Acessibilidade / Reportar erro
História da Educação, Volume: 22, Número: 55, Publicado: 2018
  • O PASSADO SABE MUITO DE NÓS: LABIRINTOS DA OPERAÇÃO HISTORIOGRÁFICA Apresentação

    Stephanou, Maria
  • LOS ESTUDIOS DE LAS EMOCIONES EN LOS MANUALES ESCOLARES DESDE EL PUNTO DE VISTA HISTORIOGRÁFICO: UNA ENTREVISTA CON KIRA MAHAMUD ANGULO Sessão Especial

    Grazziotin, Luciane Sgarbi S.
  • APRESENTAÇÃO DO DOSSIÊ: “ESTUDOS SOBRE O ENSINO SECUNDÁRIO NO CONE SUL NOS ANOS 1950 E 1960” Dossiê Estudos Sobre O Ensino Secundário Na América Latina Nos Anos 1950 E 1960

    Dallabrida, Norberto; Southwell, Myriam
  • FORMATO, PEDAGOGIAS E PLANEJAMENTO PARA A SECUNDÁRIA NA ARGENTINA: NOTAS SOBRESALIENTES DO SÉCULO XX Dossiê Estudos Sobre O Ensino Secundário Na América Latina Nos Anos 1950 E 1960

    Southwell, Myriam

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo tem a intenção de apresentar uma panorâmica sobre os debates que acompanharam a expansão da escolarização média em Argentina e as demandas de renovação que se desenvolveram ao influxo do movimento de escola nova. Para isso partiremos de um argumento a respeito da existência de uma forma da escola média que se consolidou seguindo determinado modelo, que a partir de ali constituiu uma gramática que processou e modelou as sucessivas intervenções de reforma e que conseguiu se posicionar como a noção mesma de escola média. Introduziremos os debates sobre reformas necessárias através de vozes sobresalientes sobre os benefícios do escolanovismo no nível secundário: Ernesto Nelson, Saúl Taborda e Juan Mantovani.

    Resumo em Francês:

    Résumé Cetarticle vise à examiner les manièresdontl'enseignementsecondaires'estdéveloppé en Argentine et les débats et demandes de renouveauqui se sontdéveloppés à l'arrivée du nouveaumouvementscolaire. Pour cela, nouscommençons par un argument sur l'existenced'une forme d'écolemoyenneconsolidéesuivant un certainmodèle, qui de làétait une grammairequitraitait et modélisait les interventions de réformesuccessives et réussissait à se positionnercomme la notionmême de collège. Nousprésenterons les débats sur les réformesnécessaires à travers des voixexceptionnelles sur les avantages de la scolastiqueauniveausecondaire: Ernesto Nelson, Saúl Taborda et Juan Mantovani.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo tiene la intención de presentar una panorámica sobre los debates que acompañaron la expansión de la escolarización secundaria en Argentina y las demandas de renovación que se desarrollaron al influjo del movimiento de escuela nueva. Para ello partiremos de un argumento acerca de la existencia de una forma de la escuela media que se consolidó siguiendo determinado modelo, que a partir de allí constituyó una gramática que procesó y modeló las sucesivas intervenciones de reforma y que logró posicionarse como la noción misma de escuela media. Introduciremos los debates sobre reformas necesarias a través de voces sobresalientes sobre los beneficios del escolanovismo en el nivel secundario: Ernesto Nelson, Saúl Taborda y Juan Mantovani.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article intends to review the ways in which secondary schooling was expanded in Argentina and the debates and demands for renewal that developed at the influence of the new school movement. Our starting point is an argument about the existence of a form of the secondary school that consolidated following determinate model, that from there constituted a grammar that processed successive interventions of reform and that attained to position like the very notion of secondary school. We will introduce debates on necessary reforms throughout standing voices promoted of new school movement: Ernesto Nelson, Saúl Taborda and Juan Mantovani.
  • ASSEMBLÉIAS DE PROFESSORES NA CONSOLIDAÇÃO DO CONSELHO DE ENSINO SECUNDÁRIO NO URUGUAI (1949-1961) Dossiê Estudos Sobre O Ensino Secundário Na América Latina Nos Anos 1950 E 1960

    D'Avenia, Lucas

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo explora a criação e a primeira etapa de funcionamento das Assembléias de Professores do Conselho de Ensino Secundária entre 1949 e 1961. As assembléias foram criadas para discutir as questões técnico-pedagógicas relacionadas ao ensino secundário e aconselhar as autoridades na tomada de decisões. A partir da análise das fontes, pode-se ver que, durante o período estudado, as assembléias de professores acompanharam a consolidação institucional do Conselho, que havia sido criado em 1935. Além disso, também expandiram o papel dos professores que se tornaram um ator central nas discussões pedagógicas sobre o ensino médio em um período de intenso debate.

    Resumo em Francês:

    Résumé L'article explore la création et la première étape des Assemblées des Enseignants du Conseil de Enseignement Secondaire entre 1949 et 1961. Les assemblées ont été créées pour discuter des questions techniques et pédagogiques liées à l'enseignement secondaire et pour conseiller les autorités dans la prise de decisions. De l'analyse des sources, on peut déduire que pendant la période étudiée les assemblées d'enseignants ont accompagné la consolidation institutionnelle du Conseil, qui avait été créée en 1935. Elles ont également élargi le rôle des enseignants qui sont devenus un acteur central dans les discussions pédagogiques à propos de l'enseignement secondaire dans une période de débat intense.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El artículo explora la creación y la primera etapa de funcionamiento de las Asambleas de Profesores del Consejo de Enseñanza Secundaria entre 1949 y 1961. Las asambleas fueron creadas para discutir los asuntos técnico-pedagógicos relacionados con la enseñanza secundaria y asesorar a las autoridades en la toma de decisiones. Del análisis de las fuentes se desprende que en el período estudiado las asambleas de profesores acompañaron la consolidación institucional del Consejo que había sido creado en 1935 y ampliaron el protagonismo de los profesores que se convirtieron en un actor central de las discusiones pedagógicas sobre la enseñanza media en un período de intenso debate.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The article explores the creation and the first stage of operation of the Teachers' Assemblies of the Secondary School Council between 1949 and 1961. The assemblies were created to discuss the technical-pedagogical issues related to secondary education and advise the authorities in the decision taking process. From the analysis of the sources, it can be inferred that in the period studied, the teachers' assemblies accompanied the institutional consolidation of the Council that had been created in 1935 and expanded the role of the teachers who became a central actor in the pedagogical discussions on secondary education in a period of intense debates.
  • LUIS CONTIER COMO CATALISADOR DE REDES: CLASSES EXPERIMENTAIS E RENOVAÇÃO DO ENSINO SECUNDÁRIO EM SÃO PAULO NAS DÉCADAS DE 1950 E 1960 Dossiê Estudos Sobre O Ensino Secundário Na América Latina Nos Anos 1950 E 1960

    Vieira, Letícia; Chiozzini, Daniel Ferraz

    Resumo em Português:

    Resumo Nos debates educacionais ocorridos após o fim da ditadura Vargas, ganha relevo a temática do Ensino Secundário, visto como essencial para articular o processo de escolarização com o desempenho de ofícios, tarefas ou papéis sociais. Neste sentido, o presente artigo visa, a partir de noções como redes de sociabilidade e capital social, situar a figura do educador Luis Contier como um intelectual da educação que contribuiu, de forma pioneira, para a renovação do ensino público secundário no estado de São Paulo nesse espaço-tempo, via projeto das Classes Secundárias Experimentais. Para tanto, será dada ênfase à sua dimensão intelectual, elucidando as redes e instituições das quais participou, a partir da análise de fontes documentais de seu acervo pessoal.

