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CoDAS, Volume: 32, Número: 5, Publicado: 2020
  • O encontro entre Fonoaudiologia e Práticas Integrativas e Complementares (PIC): reflexões para muito além da pandemia. Carta Aos Editores

    Rios, Maria Salete Franco; Barros, Nelson Filice de
  • Estratégias de intervenção na Rotina de Cuidados no Banco de Leite Humano diante da pandemia de COVID-19 Carta Ao Editor

    Azevedo, Elma Heitmann Mares; Pontes, Mônica Barros de; Martins, Sandra Willéia; Nunes, Janaína de Alencar
  • Corais de indivíduos laringectomizados totais no Brasil Carta Ao Editor

    Rossi, Vaneli Colombo; Guimarães, Michelle Ferreira; Moreira, Márcio José da Silva; Lopes, Leonardo; Moreti, Felipe
  • Análise das medidas eletroglotográficas da voz: padrões de normalidade para cantores por meio do programa CSL da Kay Pentax® Artigo Original

    Alves, Ana Clara Sotero; Gama, Ana Cristina Côrtes; Magalhães, Max de Castro; Genilhú, Patrícia de Freitas Lopes; Oliveira, Rafaella Cristina

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Analisar as medidas de frequência fundamental, jitter eletroglotográfico, quociente de contato e periodicidade das ondas eletroglotográficas da voz de cantores em registro modal. Método: Estudo observacional de corte transversal que selecionou indivíduos de escolas de canto da região central do município de Belo Horizonte-MG. A amostra foi não probabilística, por conveniência, composta por 60 indivíduos cantores com faixa etária entre 18 e 55 anos, sendo 30 homens e 30 mulheres. Para a coleta do registro eletroglotográfico, foi utilizado o programa CSL da Kay Pentax™, model 6103, módulo Electroglottography. Os participantes foram posicionados sentados e, após a higienização da pele do pescoço com álcool 70 %, dois eletrodos foram colocados nas alas da cartilagem tireóidea no nível das pregas vocais. Posteriormente, os participantes foram orientados a emitir a vogal /a/ sustentada de forma habitual. Foram analisadas as medidas de frequência fundamental (f0), quociente de contato (QC), jitter eletroglotográfico e periodicidade da onda eletroglotográfica. Os dados foram analisados estatisticamente utilizando o Minitab 17. Resultados: Os parâmetros analisados foram estatisticamente significantes. A frequência fundamental (f0) foi maior nas mulheres (226,91 Hz) quando comparada com a dos homens (166,54 Hz). As medidas de quociente de contato e de periodicidade também foram maiores nas mulheres (40,46 % e 15,51 %, respectivamente) se comparadas às dos homens (27,45 % e 7,82, respectivamente). O parâmetro de jitter foi maior nos homens, quando comparado ao das mulheres. Conclusão: Os valores de frequência fundamental (f0), quociente de contato (QC) e periodicidade da onda foram maiores nas mulheres. O valor de jitter foi maior nos homens.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: Analyze the measures of the fundamental frequency, electroglotographic jitter, contact quotient and periodicity of the electroglotographic waves of the singers in habitual voice. Method: A cross-sectional observational study, which selected individuals from singing schools in the central region of the municipality of Belo Horizonte. The sample was non-probabilistic, for convenience consisted of 60 singers aged between 18 and 55 years, 30 males and 30 females. For the electroglotographic record collection, the Kay Pentax ™ CSL program, model 6103, the Electroglotographic module was used. The participants were placed in a seated position, and after cleaning the skin of the neck with 70% alcohol, two electrodes were placed on the wings of the thyroid cartilage at the level of the vocal folds. Subsequently, the participants were instructed to emit the vowel/a/sustained in a habitual way. The measurements of the fundamental frequency (f0), contact quotient (QC), electroglotographic jitter and periodicity of the electroglotographic wave were analyzed. The data were statistically analyzed using Minitab 17. Results: The parameters analyzed were statistically significant. The fundamental frequency (f0) was higher in females (226.91Hz) when compared to males (166.54Hz). The measure of contact quotient and periodicity was also higher in women (40.46% and 15.51% respectively) when compared to men (27.45% and 7.82, respectively). The jitter parameter was higher in men when compared to women. Conclusion: Women presented higher values in the fundamental frequency (f0), contact quotient (QC) and periodicity of the wave compared to men. The men presented the jitter value higher than that of the women.
  • Precisão diagnóstica para o risco de broncoaspiração em população heterogênea Artigo Original

    Lima, Maíra Santilli de; Sassi, Fernanda Chiarion; Medeiros, Gisele Chagas de; Jayanthi, Shri Krishna; Andrade, Claudia Regina Furquim de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: O objetivo do presente estudo foi realizar a validação de um instrumento simples de triagem da disfagia utilizado em um hospital público de grande porte no Brasil em população adulta heterogênea. Método: O Protocolo de Avaliação de Risco para Disfagia versão de triagem (PARDt) contém quatro itens (ausculta cervical alterada, alteração da qualidade vocal, tosse e engasgo antes/durante/após a deglutição) que foram previamente indicados como fatores de risco independentes associados à presença de disfagia no teste de deglutição com água. Fonoaudiólogos treinados administraram e classificaram o PARDt para pacientes consecutivos encaminhados pela equipe médica do hospital para realizar a videofluoroscopia da deglutição (VDF). Resultados: 211 pacientes foram submetidos ao PARDt: 99 falharam e 112 passaram. Um em cada cinco pacientes foram randomicamente selecionados para VDF. O PARDt apresentou excelente validade: sensibilidade de 92,9%; especificidade de 75,0%; valores preditivos negativos de 95,5%; acurácia de 80,9%. Conclusão: O PARDt é uma ferramenta simples e precisa para identificar o risco de penetração e/ou aspiração em pacientes que não são alimentados por sonda, que apresentam bom nível de alerta, sem histórico de pneumonias de repetição, que não estejam em vigência de pneumonia e que não façam uso de cânula de traqueostomia.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: The purpose of the present study was to assess the validity of a simple instrument for screening dysphagia used in a large public hospital in Brazil with heterogeneous adult population. Method: The Dysphagia Risk Evaluation Protocol (DREP) - screening version contains four items (altered cervical auscultation, altered vocal quality, coughing and choking before / during / after swallowing) that were previously indicated as independent risk factors associated to the presence of dysphagia in the swallowing test with water. Trained speech therapists administered and scored DREP - screening version to consecutive patients referred by hospital’s medical team to perform Video Fluoroscopic for Swallowing Study (VFSS). Results: 211 patients received the swallowing screen (DREP): 99 failed and 112 passed. One in every five patients was randomized to receive a VFSS. The DREP screening version demonstrated excellent validity with sensitivity at 92.9%, specificity at 75.0%, negative predictive values at 95.5% and an accuracy of 80.9%. Conclusion: The DREP - screening version is a simple and accurate tool to identify the risk for penetration and / or aspiration in patients who are not tube-fed, who have a good level of alertness, have no history of recurrent pneumonia, are not on pneumonia, and that do not use a tracheostomy cannula.
  • Relação entre ingestão oral e gravidade do Acidente Vascular Cerebral Agudo Artigo Original

    Brandão, Bárbara Carolina; Silva, Magali Aparecida Orate Menezes da; Rodrigues, Caroline Garcia; Damando, Marina Dipe; Lourenção, Luciano Garcia

