Acessibilidade / Reportar erro
Motriz: Revista de Educação Física, Volume: 18, Número: 2, Publicado: 2012
  • Fatores geradores de estresse para atletas da categoria de base do futebol de campo Artigos Originais

    Santos, Priscilla Bertoldo dos; Coelho, Ricardo Weigert; Keller, Birgit; Stefanello, Joice Mara Facco

    Resumo em Português:

    O objetivo deste estudo foi verificar a intensidade e direcionalidade das situações geradoras de estresse para atletas da categoria de base de futebol de campo em diferentes estágios maturacionais. Participaram 18 atletas, do sexo masculino, com idade média de 16,6 (± 0,5) anos. Para a coleta de dados foi utilizado o Inventário dos Fatores de Stress no Futebol (ISF) e a avaliação do estágio maturacional através da idade esquelética. Os atletas foram divididos em dois grupos, maturação normal e precoce. Os resultados dos índices de direcionalidade e intensidade da percepção dos fatores geradores de estresse evidenciaram que não houve diferença significativa entre os grupos de diferentes níveis maturacionais. Entretanto, entre os fatores geradores de estresse, foi verificada diferença significativa entre os grupos para três fatores: "grande superioridade dos adversários"; "jogar com muito calor"; "pressão do técnico para vencer".

    Resumo em Inglês:

    The purpose of this study was to analyze the intensity and directionality of situations that cause stress in soccer players in a beginners' category at different maturation stages. The study included 18 male soccer players, mean age of 16.6 (± 0.5) years. We used the Stress Factors in Soccer Inventory (ISF) and further assessed the pubertal stage based on skeletal age. Players were separated in two groups, early and normal maturation age. The results of intensity and directionality index of perception of stress generating factors did not differ between the maturation groups. However, differences between the two groups appeared in three factors causing stress: "great superiority of their opponents," "play with a lot of heat"; "technical pressure to win".
  • Validação das propriedades psicométricas do RESTQ-Coach na versão brasileira Artigos Originais

    Costa, Varley Teoldo da; Gomes, Cristiano Mauro Assis; Andrade, André Gustavo Pereira de; Samulski, Dietmar Martin

    Resumo em Português:

    O objetivo do estudo foi determinar a validade da aplicação do The recovery,stress questionnaire for coaches (RESTQ-Coach) que, na versão brasileira, adotará o nome de Questionário de Estresse e Recuperação para Treinadores Esportivos (RESTQ-Coach-versão brasileira) como ferramenta de avaliação de treinadores esportivos no Brasil. Ainda, o segundo objetivo foi verificar a sua adequação ao modelo teórico proposto por Kallus e Kellmann (1993) através de análises fatoriais confirmatória (AFC) e exploratória (AFE). A amostra deste estudo foi composta por 424 treinadores com idade média de 37,06 (±9,20) anos, de onze modalidades esportivas, sendo cinco coletivas e seis individuais. Os resultados da AFC demonstraram que o modelo original do questionário proposto por Kallus e Kellmann (1993) é inadequado para esta amostragem. Através da AFE identificou-se que a melhor solução para a validação fatorial do instrumento é composta por seis fatores. Esta solução revelou valores de consistência interna geral de α = .85. Os valores dos indicadores de ajustamento do modelo brasileiro de seis fatores da AFE foram: χ² = 9.660,239 e gl = 2695, p=0,001; CFI= 0,96; TLI= 0,95; RMSEA 0,07, os quais expressam a sua qualidade. Conclui-se que a proposta de modelo Kallus e Kellmann (1993) não pode ser confirmada através da AFC nesta amostragem brasileira. E que a melhor solução fatorial para o RESTQ-Coach versão brasileira é composta por seis constructos.

    Resumo em Inglês:

    The purpose of this study was to validate a Brazilian version of the The Recovery, Stress Questionnaire for Coaches (RESTQ-Coach), herein named Questionário de Estresse e Recuperação para Treinadores Esportivos (RESTQ-Coach-versão brasileira). The RESTQ is an assessment tool for Brazilian sport coaches. Also, using Confirmatory Factor Analysis (CFA) and Exploratory Factor Analysis (EFA), the purpose of this study was to verify the adequacy of the theoretical model by Kallus e Kellmann (1993). A sample comprised of 424 coaches, average age of 37.06 (±9.20) years, was divided into eleven different sports modalities, consisting of five team sports and six individual sports. The results of the AFC shows that the original model of the questionnaire proposed by Kallus e Kellmann (1993) is inadequate for this sample, and that the AFE was identified as the best solution to a factorial validation of the instrument, which is composed of six factors. This solution disclosed general internal consistency values of α = .85. Values of the global adjustment indicators of the Brazilian model for six AFE factors were: χ² = 9.660,239 e gl = 2695, p=0,001; CFI= 0,96; TLI= 0,95; RMSEA 0,07, expressing their quality. We concluded that Kallus e Kellmann (1993) model was not corroborated by the AFC for this Brazilian sample. The best factorial solution to the RESTQ-Coach Brazilian version is composed by six constructs.
  • Dinâmicas sociais e estados de humor Artigos Originais

    Rebustini, Flávio; Machado, Afonso Antonio

    Resumo em Português:

    O objetivo do estudo foi avaliar as relações das dinâmicas sociais (família, amigos e escola; i.e., três fatores sociais) sobre os estados de humor. A pesquisa foi realizada com uma equipe feminina de voleibol (14/15 anos). Aplicou-se o teste POMS (Profile of Mood States) para mensurar os estados de humor. Foi utilizada uma escala de 1 (muito mal) a 5 (muito bem) para que as atletas avaliassem cada um dos três fatores. Os resultados apontaram correlações significativas entre as escalas e os estados de humor; e diferenças significativas entre os níveis de intensidade apontados na escala dos três fatores e os estados de humor. Os resultados indicam clara interferência das dinâmicas sociais sobre os estados de humor, portanto, as interferências sociais não podem ser descartadas na preparação do atleta.

