Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), Volume: 12, Issue: 4, Published: 2007
  • Editorial

    Dias Sobrinho, José
  • Political interests and ethical issues in graduate education

    Orozco Silva, Luis Enrique

    Abstract in Spanish:

    Para hacer ver las limitaciones que tiene el ateoricismo de los procesos de formación de jóvenes investigadores, el autor muestra el estado de la discusión sobre la presencia de los intereses ético-políticos del investigador en su práctica de investigación. Esto con el fin de brindar elementos de juicio para el análisis crítico de los programas de formación de los jóvenes investigadores. Con base en los textos clásicos, el autor analiza las dos grandes tradiciones en materia de concepción del método científico, con énfasis en las ciencias sociales, y sus implicaciones. De modo específico contrasta el punto de vista del racionalismo crítico de K. Popper y la teoría crítica en las obras de J. Habermas. El autor concluye mostrando la necesidad de asumir los interese etico-políticios de la investigación en un dialogo abierto que haga visibles los procesos ideológicos y los intereses políticos que subyacen a la producción de conocimiento.

    Abstract in English:

    Theoretical knowledge is essential to graduate education. Its absence in graduate school curricula hinders the development of creative minds and thus limits the education of future researchers in the field. Here, the author reviews the importance of ethical and political interests in research and graduate education, based on the fundamental principles underlying the theory of critical rationalism by K. Popper and the work of J. Habermas. This analysis supports the view that ethical and political interests in research should be incorporated into graduate education curricula.
  • Evaluation and the university as research objects

    Perez Lindo, Augusto

    Abstract in Spanish:

    Nos proponemos en este artículo analizar la evolución de los estudios sobre la educación superior y las relaciones con la evaluación institucional universitaria. Interpretamos que la aparición de los estudios sobre la educación superior están relacionados con la emergencia de una sociedad que se produce a través del conocimiento.

    Abstract in English:

    In the present article we present an analysis of the evolution of the studies on higher education and their relation with higher education institutional evaluation. We interpret that studies on higher education begin to appear along with the emergence of a society that is produced through knowledge.
  • The voice of the Campinas Higher Education institutions' internal evaluation commission coordinators

    Augusto, Rosana; Balzan, Newton Cesar

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo tem como objetivo apresentar o trabalho das Comissões Próprias de Avaliação das Instituições de Ensino Superior de Campinas, que integram o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES), a partir da visão de um ator fundamental nesse processo - o coordenador -, que em conjunto com os demais membros da comissão coordenaram o processo de auto-avaliação institucional. Procura-se conhecer como foram coordenados esses trabalhos, quem são os coordenadores, como eles concebem a avaliação institucional e o que esperam do atual sistema avaliativo.

    Abstract in English:

    The purpose of this article is to present the work done by the Internal Evaluation Commissions of Higher Education Institutions of Campinas that integrate the National Higher Education Evaluation System (SINAES), from the point of view of a fundamental actor - the coordinator - who, along with the institutional assessment team, is responsible for the institution's self evaluation process. The main focus of this work is to investigate how the evaluation process is coordinated. Additionally, the research investigated who the coordinators are, what are their expectations and how the institutional evaluation process was conceived.
  • Evaluation model of school management performance under the criteria of efficiency, effectiveness, responsiveness and relevance

    Brotti, Maria Gorete; Lapa, Jair dos Santos

    Abstract in Portuguese:

    Este é um estudo sobre a avaliação do desempenho da administração da escola como organização sob os critérios de eficiência, eficácia, efetividade e relevância, considerados simultaneamente. Tal desempenho pode ser avaliado através de uma fronteira de desempenho construída com o emprego de um modelo de programação linear, baseado no Modelo Espacial de Quinn e Rohrbaugh e no Paradigma Multidimensional de Sander. O Modelo de Avaliação do Desempenho da Administração da Escola apresentado neste paper agrega indicadores de eficiência, eficácia, efetividade e relevância em um escore único e foi aplicado para avaliar o desempenho administrativo das escolas catarinenses de ensino médio. A aplicação do Modelo proposto calculou escores e metas de desempenho administrativo ótimo para as escolas, e identificou as escolas de referência e a correspondente fronteira empírica de desempenho administrativo da rede escolar estudada. Os resultados demonstraram a validade do Modelo como instrumento de avaliação da administração da escola.