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Correlacionar gravidade do AVC com nível de ingestão oral desta população e comparar os dois fatores mencionados na admissão e após gerenciamento da deglutição. Método: Participaram 137 pacientes internados na Unidade de Acidente Vascular Cerebral (UAVC) de um hospital de ensino. Durante a permanência na UAVC, os pacientes foram submetidos diariamente a avaliação neurológica e aplicação da escala National Institutes of Health Stroke Scale (NIHSS), para avaliação da gravidade do AVC, que varia de zero (sem evidência de déficit neurológico) a 42 (paciente irresponsivo, em coma). Após cada atendimento fonoaudiológico diário, foi aplicada a escala de ingestão oral Functional Oral Intake Scale (FOIS), que consiste em um marcador para evolução da ingestão por via oral e varia do nível um (nada por via oral) a sete (via oral total sem restrições). Os dados das escalas NIHSS e FOIS de admissão e alta foram analisados e comparados, para verificar associação entre melhora da disfagia orofaríngea com melhora funcional dos indivíduos. Resultados: Na admissão, 63 (46,0%) pacientes apresentaram AVC leve e 38 (27,7%), grave e gravíssimo; 46 (33,6%) com ingestão oral e necessidade de preparo especial ou compensações. Na alta, houve aumento de pacientes com AVC leve (76 - 55,5%); ingestão oral sem necessidade de preparo especial ou compensações, porém com restrições alimentares (18 - 13,1%), e ingestão oral sem restrições (44 - 32,1%). Conclusão: O nível de ingestão oral aumentou conforme a gravidade do AVC diminuiu. O atendimento fonoaudiológico contribuiu para diminuição da gravidade do AVC e melhoria da ingestão oral.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To correlate stroke severity with oral intake level of the studied population and compare the two factors at the time of admission and after swallowing management. Methods: A total of 137 patients hospitalized in the cerebral vascular accident unit (CVAU) of a teaching hospital participated. During the stay at CVAU, the patients were submitted to daily neurological evaluation and application of National Institutes of Health Stroke Scale (NIHSS), to evaluate the severity of stroke, ranging from zero (without evidence of neurological deficit) to 42 (in coma and unresponsive). Functional Oral Intake Scale (FOIS), which is a marker for evolution of oral intake and ranges from level one (nothing oral) to seven (oral total restrictions). Data from the NIHSS and FOIS scales of admission and discharge were analyzed and compared to verify association between improvement of oropharyngeal dysphagia with functional improvement of individuals. Results: At admission, 63 (46.0%) patients had mild strokes, 38 (27.7%) had severe and very severe stroke; 46 (33.6%) had oral intake and need for special preparation or compensations. At discharge, there was an increase in patients with mild stroke (76 - 55.5%); oral intake without special preparation or compensations, but with food restrictions (18 - 13.1%), and oral intake without restrictions (44 - 32.1%). Conclusion: The level of oral intake increased as the severity of stroke decreased. Speech and language therapy contributed to a decrease in stroke severity and improvement in oral intake.
  • Validação de conteúdo de um instrumento para mensuração do esforço auditivo Artigo Original

    Guijo, Laura Mochiatti; Horiuti, Mirella Boaglio; Cardoso, Ana Cláudia Vieira

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Validar o conteúdo de um instrumento para mensuração do esforço auditivo para indivíduos com perda auditiva. Método: Trata-se de um estudo de validação, desenvolvido em duas fases, sendo a fase 1 o planejamento e desenvolvimento da primeira versão do instrumento e a fase 2 a investigação das evidências de validade baseadas no conteúdo do instrumento e desenvolvimento da versão final para mensuração de esforço auditivo. Participaram dez profissionais com expertise na área audiológica, com mais de cinco anos de experiência. O instrumento a ser validado foi composto por três partes: I - “percepção de fala de logatomas e esforço auditivo”; II - “esforço auditivo e memória operacional”; e III - “percepção de sentenças sem sentido e memória operacional”, apresentadas de forma monoaural no silêncio e nas relações sinal-ruído +5dB, 0dB e -5dB. Foi realizada a análise descritiva das sugestões do comitê de fonoaudiólogos e do índice de validade de conteúdo individual e total. Resultados: Os resultados mostraram que as partes I e III do instrumento proposto atingiram o índice de validade de conteúdo total acima de 0,78, ou seja, os itens apresentados não necessitaram de modificações em seu constructo. Conclusão: As evidências de validade estudadas permitiram relevantes modificações e tornaram esse instrumento adequado ao seu constructo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To validate the content of an instrument to measure listening effort for hearing-impaired individuals. Method: This is a validation study, developed in two stages, which the Stage 1 is the planning and development of the first version of the instrument, and Stage 2 the investigation of the evidences of validity based on the content and development of the final version of the instrument to measure listening effort. Ten professionals with expertise in the field of audiology, with more than five years of clinical experience participated in this study. The instrument to be validated was composed of three parts: I - “speech perception of logatomes and listening effort”; II - “listening effort and working memory” and; III - “speech perception of meaningless sentences and working memory” and they were presented monoaurally, in quiet and in the signal-to-noise ratios + 5dB, 0dB and -5dB. It was conducted a descriptive analysis regarding the suggestions of the committee judge audiologists and the analysis of the individual and scale content validity index. Results: The results showed that parts I and III which constitute the proposed instrument reached a scale content validity index above 0.78, which means that the presented items did not need modification in their construct. Conclusion: The evidences of validity studied allowed relevant modifications and made this instrument adequate to its construct.
  • Desenvolvimento do Instrumento de Rastreio Para o Risco de Disfagia Pediátrica (IRRD-Ped) Artigo Original

    Etges, Camila Lucia; Barbosa, Lisiane De Rosa; Cardoso, Maria Cristina de Almeida Freitas

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Desenvolver um instrumento de rastreio para a identificação de crianças com risco para disfagia, em ambiente hospitalar. Método: O Instrumento de Rastreio para o Risco de Disfagia Pediátrica (IRRD-Ped), constituído por 23 questões, foi desenvolvido por fonoaudiólogos, após revisão da literatura. Ele foi proposto para ser aplicado aos responsáveis por crianças em internação hospitalar. O IRRD-Ped foi enviado a juízes para análise, tendo sido também realizado um estudo piloto. Para verificar a validade de critério, aplicou-se o IRRD-Ped aos responsáveis por crianças internadas e, posteriormente, realizou-se, com estas crianças, avaliação clínica da deglutição, através do Protocolo de Avaliação da Disfagia Pediátrica (PAD-PED). Os responsáveis assinaram o Termo de Consentimento Livre e Esclarecido. Os sujeitos foram separados em dois grupos (com disfagia e com deglutição normal), sendo verificada a associação entre as questões do IRRD-Ped e o resultado do PAD-PED, através do teste qui-quadrado de Person ou exato de Fisher. Definiu-se o ponto de corte para presença de risco para disfagia através da Curva ROC. A confiabilidade do IRRD-Ped foi verificada pelo coeficiente α de Cronbach. Resultados: A amostra foi constituída por 40 crianças com mediana de idade de 3,7 meses. Verificou-se associação estatisticamente significativa em oito itens do instrumento. A consistência interna do IRRD-Ped foi de 0,828. O ponto de corte para o risco de disfagia foi de cinco pontos (sensibilidade = 100% e especificidade = 80%). Conclusão: Devido aos satisfatórios resultados encontrados, deve-se dar prosseguimento ao processo de validação do IRRD-Ped.

