Logomarca do periódico: Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material

Open-access Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material

Publication of: Museu Paulista, Universidade de São Paulo
Area: Applied Social Sciences, Human Sciences
ISSN printed version: 0101-4714
ISSN online version: 1982-0267
Creative Common - by 4.0

Table of contents

Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, Volume: 32, Published: 2024
Sort publications by

Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, Volume: 32, Published: 2024

Document list
EDITORIAL
Foreword BORREGO, MARIA APARECIDA DE MENEZES RIBEIRO, DAVID
MUSEUS
Latin-American artists at the Centre national des arts plastiques: invisible presences SIMIONI, ANA PAULA CAVALCANTI

Abstract in Portuguese:

RESUMO O artigo aborda a presença e a visibilidade de artistas latino-americanos na coleção do Centre national des arts plastiques (Cnap), Paris-França. Trata-se da primeira e mais perene iniciativa mundial de criação de um fundo estatal de obras dedicadas à arte viva, uma iniciativa que surgiu em finais do século XVIII e persiste até hoje. O estudo das temporalidades de ingresso das obras na coleção, apontando para a importância da década de 1980, contribui para a história da arte global ao reposicionar o impacto institucional da mostra “Magiciens de la terre”, bem como da centralidade de Paris para os artistas latino-americanos, sobretudo em tempos de exílio. Dentro desse amplo contexto, discute-se a invisibilidade das mulheres artistas nos circuitos latino-americanos a partir do corpus de obras presentes no Cnap.

Abstract in French:

RESUME Cet article traite de la présence et de la visibilité des artistes latino-américains dans la collection du Centre national des arts plastiques (Cnap), à Paris, France. Datant de la fin du XVIIIe siècle et encore en fonctionnement, il s’agit de la première et la plus pérenne initiative mondiale de création d’un fonds d’État pour les œuvres dédiées à l’art vivant, qui a commencé à la fin du XVIIIe siècle et perdure jusqu’à aujourd’hui. L’étude des temporalités d’acquisition des œuvres, soulignant l’importance des années 1980, apporte une contribution à l’histoire de l’art mondial en repositionnant l’impact institutionnel de l’exposition « Magiciens de la terre », ainsi que la centralité de Paris pour les artistes latino-américains au temps d’exil. Dans ce cadre, on discute de l’invisibilité des artistes femmes dans les circuits latino-américains à partir de l’ensemble d’œuvres en exhibition au Cnap.

Abstract in English:

ABSTRACT The article focuses on the presence and visibility of Latin-American artists of the Centre national des arts plastiques (Cnap), in Paris- France. It is the first and most perennial world initiative to create a state fund of works dedicated to “living art,” an initiative that began in the end of the eighteenth century and persists to this day. The study of the temporality of the entrance of works in the collection, pointing to the importance of the decade of 1980, it contributes to the history of the global art by repositioning the institutional impact of the exhibition “Magiciens de la terre,” and the centrality of Paris to the Latin-American artists, especially during exile. In this ample context, we discuss the invisibility of women artists from the corpus of works in the Cnap.
MUSEUS
Discussing the six paintings by Massimo Campigli at MAC USP from the point of view of plastic arts and of results of analyses using image and spectroscopic techniques ROCCO, RENATA DIAS FERRARETTO MOURA RIZZUTTO, MÁRCIA DE ALMEIDA SCHENATTO, JÚLIA BOVOLENTA, JULIANA BITTENCOURT ENGEL, WANDA GABRIEL PEREIRA

Abstract in Portuguese:

RESUMO O presente artigo discute os resultados obtidos com as análises de imagens e espectroscópicas (para determinação dos elementos e compostos químicos) não invasivas realizadas em seis pinturas do artista alemão, naturalizado italiano, Massimo Campigli pertencentes ao acervo do Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo (MAC USP). Os aspectos da trajetória do artista, as soluções plásticas das obras somadas às análises feitas com técnicas espectroscópicas de fluorescência de raios X por dispersão de energia (FRX-DE), Raman, e infravermelho com transformada de Fourier (FTIR), e com técnicas de imageamento como fotografia sob luz visível (VIS), luz rasante (RAS), luz transmitida (TRANS), fluorescência visível induzida por radiação ultravioleta (UV-VIS), reflectografia de infravermelho (RIV) e radiografia (RAD) fornecem importantes informações sobre o artista e sua obra. As técnicas analíticas não invasivas foram realizadas no próprio museu e com equipamentos portáteis do Laboratório de Arqueometria e Ciências Aplicadas ao Patrimônio Cultural (LACAPC) do Instituto de Física (IF) da USP. No geral, os resultados obtidos corroboram com os testemunhos de Campigli sobre o seu fazer artístico, assim como daqueles que o viram trabalhando no ateliê. A sua escolha de paleta, composta por pigmentos naturais e sintéticos, na sua maior parte brancos e tintas com tonalidades terrosas, e suas etapas produtivas de criar e recriar as pinturas, muitas vezes reutilizando telas, foram comprovadas através das investigações analíticas.

Abstract in English:

ABSTRACT This article focuses on the discussion of the results obtained with non-invasive image and spectroscopic analyzes (to determine chemical elements and compounds) on the six paintings by the German artist, naturalized Italian, Massimo Campigli, that belong to the collection of the Museum of Contemporary Art of the University of São Paulo (MAC USP). Aspects of the artist’s trajectory, the plastic solutions of the artworks, along with the analyzes made with the spectroscopic techniques of energy dispersive X-ray fluorescence (ED-XRF), Raman, and Fourier transform infrared (FTIR), and the imaging techniques of visible photography (VIS), raking light (RAK), transmitted light (TRANS), visible ultraviolet fluorescence (UVF), infrared reflectography (IRR), and radiography (RAD) offer important information on the artist and on his work. These non-invasive analyzes were carried out in the museum itself with portable equipment from the Laboratory of Archaeometry and Applied Sciences to Cultural Heritage (LACAPC) of the Physics Institute (IF) of USP. Overall, the results obtained corroborate with Campigli’s testimonies about his artistic practice, as well as those of people who saw him working in his studio. His palette choice, composed by natural and synthetic pigments, mostly whites and paints with earthy tones, and his creative steps of creating and recreating the paintings, reusing canvases many times, were proven to be true with the analytical investigations.
MUSEUS
The experience of families visiting the virtual exhibition “Aedes: which mosquito is this?” at Museu da Vida (RJ) RIBEIRO, ALICE CARNEIRO, JÉSSICA BECK ARAUJO, JULIANA MAGALHÃES DE SILVA, JULIANE BARROS DA MASSARANI, LUISA SCALFI, GRAZIELE APARECIDA DE MORAES

Abstract in Portuguese:

RESUMO: Neste estudo, analisamos as interações de seis famílias em visita à exposição virtual “ Aedes: que mosquito é esse?”, do Museu da Vida (RJ). Os objetivos foram: identificar as interações com a exposição e as conversas mais relevantes dos membros da família entre si durante as visitas; analisar aspectos de usabilidade e navegabilidade; e identificar especificidades do público familiar no que concerne à visitação virtual a museus e centros de ciências. A coleta de dados foi feita por meio de aplicação de questionário on-line e por gravação da tela e dos dados audiovisuais da família, com o uso do programa de livre acesso Flashback Recorder Express, durante a realização da visita, além de realização de entrevista semiestruturada on-line após a visita. Os dados foram categorizados e analisados, no caso dos dados audiovisuais, utilizando-se o software Dedoose. Os resultados indicaram valoração positiva da experiência de visitação, com protagonismo das crianças. Notamos que os membros da família conversam entre si para descobrir como se locomover e executar ações no ciberespaço; valorizam a possibilidade de interatividade e de aprendizado, sendo os totens interativos os que mais despertam interesse e emoções positivas; e buscam os textos expositivos de forma parcial, apesar do desinteresse na leitura. Quanto ao aspecto da virtualidade, além de barreiras associadas ao não funcionamento, o caráter imersivo é acompanhado por dificuldades com a usabilidade e navegabilidade, que, ainda que superáveis intuitivamente, associam-se a emoções negativas e poderiam ser minimizadas com o fornecimento de mais informações aos usuários.

Abstract in English:

ABSTRACT: In this study, we analyzed the interactions of six families visiting virtual exhibition “Aedes: which mosquito is this?” at Museu da Vida (RJ). The objectives were: to identify the most relevant interactions with the exposition and conversations between family members during the visits; analyze aspects of usability and navigability; and identify specificities of the family public regarding virtual visitation to museums and science centers. Data collection occurred by applying an online questionnaire, using the free Flashback Recorder Express program during the family’s visitation, in addition to conducting a semi-structured online interview after the visit. The data were categorized and analyzed, in the case of audiovisual data, using the Dedoose software. The results indicated a positive valuation about the visitation experience, with children playing a leading role. We noticed that the family members talk to each other to figure out how to get around and perform actions in cyberspace; they value the possibility of interactivity and learning, with interactive totems arousing the most interest and positive emotions; and they seek the exposition texts partially, despite lack of interest in reading. As for the aspect of virtuality, in addition to barriers associated with non-functioning, the immersive nature is accompanied by difficulties with usability and navigability, which, although intuitively overcome, are associated with negative emotions and could be minimize by providing more information to users.
MUSEUS
From merchandise to musealia: the Souza Lima Collection of Catholic ivories at the Museu Histórico Nacional BEZERRA, RAFAEL ZAMORANO

Abstract in Portuguese:

RESUMO: Este artigo apresenta os levantamentos e conclusões da pesquisa de pós-doutorado na área da museologia sobre a Coleção Souza Lima, pertencente ao acervo do Museu Histórico Nacional. Formada por 572 imagens cristãs esculpidas em sua maioria em marfim, é considerada uma das mais significativas coleções do tipo sob a guarda de um museu público brasileiro. O nome da coleção faz referência ao colecionador José Luiz de Souza Lima, sendo comprada para o MHN nos anos 1940. Devido à pouca informação sobre as origens das peças e sobre o colecionador, a pesquisa organizou informações no sentido de: (1) apontar para as possibilidades de entrada no país das imaginárias católicas em marfim pela Carreira das Índias; (2) apontar para a possibilidade de produção, no Brasil, de imaginárias em marfim; (3) entender quais foram os argumentos de valoração que justificaram a compra da coleção; (4) apontar as semelhanças entre o colecionismo de Souza Lima e outras coleções; e (5) descrever como o elemento “oriental” foi associado à coleção no processo de musealização e como as ações de curadoria no Museu Histórico Nacional são marcadas por um discurso que reatualiza no Brasil o orientalismo português. Argumenta-se que a curadoria da Coleção Souza Lima tem sido embasada por narrativas que valorizam a experiência colonial portuguesa e reafirmam discursos com perspectivas coloniais. Esse tipo de abordagem eclipsa aspectos informacionais sobre a coleção, como suas origens e as estratégias de resistência por parte de seus produtores, além de questões éticas referentes à entrada desses objetos no circuito do colecionismo e das coleções museológicas.

