
Copyright: 

• This is an open-access article distributed 
under the terms of a Creative Commons 
Attribution License, which permits 
unrestricted use, distribution, and 
reproduction in any medium, provided that 
the original author and source are credited. 

• Este é um artigo publicado em acesso 
aberto e distribuído sob os termos da 
Licença de Atribuição Creative Commons, 
que permite uso irrestrito, distribuição e 
reprodução em qualquer meio, desde que o 
autor e a fonte originais sejam creditados.

ht tp: / /www.sc ie lo .br / rbpi

Revista Brasileira de
Política Internacional

ISSN 1983-3121

Limits and paradox of TeleSUR: 
the media as a political agent of 
regional (dis)integration

DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7329202000102

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020

Abstract

In this article, we analyze the limits and paradox of TeleSUR’s role in the 
process of regional (dis)integration and identity construction during the Chávez 
era. Our question is: how did TeleSUR promote regional, cultural and media 
integration? To demonstrate the influence of public and media diplomacy, 
this article was built upon studies on regionalism, media and culture, as well 
as the content analysis of speeches.

Keywords: TeleSUR; Regional Integration; Media; Culture; Public and Media 
Diplomacy.

Received: July 15, 2019 
Accepted: November 05, 2019

Introduction

In International Relations, recognition of the media’s importance 
has been manifested in repeated excursions to Communication 

studies, as can be observed in the use of concepts and theories 
established in media studies, such as: ‘Agenda-Setting’, ‘CNN 
Effect’, ‘Al Jazeera Effect’, ‘Media Diplomacy’ etc. (Chomsky and 
Herman 1988; Robinson 1999; Seib 2008). However, as Deibert 
(1995) suggests, the dialogue between Communication studies 
and International Relations is still incipient, and none of the 
major theoretical approaches of International Relations (limited to 
realism, liberalism and Marxism) has formulated a concept or theory 
to understand the meaning of communication in contemporary 
society. Therefore, Deibert (1995) considers that medium theory, 
which is based on the works of Innis and McLauhan, and bridges 
this gap, as it does not understand communication as an agent 
or actor, but an environment that has historically structured 
human societies.

Mônica Leite Lessa1

1 Universidade do Estado do Rio de 
Janeiro, Relações Internacionais,  
Rio de Janeiro, Brazil  
(monicaleitelessa@gmail.com) 

 ORCID ID:  
orcid.org/0000-0002-9332-2345

Pablo Victor Fontes2

2 Pontifícia Universidade Católica do Rio de 
Janeiro, Institute of International Relations,  
Rio de Janeiro, Brazil  
(pablovictorfontes@gmail.com)

 ORCID ID:  
orcid.org/0000-0001-5138-6773

Article



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

2

Considering TeleSUR’s political project as a medium theory, whose conception comes from 
Venezuelan President Hugo Chávez, we understand that the broadcaster was capable of expressing 
anti-hegemonic positions in the region, even though its main goal was to promote Latin American 
integration. We also highlight that TeleSUR suffered political setbacks because of contingencies, 
limits, ambiguities and contradictions of the mediation between the particular and the universal, 
and regarding multiple groups that are part of Venezuelan and Latin American societies. In addition, 
we highlight that this multistate broadcaster underwent historical political-media processes in 
Latin America, whose structure is anchored in three main pillars: media political parallelism 
(Albuquerque 2017), patrimonialism (Faoro 2001, 871) and electronic coronelismo (Santos 2008, 
224), all of which stemmed from the region’s private power. 

It is therefore within the framework of regional peculiarities, articulated to the international 
context, that we seek to reflect on three research problems: did the creation of TeleSUR aim solely 
at strengthening and achieving regional integration, as announced by Chávez? Or did it correspond 
to a political quest to strengthen and legitimize the counter hegemonic and anti-imperialist Chavist 
discourse in a worldwide sphere? Or, as its opponents suggest, did it legitimize and strengthen the 
Chávez government in Latin America and the world? Regarding these questions, our hypothesis is 
that the reasons for TeleSUR’s creation and permanence correspond to a notorious anti-hegemonic 
discourse based on systematic criticism of all elements of US foreign policy, which strengthened 
the typical anti-imperialist discourse at the Chávez Era.

At the same time, we point out that the broadcaster paradoxically did not ensure the plurality 
of ideas, ideologies, cultures and sources interviewed. For many, the broadcaster thus (re)produced 
practices of silencing and exclusion, since Venezuela’s democratic government, based on typical 
Latin American populism/authoritarianism, was contradictory. Multiple groups did not feel 
contemplated by the content produced by TeleSUR - therein lies the main criticism highlighted 
by Chávez’s political opponents. Moreover, for many analysts and intellectuals, TeleSUR functioned 
as an element of public and media diplomacy, extolling and, in turn, spreading the Bolivarianist 
ideology, a constitutive pillar of the Chávez era foreign policy.

Finally, it is important to point out that, methodologically, this paper combines theoretical 
styles: Critical theory, Medium theory, Political Economy of Communication, Foreign Policy 
History/Analysis and studies on regional integration. Also, this study was carried out with a 
discourse content analysis of journalistic content generated by the broadcaster and disseminated 
through social networks.

Media and politics: notes on Venezuela’s press regulation, democracy and 
freedom

Since the publication of Walter Lippmann’s ‘Public Opinion’ in 1922, it is clear that the 
milestones of communication policies relate to national objectives. In this sense, the balance 



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

3

between defense of public interests and private sector’s demands of profitability has been mediated 
by the state, in the name of national interest, and through interventions that include TV channels’ 
concessions, standard setting processes, regulations, financing, etc. (Moraes 2016, 135).

In Venezuela, private capital’s control of the communication system has contributed 
to decreasing the state’s decision-making power – notably in the framework of its historical 
responsibilities. This is an important fact, which helps us understand the conduct of large 
Venezuelan media conglomerates in the political polarization that has divided the country since 
the election of Hugo Chávez in 1999. In converging with the political opposition agenda, the 
private communication system found in press freedom a powerful argument against any state 
policy or order.

The ‘spectator democracy’ (Chomsky 2013), espoused by Lippmann, relies on mainstream 
media for the construction of stereotypes as a means to form ‘public opinion’. This ‘spectator 
democracy’ also represents the major factor of stability in liberal democracies, which fabricate 
‘political consensus’. In this sense, we understand Venezuelan ruling classes’ feelings of insecurity 
derived from Chávez’s announcement of a public policy formulation for the sector, and his devising 
of a Latin American TV channel that aimed to deepen integration and gain foreign support for 
his government.

The first Venezuelan communication system dates back to the military government of General 
Marcos Pérez Jiménez (1952-1958). In the framework of the developmentalist project called 
‘Nuevo Ideal Nacional’, Jiménez subsidized the agricultural, transportation and telecommunications 
sectors – in particular through the inauguration of the state-run television station Nacional de 
Venezuela, in 1952. In 1953, Televisa and Radio Caracas de Televisión were inaugurated. These 
were concessions to the private communication system that were only regulated in 1964.