    Resumo em Francês:

    Résumé Dans les débats éducatifs qui ont eu lieu après la fin de la dictature de Vargas, est mis en évidence le thème de l'enseignement secondaire, essentiel pour articuler le processus de scolarisation avec la performance des métiers, des tâches ou des rôles sociaux. En ce sens, cet article a l’intention, à partir de notions telles que les réseaux sociaux et le capital social, à situer la figure de l'éducateur Luis Contier comme un intellectuel de l'éducation qui a contribué, de manière pionnière, au renouvellement de l'éducation publique secondaire dans l'État de São Paulo dans cet espace-temps, par le biais du projet des Classes Secundárias Experimentais Pour cela, l'accent sera mis sur sa dimension intellectuelle, en élucidant les réseaux et les institutions auxquels il a participé, à partir de l'analyse des sources documentaires de sa collection personnelle.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Durante los debates sobre la educación, luego de finalizada la dictadura de Vargas, la temática Educación Secundaria gana importancia siendo percibida como esencial para articular el proceso de escolarización con el desempeño de oficios, tareas y papeles sociales. Este artículo busca, a partir de nociones como redes de sociabilidad y capital social, situar la figura del educador Luis Contier como un intelectual de la educación que contribuyó, de forma pionera, a la renovación de la educación pública secundaria en el estado de São Paulo en ese espacio-tiempo, vía proyecto de las Classes Secundárias Experimentais. Para ello, se dará énfasis a su dimensión intelectual, elucidando las redes e instituciones de las cuales participó, a partir del análisis de fuentes documentales de su acervo personal.

    Resumo em Inglês:

    Abstract During the discussions about education right after Vargas dictatorship, Secondary Education topic gains importance, being seen as essential into the articulation of schooling process with the performance of occupation, tasks and social roles. The present article, based on notions such as networks of sociability and social capital, aims to situate the figure of educator Luis Contier as an intellectual of education who contributed, in a pioneering way, to the renewal of secondary public education in the state of São Paulo in this space-time, through a project of the Classes Secundárias Experimentais. To this end, emphasis will be placed on his intellectual dimension, elucidating the networks and institutions in which he participated, based on the analysis of documentary sources of his personal collection.
  • A INSPIRAÇÃO NOS TRABALHOS "DOS GRANDES CENTROS DE ESTUDOS PEDAGÓGICOS": CONSIDERAÇÕES SOBRE AS CLASSES INTEGRAIS DO COLÉGIO ESTADUAL DO PARANÁ (1960-1967) Dossiê Estudos Sobre O Ensino Secundário Na América Latina Nos Anos 1950 E 1960

    Chaves Junior, Sergio Roberto

    Resumo em Português:

    Resumo Este texto apresenta considerações sobre as Classes Integrais do Colégio Estadual do Paraná, proposta de inovação pedagógica desenvolvida entre 1960 e 1967 na modelar instituição de ensino secundário localizada em Curitiba, Paraná. São explicitadas questões específicas relacionadas ao processo de elaboração do Plano de Organização da inovação educacional, com destaque às inspirações nos “grandes centros de estudos pedagógicos”. Foi possível perceber que o estudo das experiências realizadas em outras instituições de ensino possibilitou aos elaboradores do plano das Classes Integrais dar contornos a uma proposta singular em meio ao contexto das inovações educacionais no ensino secundário engendradas no Brasil nos anos 1950 e 1960.

    Resumo em Francês:

    Résumé Ce texte présente des considérations sur les classes intégrales du Colégio Estadual do Paraná, une proposition d'innovation pédagogique développée entre les années de 1960 et 1967 dans le établissement d'enseignement secondaire modèle situé à Curitiba, Paraná. Les questions spécifiques liées au processus d'élaboration du Plan d'organisation de l'innovation pédagogique sont soulignées, misée en évidence l'inspiration dans les « grands centres d'études pédagogiques». C’était possible constater que l'étude des expériences menées dans d'autres institutions éducatives a permis aux élaborateurs du plan des classes intégrales de donner forme à une proposition singulière au milieu des innovations éducatives dans l'enseignement secondaire engendrées au Brésil dans les années 1950 et 1960.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este texto presenta consideraciones sobre las Clases Integrales del Colegio Estadual do Paraná, propuesta de innovación pedagógica desarrollada entre 1960 y 1967 en la modelar institución de enseñanza secundaria ubicada en Curitiba, Paraná. Se explicitan cuestiones específicas relacionadas al proceso de elaboración del Plan de Organización de la innovación pedagógica, con destaque a las inspiraciones en los "grandes centros de estudios pedagógicos". Es posible percibir que el estudio de las experiencias realizadas en otras instituciones de enseñanza posibilitó a los elaboradores del plan de las Clases Integrales dar contornos a una propuesta singular en el contexto de las innovaciones educativas en la enseñanza secundaria engendradas en Brasil en los años 1950 y 1960.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This text presents considerations about the Classes Integrais of Colégio Estadual do Paraná, a proposal of pedagogical innovation developed between 1960 and 1967 in the modeling secondary school located in Curitiba, Paraná. Specific issues related to the process of elaborating the plan of educational innovation are highlighted, with emphasis on inspiration in the "great centers of pedagogical studies". It was possible to notice that the study of the experiences carried out in other secondary schools allowed the elaborators of the plan of the Classes Integrais to outline a singular proposal in the context of the educational innovations in secondary education engendered in Brazil in the 1950s and 1960s.
  • CIRCUITOS E USOS DE MODELOS PEDAGÓGICOS RENOVADORES NO ENSINO SECUNDÁRIO BRASILEIRO NA DÉCADA DE 1950 Dossiê Estudos Sobre O Ensino Secundário Na América Latina Nos Anos 1950 E 1960

    Dallabrida, Norberto

    Resumo em Português:

    Resumo Este trabalho se propõe a compreender a circulação e a apropriação de dois modelos pedagógicos franceses que resultaram na construção das classes secundárias experimentais no Brasil na década de 1950. Por um lado, coloca o foco sobre os usos feitos por algumas classes do sistema público paulista das classes nouvelles - ensaio educacional realizado no ensino secundário francês. De outra parte, procura compreender as experiências no ensino secundário em colégios católicos realizadas a partir da pedagogia personalizada e comunitária. Para tanto, esta análise histórica movimenta os conceitos de circulação e de apropriação de Roger Chartier e usa como fontes históricas especialmente relatórios oficiais e relatos de professores.