Abstract in English:

ABSTRACT: This article presents the surveys and conclusions of post-doctoral research in Museology on the Souza Lima Collection, belonging to the collection of the Museu Histórico Nacional (National Historical Museum). Made up of 572 Christian images carved mostly from ivory, it is considered one of the most significant collections of its kind under the custody of a Brazilian public museum. The name of the collection refers to the collector José Luiz de Souza Lima, being purchased for the museum in the 1940s. Due to little information about the origins of the pieces and about the collector, the research organized information to: (1) point to the possibilities of entering the country of Catholic imaginaries in ivory via the Carreira das Indias; (2) point to the possibility of producing, in Brazil, ivory images; (3) understand what were the valuation arguments that justified the purchase of the collection; (4) point out the similarities between Souza Lima’s collecting and other collections; and (5) describe how the “oriental” element was associated with the collection in the musealization process, and how curatorial actions at the Museu Histórico Nacional are marked by a discourse that re-updates in Brazil the Portuguese orientalism. It argues that the curation of the Souza Lima Collection has been based on narratives that value the Portuguese colonial experience and reaffirm discourses with colonial perspectives. This type of approach eclipses informational aspects about the collection, such as its origins and the resistance strategies on the part of its producers, as well as ethical issues regarding the entry of these objects into the collecting and museum collection circuit.
MUSEOS
Subterranean memories and censorship mechanisms: Art exhibitions, ‘El Tercer Mundo’ in Venezuela and ‘Queermuseu’ in Brazil GAUNA QUIROZ, Jair Jose

Abstract in Spanish:

RESUMEN: La censura sucede en contextos donde se establecen discursos dominantes que invisibilizan memorias subterráneas, de tal manera, as obras de arte actúan como vehículos de memorias mediante sus símbolos externos. La investigación presenta casos de estudio sobre la censura de la exposición individual ‘El Tercer Mundo’ de MAx Provenzano en el Museo de Arte de Valencia en Venezuela y la clausura inesperada de la exposición colectiva ‘ Queermuseu: Cartografias da diferença na arte brasileira ’ en el Santander Cultural en Brasil, en los años de 2015 y 2017, respectivamente. Se analizaron los mecanismos de censura para identificar las memorias subterráneas en exposiciones de arte, como práctica discursiva para determinar el control de la memoria cultural a través de conflictos de poder. Además, se analizaron las formaciones discursivas e ideológicas para conocer los elementos sobre las acciones de censura, para comprender las narrativas divergentes que reflexionan sobre las diferentes identidades y memorias de las regiones latinoamericanas.

Abstract in English:

ABSTRACT: Censorship occurs in contexts where dominant discourses establish the invisibility of subterranean memories; thus, artworks act as vehicles of memories by their external symbols. The research presents case studies on the censorship of the individual exhibition ‘ El Tercer Mundo ’ by MAx Provenzano at the Museum of Art in Valencia, Venezuela, and the unexpected closure of the collective exhibition ‘ Queermuseu: Cartografias da diferença na arte brasileira ’ at the Santander Cultural in Brazil, in the years 2015 and 2017, respectively. The mechanisms of censorship were analyzed to identify subterranean memories in art exhibitions, as discursive practices to determine control over cultural memory through power conflicts. Furthermore, discursive and ideological formations were analyzed to understand the elements behind the acts of censorship, in order to understand divergent narratives reflecting on the different identities and memories of Latin American regions.
MUSEUMS
Weaving the network of cultural and science capitals in science museums in Rio de Janeiro (Brazil) DAHMOUCHE, MÔNICA SANTOS DAMICO, JOSÉ SERGIO MANO, SONIA CAZELLI, SIBELE COSTA, ANDRÉA FERNANDES

Abstract in Portuguese:

RESUMO Museus são locais com potencial de promoção de emoções e criação de lembranças a partir das experiências que eles proporcionam. Nesse sentido, este artigo busca saber por que as pessoas visitam museus de ciência. O objetivo da pesquisa é conhecer a diversidade do público e facilitar a compreensão de seus interesses e motivações para essa prática cultural. A coleta de dados se deu por meio de um questionário impresso e autoaplicado, preenchido por visitantes adultos, acima de trinta anos, no decorrer das visitas a cinco museus de ciência, situados na região metropolitana do Rio de Janeiro. Com base nos conceitos de capital cultural, de ciência, interesse e motivação, a abordagem analítica aplicada foi qualiquantitativa, com auxílio do método do discurso do sujeito coletivo. Os achados trazem contribuições para o campo de estudos de público e lazer cultural. Emergem dos discursos o processo de aquisição, ampliação e transmissão dessas formas de capital para filhos, família e amigos, durante a interação com exposições e atividades educacionais e de divulgação oferecidas pelos museus de ciência. Essa compreensão pode contribuir para a elaboração de estratégias para atrair, reter e fidelizar seu público de visitação espontânea.

Abstract in English:

ABSTRACT Museums are places for potentially promoting emotions and creating memories from the experiences they provide. In this regard, this article investigates why people visit science museums, intending to unveil the public’s diversity and facilitate the understanding of their interests and motivations for this cultural practice. Data were collected by means of a printed and self-applied questionnaire filled out by adult visitors over 30 years old during visits to five science museums located in the metropolitan region of Rio de Janeiro, Brazil. Based on the concepts of cultural capital, science, interest and motivation, the applied analytical approach was qualitative and quantitative aided by the Collective Subject Discourse method. The findings bring contributions to the field of public and cultural leisure studies. Processes of acquiring, expanding and transmitting these forms of capital to children, family, and friends emerge from the discourses during interaction with exhibitions and educational and dissemination activities offered by science museums. This understanding can help to develop museum strategies to attract and retain their spontaneous visiting public.
MUSEUS
Open-air museums as agents of preservation and enhancement of cultural heritage: an analysis of the role of management in urban landscape transformation RIBEIRO, ISABEL CRISTINA FERREIRA

Abstract in Portuguese:

RESUMO Este artigo analisa o papel dos museus a céu aberto na preservação e valorização do patrimônio cultural e sua capacidade de transformar a paisagem urbana. Essas instituições são importantes agentes de preservação da cultura e história, promovendo a identidade cultural das cidades. A metodologia envolveu consultas a documentos técnicos, pesquisa bibliográfica e documental. Os museus a céu aberto proporcionam uma experiência única aos visitantes, permitindo o contato direto com as obras em um ambiente natural. A gestão dessas instituições é essencial para garantir a preservação do patrimônio cultural e a proteção da paisagem urbana. Nesse sentido, é importante que as autoridades locais e as comunidades estejam envolvidas na gestão dessas instituições, a fim de promover a preservação e valorização do patrimônio cultural. Com isso, busca-se fornecer compreensão mais ampla do papel dos museus a céu aberto na transformação da paisagem e na promoção da identidade cultural das cidades.

Abstract in English:

ABSTRACT This article analyzes the role of open-air museums in the preservation and enhancement of cultural heritage and their capacity to transform the urban landscape. These institutions are important agents for preserving culture and history, promoting the cultural identity of cities. The methodology involved consultations of technical documents, bibliographic research, and documentary analysis. Open-air museums provide a unique experience for visitors, allowing direct contact with artworks in a natural environment. The management of these institutions is essential to ensure the preservation of cultural heritage and the protection of the urban landscape. In this regard, it is important for local authorities and communities to be involved in the management of these institutions in order to promote the preservation and enhancement of cultural heritage. Thus, the aim is to provide a broader understanding of the role of open-air museums in landscape transformation and the promotion of cultural identity in cities.
MUSEUS
Revisiting the Historical Trajectory of the “Dr. João Barbosa Rodrigues” Botanical Museum at the São Paulo Botanical Garden PEREIRA-SILVA, ERICO FERNANDO LOPES

Abstract in Portuguese:

RESUMO Este trabalho faz uma incursão sobre o Museu Botânico “Dr. João Barbosa Rodrigues”, um espaço de memória localizado no Jardim Botânico de São Paulo, e dialoga sobre suas origens históricas e transformações materiais, institucionais e contextuais até os dias atuais. Tal espaço teve seus avanços, recuos, desafios e potencialidades como pequeno museu de história natural. Passou por três reformulações de estruturas físicas externas e internas, aos poucos modernizando seu conceito museal, sem deixar sua identidade de museu de discurso unitário voltado à botânica. O museu reabriu no início de 2020 e tem estado atualmente em uma fronteira sutil estabelecida pelo público-privado em função da concessão de operação do Jardim Botânico de São Paulo à iniciativa privada, permanecendo ainda sob controle público. Vê-se nesse museu renovado sua contribuição como espaço de responsabilidade social de significações e funções que proporcionam o imagético por meio de seus espaços de memória relacionados às preocupações de seu idealizador, o botânico Frederico Carlos Hoehne. Em seus 82 anos de existência, o museu evoluiu de um espaço neutro para um ambiente de engajamento na conservação da natureza e nas questões ambientais contemporâneas. Sua exposição agora contextualiza esses temas, tornando-o um museu narrativo que responde aos desafios locais em constante mudança. Sua função pedagógica é essencial em uma sociedade inclusiva e equitativa, promovendo o ensino e a aprendizagem. O museu se apresenta como um espaço atual, indo além das tradicionais funções de preservação, conservação e pesquisa, servindo a sociedade por meio de iniciativas educacionais sobre botânica, conservação da natureza e sustentabilidade ambiental.

Abstract in English:

ABSTRACT This study delves into the historical journey of the “Dr. João Barbosa Rodrigues” Botanical Museum, a space of memory located within the São Paulo Botanical Garden. It discusses its historical origins and material, institutional, and contextual transformations up to the present day. This space has seen advancements, setbacks, challenges, and potentialities as a small museum of natural history. It has undergone three reconfigurations of its physical and internal structures, gradually modernizing its museum concept while retaining its identity as a museum with a unified focus on botany. It reopened in early 2020 and is currently operating within a subtle boundary established between the public and private sectors due to the concession of the São Paulo Botanical Garden’ operation to private initiatives, although it remains under public control. In this renewed museum, one can observe its contribution as a space of social responsibility, imbued with meanings and functions that evoke imagery by its memory spaces related to the concerns of its founder, the botanist Frederico Carlos Hoehne. Over its 80 years of existence, this museum has evolved from a neutral space to one engaged in the conservation of nature and contemporary environmental issues. Its exhibition now contextualizes these themes, becoming a narrative museum that responds to everchanging local challenges. Its pedagogical role is vital in an inclusive and equitable society, promoting education and learning. The museum constitutes a contemporary space, transcending its traditional functions of preservation, conservation, and research, serving society by educational initiatives on botany, nature conservation, and environmental sustainability.
MUSEOS
Faces of Oceania at the La Plata Museum: itineraries of a collection SARDI, MARINA L. FARRO, MÁXIMO E. BUCCI, PIERO J.