However, in general, the criteria to media concessions in Venezuela were subordinated to 
the political-ideological orientations of successive governments which, according to Abuchaibe 
and Cedillo (2010), never opposed that the sector could be largely financed by US capital. For 
example, Braz and Haje (apud Saldiva and Algarra 2009, 195) point out that since 1961 the 
National Broadcasting Company (NBC) has owned about 20% of C.A. Radio Caracas. Also, until 
the 1970s, 35% of the Venezuelan population, which occupied 70% of the country’s territory, 
received no TV signal. 

Throughout Chávez’s administration, a new cycle established state regulation over the 
communication system. In this case, television. It aimed at media democratization (Matos 2013) 
and included the possibility of controlling cross-ownership (Ramos and Santos 2007; Braz 2011). 
Many scholars credit this initiative to the coup suffered in 2002, which was widely articulated by 
the media. In this sense, Chávez would have decided to propose the Resorte Law – a Law of Social 
Responsibility in Radio, TV and Digital Media – in 2004, in force since 2005 and accompanied by 
the National Commission of Telecommunications (Conatel). In this context, the country started 
to benefit from wide national telecommunications coverage, with telephony, broadcasting, cable 
TV and internet services. However, in a short time, international supervision organizations based 



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

4

in the United States and Europe began to question press freedom in Venezuela (Mancini 1977; 
Braz and Haje 2013, 186).

In the press, two major newspapers, El Universal and El Nacional, were strongly active in the 
2002 Venezuelan coup, along with the main television channels, Venevisión, Globovisión, RCTV 
and Univisión, which, according to Simioni (2007), adopted the strategy of using “a timely and 
perverse confusion between journalism and entertainment for its anti-Chávez campaign.” However, 
Simioni indicates that since 2004, new alternative sources of information have been wholly or 
partly funded by the state, hence weekly and monthly newspapers are being distributed free of 
charge. With regard to television, the government decided to open concessions for open networks. 
In May 2007, the period of Venevisión concession’s renewal – which belongs to Venezuelan magnate 
Gustavo Cisneros – and also the period of renewal of Radio Caracas de Televisión concession, the 
government renewed Venevisión’s concession, since Cisneros was committed to a truce. Rádio 
Caracas de Televisión’s concession did not have the same destiny, and the open TV signal was 
transferred to Televisora Venezolana Social, which was integrated by many communitarian TVs. 
However, despite great popular support, “this decision became one more disputed topic between 
government and opposition” (Simioni 2007).

For Hernandez (2006), destabilizing Chávez’s government by supporting a systematic internal 
opposition was the path found by the United States in its attempt to achieve its economic objective: 
the privatization of the Venezuelan oil industry. In this endeavor, the political activism of the “four 
horsemen of the Apocalypse” were unleashed (that was how Chávez called the private channels 
Venevisión, RCTV, Televén and Globovisión). According to Becerra and Manstrini (apud Braz and 
Haje 2013, 197), up to 2004, these channels held about 76.6% of Venezuela’s audience. RCTV 
controlled 33.90% and Venevisíon 33.10%. And all four channels were coordinated between 
2002 and 2004 in favor of the coup d’état, the oil strike and the referendum against Chávez’s rule.

However, these failed actions forced the adoption of other strategies still anchored in the 
involvement of the USA. In 2004, for example, a mediation held by former President Jimmy Carter 
was organized to promote a truce between Cisneros and Chávez. As a result, Cisneros committed 
to suspend its systematic opposition to the government and to recognize the outcome of the 2004 
referendum. In return, Venevisión had its concession agreement renewed and still received a millionaire 
advertising aid from the former RCTV, its only competitor on the national level. Furthermore, in 
2004, Chávez signed a contract for the construction of a binational gas pipeline with Colombia, 
sponsored by the Venezuelan government, but coordinated by US oil multinational Chevron Texaco. 
According to Chávez (apud Braz and Haje 2012, 199), this decision would not be a political inflection, 
but a “direct exit to that vast world that is the Asian market.”

From 2004 on, certain political stability in the petroleum market made the purchase of 
the Punta TV Channel by entrepreneurs and oil cargo ship owners possible (Braz and Haje apud 
Lopes 2009; 1999). In 2007, 78% of Venezuela’s VHF TV stations was private, compared to 22% 
belonging to the state. Private UHF broadcasters held 82%, community broadcasters, around 
11%, and public broadcasters, 7%. In this very same period, private broadcasters held 85% of 



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

5

media investments with production specifically linked to television content, which represented, 
on average, 80% of the production transmitted in the country.

TeleSUR: a historical balance

Historically, the models adopted in Latin American media have transplanted the structures 
and the myths concerning the values of press independence and autonomy from the USA and 
Europe. The classic example of this myth is, especially for the public, the belief that the press 
acts as a ‘Watchdog’ or ‘Fourth Power’. Journalists, on the other hand, naturalize, normalize, and 
hierarchize the techniques of persuasion and deterrence, following a logic of exclusion-inclusion, 
both common in US and European practices – although, in this case, the US was a paramount 
structural model. Television politics in Latin America legitimized narratives anchored in the ideals 
of modernity and, more recently, of a global culture (Featherstone 1999). It therefore reproduced 
a dynamic routine in the center-periphery relationship, as it co-constituted the identity-difference 
relationship, and operated according to a political transnational parallelism (Hallin and Mancini 
2004; Chakrabarty 2000; Albuquerque 2017). 

It is not by chance that one of the greatest difficulties of TeleSUR stems from disputes between 
regional leaders regarding the conduct of regional policy processes, including the communication 
sphere – as inferred in Brazil’s choice to remain only as a contributing member of TeleSUR1. 
Nolte (2011) interprets the Brazilian government’s position as a political calculation to safeguard 
from possible constraints or associations likely to compromise its intended regional leadership 
(Ianni 2004). Other scholars have pointed out the question of representativeness and cultural 
identification – including different groups involved in channel programming format and content 
design and production – as a major obstacle to TeleSUR’s trajectory (Pieretti 2014).

As Zweig (2018) and Pieretti (2014) point out, we understand that Chávez’s government 
played a contradictory and limited role through TeleSUR, given that sometimes the  broadcaster 
acted as a defender of the Latin American region (i.e., as a counter-hegemonic movement) vis-à-
vis the hierarchies promoted by the US (i.e., imperialism/hegemony), and, at the same time, it 
reproduced practices of silencing and exclusion through its paradoxical democratic government, 
which was based on populism and authoritarianism. In this sense, Venezuelan population was 
not fully contemplated by the broadcaster’s content.

