Acessibilidade / Reportar erro
Ilha do Desterro, Volume: 68, Número: 3, Publicado: 2015
  • Introduction: Corpo, literatura, Artes e Mídia Editorial

    Campello, Eliane; Schmidt, Rita Terezinha
  • Corpo, linguagem e real: o sopro de exu bará e seu lugar na comunicação Artigos

    Dravet, Florence Marie

    Resumo em Português:

    Resumo O presente artigo busca ensaiar um pensamento-corpo que permita conceber a comunicação como um processo no qual corpo, linguagem e real estejam integrados e sejam elementos vivos, animados por um mesmo sopro que os atravessa. Para tanto, observamos a noção de Exu Bará para os nagôs afro-brasileiros tal como é vivida nos terreiros. Analisamos seus mitos e sua linguagem, suas formas de manifestação, seus gestos para apreender seu sentido semântico e sensorial. Adotamos uma metodologia poética na tentativa de alcançar um pensamento em movimento. E chegamos a uma representação geométrica para o corpo que qualificamos de artístico-filosófica e que figura o corpo como uma rosa no centro de um losango, um elemento vivo em plena interação dinâmica com o seu meio.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present article seeks to essay a body-thought that allows perceiving communication as a process in which body, language and real are integrated, living elements, animated by the same breath that crosses them. To this end, we look at the notion of Exu Bará for Afro-Brazilian nagôs as experienced in its communities. We analyze its myths and its language, its forms of manifestation, his gestures, to seize its semantic and sensorial sense. We adopt a poetic methodology in an attempt to achieve a thought in motion. And we came to a geometric representation for the body, qualified as philosophical and artistic, that figures the body like a rose in the centre of a rhombus, a living element in broad dynamic interaction with its environment.
  • O corpo feminino e seus enigmas: a esfinge na pintura de Franz Stuck Artigos

    Tavares, Enéias Farias

    Resumo em Português:

    Resumo Neste ensaio, discutirei o problema da representação do feminino nas artes do final do século XIX. Para tanto, partirei da leitura de Bram Dijkstra em Idols of Perversity (1986). Na sequência, refletirei sobre o modo como o imaginário do corpo feminino está associado ao encontro de Édipo e a Esfinge, monstro feminino que oferta enigmas e apresenta uma composição corporal tripartida. O estereótipo desse feminino demonizado, todavia, começa a ser repensado no mesmo século, tornando-se a própria figuração da esfinge um enigma a ser pesquisado. Minha análise para a leitura dessa alteração de sensibilidade nas artes no período centrar-se-á em três pinturas do artista alemão Franz Stuck para o tema da Esfinge. Para tanto, dialogarei com as reflexões de Connell, Edmunds, Paglia e Goex, além das de Dijkstra

    Resumo em Inglês:

    Abstract This essay discusses the problem of female representation in the arts at the end of the nineteenth century. Therefore, I will start from a reading Bram Dijkstra's Idols of Perversity (1986). Following, I will reflect on how female body imagery is associated with the meeting of Oedipus and the Sphinx, female monster that offers puzzles and presents a hybrid body configuration. The stereotype of this demonized woman, however, begins to be rethought in the same century, becoming the Sphinx itself and its corporeal constitution a puzzle to be researched. My analysis for reading this change in sensitivity in Western arts will focus on three different paintings by the German artist Franz Stuck on the theme of the Sphinx. Therefore, I will use, besides Dijkstra, reflections by Connell, Edmunds, Paglia and Goex
  • A mortificação do corpo em É Isto Um Homem? de Primo Levi Artigos

    Felix, José Carlos; Salvadori, Juliana Cristina

    Resumo em Português:

    Resumo Dentre os incontáveis testemunhos e narrativas que se propuseram denunciar, narrar e dar sentido à experiência produzida pela Shoah, o livro É isto um homem?, do escritor italiano Primo Levi, prefigura como um dos relatos mais contundentes acerca dos horrores e monstruosidades vividas nos campos de concentração nazistas durante a Segunda Guerra Mundial. O presente artigo propõe uma discussão acerca das formas de violência e mortificação do corpo apontadas no relato de Levi, as quais revelam um processo de reificação da vida, cujas consequências mais diretas afetam tanto a relação do indivíduo com seu próprio corpo quanto com o do outrem. Para tanto, partiremos do testemunho do autor acerca do processo de reificação e degradação humana, bem como das reflexões sobre a relação entre esclarecimento e barbárie pensadas por Horkheimer e Adorno e dos conceitos de soberania e biopolitização do estado chamada de "vida nua" de Agamben.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Amongst countless testimonies and narratives engendered by Shoah, the book, If this is a man, by the Italian writer, Primo Levi, stands as one of the most remarkable accounts on the horrors and monstrosities experienced in the Nazi concentration camps during World War II. This essay aims at discussing the issues of violence and the body mortification found in Levi's account, which, in turn, reveal a process of reification of life whose consequences affect profoundly the relationship between the individual and his/her body as well as the body of others. The discussion is grounded on the author's narration concerning the process of human reification and degradation as well as on Horkheimer and Adorno's considerations on the relationship between enlightenment and barbarism alongside with the concepts of sovereignty and the state of biopoliticization, known as "naked life", thought by Agamben.
  • Private Affairs, Public Office: Reading the Body of Virgília in The Posthumous Memoirs of Brás Cubas Artigos

    Iyer, Apsara; Jackson, Kenneth David

    Resumo em Inglês:

    Abstract As Machado de Assis's The Posthumous Memoirs of Brás Cubas (1881) reflects on the life of a single man, two dominant forces emerge within the narrative: Brás Cubas's desire for a family and his quest for political office. These parallel efforts coincide in the form of the political wife, the woman who enables both domestic and public glory. Using the encounter of public and private spaces as a point of departure, this essay considers female forms as circumscribed by their private and public duties. Evaluating Virgília and Marcela, we explore the significance of materiality and promiscuity in the reading of women's bodies within the text.
  • A Autorrepressão do desejo em Marta, de Medeiros e Albuquerque: uma análise deleuziana-guattariana do Incesto Artigos

    Sandanello, Franco Baptista; Temporal, Vanessa de Oliveira

    Resumo em Português:

    Resumo A partir de reflexões presentes na obra O Anti-Édipo, de Gilles Deleuze e Félix Guattari (2011), referentes à perenidade do complexo de Édipo na sociedade capitalista contemporânea e, especialmente, na literatura, enquanto signo da falta e da pulsão incestuosa, discute-se no presente artigo a autorrepressão do desejo no romance Marta (2013), de Medeiros e Albuquerque, exemplo privilegiado e único de um romance brasileiro inteiramente construído acerca da questão do incesto. Neste sentido, aponta-se para a íntima conexão existente entre a literatura e o pensamento deleuziano-guattariano, e para a reflexão simultânea que pode haver entre ambos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract From a number of reflections present in O Anti-Édipo, by Gilles Deleuze and Félix Guattari (2011), regarding the perpetuity of the Oedipus complex in capitalist contemporary society, and, specially, in literature, as the sign of absence and incestuous drive, the present article discusses the self-repression of desire in the novel Marta(2013), by Medeiros e Albuquerque, a unique and privileged example of a Brazilian novel entirely crafted around the theme of incest. In this regard, this article points out the intimate connection between literature and deleuzian-guattarian thought, and the simultaneous reflection that can exist between them.
  • O discurso político e o corpo na televisão: debate/combate Artigos

    Manzano, Luciana Carmona Garcia

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo busca analisar o discurso político eleitoral a partir dos sentidos inscritos sobre o corpo dos candidatos à presidência na campanha de 2014 durante a transmissão televisiva do último debate veiculado pela Rede Globo de Televisão, no dia 24 de outubro. A partir do eixo teórico dos estudos do discurso e dos estudos antropológicos sobre a produção imagética na história social das civilizações, o texto objetiva refletir sobre o funcionamento do discurso político atual inscrito na dinâmica do posicionamento corporal dos candidatos na produção/transmissão televisiva que configura o gênero debate.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article seeks to analyze the electoral political discourse from senses inscribed on the body of the presidential candidates in the 2014 campaign during the television broadcast of the last debate aired by Globo TV, on 24 October. Based on theories of discourse studies and anthropological studies of imagery production in the social history of civilizations, the paper aims to think over the functioning of the current political discourse inscribed in the dynamics of the body position of the candidates in television production/broadcast that characterizes the political debate genre.
  • O imaginário do cadáver em decomposição: das Danças macabras ao roman-charogne Artigos