Abstract in Portuguese:

RESUMO: Moldar e fundir rostos, mãos e pés faziam parte das várias estratégias de produção de conhecimento dos antropólogos desde o século XIX. Este estudo se concentra em uma coleção de máscaras faciais obtidas pelo antropólogo alemão Otto Finsch de indivíduos vivos de povos nativos da Oceania e mantidas pelo Museo de La Plata, Argentina. Analisamos os materiais, arquivos e catálogos, além de depoimentos orais de funcionários do museu que estiveram em contato com essa coleção. Em primeiro lugar, revisamos como essas máscaras surgiram, como foram adquiridas por esse museu, como foram exibidas e o que aconteceu com elas depois que foram retiradas da exposição. Em segundo lugar, comentamos alguns pontos de discussão em torno dessa coleção, partindo do pressuposto de que esses materiais representam um patrimônio científico que não apenas dá conta da história da antropologia e do contexto em que ela foi constituída, mas que também é viável de ser reativado em novas narrativas.

Abstract in Spanish:

RESUMEN: El moldeado y vaciado de rostros, manos y pies formó parte de las diversas estrategias de conocimiento de los antropólogos desde el siglo XIX. Este estudio se centra en una colección de máscaras faciales obtenidas por el antropólogo alemán Otto Finsch a partir de sujetos vivos de pueblos nativos de Oceanía y conservadas en el Museo de La Plata, Argentina. Analizamos los materiales, archivos y catálogos; también, testimonios orales de trabajadores del museo que estuvieron en contacto con esta colección. En primer lugar, revisamos cómo surgieron estas máscaras, cómo fueron adquiridas por este museo, cómo fueron exhibidas y qué sucedió con ellas después de que fueron retiradas de la exposición. En segundo lugar, comentamos algunos puntos de discusión en torno a esta colección partiendo del supuesto de que estos materiales representan un patrimonio científico que no sólo da cuenta de la historia de la antropología y el contexto en el que se constituyó, sino que también es factible de ser reactivado en nuevas narrativas.

Abstract in English:

ABSTRACT: Molding and casting faces, hands, and feet were part of the various knowledge-making strategies of anthropologists since the 19th century. This study focuses on a collection of facial masks obtained by the German anthropologist Otto Finsch from live subjects of native people from Oceania and held by the Museo de La Plata, Argentina. We’ve analysed the materials, archives, and catalogues; also, oral testimonies of museum workers that were in contact with this collection. Firstly, we revise how these masks came to be, how they were acquired by this museum, how they were exhibited and what happened with them after they were removed from the exhibition. Second, we remark on some points of discussion around this collection on the assumption that these materials represent scientific heritage that not only accounts for the history of anthropology and the context in which it was constituted but that it is also feasible to be reactivated into new narratives.
MUSEOS
The Museo do Ipiranga (Sao Paulo, Brazil): a view from sentiments and emotions VÉLAZ CIAURRIZ, David

Abstract in Spanish:

RESUMEN: Se ha hablado mucho de la importancia que los sentimientos y emociones tienen para las ciencias sociales y las humanidades, en general, y para la museología, en particular. Pero poco se ha dicho sobre propuestas de trabajo concretas que permitan identificarlas y analizarlas. En este sentido, este trabajo pretende identificar y analizar los sentimientos y emociones que el Museo de Ipiranga (São Paulo, Brasil) despierta entre sus visitantes. Se presenta una propuesta metodológica desde un entorno de programación en Lenguaje R que permite extrapolar sentimientos y emociones que subyacen en textos, en este caso reseñas de Google. Para ello se hace uso de diferentes librerías, entre las que destaca Syuzhet . No obstante, la propuesta de trabajo no es exclusiva de las instituciones museísticas, sino que es susceptible de ser aplicada con diferentes muestras de datos en diferentes entidades o proyectos culturales. Respecto a los resultados obtenidos, se identifica una polaridad sentimental que puede considerarse como manifiestamente positiva y un predominio de emociones que hay que poner en relación con la alegría y la confianza, según el modelo de Robert Plutchik.

Abstract in English:

ABSTRACT: Much has been said about the importance that feelings and emotions have for the social sciences and humanities, in general, and for museology, in particular. But little has been said about specific work proposals that allow them to be identified and analyzed. In this sense, this work aims to analyze the feelings and emotions that the Museo do Ipiranga (São Paulo, Brazil) awakens among its visitors. A methodological proposal is presented from a programming environment in R Language that allows extrapolating feelings and emotions that underlie texts, in this case Google reviews. For this, different libraries are used, among which Syuzhet stands out. However, the work proposal is not exclusive to museums, but can be applied with different data samples in different institutions or cultural projects. Regarding the results obtained, a sentimental polarity is identified that can be considered markedly positive and a predominance of emotions that must be related to joy and trust, according to Robert Plutchik's model.
MUSEUS
For students to visualize history: the Itu Convention Republican Museum and history teaching LEITE, MARCELO HENRIQUE

Abstract in Portuguese:

RESUMO: Visitas escolares são parte significativa da história dos museus. Para tratar desse tema, este artigo apresenta uma abordagem metodológica que considera três instâncias de análise: o museu, as ações educativas e os usos docentes, e toma como objeto de estudo o Museu Republicano “Convenção de Itu”, localizado na cidade de Itu, no interior do estado de São Paulo. Para dar conta dessa proposta, o trabalho mobiliza a história da fundação do museu e visitas escolares, realizadas entre 1987 e 2017. O corpus documental é formado por entrevistas semiestruturadas e pelo arquivo institucional do museu (composto, entre outros documentos, por ofícios requerendo visitas escolares). De um lado, busca-se, com isso, fortalecer as pesquisas que têm como tema de estudo a intersecção entre docentes (de história) e museus (de história) e, de outro, dinamizar e ampliar os olhares sobre práticas de ensino.

Abstract in English:

ABSTRACT: School visits are a significant part of museums’ history. To explore this theme, this article adopts a methodological approach that considers three levels of analysis: the museum, the educational actions, and the teaching applications. It applies the framework to the Republican Museum “Convention of Itu“, located in the city of Itu, in the state of São Paulo, Brazil, mobilizing its foundation’s history and the school visits between 1987 and 2017. The documentary corpus is comprised by semi-structured interviews and the museum's institutional archive (including letters requesting school visits among other documents). The aim is twofold: to advance research on the intersection between (history) teachers and (history) museums and to stimulate and broaden the perspective on teaching practices.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL/DOSSIÊ
From triumph to fiasco: The Monument to the Independence of Brazil in the Centenary celebrations in São Paulo Monteiro, Michelli Cristine Scapol

Abstract in Portuguese:

RESUMO: O Monumento à Independência é um dos maiores conjuntos escultóricos brasileiro, instalado à margem do riacho do Ipiranga e idealizado para ser elemento central das comemorações paulistas do centenário da emancipação brasileira, em 1922. A proposta de erguer um monumento de proporções inéditas no país partiu das elites políticas de São Paulo, que pretendiam, com a obra, vincular definitivamente o Sete de Setembro à colina do Ipiranga e destacar o protagonismo da cidade frente ao evento ocorrido cem anos antes. Em vista disso, promoveu-se o maior concurso internacional realizado até então no Brasil, com o objetivo de escolher o projeto mais adequado às intenções memorialísticas paulistas, que teve como vencedores o escultor Ettore Ximenes e o arquiteto Manfredo Manfredi, ambos de origem italiana. Este artigo dedica-se à análise do Monumento à Independência, investigando a sua idealização, construção e inauguração. A partir de notícias e caricaturas veiculadas em jornais, pretende-se examinar o processo de construção da obra, destacando as adversidades enfrentadas para a sua conclusão, que impactaram as comemorações do centenário em São Paulo, uma vez que a obra estava inacabada em 1922.

Abstract in English:

ABSTRACT: The Monument to the Independence is one of the largest sculptures in Brazil, located on the banks of the Ipiranga river and idealized to be a central element of the São Paulo celebrations of the centennial of Brazilian emancipation in 1922. The proposal to erect a monument of unprecedented proportions in the country came from the political elite of São Paulo, who intended to use the work to definitively link September 7th to the Ipiranga hill and highlight the city's leading role in the event that had taken place a hundred years earlier. Therefore, the largest international competition ever held in Brazil took place to choose the project that best suited São Paulo's memorialistic intentions. The winners were sculptor Ettore Ximenes and architect Manfredo Manfredi, both of Italian origin. This article is dedicated to analyzing the Monument to the Independence, investigating its conception and construction. The competition is examined, highlighting both the intentions of the promoters of the work and the artistic projects that were awarded and their reception by the São Paulo press. The reasons that led to the victory of Ettore Ximenes and Manfredo Manfredi are identified, as well as the adaptations that the work underwent at the request of the members of the Judging Committee. The construction process of the work is observed, focusing on the adversities faced in its completion, which impacted the centennial celebrations in São Paulo, since the work was unfinished in 1922.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL/DOSSIÊ IPIRANGA
Ipiranga: ownership and construction of an urban landscape Tourinho, Andréa De Oliveira Pires, Walter

Abstract in Portuguese:

RESUMO: A colina do bairro do Ipiranga, onde se localiza o Museu Paulista e o Parque da Independência, preserva, desde o final do século XIX, uma paisagem urbana de expressivas permanências, mesmo diante das intensas transformações da cidade de São Paulo nas últimas décadas. Este artigo trata do processo de constituição dessa paisagem, principalmente sob o enfoque da propriedade de terras, questionando a relação entre a cultura material produzida e o desenvolvimento urbano. Busca-se, assim, compreender a conformação e as características desse território, investigando os interesses de seus proprietários e investidores, que influenciaram sua construção. Associada ao local da Independência, essa paisagem alimenta há mais de um século o imaginário social da nação brasileira. Contudo, o estudo aqui apresentado procura analisar outros processos de produção material e simbólica que também conferiram ao Ipiranga sua identidade atual.

Abstract in English:

ABSTRACT: The hill in the Ipiranga neighborhood, where the Museu Paulista and the Parque da Independência are located, maintains, since the end of the 19th century, an urban landscape of significant permanencies, even in the face of the intense transformations of the city of São Paulo in the last decades. This paper addresses the constitution process of this landscape, mainly from the perspective of land ownership, questioning the relationship between the material culture produced and the urban development. Therefore, we aim to understand the configuration and the characteristics of this territory, by investigating the interests of its owners and investors, who influenced its construction. Associated with the Independence site, this landscape nurtures for over a century the social imaginary of the Brazilian nation. However, the study presented herein seeks to analyze other processes of material and symbolic production that also provided Ipiranga with its current identity.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL/DOSSIÊ
Introduction to the dossier “Ipiranga: from outskirts to place of memory” MARINS, PAULO CÉSAR GARCEZ RODRIGUES, MARLY
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL/DOSSIÊ
Avenida d. Pedro I: National memory and tensions in the construction of the modern São Paulo RODRIGUES, MARLY

Abstract in Portuguese:

RESUMO: O presente texto aborda a construção da paisagem urbana na Colina do Ipiranga, na cidade de São Paulo, local de nascimento da nação brasileira, tratando de modo particular de um de seus elementos, a avenida d. Pedro I, examinando as disputas e a definição de seu traçado. A construção do conjunto memorialístico da Independência do Brasil foi iniciada em 1885, com o edifício monumental, e se completou com as obras realizadas em comemoração ao Centenário da Independência: o jardim, o monumento escultórico e a avenida.