Schiller (2018) questions the silences and exclusions regarding certain groups in Venezuela and 
the Latin American region. Considering the interaction between the media and the state, Schiller 
(2018, 17) points out that the existence of Catia TVe – a community media that was born on the 
outskirts of multiple neighborhoods in Caracas, and aimed to engage in a revolutionary dynamic 

1 It is possible to say that Brazil’s non-adherence is due to a dispute for regional leadership. In addition, Brazil has its own broadcaster (EBC 
/ TV Brasil Internacional), which was considered by many policymakers as a broadcaster that would be responsible for cultural and media 
integration. Further research on this case requires deeper analysis, which is not possible in this article.



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

6

through Venezuela’s already existing liberal capitalist state institutions. In this sense, “Catia TVe 
producers’ everyday forms of resistance included their efforts to develop radical interdependencies 
with, rather than absolute autonomy from, state institutions” (Schiller 2018, 17). Also, according 
to the author, Catia TVe aimed at substantial transformations and popular leadership.

It is important to highlight that, although it is not the object of this article, we look at 
Catia TVe considering how it questioned the formation of a Venezuelan state apart from civil 
society, and its intersection with the media, promoting, in turn, multiple definitions of the state. 
As Mallen and García-Gaudilla (2016, 20) suggests, we understand that during the Chávez era 
there was a media war between politicians/owners of the private sector media, the public sector 
and community communication. The private sector specifically accused Chavism of ideologically 
rigging the media and asphyxiating democracy through practices seen as authoritarian/populist. 
Therefore, any possibility of debate in Chavist governments was rendered impossible.

The rejection of Chávez’s2 figure and his 21st century socialist project was the last unfavorable 
argument for the acceptance of TeleSUR – mainly raised by the conservative sectors inside and 
outside Venezuela. Zweig (2018, 3350) states that to think of the media during Chávez’s governments 
is to think of the idiosyncrasies that have historically come from the beginning and even from the 
end of the Punto Fijo Pact, in the so-called “spectacular modernity ideology,” whose origins date 
back to the mid-twentieth century. According to him, one can reflect upon the nexus/dialectic 
authoritarianism/populism, both from the right and the left, regarding their competitive forces. 
According to the author (2018, 3349), when we consider the case of TeleSUR and many other 
Venezuelan media, we observe and question the media caudillismo, bearing in mind the revenues 
from Petrostate (Zweig 2018; Carvalho 1997; Teles 2015).

TeleSUR’s first transmission happened on July 24, 2005, Simon Bolivar’s birthday (Seabra 
2010). According to the Observatory of Public Broadcasting in Latin America, initially, the station 
was 100% financed by state resources.

Regarding its legal nature, TeleSUR had a public administration, which aimed to ensure 
a greater interaction with diverse publics. Besides, it became a multistate property shared by 
four countries: Venezuela, Argentina3, Uruguay and Cuba. As an initial investment, TeleSUR 
received US$ 10 million. Venezuela contributed with 51% of this sum, mainly for information 
and communication technology. The other members invested in other technologies and media 
devices: Argentina contributed with 20%, Cuba with 19% and Uruguay with 10%. Only in 2007, 
after the entry of new members, Nicaragua and Ecuador, the investment in TeleSUR underwent 
changes. Argentina, Uruguay, Cuba and Venezuela maintained their investment percentages, but 

2 According to his opponents, Chávez would pose a threat to the political order in that moment - due to his role in two coup attempts in 
1992 against Carlos Andrés Perez’s elected government. In this sense, he was often associated with the threat of military dictatorships’ return 
on the continent. He was also projected as an authoritarian leader of a socialist regime like Cuba. In both cases, he was accused of curtailing 
press freedom and threatening democracy.
3 In April 2016, Argentina suspended TeleSUR’s signal due to a decision by President Maurício Macri. An editorial produced by TeleSUR strongly 
criticized this outcome. “Repudian salida de la senal de TeleSUR en Argentina.” Available at https://www.youtube.com/watch?v=9MuIDwLx5sw. 
Access on December 19, 2016. 

https://www.youtube.com/watch?v=9MuIDwLx5sw


Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

7

Bolivia contributed to 5%, Ecuador to 10%, and Nicaragua to 10%. In 2016, TeleSUR started 
to carry out a campaign entitled ‘Ciudadano TeleSUR’ (TeleSUR Citizen, in English) to increase 
the collection of funds (Santos and Fontes 2018).

According to Beto Almeida, a Brazilian journalist who took part in TeleSUR’s conception, 
among the countries that encouraged the TeleSUR project, Cuba offered the greatest support, not 
only providing technical and specialized labor, but also opening doors for the inauguration of a 
station branch on the island with access to the entire collection of programs and documentaries 
produced in the country (Moraes 2015; Maringoni 2009). 

Unlike Cuba, countries like Bolivia, Nicaragua and Ecuador did not contribute financially at first, 
but benefited from equipment for TeleSUR’s future transmissions. In contrast, part of the newscast 
was produced in the Andean part of Ecuador. These differences in participation and intensity in the 
creation and operation of TeleSUR correspond, to a certain extent, to the asymmetries between Latin 
American countries. However, at the same time, they also point out the priorities of cooperation between 
the participants of the Latin American integration project, and the political disputes between them.

It is also worth noting that the participation of each TeleSUR member aimed to respect other 
members’ political, social, economic and legislative characteristics. Because of its elites’ low level of 
political engagement with the Latin American communication project, it was difficult for Uruguay 
to achieve a formal adhesion. The country had to carry out reforms in the communications sector 
through parliament, by negotiating with the conservative parties. At the time, President Tabaré 
Vazquez (2005-2010) even yielded to the pressure of opposition forces submitting the TeleSUR 
treaty signing for congressional consideration. Only in 2006, through Frente Amplio, did the 
Senate approve the document, which was sent to the Chamber of Deputies and waited for about 
three years until it was voted (Moraes 2015, 158).

Argentina also faced internal resistance to the document and in its participation as a founding 
member of TeleSUR. According to Moraes (2015), the governments of Néstor and Cristina Kirchner 
were sometimes silent with regard to public communication policies. Even after Argentina’s 
adhesion, during the government of Néstor Kirchner (2003-2007), access to the station was 
very restricted because only DirecTV subscribers were allowed to watch the TeleSUR channel. 
Audience was around 6%.

Another difficulty faced by Argentina was the cable television press pool’s refusal to transmit 
TeleSUR content, even though the station was free of charge and authorized. Controlled by large 
signal providers linked to two large transnational communications conglomerates, Cablevisión 
and Multicanal, market verticalization envisaged elimination of the competition through control 
of the communications system’s different instances. The expansion of TeleSUR’s signal was only 
authorized in Cristina Kirchner’s government (2008-2015), when the president assumed a national 
media democratization policy (Moraes 2015). In 2010, after several battles between government, 
Congress and communications conglomerates, and because of the migration from analog to digital 
broadcasting, subsidized by Cristina Kirchner’s administration, TeleSUR could finally expand its 
signal through digital transmission.



