Acessibilidade / Reportar erro

Aspectos da fluência na narrativa oral de indivíduos com Transtorno do Espectro Alcoólico Fetal

Fluency aspects in the oral narrative of individuals with Fetal Alcohol Spectrum Disorder

Resumos

OBJETIVO: Investigar aspectos da fluência na narrativa oral de indivíduos com Transtorno do Espectro Alcoólico Fetal (TEAF), e compará-los a indivíduos com desenvolvimento típico de linguagem quanto à frequência de disfluências e à velocidade de fala. MÉTODOS: Participaram deste estudo nove indivíduos com TEAF (dois com Síndrome Alcoólica Fetal e sete com Transtorno Neurodesenvolvimental Relacionado ao Álcool) com idades cronológicas entre 4 e 12 anos de idade, pareados a outros nove indivíduos com desenvolvimento típico de linguagem segundo gênero e idade cronológica. As narrativas orais foram produzidas utilizando o livro Frog, where are you? e analisadas quanto aos parâmetros da fluência de fala do Teste de Linguagem Infantil - ABFW (tipologia de disfluências, frequência de rupturas e velocidade de fala). RESULTADOS: Os grupos com TEAF e desenvolvimento típico de linguagem diferiram quanto à frequência total de disfluências, disfluências comuns e disfluências gagas, sendo as tipologias mais frequentes a hesitação e a pausa. CONCLUSÃO: Os resultados sugerem que a frequência aumentada de pausas e hesitações dos indivíduos com TEAF pode ser decorrente de dificuldades na elaboração da narrativa oral de histórias, justificando a menor taxa de velocidade de fala apresentada por esses indivíduos.

Síndrome Alcoólica Fetal; Linguagem; Fala; Narração; Medida da produção da fala


PURPOSE: To investigate fluency aspects in the oral narrative of individuals with Fetal Alcohol Spectrum Disorder (FASD), and to compare them with individuals with typical language development regarding frequency of disfluencies and speech rate. METHODS: Participants were nine individuals with FASD (two with Fetal Alcohol Syndrome and seven with Alcohol-Related Neurodevelopmental Disorder) and chronological ages between 4 and 12 years. This group was matched to nine individuals with typical language development by gender and chronological age. Oral narratives were produced using the book "Frog, where are you?", and analyzed according to the speech fluency parameters of the Teste de Linguagem Infantil - ABFW (type of disfluency, frequency of ruptures, and speech rate). RESULTS: The FASD and typical language development groups differed on overall frequency of disfluencies, typical disfluencies and stuttering disfluencies. For both groups, the most frequent types of disfluencies were hesitation and pause. CONCLUSION: The results suggest that the increased frequency of pauses and hesitations in individuals with FASD might be due to difficulties in the linguistic elaboration of oral narratives, justifying the lower speech rate showed by these individuals.

Fetal Alcohol Syndrome; Language; Speech; Narration; Speech production measurement


  • 1
    Jones KL, Smith DW. Recognition of the fetal alcohol syndrome in early infancy. Lancet. 1973Nov;302(7836):999-1001.
  • 2
    Lemoine P, Harousseau H, Borteyru JP, Menuet JC. Les enfants des parents alcoholiques: anomalies observées, a propos de 127 cas. Quest Med. 1968;21:476-482.
  • 3
    Streissguth AP, O'Malley K. Neuropsychiatric implications and long-term consequences of fetal alcohol spectrum disorders. Semin Clin Neuropsychiatry. 2000Jul;5(3):177-90.
  • 4
    Calhoun F, Warren K. Fetal alcohol syndrome: historical perspectives. Neurosci Biobehav Rev. 2007;31(2):168-171.
  • 5
    Riley EP, McGee CL. Fetal alcohol spectrum disorders: an overview with emphasis on changes in brain and behavior. Exp Biol Med. 2005Jun;230(6):357-65.
  • 6
    Garcia R, Rossi NF, Giacheti CM. Perfil de habilidades de comunicação de dois irmãos com a síndrome alcoólica fetal. Rev CEFAC. 2007Out-Dez;9(4):461-68.
  • 7
    Lamônica DAC, Gejão MG, Aguiar SNR, Silva GK, Lopes AC, Richieri-Costa. Desordens do espectro alcoólico fetal e habilidades de comunicação: relato familiar. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2010;15(1):129-33.
  • 8
    Mattson SN, Riley EP. Implicit and explicit memory functioning in children with heavy prenatal alcohol exposure. J Int Neuropsychol Soc. 1999Jul;5(5):462-71.
  • 9
    Schonfeld AM, Mattson SN, Lang AR, Delis DC, Riley EP. Verbal and nonverbal fluency in children with heavy prenatal alcohol exposure. J Stud Alcohol. 2001Mar;62(2):239-46.
  • 10
    Mayer M. Frog, where are you?. New York: Dial Books for Young Readers; 1996.
  • 11
    Andrade CRF, Befi-Lopes DM, Fernandes FDM, Wetzner HF. ABFW, Teste de linguagem infantil nas áreas de fonologia, vocabulário, fluência e pragmática. 2ª ed. Rev. ampl. atual. Barueri: Pro Fono. 2004. p.51-82.
  • 12
    Guo LY, Tomblin JB, Samelson V. Speech disruptions in the narratives of English-speaking children with specific languageimpairment. J Speech Lang Hear Res. 2008Jun;51(3):722-38.
  • 13
    Rossi NF, Sampaio A, Gonçalves OF, Giacheti CM. Analysis of speech fluency in Williams syndrome. Res Dev Disabil. 2011Nov-Dec;32(6):2957-62.
  • 14
    Bortfeld H, Leon SD, Bloom JE, Schober MF, Brennan SE. Disfluency rates in conversation: effectsofage, relationship, topic, role, and gender. Lang Speech. 2011Jun;44(Pt2):123-47.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    17 Jun 2013
  • Data do Fascículo
    Mar 2013

Histórico

  • Recebido
    18 Jul 2012
  • Aceito
    07 Nov 2012
Academia Brasileira de Audiologia Rua Itapeva, 202, conjunto 61, CEP 01332-000, Tel.: (11) 3253-8711, Fax: (11) 3253-8473 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista@audiologiabrasil.org.br