Acessibilidade / Reportar erro
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), Volume: 15, Número: 2, Publicado: 2010
  • EDITORIAL

    Dias Sobrinho, José
  • La convergencia de la educación superior en América Latina y su articulación con los espacios europeo e iberoamericano: posibilidades y límites

    Lamarra, Norberto Fernández

    Resumo em Espanhol:

    En el artículo se plantea que la convergencia y articulación de los sistemas de educación superior en América Latina y la consolidación de un Espacio Común que abarque al conjunto del continente, se constituye en un desafío significativo y un proceso ineludible frente a la situación de fragmentación que se registra y la etapa necesaria para la conformación de un Espacio Iberoamericano que no conduzca a una posible situación de carácter neo-colonial. Se caracteriza brevemente la situación actual y la evolución reciente de la educación superior en América Latina y se reseñan los principales programas de convergencia registrados en el marco de los procesos de integración regional. Se analizan los programas, proyectos, trabajos y estudios del MERCOSUR, de la Comisión Europea, del IESALC de la UNESCO, de la OEI, de la OUI, de la RIACES y de algunas de las redes de universidades existentes. Finalmente, se plantean algunas propuestas para atender al desafío de consolidar el Espacio Latinoamericano de Educación Superior y su posible articulación con el Iberoamericano y el Europeo.

    Resumo em Inglês:

    The article argues that the convergence and coordination of higher education systems in Latin America and the consolidation of a common area covering the whole continent, constitutes a significant challenge and an inevitable process faced with the situation of fragmentation that is recorded and the necessary stage for the formation of a Latin American Area that does not lead to a possible situation of neo-colonial character. The current situation and recent developments in higher education in Latin America are briefly characterized and the main convergence programs registered in the framework of regional integration processes are outlined. We analyze the programs, projects, works and studies of MERCOSUR, the European Committee, the UNESCO IESALC of the OEI, the OUI, the RIACES and some networks of existing universities. Finally, some proposals are made to address the challenge of consolidating the Latin American Space of Higher Education and its possible links with the Iberian-American and European space.
  • Representações sociais dos gestores e dos técnicos das unidades acadêmicas da Universidade Federal do Ceará(UFC) acerca da autoavaliação institucional

    Andriola, Wagner Bandeira; Souza, Laura Alves De

    Resumo em Português:

    O objetivo desta pesquisa foi analisar a cultura avaliativa na Universidade Federal do Ceará (UFC), tendo como base as representações sociais dos gestores e dos técnico-administrativos das nove unidades acadêmicas dos campi de Fortaleza, que participaram do ciclo de Autoavaliação Institucional 2005/2006. Utilizamos como sujeitos da pesquisa os nove gestores que integram as referidas unidades acadêmicas e uma amostra de trinta e seis técnico-administrativos, quatro em cada unidade. Pela especificidade deste estudo, de natureza exploratória e descritiva, utilizamos o método indutivo, o que nos permitiu uma análise do particular para o geral, ou seja, a realização de inferências sobre as representações específicas de cada sujeito para a realidade da UFC. Como instrumento mais adequado à pesquisa de campo, utilizamos o questionário previamente estruturado. Indagamos sobre o SINAES e a política de avaliação, bem como a participação da comunidade interna no processo de Auto-Avaliação Institucional da UFC. Ao analisar as representações de cada segmento, concluímos que elas têm um caráter específico, não pelo fato de serem subjetivas, mas pela própria dinâmica social das condições nas quais se produzem e reproduzem. As representações dos gestores e técnico-administrativos apresentam especificidades em relação à inserção social e aos interesses inerentes de cada segmento.