    Resumo em Inglês:

    RESUMO Objetivo: Desenvolver um instrumento de rastreio para a identificação de crianças com risco para disfagia, em ambiente hospitalar. Método: O Instrumento de Rastreio para o Risco de Disfagia Pediátrica (IRRD-Ped), constituído por 23 questões, foi desenvolvido por fonoaudiólogos, após revisão da literatura. Ele foi proposto para ser aplicado aos responsáveis por crianças em internação hospitalar. O IRRD-Ped foi enviado a juízes para análise, tendo sido também realizado um estudo piloto. Para verificar a validade de critério, aplicou-se o IRRD-Ped aos responsáveis por crianças internadas e, posteriormente, realizou-se, com estas crianças, avaliação clínica da deglutição, através do Protocolo de Avaliação da Disfagia Pediátrica (PAD-PED). Os responsáveis assinaram o Termo de Consentimento Livre e Esclarecido. Os sujeitos foram separados em dois grupos (com disfagia e com deglutição normal), sendo verificada a associação entre as questões do IRRD-Ped e o resultado do PAD-PED, através do teste qui-quadrado de Person ou exato de Fisher. Definiu-se o ponto de corte para presença de risco para disfagia através da Curva ROC. A confiabilidade do IRRD-Ped foi verificada pelo coeficiente α de Cronbach. Resultados: A amostra foi constituída por 40 crianças com mediana de idade de 3,7 meses. Verificou-se associação estatisticamente significativa em oito itens do instrumento. A consistência interna do IRRD-Ped foi de 0,828. O ponto de corte para o risco de disfagia foi de cinco pontos (sensibilidade = 100% e especificidade = 80%). Conclusão: Devido aos satisfatórios resultados encontrados, deve-se dar prosseguimento ao processo de validação do IRRD-Ped.
  • Senso de Coerência e o medo de falar em público em universitários Artigo Original

    Pantuza, Júlia Janssen; Alexandre, Ingrid Occhi; Medeiros, Adriane Mesquita de; Marinho, Anna Carolina Ferreira; Teixeira, Letícia Caldas

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Testar a associação entre o Senso de Coerência (SOC) e o medo de falar em público em universitários. Método: Estudo transversal, com amostra de 1.124 estudantes de cursos de graduação de uma universidade pública brasileira. Foi utilizado questionário online dividido em três blocos: o primeiro avaliou os dados sociodemográficos e os sintomas somáticos do medo de falar em público; o segundo avaliou o SOC, por meio do questionário SOC-13; e o terceiro foi composto pela Escala para Autoavaliação ao Falar em Público (SSPS), que norteia aspectos cognitivos dessa atividade. Os universitários foram divididos em dois grupos (SOC alto e SOC baixo) por meio da análise de Cluster de dois passos. Os dados foram analisados de forma descritiva e por meio do teste de Mann-Whitney e modelos de regressão logística bi e multivariado, com significância de 5%. Resultados: Os universitários que relataram não ter medo de falar em público apresentaram mais chance de pertencer ao grupo SOC alto (OR=3,19, IC95%=2,30-4,42). Os universitários do grupo SOC alto se autoavaliaram mais positivamente na escala SSPS (p<0.001). Conclusão: Universitários com mais de 30 anos, na segunda metade da graduação, das áreas da Saúde e Exatas, com sintoma de respiração ofegante, que não relatam medo de falar em público e que se autopercebem mais positivamente para falar em público, apresentam o SOC mais alto. Diante do estudo, observa-se a importância de se considerar o SOC como um recurso de enfrentamento importante, tendo em vista a grande interferência dos aspectos emocionais na fala em público.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To test the association between the Sense of Coherence (SOC) and the fear of public speaking in university students. Method: Cross-sectional study was carried out with a sample of 1124 undergraduate students of a Brazilian public university. An online questionnaire was used divided into three blocks: the first evaluated the sociodemographic data and the somatic symptoms of the fear of public speaking; the second evaluated the SOC, through the SOC-13 questionnaire; and the third was composed by the Scale for Self-Assessment in Public Speaking (SSPS), with questions that point out cognitive aspects of this activity. The students were divided into two groups (high SOC and low SOC) through the Two-step Cluster analysis. Data were analyzed descriptively and by the Mann-Whitney test and bi and multivariate logistic regression models, with significance set at 5%. Results: The students who reported not being afraid to speak in public were more likely to belong to the high SOC group (OR = 3.19, 95% CI = 2.30-4.42). Students from the high SOC group self-assessed more positively on the SSPS scale (p <0.001). Conclusion: College students over 30 years old, on the second half of graduation, with breathing discomfort, who do not report fear of public speaking and who perceive themselves more positively for public speaking, they have the highest SOC. Thus, it is observed the importance of considering the SOC as an important coping resource, given the great interference of emotional aspects in public speech.
  • Efeitos imediatos de exercícios de trato vocal semiocluído em vozes graves e agudas: estudo sobre a autopercepção Artigo Original

    Martinho, Diego Henrique da Cruz; Constantini, Ana Carolina

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Observar, pela autopercepção dos sujeitos, os efeitos imediatos de três exercícios de trato vocal semiocluído: a fonação em tubo flexível de látex, finger kazoo e fonação com canudo de alta resistência. Comparar os resultados da autopercepção entre os grupos com vozes agudas e graves. Método: Participaram do estudo 26 coristas, divididos em dois grupos: vozes graves (seis baixos e sete contraltos) e vozes agudas (seis tenores e sete sopranos) com faixa etária de 18 a 58 anos. Houve gravação pré e pós-realização dos exercícios, que foram executados pelos sujeitos em três semanas diferentes. Foi aplicado questionário de autoavaliação vocal antes e após a execução de cada técnica. Resultados: A autopercepção evidenciou que todos os exercícios apresentaram efeitos benéficos nas vozes dos participantes. A fonação em tubo de látex foi a técnica preferida por 11 (84,62%) dos sujeitos graves e 10 (79,92%) desses sujeitos escolheram o canudo de alta resistência como exercício menos benéfico. Para as vozes agudas, o exercício preferido foi o canudo de alta resistência, 9 (69,2%), e os menos benéficos, segundo os sujeitos, foram o finger kazoo, 6 (46,15%), e o tubo de látex, 5 (38,4%). Conclusão: O estudo demonstrou que esses exercícios podem ser mais bem adequados às vozes graves e agudas. O tubo de látex foi preferido pelos participantes com vozes graves e classificado como menos benéfico pelos com vozes agudas. O canudo de alta resistência foi preferido pelos participantes com vozes agudas e classificado como menos benéfico pelos com vozes graves.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To investigate the self-perception by individuals on the immediate effects of three semi-occluded vocal tract exercises (SOVTE), that is, phonation into a latex tube, finger kazoo and phonation into a high-resistance straw, and to compare the self-perception results between the high and low voice groups. Method: The study participants consisted of 26 choristers (seven sopranos, seven altos, six tenors, and six basses) subdivided into high and low voices with ages ranging from 18 to 58 years. Voice samples of each subject were recorded before and after performing the exercises randomly for three subsequent weeks. A self-assessment questionnaire was applied. Results: All exercises had a statistically significant improvement, according to the participants’ self-perception. Latex tube phonation was the preferred technique for 11 (84.62%) participants in the low voice group; while the high-resistance straw was reported as the less beneficial exercise by 10 (79.92%) participants in the same group. On the other hand, the high-resistance straw (9; 69.2%) was the preferred exercise for the high voice group; while finger kazoo (6; 46.15%) and latex tube (5; 38.4%) were the least beneficial exercises. Conclusion: The study showed that the effects of these exercises are different and should be suited for each type of voice, such as the latex tube, which was the most preferred by low voice participants and also rated as less beneficial by high voice participants, and the high-resistance straw, which was the most preferred by the high voice participants and also rated as less beneficial by low voice participants.
  • Autopercepção de timidez e sua relação com aspectos da fala em público Artigo Original

    Marinho, Anna Carolina Ferreira; Medeiros, Adriane Mesquita de; Pantuza, Júlia Janssen; Teixeira, Letícia Caldas

