Alfa: Revista de Linguística (São José do Rio Preto), Volume: 62, Issue: 1, Published: 2018
  • THE STF DECISION ON ABORTION OF ANENCEPHALIC FETUS: A FEMINIST DISCOURSE ANALYSIS ARTIGOS ORIGINAIS

    FREITAS, Lúcia Gonçalves de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo traz uma análise do acórdão do Supremo Tribunal Federal na Ação de Descumprimento de Preceito Fundamental nº 54 (ADPF 54), que buscou solucionar a polêmica acerca da possibilidade de interrupção voluntária da gestação em caso de fetos com anencefalia. Por uma abordagem feminista de análise de discurso, o trabalho foca a forma paradoxal pela qual a Corte atendeu uma demanda feminista e de movimentos de luta pelos direitos das mulheres: 1) escamoteando os vínculos com ativistas desses grupos e com os discursos que elas defendem sobre a autonomia das mulheres em relação a seus corpos; 2) mantendo o padrão tradicionalista e androcêntrico próprio do Direito. Assim, a análise descreve três artifícios de linguagem que se sobressaem na articulação desse paradoxo: explicação, nomeação e representação. O trabalho aponta a persistência no campo do Direito de paradigmas tradicionais e androcêntricos que a Justiça valoriza e com os quais opera. Este estudo visa contribuir para o debate sobre a descriminalização do aborto no Brasil, bem como discutir a relação entre linguagem / gênero / direito.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article presents an analysis of the Federal Supreme Court appellate decision in the Action for Breach of a Fundamental Precept number 54 (ADPF 54), which sought to resolve the controversy about the possibility of voluntary interruption of pregnancy in the case of fetuses with anencephaly. Through discourse analysis with a feminist approach, the paper focuses on the paradoxical way in which the Court met a feminist demand and women’s rights movements: (1) concealing the bonds with activists of these groups and with the discourses they defend about the autonomy of women in relation to their bodies; 2) maintaining the traditionalist and androcentric standard of law. Thus, the analysis describes three language devices that stand out in the articulation of this paradox: explanation, naming and representation. The paper points the persistence of the traditional and androcentric paradigms in the Law field that Justice values and with which it operates. This study aims to contribute to the debate on the decriminalization of abortion in Brazil, as well as to discuss the relationship between language / gender / law.
  • RHETORICAL-DISCURSIVE PERSPECTIVES FOR THE STUDY OF PATHETICIZATION ARTIGOS ORIGINAIS

    ALVES, Mário Acrisio; TOMAZI, Micheline Mattedi

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Tomando como ponto de partida as reflexões sobre a dimensão patêmica do discurso, este artigo focaliza a discussão sobre as três provas retóricas de persuasão – logos, pathos e ethos –, buscando argumentar em favor de sua integração, a partir de contribuições advindas tanto da Nova Retórica e da Sofística quanto da Teoria Semiolinguística do Discurso. Recusando a perspectiva dicotômica do paradigma cartesiano, nosso objetivo principal é realçar a necessidade de concebermos uma relação de interdependência entre o pathos e o logos. Para ilustrar nossa proposta, procedemos, após exposição teórica sobre o tema, ao exame de excertos de uma crônica jornalística, na expectativa de reforçar a legitimidade do assunto em apreço e de confirmar a necessidade de debates e demonstrações mais consistentes. Elegidas as categorias da intergenericidade e da metáfora como estruturas discursivas representativas do logos, a análise permite observar seu desdobramento em efeitos de patemização, concebidos aqui como efeitos de sentido.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Taking as a starting point some reflections on the pathetical dimension of discourse, this article focuses the discussion of the three rhetorical modes of persuasion – logos, pathos, and ethos – in an attempt to argue in defence of their integration, with contribution from the new rhetoric, sophistics and the semiolinguistic theory of discourse. Refusing the dichotomous perspective of the Cartesian paradigm, our main purpose is to draw attention to the need to reconfirm a relationship of interdependence between pathos and logos. To illustrate our proposal, after a theoretical exposition on the subject, we analyse excerpts from a journalistic chronicle in the hope of confirming the legitimacy of the subject under consideration and the need for more consistent debates and demonstrations. Once the categories of intergenericity and metaphor have been chosen as discursive structures representative of the logos, the analysis allows us to observe their deploymenting in the effects of patemization, considered here as meaning effects.
  • FOREIGN STUDENTS AND THEIR LEARNING SPANISH PROCESS: FIRST HINT OF TRANSLANGUAGING ARTIGOS ORIGINAIS