    Resumo em Inglês:

    The aim of this study was to evaluate the impact of social dynamics (family, friends and school; i.e., three social factors) on mood states. The survey was conducted with a women's volleyball team (14/15 years). The POMS test (Profile of Mood States) was employed to measure the team's mood states. The athletes assessed the three factors by the use of a Likert scale ranging from 1 (very bad) to 5 (very good). Results showed significant correlations between scales and mood states, and significant differences between the intensity levels representing their moods for each of the three factors. The results show clear interference of social dynamics on the mood states. Therefore, social interference cannot be ignored during an athlete's training program.
  • Padrão de co-ativação dos músculos do tronco durante exercícios com haste oscilatória Artigos Originais

    Marques, Nise Ribeiro; Hallal, Camilla Zamfolini; Gonçalves, Mauro

    Resumo em Português:

    Este estudo objetivou comparar o padrão de co-ativação dos músculos do tronco durante exercícios com uma haste oscilatória. Participaram do estudo doze voluntárias, que realizaram três diferentes exercícios. A atividade eletromiográfica foi coletada dos músculos oblíquo interno (OI), oblíquo externo (OE), reto abdominal (RA), multifido (MU) e iliocostal lombar (IL). O sinal de eletromiografia (EMG) foi analisado no domínio do tempo (RMS) e foram calculadas as razões: ântero-posterior (A/P=RA+OE+OI/MU+IL), MU/IL e OE/OI. A oscilação bilateral da haste no plano frontal (exercício II) provocou maior valor da razão MU/IL que a oscilação unilateral da haste no plano sagital (exercício III). Já a oscilação bilateral da haste no plano frontal (exercício II) e a oscilação unilateral da haste no plano sagital (exercício III) geraram maior valor de OI/OE que a oscilação bilateral da haste no plano transverso (exercício I). Portanto, os exercícios II e III exigem maior ativação de músculos estabilizadores do tronco, sendo mais indicados para treinamentos que visem o maior recrutamento destes músculos nas atividades de vida diária.

    Resumo em Inglês:

    This study aimed to compare trunk muscle co-activation pattern during exercises using an oscillatory pole. Twelve volunteers participated in this study, in which they performed three different exercises. EMG activity of internal oblique (IO), external oblique (EO), rectus abdominis (RA), multifidus (MU) and iliocostalis lumborum (IL) was collected. The EMG signals were analyzed in time domain (RMS) and muscles activation ratios were computed as follow: anterior-posterior (A/P=RA+EO+IO/MU+IL), MU/IL and OE/OI. The bilateral oscillation of the pole in frontal plane (exercise II) promoted a higher value of MU/IL ratio than unilateral oscillation of the pole in sagital plane (exercise III). Also, the bilateral oscillation of the pole in frontal plane (exercise II) and the unilateral oscillation of the pole in sagital plane (exercise III) caused higher values of the IO/EO than bilateral oscillation of the pole in transversal plane (exercise I). Thus, the exercises II and III required higher activation of trunk stabilizer muscles, being more indicate for training, which aims higher recruitment of these muscles in daily activities.
  • Processo de formação de tenistas talentosos Artigos Originais

    Pacharoni, Rafael; Massa, Marcelo

    Resumo em Português:

    O objetivo do presente estudo foi obter informações a respeito do processo de formação de tenistas talentosos e os consequentes fatores que contribuíram para o alcance do profissionalismo. Para tanto, se utilizou uma amostra de cinco tenistas brasileiros profissionais, caracterizados por terem pontos na ATP (Associação dos Tenistas Profissionais). A pesquisa foi constituída através de um delineamento qualitativo, que utilizou como instrumento uma entrevista composta por três perguntas abertas, elaboradas para explorar o contexto de formação do talento. Para a análise dos resultados foi utilizado o "Discurso do Sujeito Coletivo". De acordo com os resultados, pode-se observar a importância que os professores tiveram no desenvolvimento destes tenistas talentosos, tanto na iniciação como no treinamento. No que se diz respeito ao planejamento dos treinos, o presente estudo demonstra a falta de profissionalismo nas fases iniciais do processo de formação, e a posterior preocupação apenas quando este atleta demonstra possuir algum potencial para seguir carreira profissional.

