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BBR. Brazilian Business Review, Volume: 20, Issue: 6, Published: 2023
  • Economic Freedom and Environmental, Social, Governance Practices: An Analysis of the Financial Sector in the Americas Article

    Ferreira, Lucas Benedito Gomes Rocha; Malanski, Leonardo Köppe

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Por meio da teoria da legitimidade e da vertente Nova Economia Institucional, o objetivo deste estudo é investigar o efeito da liberdade econômica na relação entre as práticas Environmental, Social, Governance (ESG) e a rentabilidade. A amostra da pesquisa corresponde às empresas do setor de finanças localizadas na América, entre 2017 e 2020, utilizando informações da base de dados Refinitiv Eikon®. A análise utilizou modelagem de dados em um painel hierárquico. Os resultados demonstram que as práticas ESG têm um impacto positivo e significativo sobre a rentabilidade. Individualmente, apenas a variável referente ao pilar social apresentou relação positiva e significativa sobre a rentabilidade. Quanto ao efeito moderador da liberdade econômica, mostrou-se que ela potencializa a relação entre índice ESG e rentabilidade, e somente potencializa a relação entre governança corporativa e rentabilidade quando analisadas individualmente. Além disso, os resultados implicam que a qualidade institucional de um país tem uma influência importante nas práticas ESG e na rentabilidade.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Through the theory of legitimacy and the theoretical perspective of New Institutional Economics, the purpose of this paper is to analyze the effect of economic freedom over the relationship between Environmental, Social, Governance (ESG) practices and profitability. The sample was finance companies located in the Americas, between 2017 and 2020, using the Refinitiv Eikon® database. The analysis used data modeling in a hierarchical panel. Results demonstrate that ESG practices have a positive and significant impact on profitability. Individually, only the social variable showed a positive and significant relationship over profitability. As for the moderating effect of economic freedom, it was shown that economic freedom enhances the relationship between an ESG index and profitability, and only enhances the relationship between corporate governance and profitability when analyzed individually. Furthermore, findings imply that a country’s institutional quality has an important influence on ESG practices and profitability.
  • Intergovernmental Transfers and Economic Development: Spatial Panel Data Analysis in Brazilian States Article

    Louzano, João Paulo de Oliveira; Abrantes, Luiz Antônio; Brunozi Júnior, Antônio Carlos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O Federalismo Fiscal brasileiro faz uso intensivo de mecanismos de transferências intergovernamentais como estratégias de combate à pobreza e às diferenças regionais, mesmo reconhecendo que, se mal concebidos, podem gerar ou agravar as demandas regionais existentes e criar externalidades que afetam o comportamento do desenvolvimento econômico dos governos destinatários. Neste sentido, o objetivo deste estudo é avaliar o efeito das transferências intergovernamentais do Fundo de Participação dos Estados (FPE) sobre o desenvolvimento econômico dos estados brasileiros. Para esse fim, utilizou-se o Modelo Espacial de regressão em Dados em Painel para as 27 unidades federativas brasileiras no período de 1997 a 2016. Os resultados encontrados apontaram que ao controlar a dependência espacial, o FPE defasado espacialmente apresenta efeito negativo no PIB per capta dos estados, indicando que os critérios para a determinação do repasse do fundo devem ser ampliados considerando outros fatores além da equalização dos desequilíbrios horizontais entre os estados.

    Abstract in English:

    Abstract Brazilian Fiscal Federalism makes intensive use of mechanisms of inter-jurisdictional transfers as strategies to combat poverty and regional differences, even while recognizing that, if poorly conceived, they can generate or aggravate existing regional demands and create externalities that affect the behavior of economic development of the recipients´ governments. In this sense, this paper aims to assess the effect of intergovernmental transfers from the State Participation Fund (FPE) on the economic development of Brazilian states. To this end, we employed spatial panel data models for the 27 Brazilian federative units from 1997 to 2016. The results show that when spatial dependence is controlled, the spatially lagged FPE has a negative effect on the GDP per capita of the states. This indicates that the criteria for determining the fund transfers must be expanded, considering other factors besides the sole equalization of horizontal imbalances between states.
  • State-Business Relations and Arenas as a Legitimate Space for State-Corporate Crimes: The Case of Modern Slavery in Brazil Article