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Determinar a prevalência da timidez em estudantes universitários e analisar dentre os fatores sociodemográficos e da comunicação em público, aqueles que mais se relacionam com sua presença. Método: estudo transversal analítico realizado com 1124 universitários com idade entre 17 e 63 anos. Utilizou-se um questionário com perguntas referentes às características sociodemográficas; frequência de participação em atividades de fala em público, autorrelato do medo de falar, autopercepção dos aspectos não verbais da comunicação oral: tom de voz, velocidade de fala, intensidade de voz, projeção vocal, contato visual com a plateia durante o discurso, uso das mãos nas apresentações em público; autoavaliação da fala em público (Escala para Auto Avaliação ao Falar em Público) e autopercepção da timidez (Escala Revisada de Timidez). A análise dos fatores associados à timidez com as demais variáveis foi realizada por meio do teste Qui-quadrado de Pearson e regressão logística uni e multivariada. O nível de significância adotado foi de 5%. Resultados: a maioria da população universitária autorreferiu traços de timidez e medo de falar em público. Houve associação da timidez com a idade de 17 a 30 anos, medo de falar em público, pouca participação em atividades de fala em público, autopercepção negativa da fala e com aspectos não verbais da comunicação. Conclusão: A timidez é prevalente em estudantes universitários jovens, que participam de poucas atividades de fala em público, que apresentam medo de falar em público, autorrelatam falar em intensidade baixa e apresentam inabilidade de usar as mãos com naturalidade durante apresentações em público.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To determine the prevalence of shyness in university students and to analyze among the sociodemographic and public communication factors, those that are most related to their presence. Method: A cross-sectional analytical study was carried out with 1124 university students aged between 17 and 63 years old. It was used a questionnaire with questions related to sociodemographic characteristics; frequency of participation in public speaking activities; self-report of fear of speaking; self-perception of non-verbal aspects of oral communication: tone of voice, speed of speech, voice intensity, vocal projection, eye contact with the audience during the speech, use hands in public presentations; self-assessment of public speaking (Scale for Self-Assessment in Public Speaking) and self-perception of shyness (Revised Shyness Scale). The analysis of factors associated with shyness and with the other variables was performed by Pearson’s chi-square test and univariate and multivariate logistic regression. The level of significance adopted was 5%. Results: The majority of the university population self-reported traces of shyness and fear of speaking in public. There was an association of shyness with the age of 17 to 30 years, fear of speaking in public, little participation in public speaking activities, negative self-perception of speech and with non-verbal communication aspects. Conclusion: Shyness is prevalent in young university students, who participate in few public speaking activities, who are afraid to speak in public, self-report speaking at low intensity and who are unable to use their hands naturally during public presentations.
  • Atuação fonoaudiológica na atenção básica na perspectiva de profissionais dos núcleos de apoio à saúde da família Artigo Original

    Guckert, Suelen Bernardo; Souza, Carolina Rogel de; Arakawa-Belaunde, Aline Megumi

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Analisar a percepção dos profissionais que compõem os Núcleos de Apoio à Saúde da Família (NASF) de uma capital da região sul do País, sobre a atuação do fonoaudiólogo na atenção básica (AB). Método: Trata-se de um estudo qualitativo, observacional transversal. Participaram da presente pesquisa todos os profissionais do quadro do NASF que aceitaram voluntariamente colaborar com a pesquisa. Aplicou-se um questionário semiestruturado contendo informações sobre o perfil profissional e suas atividades desenvolvidas na AB. Resultados: Os profissionais de saúde realizam ações que possibilitariam a participação conjunta do fonoaudiólogo, porém, essa especialidade não está contemplada no quadro de profissionais que integram as equipes do município estudado. De acordo com o questionário, os encaminhamentos para a fonoaudiologia acontecem principalmente em assuntos relacionados à fala e linguagem infantil. Percebe-se pouco conhecimento acerca da contribuição fonoaudiológica no que diz respeito às ações interdisciplinares. Conclusão: Os participantes deste estudo demonstraram uma percepção reducionista no que diz respeito à atuação fonoaudiológica na AB. Além disso, as ações realizadas por estes profissionais direcionam-se àquelas que o fonoaudiólogo poderia contribuir. Sugere-se que próximos estudos possam demonstrar os benefícios que o fonoaudiólogo pode levar para as atividades realizadas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To analyze the perception of professionals constituting Family Health Support Centers (FHSC) of a capital in the South Region of Brazil regarding the role of speech-language therapy professionals in primary care (PC). Method: This is a qualitative, observational cross-sectional study. All professionals constituting the FHSC who voluntarily agreed to collaborate with the research participated in this study. A semi-structured questionnaire was applied containing information about the professional profile and activities developed in PC. Results: Health professionals perform actions that would allow for the joint participation of speech-language therapy professionals, since this category is not contemplated in the staff members that constitute the municipality team analyzed. According to the questionnaire, referrals to speech-language therapy professionals are mainly related children issues with speech and language. Little knowledge on the contribution of speech-language sciences regarding interdisciplinary actions was found. Conclusion: The participants of this study demonstrated a reductionist perception regarding speech-language sciences in PC. In addition, the actions performed by the professionals of this study are directed towards what the speech-language professional could contribute instead. Further studies could demonstrate the benefits that speech-language professionals can provide to the activities performed.
  • Discurso narrativo de adultos jovens e idosos do brasil associado com fatores demográficos Original Article

    Cera, Maysa Luchesi; Silva, Liara Dias da

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: 1) Comparar o desempenho discursivo entre adultos jovens e idosos do Distrito Federal; 2) Comparar a média discursiva dos voluntários do Distrito Federal com a média normativa, obtida em outra região do país; 3) Verificar se a idade, a escolaridade, a classe econômica e o desempenho nos testes de rastreio cognitivo, de humor e funcional estão associados ao desempenho discursivo. Método: Foram selecionados 60 voluntários do Distrito Federal, dos quais 30 eram idosos saudáveis e 30 adultos jovens, divididos em dois subgrupos, de menor e maior escolaridade. Os quatro subtestes de discurso narrativo oral da Bateria Montreal de Avaliação da Comunicação foram aplicados. Resultados: Os escores discursivos dos idosos foram estatisticamente melhores do que os dos adultos jovens. O discurso dos voluntários de maior escolaridade também foi melhor em relação ao do grupo com menor tempo de estudo, diferença estatisticamente significante apenas para um subteste estudado. Os escores discursivos estiveram associados às variáveis sociodemográfica, cognitiva e de funcionalidade. O desempenho discursivo da amostra do Distrito Federal apresentou diferença estatisticamente significante em relação à média normativa brasileira. Conclusão: O discurso do idoso do Distrito Federal é diferente do adulto jovem da mesma região e do idoso da região Sul do país. O desempenho discursivo está associado a diversas variáveis.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: 1) Compare the discourse performance between young and older adults from the Brazilian Federal District (DF); 2) Compare the mean discourse performance of participants from the DF with the normative discourse of a population from a different region of the country; 3) Verify whether the variables age, educational level and socioeconomic status and scores on the cognitive, behavioral and functional screening tests were associated with discourse performance. Method: A total of 60 healthy volunteers from the DF, 30 older adults and 30 young adults, were selected. Participants were divided into two subgroups according to educational level: low education and high education. The four narrative discourse subtests of the Montreal Communication Evaluation Battery, Brazilian Portuguese version (MAC-BR) were applied to the study sample. Results: Discourse scores of the older adults were statistically higher than those of the young adults. The discourse scores in the high education group were also better than those in the low education group, with statistically significant difference observed in only one of the MAC-BR subtests. Discourse performance was associated with the sociodemographic variable and the scores on the cognitive and functional screening tests. The discourse performance of the DF sample differed from the national normative discourse with statistically significant difference. Conclusion: The discourse performance of older adults from the Brazilian Federal District differed from that of young adults from the same region, as well as from that of older adults from southern Brazil. Discourse performance was associated with several different variables.
  • Proposta de estimulação musical para crianças deficientes auditivas: relato de casos Artigo Original

