Acessibilidade / Reportar erro
Fractal: Revista de Psicologia, Volume: 22, Número: 1, Publicado: 2010
  • Editorial

  • Ética profesional y profesores de posgrado en México

    Adler, Ana Hirsch

    Resumo em Espanhol:

    Se presentan los resultados obtenidos con una muestra de 704 profesores de los cuarenta posgrados de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), con la pregunta abierta ¿Considera usted que debería existir una materia de ética profesional para todo el alumnado? - ¿Con qué contenidos?. Las múltiples respuestas se organizaron con base en dos clasificaciones: tres grupos: "Respuestas no directamente ligadas con la ética profesional", "Valores vinculantes entre la ética general y la ética profesional" y "Respuestas directamente ligadas con la ética profesional" y las cuatro grandes áreas de conocimiento en que la UNAM clasifica sus posgrados: Ciencias Físico Matemáticas y de las Ingenierías, Ciencias Biológicas y de la Salud, Ciencias Sociales y Humanidades y de las Artes. La pregunta forma parte de un proyecto de investigación sobre ética profesional y de un cuestionario que incluye otras preguntas abiertas y cerradas y una escala de actitudes sobre ética profesional.

    Resumo em Inglês:

    We present the results generated with a sample of 704 professors of the forty graduate programs in the National Autonomous University of Mexico (UNAM), with the open question: Do you consider that it should exist a subject about professional ethics for all students?, With which contents?. The multiple answers were organized with two types of classification: three groups - "Answers not directly related to professional ethics", "Articulating values among general ethics and professional ethics" and "Answers directly related to professional ethics" - and the four knowledge areas in which the university organize the graduate studies: Physical and Mathematics Sciences and Engineering, Biological and Health Sciences, Social Sciences and Humanities and the Arts. The open question is part of a research project about professional ethics and of a questionnaire that includes other questions and an attitude scale about professional ethics.
  • Estrategias de afrontamiento en adolescentes

    Veloso-Besio, Constanza; Caqueo-Arancibia, Washington; Caqueo-Urízar, Alejandra; Muñoz-Sánchez, Zunilda; Villegas-Abarzúa, Francisca

    Resumo em Espanhol:

    Este estudio tuvo como objetivo describir y analizar las estrategias de afrontamiento que presentan los adolescentes escolarizados. La muestra total estuvo conformada por 323 adolecentes, estudiantes (184 hombres y 139 mujeres) de Octavo Básico a Cuarto Año Medio pertenecientes a diferentes tipos Establecimientos Educacionales de la ciudad de Arica (Chile): Privado (90), Particular Subvencionado (114) y Municipal (119). A todos ellos se les aplicó la escala ASC de Frydenberg y Lewis (1997). Se encontraron diferencias significativas entre los tipos de Establecimiento Educacional, siendo el Establecimiento Particular Subvencionado el que evidenció mayor variedad de estrategias de afrontamiento utilizadas. Se discuten las implicancias a la luz de los resultados hallados.

    Resumo em Inglês:

    This study aimed to describe and analyze the coping strategies that adolescents have in school. The total sample consisted of 323 adolescents, students (184 men and 139 women) from Eighth to Fourth Year Basic Middle belonging to different Educational Institutions in the city of Arica (Chile): Private (90), Private Subsidized (114) and Municipal (119). All of them received the ASC scale Frydenberg and Lewis (1997). There were significant differences between the types of Educational Establishments, with the individual establishment funded which showed greater variety of coping strategies used. Implications are discussed in light of the results found.
  • Estudo psicométrico da escala de inibição/excitação sexual masculina

    Lucas, Catarina Oliveira; Freitas, Clémence da Eira; Machado, Manuela Carvas; Monteiro, Maria Isabel Alves

    Resumo em Português:

    O presente trabalho pretende desenvolver um estudo psicométrico com base na escala de inibição/excitação masculina. A amostra é constituída por 252 indivíduos do sexo masculino, com idades compreendidas entre os 19 e os 86 anos e os instrumentos utilizados foram o Questionário Introdutório (Nobre, 2007), a Sexual Inhibition / Sexual Excitation Scales - SIS/SES (JANSSEN et al., 2002a) e o Índice Internacional de Função Eréctil - IIEF (ROSEN et al., 1999). Assim, os dados obtidos vão ao encontro daquilo que é referido na literatura, sendo que também neste estudo foi possível agrupar os itens em 3 factores, tal como os autores agruparam numa segunda análise. Além disto, apenas no SIS1 se registam diferenças significativas ao nível do funcionamento sexual, ou seja, os homens com dificuldades de erecção não se diferenciam na predisposição para se excitarem, nem para se inibirem, sendo que as preocupações são referentes ao nível do desempenho.

    Resumo em Inglês:

    The present work aims to develop a psychometric study based on the scale of inhibition / male arousal. The sample is formed by 252 male subjects, aged between 19 and 86 years and the instruments used were the Questionnaire Introductory (Nobre, 2007), the Sexual Inhibition / Sexual Excitation Scales - SIS/SES (JANSSEN et al., 2002a) and the International Index of Erectile Function - IIEF (ROSEN et al., 1999). So, the resulting data are in line of what is referred to in literature, but also that this study was possible to group the items on 3 factors, as the authors grouped in a second analysis. In addition, there are only SIS1 in significant differences in terms of sexual functioning, that is, men with erection problems aren't different from a predisposition to excite, not to hinder, and that the concerns are related to the level of performance.
  • A "secreta fundação" da psiquiatria: considerações sobre a análise foucaultiana da história da loucura

    Calomeni, Tereza Cristina B

    Resumo em Português:

    O artigo que ora se apresenta reflete sobre a História da loucura, texto que dá início às análises histórico-arqueológicas de Michel Foucault. A partir de um recorte temporal, que abrange o período compreendido entre a Renascença e a Modernidade, Foucault examina as distintas formas de percepção do louco até a instituição da loucura como doença mental. Uma "arqueologia do silêncio" à que se submete a loucura, não uma história da psquiatria, o texto foucaultiano indaga sobre as condições históricas que favorecem o surgimento da psiquiatria como discurso científico sobre a loucura e a instituição do asilo como lugar de tratamento do louco.

    Resumo em Inglês:

    The article that is now presented reflects upon the History of madness, text that begins from Michel Foucault's historical-archaeological analyses. Starting from a temporal writing which includes the period comprised between the Renaissance and Modernity, Foucault scrutinizes the distinct forms of the social perception of the mad person up to the institution of madness as a mental disease. An "archaeology of silence" to which madness is submitted, not a history of psychiatry, Foucault's text questions about the historical conditions that favour the occurrence of psychiatry as a scientific discours about madness and the institution of the asylum as a place for the treatment of mad person.
  • A Ciência de Freud: introdução ao problema da cientificidade da psicanálise

    Sisson, Nathalia; Winograd, Monah

    Resumo em Português:

    Apresenta-se primeiramente a concepção de Freud do que seria a Ciência e em que constituiria a atividade cientifica, utilizando-se textos freudianos nos quais ele trabalha esse tema. Considera-se as noções de Naturwissenchaft e Geistwissenchaft para contextualizar a discussão sobre a cientificidade da Psicanálise à época de Freud. Confronta-se então a Ciência, como entendida por Freud, com as concepções de Popper e Bachelard, oriundos da Epistemologia. Posteriormente, apresentamos diferentes posições de psicanalistas, como Lacan e Kernberg, quanto ao mesmo tema, para mostrar como a compreensão do que seja a Ciência determina os posicionamentos quanto à relação entre esta e a Psicanálise.

