Acessibilidade / Reportar erro
Ordenar publicações por
Alfa: Revista de Linguística (São José do Rio Preto), Volume: 64, Publicado: 2020
  • O DISPOSITIVO DA MATERNIDADE EM TUDO SOBRE MINHA MÃE: ENTEXTUALIZAÇÕES E PROCESSOS ESCALARES Artigo Original

    GONZALEZ, Clarissa; MOITA LOPES, Luiz Paulo da

    Resumo em Português:

    RESUMO Neste artigo, entendemos a maternidade como um dispositivo que molda condutas e dá sustentação à família nuclear, mas que está sujeito a mutações e reapropriações. Propomo-nos a pensar em que medida o filme Tudo sobre minha mãe , ao desnaturalizar performances de maternidade, bem como as de gênero e sexualidade, estimula a reflexividade sobre o tema e enseja possíveis ressignificações. Para isso, elecionamos dois momentos mais recentes da trajetória textual (BLOMMAERT, 2005) que o filme vem percorrendo desde 1999 e os submetemos à análise, que privilegia, em termos de construtos teórico-analíticos, entextualizações (SILVERSTEIN; URBAN, 1996; BAUMAN; BRIGGS, 1990) e processos escalares (CARR; LEMPERT, 2016) para analisar tal reflexividade. O que observamos é que grande parte das desestabilizações queer que a narrativa fílmica promove inspiram posicionamentos, em novas entextualizações, que, muitas vezes, ratificam-nas e logram expandir o conceito de maternidade para além das associações biológico-instintivas, que prevalecem no senso comum (SCAVONE, 2001; FIDALGO, 2003; PINHEIRO, 2014).

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In this article, we understand motherhood as a dispositif that shapes social life and gives support to the nuclear family, but that is subject to mutations and reappropriations. Our purpose is to think about the extent to which the film All about my mother, by denaturalizing maternity performances, as well as those of gender and sexuality, stimulates reflexivity on this subject and leads to possible resignifications. We have selected two moments of the textual trajectory ( BLOMMAERT, 2005 ) the film has been following since 1999 and submitted them to the analysis of the entextualization ( SILVERSTEIN; URBAN, 1996 ; BAUMAN; BRIGGS, 1990 ) and scalar processes ( CARR; LEMPERT, 2016 ) mobilized in order to gauge such reflexivity. We have observed that a large part of the queer destabilizations that the film narrative promotes inspire positions in new entextualizations that, in most cases, ratify such destabilizations and manage to expand the concept of motherhood beyond biological and instinctive associations, which prevail in common sense ( SCAVONE, 2001 ; FIDALGO, 2003 ; PINHEIRO, 2014 ).
  • A TEORIA DA ARGUMENTAÇÃO NA LÍNGUA E A EXPLICAÇÃO DO SENTIDO DO DISCURSO Artigo Original

    LEBLER, Cristiane Dall’ Cortivo; SANTORUM, Karen

    Resumo em Português:

    RESUMO Os estudos acerca da Semântica enquanto disciplina têm seu marco na publicação, por Michel Bréal, artigo Les lois intellectuelles du langage: fragmente de sémantique, em 1883. Desde então, muitos teóricos têm elaborado suas pesquisas com vistas ao desenvolvimento de uma semântica cujas abordagens explorem diferentes facetas do sentido da linguagem. Uma dessas pesquisas é a Semântica Linguística, ou Semântica Argumentativa, cujo princípio que a norteia é o de que a argumentação, ou o sentido, está inscrita na língua. Diante desse cenário, este trabalho tem como objetivo apresentar um panorama sobre os fundamentos da Teoria da Argumentação na Língua, desenvolvida por Oswald Ducrot e colaboradores. Para isso, foram revisitadas as principais obras do semanticista com vistas a oferecer uma releitura dos conceitos defendidos pelo autor, bem como a desenvolver a concepção de linguagem a partir da qual a ANL investiga o sentido. Destarte, este artigo caracteriza-se como uma revisão bibliográfica cujo objetivo reside em apresentar uma introdução à Teoria da Argumentação na Língua.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The studies on Semantics as a discipline have their mark in the publication, by Michel Bréal, article Les lois intellectuelles du langage: fragment de sémantique, in 1883. Since then, many theorists have elaborated their research to develop a semantics whose approaches explore different facets of the meaning of language. One of these surveys is the Semantic Linguistics, or Argumentative Semantics, whose principle that guides are that argument, or sense, is entered in the language. Faced with this scenario, this paper aims to present a panorama on the foundations of The Theory of Argumentation in Language, developed by Oswald Ducrot and collaborators, and discuss its main concepts and its epistemological basis. For this, we revisited the main works of the semanticist in order to offer a rereading on the concepts defended by the author, as well as to develop the conception of language from which the TAL investigates the meaning. Thus, this article is characterized as a bibliographical review and is presented as an introduction to the Theory of Argumentation in Language.
  • UMA ANÁLISE PARA OS ADJETIVOS EM - VEL À LUZ DA MORFOLOGIA DISTRIBUÍDA Artigo Original

    RESENDE, Maurício; RECH, Núbia

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo apresenta uma análise para os adjetivos em - vel dentro do quadro teórico da Morfologia Distribuída (HALLE; MARANTZ, 1993). A proposta apresentada, desenvolvida com base em Oltra-Massuet (2014), postula que as leituras modais (possibilidade, probabilidade e obrigação) e a não modal (gatilho) associadas aos adjetivos em - vel resultam da presença de diferentes núcleos funcionais que compõem sua estrutura (v o, Asp e Mod). Nessa linha, argumenta-se que /vel/ corresponde a um único item de Vocabulário que realiza o núcleo adjetivizador (a o) na presença de um núcleo funcional ModP e também nos contextos de um traço [CAUSA]. Isso explica os diferentes sentidos que os falantes do PB associam a esses adjetivos. Os adjetivos que licenciam uma interpretação modal têm na sua estrutura a projeção de um núcleo ModP; ao passo que os adjetivos com leitura não modal não projetam esse núcleo. Este artigo propõe uma importante distinção estrutural entre os adjetivos em - vel com leitura modal, qual seja: apenas os que geram uma leitura de possibilidade projetam o núcleo Voz; os demais projetam apenas o núcleo vP, que introduz leitura de evento, mas não licencia a projeção do argumento externo (cf. KRATZER, 1996; ALEXIADOU, 2001). Essa proposta postula ainda um traço [CAUSA] presente no categorizador adjetival, o qual atribui a leitura de gatilho aos adjetivos em - vel com leitura não modal.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper presents an analysis of Portuguese vel-adjectives based on Distributed Morphology (HALLE and MARANTZ 1993). This proposal, developed on Oltra-Massuet’s (2014) paper, argues that the modal (possibility, probability and obligation) and the non-modal (trigger) readings associated to vel-adjectives result from the presence of different functional heads composing their structure (vP, Asp and Mod). Considering of that point of view, this paper claims that /vel/ corresponds to a single Vocabulary item spelling out the adjectival head (ao) in the environment of both ModP morpheme and [cause] feature. This explains the different readings, which Brazilian Portuguese speakers relate to these adjectives. Adjectives licensing a modal interpretation have a ModP morpheme in their structure, whereas the ones with a nonmodal reading do not project it. This study proposes an important structural distinction among vel-adjectives licensing a modal reading, namely, only the ones presenting a possibility-reading project VoiceP, the other ones project only vP, which inserts the event-reading, but does not license the extern-argument projection (see KRATZER 1996; ALEXIADOU 2001). Finally, the present analysis suggests the occurrence of a [cause] feature at adjectival head, which assigns the trigger reading to vel-adjectives with a non-modal reading.
  • PROCESSOS DE NASALIZAÇÃO EM LUNG’IE Artigo Original