    NIÑO, Jaddy Brigitte NIELSEN

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN El presente artículo tiene como propósito estudiar el uso de translanguaging en el que en esta investigación se ha decidido traducir como translanguajeo determinado de acuerdo al desempeño sociolingüístico y el aprendizaje de un grupo de 22 estudiantes extranjeros que adquieren el español como lengua extranjera en una universidad colombiana. En este artículo se define el translanguajeo como un recurso estratégico determinado dentro de los procesos de aprendizaje de una lengua distinta a la materna, en este caso el español. Se recogieron los datos por medio de la observación directa, se realizaron entrevistas semiestructuradas a los participantes y se recolectaron algunos documentos que utilizaron los estudiantes en su proceso de aprendizaje del español. Los datos se analizaron de manera inductiva por medio de categorías de análisis determinadas desde los conceptos, temas y relaciones, con el fin de dar respuesta óptima a las preguntas de investigación. Concluyendo que el translanguajeo es un fenómeno que influye en el desarrollo de la lengua extranjera.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article is about the study of translanguaging in the sociolinguistic performance in a group of 22 foreign students who acquire Spanish as a foreign language in a Colombian University. This article explains translanguaging as a strategic resource that refers to the combination of changes so happens, from the translation, changing code-switching and language-switching, for that reason it is defined in the process of learning a language other than the mother tongue, in this case Spanish. Data were collected through direct observation recorded in a field journal. Semi-structured interviews were conducted from the sample of participants and artifacts were used by the students in their learning process of the Spanish lessons. Data were analyzed inductively by certain categories of analysis from the concepts, issues and relationships, in order to give optimal answer to research questions. Concluding that translanguaging is a phenomenon that greatly influences the development of the foreign language.
  • MOOCS FOR LANGUAGE TEACHING: A STUDY ON CALL FROM THE CONNECTIVIST PERSPECTIVE ARTIGOS ORIGINAIS

    FONTANA, Marcus Vinicius Liessem; LEFFA, Vilson José

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Com o aumento da oferta na rede mundial de computadores dos chamados Cursos On-line Massivos e Abertos, mais conhecidos por seu acrônimo em inglês MOOCs (Massive Online Open Courses), cria-se a necessidade de que se pesquise de maneira mais aprofundada sua dinâmica, sua pedagogia e sua estrutura a fim de que se possa estabelecer um juízo sobre as possibilidades de uso efetivo desta nova ferramenta para o ensino de línguas estrangeiras. Neste trabalho, situado no âmbito das pesquisas em CALL (Computer Assisted Language Learning), partimos da perspectiva da Teoria Conectivista, estabelecida, sobretudo, a partir dos estudos de Siemens e Downes, para analisar dois cursos de línguas estrangeiras na modalidade MOOC, oferecidos em diferentes plataformas digitais: o curso de espanhol para estrangeiros oferecido pela UNED em plataforma própria e o curso de mandarim para hispanofalantes veiculado pela plataforma UNIMOOC. Em ambos os casos, evidencia-se que os cursos não cumprem o que prometem, apresentando falhas no processo de ensino, sobretudo no que tange à necessidade de criar espaços propícios à interação. Este trabalho inscreve-se em uma proposta de pesquisa mais ampla, cujo objetivo é estabelecer critérios adequados para a criação de MOOCs para o ensino de línguas estrangeiras.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The increasing offer of Massive Online Open Courses (MOOCs) in the World Wide Web generated the need to investigate their dynamics, pedagogy and structure in more depth to judge the possibilities of their effective use in the teaching of foreign languages. In this study, based on investigations in Computer Assisted Language Learning (CALL), we start from the perspective of the Connectivist Learning Theory, established, mainly, from the studies of Siemens and Downes to analyze two foreign language courses in the MOOC modality offered in two different digital platforms: one course in Spanish as a foreign language offered by UNED on its own platform and a Mandarin course for Spanish speakers from the UNIMOOC platform. In both cases, it is evident that the courses did not fulfill what they promised, especially regarding the need to create spaces conducive to interaction. This study is part of a broader research proposal, whose objective is to establish adequate criteria for the creation of MOOCs as tools for the teaching of foreign languages.
  • EARLY RECOGNITION OF SPELLING PROBLEMS IN STORIES INVENTED BY TWO NEWLY LITERATE PUPILS: WHEN AND HOW THEY HAPPEN ARTIGOS ORIGINAIS