    Resumo em Inglês:

    The article presents Freud's conception of Science and the scientific enterprise using Freudian texts in which the author writes specifically about the scientific issue regarding psychoanalysis. To broaden the discussion, the german notions of Naturwissenchaft and Geistwissenchaft are introduced so as to shed light on the notions from which and with which Freud was dealing with. After this contextualization, Freud's conception of science is confronted with the conceptions of Popper and Bachelard regarding science, as well as with other psychoanalysts ideas on this matter, such as Lacan and Kernberg, showing how their way of understanding science determines their position on the matter of Science and Psychoanalysis.
  • Por uma estética tátil: sobre a adaptação de obras de artes plásticas para deficientes visuais

    Almeida, Maria Clara de; Carijó, Filipe Herkenhoff; Kastrup, Virgínia

    Resumo em Português:

    Analisamos três estratégias comuns para se fornecer acesso às artes plásticas para deficientes visuais: adaptação via alto-relevo, uso representacional de texturas e seleção de esculturas. Lançando mão de estudos de psicologia cognitiva sobre tato (como GIBSON, 1962; LEDERMAN, 1997; HATWELL; MARTINEZ-SAROCCHI, 2000) discutimos tanto a adequação destas estratégias ao tato quanto seu alcance estético. Mostramos que a maioria das "versões táteis" nada possui de tátil: ignorando as propriedades cognitivas e a dimensão expressiva do tato, acabam por reproduzir padrões visuais. Concluímos que o acesso às artes plásticas deve ser pensado em termos da invenção de uma estética verdadeiramente tátil.

    Resumo em Inglês:

    Three common strategies for providing the visually disabled with access to plastic arts are analyzed: adapting works of art via raised-line techniques, using representational textures and selecting sculptures. We draw upon studies in the cognitive psychology of touch (such as GIBSON, 1962; LEDERMAN, 1997; HATWELL; MARTINEZ-SAROCCHI, 2000), in order to discuss both the adequacy of these strategies vis-à-vis the modality of touch and their aesthetic reach. We show that most "tactile versions" are by no means tactile: by ignoring both the cognitive properties and the expressive dimension of touch, they end up reproducing visual standards. We suggest that access to the plastic arts should be understood in terms of the invention of a truly tactile aesthetics.Keywords: visual disability; tactile perception; aesthetic experience; plastic arts.
  • Entre prescrições e singularizações: o trabalho em vias da criação

    Fonseca, Tânia Mara Galli da; Barros, Maria Elizabeth Barros de

    Resumo em Português:

    O presente texto enfoca a necessidade de tornar visíveis as múltiplas atividades industriosas atualizadas por parte dos trabalhadores em ambiente laboral regulado e ordenado, considerando as dramáticas dos usos de si como formuladoras de possíveis criações. Problematiza a incessante tensão entre instituído e instituinte como paradoxo constituinte das relações de trabalho. Aborda o que se passa nos processos de trabalho apoiando-se em alguns conceitos da abordagem ergológica e da obra de M. Foucault. Formula uma visão sobre os mundos do trabalho hoje que nos permite pensá-lo como luta cotidiana por modos de viver que afirmem a vida como tendência criadora.

    Resumo em Inglês:

    The present text focuses on the need of making visible the multiple industrious activities actualized by workers in a ruled and ordered labor environment, considering the "dramas of self usage" as formulators of possible creations. It questions the unceasing tension between instituted and instituting as the constitutive paradox of labor relations. It discusses what is happening in labor processes relying on some Ergology's concepts and on the work of Michel Foucault. It formulates a view on labor worlds nowadays, what allows us to think of them as daily struggle for ways of living that affirms life as a creator trend.
  • Riscos ocupacionais: das metodologias tradicionais à análise das situações de trabalho

    Nascimento, Elvia Lane Araújo do; Vieira, Sarita Brazão; Cunha, Tânia Batista da

    Resumo em Português:

    Tem-se por objetivo discutir a abordagem dos riscos ocupacionais segundo dois enfoques: o tributário às metodologias tradicionais em segurança do trabalho, cujo enfoque de análise é o das normatizações determinadas por técnicos especializados na área e, outro, que propõe a participação dos trabalhadores. Como abordagem participativa, a referência é a Psicodinâmica do Trabalho e a Ergonomia. A revisão da literatura indica que, embora haja esforço em implantar políticas públicas e de gestão, via participação mais efetiva dos trabalhadores, observa-se, ainda, uma supremacia de metodologias tradicionais na análise dos riscos ocupacionais. Analisam-se suas causas reafirmando a necessidade de novos enquadres teórico-metodológicos.

