1.
|
Alexandrino et al. (2017)Alexandrino, E. G., Souza, D., Bianchi, A. B., Macuch, R., & Bertolini, S. M. M. G. (2017). Desafios dos alunos com deficiência visual no ensino superior: um relato de experiência. Cinergis, 18(1), 1-7. Recuperado em 05 de julho de 2017, de https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/36198. https://periodicos.ufsm.br/educacaoespec...
|
To investigate the difficulties that a higher education student with severe visual impairment experienced during graduation at a public higher education institution. |
Revista Cinergis
|
2.
|
Branco & Leite (2016)Branco, A. P. S. C., & Leite, L. P. (2016). Condições de acessibilidade na pós-graduação: um estudo com estudantes de universidade pública. Psicologia da Educação, (43), 35-45. http://dx.doi.org/10.5935/2175-3520.20160004. http://dx.doi.org/10.5935/2175-3520.2016...
|
To depict the results of a survey that analyzed how students with disabilities enrolled in post-graduate courses identify accessibility conditions in the university context. |
Revista Psicologia da Educação
|
3.
|
Calheiros & Fumes (2016)Calheiros, D. S., & Fumes, N. L. F. (2016). A inclusão de universitários com deficiência em cursos de Educação Física na cidade de Maceió/AL. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 21(2), 523-540. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772016000200011. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772016...
|
To understand the inclusion process of students with disability in Physical Education degree courses in the city of Maceio/AL. |
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)
|
4.
|
Ciantelli & Leite (2016)Ciantelli, A. P. C., & Leite, L. P. (2016). Ações exercidas pelos núcleos de acessibilidade nas universidades federais brasileiras. Revista Brasileira de Educação Especial, 22(3), 413-428. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382216000300008. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382216...
|
To present an overview of the actions carried out by accessibility centers to ensure the participation of disabled people at FIHE. |
Revista Brasileira de Educação Especial
|
5.
|
Duarte et al. (2013)Duarte, E. R., Rafael, C. B. S., Filgueiras, J. F., Neves, C. M., & Ferreira, M. E. C. (2013). Estudo de caso sobre a inclusão de alunos com deficiência no Ensino Superior. Revista Brasileira de Educação Especial, 19(2), 289-300. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382013000200011. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382013...
|
To research the number of self-declared students with disabilities in the process of inclusion in public and private higher education institutions of Juiz de Fora |
Revista Brasileira de Educação Especial
|
6.
|
Fernandes & Costa (2015)Fernandes, W. L., & Costa, C. S. L. (2015). Possibilidades da tutoria de pares para estudantes com deficiência visual no ensino técnico e superior. Revista Brasileira de Educação Especial, 21(1), 39-56. Recuperado em 20 de julho de 2017, de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141365382015000100039&lng=e&tlng=en http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
|
To analyze and describe the perception of students with visual disabilities and without disabilities (tutors) regarding the activities carried out as mentoring pairs. |
Revista Brasileira de Educação Especial
|
7.
|
Fialho & Silva (2012)Fialho, J., & Silva, D. O. (2012). Informação e conhecimento acessíveis aos deficientes visuais nas bibliotecas universitárias. Perspectivas em Ciência da Informação, 17(1), 153-168. Recuperado em 19 de agosto de 2017, de http://www.scielo.br/pdf/pci/v17n1/a09v17 n1.pd. http://www.scielo.br/pdf/pci/v17n1/a09v1...
|
To show that the university libraries can be accessible to the visually impaired, without great costs for the sponsoring institution. |
Revista Perspectivas em Ciência da Informação
|
8.
|
Guerreiro et al. (2014)Guerreiro, E. M. B. R., Almeida, M. A., & Silva Filho, J. H. (2014). Avaliação da satisfação do aluno com deficiência no ensino superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 19(1), 31-60. Recuperado em 10 de maio de 2017, de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141440772014000100003&lng=pt&tlng=pt. http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
|
To build an instrument to measure the level of satisfaction of students with disabilities regarding their access and permanence in higher education. |
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior
|
9.
|
Martins & Silva (2016)Martins, L. M. S. M., & Silva, L. G. S. (2016). Trajetória acadêmica de uma estudante com deficiência visual no ensino superior. Revista Educação em Questão, 54(41), 251-274. Recuperado em 10 de fevereiro de 2017, de https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/ article/view/10165/7361. https://periodicos.ufrn.br/educacaoemque...
|
To investigate and discuss the impressions of a student with visual impairments – low vision, on the first semester in an engineering course in UFRN. |
Revista Educação em Questão
|
10.
|
Monteiro et al. (2013)Monteiro, M. L. C., Silveira, D. S., & Ferreira, S. B. L. (2013). Universidade Aberta do Brasil: uma avaliação de acessibilidade com usuários com deficiência visual total e com baixa visão. Revista Brasileira de Administração Científica, 4(2), 273-289. Recuperado em 17 de julho de 2017, de http://sustenere.co/journals/index.php/rbadm/article/view/ESS2179-684X.2013.002.0019/312. http://sustenere.co/journals/index.php/r...
|
To verify if the Open University (UAB) portal is accessible to visually impaired users |
Revista Brasileira de Administração Científica
|
11.
|
Nunes & Magalhães (2016)Nunes, V. L. M., & Magalhães, C. M. (2016). Gestão social na educação para pessoas com deficiência. Holos, 8(32), 355-365. Recuperado em 10 de junho de 2017, de http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/3370/pdf. http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HO...