    CALIL, Eduardo; PEREIRA, Luísa Álvares

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A aprendizagem da ortográfica constitui um processo complexo, envolvendo questões lexicais e gramaticais. Muitos estudos sobre essa aprendizagem tratam os problemas ortográficos de modo independente e separado da produção textual. Neste estudo defendemos a importância de se analisar a aprendizagem da ortografia a partir da perspectiva proposta pela Genética Textual, colocando em destaque a gênese do processo de escritura e criação textual. Apresentamos o Sistema Ramos, metodologia de investigação que registra o processo de escritura em tempo e espaço real da sala de aula. Esse Sistema oferece informações multimodais (fala, escrita, gestualidade) sobre o que alunos, em duplas, reconhecem como problemas ortográficos (PO) e os comentários espontâneos feitos quando estão escrevendo o texto. Este estudo analisa justamente o momento em que aconteceram esses reconhecimentos e os comentários de duas alunas no 2º ano de escolaridade, durante a produção de seis histórias inventadas. Mais do que uma análise quantitativa dos tipos de PO identificados no produto, apresentamos uma análise enunciativa e microgenética de reconhecimentos de PO e seus comentários, particularmente aqueles PO antecipados pelas escreventes. Os resultados indicam: i. Reconhecimentos ensejam comentários nem sempre relacionados ao PO identificado; ii. Reconhecimentos e comentários estão relacionados aos conteúdos ortográficos ensinados em sala de aula; iii. Alguns PO reconhecidos envolvem a articulação de diferentes níveis linguísticos. Esses aspectos podem contribuir para a compreensão da aprendizagem da ortografia em situações didáticas propiciadas pela escrita colaborativa a dois.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The acquisition of spelling competence is a complex process, involving lexical and grammatical questions. Research, however, almost always places the spelling from an autonomous point of view and disconnected from the other components of writing. In this text, we present the relevance of the Ramos System that captures students in an ecological situation of text production in pairs, allowing access to the processes for solving orthographic problems. Collaborative writing also grants access to comments made by students during the process of textual linearization. Our study focuses on the recognition of spelling problems (SP) and the comments made regarding such problems by two 2nd grade students during the production of six invented stories. More than a quantitative analysis of the types of SP identified in the product, we were interested in making a qualitative and fine analysis of oral recognitions of SP, particularly those SP anticipated by the writers. Our results indicate that: i. Recognition motivates comments that are not always related to the identified SP; ii. Recognition and comments are related to the orthographic contents taught in the classroom; iii. Some of the recognized SP involve the articulation between different linguistic levels. These aspects can contribute for the comprehension of orthographic learning in didactic situations provided by collaborative writing.
  • CHARACTERIZATION OF TEMPORAL COMPLEMENTARITY: FUNDAMENTALS FOR MULTI-DOCUMENT SUMMARIZATION ARTIGOS ORIGINAIS