    Resumo em Francês:

    Résumé Cet article vise à comprendre la circulation et l'appropriation de deux modèles pédagogiques français qui ont abouti à la construction de classes expérimentales au Brésil dans les années 1950. D'une part, il se concentre sur les usages de certaines classes du système public des classes nouvelles - un test éducatif effectué dans l'enseignement secondaire français. D'autre part, il cherche à comprendre les expériences de l'enseignement secondaire dans les collèges catholiques basées sur en la pédagogie personnalisée et communautaire. Pour cela, cette analyse historique fait usage les concepts de circulation et d'appropriation de Roger Chartier et utilise comme sources historiques notamment les rapports officiels et les rapports des enseignants.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este trabajo se propone a comprender la circulación y la apropiación de dos modelos pedagógicos franceses que resultaron en la construcción de las clases secundarias experimentales en Brasil en la década de 1950. Por un lado, pone el foco sobre los usos hechos por algunas clases del sistema público paulista de las classes nouvelles - ensayo educativo realizado en la enseñanza secundaria francesa. Por otra parte, procura comprender las experiencias en la enseñanza secundaria en colegios católicos realizados a partir de la pedagogía personalizada y comunitaria. Para ello, este análisis histórico mueve los conceptos de circulación y de apropiación de Roger Chartier y utiliza como fuentes históricas especialmente informes oficiales y relatos de profesores.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper aims to understand the circulation and appropriation of two French pedagogical models that resulted in the construction of experimental secondary classes in Brazil in the 1950s. On the one hand, it focuses on the uses made by some classes of the public system of the nouvelles classes - an educational test carried out in French secondary education. On the other hand, it seeks to understand the experiences in secondary education in Catholic colleges based on personalized and community pedagogy. For this, this historical analysis moves the concepts of circulation and appropriation of Roger Chartier and uses as historical sources especially official reports and reports of teachers.
  • EDUCAÇÃO DOS SENTIDOS E DAS SENSIBILIDADES: ENTRE A MODA ACADÊMICA E A POSSIBILIDADE DE RENOVAÇÃO NO ÂMBITO DAS PESQUISAS EM HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO Articles

    Oliveira, Marcus Aurelio Taborda de

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo, de caráter teórico-historiográfico, discute a voga atual de estudos sobre a história da educação dos sentidos e das sensibilidades. Inicia-se com a apresentação do tema “sensibilidades” e a sua presença em diferentes tradições historiográficas, mostrando como não é nova essa abordagem no campo da História. Em seguida, ainda na sua primeira parte, discute a chegada recente do tema nos debates da História da Educação na América Latina. Na segunda parte, apresenta e situa um conjunto de estudos de caráter monográfico desenvolvidos pelo Núcleo de Estudos sobre a Educação dos Sentidos e das Sensibilidades - Nupes, da FAE/UFMG, em parceria com pesquisadores do Brasil e de outros países, discutindo alguns dos seus pressupostos básicos. Finaliza o texto a problematização dos limites, dos riscos e do alcance da história da educação dos sentidos e das sensibilidades como uma voga que se equilibra entre o modismo acadêmico e a possibilidade de arejamento das formas consagradas de inquirir o passado e o presente da educação no âmbito latino-americano.

    Resumo em Francês:

    Résumé Dans cet article, de caractère théorique et historiographique, nous discutons l’actuelle vogue des études sur l'histoire de l'éducation des sens et des sensibilités. Nous commençons par la présentation du thème des «sensibilités» et sa présence dans de différentes traditions historiographiques, montrant que cette approche n'est pas nouvelle dans le domaine de l'Histoire. Ensuite, toujours dans la première partie, nous traitons de la récente arrivée du thème dans les débats de l'Histoire de l'Éducation en Amérique latine. Dans la deuxième partie, nous présentons et situons un ensemble d'études de caractère monographique développées par le Groupe d'Étude sur l'Éducation des Sens et des Sensibilités - Nupes, FAE/UFMG, en partenariat avec des chercheurs du Brésil et d'autres pays, en discutant certains de leurs hypothèses de base. Nous terminons le texte par la problématisation des limites, des risques et de la portée de l’histoire de l’éducation des sens et des sensibilités comme une vogue qui s'équilibre entre l'engouement académique et la possibilité d'aération des formes consacrées d'examiner le passé et le présent de l’éducation en Amérique latine.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El artículo, de carácter teórico-historiográfico, discute la actual ola de estudios sobre la historia de la educación de los sentidos y de las sensibilidades. Se inicia con la presentación del tema "sensibilidades" y su presencia en diferentes tradiciones historiográficas, señalando cómo no es nuevo ese enfoque en el campo de la historia. A continuación, aún en su primera parte, discute la llegada reciente del tema en los debates de la Historia de la Educación en América Latina. En la segunda parte, presenta y sitúa un conjunto de estudios de carácter monográfico desarrollados por el Núcleo de Estudios sobre la Educación de los Sentidos y de las Sensibilidades - Nupes, de la FAE/UFMG, en asociación con investigadores de Brasil y de otros países, discutiendo algunos de sus elementos básicos. Finaliza el texto la problematización de los límites, de los riesgos y del alcance de la historia de la educación de los sentidos y de las sensibilidades como una ola que se equilibra entre el modismo académico y la posibilidad arrojar nuevos aires en las formas consagradas de inquirir el pasado y el presente de la educación en el ámbito latinoamericano.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The article, in a theoretical-historiographic perspective, discusses the current trend of studies on the history of education of the senses and sensibilities. It begins with the presentation of the theme "sensibilities" and its presence in different historiographical traditions, showing how this approach in the field of History is not new. Then, in its first part, it discusses the recent arrival of the theme in the debates of History of Education in Latin America. In the second part, it presents and situates a set of monographic studies developed by the Center for Studies on the Education of Senses and Sensibilities - Nupes, FAE/UFMG, in partnership with researchers from Brazil and other countries, discussing some of their basic assumptions. The text concludes by discussing the limits, risks, and scope of the history of education of the senses and sensibilities as a trend that balances between academic fad and the possibility of renovating the consecrated forms of investigating the past and the present of Latin American education.
  • UTOPIAS, DISTOPIAS E DESAFIOS CRIATIVOS PARA A CONSTRUÇÃO DA HUMANIDADE NA HISTÓRIA EDUCATIVA OCIDENTAL: SOBRE O QUINTO CENTENÁRIO DA EDIÇÃO DA UTOPIA DE TH. MORE (1516-2016) Artigos

    Rico, Antón Costa; Amigo, María Eugenia Bolaño

    Resumo em Português:

    Resumo Faz sentido falar de utopias no campo da educação? Devem os educadores cultivar a utopia? De mão do recente quinto centenário da edição primeira da Utopia de Thomas More aborda-se uma reflexão sobre seu significado histórico em relação com a história da educação. Os educadores geraram, em particular desde o século da Ilustração, diversos projetos teóricos e experiências pedagógicas inovadoras com acentos utópicos, às que aqui se faz referência. Para além do utópico, como algo irrealizável e ademais, igualmente, das negativas distopías, assinalam-se valiosas iniciativas que tentaram a construção de uma nova humanidade. Construções filosóficas e realizações pedagógicas que podem ser memória fértil para os educadores atuais.