    Pacheco, Letícia do Rosário Amado; Miguel, Juliana Habiro de Souza; Gil, Daniela

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Desenvolver e aplicar um programa de estimulação musical em crianças usuárias de Implante Coclear. Método: A pesquisa foi realizada no Ambulatório de Audiologia Educacional - UNIFESP e foi realizada em duas etapas - concepção das atividades da estimulação musical e aplicação das mesmas atividades em cinco crianças usuárias de Implante Coclear, com idades entre 2 e 5 anos, que estavam em terapia fonoaudiológica há pelo menos 12 meses. O grupo de estudo foi submetido a seis sessões de estimulação musical. Foram aplicados três instrumentos para quantificar a evolução da criança: Identificação Musical das Crianças, Desenvolvimento das Habilidades Musicais e o Teste de Aptidão Musical - todos elaborados pelas autoras. Resultados: A estimulação musical surtiu efeito positivo, melhorando as habilidades de ritmo e melodia dos participantes, e as crianças apresentaram desempenho superior a 50% nas tarefas realizadas. A estimulação musical surtiu efeito positivo, melhorando as habilidades de ritmo (p = 0,0267) e melodia (p = 0,0445) dos participantes. Conclusão: Foi possível desenvolver um programa de estimulação musical passível de ser aplicado em crianças usuárias de Implante Coclear inseridas em reabilitação aurioral, as quais se beneficiaram de suas atividades.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To develop and to apply a musical stimulation program for children using Cochlear Implant. Method: The research was conducted at the Educational Audiology Outpatient Clinic, UNIFESP, and was carried out in two stages - conception of the musical stimulation activities and its application in five children using Cochlear Implant, aged between 2 and 5 years, who had been under speech therapy for at least 12 months. The study group was submitted to six sessions of musical stimulation. We used three instruments to quantify the evolution of the child: Children’s Musical Identification, Musical Skills Development and Musical Aptitude Test - all of them were designed by one of the authors. Results: Musical stimulation had a positive effect, thereby improving the rhythm and the melody skills of the participants. The children showed a performance over 50% in the tasks undertaken. Musical stimulation had a positive effect, thereby improving the rhythm (p=0.0267) and the melody (p=0.0445) skills of the participants. Conclusion: We conclude that it is possible to develop a musical stimulation program that can be applied to children using Cochlear Implant inserted in aurioral rehabilitation, who benefit from the activities.
  • Sinais e sintomas de refluxo laringofaríngeo e sua relação com queixas e qualidade vocal Artigo Original

    Ricci, Gabriela; Wolf, Aline Epiphanio; Barbosa, Aline Pires; Moreti, Felipe; Gielow, Ingrid; Behlau, Mara

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Verificar a associação entre Refluxo laringofaríngeo (RLF) com idade, sexo, desvio vocal e queixas de voz. Método: Participaram do estudo pacientes entre 18 e 70 anos, encaminhados ao serviço de otorrinolaringologia por queixas de voz ou refluxo, de ambos os sexos. Os achados endolaríngeos foram classificados utilizando a escala Reflux Finding Score (RFS). A presença ou não de queixas vocais e de refluxo foi verificada e correlacionada com a classificação RFS. Na mesma data, os pacientes foram submetidos à gravação de voz de vogal sustentada e fala encadeada. A avaliação perceptivo-auditiva foi realizada por uma fonoaudióloga, classificando o grau geral do desvio vocal com base na escala GRBASI. Resultados: Foram avaliados 97 pacientes, com média de idade de 42,6 anos, sendo 62,3% do sexo feminino e média dos escores da escala RFS igual a 6,26 pontos. Do total de pacientes, 48 indivíduos apresentavam queixas vocais, sendo 34 mulheres com idade média de 44,9 anos e escore RFS médio de 6,94 pontos. Os outros 49 indivíduos não apresentavam queixas vocais, e desses 27 eram mulheres, com idade média de 41,2 anos e média de escore RFS igual a 5,5 pontos. As variáveis “queixa de refluxo”, “queixa vocal” e idade foram as que mais se correlacionaram com os escores da escala RFS. Conclusão: Há relação entre queixas de refluxo, achados laríngeos e queixa vocal.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To verify the association between laryngopharyngeal reflux (LPR) with age, gender, vocal deviation and voice complaints. Methods: The study included patients between 18 and 70 years old, referred to the Otorhinolaryngology service for complaints of voice or reflux, of both sexes. Endolaryngeal findings were classified using the Reflux Finding Score (RFS) scale. The presence or absence of vocal and reflux complaints was verified and correlated with the RFS classification. On the same date, they were submitted to sustained vowel voice recording and chained speech. The auditory-perceptual assessment was performed by a speech therapist, classifying the general degree of vocal deviation based on the GRBASI scale. Results: Ninety-seven patients were evaluated, with a mean age of 42. 6 years, 62. 3% female, and mean RFS scores of 6. 26 points. Among the patients, 48 subjects had vocal complaints, 34 women with a mean age of 44. 9 years and an average RFS score of 6. 94 points. The other 49 individuals had no vocal complaints, and of these 27 were women, with a mean age of 41. 2 years and a mean RFS score of 5. 5 points. The variables “reflux complaint”, “vocal complaint” and age were the ones that most correlated with the RFS scale scores. Conclusion: There is a relationship among reflux complaints, laryngeal findings and vocal complaint.
  • Movimentos de língua na produção do /l/ em crianças com e sem distúrbios dos sons da fala em diferentes faixas etárias Artigo Original

    Barberena, Luciana da Silva; Portalete, Caroline Rodrigues; Moraes, Denis Altieri de Oliveira; Berti, Larissa Cristina; Keske-Soares, Márcia

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: este estudo utilizou a ultrassonografia dos movimentos de língua e modelos dinâmicos de produção de fala para caracterizar os gestos articulatórios na produção do /l/ no Português Brasileiro (PB) em diferentes faixas etárias, comparando-os entre crianças típicas e atípicas. Método: a amostra foi constituída por 30 crianças típicas e 30 atípicas, com idades entre 4 e 8 anos, submetidas a avaliações fonoaudiológica e ultrassonográfica. A avaliação foi realizada mediante gravação da produção de palavras com o som /l/ nos contextos vocálicos de /a/, /i/ e /u/, com seis repetições de cada palavra. O software utilizado foi o Articulate Assistant Advanced (AAA). Para as análises quantitativas foram considerados: os 42 pontos que interceptaram as curvas de língua em cada imagem para descrição dos gestos articulatórios; o cálculo das linhas médias de cada curva e os intervalos de confiança entre os grupos; e o cálculo das diferenças entre as curvas médias dos contornos de língua de acordo com a faixa etária. Resultados: houve elevação de ponta de língua e retração de dorso e raiz na articulação do /l/. As crianças típicas, independentemente da idade, apresentaram maior refinamento dos gestos articulatórios de língua do que as atípicas. Nas crianças mais velhas, houve maior delimitação nos contornos médios de língua desde a ponta até a raiz. Conclusão: a ultrassonografia dos movimentos de língua é uma importante ferramenta para a caracterização dos gestos articulatórios do /l/, para diferenciação entre as produções típica e atípica deste som, e observação do desenvolvimento dos gestos articulatórios.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: this study used the ultrasonography of the tongue movements and the dynamic models of speech production to characterize the articulatory gestures of in the production of /l/ at the Brazilian Portuguese in different age groups, comparing them between typical and atypical children. Methods: the sample consisted of 30 typical and 30 atypical children between ages of four and eight-years-old, who underwent speech-language and ultrasonographic evaluations. The evaluation was realized by recording words reproduction with the sound /l/ and the following vocalic contexts: /a/, /i/ and /u/, repeating six times for each word. The software for recording and analysis was Articulate Assistant Advanced (AAA). The quantitative analysis considered the 42 points that intercepted the tongue curves in each image to describe the articulatory gestures; the estimation of the mean lines of each curve and the confidence intervals between typical and atypical children groups; and the differences between the mean tongue contours curves according to age group. Results: the results presented a tongue tip elevation and dorsal and root retraction in /l/. Typical children, regardless of age, showed a greater refinement of articulatory tongue gestures than the atypical ones. In older children, there was more delimitation in the mean tongue contours from the tongue tip to the root. Conclusion: the ultrasonography of the tongue movements is a substantial implement to characterize the articulatory gestures of /l/, to the differentiation between typical and atypical productions in this sound, and observation of the development of the articulatory gestures.
  • Responsividade dos Centros de Saúde Auditiva de Maceió: Avaliação dos Usuários Artigo Original

