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Dementia & Neuropsychologia, Volume: 11, Número: 3, Publicado: 2017
  • In the September 2017 issue Editorial

    Nitrini, Ricardo
  • Soccer (Football Association) and chronic traumatic encephalopathy: A short review and recommendation Views & Reviews

    Nitrini, Ricardo

    Resumo em Português:

    RESUMO Encefalopatia traumática crônica (ETC) foi inicialmente descrita em boxeadores, mas nos últimos anos tem sido relatada em outras situações, particularmente nos esportes de contato e no pessoal militar. O futebol ou futebol de associação foi (e ainda é) considerado relativamente mais seguro quando comparado a outros esportes, como o futebol americano. No entanto, alguns casos de jogadores de futebol profissional com CTE foram relatados nos últimos anos. Ainda não se sabe a frequência dessa condição nos jogadores de futebol bem como qual o papel desempenhado por cabecear a bola. Outros traumas de crânio e pescoço causados pelo contato com o crânio, braço ou outras partes do corpo de outros jogadores estão entre os mais frequentes no futebol. Apesar da falta de um conhecimento mais aprofundado, há razoável evidência para recomendar punição severa (cartão vermelho e suspensão por várias partidas) para jogadores que causarem trauma evitável na cabeça de outro jogador.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Chronic traumatic encephalopathy (CTE) was initially described in boxers, but in recent years it has been reported in other settings, particularly in contact sports and military personnel. Soccer (football association) had previously been (and still is) considered relatively safe when compared to other sports, such as American football. However, a few cases of professional soccer players with CTE have been reported in the last few years. It is still unknown how frequent this condition is in soccer players, and the role played by heading the ball remains elusive. Other traumas to the head, face and neck caused by contact with another player's head, arm or other body parts are among the most frequent in soccer. In spite of the lack of more in-depth knowledge, there is reasonable evidence for recommending severe punishment (red card and suspension for several matches) for players causing avoidable trauma to another player's head.
  • Cognitive impairment of patients with chronic renal disease on hemodialysis and its relationship with sociodemographic and clinical characteristics Original Article

    Gesualdo, Gabriela Dutra; Duarte, Juliana Gomes; Zazzetta, Marisa Silvana; Kusumota, Luciana; Say, Karina Gramani; Pavarini, Sofia Cristina Iost; Orlandi, Fabiana de Souza

    Resumo em Português:

    RESUMO O comprometimento cognitivo e demência ocorrem comumente em indivíduos com doença renal crônica (DRC), principalmente em fase avançada, mas ainda são pouco diagnosticados. OBJETIVO: Avaliar a capacidade cognitiva de pacientes com doença renal crônica em hemodiálise e a sua relação com as características sociodemográficas e clínicas. MÉTODOS: Trata-se de um estudo correlacional, de corte transversal, realizado em uma Unidade de Terapia Renal Substitutiva do interior do Estado de São Paulo, com 99 pacientes. Os dados foram coletados por entrevista individual, utilizando-se os questionários de Caracterização Sociodemográfica e Clínica e o Addenbrooke's Cognitive Examination – Revised (ACE-R). RESULTADOS: A maioria dos participantes era do gênero masculino, com idade média de 54,68 anos. A pontuação média do ACE-R foi de 64,26 pontos, sendo que 76,76% (n=76) apresentaram pontuação abaixo do esperando, sugerindo a presença de comprometimento cognitivo e verificou-se correlação negativa, de moderada magnitude, entre a pontuação total do ACE-R e a idade (r= –0,38; p-valor≤0,001), correlação positiva, de moderada magnitude, com os anos de escolaridade (r=0,52; p-valor≤0,001) e correlação positiva de fraca magnitude com o tempo de hemodiálise (r=0,26; p-valor≤0,001). CONCLUSÃO: Houve relação entre a capacidade cognitiva, a idade, os anos de escolaridade e tempo de hemodiálise sugerindo que as pessoas mais idosas, com menor escolaridade e maior tempo de hemodiálise apresentaram mais comprometimento cognitivo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Cognitive impairment and dementia commonly occur in individuals with chronic kidney disease, especially in advanced stages, but are still poorly diagnosed. OBJECTIVE: To evaluate the cognitive ability of patients with chronic kidney disease on hemodialysis and its relationship with sociodemographic and clinical characteristics. METHODS: A cross-sectional study was carried out in a Renal Replacement Therapy Unit in the interior of the State of São Paulo involving 99 patients. The data were collected through an individual interview, using the Sociodemographic and Clinical Characterization questionnaires and the Addenbrooke's Cognitive Examination – Revised (ACE-R) questionnaire. RESULTS: Participants were predominantly male, with a mean age of 54.68 years. The mean ACE-R score was 64.26 points, and 76.76% of patients had lower-than-expected scores, suggesting the presence of cognitive impairment. A moderate, negative correlation was found between total score on the ACE-R and age (r= –0.38, p≤0.001), a moderate positive correlation with years of education (r=0.52, p≤0.001), and a weak positive correlation of total score with hemodialysis time (r=0.26, p≤0.001). CONCLUSION: A relationship was found between cognitive ability and age, years of education and hemodialysis time, suggesting that individuals who were older, had less education and longer hemodialysis time presented greater cognitive impairment.
  • Language and communication non-pharmacological interventions in patients with Alzheimer's disease: a systematic review. Communication intervention in Alzheimer Original Article

