Acessibilidade / Reportar erro

Dados normativos para o teste de fluência verbal categoria animais em nosso meio

Normative data: category verbal fluency

Resumos

OBJETIVOS: Avaliar o desempenho na fluência verbal em nossa população e verificar a influência da idade e escolaridade. MÉTODOS: Foram entrevistados 336 indivíduos sem queixas neurológicas ou psiquiátricas, através do Mini-Exame do Estado Mental (MEM) e geração de animais em um minuto. Para efeito comparativo e para verificação dos níveis de corte, foram examinados 65 indivíduos com quadro de perda cognitiva, acompanhados no ambulatório de Neurologia do Comportamento da EPM. RESULTADOS: Na população "normal" tivemos média de 13,84 animais por minuto. Para os grupos de escolaridade: 11,92, para analfabetos; 12,82, para indivíduos com até 4 anos incompletos; 13,45, para os de 4 a 8 anos incompletos; 15,88 para os com 8 ou mais anos de escolaridade. Houve diferença significante entre eles (p= 0,0001). Para os grupos etários, tivemos médias de: 13,79, para aqueles com idade inferior a 65 anos; 13.92 para os com idade igual ou superior a 65 anos (sem diferença estatística). Determinamos para esses grupos dois níveis de corte: 9 para indivíduos com até 8 anos de escolaridade com sensibilidade de 75 % para analfabetos, 100 % para baixa escolaridade, 87 % para média escolaridade; e especificidade de 79 % para analfabetos, 84 % para baixa escolaridade, 88 % para média escolaridade. Para o grupo de alta escolaridade o escore de corte foi de 13, com sensibilidade de 86 % e especificidade de 67 %. CONCLUSÃO: Devemos utilizar níveis diferenciados de corte no teste de fluência verbal, em nosso meio, considerando os efeitos da escolaridade sobre o desempenho neste teste.

fluência verbal; escolaridade; linguagem


OBJECTIVE: Evaluate the performance on verbal fluency (VF) in our population in a Brazilian sample checking the influence of age and literacy. METHODS: 336 people without neurological or psychiatric complaints evaluated through Mini-Mental State Examination and VF (animals). For comparison, and to determine cut-off points, 65 people with cognitive loss followed at our clinic were also evaluated. RESULTS: We found a mean of 13.8 animals in 1 minute, with the following distribution: illiterates, 11.9; up 4 years of education, 12.8; 4 to 7 years, 13.4; 8 years or more, 15.8 (p= 0.0001). In relation to age the means were: up to 64 years, 13.7; 65 years or more, 13.9. There was no difference between the two groups. The cut-off points were 9 for people under 8 years of education with a sensitivity of 75% for illiterates, 100% for low educational level (up 4 years),and 87% for middle level (4 to 7 years). The specificity was respectively 79%, 84%, and 88%. For the high educational level the mean was 13 with a sensitivity of 86% and specificity of 67%. CONCLUSIONS: In the VF (animals) there is a significant influence of schooling and different cut-off points should be used.

educational status; verbal fluency; language


Dados normativos para o teste de fluência verbal categoria animais em nosso meio

Normative data: category verbal fluency

Sonia M. Dozzi BruckiI; Suzana M. Fleury MalheirosII; Ivan H. OkamotoIII; Paulo H. F. BertolucciIV

IMestre em Neurologia. Disciplina de Neurologia da Escola Paulista de Medicina (EPM) da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

IIDoutora em Neurologia. Disciplina de Neurologia da Escola Paulista de Medicina (EPM) da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

IIIMestrando em Neurologia. Disciplina de Neurologia da Escola Paulista de Medicina (EPM) da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

IVProfessor Adjunto. Disciplina de Neurologia da Escola Paulista de Medicina (EPM) da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

RESUMO

OBJETIVOS: Avaliar o desempenho na fluência verbal em nossa população e verificar a influência da idade e escolaridade.

MÉTODOS: Foram entrevistados 336 indivíduos sem queixas neurológicas ou psiquiátricas, através do Mini-Exame do Estado Mental (MEM) e geração de animais em um minuto. Para efeito comparativo e para verificação dos níveis de corte, foram examinados 65 indivíduos com quadro de perda cognitiva, acompanhados no ambulatório de Neurologia do Comportamento da EPM.

