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BBR. Brazilian Business Review, Volume: 20, Issue: 5, Published: 2023
  • “One is not Born, but Rather Becomes, a Woman”: Impressions of Women on the Career in Agribusiness and its Spaces Article

    Berlato, Heliani; Andretta, Danilo; Fernandes, Thais

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Os estudos de discriminação de gênero e carreiras das mulheres nas organizações reforçam o quanto elas são silenciadas em suas falas, desvalorizadas em suas competências e recebem menos que os homens. No entanto, há poucas pesquisas que exploram esse tema no contexto do agronegócio. Neste sentido, o objetivo deste estudo foi compreender como a discriminação de gênero é percebida por mulheres egressas de cursos na área de ciências agrárias. Como metodologia, um questionário foi aplicado e contou com 315 respondentes, sendo realizada uma Análise Fatorial e, posteriormente, uma Análise de Agrupamentos. Foram identificados cinco fatores e, a partir disso, foram definidos dois grupos, denominados “mantenedoras do sistema patriarcal” e “conscientes do protagonismo”. Os dois grupos demarcam tensões sobre como percebem a discriminação e vivenciam os múltiplos desdobramentos dos comportamentos e atitudes sexistas que permeiam suas trajetórias de carreira no agronegócio.

    Abstract in English:

    Abstract Studies on gender discrimination and women’s careers in organizations reinforce how much women are silenced in their speech, undermined in their skills, and paid less than men. However, there is little research on this topic in the context of agribusiness. In this sense, the objective of this study was to understand how gender discrimination is seen by women graduating from agricultural sciences programs. As a methodology, a questionnaire was applied and 315 respondents answered, and a Factor Analysis and, later, a Cluster Analysis were carried out. Five factors were identified, and, from that, two clusters were defined, called “maintainers of the patriarchal system” and “aware of protagonism”. Both clusters demarcate tensions about how women see discrimination and experience the multiple unfoldings of sexist behaviors and attitudes that permeate their career pathways in agribusiness.
  • Resignifying the Unexpected: Career Shocks and its Impacts on the Trajectories of Executive Women Article

    Visentini, Anna Paula; Müller, Camila Vieira; Scheffer, Angela Beatriz

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Choques de carreira são eventos extraordinários, imprevistos, que levam deliberadamente a reflexões do indivíduo sobre rumos pessoais e profissionais. O artigo objetiva identificar choques de carreira a partir de narrativas de 20 mulheres, oriundas de carreiras corporativas, que realizaram transições em suas trajetórias e compreender como esses choques impactam na sustentabilidade das carreiras no tempo. Com foco em carreiras femininas além da maternidade, as entrevistadas não tinham filhos quando realizaram a transição. A análise revelou quatro choques: Tomada de Consciência sobre a Finitude da Vida e Ressignificação de Trajetórias, Foco no Equilíbrio entre Vida-Trabalho após Prejuízo na Saúde Física e Mental, Experiências Transformadoras e Busca por Sentido, e Pandemia de Covid-19 e o impacto nos modos de trabalho. Os choques impulsionaram movimentos rumo a trajetórias mais sustentáveis, demonstrando que o caráter subjetivo das carreiras permite a valoração positiva de experiências comumente consideradas negativas. Os choques de carreira, além de revelarem oportunidades, sinalizaram para restrições em contextos de carreira de mulheres.

    Abstract in English:

    Abstract: Career shocks are extraordinary, unforeseen events that lead to individual reflections on personal and professional directions. The article aims to identify career shocks as drawn from narratives of 20 women, in corporate careers, who carried out transitions in their trajectories, and to understand how these shocks impact on the sustainability of careers in time. Focusing on female careers beyond motherhood, the interviewees had no children when they made the transition. The analysis revealed four shocks: Awareness on the finitude of life and resignification of trajectories, Focus on the balance between Work-Life after Harm to Physical and Mental Health, Transformative Experiences and Search for Sense, and the Covid-19 Pandemic’s impact on the working modes. These shocks boosted movements toward more sustainable trajectories, demonstrating that the subjective character of careers allows the positive valuation of experiences commonly considered negative. Career shocks, in addition to revealing opportunities, signaled restrictions in women’s career contexts.
  • Relationship Between Leadership Style and Conflicts in Family Businesses Article