    Resumo em Inglês:

    The objective of this study was to obtain information about the formation process of talented players and the factors that contributed to their professionalism. We used a sample of five Brazilian professional tennis players, with significant scores earned at the ATP (Association of Tennis Professionals). The study was conducted using a qualitative research design, which used as an instrument interview consisting of three open-ended questions designed to explore the context of training talent in tennis. For the analysis of the results we used the "Collective Subject Discourse." According to the results, we observed the importance instructors have in developing these talented players during the early and the later training process. With regard to the planning of the training sessions, this study demonstrates the lack of professionalism in the early stages of the training process and the primary concern with the athlete's professional career potential.
  • A comunicação dos treinadores de futebol de equipes infanto-juvenis amadores e profissionais durante a competição Artigos Originais

    Santos, Fernando Jorge Lourenço dos; Sequeira, Pedro Jorge Richheimer Marta de; Rodrigues, José de Jesus Fernandes

    Resumo em Português:

    No futebol, a comunicação durante a competição é a forma que o treinador utiliza para transmitir informação com o objetivo de otimizar o rendimento dos jogadores. Pretendemos caracterizar e comparar os comportamentos de instrução dos treinadores de times de jogadores infanto-juvenis e adultos. Foram filmados dez treinadores (cinco de equipes infanto-juvenis e cinco de equipes de adultos) em dezenove jogos. O sistema de observação para recolha de dados relativos ao comportamento de instrução foi o SAIC. Os resultados obtidos demonstram a existência de diferenças entre os treinadores de equipes infanto-juvenis e de adultos no que diz respeito à instrução, à atenção e ao comportamento motor reativo.

    Resumo em Inglês:

    During soccer competitions, coaches communicate with the players to address information that should optimize performance of the players. Our purpose is to characterize and compare the coach behaviors during instruction to adults and scholastic teams. Ten coaches (five from scholastic soccer teams and five from adult teams) were videotaped during nineteen games. The observation system used for data collection of instruction behaviors was the SAIC. The results indicate the existence of differences between coaches from scholastic soccer teams and five from adult teams with regard to instruction, attention and reactive motor behavior.
  • Efeitos do posicionamento e quantidade de prática mental na aprendizagem do arremesso do dardo de salão Artigos Originais

    Gomes, Thábata Viviane Brandão; Ugrinowitsch, Herbert; Coelho, Robledo Rodrigues; Marinho, Nádia Fernanda Schmitt; Fonseca, Fabiano de Souza; Benda, Rodolfo Novellino

    Resumo em Português:

    A prática mental parece contribuir no processo de aprendizagem motora, mas ainda não estão claros os efeitos do posicionamento e da quantidade de prática mental em relação à prática física, sendo este o objetivo do presente estudo. Setenta e dois universitários de ambos os sexos e novatos na tarefa foram distribuídos em seis grupos de prática combinada (física e mental) para a aprendizagem do arremesso do dardo de salão. Na fase de aquisição, os sujeitos realizaram 50 tentativas de prática física e 18, 90 ou 180 tentativas de prática mental (conforme cada grupo) antes ou após a prática física. Dez minutos após a fase de aquisição foram realizados os testes de retenção e transferência. Não foi observada diferença significante entre os grupos nos testes. Os resultados indicaram que a quantidade e o posicionamento da prática mental não influenciaram a aprendizagem do arremesso do dardo de salão.

    Resumo em Inglês:

    Mental practice seems to contribute to the motor learning process but it is still not clear the effects of position and amount of mental practice in relation to physical practice, which was the aim of this study. Seventy two undergraduate students of both sexes and novice in the task were assigned in six groups of combined practice (physical and mental) for learning the dart saloon throwing. In acquisition phase, subjects performed 50 trials of physical practice and 18, 90 or 180 trials of mental practice (according to each experimental group) before or after physical practice. Ten minutes after acquisition phase it was performed retention and transfer tests. The results showed that amount and the position of mental practice did not influence dart saloon throwing learning.
  • O profissional em educação física no Brasil: desafios e perspectivas no mundo do trabalho Artigos Originais

    Nunes, Marcello Pereira; Votre, Sebastião Josué; Santos, Wagner dos

    Resumo em Português:

    Neste trabalho articulamos os desafios na formação do profissional bacharel em educação física, nos documentos oficiais e a sua intervenção no mundo do trabalho. Ampliamos as percepções e avaliamos a proposta de formação nos saberes e conhecimentos para esse campo de atuação; por fim levantamos desafios e perspectivas para formar o bacharel em educação física no Brasil. A análise de conteúdo dos documentos oficiais sobre a formação do bacharel oferece suporte para nossas proposições concernentes à formação desse profissional, tendo como referencial teórico estudos do campo da educação e artigos específicos da área. Com base nos resultados dessa análise, construímos uma matriz dos saberes estabelecidos nos documentos oficiais. Elaboramos um conjunto de propostas desafiadoras para a formação desse profissional, recontextualizada e articulada com os interesses das comunidades a que esse profissional se propõe servir.

    Resumo em Inglês:

    In this paper we discussed the challenges during training for the physical education profession, the official documents requirements, and the physical education insert in the marketplace. We expand our perceptions in the area, and evaluate the purpose of knowledge and expertise achieved in this field; finally, we predict challenges and perspectives to the bachelor's professional preparation in physical education in Brazil. The content analysis of official documents about the bachelor's education supports our propositions concerning the background in this profession, by introducing theoretical studies in the field of education and specific articles in the area. Based on the results of this analysis, we constructed a matrix of knowledge established from the official documents. We developed a set of challenging proposals for professional training, and adapted and articulated them based on varied communities's interests for which this professional is trained to serve.
  • Correlatos autonômicos do desempenho no Yo-Yo em árbitros de futebol

    Boullosa, Daniel A.; Nakamura, Fábio Yuzo; Perandini, Luiz Augusto; Leicht, Anthony Scott