    SOUZA, Jackson Wilke da Cruz; FELIPPO, Ariani Di

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A complementaridade é um fenômeno multidocumento comumente observado entre notícias que versam sobre um mesmo evento. A partir de um corpus em português composto por um conjunto de pares de sentenças manualmente anotadas com as relações da Cross-Document Structure Theory (CST) que explicitam a complementaridade temporal (Historical background e Follow-up), identificou-se um conjunto potencial de atributos linguísticos desse tipo de complementaridade. Por meio de algoritmos de Aprendizado de Máquina, testou-se o potencial dos atributos em distinguir as referidas relações. O classificador simbólico gerado pelo algoritmo JRip obteve o melhor desempenho ao se considerar a precisão e o tamanho reduzido do conjunto de regras. Somente com base em 5 regras, tal classificador identificou Follow-up e Historical background com precisão aproximada de 80%. Ademais, as regras do classificador indicam que o atributo ocorrência de expressão temporal na sentença 2 é o mais relevante para a tarefa. Como contribuição, salienta-se que o classificador JRip aqui gerado pode ser utilizado nos analisadores discursivos multidocumento para o português do Brasil que são baseados na CST.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Complementarity is a usual multi-document phenomenon that commonly occurs among news texts about the same event. From a set of sentence pairs (in Portuguese) manually annotated with CST (Cross-Document Structure Theory) relations (Historical background and Follow-up) that make explicit the temporal complementary among the sentences, we identified a potential set of linguistic attributes of such complementary. Using Machine Learning algorithms, we evaluate the capacity of the attributes to discriminate between Historical background and Follow-up. JRip learned a small set of rules with high accuracy. Based on a set of 5 rules, the classifier discriminates the CST relations with 80% of accuracy. According to the rules, the occurrence of temporal expression in sentence 2 is the most discriminative feature in the task. As a contribution, the JRip classifier can improve the performance of the CST-discourse parsers for Brazilian Portuguese
  • MORPHOLOGICAL COMPLEXITY AND LEXICAL PROCESSING COSTS ARTIGOS ORIGINAIS

    VILLALVA, Alina; PINTO, Carina

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Embora muitas palavras sejam formadas por mais de um constituinte morfológico, nem todas são habitualmente consideradas palavras complexas. No quadro da análise morfológica do Português, o conceito de ‘palavra complexa’ divide as palavras formadas por um radical, um constituinte temático e, eventualmente, um ou dois sufixos de flexão, das palavras formadas por estes mesmos constituintes e ainda os que são trazidos pelos processos de derivação, modificação ou composição. Esta distinção é redutora porque todas as palavras contêm algum grau de complexidade, mas não há instrumentos de análise que permitam medi-la. Procuraremos contribuir para a discussão da avaliação da complexidade das palavras com base em dados do processamento da leitura. A literatura apresenta diversas descrições que mostram que a estrutura morfológica desempenha um papel importante no processamento visual. Neste trabalho procuraremos encontrar novas evidências, testando hipóteses relacionadas com a composicionalidade das palavras. Usamos os métodos de priming morfológico e decisão lexical sobre três conjuntos de derivados em –oso: o primeiro é formado por estruturas composicionais, o segundo é constituído por palavras onde ocorre um alomorfe do sufixo e o terceiro contém palavras onde ocorre um alomorfe da forma de base. Os resultados obtidos confirmam que o processamento das palavras derivadas é sensível à sua estrutura morfológica e mostram também que as estruturas composicionais envolvem menores custos de processamento. Estas evidências permitem-nos propor critérios a ter em consideração na avaliação da complexidade das palavras.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Although many words are formed by more than one morphological constituent, not all of them are complex words. In the framework of morphological analysis, the term ‘complex word’ usually sets apart words formed by a root, a stem index and inflectional affixes, from words formed by derivation, modification or compounding. This distinction is quite simplistic since all words display a certain degree of complexity. In the literature, there are abundant claims that morphological structure plays an important role in word processing, but the level of morphological complexity is never taken into account. In this paper, we will try to contribute to the discussion of the role of morphological structure for written word processing, namely by taking into consideration the level of morphological complexity of a particular set of Portuguese derived words. We will look at the results of a priming experiment involving a lexical decision task on three sets of derivatives in -oso: the first set is formed by compositional structures; in the second, we have included words that display an allomorph of the suffix (i.e. –oso ~ –uoso); and, in the third set, we gathered words that make use of an allomorphic base. The results of this experiment confirm that derived word processing is sensitive to the morphological structure of the word and they also show that compositional structures involve lower processing costs. Hence, these results allow us to claim that the degree of morphological complexity of complex words needs to be considered for the study of written word processing.
  • CONJUGATION OF IRREGULAR VERBS BY NATIVE BRAZILIAN PORTUGUESE SPEAKING CHILDREN: A STUDY IN THE LIGHT OF LEXICAL PHONOLOGY AND MORPHOLOGY ARTIGOS ORIGINAIS