    Cerutti, Priscila Sardi; Costa, Carlos; Pauli, Jandir; Laval, Luciana Cristina

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Os temas que referem estilo gerencial e conflitos interpessoais no contexto empresarial têm sido discutidos, mas sua relação, principalmente em organizações familiares, tem recebido pouca ou nenhuma atenção. Assim sendo, um estudo quantitativo, descritivo, inferencial e transversal do tipo survey foi realizado para suprir essa lacuna. Foram coletados dados de 410 empregados de pequenas e médias empresas familiares brasileiras que atuam no estado do Rio Grande do Sul. Os participantes responderam a um questionário composto por questões sociodemográficas e duas escalas: (i) a Escala de Avaliação do Estilo de Gestão e (ii) a Escala de Conflito Supervisor-Subordinado. Como resultados principais. identificaram-se, nas empresas familiares em questão, três estilos gerenciais (situacional, tarefa e relacionamento) e suas contribuições para os conflitos. O estilo ‘relacionamento’ destacou-se por diminuir tais eventos. Esses achados podem fornecer insights sobre a teoria dos estilos de gestão e conflitos em empresas familiares e podem oferecer estratégias práticas de gestão para tais contextos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The themes of managerial style and interpersonal conflicts in a business context have been discussed, but their relationship, especially in family organizations, has seen little or no attention. A quantitative, descriptive, inferential, and cross-sectional study was undertaken to address this gap. Data were gathered from 410 employees of small and medium sized Brazilian family businesses operating in the state of Rio Grande do Sul. Participants answered a questionnaire consisting of two scales: (i) the Management Style Assessment Scale and (ii) the Supervisor-Subordinate Conflict Scale. In the family businesses in question, three managerial styles (situational, task, and relationship) were identified along with their contribution to conflicts. The ‘relationship’ style stood out as mitigating such events. These findings may provide insights regarding the theory of management styles and conflicts in family businesses and could offer practical management strategies for such contexts.
  • Speed and Longevity: Elements of the Internationalization of Technology-Based Firms Article

    Floriani, Dinorá Eliete; Vasconcellos, Sílvio Luís de; Morandi, Carine Leticia; Andersson, Svante

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A percepção do tempo é um elemento idiossincrático do processo de internacionalização de empresas de base tecnológica (EBTs)? Essa pergunta serve como ponto de partida para explorar quais fatores influenciam a velocidade de internacionalização e a longevidade das operações internacionais das EBTs. Agrupamos esses fatores em dois grupos com base nos tipos de serviços fornecidos e nas características de seus clientes. Analisamos os processos de internacionalização dessas EBTs e o tempo que elas continuaram operando no exterior, considerando a sobrevivência ao longo do tempo. Usando uma abordagem qualitativa, realizamos um estudo de caso múltiplo de quatro EBTs internacionalizadas do Brasil. Nossas descobertas sugerem que o nível de criatividade exigido pelos clientes impacta tanto a velocidade da internacionalização quanto a longevidade das operações internacionais. Em relação à longevidade e sobrevivência, enquanto as EBTs que atendem a setores criativos tendem a se adaptar mais facilmente a mercados culturalmente similares e desenvolver produtos mais rapidamente, as EBTs que trabalham em setores tradicionais tendem a explorar redes locais, revelando nuances interessantes sobre a percepção do tempo entre as EBTs.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Is time perception an idiosyncratic element in the internationalization process of technology-based firms (TBFs)? This question serves as the starting point to explore which factors influence international operations’ internationalization speed and longevity in TBFs. We gathered them into two groups based on the types of service provided and the characteristics of their clients. We analyzed these TBFs´ internationalization processes and the length of time they continued operating abroad, considering survival over time. Using a qualitative approach, we conducted a multiple case study of four internationalized TBFs from Brazil. Our findings suggest that the level of creativity required by clients impacts both the speed of internationalization and the longevity of international operations. Regarding longevity and survival, while TBFs serving creative sectors tend to adapt more easily to culturally similar markets and develop products more quickly, TBFs working traditional sectors tend to exploit local networks revealing exciting nuances about the time perception among TBFs.
  • The Effects of Business Strategy and Product Market Competition on Real Earnings Management Article

    Braga, Luiza Dazzi; Louzada, Luiz Cláudio; Roma, Carolina Magda da Silva

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Esta pesquisa investigou os efeitos específicos e combinados da estratégia de negócios (business strategy, BS) ao nível da firma e da concorrência de mercado (market strategy, MC) ao nível da indústria no gerenciamento de resultados por meio de atividades reais (real earnings management, REM). Uma pontuação composta de estratégia baseada no arcabouço de Miles e Snow foi utilizada para calcular BS, enquanto MC foi mensurado por meio de três métricas distintas e REM foi medido com base nos modelos de Roychowdhury (2006) de nível anormal de produção, vendas e gastos discricionários. Dados de empresas não financeiras listadas nos Estados Unidos da América (EUA) no período de 1987-2020 foram analisados utilizando regressões por Mínimos Quadrados Ordinários (Ordinary Least Squares, OLS) controladas por efeitos fixos de indústria e ano. Os achados sugeriram que as empresas que seguem uma estratégia prospectora orientada à inovação estão associadas a níveis mais baixos de REM quando comparadas às empresas que adotam estratégia defensora orientada à eficiência. Enquanto MC isoladamente não exerceu efeito significativo nas atividades de REM, o efeito combinado de BS e MC revelou que empresas prospectoras em mercados mais competitivos engajam menos em práticas de REM, o que confirma o papel da competição de mercado na relação entre BS e REM. Esta pesquisa contribui para a literatura de gerenciamento de resultados, ao documentar que as práticas de REM são afetadas não apenas por escolhas internas de alocação de recursos de acordo com a estratégia de negócios, mas também por determinantes exógenos da competição de mercado.

