SciELO - Scientific Electronic Library Online

SciELO - Scientific Electronic Library Online

Article References

SILVA, Maria José Moraes da  and  SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos. A avaliação da compreensão em leitura e o desempenho acadêmico de universitários. Psicol. estud. [online]. 2004, vol.9, n.3, pp.459-467. ISSN 1413-7372.  http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722004000300014.

    Abraham, R. G., & Chapelle, C. A. (1992). The meaning of cloze test scores: an item difficulty perspective. The Modern Language Journal, 76, 468-479. [ Links ]

    Alvarez, M. S. (1990). Entrenamiento en comprensión lectora utilizando la tecnica de Cloze con estudiantes del primer semestre de educación superior. Transinformação, 2, 99-113. [ Links ]

    Ashby-Davis, C. (1985). Cloze and comprehension: A qualitative analysis and critique,Journal of Reading, 28, 585-589. [ Links ]

    Bachman, L. (1990). Fundamental considerations in language testing. Oxford-UK: Oxford University Press. [ Links ]

    Bormuth, J. R. (1968). Cloze Test readability: Criterion references scores. Journal of Educational Measurement, 5, 189-196. [ Links ]

    Brown, D. (1994). Principles of language learning and teaching. New Jersey: Prentice-Hall. [ Links ]

    Carelli, A. M. (2002). Produção científica em leitura: Dissertações e Teses (1990-1999). Tese de Doutorado Não-Publicada. Instituto de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. [ Links ]

    Carone, F. B. (1976). O desempenho lingüístico dos candidatos ao vestibular: Concordância verbal. Cadernos de Pesquisa, 19, 39-52. [ Links ]

    Chapman, K. (1995). Geography degrees and gender: patterns and possible explanations. Area, 27, 1, 62-73. [ Links ]

    Condemarín, M., & Milicic, N. (1988). Test de Cloze: Procedimiento para el desarrollo y la evaluación de la comprensión lectora. Santiago-Chile: Editorial Andrés Bello. [ Links ]

    Daneman, M. (1982). The measurement of reading comprehension: How not to trade construct validity for predictive power. Intelligence, 6, 331-345. [ Links ]

    Einbecker, P. E., & Wilson, R. C. (1974). Does reading ability predict college performance? Journal of Reading, 18, 234-237. [ Links ]

    Hannon, B., & Daneman, M. (2001). A new tool for measuring and understanding individual differences in the component processes of reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 93, 103-128. [ Links ]

    Hayes, B. L. (1991). Effective strategies for teaching reading. Needham Heights: Allyn and Bacon. [ Links ]

    Helfeldt, J, P., & Henk, W. A (1985). Usefulness of conventional vs total random cued cloze tests as measure of reading comprehension, Journal of Reading, 28, 719-725. [ Links ]

    Hoskins, S. L., Newstead S. E., & Dennis I. (1997). Degree performance as a function of age, gender, prior qualifications and discipline studied. Assessment and Evaluation in Higher Education, 22, 317-328. [ Links ]

    Hussein, C. L. (1999).Treino e generalização de leitura crítica e criativa- Um estudo experimental com universitários. Estudos de Psicologia, 16, 16-27. [ Links ]

    Kintsch, W. (1988). The role of knowledge in discourse comprehension a construction — Integration model. Psychological Review, 95, 163-182. [ Links ]

    Kintsch, W. (1994). Text comprehension, memory and learning. American Psychologist, 49, 294-303. [ Links ]

    Kintsch, W., & van Dijk, T.A. (1978). Toward a model of text comprehension and production.Psychological Review, 85, 363-394. [ Links ]

    Marini, A. (1986). Compreensão de leitura no ensino superior: Teste de um programa para treino de habilidades. Tese de Doutorado Não-Publicada, Instituto de Psicologia. Universidade de São Paulo. [ Links ]

    Nowell, A., & Hedges L. V. (1998). Trends in gender differences in academic achievement from 1960 a 1994. Sex Roles, 39, 21-43 [ Links ]