    Flores, Nayyara Glicia Calheiros; Jesus, Renata Patrícia Freitas Soares de; Vidal, Suely Arruda

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Avaliar responsividade dos serviços de saúde auditiva como medida da satisfação dos usuários. Método: Estudo de corte transversal em quatro Centros Especializados de Reabilitação (CER) em Maceió-AL, nomeados aqui A, B, C e D, habilitados no Sistema Único de Saúde (SUS). Amostra calculada proporcional ao número de usuários maiores de 18 anos que receberam próteses auditivas por Centro. Aplicou-se o Multi-Country Survey Study, com os domínios: dignidade/ respeito profissional; autonomia; comunicação; confidencialidade; agilidade/pronto atendimento; escolha profissional, e serviços básicos/amenidades. Respostas em escala Likert, variando de um (1) a quatro (4) pontos, apresentadas em gráficos, tabelas e percentuais. Classificação: responsividade baixa/muito baixa (somatório respostas um e dois) e boa/muito boa (três e quatro). Resultados: “Dignidade/respeito” avaliado com boa responsividade por mais de 90 % e “Confidencialidade” com 80 %, exceto em um CER. “Autonomia” foi classificada como boa responsividade por 66,5 % (CER C) e 55,5 % (CER A). “Escolha profissional” julgada com pobre responsividade, 27,5% no CER B e 35,9% no D. “Agilidade” na concessão da prótese auditiva, 41,2% esperaram seis a nove meses no CER D, e nos demais, três a seis meses (41,8-48,5%). Conclusão: A maioria avaliou a responsividade dos serviços de saúde auditiva como boa, mas há domínios que necessitam melhorar. Estudos dessa natureza fornecem resultados úteis ao planejamento e à reorganização dos serviços, visando melhorar o processo de assistência.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To evaluate the responsiveness of hearing health services as a measure of user satisfaction. Method: Cross-sectional study conducted in four Specialized Hearing Rehabilitation Centers (SHRC), accredited by the National Health System (SUS) in Maceió, state of Alagoas, Brazil, henceforth named SHRC-A, -B, -C and -D. The sample size was calculated proportional to the number of users aged >18 years who received hearing aids by SHRC. The Multi-country Survey Study (MCSS) was applied with assessment of seven domains: dignity, autonomy, clear communication, confidentiality, prompt attention, choice of health care provider, and quality basic amenities, using a Likert scale ranging from 1 to 4 points, with results presented in graphs and tables (in number and percentage). Responsiveness classification was as follows: very low/low (sum of responses one and two) and good/very good (sum of responses three and four). Results: “Dignity” was evaluated as good by over 90% of the respondents, and “confidentiality” was assessed as good by 80% of them, except for one SHRC. “Autonomy” was classified as good by 66.5% of the respondents in SHRC-C and 55.5% in SHRC-A. “Choice of health care provider” was considered poor responsiveness by 27.5% of the respondents in SHRC-B and 35.9% in SHRC-D. Regarding “prompt attention” in receiving hearing aids, 41.2% of the respondents reported that they had to wait six to nine months in SHRC-D and three to six months in the other SHRC 41.8-48.5%. Conclusion: Most users evaluated the responsiveness of hearing health services as good, but some MCSS domains need improvement. Studies of this nature provide useful results for the planning and reorganization of services, aiming to improve the assistance process.
  • Orofacial functions and forces in male and female healthy young and adults Original Article

    Giglio, Lucia Dantas; Felício, Cláudia Maria de; Trawitzki, Luciana Vitaliano Voi

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: determinar valores de referência da condição miofuncional orofacial e forças orofaciais em adultos jovens saudáveis. Método: foram selecionados 50 jovens e adultos de um total de 316 voluntários. Os participantes foram avaliados pelo protocolo de Avaliação Miofuncional Orofacial com Escores (AMIOFE) para a investigação da condição miofuncional orofacial. As forças de mordida, bochechas, língua (regiões anterior e posterior) e lábios foram avaliadas por um dinamômetro eletrônico e os valores foram registrados em Newtons. Os valores de força foram obtidos pela média de três medidas repetidas. O erro técnico do método foi calculado para todas as variáveis. Resultado: Não houve diferenças na condição miofuncional orofacial entre homens e mulheres. Homens apresentaram maiores valores de forças orofaciais em relação às mulheres. Conclusões: Os valores normais da condição miofuncional orofacial e das forças orofaciais foram determinados em homens e mulheres brasileiros saudáveis e adultos. Os valores obtidos neste estudo de brasileiros saudáveis podem auxiliar no diagnóstico de alterações na função motora orofacial e contribuir para o seu manejo terapêutico.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To determine reference values of orofacial myofunctional condition and orofacial forces in healthy young and adults. Methods: Fifty young and adults were selected from a total of 316 voluntaries. Participants were assessed with the Orofacial Myofunctional Evaluation with Scores (OMES) for the investigation of orofacial myofunctional condition. The maximum forces of bite, cheeks, tongue (anterior and posterior regions), and lips were assessed with an electronic dynamometer (values expressed in Newtons). Force values were obtained by average of three repeated measurement. The technical error of measurements was calculated for all variables. Results: There were no differences in orofacial myofunctional condition between men and women. Men presented higher values of orofacial forces compared to women. Conclusion: The normal values of orofacial myofunctional condition and orofacial forces were determined in healthy and adults Brazilian men and women. The values obtained in this study from healthy Brazilian may help in the diagnosis of alterations in orofacial motor function and contribute for their therapeutic management.
  • Remediação fonológica em escolares com TDAH e dislexia Artigo Original

    Martins, Raquel Araujo; Ribeiro, Marcia Gonçalves; Pastura, Giuseppe Mario Carmine; Monteiro, Marcia Cavadas

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Comparar o desempenho da avaliação do processamento fonológico, velocidade de leitura e compreensão de texto antes e depois da aplicação de um programa de remediação fonológica em um grupo restrito de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) e dislexia. Métodos: Participaram deste estudo 32 escolares do 2º ao 8º ano do Ensino Fundamental, de ambos os sexos, com diagnóstico de TDAH e dislexia de acordo com o DSM-5, atendidos no Ambulatório de Neurologia Infantil do IPPMG/UFRJ. Todos os pacientes foram submetidos ao programa de remediação fonológica, que consistiu em 18 sessões semanais. Resultados: Os resultados, expressos em escore z, indicaram diferença estatisticamente significativa entre as avaliações pré e pós-remediação nas habilidades do processamento fonológico, como em consciência silábica e fonêmica, memória de trabalho e acesso lexical. A tarefa de rima foi analisada separadamente, pois é considerada uma tarefa com nível de segmentação distinto de outros níveis silábicos e, para este resultado não houve significância. Além desses, houve diferença estatisticamente significativa também nos testes que medem velocidade de leitura e compreensão de texto. Conclusão: O programa de remediação fonológica contribui para o desenvolvimento do processamento fonológico, leitura e compreensão textual nesta população.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To compare the performance in phonological processing skills, reading speed and reading comprehension before and after phonological remediation in a restricted group of schoolchildren with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and with dyslexia. Methods: Thirty-two schoolchildren from the 2nd to 8th year of Elementary School of both genders, with diagnosis of ADHD and Dyslexia according to the DSM-5, participated in this study. All patients underwent Phonological Remediation Program consisted of 18 weekly sessions. Results: The results, expressed in z scores, showed a statistically significant difference between before and after remediation assessments in phonological processing skills, such as syllabic and phonemic awareness, working memory and lexical access. Rhyming task was analyzed separately because it represents another level of segmentation and, for this result, there was no significance. Besides these results, there was a statistically significant difference in reading speed and reading comprehension. Conclusion: The phonological remediation program contributes to the development of phonological processing, reading speed and reading comprehension in this population.
  • Tradução e adaptação transcultural do Thyroidectomy-Related Voice Questionnaire (TVQ) para o português brasileiro Artigo Original

