Acessibilidade / Reportar erro
Ordenar publicações por
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), Volume: 21, Publicado: 2019
  • MOBILIZANDO OS SABERES DOCENTES: RUMO À COMPREENSÃO DOS PROCESSOS BIOLÓGICOS EM UMA PERSPECTIVA SISTÊMICO-COMPLEXA Artigo

    Andrade-Monteiro, Angélica Suelle França de; Brayner-Lopes, Fernanda Muniz; Carneiro-LeãoI, Ana Maria dos Anjos

    Resumo em Português:

    RESUMO: Esta pesquisa emergiu do grupo de pesquisa de Formação de Professores, sob a perspectiva da Biologia sistêmico-complexa. O objetivo foi descrever a mobilização dos Saberes Docentes nos processos cognitivos durante o MoMuP-PE, valorizando a triangulação dos dados e a reelaboração conceitual numa perspectiva sistêmico-complexa. O material para análise emergiu da tese de Brayner-Lopes, cujo foco foi o Esquema Conceitual Individual e as entrevistas. Foi analisado o processo de mobilização dos Saberes Docentes no intuito de traçar um paralelo de desenvolvimento cognitivo durante todo o MoMuP-PE. Os resultados descritos reforçam a concepção da importância em desenvolver pesquisas de forma cooperativa, possibilitando a ampliação de propostas alinhadas com diferentes formas de perceber a Biologia e a prática docente.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: Esta investigación emergió del grupo de investigación de Formación de Profesores bajo la perspectiva de la Biología sistémico-compleja. El objetivo fue describir la movilización de los Conocimientos Docentes en los procesos cognitivos a lo largo del MoMuP-PE, valorando la triangulación de datos y la reelaboración conceptual en la perspectiva sistémico-compleja. El material para el análisis surgió de la tesis de Brayner-Lopes, el foco del análisis fueron el Esquema Conceptual Individual y las entrevistas. Se analizó el proceso de movilización de los Conocimientos Docentes con el fin de dibujar un paralelo de desarrollo cognitivo a lo largo del MoMuP-PE. Los resultados descriptos refuerzan la concepción de la importancia de llevar a cabo las investigaciones de manera cooperativa, permitiendo la expansión de propuestas con distintas maneras de percibir la Biología y la práctica docente.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This research emerged from the Teacher’s Training research group, under the biological systemic-complex perspective. The objective then was to describe the mobilization of Saberes Docentes during cognitive processes related to MoMuP-PE, enhancing the triangulation of data and conceptual reworking under a system-complex perspective. The material for analysis came from Brayner-Lopes thesis, whose focus was the individual-conceptual scheme and interviews. The process of Saberes Docentes mobilization was analysed in order to draw a parallel of cognitive development during MoMuP-PE. The described results reinforce the importance of developing a cooperative research, enabling the expansion of proposals aligned with different ways of perceiving Biology and teaching practice.
  • ASPECTOS SOCIAIS NA ESCOLHA PELA LICENCIATURA EM FÍSICA: UMA ANÁLISE EM UNIVERSIDADES DO RIO GRANDE DO SUL Artigo

    Silva, Luisa Mariana da; Barbosa, Rafael de Carvalho

    Resumo em Português:

    RESUMO: Este trabalho discute alguns aspectos sociais associados à escolha pela Licenciatura em Física em duas instituições de Ensino Superior: a Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e a Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Primeiramente são apresentados os resultados referentes à origem escolar dos concorrentes. Observou-se que a maior parte dos alunos realizou o Ensino Médio em escolas públicas. Posteriormente, foi analisada a origem familiar desses candidatos. Em relação à escolaridade, a maior parte é oriunda de famílias em que os pais possuem, em geral, o Ensino Médio completo. Em relação à origem econômica, é possível dizer que esses candidatos são oriundos de classes menos favorecidas. Nossos resultados sugerem um certo padrão no perfil dos que buscam o curso de Licenciatura em Física nas instituições estudadas.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: Este trabajo discute algunos aspectos sociales relacionados con la elección de la Licenciatura en Física en dos instituciones de Enseñanza Superior: la Universidad Federal de Santa Maria (UFSM) y la Universidad Federal de Rio Grande do Sul (UFRGS). Primeramente se presentan los resultados referentes al origen escolar de los competidores. Se observó que la mayor parte de los alumnos realizaron la Enseñanza Media en colegios públicos. Posteriormente se analizó el origen familiar de esos candidatos. En relación con la escolaridad, la mayor parte proviene de familias en que los padres concluyeron, en general, la Enseñanza Media. Con respecto al origen económico, es posible decir que esos candidatos provienen de clases menos privilegiadas. Nuestros resultados sugieren un cierto patrón en el perfil de los que buscan la carrera de Licenciatura en Física en las instituciones estudiadas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This paper discusses some social aspects associated to the choice of the Licentiate in physics in two higher education institutions: UFSM and UFRGS. First, the results concerning the places where the competitors studied before are presented. It is observed that most of the students studied in public schools during high school. After, the origin of the families of these candidates was analyzed. In relation to schooling, most of these candidates are from families that parents have, in general, high school degree. Regarding to economic issues, it can be said that these candidates come from less favoured social classes. Our results suggest a certain pattern in the profile of candidates who are pursuing the Licentiate degree in Physics in the institutions that we analyzed.
  • ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E CRIANÇA: ANÁLISE DE POTENCIALIDADES DE UMA BRINQUEDOTECA Artigo

    MARQUES, AMANDA CRISTINA TEAGNO LOPES; MARANDINO, MARTHA

    Resumo em Português:

    RESUMO: Este artigo analisa o potencial de uma brinquedoteca para a promoção da alfabetização científica (AC) de crianças. Para a produção de dados, realizou-se observação e registro de três áreas de uma brinquedoteca. A análise foi realizada com base na ferramenta teórico-metodológica de indicadores e atributos de alfabetização científica. Como principais referenciais teóricos destacam-se discussões sobre alfabetização científica como processo que ocorre dentro e fora da escola e implica a apropriação de elementos da cultura científica com vistas à participação social. A discussão sobre infância foi realizada com base nos aportes da Sociologia da Infância, e brincar/brinquedo foram conceituados especialmente a partir de Brougère. Conclui-se que a brinquedoteca, ao inserir em seu espaço, áreas e objetos que remetem a temas científicos, pode contribuir para o processo de AC de crianças, possibilitando a aproximação entre culturas infantis e elementos da cultura científica.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: Este artículo analiza el potencial de una ludoteca para la promoción de la alfabetización científica (AC) de niños. Para la elaboración de datos, se realizaron observación y registro de tres áreas de una ludoteca. El análisis se realizó basándose en la herramienta teórico-metodológica de indicadores y atributos de la alfabetización científica. Se destacan como las principales referencias teóricas las discusiones sobre alfabetización como proceso que ocurre dentro y fuera de la escuela e implica la apropiación de elementos de la cultura científica con el objetivo de la participación social. La discusión sobre la infancia se realizó con base en las contribuciones de la Sociología de la Infancia, y jugar/juguete se conceptuaron especialmente a partir de Brougère. Se concluye que la ludoteca, cuando incluye en su espacio áreas y objetos que se refieren a temas científicos, puede contribuir al proceso de AC de los niños y posibilitar el acercamiento de las culturas infantiles a elementos de la cultura científica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This article analyzes the potential of a toy library for promoting children’s scientific literacy (SL). Data was produced through observation and registration of three areas of a toy library. The analysis was based on the theoretical-methodological tool formed by indicators and attributes of scientific literacy. As the main theoretical references, the article highlights discussion about scientific literacy as a process that takes place inside and outside school and implicates appropriation of scientific culture elements to enable social participation. The discussion about childhood was made based on Sociology of Childhood approach, and play/ toy were conceptualized especially from Brougère. The article concludes that the toy library, with objects that refer to scientific themes, contributes to children’s SL process, allowing an approximation between childhood cultures and elements of scientific culture.
  • ANÁLISE DAS TÉCNICAS ARGUMENTATIVAS DA TEORIA DA ARGUMENTAÇÃO A PARTIR DA APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS EM UM CURSO DE FÉRIAS Artigo

    SOUSA, TAIZE BORGES; MALHEIRO, JOÃO MANOEL DA SILVA

    Resumo em Português:

    RESUMO: Objetivando analisar o contexto de um Curso de Férias (CF), cuja metodologia é uma adaptação da Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP), buscamos a partir de Perelman (1987) identificar técnicas argumentativas e características deste curso que possam favorecer sua construção. Para isso, nos embasamos em Perelman com o Tratado da Argumentação (TA) e nas pesquisas que analisam o CF na perspectiva da ABP. Os dados foram analisados de videogravações transcritas de seis licenciandos durante a socialização das atividades no CF. Os resultados evidenciam que as técnicas argumentativas descritas no TA podem ser identificadas no CF quando este apresenta características compatíveis com as noções de auditório, orador e com os âmbitos da argumentação propostas por Perelman. E que o frequente uso da técnica argumentativa de vínculo causal está associada às necessidades que os licenciandos têm em explicar e justificar os experimentos e as conclusões alcançadas ao longo das atividades do curso.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: Con el objetivo de analizar el contexto de un Curso de Vacaciones (CV), cuya metodología es una adaptación del Aprendizaje Basado en Problemas (ABP), buscamos, a partir de Perelman (1987), identificar las técnicas argumentativas y las características propias de este curso que puedan favorecer su construcción. Para ello, nos basamos en el Tratado de Argumentación (TA) de Perelman y en las investigaciones que analizan el CV desde la perspectiva del ABP. El análisis de datos surge a partir de las grabaciones transcritas de seis estudiantes de licenciatura durante la socialización de las actividades del CV. Los resultados evidencian que las técnicas argumentativas descritas en el TA pueden ser identificadas en el CV cuando éste presenta características compatibles con las nociones de auditorio y orador, y con los ámbitos de la argumentación propuestas por Perelman. Además, se evidencia que el frecuente uso de la técnica argumentativa de vínculo causal está asociado a las necesidades que los estudiantes de licenciatura tienen de explicar y justificar los experimentos y las conclusiones alcanzadas a lo largo de las actividades del curso.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: With the aim to analyze the context of a Vacation Course (VC), within its problem-based learning (PBL) methodology, we identified characteristics and applied argumentative techniques that positively influence its construction process. Based on the Argumentation Treaty (AT) of Perelman (1987) and studies on VC with a PBL perspective. Data were analyzed from the transcription of six video-recorded social interactive activities of the VC, conducted by licensed instructors. The results have shown that the argumentative techniques as described by the AT could be identified in the VC, especially when it presents compatible features with the notions of audience, orator and the scope of discussion proposed by Perelman. In addition, the frequent use of the argumentative techniques of causal relationships is related to the need that the licensed instructors have of explaining and justifying the experiments and the conclusions achieved during the VC activities.
  • ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM INVESTIGAÇÃO ESCOLAR SOBRE CIRCUITOS ELÉTRICOS SIMPLES Artigo

    FARIA, ALEXANDRE F.; VAZ, ARNALDO M.