    Morello, Aline Nunes da Cruz; Lima, Tatiane Machado; Brandão, Lenisa

    Resumo em Português:

    RESUMO A doença de Alzheimer (DA) compromete consideravelmente as habilidades de comunicação. As mudanças de idioma se tornam mais proeminentes à medida que a doença avança. A deterioração da linguagem e da cognição reduz a capacidade de manter conversas, o que tem um impacto negativo na interação social. OBJETIVO: Realizar uma revisão sistemática da literatura para artigos que denunciam intervenções focadas na linguagem e comunicação de pessoas com DA sem uso de medicação. MÉTODOS: Realizamos uma pesquisa usando as palavras-chave doença de Alzheimer, linguagem, comunicação, cognição, intervenção cognitiva, reabilitação e terapia, e seus correspondentes termos em português e espanhol, nas bases de dados SciELO, LILACS, PubMed e PsychINFO. Analisamos os estudos de intervenção publicados de 1993 a 2016 que envolveram estimulação de habilidades linguísticas e / ou comunicação com resultados quantitativos pré e pós-intervenção e cujas amostras incluíram pelo menos 50% com diagnóstico de DA provável. Os estudos foram analisados ​​e classificados em quatro níveis de evidência, de acordo com os critérios descritos na literatura. RESULTADOS: Vinte e oito artigos foram incluídos. A maioria dos projetos tinha evidências científicas de médio a baixo. A maioria das intervenções mostrou benefícios para pelo menos uma linguagem ou habilidade comunicativa. Oito tipos de intervenções emergiram da análise dos estudos. Pesquisas adicionais com maiores níveis de evidência são recomendadas na investigação de intervenções focadas em linguagem e habilidades de comunicação de pacientes com demência. CONCLUSÃO: Estudos com altos níveis de evidência sobre o tema investigado estão sendo conduzidos apenas em pequena escala. Duas técnicas de intervenção parecem ser efetivas: abordagens lexical-semânticas e intervenções que funcionam com diferentes habilidades cognitivas (incluindo linguagem).

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Alzheimer's disease considerably compromises communication skills. Language changes become more prominent as the disease progresses. Deterioration of language and cognition reduces the ability of holding conversations, which has a negative impact on social interaction. OBJECTIVE: To conduct a systematic review of the literature for articles reporting interventions focused on the language and communication of people with Alzheimer's disease (AD) without use of medication. METHODS: We performed a search using the keywords Alzheimer's disease, language, communication, cognition, cognitive intervention, rehabilitation and therapy, and their corresponding Portuguese and Spanish terms, on the SciELO, LILACS, PubMed and PsychINFO databases. We analyzed intervention studies published from 1993 to 2016 that involved stimulation of language skills and/or communication with pre-and post-intervention quantitative results, and whose samples included at least 50% with a diagnosis of probable AD. Studies were analyzed and classified into four levels of evidence, according to the criteria described in the literature. RESULTS: Twenty-eight articles were included. The majority of the designs had medium-to-low scientific evidence. Most interventions showed benefits for at least one language or communicative skill. Eight types of interventions emerged from the analysis of the studies. Further research with higher levels of evidence is recommended in the investigation of interventions focused on language and communication skills of patients with dementia. CONCLUSION: Studies with high levels of evidence on the topic investigated are only being conducted on a small scale. Two intervention techniques seem potentially effective: lexical-semantic approaches and interventions that work with different cognitive skills (including language).
  • Brazilian transcultural adaptation of an instrument on communicative strategies of caregivers of elderly with dementia Original Article

    Delfino, Lais Lopes; Komatsu, Ricardo Shoiti; Komatsu, Caroline; Neri, Anita Liberalesso; Cachioni, Meire

    Resumo em Português:

    RESUMO A comunicação com pacientes com demência pode ser muito difícil para os cuidadores. OBJETIVO: Este estudo objetivou obter a adaptação transcultural de um instrumento desenvolvido no Canadá, denominado Small Communication Strategies Scale, composto por 10 itens que foi construído a partir de 10 estratégias comunicativas que mais apareciam em um levantamento bibliográfico. MÉTODOS: A partir da compreensão da construção da Small Communication Strategies Scale (SCSS), realizou-se uma versão em português brasileiro desse instrumento, por meio das seguintes etapas: tradução, retrotradução e adequação semântico-cultural realizada por uma linguista especialista em versões inglês-português e o teste da compreensibilidade da versão obtida num grupo de cuidadores de idosos com demência. RESULTADOS: A equivalência transcultural foi realizada, e no teste de compreensibilidade apenas dois itens do SCSS precisaram ser adaptados para o contexto brasileiro: 2) lentamente e devagar – optou-se por devagar; 6) concentrar a atenção e prestar atenção – adotou-se prestar atenção, neste mesmo item, entre os termos: estratégias de reparação na conversa e fazer interferências quando necessário for, optou-se por fazer interferências quando necessário for. CONCLUSÃO: A versão brasileira do instrumento foi adaptada transculturalmente com sucesso e está pronta para ser validada e aplicada no Brasil.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Communication with patients with dementia may be a difficult task for caregivers. OBJECTIVE: The aim of this study was to produce a Brazilian transcultural adaptation of an instrument developed in Canada, called the Small Communication Strategies Scale, composed of 10 items constructed from 10 communicative strategies most recurrent in a literature survey. METHODS: Drawing on understanding of the construction of the Small Communication Strategies Scale (SCSS), a Brazilian Portuguese version of the instrument was devised through the following steps: translation, back-translation and semantic-cultural adaptation by a specialized linguist in English-Portuguese translations and application of the comprehension test for the version produced in a group of caregivers of elderly individuals with dementia. RESULTS: The transcultural equivalence process was performed and two items of the SCSS needed adapting to the Brazilian context. After changes suggested by a specialized linguist, the final version was applied to 34 caregivers and the transcultural equivalence considered satisfactory. CONCLUSION: The Brazilian version of the instrument was successfully transculturally adapted for future validation and application in Brazil.
  • Distinct Phospho-TDP-43 brain distribution in two cases of FTD, one associated with ALS Original Article

    Guedes, Álvaro C.B.; Santin, Ricardo; Costa, André S.R.; Reiter, Keli C.; Hilbig, Arlete; Fernandez, Liana L.

    Resumo em Português:

    RESUMO INTRODUÇÃO: TDP-43 é uma proteína intranuclear envolvida em vários processos celulares. Essa molécula, quando alterada, mostra padrões de distribuição modificados, assim como de funcionamento, ao longo das estruturas do Sistema Nervoso Central. A Degeneração Lobar Frontotemporal (DLFT) e a Esclerose Lateral Amiotrófica (ELA) são dois exemplos de proteinopatia de TDP-43. Esses transtornos formam um espectro clínico, com alguns pacientes apresentando um transtorno cognitivo puro enquanto outros também apresentam disfunções motoras. MÉTODOS: Nós estudamos dois cérebros doados de pacientes com diagnóstico de Demência Frontotemporal (DFT), um dos quais se associava com ELA (ELA-DFT). Após fixação e exame macroscópico, foram realizadas análises de amostras. Regiões específicas foram escolhidas para aplicação de imunohistoquímica (IHQ) com anti-Aβ, AT8, anti-α-sinucleina e anti-fosfo-TDP-43. RESULTADOS: Ambos os cérebros foram positivos para anti-fosfo-TDP-43, mas de forma não igualmente distribuida pelas regiões encefálicas. No caso DFT, o cérebro estudado apresentou TDP-43-fosforilada no córtex frontal, hipocampo, córtex entorrinal e mesencéfalo; no caso ELA-DFT, a proteína anormal também foi vista na ponte e no bulbo. O cérebro do caso ELA-DFT foi positivo para Aβ e AT8 no hipocampo e no córtex entorrinal (Braak I e II). DISCUSSÃO: O presente estudo corrobora a hipótese atualmente sustentada pela literatura científica de que essas duas doenças neurodegenerativas possuem a mesma etiologia, mas acometem regiões encefálicas distintas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT INTRODUCTION: TDP-43 is an intranuclear protein involved in many cellular processes. When altered, it shows a change in pattern of distribution, as well as in functioning, throughout the Central Nervous System structures. Frontotemporal Lobar Degeneration (FTLD) and Amyotrophic Lateral Sclerosis (ALS) are examples of TDP-43 proteinopathy. These disorders form a clinical spectrum, with some patients having a pure cognitive disorder while others also exhibit motor features. METHODS: We studied two donated brains from patients with a diagnosis of Frontotemporal Dementia (FTD), one of which was associated with ALS (ALS-FTD). After fixation and macroscopic examinations, sample analyses were performed. Specific regions were chosen for the application of immunohistochemistry (IHC) with anti-Aβ, AT8, anti-α-synuclein and anti-phospho-TDP-43. RESULTS: Both brains presented anti-phospho-TDP-43 positivity, but this was not equally distributed throughout the encephalic zones. In the FTD case, the studied brain presented phosphorylated TDP-43- in the frontal cortex, hippocampus, entorhinal cortex and mesencephalon; in the ALS-FTD case, the abnormal protein was also seen in the pons and medulla oblongata. The brain in the ALS-FTD case presented Aβ and AT8 positivity in the hippocampus and entorhinal cortex (Braak I and II). DISCUSSION: The hypothesis supported by scientific literature that these neurodegenerative diseases can have the same etiology with distinct encephalic region involvement is corroborated by the present study.
  • Memory specificity training can improve working and prospective memory in amnestic mild cognitive impairment Original Article