    Santos, Dhébora Heloisa Nascimento dos; Soares, Jaims Franklin Ribeiro; Ugulino, Ana Celiane da Nóbrega e; Pernambuco, Leandro

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Traduzir e adaptar o questionário Thyroidectomy-Related Voice Questionaire (TVQ) para o português brasileiro. Método: o processo de tradução e adaptação transcultural foi dividido nas seguintes etapas: duas traduções independentes, síntese das traduções, análise por um comitê de especialistas, pré-teste, retradução, síntese final e versão final. O pré-teste foi realizado com 20 pacientes que se encontravam no período pré ou pós-operatório de tireoidectomia. A amostra foi caracterizada por meio de análise descritiva, e a concordância entre os especialistas foi calculada pelo Índice de Validade de Conteúdo por Item (IVC-I) e do questionário (IVC-Q). Resultados: ao longo das etapas do processo de tradução e adaptação, o instrumento necessitou de equivalências do tipo operacional, semântica, idiomática e sintática/gramatical, especialmente após avaliação dos especialistas e da população-alvo. Os IVC-I e IVC-Q foram, em sua maioria, aceitáveis. A retradução mostrou-se equivalente à versão original. A comparação entre as versões original, traduzida e retraduzida possibilitou a elaboração da versão final. Conclusão: o TVQ foi traduzido e adaptado para o português brasileiro, sendo considerado apto para as próximas etapas do processo de validação.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To translate and cross-culturally adapt the Thyroidectomy-Related Voice Questionnaire (TVQ) to Brazilian Portuguese. Methods: We divided the process of translation and cross-cultural adaptation into the following stages: two independent translations; synthesis of the translations; analysis by an expert committee; pretest; back-translation; final synthesis; and final version. We performed the pretest with 20 patients before or after thyroidectomy. We characterized the sample by means of descriptive analysis, and calculated the agreement between the experts by the Item Content Validity Index (I-CVI) and the Questionnaire Content Validity Index (Q-CVI). Results: Throughout the translation and cross-cultural adaptation, the instrument required operational, semantic, idiomatic, and syntactic/grammatical equivalences, especially after the analyses by the experts and the target population. The I-CVI and Q-CVI were mostly acceptable. The back-translation was equivalent to the original version. The comparison between the original, translated, and back-translated versions made possible the final version. Conclusion: We translated and adapted the TVQ to Brazilian Portuguese. The questionnaire is suitable for the next steps of the validation process.
  • Equivalencia cultural de la versión Chilena del Evaluation of Ability to Sing Easily: EASE Artículo Original

    Correa, Soledad; Leiva, Jean Pierre Contreras; Ramírez, Daniela Olivares; Farías, Nicolás Cano

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Adaptar lingüística y culturalmente el protocolo australiano de voz cantada Evaluation of Ability to Sing Easily (EASE) al español chileno. Método: Fue realizada la traducción al español chileno del EASE y posteriormente la retrotraducción; ambas fueron revisadas por un comité compuesto por 4 fonoaudiólogos quienes crearon la primera versión en español chileno (EASE-CL). El EASE-CL está compuesto, al igual que el original, por 22 ítems que se contestan de acuerdo con una escala de Likert de frecuencia, a la que, durante la adaptación, se le sumó la alternativa “no aplicable” para poder identificar las consignas no comprendidas o inapropiadas para el vocabulario de los cantantes chilenos. Esta versión se aplicó a 21 cantantes profesionales de la región de Valparaíso. Durante esta aplicación no existieron sugerencias para el cambio de alguna consigna. Resultado: El EASE-CL refleja la versión original del inglés, tanto en la cantidad de ítems como en dominios. Conclusión: Queda demostrada la equivalencia cultural y lingüística del protocolo EASE al español chileno, originándose la versión EASE-CL.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To adapt the Australian singing voice protocol, Evaluation of Ability to Sing Easily (EASE) to Chilean Spanish. Methods: A translation of the EASE to Chilean Spanish was performed and later back translated; these were reviewed by a committee made up of 4 Speech-Language pathologists who created the first version in Chilean Spanish (EASE-CL). The EASE-CL is made up of 22 items, the same as the original, which are answered according to a Likert frequency scale, to which, during its adaptation, the option ‘not applicable’ was added in order to identify the instructions that were not understood or inappropriate for the vocabulary of Chilean singers. This version was applied to 21 professional singers in the Valparaiso Region. During this application there were no suggestions to change any of the instructions. Results: The EASE-CL reflects the original English both in the number of items and in the domains. Conclusion: The cultural and linguistic equivalence of the EASE protocol in Chilean Spanish was demonstrated and the EASE-CL version came to be.
  • Achados audiológicos na Síndrome de Vogt-Koyanagi-Harada Relato De Caso

    Ferreira, Maria Carolina; Matos, Izabella Lima de; Mondelli, Maria Fernanda Capoani Garcia

    Resumo em Português:

    RESUMO A síndrome de Vogt-Koyanagi-Harada (SVKH) é rara, multissistêmica e autoimune. Atinge principalmente os olhos, provocando uma panuveíte crônica bilateral, porém traz afecções em outras áreas e tecidos que são ricos em melanócitos, como olhos, orelha interna, meninges e a pele. Sua origem ainda não é totalmente conhecida. Geralmente, a SVKH atinge indivíduos de origem hispânica, do Oriente Médio, indianos, nativos americanos e asiáticos. Descrição dos aspectos audiológicos acometidos pela síndrome e as possíveis intervenções fonoaudiológicas para um caso específico. Paciente de 53 anos, sexo feminino, compareceu à Clínica de Fonoaudiologia, Faculdade de Odontologia de Bauru (FOB) com queixas audiológicas e diagnóstico médico da SVKH. A paciente apresentou perda auditiva sensório-neural bilateralmente, emissões otoacústicas evocadas ausentes e queixas vestibulares de vertigem postural e desequilíbrio ao andar, bem como queixa de zumbido agudo contínuo. O caso apresentado mostrou perda auditiva sensório-neural, vertigem, zumbido e acometimento ocular bilateral. Apesar do tratamento com corticoesteroide, a perda auditiva se manteve. Desta forma, precedente à indicação do AASI, o fonoaudiólogo deve atentar-se para o acompanhamento audiológico do caso, realização ou não de tratamento medicamentoso e ocorrência de sintomas sugestivos da síndrome, favorecendo o encaminhamento para o médico e participando ativamente do processo terapêutico envolvendo a audição.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The Vogt-Koyanagi-Harada syndrome (VKHS) is a rare, multisystemic and autoimmune disease. The syndrome mainly affects the eyes, followed by bilateral chronic panuveitis, however, the syndrome may also affect the melanocytes tissues, for example, the eyes, inner ear, meninges and skin. The syndrome origin mechanism is not yet completely known. Commonly, the specific ethnic groups that are affected by the VKHS are as follows: Hispanics, Asians, Indians, Native Americans and ethnic groups from the Middle East. The audiological characteristics of the syndrome and the possible audiologist interventions for a specific case will be reported. The patient was attended at the Clinic of Speech Therapy, Faculdade de Odontologia de Bauru (FOB). She is 53 years old and presented audiological complaints. She was diagnosed with VKHS by a specialist doctor. Throughout the audiologist assessment, she presented bilateral sensorineural hearing loss, absent otoacoustic evoked emissions, complaints about postural vertigo and acute tinnitus. The specific case reported presented sudden sensorineural hearing loss, vertigo, tinnitus and bilateral ocular disease. Even though drug treatment was performed, the hearing loss remained. Therefore, before the hearing aid (HA) fitting, the audiologist should perform the hearing management, investigate if the patient takes the drug treatment and the occurrence of suggestive symptoms of the syndrome. These are some points that help in the reference to the specialist doctor and the audiologist strongly participates in what concerns the hearing.
  • A construção de um aplicativo para uso dos pais na intervenção fonoaudiológica Comunicação Breve