    Resumo em Inglês:

    The objective sought after is to discuss the occupational risks according to two aspects: the tributary one to traditional methodologies in labor security whose focus is the one of regulations set by qualified professionals in that field, and another one that suggests the participation of workers. As a participative approach, the reference is the Psychodinamic of Work and the Ergonomics. The revision of the literature points that although there is much effort for implementing management and public policies through a more effective participation of workers, a supremacy of traditional methodology in the occupational risk analysis is observed. Their causes are analyzed reassuring the need of new theoretical and methodological topics.
  • A paixão de fazer: saúde mental e dispositivo grupal

    Santos, Abrahão de Oliveira; Nechio, Douglas Egidio Gomes

    Resumo em Português:

    No presente trabalho, foi explorada uma experiência de estágio com usuários de um Centro de Atenção Psicossocial - CAPS II - no interior do estado de São Paulo. Trata-se de continuar a produção da reflexão da experiência de estágio e supervisão do projeto de saúde mental realizado nesse serviço do SUS. O interesse foi pensar os efeitos do dispositivo grupal e a produção de intervenções de produção de saúde e subjetividade, na esteira das ferramentas propostas por Nietzsche, Michel Foucault, Lourau, Gilles Deleuze e Canguilhem. Por essa via, o propósito foi realizar intervenções capazes de fazer frente às necessidades colocadas pela Reforma Psiquiátrica.

    Resumo em Inglês:

    This work derives from a clinical work experience with users of Centro de Atenção Psicossocial - CAPS II, a center for psychosocial assistance in the State of São Paulo, Brazil. It moves forward into the development of valuable views and insights into the clinical work and supervision activities for the mental health project carried out at this assistance service sponsored by the Unified Health System - SUS. The focal point of this work is to look into the effects of group device and production of interventions aimed at building a sounder health and subjectivity, mostly relying on the tools proposed by Nietzsche, Michel Foucault, Lourau, Gilles Deleuze, and Canguilhem. With this idea in mind, the work has focused its action on interventions that could effectively respond to the needs placed by Psychiatric Reform.
  • Avaliação psicológica: análise das publicações disponíveis na SciELO e BVS-Psi

    Barroso, Sabrina Martins

    Resumo em Português:

    O objetivo do presente trabalho foi analisar a produção nacional de artigos relacionados à avaliação psicológica. Realizou-se uma busca nas bases de dados SciELO e BVS-Psi, utilizando-se as palavras-chave avaliação psicológica, testes psicológicos e testagem psicológica. Foram selecionados 333 trabalhos, nos quais foram analisadas as categorias divulgação, discurso, temática, autoria e metodologia. Os resultados indicaram aumento nas publicações sobre o tema nos últimos anos, dificuldades para localizar artigos nas bases virtuais, predominância de trabalhos de natureza empírica, relacionados ao estudo dos instrumentos, especialmente dos testes psicológicos e maioria de artigos de autoria única e feminina.

    Resumo em Inglês:

    The objective of this study was to analyze the article production related to psychological assessment. It was realized a search in electronic databases SciELO and BVS-Psi, using the keywords psychological assessment, psychological tests and psychological testing. 333 articles were selected, and were analyzed in the categories divulgation, speech, topics, authors and methodology. The results showed an increase in scientific production in recent years, difficulties in locating the articles in the databases online, predominance of empirical work, related to instruments, especially the psychological tests and majority of single authors and women authors.
  • Inclusão de alunos com síndrome de Down: discursos dos professores

    Oliveira-Menegotto, Lisiane Machado de; Martini, Fernanda de Oliveira; Lipp, Laura Kolberg

    Resumo em Português:

    O artigo pretende discutir os discursos de professores da cidade de Novo Hamburgo/RS sobre a inclusão de alunos com síndrome de Down. Foi realizada uma pesquisa qualitativa, de caráter exploratório, contando com a participação de 19 professores de alunos com síndrome de Down de escolas regulares de Novo Hamburgo/RS. Eles foram entrevistados e seus discursos foram analisados a partir de análise de conteúdo qualitativa. Os resultados indicam que eles manifestaram sentimentos de desamparo, impotência e incompetência frente à inclusão, sobretudo, em decorrência da carência de espaços de discussão e formação sobre o assunto, apontando para possibilidades de intervenção da Psicologia.