Abstract in English:

ABSTRACT: This text deals with the construction of the urban landscape in Colina do Ipiranga, São Paulo city, birthplace of the Brazilian nation; dealing in a particular way with one of its elements, avenida d. Pedro I, examining the disputes and the definition of its layout. The construction of the memorial complex for the independence of Brazil began in 1885, with the monumental building, and was completed with the works carried out in commemoration of the Centenary of Independence: the garden, the sculptural monument, and the avenue.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL/DOSSIÊ
For our own independence: seats and palaces from the Jafet in the Ipiranga Cristofi, Renato Brancaglione

Abstract in Portuguese:

RESUMO: O presente artigo procura compreender a construção da relação representativa entre os Jafet e o Ipiranga. Como ponto de partida, procuramos entender como o lugar de memória do Ipiranga e as comemorações do Primeiro Centenário da Independência foram elencados por aquela família de imigrantes levantinos, entre as possibilidades de inserção social, representação de dignidades e superação de desconfianças. Estratégias engendradas para se colocar “ao lado” das elites políticas locais, por meio de seus símbolos nacionais na cidade, tendo em vista sua presença como industriais no bairro. Observa-se, também, como essa representação foi pautada por ideais de progresso material e honras próprias de uma ética do trabalho, que pudessem simbolizar os sócios da Nami Jafet & Irmãos. Discorre-se sobre um processo contínuo de reinvenção de identidades, pelo qual os Jafet buscaram ser reconhecidos por meio de feitos para com um singular Ipiranga, como um “antes e depois”, portanto, em símbolos próprios. Por fim, analisamos o processo de construção dos Palacetes dos Jafet no bairro, por meio de uma vizinhança coerente e não cindida, entre o Edifício-Monumento e a Fábrica. Da mesma forma, oferecem-se compreensões sobre a historicidade desses palacetes - em seus contextos e momentos de produção - diante das próprias tensões, dos rearranjos políticos e das identidades públicas dos Jafet no Brasil.

Abstract in English:

ABSTRACT: This article aims to understand the representational relationship between the Jafet family and the Ipiranga district. It begins by examining how the Jafet family, Levantine immigrants, engaged with the memory of Ipiranga and the celebrations of the First Centenary of Independence as a means of social integration, representation of dignity, and overcoming mistrust. The family strategically aligned themselves with local political elites through national symbols, emphasizing their presence as industrialists in the neighborhood. The representation was driven by ideals of material progress and work ethic, symbolizing the partners of Nami Jafet & Irmãos. The study explores the continuous reinvention of identities by the Jafet family, seeking recognition through their contributions to Ipiranga, marked by a distinct "before and after" in their own symbols. Finally, the construction process of the Jafet Palacetes in the neighborhood is analyzed, highlighting the coherent and unified relationship between the Monument-Building and the Factory. The historical context and political rearrangements that shaped the public identities of the Jafet family in Brazil are also discussed..
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL/DOSSIÊ
Artefacts of Knowledge and Circulation Networks in the Early Modern Portuguese Empire: between institutions and self-organised processes BRACHT, FABIANO

Abstract in Portuguese:

RESUMO O objetivo deste artigo é analisar aspectos do desenvolvimento de uma economia ligada a dinâmicas de produção e circulação do conhecimento no Império português a partir da segunda metade do século XVIII. As sociedades do Antigo Regime impuseram características peculiares aos processos de atribuição de mérito ao conhecimento produzido, principalmente, por agentes não oficiais, envolvendo sociabilização, origem social e até mesmo raça. Nesse sentido, as estruturas sociais do Império tiveram um impacto significativo na vida desses agentes, afetando não apenas os processos de mecanismos de cooperação em redes auto-organizadas ou institucionais, mas também a própria mobilidade social. Para cumprir este objetivo, serão analisadas fontes documentais produzidas em torno da coleção, comércio e circulação de artefatos de História Natural, produzidas por agentes que estiveram, ao mesmo tempo, ligados às atividades de redes auto-organizadas, e também às instituições oficiais do Império. A partir dos referenciais teóricos da História do Conhecimento, pretende-se demonstrar como, através da ampliação da acessibilidade social do conhecimento, estes processos conectaram indivíduos através de redes e instituições imperiais, contribuindo para a formação de uma sociedade global do conhecimento.

Abstract in English:

ABSTRACT This paper aims to analyse aspects of the development of a knowledge economy linked to the dynamics of knowledge production and circulation in the Portuguese Empire from the second half of the 18th century onwards. The societies of the Ancien Régime imposed peculiar characteristics on the processes of attributing merit to knowledge produced mainly by unofficial agents, involving socialisation, social origin and even race. In this sense, the social structures of the Empire had a significant impact on the lives of these agents, affecting not only the processes of cooperation mechanisms in self-organized or institutional networks but also social mobility itself. To achieve this objective, we will analyse documentary sources on natural philosophy and medicine produced by agents who were simultaneously linked to the activities of self-organised networks and to the official institutions of the Empire. Using the theoretical frameworks of the History of Knowledge, the aim is to demonstrate how, by increasing the social accessibility of knowledge, these processes connected individuals through imperial networks and institutions, contributing to the formation of a global knowledge society.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL/DOSSIÊ
Delimiting the human: João de Loureiro, Alexandre Rodrigues Ferreira and the debate on the boundaries between humans and other animals in the second half of the 18th century Ferreira, Breno Leal

Abstract in Portuguese:

RESUMO: O artigo tem como objetivo analisar a participação de João de Loureiro e Alexandre Rodrigues Ferreira, ambos naturalistas lusófonos da segunda metade do século XVIII, no debate que procurou definir o ser humano e estabelecer suas diferenças em relação a outros animais (“história natural do homem”). Ao longo dos séculos XVII e XVIII, alguns autores defenderam que o ser humano seria radicalmente diferente do chamado “orang-outang”, termo usado por europeus para designar os macacos antropomorfos que então conheciam (chimpanzés e orangotangos). Outros contestaram a existência de tão rígidas fronteiras entre eles. Na 10ª edição do Systema Naturae (1758), Lineu introduziu o Homo troglodytes como espécie humana intermediária entre o Homo sapiens e o gênero Simia. Buffon, por sua vez, argumentou haver enorme diferença entre o homem e qualquer outro animal. Para ele, o Troglodytes de Lineu compreendia também macacos. Pretende-se mostrar como Loureiro e Ferreira assumiram as concepções de Buffon para criticar elementos do entendimento de homem de Lineu: Loureiro procurou refutar a ideia de diferentes espécies de homens, ao passo que Ferreira se contrapôs à ideia da existência de homens com cauda, - o Homo caudatus. Ambos criticaram como fantasiosas narrativas que atestavam a existência de descendência gerada pelo cruzamento entre humanos e macacos. Além disso, o artigo destaca o papel central das representações imagéticas nas discussões acerca do tema.

Abstract in English:

ABSTRACT: The article aims to analyze the participation of João de Loureiro and Alexandre Rodrigues Ferreira, both Lusophone naturalists from the second half of the 18th century, in the debate that sought to define the human being and establish its differences from other animals (“natural history of man”). Throughout the 17th and 18th centuries, some authors argued that humans were radically different from the so-called “orang-outang”, a term used by Europeans to describe the great apes they knew at the time (chimpanzees and orangutans). Others contested the existence of such rigid boundaries between them. In the 10th edition of Systema Naturae (1758), Linnaeus introduced Homo troglodytes as an intermediate human species between Homo sapiens and the genus Simia. Buffon, on the other hand, argued for a significant distinction between humans and any other animal. For him, Linnaeus’ Troglodytes also included monkeys. The intention is to demonstrate how Loureiro and Ferreira adopted Buffon's conceptions to criticize elements of Linnaeus's understanding of man: Loureiro sought to refute the idea of different species of men, while Ferreira opposed the idea of the existence of the tailed men - the Homo caudatus. Both criticized as fanciful the narratives claiming the existence of offspring resulting from the crossing of humans and apes. Furthermore, the article highlights the central role of visual representations in the discussions on the subject.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL/DOSSIÊ
Written culture and social practices: the nature of philosophical-natural knowledge produced in the Portuguese Atlantic Empire's colonial spaces (18th century) CONCEIÇÃO, GISELE CRISTINA DA

Abstract in Portuguese:

Resumo: Derivados de motivações políticas, sociais e econômicas, o conhecimento sobre o mundo natural dos espaços coloniais portugueses ao longo do período moderno, mas principalmente, a partir da segunda metade do século XVIII, foi produzido a partir de séries de dinâmicas que pretendiam responder ao repto Imperial de conhecer e dar a conhecer as potencialidades naturais que pudessem ser úteis para o motor econômico do Império. Tais dinâmicas acabaram por formar uma engrenagem composta por instituições metropolitanas e coloniais, assim como, por agentes oficiais e não oficiais, que controlaram e produziram o conhecimento sobre a filosofia natural daquele período. Este conhecimento, no âmbito deste artigo, será analisado a partir de duas linhas de pensamento: o da cultura escrita como instrumento de circulação de conhecimento, e o do conhecimento como instrumento de inserção social. O objetivo principal, portanto, é compreender qual é a natureza do conhecimento sobre filosofia natural produzido no Brasil durante a segunda metade do século XVIII observável nas fontes documentais. Também é foco de análise, a importância dada a esse conhecimento nas práticas sociais estabelecidas entre os agentes informais e as instituições oficiais metropolitanas.

Abstract in English:

Abstract: Derived from political, social and economic motivations, knowledge about the natural world in Portuguese colonial spaces throughout the modern period, but especially from the second half of the 18th century onwards, was produced from a series of dynamics that were intended to respond to the Imperial challenge of knowing and making known the natural potential that could be useful for the Empire's economic engine. These dynamics formed a mechanism of metropolitan and colonial institutions and official and unofficial agents who controlled and produced knowledge about colonial natural philosophy. This knowledge, within the scope of this article, will be analysed from two lines of thought: written culture as an instrument of knowledge circulation and knowledge as an instrument of social acceptance. Therefore, the main objective of this article is to understand the nature of the knowledge about natural philosophy produced in Brazil during the second half of the 18th century, which can be observed in documentary sources. It also focuses on the importance of this knowledge in the power relations established between the informal producers and the official metropolitan institutions.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL/DOSSIÊ
Manatees and turtles in Colonial Brazil (16th-18th centuries): appropriation, extractions, consumption and oceanic teleconnections Vieira, Nina Garcia, Ana Catarina Brito, Cristina

Abstract in Portuguese:

RESUMO: Baleias, peixes-boi e tartarugas (de água doce e marinhas) estão entre as espécies aquáticas mais valorizadas pelos colonos e exploradores europeus do Atlântico ao longo do período moderno. No processo de contato com a ecologia tropical, com base numa perceção de abundância e de recursos inesgotáveis, estes animais foram selecionados como recursos de subsistência, mas também mercantilizados pelos europeus. Isso aconteceu, muitas vezes, com base na observação da sua utilização e captura pelas sociedades locais para fins de alimentação, transformação em utensílios, ou como elementos integrantes das suas práticas religiosas e culturais. Neste trabalho, iremos abordar algumas das questões da exploração local de recursos aquáticos, construídas sobre perceções locais e indígenas e transformadas pelas estruturas coloniais da época moderna. É discutido o caso de manatins e de tartarugas para a América Central e do Sul a partir das fontes históricas, principalmente, para os impérios ibéricos. Assim, mostramos como os animais aquáticos têm sido sistematicamente apropriados, explorados, transformados e mercantilizados, deixando adivinhar algumas das implicações sociais, políticas, econômicas e ambientais para o Atlântico moderno. Estas interações e relações pré-industriais de longa distância, que designamos como teleconexões oceânicas, são sustentadas na utilização e extrações de animais e impactos em ecossistemas do mar aberto, zonas costeiras e estuarinas.