    Schmitt, Juliana

    Resumo em Português:

    Resumo A imagem do cadáver humano em seus processos de decomposição post-mortem se tornou parte das manifestações culturais e artísticas no Ocidente a partir do surgimento dos temas macabros na Baixa Idade Média, em especial nas "Danças Macabras", entre outros. Verdadeira obsessão medieval, o corpo em putrefação reapareceria como objeto estético na literatura de horror do Romantismo, que se convencionou denominar "gótica". Dentre essa produção, destaca-se o chamado "roman-charogne", gênero que abusava da referência macabra, explorando as características do cadáver decomposto de maneira sem antecedentes. O artigo busca levantar esses exemplares e problematizar a presença do morto putrefato neles, que responderia a demandas específicas de suas épocas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The image of the human corpse throughout its post-mortem decomposition has become part of the cultural and artistic demonstrations in the West, beginning with the appearance of the macabre themes in the Late Middle Ages, especially the "Dance of Death". A true obsession in the medieval times, the putrid body would reappear as an aesthetic object in the horror literature, also known as "gothic". The so called roman-charogne, literary style that abuses of macabre references, outstands within this production, exploring aspects of the decaying corpse as never seen before. This article aims to point out these examples, problematizing the presence of the rotten dead body that would answer specific demands of those times.
  • The Pile of Bodies in Graphic Narratives: Variations on an Image Artigos

    Cardoso, André Cabral de Almeida

    Resumo em Inglês:

    Abstract The aim of this paper is to investigate a recurring image in graphic novels published from the 1980s to the present day: that of a pile of bodies on which the protagonist or another character in the narrative is placed. Variations on this image point to important representations of the body and personal identity in our society. They also problematize our perceptions of ourselves, of the world around us, and of our own memories. By comparing some of them, I will explore the tensions and contradictions present in these representations, and examine the ways in which they can lead to an expression of utopian desires.
  • Quando a carne se faz verbo: a emergência de significados pelo (e no) corpo Artigos

    Vanin, Aline Aver

    Resumo em Português:

    Resumo Por muito tempo, o corpo foi visto como um sustentáculo para a substância racional, a res cogitans cartesiana, que atribuía à mente todo o valor da racionalidade humana. Contudo, essa fragmentação do homem fez com que o corpo tivesse papel quase nulo para a racionalidade. Ao longo deste texto, discute-se uma retomada do lugar do corpo como campo semântico da razão: defende-se que é por meio dele que emergem grande parte dos conceitos, em especial os de emoções, categoria abstrata e historicamente relegada a um segundo plano no campo filosófico. É a partir da noção de uma cognição incorporada que se assumem os fundamentos para tratar dos processos de conceptualização e significação tão caros a áreas como as da Linguística Cognitiva.

    Resumo em Inglês:

    Abstract For a long time, the body was seen as a container for the rational substance, the Cartesian res cogitans, which attributed the value of the human rationality to the mind. However, this fragmentation of the man has given the body an almost null role to reason. Throughout this article, we discuss the place of the body as a semantic field for the reason: we advocate that it is through the body that most of the concepts emerge, especially those related to emotions, an abstract and historically denied category in the philosophic field. It is through the notion of an embodied cognition that the basis of conceptualization and conceptualization processes are assumed, especially in areas such as Cognitive Linguistics.
  • Biopolítica, biopoder e cuidado de si na campanha antitabagista das embalagens de cigarro Artigos