    Resumo em Português:

    Nós testamos a hipótese de: que a modulação autonômica cardíaca (i.e. variabilidade da freqüência cardíaca, VFC) está associada com a retirada parassimpática durante a execução do Yo-Yo IR1; e que, portanto, a VFC poderia ser usada como uma ferramenta simples para a avaliação do desempenho físico específico. Nove árbitros sub-elite de futebol executaram o Yo-Yo IR1 até a exaustão com registro simultâneo da freqüência cardíaca e VFC para o cálculo da área sob a curva (ASC). Na mesma semana, mas com mínimo de 48 horas entre dias, obteve-se um registro noturno da FC dos participantes para a determinação da VFC basal. As análises de correlação demonstraram elevados coeficientes (r>0,83) entre o desempenho no Yo-Yo IR1, a ASC e a VFC basal. Estes resultados indicam que a VFC noturna e a ASC podem ser empregadas como ferramentas simples e válidas para o monitoramento do desempenho de árbitros de futebol.

    Resumo em Inglês:

    We tested the hypothesis that: basal cardiac autonomic modulation (i.e. heart rate variability, HRV) was associated with the parasympathetic withdrawal during, and overall Yo-Yo IR1 performance; and therefore HRV could be used as a simple tool for specific fitness assessment. Nine sub-elite soccer referees performed the Yo-Yo IR1 until exhaustion with simultaneous recording of heart rate with the autonomic response during exercise calculated as the area under the curve (AUC). In the same week but with at least 48 hrs between days, a night-time HR recording was obtained from participants for determination of basal HRV. Correlation analysis demonstrated strong (r>0.83) relationships among Yo-Yo IR1 performance, AUC and basal HRV. These results indicate that both nocturnal HRV and AUC can be utilised as simple and valid monitoring tools of soccer referees' fitness.
  • Comparação entre dois métodos objetivos e individuais de determinação da velocidade de corrida no limiar de lactato Artigos Originais

    Machado, Fabiana Andrade; Moraes, Solange Marta Franzói de; Peserico, Cecília Segabinazi; Mezzaroba, Paulo Victor; Higino, Wonder Passoni

    Resumo em Português:

    O objetivo deste estudo foi comparar as velocidades de corrida no limiar de lactato (vLL) determinadas pelos métodos objetivos e individuais Dmax (vLL Dmax) e log-log (vLLlog-log) sendo esperado uma relação entre eles melhor do que a relação deles com o método de concentração fixa de lactato sanguíneo em 3,5 mM (vLL3,5mM). Participaram deste estudo 17 corredoras recreacionais com experiência em provas de rua de 10 km (idade: 42,1 ± 6,7 anos; estatura: 1,63 ± 0,03 m; massa corporal 57,2 ± 4,9 kg) que realizaram um teste incremental em esteira ergométrica, com velocidade inicial de 7 km/h e incrementos de 1 km/h a cada três minutos. Amostras de sangue foram coletadas nas pausas de 30 segundos entre cada estágio. As vLL foram 10,3 ± 1,4 (vLLlog-log), 10,9 ± 0,8 (vLL Dmax) e 11,6 ± 1,2 km/h (vLL3,5mM) sendo a vLL3,5mM significantemente superior à vLLlog-log (P <0,001) e à vLL Dmax (P = 0,024). Apesar disso, a amplitude dos limites de concordância (±1,96 DP) entre as vLL foi semelhante, variando entre ±1,48 e ±1,77 km/h e a correlação entre a vLL3,5mM e as velocidades vLLlog-log (r = 0,70) e vLL Dmax (r = 0,78) foi maior que a correlação daquelas velocidades entre si (r = 0,65). Em suma, as velocidades vLLlog-log e vLL Dmax não apresentaram uma melhor relação entre si do que a relação delas com a vLL3,5mM.

    Resumo em Inglês:

    The aim of this study was to compare the running speed at lactate threshold (sLT) determined by the objective and individual methods Dmax (sLT Dmax) and log-log (sLTlog-log) being expected a better relationship between them than the relationship of them to the fixed lactate concentration method at 3.5 mM (sLT3.5mM). Seventeen amateur women runners, with experience of 10 km road races (age: 42.1 ± 6.7 year; height: 1.63 ± 0.03 m; body mass 57.2 ± 4.9 kg), participated in this study. They performed an incremental exercise test on a motorized treadmill, which the initial speed was 7 km/h, with increments of 1km/h every 3-min. Blood samples were collected between the stages, during a rest of 30-s. The sLT were 10.3 ± 1.4 (sLTlog-log), 10.9 ± 0.8 (sLT Dmax) and 11.6 ± 1.2 km/h (sLT3.5mM) being the sLT3.5mM significantly higher than sLTlog-log (P <0.001) and sLT Dmax (P = 0.024). Despite that, the limits of agreement range (±1.96 SD) among the sLT was similar, varying between ±1.48 and ±1.77 km/h and the correlation between sLT3.5mM and the speeds sLTlog-log (r = 0.70) and sLT Dmax (r = 0.78) was higher than the correlation between sLTlog-log and sLT Dmax (r = 0.65). In summary, the sLTlog-log and sLT Dmax speeds did not show a better relationship between themselves than the relationship of them to the sLT3.5mM.
  • Sensibilidade da Escala de Equilíbrio de Berg em indivíduos com osteoartrite Artigos Originais

