Cadernos CEDES, Volume: 39, Issue: 107, Published: 2019
  • EDUCAÇÃO MUSICAL EM DIÁLOGO COM A PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL APRESENTAÇÃO

    Pederiva, Patrícia Lima Martins; Nassif, Silvia Cordeiro
  • Pre-school musical imagination DOSSIÊ

    Petrenko, Svetlana

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: A idade pré-escolar é um período delicado em que as funções psíquicas de um indivíduo se desenvolvem e se estabelecem. A imaginação é o principal evento psicológico, que surge como um processo psíquico e define-se, segundo V. V. Davydov, como a capacidade de enxergar o todo antes dos seus detalhes e transferir as funções inerentes de um objeto para o outro, que não os possui. A imaginação musical tem uma ligação muito próxima com o sentido musical, que é uma consequência das vivências da criança e das suas interações sociais. Além disso, é determinada pela capacidade de realizar as ideias por meio das ferramentas de produção de sons. Tais fenômenos permitem o surgimento da imagem musical, que define a capacidade de ouvir e compreender as melodias.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: Preschool age is a sensible period of all mental functions’ development. The central psychological new growth is the imagination, which is a mental process where, in the opinion of V.V. Davydov, you can see the whole before the parts, and there is a transfer of the function from one object to another, which does not have these functions. Musical imagination is closely related to the musical meaning, which is determined by its life activity and communication with others. It is also associated with the ability to implement the idea with the help of musical means. These characteristics determine the existence of musical image. Only then he can really perceive audible music.
  • The education-music unity: music education in cultural-historical theory DOSSIÊ

    Gonçalves, Augusto Charan Alves Barbosa; Pederiva, Patrícia Lima Martins

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: O presente artigo é uma pequena síntese de uma Tese de Doutorado que teve como objetivo geral materializar uma educação musical baseada nos princípios extraídos da teoria histórico-cultural de Vygotsky de perspectiva marxista e spinozista, auxiliando a conceber a música como atividade educativa calcada na unidade educação-música voltada para a educação do desenvolvimento da musicalidade das pessoas. Nesse sentido, demonstraremos ao longo deste texto alguns fundamentos da teoria histórico-cultural que se tornaram necessários para a defesa de outro modo possível de educação musical.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: The present article is a small synthesis of a Doctoral Thesis whose general objective was to materialize a musical education based on the principles extracted from Vygotsky’s cultural-historical theory of a Marxist and Spinozist perspective, helping to conceive music as an educational activity based on the education-music unity, aimed at the education of developing people’s musicality. In this sense, we will demonstrate throughout this text some fundamentals of the cultural-historical Theory that became necessary for the defense of another possible way of music education.
  • Vygotsky and Psychology of Art: horizons for music education DOSSIÊ

    Barbosa, Maria Flávia Silveira

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Este texto é resultado de estudos que integram uma pesquisa mais ampla acerca da importância da arte na formação dos indivíduos, cujo referencial teórico é o materialismo histórico e dialético. O recorte que aqui se apresenta trata da concepção de catarse na obra de Vigotski e suas possíveis implicações para o ensino de música, na escola. Partindo da concepção de catarse como fundamento, busca-se lançar luz sobre questões do campo didático-metodológico, tais como: qual o papel da música na formação do indivíduo? Quais conteúdos musicais devem ser trabalhados? Como devem ser trabalhados?

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This text is the result of studies that integrate a broader research on the importance of art in the formation of individuals, whose theoretical reference is historical and dialectical materialism. The present section deals with the conception of catharsis in Vygotsky’s work and its possible implications for music-teaching at school. Starting from the conception of catharsis as a foundation, it is sought to shed light on questions of the didactic-methodological field, such as: what is the role of music in the formation of the individual? What musical content should be worked on? How should they be worked?
  • Naturalization of life: a critique of the effort to naturalize children and the musicality of children DOSSIÊ

    Martinez, Andréia Pereira de Araújo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: A infância é uma etapa da vida humana caracterizada, por alguns ideários sociais, como algo natural. De modo semelhante, a criança e o desenvolvimento de sua musicalidade transitam em meio a essas percepções, em que ocorre um esforço de naturalização da atividade humana. Este artigo parte de uma pesquisa de doutorado e aborda tal questão tendo a perspectiva histórico-cultural como pressuposto teórico, lançando um olhar reflexivo e questionador para esse fenômeno, preconizando que a existência humana extrapola as determinações naturais, pois é engendrada pelas relações sociais e culturais, historicamente constituídas.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: Childhood is a stage of human life that, among some social ideals, is characterized as something natural. In a similar way, the child and the development of his musicality pass through these perceptions, in which there is an effort to naturalize human activity. This article starts from a doctoral research and approaches this question taking the cultural-historical perspective as a theoretical presupposition, throwing a reflective and questioning look at this phenomenon, suggesting that human existence extrapolates natural determinations because it is engendered by social and cultural relations, historically constituted.
  • Plunct Plact Zum: artistic imagination and creation in school DOSSIÊ

    Schlindwein, Luciane Maria; Martins, Aline Santana; Oliveira, Rafael Dias de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: O artigo é parte de pesquisa que investiga a educação estética na escola, a partir dos estudos de Vigotski e das relações entre arte, imaginação e ato criador na constituição da subjetividade. Problematiza-se o papel do professor frente aos desafios do desenvolvimento estético da criança no ambiente escolar. O texto apresenta análises de uma intervenção artística denominada Plunct Plact Zum: vivências de criação artística realizadas com sons e sombras com criança sem um planeta-fantasia, desenvolvido por professores de artes, em aulas de música, em uma escola pública.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: The article is part of a research that investigates Vygotsky’s studies on aesthetics and the relations between art, imagination and creative act in the constitution of the subjectivity, problematizing the challenges of the person’s aesthetic development in the school environment. The text presents analyzes of an artistic intervention called Plunct Plact Zum: experiences of artistic creation realized with sounds and shadows with children in a fantasy planet, developed by arts teachers in music classes of a public school.
  • The organization of the educational social environment for musical creation in child education DOSSIÊ