    Sousa, Claudemir; Baracuhy, Regina

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo discute a constituição do sujeito fumante em campanhas antitabagistas presentes nos enunciados que circulam na materialidade sincrética das embalagens de cigarro. Refletiremos sobre duas dimensões que envolvem o corpo desse sujeito, considerado uma superfície discursiva onde incidem relações de saber/poder: o corpo investido pelos biopoderes, através dos quais se promove a biopolítica da população, e o corpo como um domínio da estética de si, para refletirmos sobre o cuidado e o governo de si. Utilizamos a teoria da Análise do Discurso, mobilizando como categorias analíticas as noções-conceitos foucaultianas de sujeito, governamentalidade, biopoder, biopolítica e cuidado de si. Metodologicamente, nossa análise possui uma abordagem qualitativa, de cunho descritivo-interpretativo, e recai sobre um corpus constituído por nove dos enunciados supracitados. Concluímos que nas campanhas antitabagistas cruzam-se os discursos médico, jurídico e estético, indicando formas de o sujeito cuidar de si, ao mesmo tempo em que deixa entrever um poder que visa gerir a vida da população com o objetivo final de torná-la mais produtiva e menos onerosa ao Estado.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article discusses the constitution of the smoker subject in anti-smoking campaigns present in the statements molded over the syncretic materiality of cigarette packs. We reflect about two dimensions that involve the body of this subject, considered a discursive surface where knowledge/power relations operate: the body vested by the biopower, through which are promoted the biopolitics of the population, and the body as an aesthetic of self, in order to reflect about the care and the government of self. We use the theory of the Discourse Analysis, mobilizing Foucaultian concepts/notions of subject, governmentality, biopower, biopolitics and selfcare as analytical categories. Methodologically, our analysis has a qualitative approach with a descriptive and interpretative nature and draws on a corpus consisting of nine of the statements above. We conclude that the anti-smoking campaigns intersect medical, legal and aesthetic discourses, which indicate ways of taking care of oneself while also allowing a glimpse at a power that aims to manage people's lives with the ultimate goal of making them more productive and less costly to the State.
  • Beaten, Broken and Burnt-Violence against the Bodies of the Female Protagonists in Three 21st Century Bestsellers Written by Women Artigos

    Pinheiro, Renata Kabke

    Resumo em Inglês:

    Abstract Three bestsellers published in the last ten years-Twilight (2005), The Hunger Games (2008) and Fifty Shades of Grey (2011)-present an impressive deal of violence against the female body, a fact that demands investigation considering it may shape their readers' views on this. Therefore, this work aims at analyzing the discourses on violence against the female protagonist's body through the study of linguistic features in extracts from those three books. The analysis is done under the light of Critical Discourse Analysis, verifying the discourses embedded in this violence and the repercussions these discourses may have in terms of perpetuating gender stereotypes, especially in literature. More specifically, the focus of this study is on the "justifications" for the violence against women and if these justifications come from and/or consolidate hegemonic ways of thinking regarding this subject.
  • The Performative Force of Bodies: Affective Realism in Contemporary Brazilian Cinema Artigos

    Brandão, Alessandra; Sousa, Ramayana Lira de

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article traces the emergence of a younger generation of Brazilian filmmakers whose works bypass traditional themes in Brazilian cinema such as urban violence and historical revisionism to engage in post-identity politics avoiding narratives of nation, class and gender. One of the most prominent features in these recent works is a questioning of the status of the image, which vacillates between fiction and documentary without a point of resolution. This vacillation can be understood in terms of the performative nature of films like The Monsters, The Residents, The Earth Giveth, The Earth Taketh and Avenida Brasília Formosa. Such films are centered around improvisations that open up the image to the real. Therefore, these films produce a space between fiction and documentary, between reality and artifice that is productive and politically charged. This article aims at discussing this "Brand New" Brazilian Cinema (Novísssimo Cinema Brasileiro) and the performative force of bodies in its affective realism. No longer a referent for a sociological truth about Brazilian society, realism is taken as something that the image does, i. e., as an affect that challenges the viewer's response-ability.
Universidade Federal de Santa Catarina Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Bloco B- 405, CEP: 88040-900, Florianópolis, SC, Brasil, Tel.: (48) 37219455 / (48) 3721-9819 - Florianópolis - SC - Brazil
E-mail: ilha@cce.ufsc.br