    AGOSTINHO, Ana Lívia; BALDUINO, Amanda Macedo; ARAUJO, Gabriel Antunes de

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo descreve e analisa a nasalidade vocálica produzida por coda e onset nasal em lung’Ie, língua crioula falada em São Tomé e Príncipe. Assim, observamos o comportamento fonotático da língua, investigando a aplicação dos processos de nasalização conforme o acento lexical e a possibilidade de ressilabificação dos segmentos. Ademais, através de um teste perceptivo, visamos identificar o modo que a nasalidade engatilhada por coda é concebida em lung’Ie. Nesse caso, os resultados indicam que, com a exclusão da consoante em onset da sílaba seguinte à sílaba que continha nasalização, os falantes compreendiam o apêndice nasal como uma consoante plena [n] ressilabificada na posição de onset nasal, reforçando, portanto, a interpretação bifonêmica da nasalidade no lung’Ie (AGOSTINHO, 2015). A análise fonotática, por sua vez, indica que o acento é primordial para o engatilhamento da nasalização a partir de onset silábico, ao passo que a nasalização em coda pode ocorrer independentemente da maior proeminência lexical envolvida. O acento como fator importante na concretização deste processo sugere a existência de um sistema suprassegmental misto em lung’Ie, constituído por tom e acento, sendo o acento a categoria suprassegmental mais importante (AGOSTINHO, 2015).

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This study describes and analyses vocalic nasality triggered by nasal elements in codas and onsets in Lung’Ie, a Portuguese-based Creole spoken in São Tomé and Príncipe. We observed the language’s phonotactic behavior and investigated the occurrence of vocalic nasalization processes according to their segmental and suprasegmental aspects. In this regard, we considered the lexical stress and the possibility of segmental resyllabification. We designed a perceptual test in order to identify the way in which coda nasality was perceived by native speakers. By omitting a consonant in the onset position of the next syllable in relation to the nasalized syllable, speakers interpreted the nasal appendix as a full consonant [n]. The nasal consonant in the coda was therefore resyllabified into an onset position. This syllabic restructuration is an indication of a biphonemic interpretation of nasality in Lung’Ie (AGOSTINHO, 2015; BALDUINO et al., 2015; BANDEIRA, 2017). The phonotactic analysis indicates lexical stress as an essential factor in the performance of the nasalization process triggered by an onset. On the other hand, nasalization processes triggered by the coda are possible in stressed and unstressed syllables. The importance of the stress in the application of this process supports a mixed suprasegmental system in Lung’Ie constituted by lexical stress and tones, albeit stress is the primary suprasegmental category (AGOSTINHO, 2015).
  • FORMAÇÃO E USOS DE NOMES HIPOCORÍSTICOS NO PORTUGUÊS DO BRASIL E NO IDIOMA LITUANO Artigo Original

    SEIDE, Márcia Sipavicius; PETRULIONĖ, Lolita

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo apresenta uma pesquisa em Antroponomástica, um ramo da Onomástica dedicado ao estudo dos nomes próprios de pessoa. O foco desse artigo é a descrição e comparação (1) dos diferentes processos morfológicos envolvidos na formação de hipocorísticos no Português do Brasil e no idioma lituano e (2) dos usos de nomes hipocorísticos como prenomes oficiais em ambos os países de acordo com dados disponíveis em dois websites institucionais nacionais. A análise comparativa descrita ao longo do artigo mostra que os processos morfológicos de abreviação de prenomes de cada língua apresentam entre si mais similaridades do que diferenças. Apesar dessas semelhanças, os usos de hipocorísticos como prenome são bem diferentes em cada país. De acordo com os dados estatísticos brasileiros, atualmente, tem diminuído o uso de hipocorístico como prenome. Ao contrário, segundo os dados estatísticos lituanos, o uso de hipocorísticos como prenome é uma tendência contemporânea na Lituânia.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper presents research into Anthroponomastics, a branch of Onomastics, devoted to the study of personal proper names. This paper is aimed at description and comparison of (1) different morphological processes involved in formation of hypocoristic forms in Brazilian Portuguese and Lithuanian and (2) the usage of hypocoristic forms as official first names in both countries based on the data available on two national institutional websites. The comparative analysis described in the paper shows that the morphological processes of clipping of first names have more similarities than differences in both languages, although equivalent first names may have different hypocoristic forms in each of the languages. In addition, the usage of hypocoristic forms as first names is quite different in each country. According to Brazilian statistical data, their usage is gradually decreasing. On the contrary, according to Lithuanian statistical data, the usage of hypocoristic forms as first names is a contemporary tendency in Lithuania.
  • O MODELO MULTIDIMENSIONAL DE ANÁLISE ARGUMENTATIVA: UMA INTRODUÇÃO Artigo Original

    GONÇALVES-SEGUNDO, Paulo Roberto

    Resumo em Português:

    RESUMO Nosso objetivo, neste artigo, é discutir um modelo multidimensional de análise que considere a ancoragem discursiva, cognitiva e multimodal da atividade argumentativa. Em primeiro lugar, apresentamos sucintamente as principais premissas teóricas de tal abordagem, partindo de uma perspectiva multidisciplinar. Em segundo lugar, por meio de um diálogo com diferentes tradições dos estudos argumentativos, introduzimos as cinco dimensões que consideramos relevantes para uma análise holística das práticas argumentativas – a configuração funcional, a macroestrutura, a esquematização, a ancoragem socioafetiva e a orientação argumentativa. Por fim, ilustramos o funcionamento do modelo por meio de uma análise multidimensional de um movimento argumentativo extraído de uma entrevista televisiva com um político brasileiro em contexto de campanha eleitoral.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In this paper, we advocate for a multidimensional approach to the analysis of argumentation by considering its cognitive, discursive and multimodal grounding. First, we briefly discuss the main theoretical premises of such an approach, assuming a multidisciplinary perspective. Second, by drawing on different traditions of argumentation studies, we introduce the five dimensions we consider relevant for a holistic analysis of argumentative practices – functional configuration, macrostructure, schematization, socio-affective grounding and argumentative orientation. Finally, we illustrate the functioning of the model through a multidimensional analysis of an argumentative move extracted from a Brazilian television political interview.
  • O DEBATE DERIVA/CONTATO NA HISTÓRIA DO PORTUGUÊS BRASILEIRO Artigo Original