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

8

The evolution of TeleSUR broadcasts amidst member states was equally slow in Ecuador, 
since only in 2011 was the broadcast service available in Quito and Guayaquil. In Cuba, the open 
signal dates back to 2013.

As of 2009, TeleSUR began to be transmitted via open signal in Caracas, Valencia, Barquisimeto 
and Puerto La Cruz. For Nogueira (2012), the station’s operation was important so as to reflect 
Latin American identity strengthening, in opposition to ‘American imperialism’ perceived in 
patronage systems and represented by the communications conglomerates magnates (Tunstall 
and Palmer 1991; Hallin and Papathanassopoulos 2002).

From TeleSUR’s point of view, guaranteeing space for Latin American ‘plurality of voices’ 
would represent a revolutionary counterpoint to the use of the usual ‘single discourse’ perceived 
in major communication chains and international news agencies interested in global cultural 
diffusion (Cañizález and Lugo 2007). Therefore, the use of culture and communication, allied to 
a single vehicle, would seek to strengthen different local and regional identity ties in a new and 
challenging possibility to increase regional integration (Steinberger 2005; Santos and Fontes 2018).

Identities and cultures in Latin American regional integration

Since the beginning, TeleSUR was conceived to bring together culture and communication 
as two sides of the same coin. The station presented itself as another battle front striving for 
regional integration. It also aimed at strengthening the Latin American community, based on 
its different identities, which faced globalization challenges and the ‘strategic submission of the 
regional bourgeoisie’ to foreign capital (Santos 2000, 36). At the beginning of the 21st century, 
when the realignment of regional progressive forces sought to overcome Latin America’s traditional 
dependent insertion in the periphery of capitalism, Chávez believed that the inclusion of a Latin 
American broadcasting service would strengthen the regional integration project.

As was said by Sarti (2011), “It is worth emphasizing that it is due to the attempt to overcome 
its peripheral condition that integration is postulated in South America.” Bearing in mind its 
formation proposal and the idea of an inter-American confederation of states, we can say that this 
integration goes back to Bolivarian ideals. Also, it strives above all to remove past experiences that 
did not contemplate such emancipating reach. In this sense, as Sarti points out (2011, 180) from 
her readings of Quijano (2005), it is necessary to take into account that “integration is a category 
present in the imaginary which aims at overcoming the coloniality that has settled on the continent.”

As for Venezuela, after Chávez’s election, the government signaled the end of the liberal agenda 
adopted by previous governments. In its place, Chávez proposed a notably national-developmentalist 
agenda which had the cultural factor as one of its cornerstones4. Therefore, in reforming cultural 

4 In this sense, as Bolaño (2014, 84) emphasizes in rescuing Celso Furtado’s thought, it is important to consider that ‘The concept of cultural 
dependence, elaborated by Furtado, is at the origin of dependency theories [... and that] in the Furtadian formulation, cultural dependence 
is not determined by technical and productive dependence, but rather the contrary’.



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

9

politics, Chávez simultaneously tried to promote the representation of different Venezuelan 
ethnicities. He aimed to promote an inclusive, multiple and renewed national identity under the 
ideals of his 21st century socialism, and also under the Bolivarian regional integration ideals, which 
he perceived as an effective response to external challenges. 

In this context, TeleSUR’s creation was key to the viability of Chávez’s political project 
at national, regional and international levels (Fontes and Lessa 2019). This is especially true, 
as Beyhaut (1994, 189) observed, since cultural diversity, in its linguistic diversity, constituted 
an obstacle to integration (if there were no new forms of communication such as television), to 
contribute to overcoming language barriers in the region.

In addition to his commitment to the regional integration process, Chávez has made efforts 
to bring the Group of 15, the G-77, the Non-Aligned Movement and the Rio Group together in 
order to strengthen his objections and to promote their renewal, in view of the norms imposed by 
the architecture of the International System hegemony (Blanco 2005; Fontes 2017). Therefore, 
through the National Economic and Social Development Plan of 2001-2007 (Jácome 2007), 
Chávez strengthened Venezuela’s regional and international integration with initiatives such as 
PetroAmérica, Petrosul, Petrocaribe, PetroAndina, the development of the ‘New MERCOSUR’ 
(2006), the Union of South American Nations (UNASUL), the Bolivarian Alliance for the Peoples 
of Our America (ALBA) and TeleSUR (Kfuri and Flores 2009; Valente 2012).

In the context of Chávez’s government projection, TeleSUR quickly presented itself as a key 
instruments to exercise public and media diplomacy5. Since Chávez understood that Venezuelan 
cultural policy and a regional integration proposal should be TeleSUR’s priorities, he conceived a 
single set of actions to disseminate images of regional integration and to spread Venezuelan culture. 
Chávez was also concerned with the diffusion of his image as a nationalist, a developmentalist 
leader and an opponent to US hegemony. In this sense, his project brought a cultural policy 
innovation, which encouraged and fostered the production of Venezuelan cinema, creating film 
schools and promoting exchanges of television content (Fontes and Lessa 2019).

Innovation, logistics and networks: TeleSUR’s search of regional integration 
in the Digital Age

Sarti (2017) suggests the need to reflect on regional integration processes. To do so, we should 
bear in mind new theoretical contributions and new analysis tools, since current theoretical models 
are inadequate and/or outdated to comprehend multiple ongoing integration processes, especially 
in the case of Latin America. In this sense, we would like to point out the discussion about the 

5 Gilboa (2001, 1) identifies, in the information age, three types of diplomatic action through the media: public diplomacy (“where state 
and nonstate actors use the media and other channels of communication to influence public opinion in foreign societies”), media diplomacy 
(“where officials use the media to communicate with actors to promote conflict resolution”), media-broker diplomacy (“where journalists 
temporarily assume the role of diplomats and serve as mediators in international negotiations”).



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

10

role played by the media and culture in the development of regional integration. Mainly, as 
pointed out by MacMillan (2004), who recovers Cox (1986; 1994) and Hoffman (1987), we can 
highlight the media’s influence on social forces, as well as on the architecture and legal-political 
order of world politics.

TeleSUR’s initial investments ensured the hiring of approximately 100 correspondents in 
charge of covering several Latin American cities. They were also responsible for producing news 
and reports in two languages, that is, Spanish and Portuguese (Santoro and Valente 2007; Nogueira 
and Ribeiro 2013). In addition, according to its president, Patrícia Villegas, TeleSUR also hires 
temporary professionals or freelancers to cover those regions around the world without TeleSUR 
branches. With regard to partnerships, more than 30 contracts, aimed to promote regional access, 
were signed with communication companies. Furthermore, more than 160 professionals work 
in several countries, such as technicians and journalists, and there are currently 12 branches in 
several capitals: Washington, Havana, Buenos Aires, Quito, Montevideo and Brasilia6 (Santoro 
and Valente 2007).