    Souza, Ana Carolina da Silva; Santos, Gilmar Moraes

    Resumo em Português:

    Este estudo teve objetivo de analisar a sensibilidade e especificidade da Escala de Equilíbrio de Berg (EEB) em detectar o risco de queda em indivíduos com osteoartrite de joelho (OAJ). Verificar a associação entre a capacidade funcional, grau de OAJ, quadro álgico, índice de medo de cair e histórico de queda com o escore da EEB. Participaram 69 indivíduos com OAJ. Foram analisados os pontos de corte 45, 47, 49, 51 e 53 pontos da EEB, quanto à sensibilidade e especificidade do teste. Utilizou-se a escala analógica visual e os questionários WOMAC e Índice de preocupação em cair (FES-I). Os resultados evidenciaram diferença significativa (p=0,001) no escore da EEB entre os indivíduos com OAJ com e sem história de queda. A EEB apresentou correlação com Womac, FES-I, histórico de queda e grau de OAJ. A EEB não apresentou um ponto de corte ideal para indivíduos com OAJ. Contudo, a escala é sensível às diferenças individuais nesta população.

    Resumo em Inglês:

    The study has aim of analyze the sensitivity of the (BBS) to detect the risk of falling in individuals with knee osteoarthritis (KOA), and to investigate an association between functional capacity, KOA degree, pain, index of fear of falling, and history of falls with the BBS score. Method: Participants were 69 individuals with KOA. The BBS 45, 47, 49, 51 and 53 cut-off points were used to analyze sensitivity and specificity of the test. The WOMAC questionnaire, Falls Efficacy Scale International (FES-I) and visual analog scale were herein used. The results showed significant differences between the KOA groups with and without history of falls. The BBS showed a strong correlation between the Womac and the FES-I, and moderate correlation between history of falls and KOA degree. The BBS did not show an ideal cut-off point for individuals with KOA. However, the scale is sensitive to individual differences in this population.
  • Preferência e assimetria de torque na articulação do cotovelo

    Carpes, Felipe Pivetta; Geremia, Jeam Marcel; Karolczak, Ana Paula Barcellos; Diefenthaeler, Fernando; Vaz, Marco Aurélio

    Resumo em Português:

    O frequente recrutamento unilateral de membros superiores pode determinar assimetrias de desempenho em favor do lado preferido, resultando em adaptação funcional. Assimetrias no torque gerado pelos músculos do cotovelo entre o membro preferido e não-preferido foram avaliadas. Dezoito sujeitos realizaram contrações máximas de flexo-extensão do cotovelo em cinco ângulos articulares (0º, 30º, 60º, 90º, 120º) e cinco velocidades angulares (60, 120, 180, 240, 300º.s-1) em um dinamômetro isocinético. Torque flexor mais elevado em favor do lado preferido foi encontrado no ângulo de 90º (p<0,05), que também correspondeu ao ângulo de maior torque (p<0,05). O fato de o ângulo articular determinar assimetrias no torque (enquanto a velocidade angular não) sugere que o recrutamento preferencial dos flexores do cotovelo em um ângulo de 90º nas tarefas da vida diária que requerem força elevada é responsável pela assimetria. Adaptação funcional a estímulos frequentes nesse ângulo articular pode explicar esses resultados em sujeitos saudáveis.

    Resumo em Inglês:

    Extensively unilateral recruitment for daily activities may determine performance asymmetries in favor of the preferred side eliciting functional adaptation. Our study evaluated asymmetries in elbow torque output between preferred and non-preferred limbs. Eighteen subjects performed maximal elbow flexor and extensor isometric contractions at five different elbow joint angles (0º, 30º, 60º, 90º, 120º) and five different angular velocities (60, 120, 180, 240, 300º.s-1) on an isokinetic dynamometer. Higher flexor torque in favor of preferred arm was observed at 90º of flexion (p<0.05), which also corresponded to the highest torque produced (p<0.05). The fact that joint angle influenced torque asymmetries, whereas angular velocity did not, suggest that the observed asymmetry is likely related to preferential recruitment of elbow flexors at a 90º joint angle for daily tasks requiring high levels of force production. Muscle functional adaptation to frequent stimuli at this joint angle in healthy subjects may explain these results.
  • A educação do corpo para o "soldado integral", "forte de físico, culto de cérebro e grande de alma" Artigos Originais

    Simões, Renata Duarte; Goellner, Silvana Vilodre

    Resumo em Português:

    Este estudo reflete sobre o treinamento paramilitar realizado pela Milícia Integralista, unidade armada da Ação Integralista Brasileira (AIB), principal partido de extrema direita no Brasil da década de 1930, no sentido de formar o "soldado integral", "forte de físico, culto de cérebro e grande de alma". Analisa os números do jornal Monitor Integralista, periódico doutrinário e prescritivo do movimento, encontrado no Arquivo Público e Histórico do Município de Rio Claro, SP, e o jornal A Offensiva, que se encontra microfilmado na Biblioteca Nacional no Rio de Janeiro. Concluiu que o objetivo de Plínio Salgado, Chefe Nacional da AIB, era treinar verbalmente, por meio de discursos, de propaganda boca a boca e pelo voto, ou corporalmente, pela luta armada e corporal, os integralistas para torná-los aptos a defender as causas do movimento.