    Emsaki, Golita; NeshatDoost, Hamid Taher; Tavakoli, Mahgol; Barekatain, Majid

    Resumo em Português:

    RESUMO Comprometimento cognitivo leve amnéstico (CCLA) é um dos perfis cognitivos do envelhecimento. OBJETIVO: Memory Specificity Training (MEST) foi usado como treino cognitivo em pacientes com CCLA para compreensão da efetividade da intervenção em dimensões da memória. MÉTODOS: Vinte pacientes que preencheram critérios para CCLA foram selecionados e randomizados para os grupos experimental (n=10) ou controle (n=10). O grupo experimental recebeu cinco sessões de treinamento em especificidade de memória enquanto que os pacientes do grupo controle participaram em duas sessões placebo. Os participantes foram avaliados antes e imediatamente após o tratamento e, três meses depois, usando o teste de memória autobiográfica, questionário de memória prospectiva e retrospectiva, escala de memória de Weschler e a escala hospitalar de depressão e ansiedade. A análise de variância foi usada para analisar os dados. RESULTADOS: Ambos os resultados, no pós-teste e no acompanhamento indicaram que o MEST melhora memória prospectiva e de trabalho (p<0.05). CONCLUSÃO: Estes achados suportam a efetividade do MEST para pacientes com CCL, como uma intervenção viável. Também, os achados têm implicações para o papel da plasticidade na efetividade desta intervenção.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Amnestic Mild Cognitive Impairment (MCI) is one of the cognitive profiles of aging. OBJECTIVE: In this study, Memory Specificity Training (MEST) was used as cognitive training in patients with amnestic MCI to understand the effectiveness of the intervention on memory dimensions. METHODS: Twenty patients that met the criteria for amnestic MCI were selected and randomly assigned to experimental (n=10) or control (n=10) groups. The experimental group received five sessions of training on memory specificity while the participants in the control group took part in two general placebo sessions. Participants were assessed before, immediately after, and three months after, the treatment using the Autobiographical Memory Test, the Prospective and Retrospective Memory Questionnaire, the Wechsler Memory Scale, and the Hospital Anxiety and Depression Scale. Analysis of variance was used to analyze the data. RESULTS: Results from both post-test and follow-up treatment indicated that MEST improves working and prospective memory (p<0.05). CONCLUSION: These findings support the effectiveness of MEST for MCI patients as a viable cognitive intervention. Also, the findings have implications for the role of brain plasticity in the effectiveness of this intervention.
  • Mild cognitive impairment (MCI) and dementia in a sample of adults in the city of Bogotá Original Article

    Pedraza, Olga Lucia; Montes, Ana Maria Salazar; Sierra, Fabio Alexander; Montalvo, Maria Camila; Muñoz, Yolanda; Díaz, Jose Miguel; Lozano, Angela; Piñeros, Cesar

    Resumo em Português:

    RESUMO A baixa prevalência de demência relatada em comunidades deve ser devida ao emprego de testes de rastreio de baixa sensibilidade e à falta da avaliação por especialistas. OBJETIVO: Estimar a prevalência de comprometimento cognitivo leve (CCL) e demência em adultos com idade superior a 50 anos. MÉTODOS: Um estudo transversal de duas fases realizado por especialistas, avaliando a cognição e os fatores de risco demográficos associados, com 1.235 adultos autônomos da comunidade em Bogotá. Em uma Fase I, foram realizados os testes de rastreio MEEM e MoCA. Na Fase II, após uma ampla bateria neuropsicológica com avaliações neurológicas e psiquiátricas, foi estabelecido um diagnóstico cognitivo por consenso. RESULTADOS: A prevalência encontrada de CCL foi de 34% e de demência, de 23%. CCL foi associado a ensino médio incompleto, OR=1,74 (IC 95%=1,23-2,45) e idade entre 70-79 anos, OR=1,93 (IC 95%=1,47-2,53). Entre os casos de CCL, 73% eram amnésticos. A demência foi associada a ensino fundamental incompleto, OR=8,98 (IC 95%=5,56-14,54), ensino fundamental completo, OR=6,23 (IC 95%=3,70-10,47) e idade superior a oitenta anos, OR=3,49 (IC 95%=2,23-5,44). CONCLUSÃO: A prevalência de demência encontrada é maior do que a relatada em estudos prévios. O baixo nível educacional foi o principal fator de risco para declínio cognitivo e deve ser considerado no planejamento estratégico do nosso sistema de saúde.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The low prevalence of dementia described in communities is likely due to the low sensitivity of screening tests and an absence of evaluation by specialists. OBJECTIVE: To estimate the prevalence of mild cognitive impairment (MCI) and dementia in adults older than 50 years. METHODS: A two-phase, cross-sectional study was conducted by specialists to evaluate cognition and associated demographic risk factors in 1,235 independent community-dwelling adults from Bogotá. In Phase I, screening was performed using the MMSE and MoCA tests. In Phase II, after application of a comprehensive neuropsychological battery with neurologic and psychiatric evaluations, a cognitive diagnosis was established by consensus. RESULTS: The prevalence found for MCI was 34% and for dementia was 23%. MCI was associated with incomplete high school, OR=1.74 (95%CI=1.23-2.45), and with an age of 70-79 years, OR=1.93 (95%CI=1.47-2.53). A total of 73% of MCI cases were amnestic. Dementia was associated with incomplete primary education, OR=8.98 (95%CI=5.56-14.54), complete primary education, OR=6.23 (95%CI=3.70-10.47), and age older than eighty years, OR=3.49 (95%CI=2.23-5.44). CONCLUSION: The prevalence of dementia found was greater than the rates reported in previous studies. Low educational level was the main risk factor for cognitive impairment and should be considered in strategic planning for the local health system.
  • DELIRIUM EM IDOSOS: REVISÃO SISTEMÁTICA DE TRATAMENTOS FARMACOLÓGICOS E NÃO-FARMACOLÓGICOS Original Article

    Cerveira, Cecília Carboni Tardelli; Pupo, Cláudia Cristina; Santos, Sigrid De Sousa dos; Santos, José Eduardo Mourão

    Resumo em Português:

    RESUMO Delirium é uma condição comum associada com prognóstico pobre, especialmente em idosos. O impacto das diferentes abordagens de tratamento na morbi-mortalidade e bem-estar de longo prazo não é completamente compreendido. OBJETIVO: Determinar a eficácia dos tratamentos farmacológico e não-farmacológico em pacientes idosos com delirium. MÉTODOS: Esta revisão sistemática comparou tratamentos farmacológicos e não-farmacológicos em pacientes com idade superior a 60 anos com delirium. As bases de dados usadas foram: MEDLINE (PubMed), EMBASE, Cochrane Central e LILACS do início até 6 de janeiro de 2016. RESULTADOS: Dez artigos foram selecionados. Seis estudos com intervenções não farmacológicas não mostraram impacto na duração, mortalidade ou institucionalização, mas houve redução na gravidade do delirium e memlhora na função cognitive de médio prazo. As intervenções mais comumente utilizadas foram orientação temporo-espacial, orientação para si e outros, mobilização precoce e higiene do sono. Os quarto estudos com intervenções farmacológicos acharam que a rivastigmina reduziu a duração, melhorou a função cognitive e reduziu a sobrecarga do cuidador, olanzapine e haloperidol diminuíram a gravidade de delirium e o droperidol diminuiu a duração da hospitalização e na taxa de remissão. CONCLUSÃO: Embora a abordagem farmacológica tem sido usada no tratamento de delirium em idosos, há estudos que avaliam sua eficácia com limitado número de pacientes. Todavia, a melhora na duração e gravidade sugerem que estas drogas são efetivas no tratamento desta condição. Uma vez que o delirium esteja instalado, o tratamento não farmacológico parece ser menos efetivo no controle dos sintomas, há uma falta de estudos que discriminem as diferentes intervenções não-farmacológicas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Delirium is a common disorder associated with poor prognosis, especially in the elderly. The impact of different treatment approaches for delirium on morbimortality and long-term welfare is not completely understood. OBJECTIVE: To determine the efficacy of pharmacological and non-pharmacological treatments in elderly patients with delirium. METHODS: This systematic review compared pharmacological and non-pharmacological treatments in patients over 60 years old with delirium. Databases used were: MEDLINE (PubMed), EMBASE, Cochrane CENTRAL and LILACS from inception to January 6th, 2016. RESULTS: A total of ten articles were selected. The six non-pharmacological intervention studies showed no impact on duration of delirium, mortality or institutionalization, but a decrease in severity of delirium and improvement in medium-term cognitive function were observed. The most commonly used interventions were temporal-spatial orientation, orientation to self and others, early mobilization and sleep hygiene. The four studies with pharmacological interventions found that rivastigmine reduced the duration of delirium, improved cognitive function and reduced caregiver burden; olanzapine and haloperidol decreased the severity of delirium; droperidol reduced length of hospitalization and improved delirium remission rate. CONCLUSION: Although the pharmacological approach has been used in the treatment of delirium among elderly, there have been few studies assessing its efficacy, involving a small number of patients. However, the improvements in delirium duration and severity suggest these drugs are effective in treating the condition. Once delirium has developed, non-pharmacological treatment seems less effective in controlling symptoms, and there is a lack of studies describing different non-pharmacological interventions.
  • Motor learning characterization in people with autism spectrum disorder: A systematic review Original Article