Abstract in English:

ABSTRACT: Whales, manatees and (freshwater and marine) turtles are among the aquatic species most valued by european settlers and explorers of the Atlantic throughout the early modern period. While contacting with a tropical ecology, based on a perception of abundance and inexhaustible resources, these animals were selected as subsistence resources, but also commercialized by Europeans. These practices were acquired, often, based on the observation of their use and capture by local societies for food, to make utensils, or as an integral part of their religious and cultural practices. In this paper, we will address some of the issues of the local exploitation of aquatic resources, built on local and indigenous perceptions and transformed by the colonial structures of the early modern era. We will discuss the case of manatees and turtles for Central and South America from historical sources, mainly for the Iberian empires. In this way, we show how aquatic animals have been systematically appropriated, exploited, transformed and commodified, hinting at some of the social, political, economic and environmental implications for the early modern Atlantic. These long-distance pre-industrial interactions and relationships, the so-called oceanic teleconnections, are underpinned by the utilization and extraction of animals with impacts on open sea, coastal and estuarine ecosystems.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL/DOSSIÊ
Introduction to the dossier “Producing, accumulating and transmitting knowledge in the Portuguese empire: material practices, visual artifacts and creativity Kantor, Iris Conceição, Gisele Cristina Da
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL/DOSSIÊ
The circulation of knowledge and medical-surgical practices between Brazil and Portugal in the 18th century Palma, Monique

Abstract in Portuguese:

RESUMO: As relações científicas entre o Brasil e Portugal intensificaram-se no século XVIII, com resultados expressos na abordagem médica portuguesa em diálogo com as práticas médicas autóctones. Nesse sentido, este trabalho tem por objetivo estudar a circulação do conhecimento médico-cirúrgico português no Brasil de setecentos, a partir de documentos referentes aos cirurgiões que exemplificam a circulação de conhecimentos entre o Brasil e Portugal, à época. Pretende-se assim comparar os itens de utilidade prática necessários aos cirurgiões referidos na lista de itens de botica que está num documento manuscrito, datado de 1780, existente no Arquivo Histórico Ultramarino (AHU) com o título de Sobre o armazenamento de pólvora e mais apetrechos vindos do Reino, a bordo da charrua “Águia”, e de caixas de botica e instrumentos de cirurgia necessários para a Expedição das Demarcações de Limites territoriais na capitania do Rio Negro. Nesse manuscrito, foram identificados 140 produtos enviados de Portugal para a América portuguesa, para uso na prática médico-cirúrgica, que analisaremos com o Erário Mineral, um tratado médico-cirúrgico do cirurgião Luís Gomes Ferreira, escrito em língua portuguesa, sobre a experiência prática do cirurgião, em terras brasílicas, publicado em 1735.

Abstract in English:

ABSTRACT: The scientific relations between Brazil and Portugal intensified in the 18th century, with results expressed in the Portuguese medical approach in dialogue with indigenous medical practices. In this sense, this work aims to study the circulation of Portuguese medical-surgical knowledge in 18th-century Brazil, based on documents related to surgeons that exemplify the exchange of knowledge between Brazil and Portugal at that time. Thus, the objective is to compare the practical utility items needed by surgeons, as referenced in the list of apothecary items found in a handwritten document dated 1780, located in the Arquivo Histórico Ultramarino (AHU), titled On the storage of gunpowder and other equipment sent from the Kingdom, aboard the charrua "Águia", and apothecary chests and surgical instruments needed for the Boundary Demarcation Expedition in the captaincy of Rio Negro. In this manuscript, 140 products were identified as sent from Portugal to Portuguese America for use in medical-surgical practice, which we will analyze alongside Erário Mineral, a medical-surgical treatise by the surgeon Luís Gomes Ferreira, written in Portuguese, detailing the surgeon's practical experience in Brazilian lands, published in 1735.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL/DOSSIÊ
The Terrarum S. Michaelis by Father Tadeu Henis: a missionary map and its Guarani cartographers FURTADO, JUNIA FERREIRA BARCELOS, ARTUR HENRIQUE

Abstract in Portuguese:

RESUMO: O objetivo deste artigo é rastrear a participação dos Guarani missioneiros num mapa produzido nas Reduções jesuíticas da Banda Oriental do Rio Uruguai, no século XVIII. Trata-se do Terrarum S. Michaelis Oppidi Americae Meridionalis..., atribuído ao padre jesuíta Tadeu Henis. Para tanto, apresenta a formação cartográfica que os Guarani missioneiros receberam dos jesuítas e os papéis que ocuparam nos trabalhos de demarcação desse território, após o Tratado de Madri (1750), os quais revelam o saber geográfico que possuíam e sua capacidade de produzir mapas. Em seguida, discute o próprio conceito de autoria cartográfica, com o intuito de compreender o papel do padre Henis e dos Guarani missioneiros no seu processo de produção. Ao analisar aspectos materiais do mapa, especialmente as diversas caligrafias presentes, o artigo aponta para a participação dos Guarani, que se revela na representação do território conforme suas noções de espaço e no emprego da toponímia Guarani com o intuito de rememorar seus direitos ancestrais sobre o território, o que comprova sua participação enquanto seus criadores.

Abstract in English:

ABSTRACT: The aim of this article is to trace the participation of the Guarani missionaries in a map produced in the Jesuit Reductions on the Eastern Band of the Uruguay River, in the 18th century. This is the Terrarum S. Michaelis Oppidi Americae Meridionalis..., attributed to the Jesuit priest Tadeu Henis. To this end, it presents the cartographic training that the Guarani missionaries received from the Jesuits and the roles they played in the demarcation of this territory after the Treaty of Madrid (1750), which reveal the geographical knowledge they possessed and their ability to produce maps. It then discusses the very concept of cartographic authorship, with the aim of understanding the role of Father Henis and the Guarani missionaries in its production process. By analyzing material aspects of the map, especially the various handwritings present, the article points to the participation of the Guarani, which is revealed in the representation of the territory according to their notions of space and in the use of Guarani toponymy in order to recall their ancestral rights over the territory, which proves their participation as its creators.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL
The Secretary of Agriculture in the Action Plan of the São Paulo State Government (1959-1963) AGUIAR, GABRIEL DELLER DE CAMARGO, MONICA JUNQUEIRA DE

Abstract in Portuguese:

RESUMO: Logo após assumir o Governo do Estado de São Paulo em 1959, Carlos Alberto de Carvalho Pinto começa a delinear o que seria uma das mais emblemáticas experiências de planejamento no Brasil, o Plano de Ação do Estado de São Paulo. Ao lado dos investimentos setoriais em justiça, educação e saúde, que viabilizaram obras paradigmáticas da arquitetura paulista, a Secretaria da Agricultura atuou durante essa experiência de planejamento com a proposição de um programa específico para o setor agrícola, o que rendeu um importante acervo documental de mais de 450 obras, que compõem redes infraestruturais para o avanço produtivo. Esse acervo inédito lança luz sobre a trajetória de personagens desconhecidos pela historiografia e atuantes nos quadros técnicos do Estado, além de contribuir para ampliar o debate sobre os horizontes do desenho moderno, apresentando arquiteturas de viéses pragmático e econômico, bem como de caráter certamente pioneiro, ao marcar uma fase de inflexão na arquitetura pública promovida pelo estado de São Paulo.

Abstract in English:

ABSTRACT: Right after assuming the Government of the State of São Paulo in 1959, Carlos Alberto de Carvalho Pinto began to outline what would be one of the most emblematic planning experiences in Brazil, the Action Plan of the State of São Paulo. Alongside the investments in justice, education and health, which made possible some paradigmatic works of São Paulo’s architecture, the Secretary of Agriculture acted during this planning experience by proposing a specific program for the agricultural sector, which culminated in an important collection of more than 450 works, that comprise infrastructural networks for the productive advancement. This unpublished collection sheds light on the trajectory of characters acting in the State’s technical framework that were unknown by historiography, in addition to contributing to expand the debate on the horizons of modern design, presenting architectures with a pragmatic and economic bias, as well as of a certainly pioneering character, by marking an inflection phase in the public architecture promoted by the State of São Paulo.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL
Derby’s square, the picturesque garden of Recife SILVA, JOELMIR MARQUES DA SILVA, JÔNATAS SOUZA MEDEIROS DA FERREIRA, ITALO CINTRA SILVA, POLLYANA MARTINS DA

Abstract in Portuguese:

RESUMO: A Praça do Derby é um relevante espaço público do Recife, reconhecido como jardim histórico e patrimônio cultural brasileiro devido à intervenção de Burle Marx nos anos 1930. No entanto, sua construção remonta à década de 1920, período de modernização da cidade, pouco tendo se discutido, até o momento, sobre sua concepção inicial. Neste artigo busca-se contribuir para o processo historiográfico da Praça do Derby, com foco principalmente nas décadas de 1920 e 1930, que abrangem desde sua construção até a remodelação de Burle Marx. Para isso, foi adotada a técnica de documentação indireta, utilizando fontes primárias escritas e visuais ainda não discutidas ou publicadas, o que permite investigar, registrar, analisar e interpretar os acontecimentos, além de formular uma nova narrativa. Por meio desta pesquisa, entende-se que a Praça do Derby pode ser interpretada como um palimpsesto, no qual os elementos dos diferentes períodos que compõem sua história também são responsáveis por evidenciar esse jardim como patrimônio cultural.