    Resumo em Inglês:

    This study examines the paramilitary training carried out by the Integralist Militia (Milícia Integralista), unit of the Brazilian Integralist Action (Ação Integralista Brasileira, AIB) of the extreme right wing political party in Brazil in the 1930s. The training was aimed to create the "integral soldier", a "physically strong, intelligent and soul superior" one. The study analyzes issues of the newspaper "Monitor Integralista", a prescriptive and dogmatic journal of the movement, found in the Public and History Archives of the city of Rio Claro, State of São Paulo, and in the "A Offensiva" newspaper, microfilmed an archived at the National Library of Rio de Janeiro. It concludes that Plínio Salgado's goal, the National Head of the AIB, was to train, by using verbal persuasion, speeches, word of mouth and by vote, by force and physical combat, the integralists to defend the causes of the movement.
  • Precisão e êxito em função do peso da bola em jogadores de 9 a 11 anos de idade

    Arias, José Luis

    Resumo em Português:

    O objetivo deste estudo foi analisar se crianças de 9 a 11 anos poderiam alcançar maior precisão e êxito no lance livre em função de diferentes pesos da bola no basquetebol. Participaram do presente estudo 54 crianças (idade: M=10.63, SD=0.55) de seis equipes de basquetebol. Os participantes jogaram quatro jogos com cada um das seguintes bolas: (a) bola regulamentar (485 g, 69-71 cm), (b) bola menos pesada (440 g, 69-71 cm), e (c) bola mais pesada (540 g, 69-71 cm). Os procedimentos seguidos foram: (a) definição das variáveis, (b) formação dos observadores e obtenção da confiabilidade, (c) controle das propriedades da bola e filmagem dos jogos, e (d) gravação dos dados de observação. Os resultados revelaram diferenças estatísticas significativas para precisão (χ²=1,76; df=2; p=0,05) e êxito do lance livre (χ²=5,69; df=2; p=0,048). A precisão e êxito do lance livre foram mais elevados com a bola de 440 g em comparação com a bola de 540 g.

    Resumo em Inglês:

    The goal of this study was to analyze whether 9-11 years old children can attain more free-throw accuracy and success by modifying the ball weight in basketball game. The participants were 54 children (age: mean=10.63, SD=0.55 years) from six basketball teams. The participants played four games with each of the following balls: (a) standard ball weight (485 g, 69-71 cm), (b) a lighter ball (440 g, 69-71 cm), and (c) a heavier ball (540 g, 69-71 cm). The procedures adopted in the study were: (a) defining the variables, (b) instructing the observers and obtaining reliability, (c) monitoring the properties of the ball and filming the games, and (d) recording the data from the observation. The results revealed statistically significant differences for free-throw accuracy (χ²=1.76, df=2, p=.050) and success (χ²=5.69, df=2, p=.048). Free-throw accuracy and success were higher with the 440-g ball than with the 540-g ball.
  • Efeito agudo dos exercícios de flexibilidade no desempenho de força máxima e resistência de força de membros inferiores e superiores Artigos Originais

    Paulo, Anderson Caetano; Ugrinowitsch, Carlos; Leite, Gerson dos Santos; Arsa, Gisela; Marchetti, Paulo Henrique; Tricoli, Valmor

    Resumo em Português:

    Este estudo verificou o efeito agudo dos exercícios de flexibilidade estática (EFlex) no desempenho de força máxima (FM) e de resistência de força (RF) em membros inferiores e superiores. Treze voluntários participaram do estudo e foram submetidos a testes de FM e RF (70% 1RM) nos exercícios supino e agachamento precedidos ou não de EFlex. O teste T pareado foi utilizado para comparação das médias nas duas condições. Os EFlex diminuíram a FM no agachamento (141,2±34,2 vs 132±34,9kg; p=0,007) e no supino (77,5±21,7 vs 71,7±17,7kg p=0,04). A RF no agachamento não sofreu efeito dos EFlex (16,2±5,7 vs 16,3±6,8 repetições p=0,48), porém, no supino a RF apresentou diminuição significante (11,7±4,8 vs 9,9±5,1 repetições; p=0,008). Portanto, os EFlex reduziram a FM nos membros inferiores e superiores e a RF somente nos membros superiores. Essa diferença na RF estaria relacionada ao volume de exercícios de flexibilidade pelo tamanho do grupo muscular.

    Resumo em Inglês:

    This study investigated the acute effect of static stretching exercises (SSE) on maximum strength (MS) and strength endurance (SE) performance in lower and upper limbs. Thirteen volunteers participated in the study and were submitted to MS and SE (70% 1RM) tests in the bench press and squat exercises with or without SSE. The paired T test showed that the SSE decreased MS in the squat (141.2±34.2 vs 132±34.9kg, p=0.007) and in the BP (77.5±21.7 vs 71.7±17.7kg p=0.04). Squat SE was not affected by SSE (16.2±5.7 vs 16.3±6.8 repetitions p=0.48). On the other hand, bench press SE decreased significantly after SSE (11.7±4.8 vs 9.9±5.1 repetitions p=0.008). Therefore, SSE impaired MS performance on upper and lower limbs but SE was affected only on upper limbs. This difference in SE may be related to the stretching exercises volume applied to the size of each muscle group.
  • Estudo da variabilidade das forças de reação do solo na aquisição do andar independente em bebês Artigos Originais