    Abstract in English:

    The management performance of educational organizations is studied, by simultaneously considering the criteria of efficiency, effectiveness, responsiveness and relevance. Such performance is analyzed through a performance frontier built from a model of data envelopment analysis, based on Quinn and Rohrbaugh's Spatial Model, as well as on Sander´s Multidimensional Paradigm. The Model for Evaluation of Educational Organizations Management Performance proposed joins efficiency, effectiveness, responsiveness and relevance indicators in a single performance score. It has been applied to the evaluation of the management performance of high schools in the state of Santa Catarina, Brazil. The Model has provided performance scores and optimal management performance goals for the evaluated schools. It has also identified the reference schools and correspondent management performance empiric frontier for the set of schools. The results illustrate the validity of the Model as an instrument for the evaluation of management performance aiming at the quality improvement of educational organizations.
  • The institutional evaluation process as a multiplier of initiatives for quality improvement of the teaching staff: part 2

    Brasil, Antonio Reges; Barbosa, Clara Irene Veiga; Rodrigues, Francisco de Paula Marques; Blois, Maria Dias; Cunha, Myriam Siqueira da; Xavier, Regina Trilho Otero

    Abstract in Portuguese:

    O presente trabalho propõe uma reflexão a respeito do processo de avaliação institucional, especialmente da avaliação docente, como possibilidade de aperfeiçoamento didático-pedagógico de professores.

    Abstract in English:

    This paper proposes an alternative reflection regarding the institutional evaluation process, in particular the evaluation of the teaching staff, as a possibility of didactic and pedagogic improvement of the professors.
  • The perception of the graduate program coordinators at UFSC concerning the multidisciplinarity of the programs coordinated by them

    Alves, Fernanda de Matos Sanchez; Reinert, José Nilson

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo tem por objetivo principal identificar a percepção dos Coordenadores dos cursos de graduação da UFSC quanto à multidisciplinaridade dos cursos que coordenam. O trabalho se caracterizou como exploratório e descritivo, através de um estudo de caso. Os dados foram coletados por meio de pesquisa documental e questionário. A abordagem utilizada foi qualitativa e quantitativa. Os resultados de pesquisa permitiram concluir que boa parte das respostas dos coordenadores é condizente com a multidisciplinaridade encontrada e descrita na presente pesquisa. Ainda assim, pode-se constatar que, em alguns cursos, houve discrepâncias entre a multidisciplinaridade encontrada e a multidisciplinaridade percebida pelos coordenadores de cursos de graduação da Universidade Federal de Santa Catarina. Pode-se constatar também que a multidisciplinaridade é um valor percebido como positivo pela maioria dos Coordenadores dos cursos pesquisados.

    Abstract in English:

    The main purpose of this article is to identify the perception of the graduate program coordinators of the Federal University of Santa Catarina (UFSC), concerning the multidisciplinarity of the programs coordinated by them. The work was a case study, characterized as exploratory and descriptive. The data were collected through documental research and a questionnaire. The data analysis was qualitative and quantitative. The results of the research allow us to conclude that most of the coordinators' answers match with the multidisciplinarity found and described in this research. Even so, it can be verified that in some programs there were discrepancies between the multidisciplinarity found and the multidisciplinarity noticed by the coordinators of the graduate programs at UFSC. It can also be verified that the multidisciplinarity is a principle seen as positive by most of the coordinators of the researched programs.
  • The Unipampa in the current context of higher education

    Marchioro, Dáfni Fernanda Zenedin; Nedel, Daniel Luiz; Voss, Dulce Mari da Silva; Kakuno, Edson Massayuki; Fonseca, Gabriela Dalcin da; Negrão, Margarida Maria Rodrigues; Irala, Valesca Brasil; Ferreira, Vera Lúcia Duarte