    Resumo em Português:

    RESUMO: Buscam-se objetivos variados com as atividades desenvolvidas no laboratório escolar de Física. Entre as várias propostas para esse ambiente de aprendizagem estão aquelas que o concebem a partir de atividades investigativas, com diferentes níveis de abertura. Neste trabalho, apresentamos os resultados de uma investigação sobre o engajamento de estudantes do Ensino Médio durante o desenvolvimento de uma atividade investigativa semiaberta sobre circuitos elétricos simples. O objetivo do trabalho foi caracterizar o engajamento desses estudantes nessa atividade. O estudo foi conduzido numa escola pública brasileira, vinculada à Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, localizada na cidade de Belo Horizonte/MG (Brasil). A coleta de dados envolveu gravações de áudio e vídeo de grupos de três a quatro estudantes no laboratório de física da 1ª série do Ensino Médio. A análise dos dados baseou-se no conceito e nos indicadores de engajamento estabelecidos na literatura de pesquisa. Os resultados mostram que embora todos os grupos tenham demonstrado algum envolvimento com a atividade, nem todos os estudantes se engajaram na resolução das tarefas propostas. Entre os que se engajaram nas tarefas, percebe-se variação na qualidade desse envolvimento.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: Se buscan objetivos variados con las actividades desarrolladas en el laboratorio escolar de Física. Entre las varias propuestas para ese ambiente de aprendizaje se hallan aquellas que lo comprenden a partir de actividades investigativas, con distintos niveles de apertura. En este trabajo, presentamos los resultados de una investigación sobre el compromiso de estudiantes de Enseñanza Media a lo largo del desarrollo de una actividad investigativa semiabierta sobre circuitos eléctricos simples. El objetivo del trabajo fue caracterizar el compromiso de esos estudiantes con esa actividad. El estudio fue dirigido en una escuela pública brasileña, vinculada a la Red Federal de Educación Profesional, Científica y Tecnológica, y ubicada en la ciudad de Belo Horizonte/Minas Gerais (Brasil). La recopilación de datos ocurrió por medio de grabaciones de audio y videos de grupos de tres a cuatro estudiantes en el laboratorio de Física del 1º año de la Enseñanza Media. El análisis de datos se basó en el concepto y en los indicadores de compromiso establecidos en la bibliografía de investigación. Los resultados señalan que, aunque todos los grupos hayan demostrado cierta participación, no todos los estudiantes se comprometieron con la resolución de las tareas propuestas. Entre los que se comprometieron con las tareas, se percibe una variación en la calidad de ese compromiso.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: Laboratory in Physics teaching can serve many pedagogical objectives. One of the proposals to physics labs involves the use of investigative activities. In this paper, we present the results of a study about high school students’ engagement in an investigative activity about electrical circuits. The aim of this study was to characterize the engagement of these students in this activity. The research was conducted in a Brazilian federal high school located in Belo Horizonte/Minas Gerais. We recorded groups of three to four year students during physics lab lessons. The data analysis was based on the concept of engagement and its indicators established in research literature. The results reveal that all students exhibited involvement in the activity but not all engaged in tasks proposed in it. Among the students who engaged in tasks, we identified variations in the quality of their involvement.
  • CONFIGURAÇÕES TEÓRICAS DA PRODUÇÃO DOUTORAL BRASILEIRA SOBRE RECURSOS DIDÁTICOS NO ENSINO DE BIOLOGIA (1972-2014) Artigo

    FREITAS, LILLIANE MIRANDA; GHEDIN, EVANDRO

    Resumo em Português:

    RESUMO: Nesta pesquisa analisamos os fundamentos teóricos da produção doutoral brasileira sobre Recursos Didáticos no Ensino de Biologia (EB) (1972-2014). Para isso, realizamos: i) sistematização de 876 dissertações e teses em EB (2005-2014); ii) análise hermenêutica de 24 teses sobre o foco temático Recursos Didáticos em EB (1972 a 2014), para análise do quadro teórico. Foram identificados fundamentos teóricos relacionados às abordagens Construtivistas, Perspectivas Críticas, Teorias da Linguagem e Teoria da Transposição Didática. Consideramos que as pesquisas sobre Recursos Didáticos em EB no Brasil estão fundamentadas em um compêndio teórico particular, que não mais se ancora apenas em referências gerais da Educação, Psicologia ou Filosofia, mas leva em conta a realidade educacional brasileira e as especificidades dos conteúdos biológicos e científicos.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: En esta investigación analizamos los fundamentos teóricos de la producción doctoral brasileña sobre Recursos Didácticos en la Enseñanza de Biología (EB) (1972-2014). Para ello, realizamos: i) sistematización de 876 disertaciones y tesis en EB (2005-2014); ii) análisis hermenéutico de 24 tesis sobre el foco temático Recursos Didácticos en EB (1972 a 2014), para análisis del cuadro teórico. Se identificaron fundamentos teóricos relacionados con los enfoques Constructivistas, Perspectivas Críticas, Teorías del Lenguaje y Teoría de la Transposición Didáctica. Consideramos que las investigaciones sobre Recursos Didácticos en EB en Brasil se fundamentan en un compendio teórico particular, que ya no se basa sólo en referencias generales de la Educación, Psicología o Filosofía, sino que tiene en cuenta la realidad educativa brasileña y las especificidades de los contenidos biológicos y científicos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: In this research we analyze the theoretical foundations of Brazilian doctoral production on Didactic Resources in Teaching of Biology (TB) (1972-2014). For this, we performed: i) systematization of 876 dissertations and theses in TB (2005-2014); Ii) hermeneutical analysis of 24 theses on the thematic focus Didactic Resources in TB (1972 to 2014), to analyze the theoretical framework. Theoretical foundations related to Constructivist approaches, Critical Perspectives, Language Theories and Didactic Transposition Theory were identified. We consider that the research on Didactic Resources in EB in Brazil is based on a particular theoretical compendium, which is no longer anchored only in general references of Education, Psychology or Philosophy, but takes into account the Brazilian educational reality and the specificities of biological and scientific content.
  • DICUMBA: UMA PROPOSTA METODOLÓGICA DE ENSINO A PARTIR DA PESQUISA EM SALA DE AULA Artigo

    BEDIN, EVERTON; PINO, JOSÉ CLAUDIO DEL

    Resumo em Português:

    RESUMO: Compreendendo que, às vezes, a metodologia docente utilizada em sala de aula faz com que o processo de ensino-aprendizagem se desenvolva de forma não qualificada, arbitrária e linear, este artigo propõe a metodologia Dicumba; uma metodologia de pesquisa em que o estudante se torna construtor dos próprios saberes a partir da vivência, da curiosidade e do interesse. A metodologia foi desenvolvida em uma perspectiva de conhecimento modelado a partir da teia construtivista-colaborativa, possibilitando um planejamento de educação real e sistematizado, fundamentado na aprendizagem e no pleno desenvolvimento do sujeito. Esta constitui a figura do professor como um facilitador do processo de aprendizagem, instigando o aluno, por meio da emoção e da problematização, a se compor como responsável pela sua formação, construindo e reconstruindo conhecimentos através das descobertas.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: Por comprender que, a veces, la metodología docente utilizada en clase hace que el proceso de enseñanza-aprendizaje se desarrolle de forma no cualificada, arbitraria y lineal, este artículo propone la metodología Dicumba; una metodología de investigación en que el estudiante se vuelve constructor de los propios saberes a partir de la vivencia, de la curiosidad y del interés. La metodología se desarrolló desde una perspectiva de conocimiento modelado a partir de la red constructivista-colaborativa, lo que posibilitó un planeamiento de educación real y sistematizado, fundamentado en el aprendizaje y en el desarrollo pleno del sujeto. Esta constituye la figura del profesor como un facilitador del proceso de aprendizaje, lo que incita el alumno, por medio de la emoción y de la problematización, a responsabilizarse de su formación, construyendo y reconstruyendo conocimientos a través de los descubrimientos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: Understanding that, sometimes, a teaching methodology used in the classroom causes the processes of teaching-learning to develop in an unqualified, arbitrary and linear way, this article proposes the Dicumba methodology; a research methodology in which the student becomes a constructor of his own knowledge using the experience, curiosity and interest. The methodology was developed from a perspective of knowledge shaped from a constructivist-collaborative web, allowing real and systematized education planning, based on the learning and full development of the subject. The methodological proposal is a teacher figure as a facilitator of the learning process, prompting the student, through the emotion and questioning, to be composed as responsible for their training, constructing and reconstructing knowledge through discoveries.
  • A CONSTITUIÇÃO DE NORMAS E PRÁTICAS CULTURAIS NAS AULAS DE CIÊNCIAS: PROPOSIÇÃO E APLICAÇÃO DE UMA FERRAMENTA DE ANÁLISE Artigo

    Nascimento, Luciana de Abreu; Sasseron, Lúcia Helena

    Resumo em Português:

    RESUMO: Atualmente, defende-se que os objetivos do ensino de ciências abranjam a participação dos estudantes nas dimensões conceitual, social, epistêmica e material do trabalho científico. Nesse contexto, emergem estudos sobre como normas e práticas das comunidades científicas podem ser promovidas na escola, criando a necessidade de ferramentas que possibilitem esse processo de análise. Neste trabalho, apresentamos uma ferramenta sustentada em referências que compreendem a construção do conhecimento como uma prática social e que auxilia na identificação de operações de professores e estudantes que evidenciam como normas e práticas científicas são partilhadas em aula. Em um exemplo de aplicação da ferramenta, buscamos apontar suas possibilidades de uso e seu potencial para relacionar normas e práticas.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEM: Actualmente se defiende que los objetivos de la enseñanza de ciencias abarquen la participación de los estudiantes en las dimensiones conceptual, social, epistémica y material del trabajo científico. En ese contexto, emergen estudios acerca de cómo se pueden promover en la escuela normas y prácticas de las comunidades científicas, y se crea la necesidad de herramientas que posibiliten ese proceso de análisis. En este trabajo, presentamos una herramienta sostenida en referencias que comprenden la construcción del conocimiento como una práctica social y que auxilia en la identificación de operaciones de profesores y estudiantes que evidencian como normas y prácticas científicas son compartidas en clase. En un ejemplo de aplicación de la herramienta, buscamos apuntar sus posibilidades de uso y su potencial para relacionar normas con prácticas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: Currently, it is argued that the objectives of Science education should promote students’ participation in the conceptual, social, epistemic and material dimensions of scientific work. In this context, studies emerge about how norms and practices of scientific communities can be promoted in the school, creating the need for tools that enable this process of analysis. In this paper, we present a tool based on references that comprise the construction of knowledge as a social practice and that assists in the identification of operations of teachers and students that show how scientific norms and practices are shared in class. In an example of application of the tool, we seek to point out its possibilities of use and its potential to relate norms and practices.
  • A CONSTRUÇÃO DO PERFIL DE UM GRUPO PIBID/QUÍMICA A PARTIR DAS MEMÓRIAS COMO UM INSTRUMENTO DE COLETA DE DADOS Artigo

    BROIETTI, FABIELE CRISTIANE DIAS; STANZANI, ENIO DE LORENA; DESSIMONE, MARIANA LAISE

    Resumo em Português:

    RESUMO: O foco central desta investigação está em discutir as potencialidades e contribuições de um instrumento de coleta de dados denominado “memórias”, considerando sua capacidade de apoiar a construção de um esboço do perfil de um grupo PIBID. Os resultados apontam que o grupo se preocupa com uma formação fundamentada em referenciais teóricos da área, visando estabelecer um espaço de pesquisa que integre escola e universidade, além de incentivar a participação dos estudantes em eventos científicos. A utilização das memórias possibilitou também identificar a frequência de participação dos sujeitos nas discussões, a fim de realizar reconduções nas atividades. Destaca-se ainda a possibilidade de estender essas reflexões a outros grupos de estudo e pesquisa, com o propósito de expor potencialidades e limites do grupo.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: El foco central de esta investigación es discutir las potencialidades y las contribuciones de un instrumento de recopilación de datos denominado “memorias”, llevando en cuenta su capacidad de basar la construcción de un esbozo del perfil de un grupo PIBID. Los resultados indican que el grupo se preocupa por una formación fundamentada en marcos teóricos del área con objeto de establecer un espacio de investigación que integre escuela y universidad, además de incentivar la participación de los estudiantes en eventos científicos. La utilización de las memorias posibilitó aun identificar la frecuencia de la participación de los sujetos en las discusiones, a fin de realizar remodelaciones en las actividades. Se destaca incluso la posibilidad de extender esas reflexiones a otros grupos de estudio e investigación, con el propósito de exponer potencialidades y límites del grupo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: The main focus of this research is to discuss the potentialities and contributions of a data collection instrument called “memories”, considering its ability to support the construction of a profile outline of a PIBID group. The results show that the group is concerned with a reasoned training in theoretical frameworks of the area, in order to establish a research environment that integrates school and university, in addition to encouraging participation of students in scientific events. The use of “memories” allowed us to identify the frequency of participation of the subjects in order to realize reappointments in the activities. We also highlight the possibility of extending these reflections to other study and research groups, with the goal OF exposing potentialities and limits of the group.
  • SER PROFESSOR DE FÍSICA: REPRESENTAÇÕES SOCIAIS NA LICENCIATURA Artigo

    ORTIZ, ADRIANO JOSÉ; MAGALHÃES JÚNIOR, CARLOS ALBERTO DE OLIVEIRA

    Resumo em Português:

    RESUMO: Neste trabalho, investigamos as representações sociais de ingressantes e de concluintes de licenciatura em Física de duas instituições públicas do estado do Paraná sobre “ser professor de Física”. Os dados foram coletados com 54 licenciandos, por meio da técnica de evocação livre de palavras, que, na sequência, foram organizadas em grupos semânticos. Esses dados foram utilizados para a construção de quadros de quatro casas que possibilitaram identificar núcleo central e periferia das representações sociais. Entre os alunos dos primeiros anos, os elementos do núcleo se concentraram em uma perspectiva tradicionalista e positivista de ensino, apesar de haver a preocupação em desenvolver uma prática reflexiva. Tal resultado também permaneceu nos grupos de concluintes, indicando que a formação inicial não influenciou, de forma significativa, suas representações, que se aproximam mais ao senso comum do que aos conhecimentos científicos referentes à profissão docente.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: En este trabajo, investigamos las representaciones sociales de estudiantes ingresantes y de estudiantes que estaban concluyendo la licenciatura en Física en dos instituciones públicas del estado de Paraná acerca de “ser profesor de Física”. Los datos fueron recopilados con 54 estudiantes de licenciatura, por medio de la técnica de evocación libre de palabras, las cuales, enseguida, fueron organizadas en grupos semánticos. Esos datos se utilizaron con objeto de construir recuadros de cuatro casas que posibilitaron identificar el núcleo central y la periferia de las representaciones sociales. Entre los alumnos de los primeros años, los elementos del núcleo se concentraron en una perspectiva tradicionalista y positivista de la enseñanza, aunque hubiese la preocupación por desarrollar una práctica reflexiva. Ese resultado también se manifestó en los grupos de los que estaban concluyendo, lo que indica que la formación inicial no influyó, de manera significativa, en sus representaciones, las cuales se aproximan más al sentido común que a los conocimientos científicos referentes a la profesión docente.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: In this study we investigated the Social Representations (SR) about “being a Physics teacher” of freshman and graduating students of two public institutions in Paraná state. The data was collected among 54 graduates using free evocation of words and processes organized in semantic groups to build frames for four houses to make possible to identify the central nucleus and periphery of SR. In the freshman groups investigated the core elements focused on a tradicionalist and positivist teaching perspective despite the concern to develop a reflexive practice. That result remained among the graduating group indicating that inicial training did not significantly influenced their representations wich are closer to common sense than scientific knowledge concerning the teaching profession.
  • DESAFIOS E POTENCIALIDADES EM INTERVENÇÕES CURRICULARES NA PERSPECTIVA DA ABORDAGEM TEMÁTICA Artigo

    FERREIRA, MARINÊS VERÔNICA; MUENCHEN, CRISTIANE; AULER, DÉCIO

    Resumo em Português:

    RESUMO: O presente trabalho tem por objetivo identificar, analisar e socializar configurações curriculares, na área de Ciências da Natureza, estruturadas mediante a abordagem temática e, com isso, sinalizar possíveis encaminhamentos para constituição de currículos estruturados nesta perspectiva. Participaram da pesquisa treze professores do Ensino Médio de Escolas Estaduais de Santa Maria/RS. Da análise emergiram as categorias: Formação inicial de professores: dificuldades no desenvolvimento de intervenções curriculares na perspectiva de temas; Investigação Temática: limites apontados na definição do tema; Intervenções curriculares: dificuldades quanto à organização do tempo para planejamento na escola; Interdisciplinaridade: desafios a serem enfrentados; Engajamento: potencialidade destacada no desenvolvimento dos trabalhos e intervenções curriculares a partir da abordagem temática: aprendizagem como potencialidade destacada. Espera-se que este trabalho contribua na visibilidade às práticas de reorientação curricular que estão sendo desenvolvidas em ambientes escolares, favorecendo a reflexão docente com relação tanto às potencialidades como às alternativas de minimização das dificuldades vivenciadas pelas intervenções curriculares realizadas.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: El objetivo de este trabajo es identificar, analizar y socializar configuraciones curriculares, en el área de Ciencias de la Naturaleza, estructuradas mediante el planteamiento temático y, con ello, señalar posibles encaminamientos para la constitución de currículos estructurados en esta perspectiva. Participaron de la investigación trece profesores de la Enseñanza Media de Escuelas del estado de Santa Maria / RS. Del análisis surgieron las categorías: Formación inicial de profesores: dificultades en el desarrollo de intervenciones curriculares en la perspectiva de temas; Investigación Temática: límites señalados en la definición del tema; Intervenciones curriculares: dificultades en cuanto a la organización del tiempo para la planificación en la escuela; Interdisciplinariedad: desafíos a afrontar; Compromiso: potencialidad destacada en el desarrollo de los trabajos e intervenciones curriculares a partir del planteamiento temático: aprendizaje como potencialidad destacada. Se espera que este trabajo contribuya a la visibilidad de las prácticas de reorientación curricular que se están desarrollando en ambientes en los entornos escolares, favoreciendo la reflexión docente con relación tanto a las potencialidades como a las alternativas de minimización de las dificultades que experimentan las intervenciones curriculares realizadas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: The objective of this work is to identify, analyze and socialize curricular configurations, in the area of Natural Sciences, structured through the thematic approach with this to indicate possible referrals for the constitution of curricula structured in this perspective. Thirteen teachers from the State High School of Santa Maria / RS participated in the research. From the analysis emerged the categories: Initial teacher training: difficulties in the development of curricular interventions in the perspective of themes; Thematic Research: limits indicated in the definition of the theme; Curricular interventions: difficulties in organizing time for school planning; Interdisciplinarity: challenges to be faced; Engagement: outstanding potential in the development of the works and Curricular interventions from the thematic approach: learning as outstanding potential. It is hoped that this work will contribute to the visibility of the curricular reorientation practices being developed in school environments, favoring teacher reflection regarding both the potentialities and the alternatives to minimize the difficulties experienced by the curricular interventions carried out.
  • MAPEAMENTO DOS CLUBES DE CIÊNCIAS DA AMÉRICA LATINA E CONSTRUÇÃO DO SITE DA REDE INTERNACIONAL DE CLUBES DE CIÊNCIAS Artigo