    Lemos De Souza, Janderson

    Resumo em Português:

    RESUMO: Este artigo retoma o debate acerca da prevalência do fator deriva, considerado como estritamente interno, ou do fator contato, considerado como estritamente externo, na constituição do português brasileiro. No plano empírico, a retomada privilegia o contato com línguas do ramo banto. No plano teórico, circunscreve-se em bases epistemológicas da linguística cognitiva, em que se discute a adequação de dois desdobramentos: uma linguística cognitiva de contato e uma sociolinguística cognitiva. O artigo recapitula a associação entre contato e crioulização, tendo em vista dissociar os dois fenômenos; rejeita a tese de que o contato se restringe à influência lexical, tendo em vista associar a dicotomia deriva/contato à dicotomia léxico/gramática; e propõe uma hipótese do contato baseada em processos de domínio geral. Reformular o debate nestes termos permite concluir que o contato motiva compatibilizações entre conceptualizações, por se tratar de cognições em contato, e não de línguas em contato.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This paper resumes the debate over the prevalence of the drift factor, considered as strictly internal, or the contact factor, considered as strictly external in the constitution of Brazilian Portuguese. On the empirical level, it focuses on the contact with Bantu languages. On the theoretical level, the resumption favors the epistemological bases of cognitive linguistics, where the adequacy of two new branches is under discussion: a cognitive contact linguistics and a cognitive sociolinguistics. This paper recapitulates the association between contact and creolization in order to dissociate them; it rejects the thesis that contact is restrict to lexical influence, with a view to associating the drift/contact dichotomy to the lexicon/grammar dichotomy; and it proposes a contact hypothesis based on domain-general processes. Reformulating the debate in these terms leads to the conclusion that contact motivates compatibilization among conceptualizations, for the matter being of cognition contact, not language contact.
  • EU ACABEI DE ESCREVER O ARTIGO – UM ESTUDO SOBRE AMBIGUIDADE EM CONSTRUÇÕES COM O VERBO ACABAR Artigo Original

    Medeiros, Alessandro Boechat de

    Resumo em Português:

    RESUMO: Sentenças com o verbo acabar seguido de uma oração infinitiva encabeçada pela preposição de apresentam duas leituras. Uma, que chamarei de culminativa, aponta para o menor subevento final de um evento denotado pelo verbo no infinitivo; a outra, que chamarei de leitura de recência, coloca o tempo do evento da oração infinitiva relativamente próximo, e anterior, a outro tempo tomado como referência. Neste artigo, proponho que as duas leituras envolvem estruturas e interpretações para o verbo acabar radicalmente distintas. O trabalho, assumindo o arcabouço teórico da Morfologia Distribuída, apresenta evidências de que: (1) na leitura culminativa, temos, tipicamente, controle, enquanto na leitura de recência, alçamento; (2) as orações infinitivas na leitura de recência veiculam informação temporal/aspectual não veiculada pelas infinitivas na leitura culminativa; (3) enquanto na leitura culminativa o verbo acabar introduz um subevento do evento denotado pela oração infinitiva, na leitura de recência o verbo somente veicula um conjunto de relações temporais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: Sentences including the verb acabar followed by an infinitive clause headed by the preposition de have two readings: one, which I will call culminative reading, points out to the smallest final sub-event of an event denoted by the verb of the infinitive clause; the other, which I will call recency reading, places the time of the event of the infinitive clause immediately before another time taken as reference. In this paper, I propose that the two readings involve structures and interpretations of the verb acabar radically different. This work, assuming the theoretical framework of Distributed Morphology, shows evidences that: (1) in culminative reading, we typically have control, while in the recency reading, raising; (2) the infinitive sentences in the recency reading convey temporal/aspectual information not conveyed by the infinitives in culminative reading; (3) while in culminative reading the verb acabar introduces a sub-event of the event denoted by the infinitive sentence, in the recency reading the verb only conveys a set of temporal relations.
  • INTRODUZINDO ARGUMENTOS À ESTRUTURA VERBAL KARITIANA Artigo Original

    Rocha, Ivan

    Resumo em Português:

    RESUMO: O artigo discute o processo de introdução de argumentos adicionais à estrutura básica do verbo na língua Karitiana (língua da família Tupi, subfamília Arikém, localizada em Rondônia, com uma população de 396 indivíduos e 333 falantes). Adota-se, para análise e discussão dos dados, duas propostas teóricas (i) a teoria de estrutura argumental de Hale e Keyser (2002) e (ii) a proposta teórica de núcleos aplicativos de Pylkkänen (2008). Na proposta teórica (i), Karitiana apresenta quatro tipos de verbos (1 - intransitivo, 2 - intransitivo com objeto oblíquo, 3 - transitivo e 4 - bitransitivo), já na segunda proposta, por sua vez, mais econômica, a língua é analisada como tendo apenas dois tipos verbais (1 - intransitivo e 2 - transitivo). Nesta última, o sistema verbal Karitiana apresenta duas estruturas básicas em que argumentos extras são incrementados por meio de núcleos aplicativos e Voice. Este adiciona argumentos altos na estrutura em estruturas causativas. Os aplicativos são de dois tipos, isto é, o alto que insere um argumento extra acima do VP e o baixo que adiciona argumentos extras abaixo ou internamente ao VP.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This paper investigates how Karitiana (a Tupian language, Arikém branch, located in Rondônia, Brazil; population: 396 people - 333 speakers) introduces additional arguments into the basic verbal structures. In order to analyze and discuss the data, we adopted two theoretical frameworks, i.e., (i) the Hale and Keyser (2002)'s theory of argument structure and (ii) the theory of applicative heads, elaborated by Pylkkänen (2008). In the former proposal, Karitiana displays four verbal classes (intransitive, intransitive with oblique objects, transitive and ditransitive verbs) while, in the latter, the language has only two verbal classes (intransitive and transitive verbs). Adopting Pylkkänen's framework, the Karitiana verbal system exhibits two basic structures in which applicative or voice nuclei add additional arguments. In causatives, the voice nuclei only introduce higher arguments into the structures. However, applicative heads are divided into two types – high and low. The higher head inserts an extra argument above the VP, while the lower one inserts the argument internally into the VP.
  • A LINGUÍSTICA EM MANUAIS BRASILEIRO E SOVIÉTICO Artigo Original

    Grillo, Sheila Vieira de Camargo

    Resumo em Português:

    RESUMO: O objetivo deste artigo é apresentar os resultados de uma pesquisa em análise comparativa de manuais de introdução à linguística brasileiro e soviético do final dos anos 1960 e início dos anos 1970. A delimitação do material de comparação foi empreendida por meio do procedimento metodológico denominado tertium comparationis, tal como ele foi desenvolvido pelos pesquisadores do Clesthia – axe sens et discours. A análise dos manuais foi orientada pelos conceitos e procedimentos elaborados por Bakhtin e o Círculo. Concluímos que a história da ciência nas duas línguas/culturas, o diálogo com a linguística desenvolvida em países com maior tradição na área e o meio social mais amplo foram fatores que fixaram limites, exerceram pressões e direcionaram sentidos para as apresentações da linguística aos futuros integrantes dessa ciência. A interação desses três processos sociohistóricos são fundamentais na definição das escolas linguísticas, na delimitação do objeto da linguística e na avaliação dos seus métodos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: The objective of this article is to present the results of a research in the comparative analysis of Brazilian and Soviet Introductory Linguistics textbooks from the late 1960s to the early 1970s. The selection of the materials being compared was carried out using the tertium comparationis method, developed by researchers from the Clesthia — axe sens et discours group. The analysis of the textbooks was based on concepts and procedures developed by Bakhtin and the Circle. We conclude that, in the history of the science, in the two languages/cultures, the dialogue with linguistics developed in countries with a stronger tradition in the field and a broader social arena were factors that set limits, exerted pressures and directed meanings in the presentation of linguistics to the future researchers in this field of science. The interaction of these three sociohistorical processes are fundamental in the definition of the schools of linguistics, in the delimitation of the object of study of linguistics, and in the evaluation of its methods.
  • “O CELULAR ACABOU A BATERIA”: UMA ANÁLISE DESCRITIVA E FORMAL PARA O TÓPICO SUJEITO Artigo Original

    Melo, Elaine Alves Santos; Cavalcante, Silvia Regina de Oliveira

    Resumo em Português:

    RESUMO: Este trabalho examina a sintaxe das construções de tópico sujeito no PB, tais como “o celular acabou a bateria”, com o objetivo de apresentar (i) a descrição das construções de tópico sujeito que envolvem um DP [+possuidor] na posição de sujeito; e (ii) uma proposta de análise teórica, considerando os pressupostos da Teoria Gerativa em sua versão Minimalista (CHOMSKY, 1995, 1998, 2001). Os dados analisados advêm de uma amostra constituída por (1) fala espontânea, recolhida no Rio de Janeiro, entre os anos de 2012 e 2014; (2) sentenças coletadas em buscas on-line, por meio do sistema de pesquisa avançada do Google. A análise aqui proposta é a de que este tipo de tópico sujeito, uma construção em que há posse externa e, por isso, o movimento do DP [+possuidor] para a posição de sujeito é desencadeado por requisitos sintáticos, especificamente, a necessidade de checagem do Caso pelo DP a fim de tornar visível, para a forma lógica, o papel temático de [+possuidor].

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This paper examines the syntax of subject topic constructions in Brazilian Portuguese, such as “o celular acabou a bateria” (“the cell phone ended the battery”), in order to present: (i) the description of subject topic constructions involving a DP [+ possessor] in the subject position; (ii) a theoretical analysis, considering the assumptions of the Generative Theory in its Minimalist version (CHOMSKY, 1995, 1998, 2001). The data consists of (1) spontaneous speech, collected in Rio de Janeiro between 2012 and 2014; (2) sentences from online searches using Google's advanced search system. We propose that the subject topic is a kind of construction in which there is external possession and, therefore, the movement of the DP [+ possessor] to the subject position is triggered by syntactic requirements, such as, the necessity of checking of the Case by the DP in order to make visible its thematic role of [+ possessor] in the logical form.
  • O JORNAL COMO INSTÂNCIA DE ENUNCIAÇÃO COMPLEXA: O SUPERENUNCIADOR Artigo Original

    VIANNA, Rodolfo

    Resumo em Português:

    RESUMO: Esse artigo busca compreender o jornal como uma instância de enunciação complexa (MAINGUENEAU, 2008), a partir da análise dos diversos agentes enunciativos que participam da construção dos enunciados presentes em suas páginas e da construção do gênero jornalístico informativo. Esses agentes apagam as suas marcas enunciativas particulares para poder fazer emergir um enunciador que, apesar da constituição coletiva, se apresenta como singular (o jornal), construindo assim o seu próprio ethos, vindo a ser um superenunciador. Propõe, ainda, a existência de marcas enunciativas que remetem a esse superenunciador, denominadas aqui de marcas superenunciativas. Para tanto, analisou-se essa manifestação no jornal Folha de S.Paulo, como também o seu manual de redação e estilo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This article aims at understanding the newspaper as instance of complex enunciation (MAINGUENEAU, 2008) by analyzing the various enunciative agents engaged in the construction of enunciations displayed on the pages of a newspaper and in the construction of an informative journalistic genre. These agents efface their particular enunciative marks to give rise to an enunciator who, in spite of its collective constitution, presents itself in the singular (the newspaper), therefore, it builds its own ethos and, eventually, becomes a superenunciator. The article also proposes the existence of enunciative marks that refer to such superenunciator, that are presently called superenunciator marks. The present study investigates such manifestations in the guidelines of the Brazilian newspaper Folha de S. Paulo.
  • SISTEMA RAMOS: MÉTODO PARA CAPTURA MULTIMODAL DE PROCESSOS DE ESCRITURA A DOIS NO TEMPO E NO ESPAÇO REAL DA SALA DE AULA Artigo Original

    Calil, Eduardo

    Resumo em Português:

    RESUMO: Um grande número de estudos sobre processos de escritura em tempo real usa métodos e técnicas para coleta de dados, sob condições metodológicas experimentais. Este artigo apresenta um sistema de captura multimodal (visual, sonora e escrita), capaz de oferecer ao pesquisador informações simultâneas do processo de escritura no tempo e espaço da sala de aula (contexto ecológico e didático). O registro visual é feito através de câmeras de vídeo, capturando o contexto da sala de aula e a interação entre alunos e professor; o registro sonoro é feito através de gravadores digitais e microfones, capturando a fala espontânea dos alunos escreventes e o diálogo entre os participantes; o registro escrito é feito através de uma caneta inteligente e do programa HandSpy, capturando o traço da tinta na folha de papel. Descrevemos cada um desses instrumentos, o modo como eles são utilizados e a técnica de sincronização, gerando uma única mídia (filme-sincronizado). Para ilustrar como funciona o Sistema Ramos, sua importância e as vantagens que oferece para entendermos melhor o processo de produção textual (gênese textual) em contexto didático e ecológico, apresentamos uma análise qualitativa e microgenética de pausas espontâneas feitas por uma dupla de alunos (9 anos) enquanto escrevia uma história inventada.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: A large number of studies on real-time writing processes apply methods and techniques for data collection, under experimental methodological conditions. This article presents a multimodal capture system (visual, audio and written), which provides the researcher with simultaneous information of the writing process across the time and space of the classroom (ecological and didactic context). Visual recording is done through video cameras, capturing the context of the classroom and the interaction between students and teacher; audio recording is done through digital recorders and microphones, capturing the spontaneous speech of the writing process of students and the dialogue between the participants; the written registration is performed through smart pens and the HandSpy program, capturing the pen strokes on the sheet of paper. We describe each of these instruments, how they are used and the synchronization technique, generating a single media (film-synchronized). To illustrate how the Ramos System works, its importance and the advantages it offers to better understand the process of textual production (textual genesis) in didactic and ecological context, we present a qualitative and microgenetic analysis of pauses made by a pair of students (9 years old) while writing an invented story.
  • A APRENDIZAGEM DAS HABILIDADES AUDITIVAS: UM MEIO E UM FIM NA AQUISIÇÃO DE LÍNGUAS ESTRANGEIRAS Artigo Original