    Resumo em Inglês:

    This study wishes to examine the discourses of teachers from Novo Hamburgo city, Brazil, about the inclusive education of students with Down syndrome. This is a qualitative exploratory study and it had a participation of 19 teachers of students with Down syndrome in regular schools in Novo Hamburgo city, Brazil. They were interviewed and their discourses were analyzed according to the qualitative content analysis. The results indicate that they expressed feelings of helplessness, impotence and incompetence in dealing with inclusive education, particularly because of the scarcity of opportunities to study and discuss about it, pointing to possibilities of Psychology intervention.
  • Especialistas advertem: o pai é importante para o desenvolvimento infantil

    Hennigen, Inês

    Resumo em Português:

    Discuto resultados de pesquisa que buscou conhecer os discursos da mídia sobre paternidade e seus efeitos nos modos de subjetivação. Aqui abordo um dos enunciados identificados: a criança é um ser em desenvolvimento e por isto precisa de seu pai. Focalizo quatro aspectos: a importância da noção de desenvolvimento para a codificação da infância e o controle social de crianças e adultos; a forma como as posições de pais e mães foram sendo construídas como lugares distintos e hierarquicamente díspares; as transformações nas posições sociais de crianças e pais; a crescente primazia do saber/poder dos especialistas frente ao saber parental.

    Resumo em Inglês:

    I discuss the results from the research that sought to know the media discourses on paternity and its effects on subjectivation ways. Here I approach one of the identified statements: the child is a person in development and therefore needs his father. I focus in four aspects: the importance of the concept of development for the codification of childhood and children and adult's social control; the way the fathers and mothers positions were being constructed as distinct and hierarchically unlike places; the changes in the status of children and parents; the growing primacy of knowledge/power of experts opposing parental knowledge.
  • Ação e aprendizagem: o teatro como facilitador da socialização na escola Relato De Pesquisa

    Menegheti, Mickael; Bueno, Cléria M. L. Bittar

    Resumo em Português:

    Este é um relato de experiência de um trabalho voluntário realizado com crianças de três a sete anos de idade, com oficinas de teatro. Estas atividades tinham, inicialmente, o intuito de socialização. As crianças eram convidadas a participar de jogos, de dramatizações, de leituras compartilhadas e atividades musicais. Os professores notaram melhoras no comportamento e na concentração, o que trouxe progressos na aprendizagem, sobretudo para a leitura. Baseando-nos na teoria de Vygotsky, entendemos que o teatro pode agir como facilitador na socialização e em outras aprendizagens, se intermediado pelo adulto que funciona como "andaime", amparando-as até que sejam capazes de executar ações sozinhas e com eficiência.

    Resumo em Inglês:

    This is a report of experience from a volunteer work done with children from three to seven years of age, with theater workshops. These activities had, initially, the purpose of their socialization. They were invited to participate in games, dramatizations, shared readings and musical activities. The teachers noted improvement in their behavior and concentration, enhancing their learning, especially for reading. Based on the theory of Vygotsky, we believe that the theater can facilitate socializing and other learning if mediated by the adult who acts as "scaffolding'', supporting them until they are able to perform the actions by themselves with efficiency.
  • A psicologia do trabalho na França e a perspectiva da clínica da atividade Debate

    Clot, Yves
  • Projeto Justiça Terapêutica Eventos

    Soares, Hugo Leonardo Rodrigues; Gonçalves, Hérica Cristina Batista; Werner Junior, Jairo
  • Evidencias de validez de la estructura interna del Kiddo-Kindl

    Loli, Jhonatan S. Navarro; Navarro, Juan M. Casabona; Mendoza, Yaneth Rodriguez; Nordman, Yohana Saavedra; Soto, César Merino
Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia Campus do Gragoatá, bl O, sala 334, 24210-201 - Niterói - RJ - Brasil, Tel.: +55 21 2629-2845 - Rio de Janeiro - RJ - Brazil
E-mail: revista_fractal@yahoo.com.br