As for satellite television coverage, it is free of charge and distributed to public, private, 
educational and community broadcasters. Hotbird13B satellite has been programmed to cover 
almost all over Europe, part of the Middle East and North Africa. Astra 1L satellite broadens 
the signal reception in Europe and North Africa, with the aid of satellite Hispasat 1E. Likewise, 
Eutelsat 113W and SES-6 satellites expand signal reception in Latin America.

Figure 1. TeleSUR Map

SES-6

SES-6

EUTELSAT 113W

EUTELSAT 113W

Hotbird 11B

Hotbird 11B

Astra 1L

Astra 1L

Hispasat 1E

Hispasat 1E

SATÉLITES
Para más información:
distribucion@telesuit.net

Source: own elaboration (2017)

6 According to Fontes (apud Almeida 2017), Brasilia’s branch no longer operates.



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

11

Another means for expansion and technological innovation produced by TeleSUR took 
place through social networks (Recuero 2009, 135). In this sense, TeleSUR was launched as a 
broadcaster. At the same time, a news portal, which produced reports, materials and specific 
content, was created, and both continued and reinforced what was already being produced in 
order to institute a multiplatform communication (Santos and Fontes 2018).

Figure 2. Social Network of TeleSUR

Source: own elaboration (2017)

As for its organization chart, TeleSUR has a Board of Directors, which is composed of States’ 
representatives and (co)owners appointed by the governments, totaling an average of 7 people. 
It also has an Advisory Council which consists of about 30 intellectuals and activists from Latin 
America and the world’s left, including Nobel Peace Prize winner Adolfo Pérez Esquivel, journalist 
Ignacio Ramonet, writer and historian Eduardo Galeano (up until his death in 2015), filmmaker 
Walter Salles Jr, Silvio Rodríguez, Tariq Ali, among others (Moraes 2015). The Board of Directors 
is responsible for dealing with editorial, economic, and political decisions; for ensuring the station’s 
presidential rotation every 5 years; and for defining the annual technological investments (Fontes 
apud Almeida 2017).



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

12

Figure 3. Organization Chart of TeleSUR 

Board of Directors

Advisory Council

Programs Editorials
Technical Sector 

(Logistic, administration 
and �nancial)

Source: own elaboration (2017)

Another effort made by TeleSUR was the incorporation of new media, such as the RSS system, 
which allows users to access information first hand. On June 2007, a YouTube channel was created. 
It has about 159,795 subscribers, 144,908,910 views and more than 100 thousand videos in Spanish. 
Other station channels were opened. They provided content in English (31,702 videos) and Portuguese 
(11,446 videos). Since 2009, Twitter has also been integrated into the multistate system, with about 
1,250,000 followers. In 2012, a Facebook page was launched. In 2013, an Instagram account was 
also incorporated, and it has approximately 2,740 photographs and 46 thousand followers. Other 
social networks have also been used by TeleSUR in recent years, such as Google+, Pinterest and 
Paper-Li. There are also Blogs on the network’s website, with about 43 journalists.

Investing in digital media has become a means to increase relevance and come close to the 
audience. By using IOS or Android systems, the user can download the TeleSUR application, 
either in English or Spanish, as well as access the broadcaster’s entire content. One of its latest 
releases is the application ‘Esta Historia se llama Chávez’ which is about former President Hugo 
Chávez’s legacy and history.

Figure 4. Digital Media

Source: own elaboration (2017)



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

13

The content analysis: TeleSUR’s legacies and ambivalences 

In content analysis, one can observe sociospatial influences in the economic, social, cultural 
and political context in which certain discourses are inserted (Bardin 2011). Not only does this 
methodology present the content of the speeches, but it also shows quantitative data, which can 
be analyzed in a qualitative way (Hermann 2008). In this sense, we analyzed videos from 25 
television programs produced by TeleSUR and exported to its YouTube channel between 2005 
and 2016. We observed that until 2009, TeleSUR did not have a web portal, therefore, many of 
the videos released between 2005 and 2007 were not found. Regarding the themes chosen in this 
analysis, we selected the following key words: identity, regional integration, nationalism, national 
identity, culture, Latin America, South America. 

Figure 5. TeleSUR Programs 2017 

TeleSUR Programs 2017
TeleSUR Noticias Guia tu cuerpo
The Empire files with Abby Martin En Juego
Los Nuestros Nuestra América Deportiva
Es Noticia Entrevista con Jorge Gestoso
Edición Central Congénero
Reportajes TeleSUR – Fidel y Chávez El puento em La i
Prisma Vidas
Temos Cruce de Palabras
Impacto Económico The World Today with Tariq Ali
Deportes TeleSUR Reporte 360
TeleSUR Notícias Lenguaje de Señas Entre Fronteras
Zona Verde Agenda Abierta
Conexión Global

Source: own elaboration (2017)

We also highlight that the analysis contemplated playlists (sorted by countries) created by 
the station on YouTube, considering the programs that were on at that time, but not only them. 
In addition, in this article we emphasize that some playlists were filled by more than one country, 
since the content was related to two or more nations. It is also worth noting that, among the 
limitations of this article, there are no graphs with the content of each program, nor comparisons 
between them. However, we bear in mind that the broadcaster has currently diversified and (re)
structured its content on YouTube, changing, to a certain extent, its visual identity, organization 
and the systematization of the content disseminated on social networks.

This choice was determined by the project that intended to construct a social classification 
system related to Latin American national states’ history, with an emphasis on identity, which is 



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

14

the most common content produced by the broadcaster under nationalist discourse. The purpose 
of these discourses was to offer a homogenous, or classificatory, view of the different Latin 
American groups. This perspective suggests an asymmetry with the history of European nation 
states’ formation, which means the internalization of a colonialist vision that resembles everything 
and is subject to its own image.

On the other hand, programs about member states are significantly lower in number when 
compared to those about Venezuela, for the latter is presented as the main publicized symbol. 
Countries like Cuba and Uruguay have a limited number of videos available on YouTube. 
However, Venezuelan videos about other countries discuss subjects such as identity, history and 
regional integration.

According to TeleSUR’s representatives, in general, the reports produced sought to encompass 
and respect cultural differences. However, Pieretti (2014) observes that many minority groups, 
called “mestizos,” made up of black and indigenous people, do not feel represented or recognized 
by TeleSUR’s cultural-media policy. Since they were interested in greater representation, 
participation and recognition in Venezuelan political and cultural-media life, mestizos began 
to distance themselves and even question the broadcaster’s content. This debate seems to have 
been unsatisfactorily conducted by Chávez’s government, for it produced increasing desertions. 
The dissatisfied and resentful mestizos find in online social networks a channel to oppose the 
lack of representation that is common in different spheres of Chávez’s government, TeleSUR 
included. In this movement, they formed another opposition group to the government, making 
Chávez’s position more complex, especially when building his leadership on a counter-hegemonic 
movement that he tried to promote in the region on several fronts and means (Rupert 2005; 
Pieretti 2014; Castells 2017).