    Resumo em Francês:

    Résumé Est-il judicieux de parler d’utopies dans le domaine de l'éducation? Les éducateurs devraient cultiver l'utopie? De main du récent cinquième centenaire de l’édition première de l’Utopie de Thomas More s’aborde une réflexion sur sa signification historique en relation avec l’histoire de l’éducation. Les éducateurs ont généré, en particulier depuis le siècle de l’Illustration, divers projets théoriques et des expériences pédagogiques innovantes avec des accents utopiques, auquel il est fait référence ici. Au-delà de l'utopie, comme quelque chose inatteignable et, aussi, des négatives dystopies, sont des initiatives intéressantes qui ont cherché à construire une nouvelle humanité. Constructions philosophiques et réalisations pédagogiques qui peuvent être la mémoire fertile pour les éducateurs actuels.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen ¿Tiene sentido hablar de utopías en el campo de la educación? ¿Deben los educadores cultivar la utopía? De mano del reciente quinto centenario de la edición primera de la Utopía de Thomas More se aborda una reflexión sobre su significado histórico en relación con la historia de la educación. Los educadores generaron, en particular desde el siglo de la Ilustración, diversos proyectos teóricos y experiencias pedagógicas innovadoras con acentos utópicos, a las que aquí se hace referencia. Más allá de lo utópico, como algo irrealizable y además, igualmente, de las negativas distopías, se señalan valiosas iniciativas que procuraron la construcción de una nueva humanidad. Construcciones filosóficas y realizaciones pedagógicas que pueden ser memoria fértil para los educadores actuales.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Does it make sense to speak of utopias in the field of education? Should educators cultivate utopia? In the hand of the recent fifth centenary of the first edition of Thomas More’s Utopia, a reflection on its historical significance in relation to the history of education is addressed. The educators generated, especially since the century of the Enlightenment, various theoretical projects and innovative pedagogical experiences with utopian accents, to which reference is made here. Beyond the utopian, as something unrealizable and, likewise, of the negative dystopias, we point out valuable initiatives that sought the construction of a new humanity. Philosophical constructions and pedagogical realizations that can be fertile memory for present educators.
  • LUIZA, ISABEL E LEOPOLDINA: UMA HISTÓRIA DE MULHERES, NOBREZA E EDUCAÇÃO NO BRASIL IMPERIAL (1856-1864) Artigos

    Francisco, Ana Cristina B. López M.; Vasconcelos, Maria Celi Chaves

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo trata da atuação da condessa de Barral, Luiza Margarida Portugal de Barros, como preceptora das princesas Isabel e Leopoldina, escolhida pelo próprio Imperador, D. Pedro II, para educar suas filhas. O objetivo central é recompor aspectos da condução educacional dirigida pela condessa nos palácios de São Cristóvão e Petrópolis, especialmente, as estratégias utilizadas para ensinar e educar as duas meninas, ciente da responsabilidade que tal função implicava. A pesquisa apresenta-se como histórico-documental e utilizou, sobretudo, egodocumentos, produzidos pelas princesas e pela própria condessa, colocados em diálogo com autores que enfocam temática semelhante. Conclui-se, que a condessa exerceu forte influência na vida das princesas, desde a infância até após o casamento de ambas.

    Resumo em Francês:

    Resumé L'article concerne le rôle de la comtesse de Barral, Luiza Margarida Portugal de Barros, en tant que tutrice choisie par l'empereur D. Pedro II pour éduquer ses filles, les princesses Isabel et Leopoldina. Le but central est de recomposer des aspects de la conduite éducative menée par la comtesse dans les palais de Saint-Cristóvão et Petrópolis, en particulier les stratégies utilisées pour leur enseignement et éducation, qui était consciente de la responsabilité que cette fonction impliquait. Cette recherche se présente sous forme historique-documentaire et pour cela à utilisé des documents authentiques, egodocuments, produits par les princesses bien comme par la comtesse elle-même, lesquels ont aussi été mis en dialogue avec d’autres auterurs travaillant sur des sujets similaires. On conclut que la comtesse a exercé une forte influence dans la vie des princesses, depuis leur enfance et même après leus mariages.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El artículo trata de la actuación de la condesa de Barral, Luiza Margarida Portugal de Barros, como preceptora de las princesas Isabel y Leopoldina, elegida por el propio Emperador, D. Pedro II, para educar a sus hijas. El objetivo central es recomponer aspectos de la conducción educativa dirigida por la condesa en los palacios de San Cristóbal y Petrópolis, en especial, las estrategias utilizadas para enseñar y educar a las dos niñas, conscientes de la responsabilidad que dicha función implicaba. La investigación se presenta como histórico-documental y utilizó, sobre todo, egodocumentos, producidos por las princesas y por la propia condesa, colocados en diálogo con autores que enfocan temática semejante. Se concluye que la condesa ejerció una fuerte influencia en la vida de las princesas, desde la infancia hasta después del matrimonio de ambas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The article looks at the performance of the Countess of Barral, Luiza Margarida Portugal de Barros, as tutor of the princesses Isabel and Leopoldina, who was chosen by the Emperor himself, D. Pedro II, to educate his daughters. The article aims at recomposing aspects of the educational practice lead by the countess in the palaces of Saint Cristovão and Petropolis, especially the strategies used to teach and educate the two girls, taking into account that she aware of the responsibility that this position implied. The research bears the stamp of historical-documentary and it has used, above all, egodocuments, produced by the princesses and by the countess herself, placed in dialogue with authors who focus on similar topics. It is concluded that the countess exerted a strong influence on the life of the princesses, from childhood until after their marriage.
  • EDUCADORA HENRIQUETA GALENO: TRAJETÓRIA DE UMA LITERATA FEMINISTA (1887-1964) Artigos

    Fialho, Lia Machado Fiuza; Sá, Évila Cristina Vasconcelos de

    Resumo em Português:

    Resumo Situada no campo da História da Educação, a pesquisa se debruça no estudo da vida de Henriqueta Galeno (1887-1964), uma educadora que atuou no cenário patriarcalista da primeira metade do século XX, na cidade de Fortaleza - Ceará. O objetivo foi biografar a professora Henriqueta Galeno com ênfase na sua formação educacional e inserção no movimento feminista. Por meio da pesquisa documental - jornais, revistas, relatórios, compêndios autobiográficos, obra póstuma -, constatou-se que Henriqueta: recebeu educação primária com professora particular; estudou no Colégio Imaculada Conceição e no Liceu do Ceará, em tempos que só ingressavam homens; foi a primeira aluna e professora do Liceu, após formar-se em Direito. Mesmo subjugada ao pai, tornou-se intelectual com expressiva participação no movimento feminista cearense, rompendo paradigmas culturais e problematizando dogmas sociais.