    TOMIO, DANIELA; HERMANN, ANDIARA PAULA

    Resumo em Português:

    RESUMO: No Brasil e em outros países da América Latina existem coletivos que buscam com os Clubes de Ciências romper a forma tradicional de organização dos tempos e espaços destinados convencionalmente pelas escolas para o ensino de Ciências. Assim, objetivou-se investigar modos de organização de Clubes de Ciências a fim de mapear e compartilhar experiências desses contextos escolares. Para isso, foi realizada uma pesquisa na internet de Clubes de Ciências de escolas de países latino-americanos. Com o levantamento, elaborou-se um site, constituindo a Rede Internacional de Clubes de Ciências. Foi possível mapear Clubes de Ciências distribuídos em doze países e com as informações sistematizadas podem-se produzir conhecimentos que permitem aprender sobre estes contextos em sua diversidade de experiências.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: En Brasil y en otros países de Latinoamérica, existen colectivos que buscan, por medio de los Clubes de Ciencias, romper la forma tradicional de organización de los tiempos y los espacios destinados convencionalmente por las escuelas a la enseñanza de Ciencias. De ese modo, se pretendió investigar modos de organización de Clubes de Ciencias con objeto de mapear y compartir experiencias de esos contextos escolares. Para ello, se realizó una investigación en internet de Clubes de Ciencias de escuelas de países latinoamericanos. Con el levantamiento, se elaboró un sitio web, que se constituyó en la Red Internacional de Clubes de Ciencias. Fue posible mapear Clubes de Ciencias distribuidos en doce países, y con las informaciones sistematizadas, se pueden producir conocimientos que posibiliten aprender estos contextos en su diversidad de experiencias.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: In Brazil and especially in other Latin American countries, there are collective that have sought, with the Science Clubs, to break the traditional way of organizing time and space conventionally destined by schools to the Science teaching. With this objective in mind,the organization and functioning of Science Clubs were investigate in order to map and share innovative experiences in school contexts. For that, a research was conducted on the Internet of Science Clubs of schools in Latin American countries. With the survey, a website was created, constituting the International Network of Science Clubs. It was possible to map Clubs of Sciences distributed in twelve countries that have channels of diffusion and communication by the Internet. With systematized information, knowledge can be produced that allows learning about these contexts in their diversity of experiences.
  • REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE ESTUDANTES DE BIOLOGIA SOBRE AS FUTURAS ATIVIDADES PROFISSIONAIS Artigo

    KRÜTZMANN, FÁBIO LUIS; TOLENTINO NETO, LUIZ CALDEIRA BRANT DE

    Resumo em Português:

    RESUMO: O presente artigo investiga as Representações Sociais, teoria proposta por Serge Moscovici, de 190 estudantes de Ciências Biológicas da Universidade Federal de Santa Maria entre os anos de 2016 e 2018 sobre as futuras profissões: professor e biólogo. Por meio de questionários obtivemos informações sobre o perfil dos estudantes deste curso, assim como suas representações das atividades profissionais. Reunimos 332 palavras diferentes que ajudam a caracterizar a identidade profissional dos acadêmicos a partir dos termos indutores “professor é” e “biólogo é”. Ao serem questionados sobre biólogo as respostas orbitam em torno da palavra pesquisador, curioso, amor e importante. Enquanto as respostas para professor centraram-se em educador, ensinar e essencial. Os resultados encontrados contribuem com estudos de formação de professores/biólogos e com reformas e adaptações curriculares dos cursos de Ciências Biológicas.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: Este artículo investiga las Representaciones Sociales, teoría propuesta por Serge Moscovici, de 190 estudiantes de Ciencias Biológicas de la Universidad Federal de Santa María entre los años de 2016 y 2018 acerca de las futuras profesiones: profesor y biólogo. Por medio de cuestionarios, obtuvimos informaciones acerca del perfil de los estudiantes de esta carrera, así como sus representaciones de las actividades profesionales. Reunimos 332 palabras diferentes que ayudan a caracterizar la identidad profesional de los estudiantes a partir de términos inductores “profesor es” y “biólogo es”. Cuando fueron cuestionados sobre biólogos, las respuestas orbitaron alrededor de las palabras investigador, curioso, amor e importante, mientras las respuestas para profesor se centraron en educador, enseñar y esencial. Los resultados hallados contribuyen a los estudios de formación de profesores/biólogos y a reformas y adaptaciones curriculares de la carrera de Ciencias Biológicas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: The present article investigates the Social Representations, theory proposed by Serge Moscovici, of 190 students of Biological Sciences of the Universidade Federal de Santa Maria between the years of 2016 and 2018 of the future professions: teacher and biologist. Using questionnaires we got the profile of the students of this course, as well as their representations of the professional activities. We have collected 332 different words that help to characterize the academic identity of the students from the inductive terms “teacher is” and “biologist is”. When asked about the biologist the answers spin around the words ´researcher´, ´curious´, ´love´, and ´important´. While the answers about teacher focused on ´educator´, ´teach´ and ´essential´. The results we found contribute to studies of teacher/biologist training and curricular reforms and adaptations of the Biological Sciences courses.
  • A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR SOBRE A FLUTUAÇÃO PARA VIDA NO PLANETA: PELOS CAMINHOS DA CO-DOCÊNCIA Artigo

    SANTOS, ARMANDO GIL FERREIRA DOS; QUEIROZ, GLORIA REGINA PESSOA CAMPELLO; DOMINGOS, PATRÍCIA; CATARINO, GISELLE FAUR DE CASTRO

    Resumo em Português:

    RESUMO: A formação de professores tem sido discutida procurando destacar as suas exigências legais, as responsabilidades do futuro profissional docente no atual contexto escolar e como essa formação é oportunizada nas universidades e demais instituições de ensino superior. Apresentamos nesta investigação, na forma de um estudo de caso, os aspectos que potencializam a co-docência na formação de professores e as possibilidades para o desenvolvimento de práticas docentes na perspectiva interdisciplinar, trazendo um exemplo sobre a importância da flutuação para a vida no planeta. Para auxiliar a compreensão dos conceitos que permeiam essa investigação, buscamos dialogar com alguns autores, como: Shulman, Roth e Boyd, Pombo e Bakhtin. Os nossos sujeitos de pesquisa que viabilizaram a triangulação dos dados coletados são duas professoras formadoras, sendo uma delas de Física e a outra de Biologia e dezessete licenciandos dos cursos de Biologia, Física e Pedagogia, reunidos em uma disciplina eletiva. Utilizamos, como percurso metodológico, os recursos da videogravação das aulas em ação co-docente, junto aos licenciandos, tendo o laboratório LIEC de uma universidade pública do Rio de Janeiro como ambiente de formação inicial. A partir dos dados constituíram-se episódios que explicitam momentos de coaprendizagem entre os formadores e entre os discentes das diferentes áreas e que são analisados à luz das ideias de Bakhtin.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: Se viene discutiendo la formación de profesores buscando destacar las exigencias legales, las responsabilidades del futuro profesional docente en el actual contexto escolar y cómo se da oportunidad a esa formación en las universidades y demás instituciones de enseñanza superior. Presentamos en esta investigación, en forma de análisis de caso, los aspectos que potenciaron la co-docencia en la formación de profesores y las posibilidades para el desarrollo de prácticas docentes en la perspectiva interdisciplinaria, presentando un ejemplo acerca de la importancia de la fluctuación para la vida en el planeta. Para colaborar en la comprensión de los conceptos que permean esa investigación, buscamos dialogar con algunos autores, como Shulman, Roth y Boyd, Pombo y Bakhtin. Nuestros sujetos de investigación que hicieron viable la triangulación de los datos recolectados son dos profesoras formadoras, una de ellas de Física y la otra de Biología, y diecisiete estudiantes de las carreras de Biología, Física y Pedagogía, reunidos en una asignatura electiva. Utilizamos como itinerario metodológico los recursos de la videograbación de las clases en acción co-docente, junto con los estudiantes, y se usó el laboratorio LIEC de una universidad pública de Río de Janeiro como ambiente de formación inicial. A partir de los datos se constituyeron episodios que explicitan momentos de coaprendizaje entre los formadores y entre los discentes de las diferentes áreas y que son analizados desde las ideas de Bakhtin.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: The initial teaching education has been discussed in order to highlight their legal requirements, the future responsibilities of professional teacher in the current school context and how this education is offered at the universities and other similar institutions. We present in this research, in the form of a case study, the aspects that potentiate co-teaching in teacher initial education and the possibilities for the development of teaching practices in the interdisciplinary perspective, providing an example on the importance of fluctuation for life on the planet. To help the understanding of the concepts that permeate this research, we seek to dialogue with some authors, such as: Shulman, Roth and Boyd, Pombo and Bakhtin. Our research subjects, who enabled the triangulation of the data collected, are two university teachers, one of them in Physics and the other in Biology and seventeen graduates of the Biology, Physics and Pedagogy courses, gathered in an elective discipline. We used, as a methodological course, the video-recording resources of the classes in co-teaching action, together with the students, and the LIEC laboratory of a public university in Rio de Janeiro as an initial education environment. From the data, were constituted some episodes that explain moments of co-learning between the teachers with the students and among them, of the different areas, and analyzed in the light of the ideas of Bakhtin.
  • USINA: ARTICULAÇÕES ENTRE ENSINO, LITERATURA E INTERAÇÕES ENTRE CIÊNCIA, TECNOLOGIA E SOCIEDADE Artigo