    López, Carlos Alberto Manso; Moura, Sérgio Arruda de; Delgado, Alfredo Camacho

    Resumo em Português:

    RESUMO: A compreensão oral constitui um valioso meio de aprendizagem de línguas estrangeiras e um objetivo importante para os alunos no propósito de obter informações produzidas em segunda língua. Sua aquisição bem sucedida envolve o uso de processos mentais que precisam ser internalizados pelos alunos e posteriormente colocados em prática em suas interações orais para facilitar a compreensão em diferentes contextos comunicativos. É responsabilidade do professor encontrar as melhores formas de garantir a aquisição ativa dessa habilidade, escolhendo os tipos de tarefas e materiais que melhor atendam às necessidades e interesses dos alunos como indivíduos e como aprendizes de idiomas. Seguindo essas ideias, o presente artigo objetiva realçar a importância das habilidades auditivas no processo de aquisição de línguas estrangeiras. O trabalho também explora as formas em que essas habilidades podem ser abordadas em sala de aula para adicionar uma dimensão centrada no aluno ao processo de ensino-aprendizagem. Para atingir esses objetivos, o artigo se baseia em contribuições teóricas oferecidas por autores como Krashen (1982); Nunan (1998); Richards (2008, 1983); Brown (2006); Hinkel (2011, 2006); Nation e Newton (2009); Vandergrift (2011, 2007, 1999); Rost (2011, 2001) entre outros, que desenvolveram pesquisas substanciais nesse campo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: Listening constitutes a valuable means of foreign language learning and an important goal for students in the purpose of obtaining information produced in the target language. Its successful acquisition involves the use of mental processes that need to be internalized by the students and later put into practice in their oral interactions to facilitate comprehension in different communicative contexts. It is the teacher's responsibility to find the best ways to guarantee the students’ active acquisition of this language skill by choosing the kinds of tasks and materials that best suit their needs and interests as individuals and as language learners. Following these ideas, the present paper aims to highlight the importance of listening skills in the process of foreign language acquisition. It also explores the ways in which these skills can be approached in the classroom in order to add a student centered dimension to their teaching-learning process. In order to achieve these goals, the article relies on theoretical contributions offered by authors like Krashen (1982); Nunan (1998); Richards (2008, 1983); Brown (2006); Hinkel (2011, 2006); Nation and Newton (2009); Vandergrift (2011, 2007, 1999); Rost (2011, 2001) among others, who have developed substantial research on this field.
  • INHIBICIÓN SEMÁNTICA ACUMULATIVA EN LA PRODUCCIÓN DE VERBOS EN ESPAÑOL Artigo Original

    Sevilla, Yamila; Shalóm, Diego E.; Runnqvist, Elin; Costa, Albert

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: Este artículo presenta un experimento diseñado para evaluar la ocurrencia de interferencia léxica en la producción de verbos en español. Usando el paradigma de los competidores semánticos (HOWARD et al., 2006), mostramos que cuanto mayor es el número de verbos de la misma categoría producidos, más tiempo lleva recuperar otro verbo de la misma categoría en una tarea de denominación de imágenes. Según nuestros datos, la producción de un verbo relacionado retrasa la denominación de un nuevo miembro de la categoría en 20 ms, lo que significa que, como es el caso para los sustantivos, los verbos relacionados semánticamente compiten por la selección. Estos resultados respaldan la propuesta de que, independientemente de sus diferencias con respecto a la representación y organización semántica, la selección de verbos y sustantivos se rige por los mismos principios. Metodológicamente, nuestros hallazgos confirman que el paradigma es altamente sensible a los efectos de proximidad semántica, en términos de categorías o rasgos. A la luz de estos hallazgos, discutimos las razones por las cuales los estudios previos que exploraron los efectos de la relación semántica en la producción de verbos, la mayoría de ellos utilizando el paradigma de interferencia entre palabras y dibujos, han llevado a resultados no concluyentes y a veces contradictorios.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This paper reports an experiment designed to assess the occurrence of lexical interference in verb production in Spanish. Using the semantic competitors paradigm (HOWARD et al., 2006), we show that the higher the number of verbs of the same category produced, the longer it takes to retrieve another verb of the same category in a picture naming task. According to our data, the production of a related verb delays the naming of a new member of the category by 20 ms., which means that, as is the case with nouns, semantically related verbs compete for selection. These results support the statement that, regardless their differences with respect to semantic representation and organization, verb and noun selection are guided by the same principles. Methodologically, our findings confirm that the paradigm is highly sensitive to semantic proximity effects, in terms of either categories or features. In light of these findings, we discuss the reasons why previous studies exploring semantic relatedness effects in verb production, most of them using the picture-word interference paradigm, have led to inconclusive and sometimes contradictory results.
  • PERÍODO CRÍTICO E AQUISIÇÃO FONOLÓGICA DO INGLÊS POR FALANTES BRASILEIROS Artigo Original

    Santos, Raquel Santana; Fragozo, Carina

    Resumo em Português:

    RESUMO: Este artigo trata da discussão a respeito da influência da idade de início de aquisição no processo de aprendizagem de uma língua estrangeira. Para isso, foram analisados três processos fonológicos do inglês a serem adquiridos por falantes de português brasileiro. Foram aplicados experimentos relativos ao vozeamento de fricativa em coda, retração de acento e acentuação, para informantes de três níveis de proficiência: básico, intermediário e avançado. Os resultados apontaram que, para dois dos processos (retração de acento e acentuação), o fator idade foi relevante – ao menos em determinados níveis de proficiência. Por outro lado, o vozeamento não foi adquirido por nenhum nível de proficiência, independentemente idade de início do processo de aquisição.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This article discusses the influence of age of acquisition on the process of learning a foreign language. We analyzed the acquisition of three phonological processes in English by speakers of Brazilian Portuguese and applied experiments on fricative voicing, stress shift and stress assignment to participants at three levels of proficiency: basic, intermediate and advanced. The results demonstrated that the age factor was relevant in two processes (stress shift and stress assignment) – at least at certain levels of proficiency. On the other hand, fricative voicing was not acquired by Brazilian speakers in any level of proficiency, regardless of age of acquisition.
  • ORGANIZAÇÃO SOCIORRETÓRICA BIDIMENSIONAL DO GÊNERO DIGITAL HOMEPAGE EM DISCIPLINAS DE CURSO ONLINE Artigo Original