    Resumo em Inglês:

    The purpose of this study was to assess the evaluative culture at the Federal University of Ceará (UFC), based on the social representations of administrators as well as technical and administrative faculty of the academic units on the campus of Fortaleza which participated in the cycle of Institutional Evaluation 2005/2006. We used as subjects for this research the nine administrators who integrate these academic units and a sample of thirty-six technical and administrative staff, four in each unit. Due to the specificity of this exploratory and descriptive study, we used the inductive method, which allowed us to analyze from the individual to the general, that is, to infer about the specific representations of each subject to the reality of the UFC. As the most appropriate tool for field research, we used the previously structured questionnaire. We asked about SINAES and the evaluation policy, as well as internal community participation in the process of Institutional self-evaluation of UFC. In considering the representations of each segment, we found that they have a specific character, not because they are subjective, but by the social dynamics of the conditions in which they are produced and reproduced. Representations of the administrators as well as of the technical and administrative staff have specificities concerning social inclusion and interests which are inherent to each segment.
  • Significados da cultura entre estudantes de direito

    Rosistolato, Rodrigo

    Resumo em Português:

    A antropologia é a ciência da cultura. A história da disciplina, no entanto, está marcada por intensos debates teórico-metodológicos para a definição do conceito de cultura. Trata-se de uma ciência pré-paradigmática, no sentido oferecido por Kuhn (1998). Ao mesmo tempo, esta condição não a impediu de se transformar em matéria obrigatória em praticamente todos os cursos de graduação no Brasil; inclusive nos maiores, como o Direito. A popularização da antropologia, principalmente nas universidades particulares, tem promovido uma série de diálogos entre antropólogos, alguns recém-formados, e estudantes que não serão antropólogos. Embora os debates ocorram em contextos de ensino de antropologia, é possível transformá-los em espaços de pesquisa antropológica. O objetivo deste artigo é apresentar os resultados de uma pesquisa sobre os significados da cultura, realizada a partir do ponto de vista de estudantes recém-matriculados em um curso de Direito de uma faculdade particular, situada na cidade do Rio de Janeiro.

    Resumo em Inglês:

    Anthropology is the science of culture. The history of the course, however, is marked by intense theoretical and methodological debates to define the concept of culture. This is a pre-paradigmatic science, in the sense offered by Kuhn (1998). At the same time, this condition did not prevent it from becoming a compulsory subject in almost all undergraduate programs in Brazil, including the largest ones, such as law. The popularization of anthropology, especially in private universities, has promoted a series of dialogues between anthropologists, some recent graduates and students who will not be anthropologists. Although the debates occur in contexts of anthropology teaching, it is possible to turn them into spaces of anthropological research. The purpose of this paper is to present the results of a research on the meanings of culture, made from the point of view of students recently enrolled in a law program in a private college, located in Rio de Janeiro.
  • Professoras universitárias negras: trajetórias e narrativas

    Crisostomo, Maria Aparecida dos Santos; Reigota, Marcos Antonio dos Santos

    Resumo em Português:

    A presente investigação buscou analisar a condição de mulheres negras, docentes no ensino superior em universidades privadas da cidade de Sorocaba-SP, no período de 2000 a 2007, através de suas respectivas trajetórias e narrativas, articuladas em três aspectos: gênero, raça e escolaridade. Nosso objetivo foi verificar a inserção política e profissional da mulher negra, como docente, do Ensino Superior. A análise das narrativas de suas trajetórias e dos dados quantitativos que dispomos nos possibilita afirmar que a condição da mulher negra como professora universitária é a de exclusão. Um olhar atento sobre as trajetórias e narrativas de três mulheres negras, professoras universitárias na cidade de Sorocaba - São Paulo desvela uma história de neo-racismo brasileiro. Consideramos que no momento em que a mulher negra se fizer mais presente, como docente na universidade e em posições sociais e profissões em que antes não lhe era permitido, promoverá a construção de identidades diversificadas, com novos modos de existência e representações que poderão contribuir para a consolidação de uma sociedade plural.

    Resumo em Inglês:

    The present research sought to examine the condition of black women professors in higher education in private universities in the city of Sorocaba - SP, from 2000 to 2007, through their respective trajectories and narratives, focused on three aspects: gender, race, schooling. Our goal was to verify the political and professional integration of black women as Higher Education professors. The narrative analysis of their trajectories and the quantitative data allow us to affirm that the condition of black women as university professors is that of exclusion. A closer look at the trajectories and narratives of three black women, university professors in Sorocaba, reveals a history of neo-racism in Brazil. We believe that when black women become more present, as professors at universities and in social positions and professions that weren't allowed before, this will promote the construction of several identities, with new manners of existence and representations that will contribute to the consolidation of a pluralistic society.
  • Problemas y retos de la investigacion en el siglo XXI (El caso de la RIEMS y la conformación de la antropoética)