    Paganini, Paulo; Medeiros, Cintia Rodrigues de Oliveira

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo tem como objetivo explorar a gênese das arenas como sendo um espaço de relação interorganizacional que pode promover ou abrir caminho para a consecução de crimes corporativos. Tomando como base o cenário brasileiro de erradicação da escravidão, argumentamos que há a criação de arenas e contra-arenas dinâmicas como espaços para ora evitar e ora promover crimes corporativos enquanto o Estado desempenha o papel de facilitador de tais crimes. Essa discussão afirma que a promoção e a prevenção de crimes corporativos são legitimadas tanto pelo Estado em seu regime de permissão quanto pelos atores que atuam nesse campo por intermédio da formação de arenas. Para mapear os elementos-chave dessas arenas, nossa pesquisa se baseia nas técnicas de shadowing, entrevistas em profundidade e observação de campo. Após formado o corpus de pesquisa, analisamos os fenômenos principalmente por meio de codificação aberta, axial e seletiva, com base na abordagem da Grounded Theory.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article aims to explore the genesis of arenas as an interorganizational relation space that can promote, or at least cleave, the path for corporate crimes. Based the scenario in which Brazil eradicated slavery, we argue there has been the creation of dynamic arenas and counter-arenas as spaces for avoiding or promoting corporate crimes, while the state has played the role of facilitator in such crimes. This paper asserts that promotion and prevention of corporate crimes are both legitimate actions by the state in its regime of permission, and every single actor who play in this field through arenas. In order to map the key elements of these arenas, our investigation is based on the techniques of shadowing, in-depth interviews, and field observation. After building our data pool, we analysed the phenomena mostly through open, axial, and selective coding, based on the Grounded Theory approach as a mean for categorization.
  • Determinants of Customer Satisfaction with Respect to Food Ordering Apps: A Strategic View Article

    Kaur, Pawandeep

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Por meio deste estudo, procurou-se analisar o comportamento do cliente em relação aos aplicativos de pedidos de comida, bem como comparar o comportamento dos usuários de dois níveis para sugerir estratégias para startups de entrega de comida. Para atingir esse objetivo, primeiro a literatura é revisada para desenvolver um modelo construtivo e, em seguida, os dados primários são coletados de usuários de aplicativos de comida nas cidades indianas de Chandigarh e Bhubaneswar para verificar as suposições sobre os fatores que afetam seu comportamento. O resultado mostrou que a segurança financeira e de saúde, juntamente com a entrega flexível e a facilidade de uso, são determinantes significativos da satisfação do cliente no serviço de alimentação digital e o comportamento dos clientes em dois níveis diferentes mostrou semelhança, exceto a importância das opções de variedade e poucos aspectos de descontos e entrega flexível. Este estudo é significativo para os stakeholders na entrega de alimentos, como investidores, fundadores de startups, e fornecedores para criar estratégias para seus serviços de acordo com as preferências do cliente final encontradas neste estudo.

    Abstract in English:

    Abstract Through this study, we tried to analyze customer behavior towards food delivery apps as well as make a comparison of behavior by users from two tiers which is made to suggest strategies for food delivery startups. To accomplish this objective, first the literature is reviewed to develop a constructive model, and then primary data is collected from food app users in the Indian cities of Chandigarh and Bhubaneswar to verify the assumptions on factors affecting their behavior. The results show that financial and health safety, along with flexible delivery and ease of use are significant determinants of customer satisfaction in digital food service and the behavior of customers in two different tiers is shown to be similar, except in the significance of variety options and few aspects of discounts and flexible delivery. This study is significant for food delivery stakeholders such as investors, founders of startups, and vendors to strategize their service as per preferences of the end customer found in this study.
  • The Relationship Between Satisfaction and Conventional and Alternative Characteristics of Organizations Article

