Abstract in Portuguese:
As transformações urbanas e arquiteturais introduzidas nas cidades do século XIX produziram diferentes maneiras de integrar inovações, coexistindo ou não com a preservação do passado e,mesmo, a construção de um "patrimônio histórico". São examinadas as diferentes variáveis em jogo,como, de um lado, o cosmopolitismo das medidas de intervenção e melhoramentos urbanos, e, de outro, a introdução de novos dispositivos formais, técnico-construtivos, ou a transferência demodelos, dentro do quadro de condições materiais, políticas e culturais. Toma-se Ouro Preto, acidade mitificada, como um estudo de caso para a compreensão dos esforços que procuraram aconstrução de um "monumento histórico", artificialmente homogeneizando a realidade urbana em detrimento de sua historicidade e das transformações ocorridas.Abstract in English:
Urban and architectural changes experienced by XIXth-century cities allowed different sorts of cohabitation with the past and even the production of a "historic heritage". Different variables and their specific interplay are considered, such as, on the one hand, the cosmopolitan character of urban interventions and betterment projects, and, on the other hand, the introduction of new morphological, technico-constructive appliances or the transfer of models ( both acting within a context of local material, political and cultural conditions. Ouro Preto, the mythical city is taken as a case study for understanding how efforts towards the construction of a "historical monument" artificially homogenized the urban reality to the disavantage of its historicity and actual transformations.Abstract in Portuguese:
A arquitetura doméstica tem um grande impulso no século XIX. Da Europa são difundidos, para todo mundo, os modelos conformados à nova ordem social e à industrialização. A residência se transforma numa preocupação central dos arquitetos. Desenvolvem-se novos conceitos para casa ideal para todas as camadas sociais: operários, classe média, burguesia. Este artigo retrata, em São Paulo, a introdução de padrões formais e princípios (de higiene, salubridade, conforto, ritos sociais e domésticos, as aparências). a partir da atividade de F. P. Ramos de Azevedo (1851-19201. Analisam-se os principais projetos que ele desenvolveu para a burguesia local.Abstract in English:
Domestic architecture achieves a great impulse in the second half of XIXth-century. From Europe to the whole world, models are conformed to the new social order and spread as industrialization takes command. Dwelling becomes the main concern among architects. New concepts are developed for the ideal house for 011 social strata: working class, middle-class, bourgeoisie. This essay traces the introduction in São Paulo of European formal patterns and principies Ihygiene, salubrity, comfort, social and domestic rites, social visibility) through the activity of F. P. Ramos de Azevedo! 1851-19281. The main projects he conceived for the local bourgeoisie are analysed.Abstract in Portuguese:
A A. analisa, a partir da atividade de Ramos de Azevedo, os elos implícitos entre o passado colonial de São Paulo e o movimento modernista e o papel desempenhado pelo imaginário europeu na América, assim como as tradições técno-científicas a que ele estava vinculado.Abstract in English:
The A. analyses through the activily of Ramos de Azevedo the implicit links between São Paulo's colonial past and the Modernist Movement, and the role played by the European "imaginaire" in America, as well as the tecno-scientific traditions with wich he was affiliated.Abstract in Portuguese:
A A. estuda, de um ponto de vista museográfico, o significado da presença brasileira na Exposição Universal de Paris, de 1889. Com base em documentação rica e em grande parte ignorada ou pouco explorada, revela esforços empreendidos para apresentar o Brasil como um país atraente para estrangeiros e analisa o repertório alegórjco mobilizado, juntamente com a retórica de diferentes tipos de exposições, sejam de produtos naturais, manufaturados, científicos ou artísticos.Abstract in English:
The A. studies the meaning of Brazilian presence in the 1889 Universal Exposition in Paris trom a museographical point of view. Based on rich and in large part ignored or underexplored sources, she reveals the efforts ma de to show Brazil as an attractive country for foreigners and analyzes the allegorical repertoire put into action, along with the rhetorics or different sorts of exhibition, either of natural and manufactured items as well as artistic and scientific in character.Abstract in Portuguese:
Helga Dittmar em The Psychology of material possessions. To have is to be, ao estudo psicológico da cultura material. Apresenta-se rapidamente um histórico da pesquisa sobre as posses materiais como um " eu estendido". A despeito da utilidade do livro como um repositório de informações de todo tipo, esta não é ainda a obra de síntese, tão necessária, sobre o potencial da Psicologia Social no estudo da cultura material, em virtude das muitas lacunas, assim como de um tratamento superficial e enciclopédico de várias questões-chave.Abstract in English:
The A. appraises Helga Dittmar's contribution to the psychological understanding of material culture (The Psychology of material possessions. To have is to be). A short historical bockground is given for the study of material possessions operating as an "extended self". In spite of its usefulness as a repertoire of information of all kinds, Dittmar's book is nol yet the much needed synthesis of Social Psychology's pctential for a deeper knowledge of material culture, due to severa I gaps as well as to the cursory and encyclopaedic treatment of many central issues.Abstract in Portuguese:
Este ensaio tem por eixo a obra de Richard Sennett, Flesh and stone. The body and the cify in Western civilization. Salienta algumas questões centrais na obra de Sennett: a relação entre a história globol e a perspectiva local; os usos ou "formas de fazer como formas de produzir". Embora não seja preocupação central de Sennett, são investigadas implicações destas questões no campo dos estudos da cultura material, especialmente a possibilidade de um paradigma discursivo na análise espacial das práticas corporais.Abstract in English:
This essay focuses on Richard Sennett's Flesh and stone. The body and the cify in Western dvilization. It stresses some of lhe central questions in Sennett's baok: the relationship between a global history and a local perspective; .uses" or .ways of doing" as ways of producing. Although not Sennett's main concern, implications of these questions in lhe field of material culture studies are investigated, especially the possibility of a discursive paradigm in the analysis of spatial practices and bodily experiences.Abstract in Portuguese:
A partir do livro de Regina Abreu, A fabricação do imortal: memória, história e estratégias de consagração no Brasil, são discutidas as principais abordagens da problemática da nacionalidade. O tema central do livro é a coleção Miguel Calmon du Pin, doada ao Museu Nacional em 1936, que é analisada nos seus mais variados desdobramentos, tanto no que se refere às estratégias de consagração individual quanto às formas de construção cultural da brasilidade.Abstract in English:
Taking Regina Abreu's book, A fabricação do imortal: memória, história e estratégias de consagração no Brasil, as a starting point, the A. discusses the main approaches to the issues of nationalism and memory, The core of this book is the grant ma de to the National History Museum in 1936 by Miguel Calmon du Pin of his collection which is analysed according to the strategies of personal consecration and to the vectors for the cultural construction of "brasilidade" (Brazilianness").