    OLIVEIRA, DAIANE QUADROS DE; GONÇALVES, FÁBIO PERES

    Resumo em Português:

    RESUMO: Nesse artigo se apresenta a análise da obra literária Usina do autor brasileiro José Lins do Rego, a fim de identificar a sua potencialidade para abordagens de interações entre Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) no ensino de ciências da natureza. O livro foi submetido aos procedimentos da Análise Textual Discursiva (ATD). A análise foi organizada a partir de três categorias a priori e uma emergente: a visão salvacionista da ciência e da tecnologia e sua contradição; determinismo tecnológico; tecnocracia; e a relação entre cultura e tecnologia. Dentre os resultados podemos destacar que o livro Usina pode colaborar para: problematizar mitos relacionados ao desenvolvimento científico e tecnológico, de modo a favorecer o questionamento do otimismo e do pessimismo relacionado a ele; fomentar debates sobre a tomada de decisão no que concerne à tecnologia e seus impactos; e discutir como o desenvolvimento científico e tecnológico influencia as culturas.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: En este artículo se presenta el análisis de la obra literaria Usina, del escritor brasileño José Lins do Rego, a fin de identificar su potencialidad para abordar las interacciones entre Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS) en la enseñanza de las ciencias de la naturaleza. Se examinó el libro de acuerdo con los procedimientos de Análisis Textual Discursivo (ATD). El análisis se organizó a partir de tres categorías a priori y una emergente: la visión salvacionista de la ciencia y la tecnología y su contradicción; el determinismo tecnológico; la tecnocracia; y la relación entre cultura y tecnología. Entre los resultados podemos destacar el hecho de que el libro Usina puede ser útil para: problematizar los mitos relacionados con el desarrollo científico y tecnológico, de manera que se favorezca el cuestionamiento del optimismo y del pesimismo relacionado con dicho tema; fomentar debates sobre la toma de decisiones concernientes a la tecnología y sus impactos; y discutir el modo como el desarrollo científico y tecnológico repercute en las culturas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This paper presents an analysis of the literary work Usina by the Brazilian author José Lins do Rego. This analysis aims to identify this book’s potentiality for approaches of interactions among Science, Technology and Society (STS) in the teaching of natural sciences. The book was submitted to a Discursive Textual Analysis (DTA) procedure. The analysis was organized from three categories raised a priori and one emergent: The salvationist vision of science and technology and its contradiction; technological determinism; technocracy, and the relation between culture and technology. Among the results we highlight that the book Usina can collaborate to: problematize myths related to scientific and technological development, favouring the questioning between optimism and pessimism related to it; promote debates about the decision making concerning technology and its impacts; discuss how scientific and technological development influence cultures.
  • A EXPERIÊNCIA DE ADOLESCENTES AO VISITAR UM MUSEU DE CIÊNCIA: UM ESTUDO NO MUSEU DA VIDA Artigo

    Massarani, Luisa; Reznik, Gabriela; Rocha, Jessica Norberto; Falla, Sigrid; Rowe, Shawn; Martins, Alanna Dahan; Amorim, Luis Henrique

    Resumo em Português:

    RESUMO: Neste estudo exploratório, de caráter qualitativo, objetivamos compreender a experiência de adolescentes em museus de ciência em visita fora do contexto escolar. Em particular, apresentamos a análise da visita de cinco grupos, entre 14 e 17 anos, de escolas públicas, à exposição “Passado e Presente - ciência, saúde e vida pública”, localizada no Castelo Mourisco do Museu da Vida, da Fundação Oswaldo Cruz, no Rio de Janeiro. Os resultados indicam que, durante as visitas, esse público interagiu intensamente nas relações entre três elementos fundamentais no modelo teórico adotado: os módulos expositivos, os próprios visitantes e os mediadores. Esse dado, associado à análise de trechos específicos das visitas, sugere que, quando os adolescentes vão ao museu, eles podem vivenciar diversas experiências que permitem tornar esse espaço de aprendizagem não formal interessante, excitante e motivador, e, consequentemente, oferecer oportunidades de aprendizagem por livre escolha e de discussão sobre a ciência e temáticas que a tangenciam.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: En este estudio exploratorio, de carácter cualitativo, tenemos el objetivo de comprender la experiencia de adolescentes en museos de ciencias en visita fuera del contexto escolar. En particular, presentamos el análisis de la visita de cinco grupos, entre 14 y 17 años, de escuelas públicas, a la exposición “Pasado y Presente - ciencias, salud y vida pública”, ubicada en el Castelo Mourisco do Museu da Vida, de la Fundación Oswaldo Cruz, en el Río de Janeiro. Los resultados indican que, durante las visitas, ese público interactuó intensamente en las relaciones entre tres elementos fundamentales en el modelo teórico adoptado: los módulos expositivos, los propios visitantes y los mediadores. Ese dado, asociado al análisis de trechos específicos de las visitas, sugiere que, cuando los adolescentes van al museo, ellos pueden probar diversas experiencias que permiten convertir ese espacio de aprendizaje no formal en un espacio interesante, excitante y motivador, y, consecuentemente, ofrecer oportunidades de aprendizaje por libre elección y de discusión acerca de la ciencia y temáticas que la atraviesan.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: In this exploratory and qualitative study, our aim is to understand the teenagers’ experience in science museums in a visit out of the school context. In particular, we present the analysis of the visit of five groups, aged between 14 and 17 years, who study in public schools, to the exhibition “Past and Present - science, health and public life”, located in the Castelo Mourisco do Museu da Vida, from Fundação Oswaldo Cruz, in Rio de Janeiro. The results showed that, throughout the visit, this specific public had interacted deeply with the three fundamental actors listed in the theoretical model we adopted: the exhibition, the visitors themselves and the museum explainers. This data, associated with qualitative analysis of specific sections of the group visits, indicates that, when teenagers go to a museum, they can experience situations that make this informal learning setting interesting, exciting and motivating, and consequently, it can offer opportunities of free choice learning and of discussion about the science and related issues.
  • A ICONOGRAFIA LINEAR DA EVOLUÇÃO NA PERSPECTIVA DE DOCENTES QUE ATUAM NA EDUCAÇÃO BÁSICA Artigo

    SANTOS, PATRÍCIA DA SILVA; PUGLIESE, ADRIANA; SANTOS, CHARLES MORPHY D.

    Resumo em Português:

    RESUMO: A marcha dos hominídeos tem influenciado fortemente a percepção das pessoas sobre a teoria evolutiva. Nesse artigo, analisamos se tal representação da evolução afeta a percepção dos educadores sobre Biologia e Ensino de Ciências. Através de uma pesquisa qualitativa, com a participação de professores de uma escola da periferia de São Paulo, notamos a falta de conhecimento aprofundado sobre a teoria evolutiva, suas representações iconográficas e a importância do conceito evolutivo de ancestralidade comum. Analisando as respostas de professores das Ciências Naturais e de outras áreas, percebe-se que uma abordagem interdisciplinar pouco se faz presente, afastando os educadores de um entendimento mais amplo sobre o contexto histórico das teorias científicas. A marcha do progresso parece ajudar a perpetuar a ideia da inexorabilidade do “progresso biológico”, com o homem branco como estágio superior da evolução. Grande parte dos docentes parece basear sua percepção sobre ciência em noções de senso comum.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: La marcha de los homínidos ha influido fuertemente en la percepción de las personas acerca de la teoría evolutiva. En ese artículo, analizamos si esa representación de la evolución afecta la percepción de los educadores acerca de la Biología y Enseñanza de Ciencias. Por medio de investigación cualitativa, con la participación de profesores de una escuela de la periferia de San Pablo, observamos la falta de conocimiento profundizado acerca de la teoría evolutiva, sus representaciones iconográficas y la importancia del concepto evolutivo de ancestralidad común. Cuando se analizan las respuestas de profesores de las Ciencias Naturales y de otras áreas, se nota que un enfoque interdisciplinario está poco presente, alejando los educadores de un entendimiento más amplio acerca del contexto histórico de las teorías científicas. La marcha del progreso parece ayudar a mantener la idea de la inexorabilidad del “progreso biológico”, con el hombre blanco como etapa superior de la evolución. Gran parte de los docentes parecen basar su percepción acerca de la ciencia en nociones de sentido común.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: The march of hominids has strongly influenced educators’ perception about the evolutionary theory. In the present study, we analyze if this representation of evolution affects educators’ perception on science and science teaching. We performed a qualitative research with the participation of teachers from a school of the suburbs of São Paulo, we noted a lack of deep understanding of the theory of evolution, its iconographic representations and the importance of the evolutionary concept of common ancestry. Analyzing the answers of teachers of Natural Sciences and those of other areas, it is perceived that an interdisciplinary approach is little present, distancing educators from a broader understanding of the historical context of scientific theories. The march of progress seems to help perpetuating the idea of the inexorability of “biological progress”, with the white man as the highest evolutionary stage. A great part of teachers based their perception of science in superficial and common sense notions.
  • LEITURA, LINGUAGEM E SABER: REFLEXÕES A PARTIR DA ANÁLISE DISCURSIVA DE DOIS TEXTOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS Artigo

    MACHADO, IARA MARES; GIRALDI, PATRICIA MONTANARI

    Resumo em Português:

    RESUMO: Neste trabalho apresentamos alguns sentidos sobre leitura e linguagem e analisamos discursivamente dois textos que falam sobre peixes, a partir de diferentes saberes e contextos sociais e históricos. O objetivo foi apontar contribuições da análise discursiva e do trabalho com diferentes saberes para a educação em ciências. O primeiro texto analisado é uma narrativa Kamayurá escrita por Leonardo Boff e o segundo é uma estória de Rachel Carson traduzida por Antônio Salatino. Ambos foram analisados a partir da análise de discurso, com contribuições de estudos sociais da ciência e tecnologia, estudos antropológicos e sobre (de)colonialidade na educação em ciências. Concluímos que a leitura discursiva pode potencializar as discussões sobre circulação e legitimação de saberes na sociedade e que a ambivalência da linguagem e as condições de produção dos textos podem contribuir nos questionamentos sobre determinismo e colonialidade do saber nas ciências e na educação.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: En este trabajo presentamos algunos sentidos acerca de la lectura y del lenguaje y analizamos desde el punto de vista discursivo dos textos que hablan de peces, a partir de diferentes saberes y contextos sociales e históricos. El objetivo fue apuntar contribuciones del análisis discursivo y del trabajo con distintos saberes a la educación en ciencias. El primer texto que se analizó es una narrativa Kamayurá escrita por Leonardo Boff y el segundo es una historia de Rachel Carson traducida por Antônio Salatino. Se analizaron los dos textos desde el análisis del discurso, con contribuciones de estudios sociales de la ciencia y tecnología, estudios antropológicos y acerca de la (de)colonialidad en educación en ciencias. Concluimos que la lectura discursiva puede potenciar las discusiones acerca de circulación y legitimación de saberes en la sociedad y que la ambivalencia del lenguaje y las condiciones de producción de los textos pueden contribuir a los cuestionamientos acerca del determinismo y colonialidad del saber en las ciencias y en la educación.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: Herein, we present some meanings about reading and language, and analyse two texts about fishes considering different social and historical contexts. The goal is to point out some contributions and reflections for science education. The first analysed text is a Kamayurá narrative written by Leonardo Boff, and the second is a Rachel Carson story translated by Antonio Salatino. Both texts were analysed under the discourse analysis with some contributions from social studies of science and technology and other references. We conclude that the discursive reading can enhance the discussions about knowledge circulation and legitimation in society; and that the ambivalence of language and the contextualization of texts can contribute to the questioning of determinism and coloniality on sciences and on education.
  • A PERCEPÇÃO DA MATEMÁTICA EM LIVROS DIDÁTICOS DE QUÍMICA Artigo

    SILVA, KARINA ALESSANDRA PESSOA DA; ALMEIDA, LOURDES MARIA WERLE de

    Resumo em Português:

    RESUMO: Neste artigo dirigimos nossa atenção para a percepção da Matemática em livros didáticos de Química por professores, estudantes de pós-graduação em Educação Matemática. Nosso aporte teórico é a Semiótica Peirceana, mais especificamente a teoria da percepção, e a abordagem interdisciplinar entendida como possibilidade de integrar, articular e trabalhar em conjunto as diferentes disciplinas. Por meio de uma análise qualitativa e de cunho interpretativo dos signos produzidos por quatro grupos de professores com relação à presença da Matemática no conteúdo Propriedades Coligativas nos livros, evidenciamos que estes percebem possibilidades para abordagens interdisciplinares entre Matemática e Química uma vez que a apresentação de objetos da química requer signos matemáticos como, por exemplo, gráficos e tabelas. Na percepção dos professores-estudantes, os livros didáticos parecem viabilizar abordagens interdisciplinares a partir de situações-problema propostas, atividades experimentais e na dedução de fórmulas. Todavia estas abordagens requerem um empenho dos professores de ambas as disciplinas.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: En este artículo enfocamos nuestra atención en la percepción de las matemáticas en los libros de texto de química por parte de maestros, estudiantes de posgrado en Educación Matemática. Nuestro soporte teórico es la Semiótica de Peirce, más específicamente la teoría de la percepción, y el enfoque interdisciplinario comprendido como una posibilidad para integrar, articular y trabajar juntas las diferentes asignaturas. Por medio de un análisis cualitativo e de carácter interpretativo de los signos producidos por cuatro grupos de maestros con respecto a la presencia de las Matemáticas en el contenido de Propiedades Coligativas en los libros, mostramos que perciben posibilidades de enfoques interdisciplinarios entre Matemáticas y Química, ya que la presentación de los objetos de química requiere signos matemáticos, como gráficos y tablas. En la percepción de los estudiantes docentes, los libros de texto parecen permitir enfoques interdisciplinarios basados en situaciones problemáticas propuestas, actividades experimentales y deducción de fórmulas. Sin embargo, estos enfoques requieren el compromiso de los docentes de ambas materias.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: In this paper we focus our attention on the perception of mathematics in chemistry textbooks by teachers, graduate students in Mathematics Education. Our theoretical support is the Peircean Semiotics, more specifically the theory of perception, and the interdisciplinary approach understood as a possibility to integrate, articulate and work together the different disciplines. Through a qualitative and interpretative analysis of the signs produced by four groups of teachers regarding the presence of Mathematics in the Colligative Properties content in the books, we show that they perceive possibilities for interdisciplinary approaches between Mathematics and Chemistry since the presentation of objects of chemistry requires mathematical signs such as graphics and tables. In the perception of student-teachers, textbooks seem to enable interdisciplinary approaches based on proposed problem situations, experimental activities and deduction of formulas. However, these approaches require a commitment from teachers on both subjects.
  • DES/FIANDO DIÁLOGOS SOBRE O CONCEITO DE CADEIA ALIMENTAR EM UMA AULA DE CIÊNCIAS NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENAL Artigo

    Almeida, Sheila Alves de; Lima, Guilherme da Silva; Pereira, Bárbara Luiza Alves

    Resumo em Português:

    RESUMO: Este trabalho analisa as estratégias utilizadas por uma professora no ensino do conceito de cadeia alimentar e os sentidos e significados produzidos pelas crianças em uma aula de Ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Com base em estudos sobre a linguagem, foram analisados dois eventos distintos realizados nessa aula que contemplam as interações verbais sobre o conceito de cadeia alimentar. Em um primeiro momento observou-se a apresentação do conceito de cadeia alimentar pela professora e como as crianças produzem sentidos às palavras durante o processo de compreensão do conceito. No segundo, identificaram-se a apresentação de outros conceitos relacionados à temática da aula e as dificuldades que a compreensão do modelo de cadeia alimentar traz consigo. Assim, partindo de pressupostos bakhtinianos e da perspectiva histórico-cultural, a questão fundamental presente neste artigo é a discussão da natureza dialógica do processo de compreensão do conceito de cadeia alimentar.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: Este trabajo analiza las estrategias que utilizó una profesora para enseñar el concepto de cadena alimentaria y los sentidos y significados que produjeron los niños en una clase de Ciencias en los primeros años de la Educación Básica. Basándose en estudios acerca del lenguaje, se analizaron dos eventos distintos realizados en esa clase que contemplan las interacciones verbales acerca del concepto de cadena alimentaria. En un primer momento se observó la presentación del concepto de cadena alimentaria por la profesora y cómo los niños producen sentidos para las palabras durante el proceso de compresión del concepto. En el segundo se identificaron la presentación de otros conceptos relacionados con la temática de la clase y las dificultades que la comprensión del modelo de cadena alimentaria implica. Así, partiéndose de presupuestos bajtinianos y de la perspectiva histórico-cultural, la cuestión fundamental presente es este artículo es la discusión de la naturaleza dialógica del proceso de comprensión del concepto de cadena alimentaria.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This work analyzes the strategies used to teach the concept of the food chain and the production of sense and meanings by children in a science class in the early years of elementary school. Based on studies on language, we analyzed two distinct events that contemplate the verbal interactions about the concept of the food chain in a classroom. First, we highlight the presentation of the concept of the food chain by the teacher and how children produce meanings to words during the process of understanding. In the second event, we identified the presentation of other concepts related to the theme of the class and the difficulties that the understanding of the food chain model entails. Thus, starting from bakhtinian presuppositions and from historical-cultural theory, the fundamental question presented in this article is the discussion of the dialogical nature of the process of understanding the food chain concept.
  • CONTRIBUIÇÕES DA SOCIOLOGIA PARA O ESTUDO DA DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA NA INTERFACE CAMPO CIENTÍFICO E ESPAÇO ESCOLAR: UM OLHAR A PARTIR DO CONCEITO DE FRONTEIRA Artigo

    WATANABE, GRACIELLA; MUNHOZ, MARCELO GAMEIRO; KAWAMURA, MARIA REGINA

    Resumo em Português:

    RESUMO: A investigação apresentada nesse artigo pretende discutir as potencialidades de se pensar a divulgação científica como prática elaborada nas aproximações entre campos e espaços sociais. Para tanto, pretende-se debater o conceito sociológico de fronteira como o lugar onde diferentes agentes sociais possam se aproximar e construir coletivamente espaços criativos. Dessa atividade compartilhada se reconhece a construção de práticas e sentidos cujo objetivo seja a negociação de ações de divulgar que se faça significativa para todos aqueles que participam dela, ou seja, cientistas, jornalistas, alunos, professores, público geral etc. Nesse contexto, se defende, através dos cientistas analisados, que a fronteira pode ser um instrumento importante para compreender como estão sendo tratadas, implicitamente, tais práticas e o desvelamento dos diferentes objetivos implícitos que delas emergem.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: La investigación presentada en este artículo pretende discutir las potencialidades de pensar la divulgación científica como práctica elaborada en la aproximación entre campos y espacios sociales. Para ello, se pretende debatir el concepto sociológico de frontera como el lugar donde diferentes agentes sociales puedan acercarse y construir colectivamente espacios creativos. De esa actividad compartida se reconoce la construcción de prácticas y sentidos cuyo objetivo sea la negociación de acciones de divulgar que se haga significativa para todos aquellos que participan de ella, es decir, científicos, periodistas, alumnos, profesores, público general, etc. En este contexto, se defiende, a través de los científicos analizados, que la frontera puede ser un instrumento importante para comprender cómo se está tratando implícitamente tales prácticas y el desvelamiento de los diferentes objetivos implícitos que de ellos emergen.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: The research presented in this article aims to discuss the potential of thinking about scientific propagation as a practice originated by the approximation between fields and social spaces. With this aim, it is intended the debate of the sociological concept of border as the place where different social agents can approach and collectively construct creative spaces. This shared activity recognizes the construction of practices and meanings with the purpose of negotiating actions to disseminate that is meaningful to all those who participate in it, ie scientists, journalists, students, teachers and general public. In this context, it is argued, through the scientists analyzed, that the border can be an important instrument to understand how these practices are being implicitly treated and the unveiling of the different implicit objectives that emerge from them.
  • PROCESSO DE FORMAÇÃO DO CONCEITO DE COR EM CRIANÇAS DE 8 - 10 ANOS: BUSCANDO INVARIANTES OPERATÓRIOS Artigo