    Moraes, Íbis Ariana Peña de; Massetti, Thais; Crocetta, Tânia Brusque; Silva, Talita Dias da; Menezes, Lilian Del Ciello de; Monteiro, Carlos Bandeira de Mello; Magalhães, Fernando Henrique

    Resumo em Português:

    RESUMO O Transtorno do Espectro Autista (TEA) é uma desordem do desenvolvimento neurológico caracterizada principalmente por déficits na interação social, comunicação e aprendizagem de habilidades implícitas. OBJETIVO: Analisar os resultados da pesquisa sobre "aprendizagem motora" e suas formas de mensurar na "desordem autista". MÉTODOS: Uma pesquisa bibliográfica sistemática foi feita usando Medline/PubMed, Web of Science, BVS (biblioteca virtual de saúde) e PsycINFO. Incluímos artigos que mostraram as palavras-chave "autismo" e "aprendizagem motora". As variáveis consideradas foram os aspectos metodológicos; os resultados apresentados e a qualidade metodológica dos estudos. RESULTADOS: Um total de 42 artigos foram identificados; foram excluídos 33 artigos porque não atendiam aos critérios de inclusão. Os dados foram extraídos de nove estudos elegíveis e resumidos. CONCLUSÃO: Concluímos que, embora as pessoas com TEA tenham demonstrado dificuldades de desempenho em diferentes tarefas de aprendizagem motora de memória, a aquisição de habilidades ocorre nessa população; No entanto, essa aquisição de habilidades está relacionada a eventos heterogêneos, ocorrendo sem a consciência dos indivíduos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder primarily characterized by deficits in social interaction, communication and implicit skill learning. OBJECTIVE: To analyse the results of research on "motor learning" and the means used for measuring "autistic disorder". METHODS: A systematic literature search was done using Medline/PubMed, Web of Science, BVS (virtual health library), and PsycINFO. We included articles that contained the keywords "autism" and "motor learning". The variables considered were the methodological aspects; results presented, and the methodological quality of the studies. RESULTS: A total of 42 studies were identified; 33 articles were excluded because they did not meet the inclusion criteria. Data were extracted from nine eligible studies and summarized. CONCLUSION: We concluded that although individuals with ASD showed performance difficulties in different memory and motor learning tasks, acquisition of skills still takes place in this population; however, this skill acquisition is related to heterogeneous events, occurring without the awareness of the individual.
  • Mini-mental state exam for children (MMC) in children with hemiplegic cerebral palsy Original Article

    Moura, Ricardo; Andrade, Peterson Marco Oliveira; Fontes, Patrícia Lemos Bueno; Ferreira, Fernanda Oliveira; Salvador, Larissa de Souza; Carvalho, Maria Raquel Santos; Haase, Vitor Geraldi

    Resumo em Português:

    RESUMO Comprometimentos cognitivos são frequentes na Paralisia Cerebral (PC) e existe uma falta de instrumentos multiprofissionais para uma triagem. OBJETIVO: Investigar a viabilidade do uso do mini-exame do estado mental para crianças (MMC), uma adaptação do mini-exame do estado mental, como uma triagem para comprometimento cognitivo em crianças com PC. MÉTODOS: Nós avaliamos 397 crianças brasileiras, 310 com desenvolvimento típico e 87 com PC (hemiplégica e quadriplégica), com idades entre cinco e 16 anos. A associação entre MMC e a inteligência geral foi avaliada através das Matrizes Coloridas Progressivas de Raven. RESULTADOS: Os índices psicométricos para o MMC foram adequados. As análises ROC revelaram eficácia diagnóstica para todas as idades avaliadas. Os valores de corte são relatados. Dificuldades importantes na MMC foram observadas em crianças com PC, principalmente em crianças tetraplégicas. Além disso, MMC mostrou correlação moderada com o teste de inteligência e boa precisão na identificação das crianças com PC que possuem habilidades cognitivas prejudicadas. CONCLUSÃO: O MMC poderia ser útil como um instrumento de triagem multiprofissional para comprometimento cognitivo em crianças hemiplégicas. Os resultados de MMC em crianças tetraplégicas devem ser interpretados cuidadosamente. O diagnóstico deve ser confirmado por mais testes psicológicos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Cognitive impairment is frequent in cerebral palsy (CP) and there is a lack of multiprofessional screening instruments. OBJECTIVE: The aim of this study was to investigate the utility of the Mini-Mental State Examination for Children (MMC), an adapted version of the Mini-Mental State Examination, in screening for cognitive impairments in children with CP. METHODS: We assessed 397 Brazilian children, 310 with typical development and 87 with CP (hemiplegic and quadriplegic forms), aged 5-16 years. Association between the MMC and general intelligence was assessed by the Colored Progressive Matrices instrument. RESULTS: Psychometric indexes for the MMC were adequate. ROC analyses revealed effective diagnostic accuracy in all ages assessed. Cut-off values are reported. Major difficulties on the MMC were observed in children with CP, particularly individuals with the quadriplegic form. Moreover, the MMC showed moderate correlation with the intelligence test, and was reliable in discriminating, among clinical cases, those with poorer cognitive abilities. CONCLUSION: The MMC could be useful as a multiprofessional screening instrument for cognitive impairment in children with hemiplegic CP. Results of the MMC in quadriplegic CP children should be interpreted with caution. Diagnosis should be confirmed by further psychological testing.
  • High education accelerates cognitive decline in dementia: A brief report from the population-based NEDICES cohort Short Communication

    Contador, Israel; Bermejo-Pareja, Félix; Pablos, D. Lora; Villarejo, Alberto; Benito-León, Julián

    Resumo em Português:

    RESUMO A educação mais alta tem sido associada com um declínio cognitive mais rápido após o diagnóstico de doença de Alzheimer (DA), mas não está claro se estes achados podem ser extendidos a outros subtipos de demência. OBJETIVO: Nós investigamos se o nível educacional alcançado influencia as trajetórias cognitivas de adultos idosos com diferentes subtipos de demência. MÉTODOS: Todos os participantes foram selecionados do NEDICES, um estudo de coorte prospectivo de base populacional de idosos adultos espanhóis. Uma amostra total de 53 indivíduos com demência completaram o MEEM-37 nos momentos 1 e 2 (acompanhamento médio de 2.8± 0.5 anos) para avaliação do declínio cognitive. RESULTADOS: No seguimento, o MEEM-37 declinou 3.34±4.98 pontos em indivíduos de baixa escolaridade com demência versus 7.90±4.88 pontos entre os altamente escolarizados (tamanho do efeito (r)=0.32, p=0.02). CONCLUSÃO: O nível educacional influenciou as trajetórias cognitivas de pacientes com demência avaliados pelo MEEM-37.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT High education has been associated with faster cognitive decline after diagnosis of Alzheimer's disease (AD), but it is unclear whether these findings extend to other dementia subtypes. OBJECTIVE: We investigated whether educational attainment influences the cognitive trajectories of older adults with different dementia subtypes. METHODS: All participants were selected from NEDICES, a prospective population-based cohort study of Spanish older adults. A total sample of 53 individuals with dementia completed the MMSE-37 at Times 1 and 2 (mean follow-up=2.8±0.5 years) to assess cognitive decline. RESULTS: At follow-up, MMSE-37 scores had decreased by 3.34±4.98 points in low-educated individuals with dementia versus 7.90±4.88 points in high-educated subjects (effect size (r)=0.32, p=0.02). CONCLUSION: Educational level influenced the cognitive trajectories of patients with dementia assessed by the MMSE-37.
  • Francisco de Castro: Localizationism, intelligence and the frontal lobe History Note