    Crescitelli, Mercedes Fátima de Canha; Campos, Karlene do Socorro da Rocha

    Resumo em Português:

    RESUMO: Neste trabalho, analisamos como se constitui a organização sociorretórica das homepages de disciplinas online na perspectiva da análise bidimensional de gêneros (ASKEHAVE; NIELSEN, 2004). Em Crescitelli e Campos (2015), analisamos homepages de disciplinas de curso de graduação a distância com base em Swales (1990), examinando sua organização sociorretórica e levantando passos e movimentos retóricos que as constituíam. Aqui, examinamos as mesmas homepages na perspectiva bidimensional, verificando, nos modos de leitura e navegação, propósitos comunicativos, unidades funcionais (movimentos retóricos e links) e estratégias retóricas empregadas para o alcance deles. No caso dos links, fundamentamo-nos na teoria de sequências textuais de Adam (1992) e examinamos as sequências predominantes na articulação das lexias hipertextuais. Pautamo-nos em estudos de gênero como ação social (MILLER, 2009a, 2009b, 2009c; BAZERMAN, 2006, 2009a, 2009b; SWALES, 1990; BHATIA, 1993); gênero textual digital (MARCUSCHI, 2010; ASKEHAVE; NIELSEN, 2004) e hipertexto (LEMKE, 2002; FINNEMANN, 1999). Trata-se de estudo de caso, com observação e descrição de um fenômeno em contexto específico (MARTINS, 2008; YIN, 2005, 1984; TRIVIÑOS, 1987). Os resultados obtidos demonstram que conhecer a organização sociorretórica do gênero homepage propicia a organização de conteúdo pedagógico mais voltada aos interesses e às necessidades dos usuários, contribuindo para o envolvimento do aluno com o processo educacional.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: In this work, we analyze the sociorhetorical organization of homepages in online disciplines within a two-dimensional perspective on genre analysis (ASKEHAVE; NIELSEN, 2004). In Crescitelli and Campos (2015), we analyzed homepages of a distance undergraduate course based on Swales (1990), examining their sociorhetorical organization and the steps and rhetorical moves that constituted them. Now, we examine the same homepages in a two-dimensional perspective, in order to investigate, in the reading and navigating modes, the communicative purposes and the functional units (rhetorical moves and links) and the rhetorical strategies employed to fulfil them. As for the links, we draw on Adam's (1992) textual sequence theory and examine the predominant sequences in the articulation of hypertextual lexies. We focus on studies of genre as social action (MILLER, 2009a, 2009b, 2009c; BAZERMAN, 2006, 2009a, 2009b; SWALES, 1990; BHATIA, 1993), digital textual genre (MARCUSCHI, 2010; ASKEHAVE, NIELSEN, 2004), and hypertext (LEMKE, 2002; FINNEMANN, 1999). It is a case study based on the observation and description of a phenomenon in a specific context (MARTINS, 2008; YIN, 2005, 1984; TRIVIÑOS, 1987). The results show that knowing the sociorhetorical organization in the homepage genre enables the organization of the pedagogical content targeted at the interests and needs of users, contributing to students’ involvement with the educational process.
  • AQUISIÇÃO DE SEGUNDA LÍNGUA: O ESTADO DA ARTE DA LIBRAS Artigo Original

    Silva, Lídia da

    Resumo em Português:

    RESUMO: O presente trabalho tem o objetivo de apresentar uma síntese dos produtos acadêmicos que se acomodam no campo aquisição de segunda língua (ASL) e que tratam da Língua Brasileira de Sinais (Libras). Para tanto, faz um recorte temporal dos anos de 2008 até 2018, sumariza o quantitativo de produções, e apresenta brevemente o conteúdo das obras que estão disponibilizadas em catálogos virtuais. Na parte que aborda a expressão quantitativa, organiza as produções levando em conta o ano e os gêneros acadêmicos, bem como a distribuição de temas que são debatidos no campo da ASL em estudos envolvendo a Libras. Constata, enfim, que em 2016 e em 2018 houve o maior número de publicações, e essas tratam sobre políticas linguísticas. Na seção seguinte, os trabalhos estão sintetizados e são apresentados em cinco principais categorias, a saber: políticas linguísticas, a prática pedagógica para o ensino de Libras como segunda língua (L2), a aprendizagem da Libras como L2, a presença da Libras no cenário da educação básica e o professor de Libras como L2.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This paper presents a synthesis of the academic production in the field of second language acquisition (SLA) and that deal with the Brazilian Sign Language (Libras). First, a temporal cut from the years of 2008 to 2018 is proposed. Then, we summarize the quantity of productions and briefly present the content of the studies that are available in virtual catalogs. In the section dealing with the quantitative expression, we organize the productions taking into account the years and the academic genres, as well as the distribution of subjects that are debated in the field of SLA regarding Libras. Finally, we conclude that 2016 and 2018 presented the largest number of publications on the topic, with studies on language policies. In the next section, we summarize the studies and present them in five main categories: language policies, pedagogical practice for the teaching of Libras as a second language (L2), learning of Libras as L2, the presence of Libras in the scenario of basic education, and the teacher of Libras as L2
  • A SINTAXE NO BRASIL: NOTAS HISTORIOGRÁFICAS E EIXOS TEMÁTICOS DE INVESTIGAÇÃO Artigo Original

    Vieira, Francisco Eduardo

    Resumo em Português:

    RESUMO: Este artigo estabelece alguns eixos temáticos apropriados à realização de investigações historiográficas sobre saberes, ideias, questões, teorias e modelos pedagógicos que envolvam a dimensão sintática dos estudos gramaticais no Brasil, entre os séculos XIX e XXI. Os eixos de investigação e as notas sobre a história da sintaxe que os fundamentam são desenvolvidos no campo da Historiografia da Linguística, nos termos de Swiggers (2013, 2012, 2009) e Altman (2012, 2009, 2004). Procura-se esboçar algumas linhas de compreensão capazes de conduzir a construção de narrativas descritivas, interpretativas e explicativas sobre como o conhecimento sintático foi adquirido, formulado, difundido, transformado, preservado, ensinado ou esquecido no contexto intelectual brasileiro. Para tanto, elabora-se uma espécie de trajetória concisa dos estudos sintáticos, considerando, sobretudo, o universo greco-latino, a gramatização do português e o cenário pedagógico brasileiro. A narrativa tecida deságua na sistematização, em forma de questões de pesquisa, de três possíveis eixos temáticos para uma historiografia da sintaxe no Brasil, envolvendo aspectos teóricos, descritivo-normativos e didático-pedagógicos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This article sets out some thematic axes, particularly designed for the development of historiographical researches into knowledge, ideas, problems, theories and pedagogical models that involve the syntactic dimension of the grammatical studies in Brazil, between the 19th and 21st centuries. The researching axes and the notes on the history of the syntax, which support them, are based on the grounds of the Historiography of Linguistics, according to Swiggers (2013, 2012, 2009), and Altman (2012, 2009, 2004). We drafted some comprehension lines so as to implement the construction of descriptive, interpretative, and explanatory narratives about the ways how syntactic knowledge has been acquired, formulated, widespread, transformed, preserved, taught or forgotten in the Brazilian intellectual context. For this purpose, we drew up some sort of brief review of syntactic studies, considering, above all, the Greco-Roman scholarship, the grammatization process of Portuguese and the Brazilian pedagogical context. The narrative is closed with the systematization of three possible thematic axes, carried out in the form of research questions for a historiography of syntax in Brazil, involving theoretical, descriptive-normative, and didactic-pedagogical aspects.
  • O QUE DIZEM CORDELISTAS SOBRE O GÊNERO DISCURSIVO QUE PRODUZEM? UMA ANÁLISE A PARTIR DE REFLEXÕES METALINGUÍSTICAS SOBRE ASPECTOS COMPOSICIONAIS DO CORDEL Artigo Original

    Melo, July Rianna de; Silva, Alexsandro da; Galvão, Ana Maria de Oliveira

    Resumo em Português:

    RESUMO: Este artigo objetiva analisar os dizeres de cordelistas acerca das dimensões composicionais (rima e métrica) do gênero cordel. Para tanto, apoiamo-nos, por um lado, em discussões teóricas sobre gêneros discursivos e literatura de cordel e, por outro, em construtos teóricos do campo da consciência metalinguística e, em particular, da consciência metatextual. Foram selecionados como participantes desse estudo seis poetas, com idades e tempos de escolarização distintos, com os quais foram realizadas entrevistas metalinguísticas, cujos dados foram tratados à luz da análise temática de conteúdo. Os resultados revelaram que os cordelistas eram altamente sensíveis às regras de rima e que, no caso dos poetas mais experientes e menos escolarizados, as lógicas do oral e da performance pareciam ser mais importantes que uma obediência estrita a padrões rímicos pré-determinados. Com relação à métrica, percebemos que certos preceitos eram de difícil verbalização, mesmo para aqueles cordelistas com maior nível de escolaridade. Além disso, alguns poetas menos escolarizados recorriam predominantemente ao recurso do “canto” para se certificar de que os versos estavam metrificados. Desse modo, concluímos que, mesmo quando não eram capazes de verbalizar aspectos composicionais dos cordéis, os poetas – inclusive os pouco escolarizados – engajavam-se em um complexo e sofisticado processo de reflexão metalinguística.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This article aims to analyze what cordel 1 authors say about the compositional dimensions (rhyme and metrics) of the genre cordel. To this end, we rely, on the one hand, on theoretical discussions on discursive genres and cordel literature, and, on the other hand, on theoretical constructs in the field of metalinguistic consciousness and, in particular, on metatextual consciousness. The participants of this study were six poets, with different ages and years of schooling, with whom metalinguistic interviews were conducted, whose data were treated in the light of the thematic content analysis. The results revealed that the cordel authors were highly sensitive to the rules of rhyme and that, in the case of more experienced and less educated poets, the logic of oral and performance seemed to be more important than the strict obedience to predetermined rhyme patterns. Regarding the metrics, we realized that certain precepts were difficult to verbalize, even for those cordel authors with a higher level of education. In addition, some less educated poets predominantly resorted to the use of “singing” to make sure that the verses were metered. Thus, we concluded that, even when unable to verbalize compositional aspects of the cordel, the poets — including the poorly educated — engaged in a complex and sophisticated process of metalinguistic reflection.
  • ESTRATÉGIAS DE APRENDIZAGEM DE LÉXICO: COMO ESTAS VARIAM SEGUNDO O SEXO E A IDADE? Artigo Original

    Dias, Sofia Oliveira

    Resumo em Português:

    RESUMO: Ao longo do processo de ensino-aprendizagem de uma língua estrangeira (LE) espera-se que o aluno adquira e desenvolva as suas competências linguísticas com o fim de aprender a comunicar. Nesse processo, o léxico é um dos elementos fundamentais de aprendizagem pelo fato de ser a base do ato comunicativo, sem o qual não há comunicação. No desenvolvimento da competência lexical, os falantes recorrem, consciente ou inconscientemente, a uma série de estratégias de aprendizagem com o propósito de promover positivamente o seu conhecimento lexical. Com o objetivo de conhecer como os alunos de português como língua estrangeira, cuja língua materna é o espanhol, aprendem palavras, que estratégias usam e que fatores dificultam a sua aprendizagem, realizamos, em contexto de aula, um questionário que serviu de reflexão sobre o tema. O tratamento dos dados permitiu conhecer as estratégias mais usadas pelos alunos de três Escolas Oficiais de Idiomas e comprovar as diferenças existentes entre homens e mulheres relativamente às estratégias usadas na aprendizagem do léxico e se essa seleção sofre variações significativas segundo a idade dos informantes.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: Throughout the teaching-learning process of a foreign language, students are expected to develop their linguistic competence in order to learn how to communicate and express themselves. The lexicon is one of the key elements in this learning process since it is the basis of the communicative act, without which there is no communication. In the development of the lexical competence, speakers, consciously or unconsciously, make use of a series of learning strategies with the objective of positively promoting their lexical knowledge. This paper presents the results of a questionnaire, which was handed out to learners of Portuguese who have Spanish as their first language. The aim was to explore how these students learn vocabulary, what strategies they make use of, and which factors make their learning process more difficult. The findings shed light on the strategies most widely used by students of three Language Schools, how those strategies differ between men and women, and if they change according to their age.
  • ALINEAMIENTO MORFOSINTÁCTICO DEL HÑÄHÑÚ (OTOMÍ DEL VALLE DEL MEZQUITAL) Artigo Original

