Acessibilidade / Reportar erro

Normatização de um teste computadorizado de atenção visual: (TAVIS)

Normatization of a computerized visual attention test (TAVIS)

Resumos

Os autores apresentam os dados normativos de um teste computadorizado de atenção visual (TAVIS) para crianças e adolescentes, que representa o primeiro instrumento neuropsicológico deste tipo projetado e desenvolvido no Brasil. Três tarefas diferentes avaliam os apectos de seletividade, alternância e sustentação da atenção. Erros de omissão e ação, bem como o tempo de reação, são avaliados. São comentadas as vantagens e limitações do teste.

atenção; teste neuropsicológico; neuropsicologia


The authors present the normative data of a computerized test (TAVIS) that address visual attention in children and adolescents being the first neuropsychological instrument as such devised and developed in Brazil. Selective, alternate and sustained attention aspects are evaluated through three different tasks. Omission and action errors as well as time reaction are evaluated. The advantages and limitations of the test are commented.

attention; neuropsychological test; neuropsychology


Normatização de um teste computadorizado de atenção visual: (TAVIS)

Normatization of a computerized visual attention test (TAVIS)

Mônica DuchesneI; Paulo MattosII

IPós-graduada pela Universidade Gama Filho, Diretora do Centro de Neuropsicologia Aplicada, Rio de Janeiro

IIProfessor Doutor da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Coordenador do Projeto Integrado de Neuropsicologia - Instituto de Psiquiatria, Rio de Janeiro

RESUMO

Os autores apresentam os dados normativos de um teste computadorizado de atenção visual (TAVIS) para crianças e adolescentes, que representa o primeiro instrumento neuropsicológico deste tipo projetado e desenvolvido no Brasil. Três tarefas diferentes avaliam os apectos de seletividade, alternância e sustentação da atenção. Erros de omissão e ação, bem como o tempo de reação, são avaliados. São comentadas as vantagens e limitações do teste.

Palavras-chave: atenção, teste neuropsicológico, neuropsicologia.

ABSTRACT

The authors present the normative data of a computerized test (TAVIS) that address visual attention in children and adolescents being the first neuropsychological instrument as such devised and developed in Brazil. Selective, alternate and sustained attention aspects are evaluated through three different tasks. Omission and action errors as well as time reaction are evaluated. The advantages and limitations of the test are commented.

Key words: attention, neuropsychological test, neuropsychology.

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

Aceite: 18-outubro-1996.

Dr. Paulo Mattos - Rua Paulo Barreto 91 - 22280-010 Rio de Janeiro RJ - Brasil.

  • 1. Aarts JHP, Binnie CD, Smit AM, Wilkins AJ. Selective cognitive impairment during focal and generalized epileptiform EEG activity. Brain 1984;107:293-308.
  • 2. Aman MG. Hyperactivity: nature of the syndrome and its natural history. J Autism Dev Dis 1994;14:39-36.
  • 3
    American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Ed. 4. Washington: American Psychiatric Association, 1994.
  • 4. Bruhn P, Parsons OA. Reaction time variability in epileptic and brain-damaged patients. Cortex 1977; 13:373-384.
  • 5. Dodrill CB. A neuropsychological battery for epilepsy. Epilepsia 1978,19:611-623.
  • 6. Dodrill CB, Wilensky AJ. Neuropsychological abilities before and after 5 years of stable antiepileptic drug therapy. Epilepsia 1992;33:327-334.
  • 7. Duchesne M, Mattos PE. Epilepsia e distúrbios do aprendizado e comportamento em crianças: importância na prática clínica. Arq Bras Pedi at 1994; 1:37-41.
  • 8. Eysenck ME, Keane MT. Limitações da atenção e do desempenho. In Psicologia cognitiva: um manual introdutório. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990:88-118.
  • 9. Gold JM, Harvey PD. Cognitive deficits in schizofrenia. Psych Clin N Am 1993;16:295-312.
  • 10. Gronwall D, Wrightson P. Delayed recovery after minor head injury. Lancet 1974,2:605-609.
  • 11. Hinkeldey NS, Corrigan JD. The strucutre of head-injured patient's neurobehavioural complaints: a preliminary study. Brain Inj 1990;4:115-134.
  • 12. Lezak M. Neuropsychological assessment. Ed3. New York: Oxford Univ Press, 1995:429-497.
  • 13. Lovell MR, Franzen MD. Neuropsychological assessment In Silver JM, Yudofsky SC, Hales RE. Neuropsychiatry of traumatic brain injury. New York: American Psychiatric Press, 1994.
  • 14. Mesulam MM. Principles of behavioural neurology. Philadelphia: FA Davis, 1985.
  • 15. Montgomery DC, Peck FA. Introduction to linear regression analysis. New York: John Willey & Sons, 1982.
  • 16. Prechtl HFR, Boeke PE, Schut T. The eletroencephalogram and performance in epileptic patients. Neurology 1961;11:296-302.
  • 17. Rostain AL. Attention deficit disorders in children and adolescents. Pediatric Clin N Am 1991 ;38:607-635.
  • 18. Van Zomeren AH, Deelman BG. Long-term recovery of visual reaction time after closed head injury. J Neurol Neurosurg Psychiatry 1978;41:452-457.
  • 19. Wood RLI. Towards a model of cognitive rehabilitation. In Wood, RLI, Fussey I (eds). Cognitive rehabilitation in perspective. New Yok: Taylor & Francis, 1990.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    10 Nov 2010
  • Data do Fascículo
    1997
Academia Brasileira de Neurologia - ABNEURO R. Vergueiro, 1353 sl.1404 - Ed. Top Towers Offices Torre Norte, 04101-000 São Paulo SP Brazil, Tel.: +55 11 5084-9463 | +55 11 5083-3876 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista.arquivos@abneuro.org