To what extent has Latin American cultural diversity influenced the trajectory so far covered 
by TeleSUR? Or, as Taylor (1998) highlighted in a seminal text on multiculturalism and the politics 
of recognition: how to solve the problematic relationship between the recognition of collective 
identities, the individual authenticity ideal and the survival of cultures?

In this sense, we understand that issues of identity, multiculturalism and recognition policies 
are phenomena that transcend TeleSUR. But we also observe that several impasses remain within the 
broadcaster’s journalistic production, whose main theoretical reference is the colonial inheritance 
internalized as civilizational processes which are only superficially questioned. This thus reveals 
the continuity of the impacts caused by assimilation and colonial annihilation (Todorov 1999; 
Inayatullah and Blaney 2004). TeleSUR was therefore confronted by different ‘minority’ groups and 
accused of contributing to a homogenized pre-Columbian history view that excludes the history 
and cosmologies of groups that hold other ontological referents and resulted from several diasporas. 
But how do we deal with the globalization challenges? How do we deal with modernity gaps and 
failures, if a broadcaster like TeleSUR reproduces, in its narratives, a reduced and consolidated 
identity-difference relation according to fixed and centralized categories? 



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

15

By not displacing, or decentralizing, discourses routinely articulated through chain of 
discourses based on modernity, TeleSUR reproduces, albeit involuntarily, the national state system 
structures whose foundations were marked by the homogenization of communities (Laclau and 
Mouffe 1985; Bhabha 2014). Criticism of minority groups like the ‘mestizos’ regarding TeleSUR’s 
homogenizing content can be broadly evaluated by the 100 thousand videos available on YouTube 
between 2007 and 2016. We observed that from these 100 thousand videos, about 50,000 were 
about Venezuela, 21,000 about the USA and 20,000 about Mexico. As for the relation between 
content and transmission time, we observed that 18,000 minutes of video have Venezuela as its 
core topic, 6,800 minutes are dedicated to Colombia, 5,000 minutes to Mexico and 4,800 minutes 
to the USA. With regard to Venezuela and Colombia’s playlist, there are several videos that cover 
both countries, probably due to different political issues – considering multiple historical aspects 
characterized by rivalry dating from the colonial period (Gran Colombia project), especially those 
related to the border between the countries.

Figure 6. Content of TeleSUR by time of transmission (2007-2016) on YouTube

0

18,156

0

2,869.60

4,885.92

5,094.21
0

1,827.00

6,833

1,827
0

0
0 0 0

0

0

1,230.94

0

0
0

0

1,729.18

0

Canada
Venezuela
Brazil
Argentina
USA
Mexico
Guatemala
Ecuador
Colombia
Chile
Bolivia
Portugal

Greece
Iran
Nepal
Syria
Turkey
Peru
Ukraine
Nepal
Vietnam
Honduras
Cuba
Haiti

Source: own elaboration (2017)



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

16

Figure 7. Content of TeleSUR by time of transmission (2007-2016)

5008

48722

222151111

10098

830

541

2019

21 874

39

6

50

17
29
77

42

8

15

5

428
9

Venezuela
Bolivia
Chile
Brazil
USA
Colombia
Argentina
Uruguay
Ecuador
Peru
Mexico
Canada
Spain

Guatemala
Portugal
Greece
Ukraine
Iran
Syria
Turkey
Vietnam
Nepal
Honduras
Cuba
Haiti

Source: own elaboration (2017)

As mentioned above, Venezuela is the most represented country when it comes to TeleSUR’s 
content production. However, many of these videos, as in the case of Colombia, also encompass 
other countries. For example, the USA appears in Venezuelan videos that cover the issue of 
Venezuelan national oil producer, PDVSA. It is important to highlight that many videos have 
been deleted from TeleSUR’s YouTube channel. This way, it affects all countries. Bolivia, however, 
does not have a playlist on TeleSUR’s YouTube channel; there are only scattered videos in other 
playlists. As for Brazil, a channel in Portuguese was set up in 2011. By January 2017 it had 11,446 
videos, 2,477 subscribers and 870,413 views.

Argentina does not have all of its videos in TeleSUR’s playlist on YouTube; also, two videos 
concerning the country were deleted. Cuba, also a founding member, has its own playlist; however, 
some of its videos are not associated with a main lineup where, for example, the death of former 
president Fidel Castro had a section specially created for it. Mexico, a non-member state, only 
had one video deleted from its playlist. Another noteworthy issue is that videos about the USA 
and Venezuela have a specific playlist. 

In general, content of TeleSUR videos deals with diverse subjects that range from economic 
to cultural dimensions. We emphasize, however, that much of the content produced, edited and 



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

17

published by the broadcaster (through reports, documentaries, etc.) mainly attempts to break 
with hegemonic discourses articulated between the media, the elites and the public opinion that 
operate transnationally.

In this sense, we verified, through content analysis, that the speeches extracted from TeleSUR’s 
YouTube channel reinforce our hypotheses that TeleSUR acted as a tool of Chávez’s public and 
media diplomacy, for the videos transmitted about Venezuela, and mainly about Hugo Chávez, 
were numerically superior to those of other countries. In addition, this material privileged angles, 
narratives and content always favorable to the figure of former President Chávez, since they 
explored, above all, his articulation, negotiation and political mediation abilities when facing 
several conflicts experienced in Venezuela and Latin America under the influence of USA and 
European hegemonic politics.

Videos that explore and/or are related to President Chávez’s image mostly refer to his 
legacy as a leader and to his personal trajectory. The application ‘Esta Historia se llama Chávez’ 
displays interviews, documentaries, images and special content that contribute to the diffusion of 
Chávez’s public and media diplomacy, reinforcing, once again, our hypothesis that TeleSUR did 
not include topics and agendas of other countries in the region and that this strategy operated 
in favor of Venezuela.

Conclusion

Chávez faced dispute and opposition to his government, which led him to strategies with 
limited and paradoxical outcomes. As for the communication field, he was confronted with 
private media, which, despite their press freedom denunciations, remained in control of most 
of that market and its audience. Investments in official communication and advertising, and 
especially in the creation of TeleSUR, also resulted in mitigated triumphs over the credibility 
of his government or in support of his larger projects: the construction of Bolivarian socialism, 
supported by an emancipating regional integration project. The local and regional ‘bourgeoisie 
strategic submission’ to foreign capital remained unbreakable in its opposition to Chávez’s socialist 
and nationalistic progressiveness.