Abstract in English:

ABSTRACT: Derby Square is a relevant public space in Recife, recognized as a historic garden and Brazilian cultural heritage due to Burle Marx’s intervention in the 1930s. However, its construction dates back to the 1920s, the period of modernization of the city, with scarce discussions, until now, about its initial design. This article aims to contribute to the historiographical process of Derby Square, focusing mainly on the 1920s and 1930s, ranging from its construction to Burle Marx’s remodeling. To this end, the technique of indirect documentation was adopted, using primary written and visual sources not yet discussed or published, allowing an investigation, recording, analysis, and interpretation of events and the formulation of a new narrative. With this research, it is understood that Derby Square can be interpreted as a palimpsest, in which the elements of the different periods that make up its history are also responsible for highlighting this garden as cultural heritage.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL
A cartography of the invasion, conquest, and occupation of Indigenous territories in Minas Gerais, Brazil DORNELA, BERNARDO DE PINHO TAVARES COSTA, ANTÔNIO GILBERTO

Abstract in Portuguese:

RESUMO: Contrapondo-se ao que ocorreu no centro-oeste do território mineiro — onde a descoberta aurífera levou à intensa ocupação e exploração, bem como à dizimação dos povos nativos —, que se consolidou como um distrito minerador nas Minas Gerais, a porção leste do território permaneceu, por considerável período de tempo, ainda mais distante das “mãos” do poder colonizador. Isso fez com que ali se concentrasse a maior parte da presença e da resistência dos povos indígenas da capitania mineira, sobreviventes daquele ímpeto. A partir da segunda metade do século XVIII, no entanto, os novos rumos da dinâmica econômica da capitania fazem esse quadro se alterar, colocando o “sertão leste” nas vistas governamentais como alternativa para a dinamização da economia. O avanço da invasão e da ocupação de terras indígenas na região, baseado em processos de guerra e suposta pacificação, é observado por meio de diversos documentos cartográficos históricos, produzidos entre a segunda metade dos Setecentos e dos Oitocentos joaninos. Analisados à luz dos acontecimentos interpretados por diversos autores, esses documentos tornam-se importantes fontes de pesquisa e entendimento do que ocorreu aos indígenas do leste mineiro.

Abstract in English:

ABSTRACT: In contrast to what happened in Midwestern Minas Gerais, in which the discovery of gold led to its intense occupation and exploration and the decimation of native peoples (which consolidated a mining district in Minas Gerais), the eastern portion of the territory remained even further away from the “hands” of the colonizing power for a considerable period of time. This concentrated most of the presence and resistance of the Indigenous peoples in the Minas Gerais captaincy, who survived such impetus. However, from the second half of the 18th century onward, the decline of the gold cycle and the new directions of the captaincy economic dynamics changed this situation, placing the “eastern hinterland” at the sights of the government as an alternative for boosting its economy. The advance of the invasion and occupation of Indigenous lands in the region, based on processes of war and supposed pacification, is evinced by several historical cartographic documents produced from the second half of the 19th to the 1800’s Johannine years. Analyzed in light of the events interpreted by different authors, these documents become important sources of research and understanding of what happened to the Indigenous people from eastern Minas Gerais.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL
Piranesi, the “Egyptian style” and “small architecture”: A synthesis on the inventive multiplicity of the craftsman RODRIGUES, ANGELA ROSCH

Abstract in Portuguese:

RESUMO: Este artigo apresenta um tópico relevante na trajetória de Giambattista Piranesi: a proposição do “estilo egípcio” na publicação Diverse maniere d’adornare i cammini ( 1769 ). Com essa obra pode-se vislumbrar alguns aspectos relevantes da fortuna crítica piranesiana para os debates arquitetônicos no século XVIII. Primeiramente, pode-se aferir a percepção de Giambattista sobre o potencial iconográfico e compositivo do Egito Antigo mediante as referências encontradas em Roma e servindo-se do campo da decoração, com a proposta de composições de lareiras — elemento da “pequena arquitetura”. O mérito da obra consiste em apresentar uma nova apreciação sobre a aplicabilidade da iconografia egípcia. Além desse aspecto, com essa publicação, Piranesi intentou demonstrar uma forma de conceber a arte de construir a partir das variações depreendidas do léxico dos antigos, expressando a engenhosidade do artífice. Este artigo conclui que, ao propor as invenções de lareiras no “estilo egípcio”, Piranesi realizou suas premissas sobre a capacidade do artífice para distribuir a ornamentação em conformidade com a arquitetura. Assim, ele pretendia legitimar nos planos teórico e prático uma conciliação entre os preceitos dos antigos e as exigências do procedimento inventivo. Diverse Maniere se consagrou como uma obra crucial para compreender a trajetória piranesiana, consolidando as argumentações sobre a licença inventiva a partir do repertório da Antiguidade.

Abstract in English:

ABSTRACT: This article presents a relevant topic in the trajectory of Giambattista Piranesi: the proposition of the “Egyptian style” in the publication Diverse maniere d’adornare i cammini ( 1769 ), which reveals some relevant aspects of the Piranesian critical fortune for architectural debates in the 18th century. Firstly, one can gauge Giambattista’s perception of the iconographic and compositional potential of Ancient Egypt by references found in Rome and through the field of decoration, in composing fireplaces — an element of “small architecture.” Its merit lies in presenting a new assessment on the applicability of Egyptian iconography. Additionally, Piranesi attempted to show a way of conceiving the art of building based on variations learned from the lexicon of the Ancients, expressing the craftsman’s ingenuity. This article concludes that by proposing the composition of fireplaces in the “Egyptian style,” Piranesi tested his assumptions about the craftsman’s ability to distribute ornamentation according to the architecture. He thus intended to legitimize, on a theoretical and practical level, a reconciliation between the ancient precepts and the demands of the inventive procedure. Diverse maniere has established itself as a crucial work for understanding Piranesi’s artistic trajectory, consolidating arguments about inventive license based on the repertoire of Antiquity.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL
The unveiled beauty of cedar and yarey palm: The handcraft of one Cuban traditional group of Haitian descent LAVIELLE PULLÉS, Ligia POMPA LÓPEZ, Diana Liset

Abstract in Spanish:

RESUMEN: Las variopintas artes y oficios populares latinoamericanos son apreciadas por nutrirse de raíces étnicas ancestrales, que cuentan su historia en el tejido o el material de la pieza. Entre ellos, las artesanías distinguen el color mestizo del continente. En Cuba, algunas producciones de este tipo narran el paso de los siglos en manos de artífices alejados del conocimiento académico. Los saberes creativos, transmitidos fundamentalmente de forma generacional, en la comunidad o en la familia, aportan valores históricos a artículos de uso utilitario o no. Precisamente este tema expone a una familia descendiente de inmigrantes haitianos de una zona rural del oriente del país, herederos de una tradición artesanal también procedente de Haití. Su obra resulta interesante en tanto devela cómo las prácticas familiares y comunales rurales de este grupo portador conocido como Los Richard devienen en una producción cultural (artesanal y también musical) que favorece al entorno social donde se enclavan. La perspectiva cualitativa expresa en diversas entrevistas en profundidad y la observación etnográfica nos permitió no solo ahondar en la historia y las formas de hacer artesanía de esta familia creadora, sino también divulgar los valores de su producción y sus logros como grupo familiar portador dentro del mismo municipio y las redes de la cultura de toda la región oriental de la ínsula cubana.

Abstract in English:

ABSTRACT: The different Latin American handcraft tells us stories from any material used in the piece. Their differences have been nourished by ancient ethnic roots and they are based in the diversity of each continental region. The crafts are as mixed as Latin America itself. In Cuba, this kind of good is created by subjects who are far away from the academic sector. The empirical knowledge is transmitted from one generation to the next, within the same community and/ or family, and consequently, historical value is added to this production, rather than its use value. The present paper exposed the handcrafts made by a descendant family from Haitian immigrants, known as “The Richards” who have settled down in a rural place located in the East part of Cuba. They are heir of a long tradition proceeding from this nearby country. Their familiar social practices creating their handcraft and also music contribute to the neighbor community. Qualitative perspective used through some in-depth interviews and the ethnographic observation allow not only examine their history and the different ways to make their goods, but also to expose their creative values and the importance of this family as a traditional group within the region and the nets of institutional structure of the East part of this Caribbean island.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL
Parades on the avenue: Anhangabaú, Tiradentes and São João (1968-1990) PINHEIRO, GLEUSON

Abstract in Portuguese:

RESUMO: Este artigo trata dos locais de desfiles das escolas de samba na cidade de São Paulo desde a oficialização, ocorrida em 1968, antes da construção do sambódromo, inaugurado em 1991. O objetivo é analisar as transformações pelas quais o folguedo passou enquanto esteve sediado, respectivamente, no Vale do Anhangabaú (1968 a 1972), na Avenida São João (1973 a 1977) e na Avenida Tiradentes (1977 a 1990). Para esse fim, as principais fontes consultadas foram imagens fotográficas e de vídeo, produzidas, sobretudo, para a cobertura jornalística do evento. Nosso objetivo é identificar o modo como as alterações nas relações entre plateia e desfilantes, os sucessivos redimensionamentos da pista de desfile e das arquibancadas ocorreram e apontar como as configurações arquitetônicas da passarela de desfile foram se adaptando a diferentes estímulos e necessidades e, ao mesmo tempo, induziram transformações no próprio cortejo.

Abstract in English:

ABSTRACT: This article deals with the samba school parade locations in the city of São Paulo since its officialization, which occurred in 1968, before the construction of the sambódromo, opened in 1991. The objective is to analyze the transformations that the festivities underwent while it was based, respectively, in Vale do Anhangabaú (1968 to 1972), on Avenida São João (1973 to 1977) and on Avenida Tiradentes (1977 to 1990). For this purpose, the main sources consulted were photographic and video images produced, mainly, for journalistic coverage of the event. Our objective is to identify how changes occurred in the relationships between the audience and paraders, the successive resizing of the parade track and the stands and point out how the architectural configurations of the parade catwalk were adapting to different stimuli and needs and, at the same time, induced transformations in the procession itself.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL
From the planisphere to the global: The spatialization of the European world-economy and Terra dos Patos (c. 1600-1650) OLIVEIRA, TIAGO KRAMER DE

Abstract in Portuguese:

RESUMO O topônimo Patos aparece em diversos mapas do século XVII para identificar uma área do litoral sul do Brasil. O estudo da bibliografia e da documentação - crônicas, correspondências, documentação administrativa, mapas - permitiu desvendar características de agentes sociais, espaços, práticas econômicas e relações de poder que podem ser analisadas atendendo às atuais demandas por abordagens que promovam pessoas e espaços locais ao centro da análise das dinâmicas globais. Patos foi local de disputas entre sacerdotes, autoridades coloniais, colonos, sertanistas, povos indígenas, comerciantes, corsários e personagens que fizeram mais de um desses papéis. Defende-se a pertinência da unidade de análise economia-mundo, de Fernand Braudel, para analisar a globalidade dessas dinâmicas locais, ao mesmo tempo que se propõe que a dinâmica espacial dessa unidade de análise seja compreendida na complexa interação entre os diversos e conflitantes espaços-tempo que constituem a natureza da economia-mundo europeia na época moderna.