    Resumo em Francês:

    Résumé Située dans le domaine de l’Histoire de l’Éducation, la recherche se penche sur l’étude de la vie de Henriqueta Galeno (1887-1964), une éducatrice qui a vécu dans la scène patriarcale de la première moitié du XXème siècle, dans la ville de Fortaleza - Ceará. L’Objectif de ce travail a été de faire la biographie de l’éducatrice Henriqueta Galeno en mettant l'accent sur sa formation éducative et son insertion dans le mouvement féministe. Au moyen d’une recherche documentaire - par des journaux, des magazines, des rapport, des recueils autobiographiques, des œuvres posthumes-, on a constaté que Galeno a reçu l´éducation primaire avec une professeur particulière; ensuite, elle a étudié à l’école Imaculada Conceição et dans le Liceu do Ceará, dans une époque où les seulement les hommes avaient accès aux études; elle a été la première étudiante et professeur du Liceu, après avoir eu sa licence en Droit. Même réprimée par son père, elle est devenue intellectuelle et a eu une forte participation dans le mouvement féministe cearense, en rompant des paradigmes culturels, et en problématisant des dogmes sociaux.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Anclada en el campo de la Historia de la Educación, esta investigación se volcó al estúdio de Henriqueta Galeno (1887-1964), una educadora que actuó en el contexto patriarcal de la primera mitad del siglo XX, en la ciudad de Fortaleza - Ceará. Se intentó redactar la biografía de la profesora Henriqueta Galeno, con énfasis en su formación educacional y en su inserción en el movimiento feminista. Através de una búsqueda documental - periódicos, revistas, informes, compendios autobiográficos, obra póstuma, se constató que Henriqueta: recibió educación primaria con profesora particular; estudió en el Colegio Inmaculada Concepción y en el Liceo del Ceará en tiempos en los cuales el acceso a tales instituciones era restricto a los hombres; fue la primera alumna y profesora del Liceo tras graduarse em Derecho. Pese a estar subyugada a su padre, se convirtió en intelectual con expresiva participación en el movimiento feminista cearense, rompiendo paradigmas culturales y problematizando dogmas sociales.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Located in the field of History of Education, the research focuses on the study of the life of Henriqueta Galeno (1887-1964), an educator who worked in the patriarchal scenario of the first half of the 20th century, in the city of Fortaleza - Ceará. The objective was to biograph the teacher Henriqueta Galeno with emphasis in its educational formation andinsertion in the feminist movement. Through documentary research - newspapers, magazines, reports, autobiographical compendium, posthumous work -, it was found that Henriqueta: she received primary education with a private teacher; she studied at the Imaculada Conceição and at the Liceu do Ceará school, in times when only men entered; she was the first student and teacher of the Liceu school, after graduating in Law. Even subjugated to the father, she became an intellectual with an expressive participation in the feminist movement of Ceará, breaking cultural paradigms and problematizing social dogmas.
  • TÊMPERA FORTE E COMPLETO DESPRENDIMENTO: HISTÓRIA E MEMÓRIA DAS DOCENTES NO SERTÃO PAULISTA (1932-1960) Artigos

    Mariano, Jorge Luís Mazzeo; Ribeiro, Arilda Ines Miranda

    Resumo em Português:

    Resumo O presente artigo exibe a atuação das professoras primárias na construção das bases da cultura escolar frente ao cenário de rudeza e precariedade do extremo oeste paulista, entre as décadas de 1930 e 1960. Para tanto, a pesquisa recorreu à documentação oficial do período e aos relatos orais de algumas docentes que atuaram naquela região. As professoras tiveram que enfrentar as dificuldades inerentes ao início de suas carreiras e de lecionar em imóveis improvisados para a finalidade educativa, como parte de uma espécie de “estágio” na zona rural imposto pelo Estado. Ao lidar com a precariedade das instalações escolares e a presença fiscalizadora do Estado, essas educadoras construíram a cultura escolar das escolas nas quais lecionaram, improvisando com os recursos que possuíam.

    Resumo em Francês:

    Résumé Cet article montre la performance des enseignants du primaire dans la construction des fondements de la culture de l'école comme scénario brusquerie et précaire de l’extrême ouest de São Paulo, entre les années 1930 et 1960. Par conséquent, la recherche a tourné à la documentation officielle de la période et les récits oraux de certains enseignants qui ont travaillé dans la région. Les enseignants ont dû faire face aux difficultés inhérentes au début de leur carrière et de l'enseignement dans des bâtiments improvisé à des fins éducatives, dans le cadre d'une sorte de “phase” dans la campagne imposée par l'État. Lorsque vous traitez avec la précarité des installations scolaires et la présence de surveillance de l'état, ces enseignants ont construit la culture scolaire dans les écoles ont enseigné, en improvisant avec les ressources dont ils disposaient.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En este artículo se muestra el desempeño de las maestras primarias en la construcción de los bases de la cultura de la escuela delante el escenario de rudeza e precariedad de lo extremo oeste de São Paulo, entre los años 1930 y 1960. Por lo tanto, la investigación se dirigió a la documentación oficial de la época y de los relatos orales de algunas maestras que trabajaban en la región. Las maestras tuvieron que hacer frente a las dificultades inherentes al inicio de sus carreras y la enseñanza en edificios improvisados para la finalidad educativa, como parte de una especie de “pasantía” en el campo impuesta por el Estado. Mismo teniendo que manejar con la precariedad de las instalaciones escolares y la presencia de supervisión del estado, estas maestras construyeron la cultura escolar en las escuelas que han enseñado, improvisando con los recursos que tenían.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article shows the primary teachers' role in building the foundations of school culture in the face of the rudeness and precariousness of the extreme west of São Paulo, between the 1930s and 1960s. For this purpose, the research resorted to the official documentation of the period and to the oral reports of some teachers who worked in that region. Teachers had to face the difficulties inherent in starting their careers and teaching in improvised real estate for educational purposes, as part of a kind of “internship” in the rural area imposed by the state. In dealing with the precariousness of school facilities and the state's inspection presence, these educators constructed the school culture of the schools in which they taught, improvising with the resources they possessed.
  • CRIANÇAS E EXÍLIO: RELATOS DE VIDA DE CRIANÇAS DA GUERRA CIVIL ESPANHOLA NA BÉLGICA Artigos

    Rico, Andrés Payà

    Resumo em Português:

    Resumo Durante a Guerra Civil Espanhola (1936-1939) cerca de 5.000 crianças tiveram de exilar-se, obtendo um novo lar na Bélgica. No final da guerra, a maioria delas foram repatriados e voltaram para suas famílias ou centros de caridade franquistas. Cerca de mil não voltou por várias razões. Este artigo contém o testemunho de dez desses "filhos" hispano-belgas e suas famílias, a partir de história oral e memória, recuperando uma parte desta história da educação e da infância. A viagem, as colônias, a integração social, relações com a família, escola e comunidade são alguns dos temas discutidos nessas histórias de vida.