    Levada, Giovana; Costa, Paula Hentschel Lobo da

    Resumo em Português:

    Este estudo avaliou o comportamento das forças de reação do solo (FRS) nos primeiros meses do andar independente, a fim de identificar mudanças na capacidade infantil de propulsionar e equilibrar o corpo em condição dinâmica. Foram avaliadas no período de três meses dez crianças com idade de 13 meses na primeira avaliação. As crianças caminharam em uma passarela de cinco metros de comprimento com duas plataformas de força embutidas. Foram estudadas magnitudes máximas e mínimas das FRS e as respectivas variabilidades. As avaliações foram comparadas através do teste não-paramétrico ANOVA de Friedman (p<0,05) e a variabilidade calculada através do coeficiente de variação (CV). Não ocorreram diferenças significativas nas variáveis discretas, entretanto houve redução no CV. A experiência adquirida na marcha pelas crianças não foi suficiente para provocar mudanças nas variáveis biomecânicas estudadas. Porém, a redução gradual do coeficiente de variação para as forças verticais de reação sugere desenvolvimento em direção a um padrão de marcha mais maduro.

    Resumo em Inglês:

    This study aimed to describe ground reaction forces' profiles during toddler's gait at the first months of the acquisition phase of independent walking, in order to identify whether there are changes in the ability to propel and balance the body in this dynamic condition. Ten thirteen-month old toddlers volunteered to the study and were evaluated three times in a three-month interval. The toddlers walked over a 5 m long walkway with two force plates fixed at ground level. Vertical and horizontal peak reaction forces and variability coefficients were selected for analysis. To compare the results of the three evaluations ANOVA Friedman's tests were used at 5% level of significance. The walking experience achieved by the toddlers month after month was not sufficient to significantly change the biomechanical selected variables and statistically significant differences were not found for the selected variables along three months. However, a reduction in the variability coefficient for the vertical reaction forces suggests development towards an increasingly mature gait pattern.
  • Análise dos parâmetros cinemáticos determinantes do desempenho na prova de 200 m nado livre Artigos Originais

    Ferreira, Maria Inês; Silva, António José; Oliveira, Diogo Roberto de; Garrido, Nuno Domingos; Barbosa, Tiago; Marinho, Daniel Almeida; Reis, Victor Machado

    Resumo em Português:

    Os objetivos deste estudo foram: i) caracterizar o nado submáximo e máximo do ponto de vista cinemático; ii) verificar a influência das variáveis cinemáticas na prova máxima de 200 metros crawl. Nove nadadores de elite nacionais realizaram dois testes: um submáximo, descontínuo de intensidade progressiva; outro máximo, que consistiu em uma simulação de uma prova de 200 m crawl. Foram estudados os parâmetros cinemáticos gerais da mecânica da braçada, a duração de cada fase do ciclo gestual, a velocidade do centro de massa e a variação intracíclica da velocidade horizontal. Verificaram-se diferenças cinemáticas significativas da frequência gestual, velocidade de deslocamento do centro de massa, duração total do ciclo gestual, duração da ação subaquática propulsora e da velocidade do centro de massa na fase de recuperação entre os testes. Identificou-se associações significativas entre o teste máximo e algumas variáveis cinemáticas como a velocidade do centro de massa e índice de nado.

    Resumo em Inglês:

    The main aims of this study were i) to perform a kinematic characterization of sub and maximal swimming speed; ii) to investigate the associations between the kinematic profiles and the 200 m front crawl style. Nine national level male swimmers performed two speed tests: a submaximal discontinuous speed trial of progressive speed intensity, and a maximal one, simulating a 200 m front crawl style. The stroke general kinematic parameters, the phases duration of the stroke cycle, the velocity of the centre of mass and the intra cyclic variation of the horizontal velocity were herein studied. Significant kinematic differences in relation to stroke rate, horizontal velocity of the centre of mass, total cycle duration, absolute and relative duration of the propulsive sub aquatic action and the velocity of the centre of mass during the arms recovery were compared between the speed tests. Significant correlations between the performance in the maximal speed and some kinematic variables were observed.
  • Centro de excelência e ginástica artística feminina: a perspectiva dos técnicos brasileiros Artigos Originais

    Nunomura, Myrian; Oliveira, Mauricio Santos

    Resumo em Português:

    Durante o período de 2001-2008, a Confederação Brasileira de Ginástica implementou o sistema de seleção permanente concentrada no Centro de Treinamento (CT) de Curitiba. Através de um formato semelhante às escolas-internato esportivas da antiga União Soviética, as ginastas passaram a treinar juntas sob o comando de um renomado técnico estrangeiro. Este artigo visa apresentar e discutir o contexto deste CT e o sistema de seleção permanente da ginástica artística feminina (GAF) brasileira, a partir da opinião dos técnicos que desenvolvem a modalidade no país. Procedemos a um estudo de campo e entrevistamos 34 treinadores de 29 instituições. Dentre os aspectos positivos da seleção permanente, os sujeitos relacionaram principalmente a infraestrutura disponível às ginastas. Sobre os aspectos negativos, foram citados problemas relacionados ao rigor do treinamento, à polarização e a consequente monopolização das atletas, o que revela que, provavelmente, não houve uma adaptação do modelo soviético às características da GAF desenvolvida no Brasil.