    Hernández-Green, Néstor

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN: Este trabajo describe los alineamientos de sujeto y objeto en hñähñú (u otomí del Valle del Mezquital), y compara algunos rasgos gramaticales, léxicos y semánticos de estos con las correspondientes descripciones del otomí de Querétaro y del otomí de Acazulco. El análisis se basa en la caracterización del alineamiento semántico por Mithun (1991) y Donohue (2008), y en la del alineamiento de objeto por Dryer (1986) y Haspelmath (2005); los roles temáticos son definidos siguiendo la nomenclatura de la tipología de relaciones gramaticales de Bickel (2012). Por el lado del alineamiento de sujeto, los sistemas de S escindido en las tres lenguas comparadas presentan dos clases de verbos intransitivos: verbos con S no-agentivo (verbos-O), y el resto (verbos-A). Las tres lenguas difieren en cuanto al tamaño del léxico dentro de la clase de verbos-O, y en el número de verbos fluidos; la morfología de los verbos-O presenta contrastes menores entre las lenguas. Por el lado del alineamiento de objeto, la caracterización mixta (i.e., con rasgos tanto indirectivos como secundativos) del sistema del hñähñú a partir de cuatro criterios morfosintácticos sugiere que la marcación de objeto en lenguas otomíes obedece a mecanismos que van más allá de los roles temáticos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This paper describes the subject and object alignments in Hñähñu (Mezquital Valley Otomi), and compares some of their grammatical, lexical, and semantic features to those in the corresponding descriptions of Querétaro Otomi and Acazulco Otomi. The analysis presented is based on the characterization of semantic alignment by Mithun (1991) and Donohue (2008), and that of object alignment by Dryer (1986) and Haspelmath (2005); thematic roles are defined by following Bickel's (2012) grammatical relation typology. With respect to subject alignment, the split-S systems in the three languages being compared has two classes of intransitive verbs: verbs with a non-agentive S (O-verbs), and the rest (A-verbs). The three languages differ in the number of lexemes within the O-verb class, and in the number of fluid-S verbs; the morphology of O-verbs presents minor contrasts among the three. As for object alignment, the mixed characterization (i.e., indirective, as well as secundative, features) of the Hñähñu system derived from four morphosyntactic criteria suggests that the marking of object in Otomi languages obeys mechanisms that go beyond thematic roles.
  • TEXTOS DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA: ANÁLISE DE DUAS REPORTAGENS SOBRE AGROTÓXICOS Artigo Original

    Cortina, Arnaldo

    Resumo em Português:

    RESUMO: Este trabalho constrói-se com o intuito de examinar o texto de divulgação científica como um texto sincrético para verificar como os sentidos constroem-se em cada uma das reportagens, destacando ainda o conceito de observador em semiótica discursiva como responsável pela manutenção da perspectiva ou do ponto de vista do discurso. Para atingir seu objetivo, o trabalho, pelo fato de ambas as revistas se valerem da linguagem visual e da verbal para compor suas reportagens, pretende, primeiramente, verificar como seus textos selecionados para a análise criam unidade de sentido ao integrarem as duas modalidades de linguagem. Em segundo lugar, propõe examinar como a questão do agrotóxico é abordada pela reportagem da revista Super Interessante e pela da revista Pesquisa Fapesp. O que se observa nesses textos é o propósito de divulgar informações científicas de maneira mais acessível ao público a que elas se destinam. Embora os dois se valham do emprego de recursos de linguagem semelhantes, eles são utilizados de forma distinta em função da diferença de seus interlocutores, o que instaura o observador responsável pela condução do ponto de vista. A semiótica discursiva será a base teórico-metodológica para entender os mecanismos sincréticos envolvidos na constituição dos referidos textos de divulgação científica e, ao utilizá-la, procuraremos destacar suas propostas para o tratamento dos textos verbo-visuais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This work is constructed with the intention of examining the text of scientific dissemination as a syncretic text to verify how the senses are constructed in each of the reports, also highlighting the concept of observer in discursive semiotics as responsible for the maintenance of perspective or the point of view of discourse. To reach its objective, the work, because both journals use visual and verbal language to compose their reports, firstly aims to verify how their texts selected for analysis create unity of meaning by integrating the two modalities of language. Second, it proposes to examine how the issue of pesticides is approached by the report of the magazine Super Interessante and by the magazine Pesquisa Fapesp. What is observed in the texts is the purpose of disseminating scientific information in a more accessible way to the public for which they are intended. Although both use similar language resources, they are used differently in function of the difference of their interlocutors, which establishes the observer responsible for conducting the point of view. The discursive semiotics will be the theoretical-methodological basis to understand the syncretic mechanisms involved in the constitution of the mentioned texts of scientific divulgation and, in using it, we will try to highlight its proposals for the treatment of the verbo-visual texts.
  • UM ESTUDO SOBRE O EMPREGO DA VÍRGULA NA HISTÓRIA DO PORTUGUÊS EUROPEU Artigo Original

    Yano, Cynthia Tomoe

    Resumo em Português:

    RESUMO: No presente trabalho investiga-se o funcionamento da vírgula no português europeu nos séculos XVI ao XIX em dois tipos de construções: antes de oração completiva e após sujeito e adjunto não-oracional ou oração dependente em primeira posição. Para tanto, utilizou-se um corpus com 24 textos de autores nascidos entre os séculos XVI e XIX. Observou-se que, nos séculos XVI e XVII, a vírgula servia mais para auxiliar na organização e leitura do texto, indicando relações discursivas e prosódicas. No entanto, nos séculos XVIII e XIX, embora a vírgula continue a servir para indicar o papel discursivo do sintagma pré-verbal, especialmente nos casos com um sujeito pré-verbal, antes de oração completiva tal função se perdeu, pois os autores passaram a dar maior atenção à relação de complementaridade entre verbo e argumento, preferindo não separar os dois. Um possível fator que teria favorecido tal mudança parece ser o fato de, a partir da segunda metade do século XVIII, com a maior difusão do Iluminismo em Portugal, os gramáticos terem passado a se preocupar mais com a norma e a sintaxe do português, que levou o sistema de pontuação a ser mais baseado na função lógico-gramatical.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This work aims to investigate the use of comma in European Portuguese from the 16th to the 19th centuries in two types of constructions: before verbal complement clause and after subject and non-clausal adjunct or dependent clause in first position. For this, a corpus of 24 texts by authors born between the 16th and 19th centuries was used. The results showed that, in the 16h and 17th centuries, the comma was used more frequently to help in the organization and reading of the text, indicating discursive and prosodic relations. However, in the 18th and 19th centuries, although the comma continues to serve as an indicator of the discursive role of the pre-verbal phrase, especially of pre-verbal subjects, before complement clauses such function was lost, as the authors began to pay more attention to the relation of complementarity between verb and argument, preferring not to separate them. One possible factor that would have favored this change seems to be the fact that, from the second half of the 18th century on, with the diffusion of the Enlightenment in Portugal, grammarians became more concerned with the norm and syntax of Portuguese, which led the punctuation system to be more based on logical-grammatical function.
Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Rua Quirino de Andrade, 215, 01049-010 São Paulo - SP, Tel. (55 11) 5627-0233 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: alfa@unesp.br