    CARVALHO JUNIOR, GABRIEL DIAS DE; CARVALHO, ANDRESSA XAVIER ZINATO DE; ZACARIAS, RÍSSIA DA SILVA; PINTO, MAÍRA DE OLIVEIRA

    Resumo em Português:

    RESUMO: Este trabalho foi resultado de uma pesquisa conduzida com 63 crianças de 8 - 10 anos de uma escola pública de Minas Gerais, que está inserida em uma pesquisa longitudinal ainda em curso. Nosso objetivo era identificar invariantes operatórios utilizados pelas crianças em uma situação que envolvia a formação de cores e sombras, por meio de experimentos com projetor. Acompanhamos as soluções propostas pelas crianças e seus registros gráficos. Usamos a Análise de Conteúdo de Bardin e realizamos a identificação dos invariantes operatórios com base na Teoria dos Campos Conceituais. As conclusões indicam que crianças concebem as cores como intensidades distintas de claridade e escuro. Nossa contribuição original é o uso da Teoria dos Campos Conceituais para interpretar o processo conceitualização de cor em crianças.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: Este trabajo resultó de una investigación realizada con 63 niños de 8 a 10 años de edad de una escuela pública de Minas Gerais, que está insertada en una investigación longitudinal aún en desarrollo. Nuestro objetivo era identificar invariantes operatorios utilizados por los niños en una situación que involucraba la formación de colores y sombras, por medio de experimentos con proyector. Acompañamos las soluciones propuestas por los niños y sus registros gráficos. Usamos el Análisis de Contenido de Bardin y realizamos la identificación de los invariantes operatorios basándonos en la Teoría de los Campos Conceptuales. Las conclusiones indican que niños conciben los colores como intensidades distintas de claridad y oscuridad. Nuestra contribución original es el uso de la Teoría de los Campos Conceptuales para interpretar el proceso de conceptualización de color en niños.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This paper was a result of a longitudinal research which is still on course. This research counted with 63 children, students in a public school, from 8 to 10 years old in Minas Gerais state (Brazil). Our goal was to identify which operational invariants were used by the children on a color/shadow construction situation through the use of a projector. We considered the solutions proposed by the children and also their own graphic notation. We’ve chosen Bardin’s Content Analysis as the methodological approach and we’ve done, based on Conceptual Fields theory, the identification of the operational invariants. The conclusions point out that the understanding of colors by the children is a result of a differentiation between shades of brightness and dark. Our contribution relies on the new feature brought to Conceptual Fields theory’s analytical framework which is the ability to evaluate the colors’ conceptualization process in children.
  • ORGANIZAÇÃO CURRICULAR NA PERSPECTIVA FREIRE-CTS: PROPÓSITOS E POSSIBILIDADES PARA A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS Artigo

    ALMEIDA, ELIANE DOS SANTOS; GEHLEN, SIMONI TORMÖHLEN

    Resumo em Português:

    RESUMO: Em um processo formativo de professores, balizado na Investigação Temática, investigaram-se os propósitos educacionais durante a seleção dos conteúdos programáticos para construção da Rede Temática. Para tal, foram analisadas videogravações de um curso, que possibilitou o estabelecimento de três categorias, baseadas em uma matriz de referência sobre Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS), quais sejam, o desenvolvimento de: a) percepções entre o conhecimento científico e o cotidiano do educando; b) questionamentos de situações locais; e c) compromissos sociais. A identificação destes propósitos corrobora para a defesa de que a Investigação Temática pode nortear a construção de currículos humanizadores, isso porque possibilita a autonomia e engajamento dos educandos e educadores diante de demandas sociais e a articulação entre os processos de concepção e execução de currículos.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: En un proceso formativo de profesores, basado en la Investigación Temática, se investigaron los propósitos educacionales durante la selección de los contenidos programáticos para la construcción de la Red Temática. Para ello, se analizaron grabaciones de video de un curso, que posibilitó establecer tres categorías, basadas en una matriz de referencia sobre Ciencia-Tecnología-Sociedad (CTS), a saber, el desarrollo de: a) percepciones entre el conocimiento científico y el cotidiano del educando; b) cuestionamientos de situaciones locales; y c) compromisos sociales. La identificación de estos propósitos corrobora la defensa de que la Investigación Temática puede orientar la construcción de currículos humanizadores, pues posibilita la autonomía y el compromiso de los educandos y educadores delante de las demandas sociales y la articulación entre el proceso de elaboración y ejecución de currículos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: In a teacher training process, balanced in Thematic Research, the educational purposes were investigated during the selection of syllabus for the construction of the Thematic Network. With this aim, we analyzed video recordings of a course, which allowed the establishment of three categories, based on a reference matrix on Science-Technology-Society (CTS), which are, the development of: a) perceptions between knowledge scientific and daily life to do educating; b) questioning of local situations; and c) social commitments. The identification of these corroborated purposes for the defense of Thematic Investigation may allow the creation of humanizing curriculums, because this enables the autonomy and engagement of students and educators in the face of social demands and articulation between the processes of conception and execution of curriculums.
  • ESTADO DA ARTE SOBRE O PIBID COMO ESPAÇO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO CONTEXTO DO ENSINO DE QUÍMICA Artigo

    NOGUEIRA, KEYSY SOLANGE COSTA; FERNANDEZ, CARMEN

    Resumo em Português:

    RESUMO: Este estudo teve por objetivo analisar o impacto do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) na formação da tríade - pibidianos, coordenadores e supervisores, no contexto do Ensino de Química. Mapeou-se a literatura entre 2008 a 2018, em eventos nacionais, artigos, teses e dissertações referentes ao Ensino de Ciências e Química. Foram catalogados inicialmente 761 trabalhos nos eventos, 456 artigos e 523 teses e dissertações. Desses estudos, apenas 52, 16 e 20, respectivamente, referiam-se ao tema de investigação. Realizou-se análise de conteúdo a partir de categorias da literatura e emergentes dos dados. A análise revelou que o PIBID propiciou aos pibidianos a vivência no futuro espaço profissional, participação em eventos científicos e estudos sobre referenciais teóricos; e que os supervisores se reconheceram como coformadores dos pibidianos. Entretanto, somente um dos estudos apontou os impactos na formação do coordenador, revelando lacunas importantes a serem respondidas por estudos futuros.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: Este estudio tuvo como objetivo analizar el impacto del Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (PIBID) en la formación de la tríada - “pibidianos”, coordinadores y supervisores, en el contexto de la enseñanza de la Química. Se mapeó la literatura entre 2008 y 2018, en eventos nacionales, artículos, tesis y disertaciones relacionados con la Enseñanza de Ciencias y de la Química. Inicialmente se catalogaron 761 documentos de eventos, 456 artículos y 523 tesis y disertaciones. De estos estudios, solo 52, 16 y 20, respectivamente, se referían al tema de investigación. El análisis de contenido se realizó a partir de categorías de literatura y categorías emergentes de los datos. El análisis reveló que el PIBID proporcionó a los “pibidianos” experiencia en el futuro espacio profesional, participación en eventos científicos y estudios sobre referencias teóricas; y que los supervisores se reconocieron a sí mismos como coentrenadores de los “pibidianos”. Sin embargo, solo uno de los estudios señaló los impactos en la formación del coordinador, revelando brechas importantes que deben ser rastreadas por futuros estudios.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This study aimed to analyze the impact of the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) on the formation of the Triad - Pibdians, coordinators and supervisors, in the context of chemistry teaching. The literature was mapped between 2008 and 2018, in national events, articles, theses and dissertations related to Science and Chemistry Teaching. Initially, 761 event papers, 456 articles and 523 theses and dissertations were cataloged. Of these studies, only 52, 16 and 20, respectively, referred to the research theme. The analysis was performed from literature categories and emerging from the data. The analysis revealed that the PIBID provided the pibidianos experience in the future professional space, participation in scientific events and studies on theoretical references; and that supervisors recognize themselves as co-trainers of the Pibidians. However, only one of the studies pointed to the impacts on the formation of the coordinator, revealing important gaps to be traced by future studies.
  • TERMORREGULAÇÃO EM VERTEBRADOS TERRESTRES COMO CONCEITO INTEGRADOR EXPLÍCITO NO ENSINO DAS CIÊNCIAS NATURAIS Artigo

    DAZA-PÉREZ, Erika Patricia; El-Hani, Charbel Niño

    Resumo em Português:

    RESUMO: O artigo apresenta uma análise do tratamento da termorregulação na literatura sobre didática das ciências naturais, em alguns livros didáticos da Colômbia e nos documentos oficiais que reúnem diretrizes para o ensino e a avaliação em ciências desse mesmo país. A partir disso, mostra que a termorregulação não é tratada como uma questão central no ensino da biologia, sendo citada sem conexão com outros tópicos. São discutidos alguns fundamentos para um ensino integrado e explícito sobre termorregulação, em conexão com outros tópicos centrais no ensino de biologia, e propõe-se um diagrama que constitui um modelo didático para abordar a termorregulação como um mecanismo homeostático.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: El artículo presenta un análisis del tratamiento de termorregulación en la literatura sobre didáctica de las ciencias naturales, en algunos libros de texto de Colombia y en los documentos oficiales que reúnen orientaciones para la enseñanza y evaluación en ciencias de este mismo país. A partir de ello pone de manifiesto que termorregulación no constituye una temática central en la enseñanza de la biología y es citado sin conexión con otras temáticas. Discute algunos fundamentos para una enseñanza integrada y explícita de termorregulación en conexión con otras temáticas centrales en la enseñanza de la biología y propone un diagrama que constituye un modelo didáctico para abordar termorregulación como un mecanismo homeostático.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: The article presents an analysis of the treatment of thermoregulation in the literature on natural sciences teaching, in some textbooks from Colombia and in official documents that present guidelines for science teaching and assessment in this country. This analysis shows that thermoregulation is not taken as a central issue in biology teaching and is cited without connection with other topics. We discuss some grounds for an integrated and explicit teaching on thermoregulation, in connection with other central topics in biology teaching, and propose a diagram that constitutes a didactics model to address thermoregulation in the classroom, as a homeostatic mechanism.
  • HORIZONTES COMPREENSIVOS DA CONSTITUIÇÃO DO SER PROFESSOR DE QUÍMICA NO ESPAÇO DA PRÁTICA COMO COMPONENTE CURRICULAR: UM ESTUDO DE CASO Artigo

    CALIXTO, VIVIAN DOS SANTOS; KIOURANIS, NEIDE MARIA MICHELLAN; VIEIRA, RUI MARQUES

    Resumo em Português:

    RESUMO: A determinação da inserção de 400h de Prática como Componente Curricular (PCC) nos cursos de formação de professores tem mobilizado espaços de discussão acerca da dimensão prática na constituição docente. Diante desse contexto, em nossa investigação tencionamos compreender a potencialidade da PCC no processo constitutivo do professor de Química. Para tanto desenvolvemos um estudo de caso em componentes curriculares com esta atribuição, constituindo informações por meio de materiais avaliativos produzidos pelos licenciandos, sendo as mesmas analisadas via pressupostos da Análise Textual Discursiva. Como compreensões emergentes destacamos: a relevância de compreender as percepções dos licenciandos acerca do que é ser professor como estratégia para complexificação de entendimentos superficiais e limitantes sobre a docência e dos processos atinentes ao ensinar e aprender.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: La decisión de inserir 400h de Práctica como Componente Curricular (PCC) en los cursos de formación de profesores ha movilizado espacios de debates acerca del aspecto práctico en la constitución docente. Delante de ese contexto, en nuestra investigación pretendemos comprender la potencialidad de la PCC en el proceso constitutivo del profesor de Química. Para ello, desarrollamos un análisis de caso en componentes curriculares con esta atribución, constituindo informaciones por medio de materiales de evaluación elaborados por profesores en formación, y esas informaciones se analizaron a través de presupuestos del Análisis Textual Discursivo. Ponemos de relieve como comprensiones emergentes: la relevancia de comprender las percepciones de los maestros en formación acerca de lo que es ser profesor como estrategia de tornar complejos entendimientos superficiales y limitativos sobre la docencia y de los procesos relativos a enseñar y aprender.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: The determination of the insertion of 400h of Prática como Componente Curricular (PCC) in teacher training courses has mobilized spaces for discussion about the practical dimension in teacher constitution. Given this context, in our investigation we intend to understand the potentiality of the CCP in the constitutive process of the chemistry teacher. Therefore, we developed a case study in curricular components with this assignment, constituting information through evaluative materials produced by the undergraduates, which are analyzed through the assumptions of Discursive Textual Analysis. As emerging understandings we highlight: the relevance of understanding undergraduates’ perceptions of what it is to be a teacher as a strategy for complexifying superficial and limiting understandings about teaching and the processes related to teaching and learning.
  • A FÍSICA PRODUZIDA NO BRASIL NAS COLEÇÕES DIDÁTICAS DO PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO (2018-2020) Artigo

    PEREIRA, WILLIAN HENRIQUE DA SILVA; LONDERO, LEANDRO

    Resumo em Português:

    RESUMO: Apresentamos os resultados de uma pesquisa que analisou a apresentação da produção científica da física, desenvolvida no Brasil, nas coleções didáticas de física do Programa Nacional do Livro Didático do governo federal brasileiro, triênio 2018-2020. Identificamos 17 citações a renomados físicos e cientistas brasileiros. Os resultados indicam que os físicos brasileiros e as instituições de pesquisa/ensino são apresentados de maneira coadjuvante. Argumentamos a respeito da necessidade da divulgação e valorização da produção Física desenvolvida em âmbito nacional. Isso tem se mostrado ausente nas coleções analisadas. Defendemos que uma possibilidade de divulgação e valorização dessa produção é a presença/inserção de discussões da história e do desenvolvimento científico nacional nos textos das obras didáticas que compõem o referido programa.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: Presentamos los resultados de una investigación que analizó la presentación de la producción científica de la física, desarrollada en Brasil, en las colecciones didácticas de física del Programa Nacional del Libro Didáctico del gobierno federal brasileño, trienio 2018-2020. Identificamos 17 citas a renombrados físicos y científicos brasileños. Los resultados indican que los físicos brasileños y las instituciones de investigación/enseñanza son presentados de modo coadyuvante. Argumentamos sobre la necesidad de la divulgación y valoración de la producción Física desarrollada en ámbito nacional. Eso se ha demostrado ausente en las colecciones analizadas. Defendemos que una posibilidad de divulgación y valoración de esa producción es la presencia/inserción de discusiones de la historia y del desarrollo científico nacional en los textos de las obras didácticas que componen dicho programa.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: We present the results of a research that analyzed the presentation of the Physics scientific production developed in Brazil, in the Physics didactics books from the Brazilian National Program of Textbooks in the years of 2018-2020. It was identified 17 citations of renowned Brazilian physicists and scientists. The results show that Brazilian physicists and the research/teaching institutions are presented in a supporting way. We discuss the need for dissemination and valorization of the Physics production developed at national level. This is absent in the analyzed books. We defend that a possible dissemination and valorization of such production could be in the presence/introduction of discussions about the history and national scientific development in the books belonging to the national program.
  • PLANEJAMENTO E CONDUÇÃO DE DISCUSSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA OCORRIDAS EM UMA SITUAÇÃO DE ENSINO FUNDAMENTADA EM MODELAGEM CONDUZIDA POR UMA PROFESSORA EM FORMAÇÃO Artigo

    SILVA, CRISTIANE MARTINS DA; JUSTI, ROSÁRIA

    Resumo em Português:

    RESUMO: Neste artigo apresentamos os resultados de uma pesquisa que investigou (i) como uma licencianda identificou aspectos de natureza da ciência (NdC) possíveis de serem discutidos no contexto de ensino fundamentado em modelagem; (ii) como tais discussões foram conduzidas; e (iii) a participação dos estudantes nas mesmas. As aulas ocorreram em uma turma do primeiro ano do ensino médio. Os dados que subsidiaram nossas análises foram coletados a partir de registro em vídeo do planejamento e da condução das aulas. Neste último caso, focamos nos debates e interações entre licencianda e estudantes. Os resultados mostram que, apesar de a licencianda ter sido capaz de identificar todos os aspectos possíveis de serem discutidos a partir daquelas atividades de modelagem, nem sempre a condução das aulas resultou na participação dos estudantes e expressão de suas ideias sobre NdC. Isto ocorreu somente quando a licencianda explorou os conhecimentos vivenciados pelos estudantes durante as discussões dos processos de modelagem desenvolvidos por eles. Isto mostra o papel essencial do professor na condução dessas atividades e aponta para a necessidade de que os processos de formação de professores favoreçam instruções sobre NdC que contemplem discussões sobre o assunto e explorem aspectos práticos desse ensino.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: En este artículo presentamos los resultados de un estudio que investigó (i) cómo una maestra en formación identificó aspectos sobre la naturaleza de la ciencia (NdC) que podrían discutirse en un contexto de la enseñanza basada en modelización; (ii) cómo se llevaron a cabo tales discusiones; y (iii) la participación de los alumnos en las discusiones. Las clases tuvieron lugar en una clase regular del primer año de nivel medio. Los datos que respaldaron nuestro análisis se obtuvieron de la grabación de video de la planificación y la conducción de las clases. En este último caso, nos enfocamos en debates e interacciones entre la maestra y los alumnos. Los resultados muestran que, aunque la maestra pudo identificar todos los aspectos posibles que podrían discutirse a partir de esas actividades de modelización, la conducción de las clases no siempre resultó en la participación de los estudiantes y la expresión de sus ideas sobre NdC. Esto ocurrió solo cuando la maestra exploró los conocimientos experimentados por los alumnos durante las discusiones de los procesos de modelización desarrollados por ellos. Esto muestra el papel esencial que desempeña el maestro en la conducción de las actividades y señala la necesidad de que los procesos de formación de los maestros incluyan instrucción sobre NdC que abarquen discusiones acerca del asunto y exploren aspectos prácticos de esa enseñanza.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: In this paper, we present the results of a study that investigated (i) how a pre-service teacher identified aspects about nature of science (NOS) that could be discussed in a modelling-based teaching context; (ii) how such discussions were conducted; and (iii) the student participation in the discussions. The classes took place in a regular first year medium level class. Data that supported our analysis were collected from video recording of the planning and conducting of the classes. In the latter case, we focus on debates and interactions between the pre-service teacher and the students. The results show that, although the pre-service teacher was able to identify all possible aspects that could be discussed from those modeling activities, the conduction of the classes didn’t always result in the participation and expression of students’ ideas about NOS. This occurred only when the pre-service teacher explored the students’ knowledge experienced during the discussions of the modelling processes in which they participated. This shows the essential role the teacher plays in the conduction of the activities and points out the need for the inclusion of instruction on NOS in teachers’ education that could support the development of their content and pedagogical knowledge related to NOS.
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais Av. Antonio Carlos, 6627, CEP 31270-901 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, Tel.: (55 31) 3409-5338, Fax: (55 31) 3409-5337 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: ensaio@fae.ufmg.br