    Resumo em Inglês:

    During the period of 2001 and 2008, the Brazilian Gymnastics Confederation implemented the gymnasts training boarding center system at the Curitiba Training Center (TC). Using the former Soviet Union model of sports boarding schools, the Brazilian gymnasts started to train together under the supervision of a technical team led by a renowned foreign coach. This article aims to discuss the context of the TC and the system of centralized preparation of the Brazilian women artistic gymnastics (WAG) showing the point of view of the coaches. We conducted a field survey and we interviewed 34 coaches of 29 sport institutions. Among the positive aspects, the coaches reported about the better infrastructure available to the gymnasts. The negative aspects refer to the problems regarding rigorous training, the polarization and the consequent monopolization of athletes showing lack of adaptation of the Soviet model to the WAG characteristics developed in Brazil.
  • Estudo histórico sobre a formação profissional na Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo (1980-1990) Artigos Originais

    Góis Junior, Edivaldo; Nista-Piccolo, Vilma Leni; Dias, Bruna Ribeiro; Teixeira, Sammia Smirna Freitas; Freita, Vaneska Carmona Tapia de; Souza, Camila Queiroz de

    Resumo em Português:

    Este estudo tem como objetivo analisar as influências dos debates sobre educação física dos anos 1980 no âmbito da Escola de Educação Física e Esporte (EEFE-USP); em específico, interessa analisar o contexto histórico das reformas curriculares dos anos 1990 nesta instituição. Na coleta e análise dos dados empíricos adotou-se uma abordagem qualitativa através de uma pesquisa histórica, utilizando-se do método de história oral apresentado por Paul Thompson (2002). O estudo revela a existência de divergências internas, as quais, após análise interpretativa, são percebidas como ainda presentes na USP. Percebe-se que os informantes têm visões diferentes sobre a formação profissional da escola, bem como conceitos divergentes sobre educação física e esporte.

    Resumo em Inglês:

    This study aims to examine the influences of debates that occurred during the 1980's in the physical education area at the School of Physical Education an Sport at University of São Paulo (EEFE-USP). In particular, we are interested in the historical context of the curricula reforms of the 1990's in that institution. To apply an historical perspective, we used a qualitative method of the oral history approach by Paul Thompson (2002). After the interpretive analysis, we perceived current intrinsic differences with respect to the study's subject at that university. Participants have different views about professional training , as well as divergent concepts about physical education and sport.
  • O planejamento do "Recreio nas Férias" na cidade Paulista de Americana Relatos De Experiência

    Almeida, Nayara Torre de; Silva, Débora Alice Machado da

    Resumo em Português:

    O presente artigo constitui um relato de experiência do processo de planejamento e implementação do projeto "Recreio nas Férias" em um dos núcleos do Programa Segundo Tempo, localizado no bairro Vila Jones na cidade Paulista de Americana. O Projeto "Recreio nas Férias" é uma iniciativa do Ministério do Esporte, implantada em 2009 com o objetivo de, no período de férias escolares, oferecer às crianças e adolescentes participantes do programa, opções de esporte e lazer (e.g., atividades lúdicas, esportivas, artísticas, culturais, sociais e turísticas) que "preencham o seu tempo livre de forma prazerosa e ao mesmo tempo construtiva" (BRASIL, 2010). Confrontando tais objetivos com os estudos mais atuais no campo do lazer é possível perceber que, no campo das políticas públicas, ainda permanece a visão histórica que tende a tratar o lazer como ocupação do tempo ocioso, principalmente quando se trata das propostas voltadas às classes populares. Isso fica evidente na preocupação explícita de "preencher o tempo livre", enfatizando seu caráter ocupacional. Nesse sentido, tecemos algumas aproximações com estudos de Silva (2003, 2008) e Marcellino (1995, 2001, 2008) compreendendo o lazer como uma das possibilidades de vivência do lúdico e construção da cidadania, ou seja, buscando responder a seguinte questão: pode o lazer assumir outro papel, senão este "ocupacional" historicamente observado nas políticas de esporte e lazer voltadas às classes populares?

    Resumo em Inglês:

    This study reports the planning and the implementation of the program "Recreio nas Férias" in one of the centers of the program "Second Half" ("Programa Segundo Tempo"), located in Vila Jones in the Brazilian city of Americana, State of São Paulo. The program "Leisure During the School Break" ("Recreio nas Férias") is a project of the Ministry of Sports, lounged in 2009. The aim was, during the school break, to provide children and adolescents with sports and leisure activities (games, sports, artistic, cultural, social and tourism activities) "to fill the free time during school break with pleasant constructive ways" (BRASIL, 2010). Paralleling these goals with the current thinking in the academic field of leisure, we observe that public policies still reinforces the notion that leisure is an occupation for "passing the time", mainly when designed for the working classes. This is evident with the explicit concern of "to fill the free time", emphasizing its occupational character. Therefore, we discuss this situation under Silva (2003, 2008) and Marcellino (1995, 2001, 2008) approach in which leisure is one of many possibilities of living playfully and constructing citizenship. We attempt to answer the question: can leisure fulfill another role than this "passing the time" notion typically found in sport and leisure government policies for the working classes?
Universidade Estadual Paulista Universidade Estadual Paulista, Av. 24-A, 1515, 13506-900 Rio Claro, SP/Brasil, Tel.: (55 19) 3526-4330 - Rio Claro - SP - Brazil
E-mail: motriz.rc@unesp.br