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Fractal: Revista de Psicologia, Volume: 30, Número: 3, Publicado: 2018
  • Tecnologías de intervención en adolescentes infractores de ley en Chile: siguiendo un portafolio Artículos

    Madariaga, Jimena Carrasco

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En el presente artículo se abordan los procesos de intervención en jóvenes vinculados a la ley de responsabilidad penal adolescente, promulgada en Chile en 2007. Se utilizan elementos de los Estudios de Gubernamentalidad para proponer el análisis de las tecnologías de intervención. Se propone una metodología cualitativa que incorpora elementos de la Teoría del Actor Red y se analizan distintos documentos y materiales con el propósito de hacer seguimiento a un instrumento de intervención diseñado entre los años 2009 y 2011 para el tratamiento de personas con consumo problemático de sustancias y posteriormente adaptado a jóvenes infractores de ley. Como principales resultados se describen procesos de traducción de intereses del organismo de gobierno encargado de diseñar las políticas para el tratamiento y rehabilitación del consumo problemático de sustancias y distintos momentos del proceso de elaboración y adaptación del instrumento de intervención. Esto es analizado utilizando conceptos propios de la teoría del Actor-Red. Se concluye que el instrumento funciona como mediador entre una lógica de gobierno y las estrategias de intervención orientadas a jóvenes infractores de ley, que de forma paradójica in visibiliza los elementos que participan de su red, propios de la infracción de ley.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article deals with intervention processes in young people linked to the adolescent criminal responsibility law, promulgated in Chile in 2007. Elements of Governmentality Studies are used to propose the analysis of intervention technologies. A qualitative methodology is proposed, which incorporates elements of the Actor Network Theory. Different documents and materials are analysed with the purpose of following up on an intervention instrument designed between 2009 and 2011 for the treatment of people with problematic substance use and subsequently adapted to young law offenders. The main results describe processes of translation of interests of the government agency in charge of designing the policies for the treatment and rehabilitation of the problematic use of substances and different moments of the process of development and adaptation of the intervention instrument. This is analyzed using concepts from the Actor-Network theory. It is concluded that the instrument functions as a mediator between a logic of government and the intervention strategies aimed at young law offenders, which paradoxically makes invisible the elements that participate in its network, typical of law infringement.
  • Currículos e agenciamentos do devir: trânsitos ao redor de Deleuze na delimitação da infância a partir de O Emílio de Rousseau Artigos

    Almeida, Tiago Alexandre Fernandes

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo tem como objetivo questionar, a partir da leitura de Emílio, ou Da Educação, de Rousseau, como é que os conceitos de agenciamento e devir possibilitam pensar uma delimitação da infância que inscreve processos de subjetivação na forma como adultos e crianças se relacionam, e como é que esses processos ainda nos acompanham na contemporaneidade. Questiona-se como é que a operacionalização do agenciamento, coletivo e múltiplo, mas também individual e particular, UMA-CRIANÇA-DEVIR-ADULTO, tem no seu interior um adulto por vir que, na multiplicidade constitutiva do que foi o seu “estar-a-ser-criança” incorpore o “governo de si”. Metodologicamente, dialoga-se com a obra de Rousseau a partir dos conceitos referidos anteriormente e procura-se traçar uma genealogia de uma ideia possível de criança que ainda hoje se mantém atual. Conclui-se deixando em aberto a possibilidade de a infância constituir um tempo e um espaço que valorize o “estar-a-ser-criança” (descobrir, brincar, questionar), conscientes de que existe tempo para concluir o projeto “uma criança devir adulto”.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article aims to analyze, from the reading of Rousseau’s Emile, or On Education, how the concepts of agency and becoming allow us to think about delimitation of childhood that has inside subjectivation processes of how adults and children relate between each other and how these processes are visible in contemporary times. This work questions how is the operationalization of an agency, collective and multiple, but also individual and particular, A-CHILD-BECOMING-ADULT. It has in its interior an adult to be that, in the constitutive multiplicity of what was previously its “being-a-child” and in its present individuality, incorporates “self-government”. Methodologically, this paper dialogue with Rousseau works from the concepts mention earlier and try to express a genealogy of a possible idea of what a child is in nowadays. We conclude by leaving open the possibility of childhood to be a time and a space that enhances the “being-a-child” (discover, play, questioning), aware that there is time to complete the project “a child becoming an adult”.
  • A terapêutica de um “CAPS AD” em um coletivo de fotografia Artigos

    Levy, Virgínia Lima dos Santos

    Resumo em Português:

    Resumo Sendo fundamental a manutenção de um processo de reflexão constante para que a consolidação da Reforma Psiquiátrica possa se dar sem um “engessamento” de práticas que atrapalharia a proposta de atendimento personalizado, adequado à realidade específica de cada caso, faz-se importante observar as experiências que vêm acontecendo nos dispositivos de Atenção Psicossocial. Por isto, este artigo relata experiências ocorridas em um CAPS AD nos anos de 2011 a 2014, narrando o processo de implementação de uma oficina de fotografia e suas implicações. Percebeu-se que, propondo uma atividade aberta, flexível às demandas dos usuários, foi possível despertar interesses artísticos e de gestão, que culminaram no engajamento em um coletivo de fotografia - algo que não se deu por uma obrigatoriedade de frequência a atividades, mas por uma abertura da oficina aos interesses de cada participante, o que funcionou melhor para o aumento da “adesão”.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Considering that it´s fundamental to maintain a process of constant reflection so that the consolidation of the Brazilian Psychiatric Reform can take place without a “plastering” of practices that would hinder the proposal of personalized care, adequate to the specific reality of each case, it is important to observe the experiences that have been happening in the devices of Psychosocial Attention. For this reason, this article reports the experiences that occurred in a CAPS AD in the years 2011 to 2014, narrating the process of implantation of a photography workshop and its implications. It was noticed that, by proposing an open, flexible activity to the user´s demands, it was possible to arouse artistic and management interests, which culminated in the engagement in a photography collective - something that was not due to an obligation to attend activities, but to an opening of the workshop to the interests of each participant, which worked best for increase “membership” and the frequency.
  • Infância, loucura e alteridade: Artigos