    Resumo em Francês:

    Résumé Au cours de la guerre civile espagnole (1936-1939) quelque 5.000 enfants devaient partir à l'exil, trouvant une nouvelle maison d’accueil en Belgique. A la fin de la guerre, la plupart d'entre eux ont été rapatriés et rendus à leur famille ou centres de bienfaisance franquistes. Environ un millier de ne pas revenir pour plusieurs raisons. Cet article contient le témoignage de dix de ces ‘enfants’ Hispano-Belges et leur familières, assistent à l'histoire orale et de la mémoire, pour récupérer une partie de l'histoire de l'éducation et de l'enfance. Le voyage, l'hébergement, les colonies, l'intégration sociale, les relations avec la famille, l'école et la communauté sont quelques-uns des sujets abordés dans ces histoires de vie.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Durante la Guerra Civil española (1936-1939) unos 5000 niños y niñas tuvieron que marchar al exilio, encontrando en Bélgica un nuevo hogar de acogida temporal. Al finalizar el conflicto bélico, la mayoría de ellos fueron repatriados y regresaron junto a sus familias o a centros benéfico-paternalistas franquistas. Alrededor de un millar no regresaron por diferentes motivos. Este artículo recoge el testimonio de una decena de estos “niños” hispano-belgas y sus familiares, acudiendo a la historia oral y a la memoria, para recuperar una parte de la historia de la educación y la infancia. El viaje, las colonias de acogida o la integración social, las relaciones con la familia, la escuela y la comunidad, son algunos de los temas analizados en estas historias de vida.

    Resumo em Inglês:

    Abstract During the Spanish Civil War (1936-1939) about 5000 children had to go into exile, finding in Belgium a temporary foster home. At the end of the war, most of them were repatriated and returned to their families or to welfare centers of the Francoist system. About a thousand did not return for different reasons. This article gathers the testimony of a ten of these Spanish-Belgian "children" and their families, turning to oral history and memory, to recover a part of the history of education and childhood. The trip, the host colonies or the social integration, relationships with the family, the school and the community are some of the topics analyzed in these life stories.
  • A EDUCAÇÃO ULTRANACIONALISTA JAPONESA NO PENSAMENTO DOS NIPO-BRASILEIROS Artigos

    Okamoto, Monica Setuyo

    Resumo em Português:

    Resumo Até 1945, as escolas japonesas foram criadas pela comunidade nikkei no Brasil com o intuito de preservarem a língua, a cultura e, principalmente, a moral japonesa. Livros didáticos do Ensino Fundamental e Médio, produzidos no Japão durante o período ultranacionalista (final do século XIX a meados do século XX), foram importados e adotados por essas escolas. Este estudo tem o objetivo de analisar a releitura que os imigrantes japoneses e seus descendentes deram ao conteúdo ideológico desses livros didáticos e os reflexos dessa educação nas gerações mais novas.

    Resumo em Francês:

    Résumé Jusqu'en 1945, des écoles japonaises ont été créées par la communauté nikkei au Brésil dans le but de préserver la langue, la culture et, surtout, la morale japonaise. Des manuels de l'enseignement primaire et secondaire, produits au Japon pendant la période ultranationaliste (fin du XIXe siècle jusqu'au milieu du XXe siècle), ont été importés et adoptés par ces écoles. Cette étude vise à analyser la relecture que les immigrants japonais et leurs descendants ont donnée au contenu idéologique de ces livres didactiques et aux réflexes de cette éducation chez les jeunes générations.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Hasta 1945, las escuelas japonesas fueron creadas por la comunidad nikkei en Brasil con el propósito de preservar la lengua, la cultura y, principalmente, la moral japonesa. Los libros didácticos de la Educación Primária y Secundária, producidos en Japón durante el período ultranacionalista (finales del siglo XIX a mediados del siglo XX), fueron importados y adoptados por esas escuelas. Este estudio tiene el objetivo de analizar la relectura que los inmigrantes japoneses y sus descendientes dieron al contenido ideológico de esos libros didácticos y los reflejos de esa educación en las generaciones más jóvenes..

    Resumo em Inglês:

    Abstract Until 1945, Japanese schools were created by the nikkei community in Brazil with the purpose of preserving the language, the culture and, mainly, the Japanese morality. Textbooks of Elementary School and High School, produced in Japan during the ultra-nationalist period (late nineteenth century to mid-twentieth century), were imported and adopted by these schools. This study aims to analyze the re-reading that the Japanese immigrants and their descendants gave to the ideological content of these textbooks and the reflexes of this education in the younger generations.
  • O PODER SIMBÓLICO DA UNESCO NA AMÉRICA LATINA SOBRE A LIGAÇÃO FLACSO - UNESCO Artigos

    Cutroni, Anabella Abarzúa

    Resumo em Português:

    Resumo Nossas pesquisas sugerem que a Unesco historicamente teve um grande impacto a nível simbólico. O patrocínio das iniciativas científicas, educacionais e culturais específicas da Organização das Nações Unidas realizada não só através de financiamento, a contratação de especialistas e bolsas de estudo, mas também envolveu o crédito simbólico de uma organização internacional. O objetivo deste artigo é observar este fenômeno. Para isso, nos tomamos o caso de um patrocínio porta-estandarte da Unesco desenvolvido na América Latina desde o final dos anos 1950: a criação e o apoio da Faculdade Latino-Americana de Ciências Sociais (Flacso).

    Resumo em Francês:

    Résumé Notre recherche suggère que l'Unesco a toujours eu une forte incidence sur le plan symbolique. Le parrainage des initiatives scientifiques, éducatives et culturelles spécifiques Organisation des Nations Unies réalisée non seulement par le financement, le recrutement d'experts et des bourses, mais aussi impliqué le crédit symbolique d'une organisation internationale. L’objectif de cet article est d'observer ce phénomène. Pour cela, nous prenons le cas d'un parrainage de repère, l'Unesco a développé en Amérique latine depuis la fin des années 1950: la création et le soutien de la Faculté latino-américaine de sciences sociales (Flacso).

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Nuestras pesquisas indican que la Unesco ha sido históricamente una Organización de alto impacto a nivel simbólico. El patrocinio de esta Organización de la ONU a determinadas iniciativas científicas, educativas y culturales no se llevó a cabo sólo mediante financiamiento, la contratación de expertos y el otorgamiento de becas sino que implicó también el aval, el crédito simbólico, de una organización internacional. Observar este fenómeno es precisamente el objetivo del presente artículo. Para esto tomamos el caso de un patrocinio emblemático que la Unesco desarrolló en América Latina desde fines de la década de 1950: la creación y sostenimiento de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Flacso).