Abstract in English:

ABSTRACT The toponym Patos appears on several 17th-century maps to identify an area on the southern coast of Brazil. This study showed the characteristics of social agents, spaces, economic practices, and power relations that can be analyzed in view of the current demands for approaches that promote local people and spaces at the center of the analysis of global dynamics. Patos offered a site of disputes among priests, colonial authorities, colonists, sertanistas, Indigenous peoples, traders, privateers, and characters who played more than one of these roles. This study defends the pertinence of Fernand Braudel’s unit of world-economy to analyze the globality of these local dynamics and propose that the spatial dynamics of this unit of analysis be understood in their complex interaction among the diverse and conflicting space-time that constitutes the nature of the capitalist world-economy in the Modern Era.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL
Foundation of the Hennies Brothers Letterpress Printing in São Paulo: A case study on a historiographical perspective PIAIA, JADE SAMARA

Abstract in Portuguese:

RESUMO: Este artigo traz uma revisão dos métodos aplicados à historiografia da tipografia no Brasil, bem como de literaturas mais recentes que levam em conta estudos de memória gráfica e micro-história como parte da historiografia. A pesquisa que originou este artigo buscou elucidar a história da fundação da Tipografia Hennies Irmãos em São Paulo. A investigação, cuja metodologia inclui o cruzamento de distintas fontes de dados e uma redução na escala de observação, se debruçou sobre os anos iniciais da oficina e as relações sociais pelas quais se inseriu no campo tipográfico paulistano. Relações estas que revelam, por meio das publicações impressas e de documentos, um intenso contato com comunidades de imigrantes que se instalaram em São Paulo, distintas composições societárias, tipógrafos hábeis em diversos idiomas, contatos internacionais com fornecedores de insumos gráficos e fundidoras de tipos. A narrativa resultante, que aborda o início da trajetória dos irmãos Hennies –entre 1891 e 1899–, foi aqui utilizada como estudo de caso para demonstração dos procedimentos metodológicos como possibilidades de revelar aspectos mais profundos em termos de investigação histórica, contribuindo para uma reflexão do fazer historiográfico no campo da tipografia.

Abstract in English:

ABSTRACT: This article reviews historiographical methods applied to typography in Brazil, as well as more recent literature on graphic memory and microhistory as part of historiography. Intending to elucidate the history of the Hennies Brothers Letterpress Printing Shop in São Paulo this research, whose methodology cross-references different data sources and reduces the scale of observation, focused on the shop’s foundational years and the social relations through which it became part of the São Paulo letterpress printing sphere. These relations reveal, through printed materials and documents, an intense contact with immigrant communities that settled in São Paulo, distinct corporate compositions, typographers skilled in several languages, international contacts with graphic material suppliers and type foundries. The resulting narrative, which addresses the early trajectory of the Hennies Brothers—between 1891 and 1899—, was used as a case study to demonstrate methodological procedures as possibilities for revealing deeper aspects in historical research, contributing to a reflection on historiographical work in typography.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL
Décimas Urbanas: new approaches to the history of nineteenth-century cities MOURA, NÁDIA MENDES DE BORSOI, DIOGO FONSECA

Abstract in Portuguese:

RESUMO: A Décima dos Prédios Urbanos foi um imposto estabelecido em 1808 no contexto da chegada da Coroa portuguesa no Brasil e consistia na cobrança de 10% do valor dos imóveis urbanos “em estado de serem habitados”, com exceção das Casas de Misericórdia. Recentemente, pesquisadores têm avançado na pesquisa documental, explorando novas tipologias para além das leis e diretrizes régias. Os documentos remanescentes dessa cobrança têm sido fontes para pesquisas sobre a História da cidade e a História urbana, pois funcionam como uma espécie de radiografia material da cidade em determinado período, assim como dos proprietários de bens urbanos. Este artigo visa, primeiramente, apresentar a fonte explorando o contexto de criação, a rotina burocrática que a envolvia, os agentes responsáveis pela cobrança, bem como suas imprecisões e limites. Em seguida, busca-se realizar uma revisão bibliográfica acerca de pesquisas que utilizaram essa documentação, visando mapear abordagens e métodos de trabalho. Por fim, objetiva-se apontar algumas potencialidades do documento em outras frentes de trabalho.

Abstract in English:

ABSTRACT: The Décima Urbana tax was established in 1808, in the context of the Portuguese Crown's arrival in Brazil and consisted of charging 10% of the value of urban properties "in conditions to be inhabited", with the exception of properties belonging to Houses of Mercy. In recent years, researchers have advanced in documentary research, exploring new typologies beyond laws and royal directives. The surviving documents from this collection have become valuable sources for research on urban and city history, as they provide a material 'snapshot' of the city during a specific period, as well as insights into urban property ownership. This article aims, first, to present the source by exploring the context of its creation, the bureaucratic routine involved, the agents responsible for the collection, as well as its inaccuracies and limitations. It then conducts a literature review of research that has used this documentation, aiming to map approaches and methods of work. Finally, it aims to point out some potentialities of the document in other areas of work.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL
Giacomo Palumbo's contribution to the shaping of Recife's modern suburb (1922-1934) CORTEZ, KARINE MARIA GONÇALVES MOREIRA, FERNANDO DINIZ

Abstract in Portuguese:

RESUMO: O arquiteto italiano Giacomo Palumbo (1891-1966) foi o profissional de maior destaque atuando na cidade do Recife durante as décadas de 1920 e 1930. Marcado por sua formação em Paris, produziu inúmeras obras públicas e privadas seguindo vocabulário clássico e eclético, como o Palácio de Justiça, o Hospital Centenário, o Hotel Central, a Faculdade de Medicina, além de várias residências. Apesar da magnitude de sua obra, existem grandes lacunas e omissões na historiografia sobre sua figura e arquitetura. Este artigo objetiva analisar a contribuição de sua arquitetura na conformação da imagem moderna para o Recife, que se expandia para áreas suburbanas, por meio de novas tipologias edilícias. Com base nos estudos de periódicos, documentos e iconografia de acervos, foram escolhidos para análise cinco edifícios, localizados entre os bairros vizinhos do Derby, Graças e Aflitos. Essas regiões passaram a atrair as elites devido aos melhoramentos de infraestrutura, paisagísticos e construções de edifícios que representavam as novas formas de morar, trabalhar e de se socializar. Percebe-se que Palumbo buscou trazer unidade e coerência para a cidade, por meio da arquitetura que se adaptava às diferentes demandas e desejos dos clientes. Longe de uma aplicação literal dos modelos europeus, na verdade, estes edifícios revelam uma série de adaptações aos aspectos técnicos e urbanísticos locais, ligados ao contexto político, social, econômico e cultural do Recife. O estudo busca uma maior aproximação das disciplinas da história urbana, urbanismo, paisagismo e arquitetura para um entendimento mais profundo da modernização de nossas cidades.

Abstract in English:

ABSTRACT: The Italian architect Giacomo Palumbo (1891-1966) was the most prominent professional working in the city of Recife during the 1920s and 1930s. Marked by his training in Paris, Palumbo designed numerous public and private works following a classic and eclectic presentation, such as the Palace of Justice, the Hospital Centenário, the Hotel Central, the Faculty of Medicine, in addition to several residences. Despite the magnitude of his work, there are large gaps and omissions in the historiography about his figure and architecture. This article focuses on analyzing the contribution of its architecture in shaping the modern image of Recife, which was expanding into suburban areas, through new building typologies. Based on studies of newspapers, documents and iconography collections, five buildings were chosen for analysis, located in the neighboring neighborhoods of Derby, Graças and Aflitos. These regions began to attract the elites due to improvements in infrastructure, landscaping and construction of buildings that represented new ways of living, working and socializing. It is clear that Palumbo sought to bring unity and leverage to the city, through architecture based on a classic style that adapted to different demands and wishes of those who commissioned him. Far from a literal application of European models, these buildings incorporated local technical and urban conditions, linked to the political, social, economic and cultural context of the Recife. This article seeks for a closer approximation of the disciplines of urban history, urbanism, landscaping and architecture for a deeper understanding of the modernization of our cities.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL
Houses, farm and factory: spaces of circulation and the geographic knowledge about Brazil in the first decades of the 19th century Beier, José Rogério

Abstract in Portuguese:

RESUMO: Este artigo propõe uma reflexão acerca do problema da circulação do conhecimento geográfico nas três primeiras décadas do século XIX. Partindo do exemplo de quatro espaços de circulação, procurados amiúde por cientistas e homens de letras estrangeiros que visitaram o Rio de Janeiro, São Paulo e Minas Gerais, buscamos compreender o papel desses locais na produção e circulação do conhecimento geográfico antes mesmo da fundação do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro (1838). Para tanto, centramos o foco de nossa análise nos registros das visitas de cientistas como os barões de Eschwege e de Langsdorff, por exemplo, bem como no papel desempenhado pelo engenheiro-militar luso-brasileiro, Daniel Pedro Müller, como anfitrião de alguns desses viajantes na então capitania de São Paulo. Recorremos a fontes diversas, como os relatos de viagens, a correspondência oficial da administração colonial, ensaios histórico-estatísticos e plantas e mapas geográficos que foram estudados pelos viajantes ou produzidos por eles a partir das informações levantadas no âmbito de suas visitas. É nosso objetivo, portanto, apontar para a emergência desses espaços de circulação em diferentes partes do país, onde os cientistas estrangeiros se deparavam com conhecimentos geográficos produzidos por um grupo lato de pessoas, cuja abrangência incluía engenheiros-militares, matemáticos e astrônomos, mas também sertanistas e as populações indígenas. A melhor compreensão desses espaços, assim como do modo como o conhecimento ali acessado pelos estrangeiros se reconfigurou para ser empregado em seus trabalhos, contribui para reforçar não só a natureza compartilhada do processo de produção de conhecimento, mas, principalmente, como este último se constitui a partir de incessantes movimentos de idas e vindas, aspectos significativos para uma percepção mais aprofundada da noção de autoria em trabalhos de natureza científica ou, mais especificamente, geográfica.

Abstract in English:

ABSTRACT: This paper proposes a reflection on the problem of circulation of geographical knowledge in the first three decades of 19th century. Using the example of four circulation spaces, frequently visited by foreign scientists and men of letters who went to Rio de Janeiro, São Paulo, and Minas Gerais, we seek to understand the role these places played in the production and circulation of geographic knowledge before the founding of the Brazilian Historical and Geographic Institute (1838). To that end we focused our analysis on travel journals and records of visits by scientists such as the barons of Eschwege and Langsdorff, for example, as well as on the role of the Portuguese-Brazilian military engineer, Daniel Pedro Müller, as host of some of these travelers during their stay in the former captaincy of São Paulo. We used diversified sources, such as travel journals, official correspondence from the colonial administration, historical-statistical essays, plants, and geographical maps that were studied by the travelers or produced by them based on information collected during their visits. Therefore, it is our goal to point out to the emergence of these spaces of circulation in different parts of the country, where foreign scientists were presented to geographic knowledge produced by a wide group of people, whose scope included military engineers, mathematicians, and astronomers, but also sertanists and indigenous population. A better comprehension of these spaces, and the way in which the knowledge these foreigners scientists accessed there was reconfigured to be used in their works, contributes to reinforce not only the shared nature of the knowledge production process, but, mainly, how the latter is constituted from incessant movements of comings and goings, significant aspects for a more in depth perception of the notion of authorship in works of scientific or, more specifically, geographic nature.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL
The first telegraph in São Paulo Cintra, Jorge Pimentel

Abstract in Portuguese:

RESUMO: Estudamos o primeiro telégrafo que, a partir de 1822, estabelecia a comunicação entre Santos e São Paulo, numa época em que não havia eletricidade e, portanto, trata-se de um modelo dos primórdios em que a comunicação era feita através de sinais que se transmitiam visualmente a partir de pontos estratégicos no alto de morros. O modelo empregado era o de janelinhas, uma engenhosa invenção portuguesa de Francisco António Ciera. Por meio de documentos da época, mapas antigos e trabalhos de campo, conseguimos recuperar a efêmera história desse telégrafo (1822-1828) e determinar a localização precisa dos pontos em que foram instalados: Monte Serrat, Pico da Serra, Botujuru, Morro das Mercês, Morro Vermelho e Colégio.