    Oliveira, Pedro Sudbrack; Engelhardt, Eliasz; Gomes, Marleide da Mota

    Resumo em Português:

    RESUMO O presente artigo apresenta o legado pouco conhecido de Franciso de Castro, referente às ciências neurológicas. Seu ensaio "Centros Corticaes Psychogenicos", escrito em 1881 como uma forma de ser admitido como membro na Academia Imperial de Medicina, no Rio de Janeiro, é uma refinada excursão pela teoria das funções corticais localizadas, em destaque na Europa na segunda metade do século XIX.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article addresses the largely unknown legacy of Francisco de Castro regarding the neurological sciences. His essay "Psychogenic Cortical Centers", written in 1881 for his admission to the Imperial Academy of Medicine in Rio de Janeiro, is a refined appreciation of the theory of localized cortical functions that was in evidence in Europe in the second half of the nineteenth century.
  • Therapeutic effect of transcranial direct current stimulation on neuropsychological symptoms of an elderly patient: A case report Case Report

    Iannone, Aline; Brasil-Neto, Joaquim; Cruz, Antonio Pedro Mello; Satler, Corina; Allam, Nasser

    Resumo em Português:

    RESUMO Embora evidências crescentes apontem para os potenciais efeitos terapêuticos da estimulação transcraniana por corrente contínua (ETCC), ainda não há consenso sobre o protocolo mais adequado a ser usado em sintomas neurológicos e neuropsicológicos específicos. Este relato de caso avaliou os efeitos terapêuticos neuromoduladores de dois protocolos de 15 dias de ETCC em paciente idosa, com idade de 78 anos com comprometimento cognitivo leve, dor crônica e sintomas relacionados à depressão. Os resultados indicaram uma melhoria global significativa das funções cognitivas e executivas, bem como a redução tanto na depressão quanto nos sintomas da dor crônica. Isso destaca o potencial do ETCC como uma ferramenta clínica neuromoduladora segura e útil na reabilitação de pacientes idosos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Although growing evidence points to the potential therapeutic effects of transcranial Direct Current Stimulation (tDCS), there is still no consensus on the most appropriate protocol to be used in specific neurological and neuropsychological symptoms. This case report evaluated the neuromodulatory therapeutic effects of two 15-day courses of tDCS on an elderly female patient, aged 78 years with mild neurocognitive disorder, chronic pain and depression-related symptoms. Results indicated an overall significant improvement of cognitive and executive functions, as well as reduction in both depression and chronic pain symptoms. These results highlight the potential of tDCS as a safe and useful neuromodulatory clinical tool in the rehabilitation of elderly patients.
  • Disease awareness may increase risk of suicide in young onset dementia: A case report Case Report

    Baptista, Maria Alice Tourinho; Santos, Raquel Luiza; Kimura, Nathália; Lacerda, Isabel Barbeito; Dourado, Marcia Cristina Nascimento

    Resumo em Português:

    RESUMO Estudos relatam que pessoas com doença de Alzheimer (DA) de início precoce possuem maior consciência da doença comparadas com as de início tardio. Descrevemos o caso de um homem com DA de início precoce, que apresenta consciência da doença preservada, depressão e risco de suicídio associado ao desenvolvimento da demência. O funcionamento cognitivo, gravidade da doença, sintomas depressivos e a consciência da doença foram acessados através de instrumentos validados. A pessoa com DA de início precoce apresentou um nível de gravidade da doença moderado e um elevado grau de dependência para as atividades de vida diária. Houve reconhecimento dos problemas de memória e mudanças de rotina com presença de pessimismo intenso, baixa autoestima e ideação suicida. Esse caso indica a existência de questões específicas relacionadas à demência de início precoce e a importância clínica de identificar e tratar pacientes que possam estar conscientes de sua condição.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Studies report that people with young onset Alzheimer's disease (YOAD) have higher levels of disease awareness compared to those with late onset AD. We report a case of a man with YOAD who had preserved awareness of disease, depression and risk of suicide associated with the development of the dementia. Cognitive functioning, disease severity, depressive symptoms and awareness of disease were assessed using validated measures. The person with YOAD showed a moderate level of disease severity and high degree of dependence for activities of daily living. There was recognition of memory problems and routine changes with presence of intense pessimism, low self-esteem and suicidal ideation. This case points to the existence of specific issues related to young onset dementia and the clinical importance of identifying and treating patients who might be aware of their condition.
  • [RETRACTED ARTICLE]: Culture as a variable in neuroscience and clinical neuropsychology: A comprehensive review Retraction

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