RESULTADOS: Na população "normal" tivemos média de 13,84 animais por minuto. Para os grupos de escolaridade: 11,92, para analfabetos; 12,82, para indivíduos com até 4 anos incompletos; 13,45, para os de 4 a 8 anos incompletos; 15,88 para os com 8 ou mais anos de escolaridade. Houve diferença significante entre eles (p= 0,0001). Para os grupos etários, tivemos médias de: 13,79, para aqueles com idade inferior a 65 anos; 13.92 para os com idade igual ou superior a 65 anos (sem diferença estatística). Determinamos para esses grupos dois níveis de corte: 9 para indivíduos com até 8 anos de escolaridade com sensibilidade de 75 % para analfabetos, 100 % para baixa escolaridade, 87 % para média escolaridade; e especificidade de 79 % para analfabetos, 84 % para baixa escolaridade, 88 % para média escolaridade. Para o grupo de alta escolaridade o escore de corte foi de 13, com sensibilidade de 86 % e especificidade de 67 %.

CONCLUSÃO: Devemos utilizar níveis diferenciados de corte no teste de fluência verbal, em nosso meio, considerando os efeitos da escolaridade sobre o desempenho neste teste.

Palavras-chave: fluência verbal, escolaridade, linguagem.

ABSTRACT

OBJECTIVE: Evaluate the performance on verbal fluency (VF) in our population in a Brazilian sample checking the influence of age and literacy.

METHODS: 336 people without neurological or psychiatric complaints evaluated through Mini-Mental State Examination and VF (animals). For comparison, and to determine cut-off points, 65 people with cognitive loss followed at our clinic were also evaluated.

RESULTS: We found a mean of 13.8 animals in 1 minute, with the following distribution: illiterates, 11.9; up 4 years of education, 12.8; 4 to 7 years, 13.4; 8 years or more, 15.8 (p= 0.0001). In relation to age the means were: up to 64 years, 13.7; 65 years or more, 13.9. There was no difference between the two groups. The cut-off points were 9 for people under 8 years of education with a sensitivity of 75% for illiterates, 100% for low educational level (up 4 years),and 87% for middle level (4 to 7 years). The specificity was respectively 79%, 84%, and 88%. For the high educational level the mean was 13 with a sensitivity of 86% and specificity of 67%.

CONCLUSIONS: In the VF (animals) there is a significant influence of schooling and different cut-off points should be used.

Key words: educational status, verbal fluency, language

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

Aceite: 4-novembro-1996

Dra. Sonia M. Dozzi Brucki - Disciplina de Neurologia, Escola Paulista de Medicina, UNIFESP - Rua Botucatu 740 - 040023-900 São Paulo SP - Brasil.