    Abstract in English:

    Abstract This research investigated the singular and combined effects of firm-level business strategy (BS) and industry-level market competition (MC) on real activities-based earnings management (REM). A composite strategy score based on Miles and Snow’s framework was used to empirically assess BS, while MC was measured through three distinct metrics, and REM was calculated based on Roychowdhury’s (2006) models of abnormal level of production, sales, and discretionary expenditures. Archival data from United Stated (U.S.) non-financial public listed firms in the period 1987-2020 was analyzed using Ordinary Least Squares (OLS) regressions, controlled for industry and year fixed effects. Findings suggested that firms following an innovation-oriented prospector strategy are associated with lower levels of REM than firms following an efficiency-oriented defender strategy. While MC alone did not have a significant effect on REM, the combined effect of BS and MC reveals that prospectors in more competitive markets engage less in REM activities, which confirms the relevance of competition in the relationship between BS and REM. This research contributes to earnings management literature by documenting that REM practices are affected not only by internal choices of resource allocation in accordance with a business strategy, but also by exogenous determinants of market competition.
  • Determinants of intention to use FinTechs services by accounting students: a mixed methods approach Article

    Frare, Anderson Betti; Fernandes, Carla Milena Gonçalves; Santos, Mariele Castro dos; Quintana, Alexandre Costa

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO As FinTechs são startups atuantes no setor financeiro e vêm recebendo gradativo espaço no mercado. Entretanto, ainda não é claro quais elementos levam os indivíduos, especialmente da área de negócios, à adoção e uso desses serviços. Assim, o estudo tem por objetivo analisar quais elementos incentivam a intenção comportamental de uso dos serviços de FinTechs na perspectiva de estudantes que fazem parte do escopo da área de negócios. A fundamentação teórica e o desenvolvimento das hipóteses pautaram-se na Teoria Unificada da Aceitação do Uso da Tecnologia (UTAUT,) que contempla as dimensões de condições facilitadoras, expectativa de desempenho, expectativa de esforço, influência social e intenção comportamental de uso. O estudo ainda incluiu a variável segurança como antecedente. A idade e o gênero dos participantes foram controlados. Uma survey resultou em uma amostra de 107 estudantes, e os dados foram analisados por uma abordagem de métodos mistos: modelagem de equações estruturais por mínimos quadrados parciais (PLS-SEM) e análise qualitativa comparativa fuzzy-set (fsQCA). No âmbito da PLS-SEM, os achados apontam a influência positiva da expectativa de desempenho, expectativa de esforço e segurança na intenção comportamental de uso de serviços de FinTechs. Mediante a fsQCA, evidenciou-se que diferentes configurações causais podem levar os estudantes a uma alta adoção de serviços financeiros dessas startups. O estudo agrega novas evidências que contribuem para a teoria UTAUT, ao entrelaçar essa discussão com a variável de segurança percebida no uso da tecnologia. Além disso, expande toda essa discussão para o contexto de aceitação de uma tecnologia contemporânea: serviços de FinTechs. Para os estudantes, agregam-se evidências práticas sobre determinantes da intenção de uso de serviços financeiros.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Fintechs are startups that operate in the financial sector and have gradually been receiving space in the market. However, it is still not clear which elements lead individuals, especially those involved in the business field, to adopt and use these services. Thus, this study aims to analyze which elements encourage the behavioral intention to use Fintech services from the perspective of students in the business field. The theoretical basis and hypothesis development were based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT), which contemplates the facilitating conditions, performance expectancy, effort expectancy, social influence, and the behavioral intention to use said services. The study also included the variable “security” as an antecedent. Age and gender were controlled for this study. A survey resulted in a sample of 107 students, and the data was analyzed with a mixed-method approach: partial least squares - structural equation modeling (PLS-SEM) and fuzzy-set qualitative comparative analysis (fsQCA). With PLS-SEM, the findings demonstrate the positive effect of performance expectancy, effort expectancy and security on the behavioral intention to use fintech services. The fsQCA showed that different causal configurations can lead students to a high adoption of services provided by these startups. This study brings up new evidence that contributes to the UTAUT theory by intertwining this discussion with the security variable perceived during technology usage. Furthermore, it expands the entire discussion to the context of accepting a contemporary technology. Regarding the students, practical evidence is gathered regarding the determinants of their intention to use financial services.
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