By questioning the political parallels, cross-ownership systems, and media influence on 
Venezuelan and Latin American public opinion, which acted in favor of their respective political 
and economic conveniences, Chávez faced a daily crossfire. The media conglomerates reacted 
according to a local-global intersection of former media monopolies that form powerful coronelista 
networks and groups linked to local-global (transnational) elites.

In turn, the data analyzed demonstrate that Venezuela effectively holds an equal percentage 
and/or more than 50% of videos and transmission time when compared to all the other member 
states. Thus, we confirm the thesis that the station served mainly as a powerful tool of Chávez’s 
public and media diplomacy. The content and the applications created by TeleSUR’s project 



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

18

reinforce the image of the commander as one who is able to exercise mediation, negotiation and 
objection processes in world politics. This personalistic approach, and the notably anti-USA 
rhetoric, is one of the reasons for Brazil’s limited engagement in TeleSUR’s project.

That said, it is important to consider the difficult task that Chávez himself assigned to 
TeleSUR: to deepen and broaden regional integration in conducting an anti-hegemonic struggle 
through its public and media diplomacy. The result was an incomplete and contradictory mission. 
The multi-station, a symbol of regional integration, has translated images in ambivalent and hybrid 
ways through symbols/representations of the colonial heritage and the nation’s positive narratives 
(Bhabha 2014). In this sense, it sought to ensure an identity ideal among multiple populations, at 
the same time reproducing negative discourses that erase the ancestry and cosmologies of the very 
same multiple populations of Latin America, by reproducing cultural and media values originated 
from the ideals of Modernity.

References

Abuchaibe, M. A., and E. Cedillo. Caracterización mercantil de la televisón venezolana. 
Caracas: Biblioteca Gumilla, 2010.

Albuquerque, A. Protecting democracy or conspiring against it? Media and politics in Latin 
America: a glimpse from Brazil. Journalism 20, no. 7 (2017): 1-18. doi: https://doi.
org/10.1177/1464884917738376

Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70, 2011.
Bhabha, H. O local da cultura. Belo Horizonte, MG: Universidade Federal de Minas Gerais, 

2014. 
Bhabha, H. “DisemiNación: tiempo, narrativa y los márgenes.” In Nación Y Narración:  

entre la ilusión de uma identida y lãs diferencias culturales, organized by H. Bhabha,  
385-424. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2010.

Braz, R. “A regulação da radiodifusão na Venezuela: um estudo sobre as mudanças ocorridas 
no governo Chávez.” Revista de Estudios para El Desarollo Social de la Comunicación,  
no. 6 (2011): 41-62. 

Braz, R., and L. Haje. “Venezuela: entre polêmicas, desafios e avanços.” In Políticas de 
comunicações: um estudo comparado: Brasil, Espanha, Estados Unidos, México e Venezuela, 
organized by E. Geraldes, L. Haje, S. Leal, and M. C. Ramos, 186-224. Salamanca: 
Comunicación Social Ediciones Publicaciones, 2013.

Becerra, M., and G. Mastrini. Los dueños de la palabra: acceso, estructura y concentración  
de los medios en la América Latina del siglo XXI. Buenos Aires: Prometeo Libros,  
2009.

Beyhaut, G. Dimensão cultural da integração na América Latina. Estudos Avançados 8,  
no. 20, 1994.



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

19

Blanco, C. “La odisea de Hugo Chávez.” El Universal, September 7, 2005.
Bolaño, C. R. S. O conceito de cultura em Celso Furtado. Salvador, BA: Universidade Federal 

da Bahia, 2014.
Cañizález, A., and J. Lugo. “TeleSUR: estrategia geopolítica con fines integracionistas.” 

CONfinesde Relaciones Internacionales y Ciencia Política 3, no. 6 (2007): 53-64.
Carvalho, J. M. “Mandonismo, coronelismo, clientelismo: uma discussão conceitual.” Dados 

40, no 2 (1997): . doi: https://doi.org/10.1590/S0011-52581997000200003 
Castells, M. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Rio de 

Janeiro, RJ: Editora Zahar, 2017.
Chakrabarty, D. Provincializing Europe:postcolonial thought and historical difference. 

Princeton, NJ: Princeton University Press, 2000. 
Chomsky, N., and E. Herman. Manufacturing consent: the political economy of the mass media. 

New York, NY: Pantheon Books, 1988.
Chomsky, N. Mídia: propaganda política e manipulação. São Paulo, SP: Martins Fontes, 

2013. 
Cox, R. “Social forces, states and world orders”. In Neorealism and its Critics, edited by R. 

Keohane, 204-254. New York, NY: Columbia University Press, 1986.
Cox, R. “Gramsci, hegemony and international relations: an essay in method.” In Gramsci, 

historical materialism and international relations, edited by Stephen Gill, 49-66. 
Cambridge: Cambridge University Press, 1994. 

Deibert, R. J. “Hypermedia: modes of communication in world order transformation.” PHD 
thesis. Vancouver: The University of British Columbia, 1995.

Faoro, R. Os donos do poder: a formação do patronato político brasileiro. Rio de Janeiro, RJ: 
Globo, 2001.

Featherstone, M. Cultura global: nacionalismo, globalização e modernidade. Petrópolis, RJ: 
Vozes, 1999.

Fontes, P. V. “Mídia e relações internacionais: criação e existência da TeleSUR na era Chávez 
(1999-2013).” Master diss. Rio de Janeiro, RJ: Universidade do Estado do Rio de 
Janeiro, 2017.

Fontes, P. V., and M. L. Lessa. The Chávez era perspective for an innovative cultural 
policy. Contexto Internacional 41, no. 3 (2019): 1-25. https://doi.org/10.1590/s0102-
8529.2019410300004

Gilboa, E. “Diplomacy in the media age: three models of uses and effects.” Diplomacy & 
Statecraft 12, no. 2 (2001): 1-28. https://doi.org/10.1080/09592290108406201

Hallin, D. C., and S. Papathanassopoulos. “Political clientelism and the media: southern 
Europe and Latin America in comparative perspective.” Media, Culture & Society 24,  
no. 2 (2002): 175-195. https://doi.org/10.1177/016344370202400202

Hallin D., and P. Mancini. Comparing media systems: three models of media and politics. 
Cambridge: Cambridge University Press, 2004.



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

20

Hermann, M. G. “Content analysis.” In Qualitative methods in international relations a pluralist 
guide, edited by A. Klotz, and D. Prakash, 151-167. London: Palgrave Macmillan, 2008.

Hernandez, P. El verdadero golpe de PDVSA. Caracas: Imprenta Internacional C.A., 2006.
Hoffman, M. Critical theory and the inter-paradigm debate. Millennium: Journal of 

International Studies 16, no 2, 1987. https://doi.org/10.1177/03058298870160022801
Ianni, O. “Mídia, política e hegemonia.” In Coleção hegemonia e contra-hegemonia: 

globalização: dimensões e alternativas (vol.2), organized by T. Santos, C. E. Martins, F. Sá, 
and M. Bruckmann, 262-274. São Paulo, SP: Loyola, 2004.