    Hernández, Víctor Manuel Alvarado; Betancourt, Martin Manjarrez

    Resumo em Espanhol:

    La investigación en el siglo XXI enfrenta un sin número de retos y problemas, en esta centuria en que vivimos, el reto no sólo de la investigación si no de la educación, es que debe conciliarse la materia y el espíritu, la naturaleza y la cultura, la ciencia y las humanidades, propiciando un reencuentro entre la tecnología y el humanismo, integrando la memoria y el proyecto. Por ello creemos que el nuevo paradigma de la investigación y educación es la conformación de la antropoética. En este documento abordamos la problemática que representa la Reforma Integral de la Educación Media Superior (RIEMS), no sólo para la investigación, sino también para el proceso de conformación de la antropoética. Para ello se abordan sus términos conceptuales, como antropoética, competencias transversales y las nociones de conformación, complejidad. Hemos seleccionado el escenario de la educación media superior, específicamente el bachillerato, porque es en este nivel de la educación, donde se generan diversas modalidades educativas que derivan en prácticas neoliberalistas de capacitación e instrucción, tal es el caso de la RIEMS, lo que inhibe el proceso de formación humana y por ende su posibilidad de formación antropoética. Esta ultima como una opción clave para la educación de las futuras generaciones.

    Resumo em Inglês:

    Research in the XXI century faces a myriad of challenges and problems, in this century in which we live, the challenge not only of research but also of education, is that they must reconcile matter and spirit, nature and culture, science and humanities, leading to an reencounter between technology and humanism, integrating memory and project. We therefore believe that the new paradigm of research and education is the conformation to anthropoetics. In this paper we address the problem posed by the Comprehensive Reform for Middle and Higher Education (Riems), not only for research but also for the process of shaping the anthropoetics. This will address conceptual terms, as anthropoetics, generic skills and concepts of structure, complexity. We have chosen the scenario of higher education, undergratuate specifically, because it is at this level of education, that are generated various types of education that result in practical neoliberal training and instruction, such is the case of Riems, which inhibits human education processes and thus their ability of anthropoetic training. This latter as a key option for the education of future generations.
  • Avaliação das diretrizes curriculares conforme a perspectiva biopsicossocial da organização mundial de saúde

    Andrade, Peterson Marco de Oliveira

    Resumo em Português:

    As Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) envolvem as competências que cada curso deve desenvolver durante a formação dos acadêmicos. Porém, não há uma ferramenta para avaliar sistematicamente a atuação dos futuros egressos. Objetivo: Desenvolver uma checklist de avaliação dos estagiários de fisioterapia. Métodos: As regras de linking foram utilizadas para relacionar o conteúdo das DCN com a CIF. Em seguida foi definido um consenso entre os pesquisadores para a checklist de avaliação. Resultados: Foram selecionadas 13 subcategorias dos capítulos de atividade e participação relacionados com a aprendizagem e aplicação do conhecimento, tarefas e demandas gerais, comunicação, relações interpessoais e vida comunitária, social e cívica. Considerações Finais: O resultado do linking oferece uma fundamentação para avaliação conforme as exigências do MEC e a abordagem biopsicossocial preconizada pela OMS. Estudos são necessários para validar o instrumento desenvolvido e verificar a sua aplicabilidade e viabilidade em diferentes áreas da saúde e em diferentes populações.

    Resumo em Inglês:

    The National Curriculum Guidelines (NCG) involve the skills that each program should develop during the training of scholars. However, there is no tool to systematically assess the performance of future graduates. Objective: Develop a checklist for evaluating the trainees in physiotherapy. Methods: The rules of linking were used to relate the content of the NCG with ICF. Then a consensus was established among researchers for the evaluation checklist. Results: We selected 13 sub-chapters of activity and participation related to the learning and application of knowledge, general tasks and demands, communication, interpersonal relationships and community, social and civic life. Final Considerations: The results of linking provide a rationale for evaluation in accordance with the requirements of MEC and the biopsychosocial approach advocated by WHO. Studies are needed to validate the instrument developed and verify its applicability and feasibility in different health areas and in different populations.
  • Meta-avaliação de uma extensão universitária: Estudo de caso