    Seifert, Rene Eugenio; Silva, Rodrigo Alves; Adversi, Laira Gonçalves

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Neste estudo quantitativo, por meio da Análise de Correspondência Múltipla, exploramos a existência de associação estatisticamente significativa entre as características organizacionais convencionais e alternativas e a atribuição da satisfação ou insatisfação no trabalho. O estudo contou com 172 respondentes participantes de uma survey online. Os resultados indicam que todas as características de organizações convencionais, em maior ou menor nível, associaram-se à percepção de insatisfação, enquanto características de organizações alternativas, da mesma forma, associaram-se à satisfação. Quatro dimensões de comparação entre modos organizacionais convencionais e alternativos se destacaram quanto à contribuição e relevância, a saber: i) orientação técnica (eficiência versus convivencialidade), ii) orientação econômica (crescimento versus suficiência), iii) orientação comercial (mercado versus comunidade) e, iv) orientação interorganizacional (competição versus cooperação). Os resultados, especificamente, apontam que a orientação técnica para a eficiência produtiva, assim como a orientação comercial para o mercado estão, em nível forte, associadas à insatisfação, enquanto que a orientação interorganizacional cooperativa está fortemente associada à satisfação. A investigação lança luz para o melhor entendimento sobre modos organizacionais que se contrapõem à lógica convencional dominante.

    Abstract in English:

    ABSTRACT In this quantitative study, through Multiple Correspondence Analysis, we explored the existence of a statistically significant association between conventional and alternative organizational characteristics and the attribution of satisfaction or dissatisfaction at work. The study had 172 respondents participating in an online survey. The results indicate that all characteristics of conventional organizations, to a greater or lesser extent, were associated with the perception of dissatisfaction, whereas characteristics of alternative organizations, in the same way, were associated with satisfaction. Four dimensions of comparison between conventional and alternative organizational modes stood out in terms of contribution and relevance, namely: i) technical orientation (efficiency versus conviviality); ii) economic orientation (growth versus sufficiency); iii) commercial orientation (market versus community); and iv) inter-organizational orientation competition vers(us cooperation). The results, specifically, show that the technical orientation toward productive efficiency, as well as the commercial orientation toward the market, is, at a strong level, associated with dissatisfaction, while the cooperative inter-organizational orientation is strongly associated with satisfaction. The investigation sheds light on a better understanding of organizational modes that oppose the dominant conventional logic.
  • Effects of intellectual capital and management control systems on organizational performance mediated by cooperation in the franchising system Article

    Vesco, Delci Grapégia Dal; Beuren, Ilse Maria

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo analisou os efeitos do capital intelectual e dos sistemas de controle gerencial (SCG) no desempenho, mediados pela cooperação em sistema franchising, na presunção de que aqueles, na condição de antecedentes, possam melhorar o desempenho por meio da cooperação, visto que os contratos são firmados com esse propósito. Os resultados mostraram que o capital intelectual (humano, estrutural e relacional) promove a melhoria do desempenho e da cooperação em sistema franchising. Da mesma forma, SCG (sistemas de avaliação de desempenho e de socialização) se traduzem em desempenho e cooperação. Entretanto, não foi observado efeito mediador da cooperação nas relações do capital intelectual e dos SCG com o desempenho. Uma survey foi realizada com 112 gestores de revendas de combustíveis, e para testar as hipóteses aplicou-se modelagem de equações estruturais. Concluiu-se que a cooperação não potencializou os efeitos do capital intelectual e dos SCG no desempenho do sistema franchising investigado. Este achado suscita mais pesquisas por destoar do propósito da cooperação preconizado na literatura e esperado em um contrato de franquia.

    Abstract in English:

    Abstract This study analyzed the effects of intellectual capital and management control systems (MCS) on performance, mediated by cooperation in a franchising system, on the assumption that those, in the condition of antecedents, can improve performance through cooperation since contracts are signed for that purpose. The results showed that intellectual capital (human, structural, and relational) promotes improved performance and cooperation in a franchising system. Similarly, MCS (performance appraisal systems and socialization) translate into performance and cooperation. However, no mediating effect of cooperation was observed in intellectual capital and MCS` relationships with performance. A survey was carried out with 112 fuel dealer managers, and structural equation modeling was applied to test the hypotheses. It was concluded that cooperation did not potentiate the effects of intellectual capital and MCS in performance on the performance of the investigated franchising system. This finding raises the need for further research as it clashes with the purpose of cooperation with has been advocated in the literature and expected in a franchise agreement.
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