|
To meet the strategic management actions developed by them to attend students with disabilities, comparing its internal actions regarding inclusive education policies practiced in the creation and consolidation of their accessibility centers. |
Revista Holos
|
12.
|
Oliveira et al. (2016)Oliveira, R. Q., Oliveira, S. M. B., Oliveira, N. A., Trezza, M. C. S. F., Ramos, I. B., & Freitas, D. A. (2016). A inclusão de pessoas com necessidades especiais no ensino superior. Revista Brasileira de Educação Especial, 22(2), 299-314. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382216000200011. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382216...
|
To analyze the scientific production of inclusive education in higher education. |
Revista Brasileira de Educação Especial
|
13.
|
Pereira et al. (2016)Pereira, R., Costa Silva, S., Faciola, R., Pontes, F., & Holanda Ramos, M. (2016). Inclusão de estudantes com deficiência no ensino superior: uma revisão sistemática. Revista Educação Especial, 1(1), 147-160. Recuperado em 15 de abril de 2017, de https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/19898. https://periodicos.ufsm.br/educacaoespec...
|
To analyze the scientific production on the inclusion of students with disabilities in higher education. |
Revista de Educação especial
|
14.
|
Pivetta et al. (2016)Pivetta, E. M., Almeida, A. M. P., Saito, D. S., & Ulbricht, V. R. (2016). Desafios da acessibilidade no ensino superior: estudo de caso na Universidade de Aveiro. Educação, 39(2), 166-174. http://dx.doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.24686. http://dx.doi.org/10.15448/1981-2582.201...
|
To understand what an institution of higher education has done for students with disabilities to continue their studies, reaching higher and postgraduate degrees. |
Revista Educação
|
15.
|
Pletsch & Melo (2017)Pletsch, M. D., & Melo, F. R. L. V. (2017). Estrutura e funcionamento dos núcleos de acessibilidade nas universidades federais da região sudeste. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 12(3), 1610-1627. Recuperado em: 10 de janeiro de 2018, de http://r1.ufrrj.br/im/oeeies/wp-content/uploads/2018/03/PLETSCH-E-MELO-2017.pdf. http://r1.ufrrj.br/im/oeeies/wp-content/...
|
This article presents results of a research on the structure and functioning of the Accessibility Centers (NA) of 19 Federal Universities of the Southeast Region. |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
|
16.
|
Regiani & Mól (2013)Regiani, A. M., & Mól, G. S. (2013). Inclusão de uma aluna cega em um curso de licenciatura em Química. Ciência & Educação, 19(1), 123-134. Recuperado em 5 de agosto de 2017, de http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v19n1/09.pdf. http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v19n1/09....
|
To understand the point of view of the professors of Chemistry courses on the process of inclusion of people with visual impairments. |
Revista Ciência & Educação
|
17.
|
Salih & Kakizawa (2016)Salih, H. E. B., & Kakizawa, T. (2016). Evaluating the learning setting and identifying the study needs for students with visual impairment at the University of Khartoum in Sudan. Journal of Special Education Research, 4(2), 29-37. Recuperado em 20 de fevereiro de 2018, de https://www.jstage.jst.go.jp/article/specialeducation/4/2/414-7/article. https://www.jstage.jst.go.jp/article/spe...
|
To know the support provided by the university to students with visual impairments for the development of their studies during training based on the students´ identification of the problems and their expectations before entering the institution. |
Journal of Special Education Research
|
18.
|
Santos & Mendonça (2015)Santos, R. A., & Mendonça, S. R. D. (2015). Universitários cegos: a visão dos alunos e a (falta de visão) dos professores. Revista e-Curriculum, 13(4), 888-907. Recuperado em 15 de maio de 2017, de https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/23185. https://revistas.pucsp.br/curriculum/art...
|
This research aimed to examine how students with visual impairments enrolled in the Pedagogy Course at a university in the Paraíba Valley, São Paulo State, perceive the organization of the school and the teaching conditions offered by the university and analyze the actions and expectations of the teachers towards students with disabilities. |
Revista e-Curriculum
|
19.
|
Selau & Damiani (2016)Selau, B., & Damiani, M. F. (2016). A conclusão da educação superior por cegos e a psicologia de Vygotski: a ponta do iceberg. Perspectiva, 34(3), 861-879. Recuperado em: 20 de fevereiro de 2018, de https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2016v34n3p861. https://periodicos.ufsc.br/index.php/per...
|
To analyze the point of view of blind students about the difficulties found in higher education. |
Acta Scientiarum. Education
|
20.
|
Selau et al. (2017)Selau, B., Damiani, M. F., & Costas, F. A. T. (2017). Estudantes cegos na educação superior: o que fazer com os possíveis obstáculos?. Acta Scientiarum Education, 39(4), 431-440. Recuperado em 20 de fevereiro de 2018, de http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/28915. http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/A...
|
To analyze the obstacles or difficulties faced by blind people in higher education, proposing some strategies that can be undertaken by managers and teachers to overcome such obstacles to their inclusion. |
Revista PERSPECTIVA
|
21.
|
Vilaronga & Caiado (2013)Vilaronga, C. A. R., & Caiado, K. R. M. (2013). Processos de escolarização de pessoas com deficiência visual. Revista Brasileira de Educação Especial, 19(1), 61-78. Recuperado em 20 de agosto de 2017, de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382013000100005 http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
|
To describe and analyze the trajectories and expectations of school experience for students with visual impairment, who attended a community course to prepare for university level exams, because they aspired to admission to higher education. |
Revista Brasileira de Educação Especial
|