    Mello, Magda Medianeira de; Santos, Janaina Dorigo dos

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo tem como objetivo investigar a infância que é vivenciada por crianças em um Centro de Atenção Psicossocial infanto-juvenil - CAPSIJ, a partir da análise dos registros de uma experiência de estágio. Para tal, a metodologia utilizada foi o estudo de caso de um CAPSIJ. Traçando um retrato do CAPSij, foi possível evidenciar como se articula o serviço para propor intervenções com as crianças ali atendidas. Por meio da análise do relato das atividades desenvolvidas no local, do fluxo do serviço e do registro das interações com a equipe do local, percebeu-se um modo de cuidado peculiar e em constante construção, possibilitando formas de construção de subjetividade, bem como de apropriação de si mesmo. Diante do exposto no estudo de caso, foi possível concluir que há possibilidades de alteridade para a criança que frequenta o CAPSij desde que considerada a escuta e o devir-criança de cada profissional que atua serviço.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The article aims to investigate how childhood is experienced by children in a psychosocial care center for children and adolescents - CAPSij, starting at one internship experience. For this, the methodology used was the CAPSij’s case study with the exploratory type method. Drawing a portrait of CAPSij, it was possible to show how the service is structured to propose interventions with children who attend it. Through the activities, the flow of the service and interactions with facility staff noticed a peculiar way of care and under constant construction enabling forms of construction of subjectivity, as well as appropriation of itself. Given the above in the case study and literature survey, it was concluded that there are possibilities of alterity for the child who attends CAPSij since considered the listening and the becoming-child of each professional who works in the service.
  • A Residência Multiprofissional em Saúde como estratégia para a humanização: modos de intervir no cotidiano de um hospital universitário Artigos

    Menezes, Aline Alves; Escóssia, Liliana da

    Resumo em Português:

    Resumo A saúde coletiva tem se constituído como uma nova forma de conceber a saúde e a doença, produzindo mudanças nas práticas de atenção/gestão do SUS (Sistema Único de Saúde). Dentre essas mudanças, destaca-se a aposta na produção de um tipo de relação entre os sujeitos e em certo modo de trabalhar em equipe. Nesse contexto, foi criada a Política Nacional de Humanização (PNH), favorecendo a produção de espaços e práticas coletivas, dentre os quais a Residência Multiprofissional (REMU). Este trabalho teve por objetivo acompanhar e analisar processos de criação de dispositivos consonantes com a PNH em um Hospital Universitário, a partir das intervenções produzidas pela REMU. O método utilizado foi a Cartografia, que possibilitou o mapeamento das forças presentes nas relações em que se constrói tal projeto de saúde. Através da atuação multiprofissional, criaram-se no cotidiano do hospital mecanismos de fortalecimento do SUS ao se experimentarem novos modos de cuidar e organizar os serviços.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The public health has been established as a new way of thinking about health and disease, producing changes in SUS (Sistema Único de Saúde - Brazil’s National Health System) care/management practices. Among these changes, it highlights the focus on production of a type of relationship between the subject and a sense of teamwork. In this context, it was created the National Humanization Policy (PNH), emphasizing the production of spaces and collective practices, among these, the Multidisciplinary Residency (REMU). This study aimed to monitor and analyze processes creation of device consonants with PNH in University Hospital, as from interventions produced by REMU. The method used was Cartography, that allows to map the forces present in the relationship that is built this as health project. Activities multidisciplinary created SUS strengthening mechanisms trought new ways to care and organize the services in the hospital daily.
  • Evidências de validade por processo de resposta no Cloze Artigos

    Cunha, Neide de Brito; Santos, Acácia Aparecida Angeli dos; Oliveira, Katya Luciane de

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste estudo foi explorar as diferenças qualitativas nos erros apresentados em um Teste de Cloze nas pontuações extremas de crianças e encontrar evidências de validade por processo de resposta. Participaram 277 alunos matriculados nos 3º, 4º e 5º anos do ensino fundamental público do Estado de São Paulo. Para a coleta de dados, que ocorreu de forma coletiva, foi empregado o teste de Cloze estruturado de forma tradicional, na qual se omitem todos os quintos vocábulos do texto e no local coloca-se um traço de tamanho proporcional ao da palavra omitida, bem como a correção verbatim. Os resultados evidenciaram evidências de validade baseadas no processo de resposta, indicando também divergências nas respostas entre os alunos que pontuaram menos e aqueles que obtiveram maiores pontuações. A discussão dos dados aponta para algumas implicações acerca dos processos cognitivos envolvidos na emissão das respostas das crianças.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aims to explore the errors differences presented in a Cloze test of kids’ extreme punctuations and find evidences of the validity for answer process. 277 students from third, fourth and fifth grades of public education of São Paulo participated on the survey. For data collection, which occurred collectively, it was held a traditional Cloze test that substitutes the fifth words for a dash of the same size of the word hidden, as well as verbatim correction. Results showed evidences of validity based on answer process, indicating answer divergences between students with high punctuation and low punctuation. Data discussion points some implications about cognitive process involved on the emission of kids’ answers.
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