    Arroyo, Daniela Munerato Piccolo; Rocha, Maria Silvia Pinto De Moura Librandi Da

    Resumo em Português:

    A partir do interesse em compreender a formação do estudante universitário como futuro profissional que deve ser capaz de atuar de forma diferenciada nas diversas situações de sua trajetória profissional e pessoal e com elevado compromisso social, entendemos que os programas de extensão universitária podem cumprir importante papel neste sentido. Elegemos como campo da pesquisa, um programa de extensão de uma universidade católica, que trabalha pela inclusão social de pessoas com deficiência, numa perspectiva interdisciplinar, tendo em sua equipe professores e estudantes de diferentes áreas dos cursos de graduação. Consideramos a implantação da extensão universitária nas instituições de ensino superior e destacamos a importância dos processos de avaliação dos programas extensionistas. Desenvolvemos um trabalho de meta-avaliação, com objetivo de refletir sobre quais aspectos desta avaliação podem contribuir para a formação dos estudantes que participam de tais programas. O principal procedimento metodológico adotado foi a análise documental (relatórios anuais do Centro, instrumentos de avaliação). Além desta, realizamos entrevista com a Coordenadora do programa a fim de complementar informações e obter esclarecimentos. Entendemos que colocar em funcionamento um processo de avaliação da extensão é um trabalho complexo e que lacunas e contradições precisam ser analisadas com cuidado, porque podem limitar as contribuições que as atividades extensionistas tem em potencial para a formação dos estudantes que delas participam.

    Resumo em Inglês:

    From the interest in understanding the training of a university student as a future professional who should be able to act differently in different situations in his professional and personal path, with high social commitment, we understand that the university extension programs may play an important role in this regard. We chose as the field of research, an outreach program at a Catholic university, working for the social inclusion of people with disabilities from an interdisciplinary perspective, which has in its team teachers and students from different undergraduate programs. We consider the implementation of continuing education in institutions of higher education and highlight the importance of the evaluation of extension programs. We developed a meta-evaluation, aiming to reflect on what aspects of this evaluation may contribute to the training of students who participate in such programs. The main methodological procedure adopted was the analysis of documents (annual reports of the Center, assessment tools). Besides this, we conducted an interview with the Coordinator of the program to obtain additional information and clarification. We believe that putting in place a process to evaluate extension programs is a complex task and that gaps and contradictions must be analyzed carefully, for they may limit the contributions that the extension activities potentially have to the training of the students who take part in them.
  • Aspectos interferentes na qualidade do curso de educação física na ótica do corpo discente

    Antunes, Marcelo Moreira; Polito, Marcos Doederlein; Resende, Helder Guerra de

    Resumo em Português:

    O presente estudo objetivou identificar os aspectos que estão interferindo na qualidade do processo de formação acadêmico-profissional de um Curso de Educação Física da cidade do Rio de Janeiro de forma positiva ou negativa, considerando as opiniões de seu corpo discente. Para isso se utilizou a Técnica Dephi em dois rounds. No primeiro round 68 alunos listaram aspectos positivos e aspectos negativos do referido curso. No segundo round 407 informantes responderam a escala de opinião previamente construída, onde avaliaram se os indicadores listados eram positivos ou negativos, e ainda se eram muito ou pouco interferentes em sua formação acadêmico-profissional. Os resultados permitiram verificar que algumas categorias de análise foram predominantemente negativas, por exemplo, a biblioteca e o laboratório de informática. Entretanto a maioria das categorias demonstrou comportamento positivo. Deste modo os aspectos positivos foram predominantes sobre os negativos para essas categorias de análise. Identificou-se ainda que todos os indicadores eram muito interferentes na formação acadêmico-profissional para a maioria dos informantes.