    Teixeira, Sônia Regina dos Santos; Barca, Ana Paula de Araújo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Este artigo discute a organização do meio social educativo para a criação musical na infância, a partir da teoria de Vygotsky e de uma pesquisa realizada com crianças da educação infantil de uma comunidade ribeirinha da Amazônia. Os resultados demonstram que o meio social educativo organizado pela professora, envolvendo as relações das crianças com o tempo, espaços, materiais e pessoas, possibilitou a livre expressão e a criação musical. Conclui-se que o conceito de meio social educativo é potente para fundamentar um trabalho pedagógico direcionado à criação musical na infância.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This article discusses the organization of the social educational environment for musical creation in childhood, based on Vygotsky’s theory and a research carried out with children in a community riverine of the Amazon. The results demonstrate that the social environment organized by the teacher, involving children’s relationships with time, spaces, materials and people, allowed the free expression and musical creation. It is concluded that the concept of social educational environment is potent to base a pedagogical work focused on the musical creation in childhood.
  • Blind children and their encounters with the city: soundscape and musical education DOSSIÊ

    Zanella, Andrea Vieira; Mattos, Laura Kemp de; Assis, Neiva de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Este artigo problematiza a importância da paisagem sonora para a experiência estética e a educação musical de crianças. Destaca a cidade como produto e produtora de subjetividades, com inúmeras oportunidades educativas. As discussões decorrem da análise, fundamentada em Vygotsky e Bakhtin, de acontecimentos protagonizados por crianças cegas em seus encontros com a cidade. O estudo aponta como fundamentais as experiências sonoras das crianças para a construção dos conhecimentos sobre os lugares visitados, bem como possibilita compreender a potência da cidade para a educação musical.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This article problematizes the importance of the sound landscape for the aesthetic experience and musical education of children. It highlights the city as product and producer of subjectivities with innumerable educational opportunities. Based on Vygotsky and Bakhtin, the discussions elapse from the analysis of occurrences starred by blind children in their encounters with the city. The study points out the sound experiences for children in the construction of knowledge about the visited places as fundamental, and they enable the comprehension of the city’s potency for musical education.
  • The music teaching for children in a juvenile vulnerability area: a case study DOSSIÊ

    Bernardes, Maria Eliza Mattosinho; Oliveira, Eliseu de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: O objetivo deste estudo foi analisar as contradições no processo de mediação da música quando a finalidade do ensino é ampliar as possibilidades de acesso à cultura por parte de crianças moradoras em área de alta vulnerabilidade juvenil. O ensino da música fundamenta-se no enfoque histórico-cultural e tem cunho teórico-prático. As categorias de análise são: emoção-razão; equipe pedagógica; família-escola; e condições institucionais. A análise das contradições evidencia as condições concretas que proporcionam o bom desenvolvimento ou criam rupturas na atividade pedagógica.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: The purpose of this study is to analyze the contradictions in the process of music mediation when the purpose of teaching is to expand the possibilities of access to culture by children living in areas of high youth vulnerability. Music teaching is based on the historical-cultural approach and has a theoretical-practical approach. The categories of analysis are: emotion-reason; pedagogical team; family-school; institutional conditions. The analysis of the contradictions evidences the concrete conditions that provide the good development or create ruptures in the pedagogical activity.
  • “Let’s play composing?” Experiments with creation in formal music education DOSSIÊ

    Maheirie, Kátia; Barreto, Fábio Ramos

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: O artigo analisa experiências na docência em música no ensino fundamental em duas escolas no sul do Brasil, compreendendo a criação como foco e condição para tal. Foram distribuídos instrumentos e produtos musicais, tecnologias de gravação e outras objetivações artísticas como material para os alunos produzirem um novo produto. O processo de criação foi analisado a partir de observações e conversas informais registradas em diário, áudio e vídeo. O processo de criação pode produzir músicas e criar laços de reciprocidade, autoestima e autonomia, fortalecendo singular e coletivamente os sujeitos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: The article analyzes the experiences of teaching Music in Elementary School in two schools of southern Brazil, understanding the creation as focus and condition for such. Instruments and musical products, recording technologies and other artistic objectifications were distributed as material for students to produce a new product. The creation process was analyzed by observations and informal conversations recorded in diary, audio and video. The creative process can produce music and create bonds of reciprocity, self-esteem and autonomy, singularly and collectively strengthening the subjects
  • Music education in school: valuing the human in each of us DOSSIÊ

    Soares, Olavo Pereira; Cerveira, Rosimeire Bragança; Mello, Suely Amaral

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: O presente artigo analisou dados de pesquisa desenvolvida com alunos atendidos por um programa de escola pública em tempo integral, 90% desses em situação de vulnerabilidade social. Os dados foram coletados pela professora de música que realizava pesquisa acadêmica sobre a temática. O objetivo foi demonstrar que a educação musical na escola pode adotar uma perspectiva humanizadora, quando educar em música significa possibilitar a aprendizagem da música como fenômeno histórico, social e cultural, passível de ser compreendida e produzida por todos os seres humanos.

    Abstract in English:

    Abstract: The article analyzes research data developed with students attended by a full-time public-school program - 90% of them in situations of social vulnerability. The data was collected by the music teacher who carried out an academic research on the subject. This work’s goal is to demonstrate that music education in school can bring a humanizing perspective, when educating in music means to enable the learning of music as a historical, social and cultural phenomenon, that can be understood and produced by all human beings.
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