    GOULART, Tamires Pereira Duarte; MATZENAUER, Carmen Lúcia Barreto

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este estudo investiga o processo de aquisição de verbos irregulares do Português Brasileiro (PB), quando conjugados nos tempos Presente do Indicativo, Presente do Subjuntivo e Pretérito Perfeito do Indicativo, por crianças falantes nativas da língua, com o objetivo de descrever e analisar, sob o enfoque da Fonologia e Morfologia Lexical (Lexical Phonology and Morphology - LPM), a relação morfofonológica presente nas flexões dos verbos irregulares. Os dados revelam que os fenômenos linguísticos de origem morfofonológica são de alta complexidade para os falantes e podem ser considerados como processos de aquisição tardia pelas crianças brasileiras. Por meio da LPM compreendemos que a regularização verbal, uma das manifestações das conjugações irregulares, pode ser explicada pela não-correspondência entre os níveis fonológico e morfológico da língua.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This study investigates the acquisition of irregular verbs in Brazilian Portuguese (BP) when conjugated in the Indicative Present, Subjunctive Present and Simple Past tenses by native BP speaking children. It aims at describing and analyzing the interaction between Morphology and Phonology which is found in the inflection of irregular verbs, in the light of Lexical Phonology and Morphology (LPM). Data show that linguistic phenomena of morphophonological origin, which are highly complex, can be considered processes of late acquisition by Brazilian children. LPM leads to the understanding that verb regularization, one of the manifestations of irregular conjugations, can be explained by the non-correspondence between the phonological and morphological levels of the language.
  • THE ACQUISITION OF PRE-TONIC VOWELS IN BRAZILIAN PORTUGUESE ARTIGOS ORIGINAIS

    Graziela Pigatto, BOHN; Raquel Santana, SANTOS

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O artigo discute a aquisição de vogais pretônicas em português brasileiro, por 3 crianças monolíngues adquirindo o dialeto paulista, com idade entre 1;4 e 3;5, e sua relação com a aquisição das vogais no ambiente tônico. Com base em Miranda (2013), partimos do pressuposto de que a aquisição das vogais pretônicas está sujeita à instabilidade desse subsistema, e, portanto, segmentos afetados por processos fonológicos seriam adquiridos mais tardiamente nessa posição. As produções mostram que as vogais altas pretônicas são adquiridas em contraste com as vogais médias, (/i,o/ e /e,u/), sendo a pretônica /o/ adquirida antes de /e/. Analisamos nossos resultados à luz da Hierarquia Contrastiva de Traços (DRESHER, 2009), para a qual a representação lexical dos segmentos é específica de cada língua, trazendo somente os traços contrastivos e ativos em processos fonológicos naquele sistema, e propomos que a aquisição da pauta pretônica é regida por um Princípio de Contraste Máximo: devido a instabilidade dessa posição, os segmentos devem ser maximamente contrastivos, ou seja, por ponto e altura vocálica. A pretônica /e/, por ser a mais instável (cf. CALLOU; MORAES; LEITE, 2002, VIEGAS, 2001 e YACOVENCO, 1993), é a última a ser adquirida, trazendo consigo a pretônica /u/.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article discusses acquisition of pre-tonic vowels in Brazilian Portuguese by 3 monolingual children acquiring the paulista dialect, aged between 1;4 and 3;5, and its relation to the acquisition of stressed vowels. Based on Miranda (2013), we start out from the supposition that the acquisition of pre-tonic vowels is subject to the instability of this position, and segments affected by phonological processes take longer to be acquired. The children’s productions show that high pre-tonic vowels are acquired in contrast with mid vowels, (/i,o/ and /e,u/), and that the pre-tonic /o/ is acquired before /e/. We analyse these results based on Contrastive Hierarchy Theory (DRESHER, 2009), according to which the lexical representation of segments is specific to each language and only contrastive and active features must be present in the representation. We propose that the acquisition of pre-tonic vowels follows the Principle of Maximum Contrast: because of the instability found in this position, segments must be maximally contrastive; that is, they must contrast in place and height. The pre-tonic /e/, being more unstable (cf. CALLOU; MORAES; LEITE, 2002; VIEGAS, 2001; YACOVENCO, 1993), is the last one to be acquired, bringing with it the pretonic /u/.
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