    Abstract in Portuguese:

    Nesse artigo analisamos o processo de implantação da Universidade Federal do Pampa como parte das políticas públicas nacionais de expansão do acesso à educação superior e seus significados, a partir de um estudo realizado por um grupo de docentes dessa universidade quanto ao diagnóstico da realidade local. Abordamos duas questões fundamentais: a relevância social da construção da universidade no atual contexto local de estagnação econômica e cultural e a questão do desenvolvimento como elemento transformador dessa realidade. Nosso objetivo é contribuir no processo histórico do qual somos parte.

    Abstract in English:

    This article presents a study developed by a group of professors in which we analyze the process of implementation of the Pampa Federal University as part of the national public policies for the expansion of access to higher education. The study includes a diagnosis of the local educational reality and deals with two main topics: the social relevance of creating this new university in the present local context characterized by cultural and economic stagnation and the role of development as a transforming element of such reality. The purpose of the investigation was to contribute to the historical process in which we are involved.
  • Contributions of the teacher evaluation process to continued education

    Castanheira, Ana Maria; Ceroni, Mary Rosane

    Abstract in Portuguese:

    Baseando-se na importância dos processos de avaliação educacionais previstos e enfatizados pelo SINAES (Sistema de Avaliação da Educação Superior) e levando em conta novas abordagens sobre a formação do docente do ensino superior desenvolve-se a presente discussão sobre a inserção de práticas avaliativas. Busca-se identificar processos de avaliação que sejam relevantes e que tenham um papel eficiente para provocar mudanças frente aos conflitos e a complexidade do processo de ensino. O estudo fundamenta-se na reflexão sobre o que é importante na implantação de processos de avaliação dos docentes e na discussão de uma metodologia apropriada que contribua para a formação do educador, para a obtenção de dados confiáveis e sua análise visando à tomada correta de decisão. A questão central é o que é esperado professor frente às novas concepções de avaliação e ensino.

    Abstract in English:

    The present text is a discussion concerning the introduction of evaluation practices, based on the importance of the educational evaluation processes described and emphasized by SINAES (National Higher Education Evaluation System) and taking into account new approaches on education of professors. We will try to identify evaluation processes that are relevant and that have an effective role to provoke changes in view of the conflicts and the complexity of the teaching process. The study is based on the reflection about what is important in the implementation of the teacher evaluation process and in the discussion about an appropriate methodology that can contribute to the preparation of educators, to the achievement of reliable data and its analysis, and to decision making. The core question is what is expected of the teachers in light of the new conceptions of evaluation and teaching.
  • The evaluation of learning in Brazilian higher education and its expression at SENAC-São Paulo

    Giusti, Sonia Regina; Lopes, Jairo de Araújo

    Abstract in Portuguese:

    O presente trabalho relaciona os principais marcos da avaliação da aprendizagem propostos pela legislação brasileira de 1950 a 1996 e sua incorporação na educação profissional no âmbito do SENAC-São Paulo. Os resultados indicam avanços no sentido de uma concepção tecnicista de avaliação cuja investigação do aproveitamento do aluno está centrada no saber fazer e no final de uma etapa de estudos para uma concepção formativa, cuja investigação está centrada no saber ser, saber fazer, saber conviver e durante o processo de ensino aprendizagem.

    Abstract in English:

    This work lists the main aspects of the evaluation of learning as proposed by the Brazilian legislation from 1950 to 1996 and its incorporation in professional education as seen at SENAC-São Paulo. The results indicate advances from a technicalist conception of evaluation, in which the students performance is assessed at the end of a study stage and based on knowing how to do, towards a formative conception, during the process of teaching and learning and centered in knowing how to be, how to do and how to behave.
Publicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO). Rodovia Raposo Tavares, km. 92,5, CEP 18023-000 Sorocaba - São Paulo, Fone: (55 15) 2101-7016 , Fax : (55 15) 2101-7112 - Sorocaba - SP - Brazil
E-mail: revistaavaliacao@uniso.br