Inayatullah, N., and D. L. Blaney. International relations and the problem of difference. New 
York, NY: Routledge, 2004.

Kfuri, R., F. P. Flores. “Socialismo, multipolaridade e integração regional na política externa 
do Hugo Chávez.” Paper presented at the Encontro Internacional ISA/ABRI. Rio de 
Janeiro, RJ, July 2009.

Laclau, E., and C. Mouffe. Hegemony and socialism strategy. London: Verso, 1985.
Lippmann, W. Opinião pública. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
MacMillan, A. “Toward a critical theory of the media in international relations.” Master diss. 

Vancouver: Simon Fraser University, 2004.
Mallen, A. L., and M. P. García-Gaudilla. Venezuela’s polarized politics: the paradox of direct 

democracy under Chavez. Boulder, CO: Lynne Rienner Publishers, 2016.
Mancini, F. A. La política cultural em Venezuela. Geneva: Unesco, 1977. (Políticas culturales: 

estudios y documentos.)
Maringoni, G. A revolução venezuelana. São Paulo, SP: Universidade Estadual Paulista, 2009.
Matos, C. Mídia e política na América Latina: globalização, democracia e identidade. Rio de 

Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 2013.
Moraes, G. S. M. “Pátria grande à vista: TeleSUR e as contradições da integração da América 

Latina.” Doc. thesis. Rio de Janeiro, RJ: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2015.
Moraes, D. Critica da mídia e hegemonia cultural. Rio de Janeiro, RJ: Mauad, 2016.
Nogueira, S. G., and A. M. Ribeiro. “A TeleSUR e a construção simbólica da integração 

latino-americana durante e depois da era Chávez.” Revista Sul-Americana de Ciência 
Política 1, no 3 (2013): 123-31. https://doi.org/10.15210/rsulacp.v1i3.3326

Nolte, D. “Regional powers and regional governance.” In Regional powers and regional orders, 
edited by N. Godehardt, and D. Nabers, 49-67. London: Routledge, 2011.

Pieretti, M. R. “Venezuela a partir de Chávez: identidad cultural y política.” Historia y 
Comunicación Socia 19, no. spe. (2014): 55-65.

Quijano, A. “A colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina.” In A colonialidade 
do saber, eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas, organized by E. 
Lander, 227-78. Buenos Aires: Clacso, 2005.

Ramos, M. C., and S. Santos (orgs.). Políticas de comunicação: buscas teóricas e práticas. São 
Paulo, SP: Paulus, 2007.



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

21

Recuero, R. Redes sociais. Porto Alegre, RS: Sulina, 2009.
“Repudian salida de la senal de TeleSUR en Argentina.” TeleSUR, May 26, 2016. Accessed 

December 19, 2016. http://www.telesurtv.net/news/Repudian-salida-de-la-senal-de-
teleSUR-en-Argentina-20160523-0044.html

Robinson, P. The CNN effect: can the news media drive foreign policy? Review of 
International Studies 25, no. 2 (1999): 301-9. doi: https://doi.org/10.1017/
S0260210599003010

Rupert, M. “Class powers and the politics of global governance.” In Power in global 
governance, edited by M. Barnett, and R. Duvall, 205-228. Cambridge: Cambridge 
University Press, 2005.

Sarti, I. “A arquitetura política e os desafios da institucionalidade na integração sul-
americana.” In Sulamérica comunidade imaginada: emancipação e integração, organized by 
G. Cerqueira Filho, 177-191. Niterói, RJ: Universidade Federal Fluminense, 2011.

Sarti, I. “Theoretical and developmental challenges to contemporary south american 
integration.” In Diálogos internacionais: reflexões críticas do mundo contemporâneo, 
organized by G. Carvalho, and L. Rosevics, 13-22. Rio de Janeiro, RJ: Per Se, 2017.

Santoro, M., and L. Valente. A diplomacia midiática do governo Hugo Chávez. Rio de Janeiro, 
RJ: Observatório Político Sul-Americano, 2007. 

Santos, T. Teoria da dependência: balanço e perspectivas. Rio de Janeiro, RJ: Civilização 
Brasileira, 2000.

Santos, S. “Os prazos de validade dos coronelismos: transição no coronelismo e no 
coronelismo eletrônico.” In Democracia e regulação: dos meios de comunicação de massa, 
organized by E. Saravia, P. E. Martins, and O. Pieranti, 223-41. Rio de Janeiro, RJ: 
Fundação Getúlio Vargas, 2008.

Santos, T., and P. Fontes. “A relevância da mídia na construção da identidade latino-
americana: o caso da TeleSUR.” In Transversalidades temáticas em relações internacionais, 
organized by S. S. Soares, A. Murta, and C. S. Pedroso, 13-22. São Paulo, SP: Cultura 
Acadêmica, 2018.

Schiller, N. Channeling the state: community media and popular politics in Venezuela.  
Durham, SC: Duke University Press, 2018.

Seabra, R. “A revolução venezuelana: chavismo e bolivarianismo.” Sociedade e Cultura 13,  
no. 2, (2010): 211-20. 

Seib, P. The Al Jazeera effect:how the new global media are reshaping world politics. Lincoln, 
NE: Potomac Books, 2008.

Steinberger, M. B. Discursos geopolíticos da mídia: jornalismo e imaginário internacional na 
América Latina. São Paulo, SP: Editora Cortez, 2005.

Simioni, M. “Comunicação e disputa hegemônica na Venezuela no pós golpe de 2002.” 
Master diss. São Paulo, SP: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2007.

Taylor, C. Multiculturalismo. São Paulo, SP: Instituto Piaget, 1998.



Limits and paradox of TeleSUR: the media as a political agent of regional (dis)integration

Rev. Bras. Polít. Int., 63(1): e002, 2020 Lessa, Fontes  

22

Teles, L. E. C. Caudilhismo e clientelismo na América Latina: uma discussão conceitual. 
Revista Discente do Programa de Pós-Graduação em História da UFJF, 1, no. 2  
(2015): 100-14.

Todorov, T. A conquista da América. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1999. 
Tunstall, J., and M. Palmer. Media moguls. London: Routledge, 1991. 
Valente, L. Inimigos sim, negócios à parte: revisionismo periférico e pragmatismo comercial 

combinados na política externa do governo de Hugo Chávez. Doc. thesis. Rio de Janeiro, 
RJ: Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2012.

Zweig, N. “Rethinking the venezuelan media presidency: populism/authoritarianism and 
‘spectacular modernity’”. International Journal of Communication 12, (2018): 3349-67.


