há um alinhamento com os processos básicos de negócio, porém, com mostras de dessincronias; b) a gestão está orientada para os sistemas de conformidade (ITIL, COBIT), mas sem otimização dos processos de negócio; c) a TI entrega as demandas básicas, porém sem estrutura para impor e usar as melhores práticas automatizadas; e d) a qualidade apresenta processos documentados, porém com falta de indicadores para o desenvolvimento dos negócios. Infere-se do quadro da pesquisa que a gestão da TI é conduzida essencialmente com base nas metodologias padrões de gestão de TI, muito mais dentro da lógica de fornecedora de soluções do que dentro dos princípios da inovação ou quebra de regras dos negócios. Assim, apesar de alinhar-se e responder às demandas básicas dos negócios, a gestão da TI não dá ainda mostras claras de avanço de aderência à natureza evolutiva dos modelos de negócios necessária à sustentação de desempenho desses.

    Resumo em Inglês:

    The objective of this paper is to identify the design of IT management atn the top 100 Brazilian companies. The research method was a quantitative approach, using the descriptive-statistical method to describe the data collected through a questionnaire with 77 questions, based on the rationale of the IT management, proposed by Lutchen (2003). The main results indicate that: a) IT aligns with the basic processes of business, although not fully synchronized; b) IT management adheres to conformity systems (ITIL, COBIT), but does not show optimization of business processes; c) IT delivers the basic demands, but does not impose or use the best automated practices; and d) IT quality is based on documented processes, but lacks indicators to control and orient business improvement. One may infer that IT management, at the top 100 Brazilian companies is essentially based on standard IT conformity systems, under the rationale of solution providers, and not as a business innovator or rule breaker. Thus, in spite of aligning and responding to business basic demand, IT management still does not show clear signs of alignment with the evolving nature of business models, needed to sustain business performance.
  • Análise dos fatores de resistência na implantação de sistemas de informação na manufatura de eletrônicos

    Oliveira, Marcelo Marques de; Ponchio, Mateus Canniatti; Sacomano Neto, Mario; Pizzinatto, Nadia Kassouf

    Resumo em Português:

    O objetivo desta pesquisa é analisar fatores de resistência à implantação de sistemas de informação (SIs) apresentados por uma amostra de funcionários de produção de uma empresa de manufatura de eletrônicos localizada na região de Campinas (SP). O estudo, de caráter descritivo-exploratório, traz contribuições de natureza substantiva, na medida em que o exame das relações entre fatores de resistência e características da firma em um contexto específico dão suporte a propostas de abordagens que possam diminuir a resistência dos funcionários à implantação de novos SIs. As conclusões da pesquisa revelam que um conjunto de fatores, tais como o gerenciamento das expectativas dos funcionários e das percepções de redistribuição de poder, estão positivamente relacionados à resistência para sua aceitação. Por fim, são efetuadas recomendações para futuros estudos.

    Resumo em Inglês:

    The objective of this paper is to analyze the resistance factors experienced by employees of an electronics manufacturing plant located in the region of Campinas (SP), following the implementation of an information technology (IT) project. The substantive contribution to literature that this paper offers consists of the description of relationships among resistance factors and firm characteristics in order to support propositions of approaches that could ease acceptance to new information systems, thus reducing employee's resistance. Results suggest that a set of factors, such as management of the employee's expectations and perception of power redistribution, are positively related to resistance to its acceptance. In the final section, recommendations for future research are presented.
  • Arquitetura empresarial: um conceito de interface entre a economia e a administração da firma

    Cavalcanti, José Carlos

    Resumo em Português:

    Este trabalho tem como objetivo discutir um tema que intenciona ser uma interface entre a economia e a administração da firma: a Arquitetura Empresarial. Este conceito é aqui visto como o mais apropriado conceito para se entender o impacto dos conteúdos de informação, dos sistemas de informação, e das tecnologias de informação e comunicação - TICs nas escolhas tecnológicas e organizacionais internas da firma. Para defender este argumento, ele se vale de três passos principais. Inicialmente é feita uma breve revisão das principais teorias (econômicas e administrativas) da firma, apontando suas contribuições e limitações e convergências mais evidentes. Em seguida, apóia-se no conceito da firma como um "information engine" (engenho de informação) e num conceito, apropriado da Ciência e da Engenharia da Computação, o de Arquitetura Empresarial, para apontar que estes conceitos trazem importantes contribuições para uma interpretação mais aderente com o que é (ou como se estrutura) a firma nos dias atuais, onde ela praticamente não pode existir sem que utilize as modernas ferramentas de informação exigidas no mundo contemporâneo. Por último, apresenta-se uma metodologia inovadora que, em analogia com o paradigma da Estrutura-Conduta-Desempenho (que é tradicionalmente utilizado nas análises empíricas de mercado), identifica a firma em três abordagens linearmente conectadas: sua arquitetura, sua governança, e sua estratégia de crescimento.

    Resumo em Inglês:

    This paper aims to broadly discuss a subject that intends to be an interface between the economics and the management of the firm: the Enterprise Architecture. This concept is viewed here as the most appropriate means to understand the impact of the information content, of the information systems, and of the information and communication technologies- ICTs on the internal technological and organizational choices of the firm. In support to this argument it relies on three main steps. Initially, a brief review of the main theories (economic and management) of the firm is made highlighting their contributions, caveats and convergences. Then the paper bases its analysis on the concept of the firm as an "engine of information" and on a concept from the Computing Science and Engineering, Enterprise Architecture, to point out that these concepts bring up important contributions towards a more consistent interpretation of what the firm is (or how it is organized) currently, in which is practically impossible to exist without the modern information tools. Finally, it is presented an innovative methodology, in an analogy to the Structure-Conduct-Performance Paradigm (that is traditionally used on the empirical market analysis), which identifies the firm according to three linear connected approaches: its architecture, its governance, and its growth strategy.
  • Rede de relacionamentos em pequenas empresas de base tecnológica (EBTs) incubadas: um estudo da sua importância para o desempenho organizacional na percepção dos empreendedores

    Gallon, Alessandra Vasconcelos; Ensslin, Sandra Rolim; Silveira, Amelia

    Resumo em Português:

    O objetivo deste artigo é descrever a rede de relacionamentos e identificar a importância desses relacionamentos para o desempenho organizacional em pequenas EBTs incubadas na percepção dos empreendedores. Para tanto, a pesquisa foi exploratória, com método qualitativo, na primeira parte. Descritiva, com método quantitativo, na seqüência. Os dados foram coletados por meio de um roteiro e de dois questionários estruturados. O gerente da incubadora e os empreendedores das 14 EBTs residentes foram os sujeitos sociais respondentes. A análise dos componentes da rede de relações das EBTs permitiu: (i) verificar as características da rede de relacionamentos das EBTs incubadas por meio de um mapa de relações meios-fins, relacionados por ligações de influência, e (ii) constatar que há consonância entre os esforços para o atendimento dos objetivos traçados tanto pelas EBTs incubadas, como pela incubadora, e a importância do alcance desses objetivos para a melhora do desempenho organizacional das EBTs.

    Resumo em Inglês:

    The objective of this article is to describe the network of relationships and identify the importance of these relationships to the organizational performance of small ITBs incubated in the perception of entrepreneurs. Therefore, the research was exploratory, with qualitative method in the first part and descriptive, using a quantitative method in the continuation. Data were collected through a script with open questions and two structured questionnaires. The manager of the incubator and entrepreneurs from 14 residents were ITBs social subjects respondents. Component analysis of the relationship network of ITBs was to: (i) examine the characteristics of the network of relationships of ITBs incubated by a statement of means-ends relationships, related by links of influence, and (ii) note that there are line between efforts to meet the goals set by both ITBs incubated, as the incubator, and the importance of achieving these objectives for the improvement of organizational performance of ITBs.
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