Abstract in English:

ABSTRACT: We studied the first telegraph which, from 1822 onwards, established the communication between Santos and São Paulo, at a time when there was no electricity and, therefore, it is an early model in which communication was made through signals that transmitted visually from strategic points on top of hills. The model used was that of windows, an ingenious Portuguese invention. Through documents from that time, old maps and field research, we were able to recover the ephemeral history of this telegraph (1822-1828) and determine the precise location of the points where they were installed: Monte Serrat, Pico da Serra, Botujuru, Morro das Mercês, Morro Vermelho and Colegio.
ESTUDOS DE CULTURA MATERIAL
The spacial dynamics of São Paulo city letterpress printing shops in the 19th and 20th centuries PEREIRA, FABIO MARIANO CRUZ PIAIA, JADE SAMARA FARIAS, PRISCILA

Abstract in Portuguese:

RESUMO: A cidade de São Paulo passou por diversas modificações sociais, econômicas e políticas que impactaram o delineamento material do espaço urbano entre os séculos XIX e XX. As possibilidades de análise da cultura material nas relações comerciais que envolveram as empresas de impressão e o espaço urbano foram exploradas em um estudo minucioso e preciso sobre a localização das oficinas tipográficas. A partir dos dados obtidos por esse estudo, a localização e a movimentação das oficinas tipográficas paulistanas nas ruas de São Paulo nos primeiros cem anos de impressão com tipos móveis, entre 1827 e 1927, foi descrita e analisada. Os métodos de pesquisa envolveram a delimitação de um recorte espacial, a seleção de logradouros, a seleção de oficinas tipográficas e o cruzamento de informações advindas de um extenso corpus documental. Discutem-se as sucessões dessas empresas, considerando a divisão do trabalho entre escritórios e oficinas e suas relações comerciais com o entorno. Os resultados incluem o mapeamento das localizações de oito oficinas tipográficas que se destacam nesse recorte, seja pelo pioneirismo, pela atuação para comunidades imigrantes, pela impressão de importantes jornais ou pela sua longa duração.

Abstract in English:

ABSTRACT: The city of São Paulo underwent various social, economic and political changes that had an impact on the material delineation of urban space between the 19th and 20th centuries. The possibilities of analysing material culture in the commercial relationships that involved printing companies and the urban space were explored in a detailed and precise survey on the location of letterpress printing shops. From the data gathered in this survey the localization and the movement of São Paulo letterpress printing shops among the city streets in the first hundred years of printing with movable metal type, between 1827 and 1927, was described and analysed. The research methods involved the delimitation of spatial boundaries, selection of streets, selection of letterpress printing shops and cross-referencing of information from an extensive corpus of documents. The succession of these companies is discussed, taking into account the division of labour between offices and printing shops and the commercial relations with their surroundings. The results include the mapping of the locations of eight letterpress printing shops that standed out in this context, whether for their pioneering role, for their work for immigrant communities, for the printing of important newspapers or for their long existence.
CONSERVAÇÃO E RESTAURAÇÃO
Conservation of Catholic churches after the liturgical reforms of the Second Vatican Council COSTA, PABLO PINHEIRO DA

Abstract in Portuguese:

RESUMO A partir da perspectiva de que a utilização do patrimônio edificado é imprescindível para a sua preservação, este artigo discute a adequação de igrejas católicas, concebidas para a liturgia do Concílio de Trento (1545-1563), à implementada após o Concílio Vaticano II (1962-1965), que pressupõe uma organização espacial simbólica e funcionalmente diversa. São apresentados alguns problemas que ocorreram nesse processo, eventualmente levando à perda de bens, frequentemente em prol de intervenções de pertinência discutível. Apresenta-se o programa necessário para a viabilização da celebração da liturgia reformada nas igrejas de concepção tridentina obtido a partir de textos oficiais, em articulação com os princípios da intervenção em bens culturais e com ilustração de exemplos.

Abstract in English:

ABSTRACT Since the use of built heritage is a requisite for its conservation, this article discusses the adaptation of Catholic churches, conceived for the liturgy supported by the Council of Trent (1545-1563), to that of the Second Vatican Council (1962-1965), which presuppose a symbolically and functionally different spatial layout. Issues concerning this process are presented which sometimes led to the loss of cultural assets, frequently in favor of less pertinent interventions. It presents the architectural program for celebrating the reformed liturgy in Tridentine churches, as expressed by official documents in articulation with the principles of intervention in cultural assets and illustrative examples.
CONSERVAÇÃO E RESTAURAÇÃO
Palace of the Congress (Brazil) – the cultural value of alterations on modern buildings CARVALHO, JULIANO LOUREIRO DE

Abstract in Portuguese:

RESUMO: Na contramão das discussões contemporâneas sobre a preservação da cultura material, o debate internacional sobre a preservação da arquitetura moderna consolidou-se nas décadas de 1990 e 2000, concebendo sua conservação como meio para a permanência dos ideais do Movimento Moderno – pensamento autodefinido como preservação da autenticidade dos conceitos. Da década de 2000 ao presente, tem-se constituído uma abordagem alternativa, que se reaproxima do campo do patrimônio cultural, reconhecendo matéria e história como atributos potencialmente tão relevantes quanto as ideias dos autores do campo. Este texto busca contribuir para a crescente difusão profissional dessa corrente e para o questionamento da percepção dos edifícios modernos como puras ideias ou imagens imutáveis, ao explorar o valor cultural resultante das alterações deliberadas acumuladas no tempo. Para tanto, reconstituímos graficamente, a partir da bibliografia e de ampla exploração documental, cem reformas sofridas pelo Edifício Principal do Palácio do Congresso Nacional (Oscar Niemeyer, 1957-1960). A análise das reformas permitiu identificar diferentes intenções, estratégias e resultados em intervenções de 1960 a 2020, que buscamos associar a suas autorias, aos contextos institucionais e a diferentes momentos da história do edifício. As transformações mais relevantes evidenciam como alterações que afastam ícones modernos de sua intenção e forma iniciais nem sempre são desvirtuações a serem revertidas: elas podem gerar novas imagens que se sobrepõem às fotografias consagradas, atualizando o imaginário coletivo e apresentando valor cultural relevante, enquanto a adição pode ser um modo de intervenção propício ao enriquecimento desses edifícios.

Abstract in English:

ABSTRACT: Setting itself apart from contemporary views on material culture conservation, the international debate on the preservation of modern architecture maintained, in the 1990s and 2000s, that such an architecture should be primarily conserved as a means of upholding the ideals of the Modern Movement. This perspective defined itself as a preservation of the authenticity of concepts. The 2000s gave rise to an alternative approach that moves toward cultural heritage tenets and deems matter and history as heritage attributes potentially as relevant as the authors’ ideas. This study contributes to the growing acceptance of this alternative approach, challenging the perception of modern buildings as pure ideas or unchanging images. It does so by exploring the cultural value resulting from intentional changes accumulated over time on the main building of the National Congress in Brasília, Brazil (designed by Oscar Niemeyer, 1957-1960). It used bibliographic and extensive documentary research as a basis for redrawing 100 renovation woks that have been carried out on the building. The analysis of the material shows diverse intentions, strategies, and outcomes from interventions from 1960 to 2020. This study sought to associate them with their authorship, institutional contexts, and different moments in the history of the building. The most significant alterations indicate that deviations from original intention and form in modern buildings fail to always configure distortions to be corrected. They can give rise to new images that replace established ones, updating collective imagery and bearing relevant cultural value. Addition acts can also offer a mode of intervention that enriches those buildings.
CONSERVAÇÃO E RESTAURAÇÃO
Considerations on bleaching in paper restoration processes: a chemical and theoretical overview of the procedure AMARAL, LUIZA BATISTA CAMARGOS, CAMILLA HENRIQUES MAIA DE

Abstract in Portuguese:

RESUMO: O branqueamento é um procedimento amplamente difundido e empregado na área da restauração de documentos gráficos. É frequentemente realizado com a justificativa de beneficiar, melhorar ou “resgatar” a qualidade estética da obra tratada, oferecendo um aspecto subjetivamente novo, asséptico e imaculado ao papel já amarelecido ou manchado. Mesmo nas justificativas menos enviesadas, pautadas em uma possível recuperação da legibilidade e melhora da fruição estética de obras de arte sobre papel, também imperam os argumentos em favor da execução dessa abordagem restaurativa. Centrando as discussões nesse procedimento controverso, o objetivo do presente artigo é tecer um panorama sobre os métodos de branqueamento – convencionais, menos convencionais ou alternativos –, aventando seus princípios metodológicos e principais aspectos físico-químicos. A partir de tal levantamento crítico-metodológico, que contempla inclusive uma introdução aos fenômenos químicos fundamentais à ação do branqueamento sobre cromóforos-chave presentes na celulose amarelecida, faz-se uma exposição criteriosa dos prós e contras das operações em questão, cotejando o debate da teoria da restauração com a discussão feita por Irene Brückler e Ute Henniges em seu artigo sistemático Thoughts on bleaching guidelines. A proposta é contribuir para o debate acerca do branqueamento, também em língua portuguesa, munindo os conservadores-restauradores de informações sobre os principais critérios a serem considerados e os diversos métodos para a realização segura e racional do procedimento.

Abstract in English:

ABSTRACT: Bleaching is a commonly used procedure in the field of paper restoration. It is often performed with the justification of benefiting, enhancing, or "rescuing" the aesthetic quality of the treated work, offering a subjectively new, aseptic, and pristine appearance to previously yellowed or stained paper. Even in less biased justifications, based on a possible recovery of legibility and improvement of aesthetic enjoyment of works of art on paper, the argument in agreement with executing this restorative approach also prevails. Focusing on this controversial procedure, the aim of this article is to provide an overview of bleaching methods, including conventional, less conventional, or alternative ones, discussing their methodological principles and key physicochemical aspects. Through this critical-methodological review, which also includes an introduction to the fundamental chemical phenomena related to the action of bleaching on key chromophores present in yellowed cellulose, a careful exposition of the pros and cons of the procedure in question is presented, comparing the restoration theory debate with the discussion presented by Irene Brückler and Ute Henniges in their systematic article "Thoughts on Bleaching Guidelines". The proposal is to contribute to the debate on bleaching, also in Portuguese, providing conservators-restorers with information on the main criteria to be considered and the various methods for safely and rationally performing the procedure.
ERRATA
ERRATUM: Memories of National Museum visitors: remembrances that will not fade
location_on
Museu Paulista, Universidade de São Paulo Rua Brigadeiro Jordão, 149 - Ipiranga, CEP 04210-000, São Paulo - SP/Brasil, Tel.: (55 11) 2065-6641 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: anaismp@usp.br
rss_feed Stay informed of issues for this journal through your RSS reader
Accessibility / Report Error