    Resumo em Inglês:

    Abstract Our research indicates that, historically, Unesco had been an Organization of high impact in a symbolic level. The support from this Organization of the UN to sciences, educations and cultural initiatives implies funds, experts, fellowships and, the most important, the symbolic credit of an international organization. The objective of this paper is to analyze that. Then we study an emblematic support of Unesco in Latin America: la creation and sustenance of the Latin American Faculty of Social Science (Flacso) since 1950 decade.
  • MESTRES DO AMANHÃ Artigos

    Gouvêa, Fernando César Ferreira

    Resumo em Português:

    Resumo Este trabalho tem como objeto de estudo a Formação de Professores numa aproximação histórica com a gestão do educador Anísio Teixeira frente à Campanha de Aperfeiçoamento de Pessoal de nível Superior - Capes - que abarca o período de 1951 a 1964, situando a instituição no âmbito do aparelho estatal federal num contexto marcado pelo modelo nacional-desenvolvimentista. Entende-se que tal período consolidou o caráter institucional da Pós-Graduação no Brasil com o incremento da formação de quadros para as instituições de ensino superior. O caminho para o alcance do exame do objeto de estudo repousa numa metodologia qualitativa, de caráter histórico, documental e bibliográfico com os aportes da História Cultural e da História Política. Assim, as fontes utilizadas foram relatórios, correspondências, mensagens presidenciais, marcos regulatórios, boletins e revistas articulados sob o signo da utilização de estratégias e táticas por indivíduos e coletivos que edificaram uma rede institucional que levou a Capes ao papel central na elaboração de políticas públicas educacionais no seio do Ministério da Educação e Cultura. Tal centralidade teve como resultado a construção de um sistema nacional de pós-graduação que constitui um legado a ser examinado no tempo presente no qual percebe-se uma ameaça à manutenção da qualidade deste projeto numa sucessão de cortes de gastos tanto da graduação quanto na Pós-Graduação concernentes ao Ensino Superior brasileiro.

    Resumo em Francês:

    Résumé L’ objet d'étude de ce travail est la Formation de Professeurs dans une approche historique avec la gestion de l'éducateur Anísio Teixeira avant la Campagne d'Amélioration de Personnel de Niveau Supérieur - Capes - qui comprend le période 1951-1964, en placent l'institution dans le cadre de l'appareil d'Etat fédéral dans un contexte marqué pour le modèle national-développementaliste. Il est entendu que ce période a consolidé le caractère institutionnel du Diplôme d'études approfondies au Brésil, avec l’incrément de la fomation de cadres pour les instituitions de l'enseignement supérieur. Le chemin pour atteindre l’examen de l’objet d’ étude repose dans une méthodologie qualitative, avec un caractère historique, documentaire et bibliographique, avec les contributions de la Histoire Culturelle et de la Histoire Politique. De cette façon, les sources utilisés ont été les rapports, les courriers, les messages présidentiels, les marques réglementaires, les bulletins, et les magazines articulées sous l'égide de l’utilisation de stratégies et de tactiques pour les personnes et les collectif, qui ont construit un réseau institutionnel qui a conduit la Capes au rôle central dans l’élaboration des politiques publiques d'éducation dans le Ministère d'Éducation et de la Culture. Cette centralité a conduit la construction d’un système national de Diplôme d'études approfondies qui constitue un heritage à examiner dans le temps présent, dans lequel il est remarqué une menace à la maintenance de la qualité de cet projet avec la succession de réductions des dépenses soit dans la graduation comme dans le Diplôme d'études approfondies en ce qui concerne l'Enseignement Supérieur brésilien.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este trabajo tiene como objeto de estudio la Formación Docente desde una aproximación histórica de la gestión del educador Anísio Teixeira frente a la Campaña de Perfeccionamiento de Personal de nivel Superior - Capes - que abarca el período de 1951 a 1964, situando la institución en el ámbito del aparato estatal federal en un contexto marcado por el modelo nacional desarrollista. Se entiende que tal período consolidó el carácter institucional del Posgrado en Brasil con el incremento de la formación de cuadros para las instituciones de enseñanza superior. El camino para el examen del objeto de estudio reposa en una metodología cualitativa, de carácter histórico, documental y bibliográfico, con aportes de la Historia Cultural y de la Historia Política. Así, se utilizaron fuentes como informes, correspondencias, mensajes presidenciales, marcos regulatorios, boletines y revistas, articulados bajo el signo de la utilización de estrategias y tácticas por individuos y colectivos que edificaron una red institucional que otorgó a la Capes un papel central en la elaboración de políticas públicas educativas en el seno del Ministerio de Educación y Cultura. Tal centralidad tuvo como resultado la construcción de un sistema nacional de posgrado que constituyó un legado a ser examinado en el tiempo presente, en el que se percibe una amenaza a la sustentación de la calidad de este proyecto en una sucesión de cortes de gastos, tanto en la graduación como en el posgrado, referentes a la Enseñanza Superior Brasileña.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This work has as object of study Teacher Training in a historical approach with the management of the educator Anísio Teixeira of the Superior level of Improvement Campaign - Capes - covering the period 1951-1964, placing the institution in the federal state apparatus in a context marked by the national-developmentalist model. It is understood that such period consolidated the institutional character of the Graduate in Brazil with increasing staff training to higher education institutions. The path to the scope of the subject matter of the examination rests on a qualitative methodology, history, documentary and bibliographic with the contributions of Cultural History and Political History. Thus, the sources used were reports, correspondence, presidential messages, regulatory frameworks, newsletters and magazines articulated under the sign of the use of strategies and tactics for individuals and collectives that have built an institutional network that led to the Capes central role in public policy development education within the Ministry of Education. Such centrality resulted in the construction of a national graduate system is a legacy to be examined at the present time in which we perceive a threat to maintaining the quality of this project in a series of spending cuts as much as the Post Graduation -graduate concerning the Brazilian Higher Education.
  • O TESTEMUNHO DOS ARQUIVOS E O TRABALHO DO HISTORIADOR DA EDUCAÇÃO Artigos

    Anjos, Juarez José Tuchinski dos

    Resumo em Português:

    Resumo Tomando o arquivo como um lugar físico e epistemológico, o objetivo é refletir sobre o que ele pode testemunhar para o trabalho do historiador da educação. Dialogando com a historiografia sobre o papel dos arquivos na escrita da História, num primeiro momento reflete-se sobre as relações entre Arquivo, Memória e História. Em seguida, discutem-se seus dois diferentes níveis de testemunho para a pesquisa histórico-educacional: o testemunho intencional e o não intencional sobre a educação.