  • 1. Appell J, Kertesz A, Fisman M. A study of language functioning in Alzheimer disease. Brain Lang 1982; 17:73-91.
  • 2. Becker JT, Huff FJ, Nebes RD, Holland A, Boiler F. Neuropsychological function in Alzheimer's disease: pattern of impairment and rates progression. Arch Neurol 1988;45:263-268.
  • 3. Benton AL. Differential behavioral effects in frontal lobe disease. Neuropsychologia 1968;6:53-60.
  • 4. Bertolucci PHF, Brucki SMD, Campacci SR, Juliano Y. O Mini-Exame do Estado Mental em uma população geral: impacto da escolaridade. Arq Neuropsiquiatr 1994;52:1 -7.
  • 5. Borod JC, Goodglass H, Kaplan E. Normative data on the Boston Diagnostic Aphasia Examination, Parietal Lobe Battery, and the Boston Naming Test. J Clin Neuropsychol 1980;2:209-215.
  • 6. Cormier P, Margison J A, Fisk JD. Contribution of perceptual and lexical semantic errors to the naming impairments in Alzheimer's disease. Percept Mot Skills 1991;73:175-183.
  • 7. Cutting J. Specific psychological deficits in alcoholism. Br J Psychiatry 1978; 133:119-122.
  • 8. Goodglass H, Kaplan E. The assessment of aphasia and related disorders. Ed2. Philadelphia: Lea & Febinger, 1983:14,40-41.
  • 9. Grossman M. A bird is a bird: making reference within and without superordinate categories. Brain Lang 1981; 12:313-331.
  • 10. Gurd JM, Ward CD. Retrieval from semantic and letter-initial categories in patients with Parkinson's disease. Neuropsychologia 1989;27:743-746.
  • 11. Hewett LI, Nixon SJ. Glenn SW, Parsons OA. Verbal fluency deficits in female alcoholics. J Clin Psychol 1991.47:716-720.
  • 12. Hodges JR, Salmon DP, Butters N. Differential impairment of semantic and episodic memory in Alzheimer's and Huntington's diseases: a controlled prospective study. J Neurol Neurosurg Psychiatry 1990;53:1089-1095.
  • 13. Hodges JR, Salmon DP, Butters N. Semantic memory impairment in Alzheimer's disease: failure of access or degraded knowledge. Neuropsychologia 1992;30:301-314.
  • 14. Jacobs DM, Marder K, Côté LJ, Sano M, Stern Y, Mayeux R. Neuropsychological characteristics of preclinical dementia in Parkinson's disease. Neurology 1995;45:1691 -1696.
  • 15. Joanette Y, Goulet P, Le Dorze G. Impaired word naming in right-brain damage right-handers: error types and time-course analyses. Brain Lang 1988;34:54-64.
  • 16. Kertesz A, Clydesdale S. Neuropsychological deficits in vascular dementia vs Alzheimer's disease: frontal lobe deficits prominent in vascular dementia. Arch Neurol 1994;51:1226-1231.
  • 17. Levin BE, Llabre MM, Weiner WJ. Cognitive impairments associated with early Parkinson's disease. Neurology 1989;39:557-561.
  • 18. Lucchelli F, DeRenzi E. Proper name anomia. Cortex 1992;28:221-230.
  • 19. Masur DM, Sliwinski M, Lipton RB, Blau AD, Crystal HA. Neuropsychological prediction of dementia and the absence of dementia and the absence of dementia in healthy elderly persons. Neurology 1994;44:1427-1432.
  • 20. Mesulam M-M. Principles of behavioral neurology. Philadelphia F. A. Davis. 1985:198.
  • 21. Monsch AU, Bondi MW, Butters N, Salmon DP, Katzman R, Thai LJ. Comparisons of verbal fluency tasks in the detection of dementia of the Alzheimer type. Arch Neurol 1992;49:1253-1258.
  • 22. Morris JC, Heyman A, Mohs RC, Hughes JP, vanBelle G, Fillenbaum G, Mellits ED, Clark C, and the CERAD investigators. The Consortium to Establish a Registry for Alzheimer's disease (CERAD): Part 1. Clinical and neuropsychological assessment of Alzheimer's disease. Neurology 1989;39:1159-1165.
  • 23. Nitrini R. In Monografias em geriatria III. Envelhecimento do sistema nervoso e a dor no idoso. São PauIo:FMUSP, 1996:64-65.
  • 24. Nitrini R, Lefèvre BH, Mathias SC, Caramelli P, Carrilho PEM, Sauaia N, Massad E, Takiguti C, Silva 10, Porto CS, Magila MC, Scaff M. Testes neuropsicológicos de aplicação simples para o diagnóstico de demência. Arq Neuropsiquiatr 1994;52:457-465.
  • 25. Osterweill D, Mulford P, Syndulko K, Martin M. Cognitive function in old and very old residents of a residential facility: relationship to age, education, and dementia. J Am Geriatr Soc 1994;42:766-773.
  • 26. Pasquier F, Lebert F, Grymonprez L, Petit H. Verbal fluency in dementia of frontal lobe type and dementia of Alzheimer type. J Neurol Neurosurg Psychiatry 1995;58:81-84.
  • 27. Perret E. The left frontal lobe of man and the supression of habitual responses in verbal categorical behaviour. Neuropsychologia 1974;12:323-330.
  • 28. Pozzilli C, Bastianello S, Padovani A, Passafiurne D, Millefiorini E, Bozzao L, Fieschi C. Anterior corpus callosum atrophy and verbal fluency in multiple sclerosis. Cortex 1991;27:441-445.
  • 29. Raskin S A, Sliwinski M, Borod JC. Clustering strategies on tasks of verbal fluency in Parkinson's disease. Neuropsychologia 1992;30:95-99.
  • 30. Rosselli M, Ardila A. Neuropsychological assessment in illiterates: II. Language and praxic abilities. Brain Cogn 1990;12:281-296.
  • 31. Schneiderman EI. A linguistic deficit resulting from right-hemisphere damage. Brain Lang 1988;34:38-53
  • 32. Troster Al, Salmon DP, McCullough D, Butters N. A comparison of the category fluency deficits associated with Alzheimer's and Huntington's disease. Brain Lang 1989;37:500-513.
  • 33. Unverszagt FW, Hui S, Farlow MR, Hall K, Hendrie HC.Cognitive decline is greater in dementia patients with high education. Neurology 1995;45(Suppl4): 272.
  • 34. Welsh KA, Butters N, Mohs RC, Beekly D, Edland S, Fillenbaum G, Heyman A. The Consortium to Establish a Registry for Alzheimer's Disease (CERAD): Part V. A normative study of the neuropsychological battery. Neurology 1994;44:609-614.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    10 Nov 2010
  • Data do Fascículo
    1997
Academia Brasileira de Neurologia - ABNEURO R. Vergueiro, 1353 sl.1404 - Ed. Top Towers Offices Torre Norte, 04101-000 São Paulo SP Brazil, Tel.: +55 11 5084-9463 | +55 11 5083-3876 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista.arquivos@abneuro.org