    Oakhill, J., & Garnham, A. (1988). Becoming a Skilled Reader. New York: Basil Blackwell. [ Links ]

    Oliveira, K. L. (2003). Compreensão de leitura, desempenho acadêmico e avaliação da aprendizagem. Dissertação de Mestrado Não-Publicada. Programa de Pós-Graduação Strictu-sensu em  Psicologia, Universidade São Francisco. Itatiba. [ Links ]

    Oliveira, M. H. M. (1993). A leitura do universitário: Estudo comparativo entre cursos de engenharia e fonoaudiologia da PUCCAMP. Dissertação de Mestrado Não-Publicada. Departamento de Pós-Graduação do Instituto de Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas. [ Links ]

    Pellegrini, M. C. K. (1996). Avaliação dos níveis de compreensão e atitudes frente à leitura em universitários. Dissertação de Mestrado Não-Publicada, Programa de Estudos Pós-graduados em Educação da Universidade São Francisco, Bragança Paulista. [ Links ]

    Pellegrini, M. C. K., Santos, A. A. A. & Sisto, F. F. (2002). Evaluación de las actitudes de lectura en universitarios. Lectura y Vida, 23, 26-33. [ Links ]

    Pereira, M. E. M. (1983). Uma análise das dificuldades de compreensão de textos entre estudantes universitários. Dissertação de Mestrado Não-Publicada, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo. [ Links ]

    Richardson, J. T. E. (1994). Mature students in higher education: A literature survey on approaches to studying. Studies in Higher Education, 19, 309-325. [ Links ]

    Robinson, H. A., Faraone, V., Hittleman D. R., & Unruh, E. (1990). Reading comprehension instruction. Newark- DE: International Reading Association. [ Links ]

    Rocco, M. T. F. (1981). Crise na linguagem: A redação no vestibular. São Paulo: Mestre Jou. [ Links ]

    Sampaio, I. S., & Santos A. A. A. (2002). Leitura e redação entre universitários: Avaliação de um programa de remediação. Psicologia em Estudo, 7, 31-38. [ Links ]

    Santos, A. A. A. (1990).Compreensão em leitura na universidade: Um estudo comparativo entre dois procedimentos de treino. Estudos de Psicologia, 7, 39-53. [ Links ]

    Santos, A. A. A. (1997). Psicopedagogia no 3º grau: Avaliação de um programa de remediação em leitura e estudo. Proposições, 8, 27-37. [ Links ]

    Santos A. A. A., Primi R., Taxa F., & Vendramini C. M. M. (2002). O Teste de Cloze na avaliação da compreensão em leitura. Psicologia: Reflexão e Crítica, 15, 549-560. [ Links ]

    Santos, A. A. A, Primi, R, Vendramini, C. M, Taxa, F., Luckjanenko, M. F., Muller, F, Sampaio I., Andraus Jr., S., Kuse, F. K, & Bueno C. H. (2000). Habilidades básicas de ingressantes universitários. Revista Avaliação, 2, 33- 45. [ Links ]

    Santos, A. A. A., & Santos, E. C. P (2002). Avaliação de um programa de intervenção para o ensino de espanhol. Maracay-VE, Paradigma, XXIII, 49-76. [ Links ]

    Silva, E. M. T. (1998). Compreensão de leitura em estudantes de direito. Dissertação de Mestrado Não-Publicada, Instituto de Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas. [ Links ]

    Simonite, V (1997). Academic achievement of mature students on a modular degree. Journal of Further and Higher Education, 21, 2, 241-249. [ Links ]

    Taylor, W. L. (1953). Cloze procedure: A new tool for measuring readability. Journalism Quarterly, 30, 434-438. [ Links ]

    Trueman, M., & Hartley, J (1996). A comparison between the time-management skills and academic performance of mature and traditional-entry university students.Higher Education, 32, 199-215. [ Links ]

    Witter, G. P. (1997). Psicologia leitura e universidade. Campinas: Alínea. [ Links ]

    Woodley, A. (1984). The order the better? A study of mature student performance in British universities, Research in Education, 32, 32-50. [ Links ]