    Resumo em Francês:

    Résumé En prenant le archive comme un lieu physique et épistémologique, l'objectif est de réfléchir à ce qu'il peut témoigner pour le travail de l’historien de l’éducation. En dialoguant avec l'historiographie sur le rôle des archives dans l'écriture de l'histoire, au début, il réfléchit sur la relation entre les archives, la mémoire et l'histoire. Puis, se discute ses deux different niveaux de témoignage à la recherche historique-educative: le témoignage intentionnel et non intentionnel sur l'éducation.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Tomando el archivo como un lugar físico y epistemológico, el objetivo es reflexionar sobre lo que él puede testimoniar para el trabajo del historiador de la educación. Dialogando con la historiografía sobre el papel de los archivos en la escritura de la historia, en un primer momento se refleja sobre las relaciones entre Archivo, Memoria e Historia. A continuación, se discuten sus dos diferentes niveles de testimonio para la investigación histórico-educativa: el testimonio intencional y el no intencional sobre la educación.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Taking the archive as a physical and epistemological space, this study aims at a reflection on what it may evidence to the work of historians of education. Dialoguing with the historiography on the role of the archives in the writing of History, the first part reflects on the relations between Archive, Memory, and History. Then its two levels of evidence are discussed for the historical-educational research: intentional and unintentional evidence on education.
  • MAPEAMENTO DA MUSEOLOGIA DA EDUCAÇÃO NA ESPANHA: APROXIMAÇÃO AO ESTADO DA QUESTÃO Articles

    Domínguez, Pablo Álvarez

    Resumo em Português:

    Resumo Nas últimas décadas, a Museologia da Educação tem se apresentado na Espanha como uma das mais atraentes linhas de pesquisa histórico-educativas. Novos enfoques nos têm permitido traçar um mapa no qual os Museus de Educação são entendidos como recursos imprescindíveis para a pesquisa e para a docência nesta matéria. A relação entre Museologia e História da Educação nos permite vislumbrar um panorama de pesquisa alentador no estudo do patrimônio histórico educativo. O presente artigo pretende aproximar-se à Museologia da Educação como campo de pesquisa para os historiadores da educação na Espanha. A partir de suas origens, expõem-se as principais ações, atividades e projetos museológicos que estão se desenvolvendo no país, e que evidenciam a guinada da ciência histórico-educativa em direção à etno-história.

    Resumo em Francês:

    Résumé Au cours des deux dernières décennies, Muséologie Education se présente en Espagne comme l'une des lignes de recherche historico-éducative la plus attractive. De nouvelles approches nous ont permis de cartographier les Musées de l’Education reconnus comme des ressources essentielles pour la recherche et l'enseignement dans ce domaine. Le lien entre Muséologie Education et Histoire de l'Education nous permet d'entrevoir un panorama de recherche encourageant dans l'étude du patrimoine historico-éducatif. Cet article vise à aborder Muséologie Education en tant que domaine de la recherche pour les historiens de l'éducation en Espagne. Dans ce document, depuis leurs origines, on expose les principales actions, activités et projets muséologiques en cours de développement dans le pays et qui démontrent le tournant pris par la science historico-éducative vers l’ethnohistoire.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En las últimas dos décadas, la Museología de la Educación se presenta en España como una de las líneas de investigación histórico educativa más atrayente. Nuevos enfoques nos han permitido trazar un mapa en el que los Museos de Educación se entienden como imprescindibles recursos para la investigación y la docencia en esta materia. La relación entre Museología de la Educación e Historia de la Educación nos permite vislumbrar un panorama investigador alentador en el estudio del patrimonio histórico educativo. El presente artículo pretende aproximarse a la Museología de la Educación como campo de investigación para los historiadores de la educación en España. En él, desde sus orígenes, se exponen las principales acciones, actividades y proyectos museológicos que se están desarrollando en el país, y que evidencian el giro que la ciencia histórico-educativa ha dado hacia la etnohistoria.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In the past two decades, the museology of education in Spain has been one of the most attractive, productive avenues of educational historical research. With new focuses, education museums have come to be understood as essential resources for research and teaching in this area. A study of the relationship between the Museology of Education and History of Education offers a field of research which feeds into the study of Spain’s historical educational heritage. This article approaches the Museology of Education as the most promising research area for historiographers of education in Spain. From the very start, it sets out the main actions, activities and projects in museology taking place in the country, which demonstrate how historical educational science has taken ethnohistory in a new direction.
  • A LINGUAGEM POSTA À PROVA PELO TEMPO: CARLO GINZBURG E SUAS CONTRIBUIÇÕES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO Artigos

    Paziani, Rodrigo Ribeiro; Perinelli Neto, Humberto

    Resumo em Português:

    Resumo A produção historiográfica de Carlo Ginzburg parece estar cada vez mais consolidada no Brasil, a ponto de ser alvo de inúmeras análises, interpretações e críticas. Contudo, este historiador ainda é pouco conhecido pelo público acadêmico, com destaque para os intelectuais que se debruçam sobre história e história da educação. Partindo deste contexto, a proposta central deste artigo será a de promover reflexões sobre o “paradigma indiciário” proposto por Ginzburg. Para tanto, apresentamos o percurso formativo, as obras de cunho teórico-metodológico e as perspectivas analíticas deste historiador, bem como possíveis relações que se pode estabelecer com os domínios da Linguagem, especificamente a Análise do Discurso, caso da corrente representada por Michel Pêcheux.

    Resumo em Francês:

    Résumé La production historiographique de Carlo Ginzburg paraît être chaque fois plus consolidée au Brésil, au point d’être sujet d'innombrables analyses, interprétations et critiques. Cependant, cet historien est encore peu connu par la communauté académique, en particulier pour les intellectuels qui mettent l'accent sur l'histoire et l'histoire de l'éducation. À partir de ce contexte, la proposition centrale de cet article est promouvoir des réflexions sur le “paradigme indiciaire” de Ginzburg. Pour ce faire, nous présentons le cours de formation, les œuvres de la nature théorique et méthodologique et perspectives analytiques de cet historien, ainsi que les relations possibles qui peuvent être établies dans le domaine du Langage, spécifiquement l'Analyse du Discours dont le courant est représenté par Michel Pêcheux.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen La producción histórica de Carlo Ginzburg parece estar cada vez más consolidada en Brasil, a punto de ser objeto de numerosos análisis, interpretaciones y críticas. Sin embargo, este historiador es aún poco conocida por la comunidad académica, especialmente los intelectuales que se centran en la historia y la historia de la educación. A partir de este contexto, el objetivo central de este artículo es promover la reflexión sobre el "paradigma probatorio" propuesto por Ginzburg. Por lo tanto, se presenta el curso de formación, las obras de la naturaleza teórica y metodológica y perspectivas de análisis de este historiador, así como las posibles relaciones que se pueden establecer en las áreas de lenguaje, específicamente el análisis del discurso, si la corriente representada por Pêcheux.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The historiographical production of Carlo Ginzburg seems to be increasingly consolidated in Brazil, to the point of being the target of numerous analyzes, interpretations and criticisms. However, this historian is still little known by the academic public, with prominent intellectuals who focus on the history and history of education. Starting from this context, the central proposal of this article will be to promote reflections on the “indicial paradigm” proposed by Ginzburg. For that, we present the formative course, the theoretical-methodological works and the analytical perspectives of this historian, as well as possible relations that can be established with the Language domains, specifically Discourse Analysis, in the case of the current represented by Michel Pêcheux.
  • PORTARIA CIRCULAR Nº 2 DA DIRETORIA DE EDUCAÇÃO E SAÚDE PÚBLICA DO MUNICÍPIO DE PELOTAS (RS), 1941 Documento

    Weiduschadt, Patrícia; Castro, Renata Brião de
Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação UFRGS - Faculdade de Educação, Av. Paulo Gama, n. 110 | Sala 610, CEP: 90040-060 - Porto Alegre/RS, Tel.: (51) 33084160 - Santa Maria - RS - Brazil
E-mail: rhe.asphe@gmail.com