    Costa, Caroline Hermógenes; Molini-Avejonas, Daniela Regina

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Elaborar e apresentar a construção de um programa inovador, com suporte tecnológico, de orientação fonoaudiológica a pais de crianças com risco para alteração de linguagem, com o propósito de minimizar as consequências de um transtorno do desenvolvimento da linguagem (TDL). Método: Foi desenvolvido um aplicativo para smartphone, tablet e computadores com o objetivo de apresentar um material inovador, tecnológico e motivador para que houvesse maior integração e dedicação durante o acompanhamento das famílias e a intervenção pudesse ser feita a distância. Resultados: O conteúdo foi organizado em videoaulas (orientações teóricas foram realizadas em forma de videoaulas, lecionadas pela própria avaliadora), vídeos (documentários e vídeos do site YouTube), reportagens (reportagens curtas vinculadas a sites especializados em desenvolvimento infantil), conteúdo complementar (atividades culturais e de lazer para serem realizadas em família) e atividades (atividades para estimulação das habilidades trabalhadas na videoaula de cada semana proposta no aplicativo). Conclusão: Foi possível elaborar um Programa de Orientação a distância capaz de criar um espaço terapêutico inovador, tecnológico e motivador compatível com a realidade das famílias atuais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To elaborate and show an innovative speech and language guidance program for smartphones, tablets, and computers, with technological support. The program aims to help parents of children at risk for language disorder in order to minimize the consequences of a developmental language disorder (DLD). Method: An app was developed to provide a dynamic interaction between the researcher and the families for at a distance intervention, aiming to reach the greatest number of children to promote language development in a broad, low-cost and effective way. Results: The content was organized in video-lessons (theoretical orientations were carried out in the form of video-lessons, taught by the researcher), videos (documentaries and videos from YouTube), reports (reports linked to sites specializing in child development), complementary content (cultural and leisure activities to be done in family) and activities (activities to stimulate the skills worked on in each week’s video lesson proposed in the application). Conclusion: We created a remote orientation program proposing an innovative, technological, and motivating therapeutic environment compatible with the reality of today’s families.
  • Adaptación y datos psicométricos de la versión chilena del Protocolo de Exploración de Habilidades Metalingüísticas Naturales en Afasia (MetAphAs) Comunicaciones Cortas

    Mac-Kay, Ana Paula Machado Goyano; Clari, Vicente Rosell; Espinosa, Felipe; Veliz, Andrea Monserrat Miranda; Olivares, Vicky Stefhany Palacios

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: El objetivo de este estudio fue adaptar transculturalmente el Protocolo de Exploración de Habilidades Metalingüísticas Naturales en Afasia (MetAphAs), contribuyendo a la aplicación futura del instrumento en la población afásica chilena. Método: la muestra corresponde a 72 individuos sanos de la región de Valparaíso, de 50 a 85 años. El Protocolo MetAphAs mide las habilidades metalingüísticas naturales y presenta los elementos básicos en los que debe basarse una exploración de la dimensión metacognitiva involucrada en el comportamiento verbal. La validez se verificó mediante el coeficiente alfa de Cronbach, incluidos los valores de cada una de las 6 secciones; las correlaciones entre las variables fueron analizadas por el coeficiente de Pearson. Resultados: el 64% de la muestra correspondió a mujeres y el 36% a hombres, con el mayor grupo de edad de participación de 61 a 70 años; se verifica una correlación adecuada entre las variables según el coeficiente de Pearson y los valores altamente positivos según el alfa de Cronbach. Conclusión: el uso del protocolo fue factible y relevante, con datos que demostraron una alta confiabilidad. Los resultados obtenidos y las ventajas indicadas alientan el uso de este tipo de instrumento como una opción viable para la validación en afásicos chilenos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: This study aimed to cross culturally adapt the Protocol for the Exploration of Natural Metalinguistic Skills in Aphasia (MetAphAs), contributing to the future application in the aphasic Chilean population. Method: The sample corresponds to 72 healthy subjects in the region of Valparaíso, between the ages of 50 to 85. The MetAphAs measures natural metalinguistic skills and presents the basic elements on which to base the exploration of the metacognitive dimensions involved in verbal behavior. The validity was ascertained by means of Cronbach’s Alpha Coefficient, including the values of each of the 6 sections; the correlations between variables were analyzed by the Pearson coefficient. Results: We observed that 64% of the sample corresponded to the female and 36% to the male gender, with predominant age ranging from 61 to 70 years. We verified adequate correlation between the variables according to the Pearson coefficient, and highly positive values according to Cronbach’s Alpha. Conclusion: The use of the protocol is viable, with data demonstrating high reliability. The results evidenced high liability, which encourages the continuation process of its validation with Chilean aphasic population.
  • Influência do processamento fonológico no mau desempenho escolar: revisão sistemática de literatura Revisão Sistemática

    Schoenel, Ariane Souza Pena; Escarce, Andrezza Gonzalez; Araújo, Laisa Lima; Lemos, Stela Maris Aguiar

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Realizar revisão sistemática de produções científicas que abordaram o tema processamento fonológico quanto à influência no mau desempenho escolar, bem como sua interferência no desenvolvimento de leitura e escrita. Estratégia de pesquisa: Foram pesquisados, em bases de dados eletrônicos, artigos publicados até agosto de 2017. Após elaboração da pergunta norteadora do estudo: “Qual a influência do processamento fonológico no mau desempenho escolar e sua relação no desenvolvimento de leitura e escrita?”, foram realizados levantamento e seleção dos relatos utilizando descritores, reunidos em uma única equação de busca, de acordo com três eixos temáticos: processamento fonológico, aprendizagem e mau desempenho escolar. Critérios de seleção: Foram incluídas pesquisas originais com avaliação de no mínimo duas habilidades do processamento fonológico. Foram excluídos os artigos que não apresentavam relação entre as habilidades do processamento fonológico e desempenho escolar. Análise dos dados: Foi realizada a leitura dos títulos e resumos por duas profissionais fonoaudiólogas, separadamente. Os resultados foram comparados e as divergências encontradas, decididas por uma terceira pesquisadora fonoaudióloga, também responsável pelo estudo. Os artigos incluídos foram lidos na íntegra e realizada a extração de dados para análise da metodologia e dos principais resultados. Resultados: Foram selecionados 982 estudos potencialmente relevantes. Após a utilização das matrizes de evidência, 38 produções científicas foram incluídas para análise detalhada. Conclusão: O estudo das produções científicas revelou que a alteração em habilidades do processamento fonológico apresentou relação com o mau desempenho escolar e, associada à fase de escolarização, houve influência direta nas competências de leitura e escrita.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: To carry out a systematic review of scientific productions that dealt with the topic of phonological processing in relation to the influence of poor academic performance, as well as its interference in the development of reading and writing. Research strategy: Articles published until August 2017 were searched in electronic databases. After elaborating the guiding question of the study: “What is the influence of phonological processing on poor school performance and its relation in the development of reading and writing?”, we collected and selected the reports using descriptors, gathered in a single search equation, according to three thematic axes: phonological processing, learning and poor school performance. Selection criteria: Original researches with an evaluation of at least two phonological processing skills were included. Articles that had no relationship between phonological processing skills and school performance were excluded. Data analysis: The titles and abstracts were read by two speech-language pathologists, separately. The results were compared and the divergences found decided by a third researcher speech therapist, also responsible for the study. The articles included were read in full and data extraction was performed to analyze the methodology and the main results. Results: 982 potentially relevant studies were selected. After using the evidence matrices, 38 scientific productions were included for detailed analysis. Conclusion: The study of scientific productions revealed that the alteration in phonological processing skills presented a relation with poor academic performance and, together with the schooling phase, directly influenced reading and writing skills.
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