    Resumo em Inglês:

    The present research focuses in identifying different aspects influencing the quality of a Physical Education Program in Rio de Janeiro in either positive or negative ways - considering the student's point of view. The Delphi Technique was used for that purpose in two rounds. In the first round, 68 students listed positive and negative aspects about the course. In the second round, 407 subjects answered the opinion scale, where they evaluated if the aspects were positive or negative and how impacting they were in influencing their academic and professional training. Based on the results, it was possible to verify that some of the aspects were predominantly negative - the library and the computer laboratory, for example. Nevertheless, most of the categories showed positive results. It was concluded that the positive aspects were predominant over the negative ones in these categories and also that all of these were considered as highly influential in the academic and professional training for most of the subjects.
  • Avaliação de cursos de licenciatura em física e matemática a distância: um modelo possível

    Flores, Claudia Regina; Ern, Edel; Taneja, Inder Jeet; Silva, Tatiana da

    Resumo em Português:

    Com a implantação de cursos de licenciatura em Matemática e em Física na modalidade de ensino a distância, em 2005, na Universidade Federal de Santa Catarina, destacou-se a preocupação com a avaliação de tais cursos, a fim de viabilizar uma prática avaliativa sistematizada destes cursos. Assim, paralelamente ao trabalho das equipes que planejavam os cursos de licenciatura, foi instituída uma comissão, no âmbito do Centro de Ciências da Educação e do Centro de Ciências Físicas e Matemática, para pensar a avaliação dos cursos. Um modelo de avaliação foi elaborado e colocado em prática desde então. O modelo tem como idéia primordial a integração das vertentes de avaliação e de pesquisa, garantindo abarcar as dimensões quantitativa e qualitativa dos cursos. O objetivo neste artigo é apresentar, discutir e analisar o modelo de pesquisa e avaliação que até este momento tem orientado a realização das avaliações e pesquisas, relativas à implementação dos cursos de Licenciatura em questão.

    Resumo em Inglês:

    The implementation of undergraduate distance learning programs in Mathematics and Physics in 2005, at the Federal University of Santa Catarina, brought about concerns related to quality and excellence in distance education, resulting in the need of a systematized practice of evaluation. Thus, along with the work of the groups planning the programs, a committee was instituted, encompassing the Education, Mathematics and Physics Departments. An evaluation design was worked out and put into practice since then. The design has as its main idea the integration of evaluation and research areas, asserting the accomplishment of the quantitative and qualitative dimensions of the programs. The purpose of this article is to present, discuss and analyze the evaluation and research design which, up to this moment, has guided the studies related to the implementation of the distance learning bachelor programs.
  • Criatividade na educação superior: fatores inibidores

    Alencar, Eunice Maria Lima Soriano de; Fleith, Denise de Souza

    Resumo em Português:

    O objetivo deste estudo foi investigar elementos percebidos por professores da educação superior como inibidores à promoção de condições adequadas ao desenvolvimento e expressão da criatividade de seus alunos. Trezentos e trinta e oito professores de instituições públicas e particulares de ensino superior responderam a uma checklist de barreiras à promoção de condições favoráveis à criatividade em sala de aula. Alunos com dificuldades de aprendizagem em sala de aula, desinteresse do aluno pelo conteúdo ministrado, poucas oportunidades para discutir e trocar ideias com colegas de trabalho sobre estratégias instrucionais e elevado número de alunos em sala de aula foram os itens com maior percentual de respostas. Alguns elementos cerceadores foram mais indicados por docentes de instituições públicas e outros por docentes de instituições particulares. Ademais, maior percentual de docentes do gênero feminino, comparativamente ao do gênero masculino, apontou cobrança de aulas expositivas pelos alunos e extensão do programa das disciplinas.

    Resumo em Inglês:

    The purpose of this study was to investigate the perception of higher education professors regarding inhibiting elements to the promotion of adequate conditions for the development and expression of students' creativity in the classroom. The participants were 338 professors from public and private higher education institutions, who completed a checklist of obstacles to the promotion of creativity in the classroom. Students with learning difficulties, students' lack of interest in the content taught, few opportunities to discuss and exchange ideas with colleagues about instructional strategies and large number of students in the classroom were the items with greater number of responses. Significant differences were observed among professors from public and private institutions of higher education in several items. Furthermore, a greater percentage of female, comparatively to male professors, pointed out the pressure to lecture classes on the part of the students and the extent of the course content to be covered during the semester.
Publicação da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior (RAIES), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e da Universidade de Sorocaba (UNISO). Rodovia Raposo Tavares, km. 92,5, CEP 18023-000 Sorocaba - São Paulo, Fone: (55 15) 2101-7016 , Fax : (55 15) 2101-7112 - Sorocaba - SP - Brazil
E-mail: revistaavaliacao@uniso.br