Accessibility / Report Error
Cadernos EBAPE.BR, Volume: 10, Issue: 4, Published: 2012
  • Editorial

    Guedes, Ana Lucia
  • Counter-hegemonic organizations and the possibility of rediscovering politics in modernity: a contribution through Hannah Arendt's thought Artigos

    Zilio, Lara Bethânia; Barcellos, Rebeca de Moraes Ribeiro de; Dellagnelo, Eloise Helena Livramento; Assmann, Selvino José

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo apresenta um ensaio de natureza teórica cujo objetivo é situar um referencial capaz de abordar organizações que, instaladas numa forma social como sujeitos políticos coletivos, constituem-se como alternativas. Partimos do pensamento de Hannah Arendt, para quem política é a ação que busca acordos, ação em conjunto, reflexo da condição plural do homem e fim em si mesma. Com base nesta perspectiva, procurou-se demonstrar que do mesmo modo que o sistema capitalista cristaliza o esquecimento da política nos tempos atuais, o modelo hegemônico de organizar e a abordagem teórica tradicional dos estudos organizacionais (reflexos do sistema do capital) são instrumentos de despolitização e dominação social, ao legitimarem as necessidades de produção, acumulação e regulação na sociedade contemporânea. Nesse contexto, pensa-se nas organizações contra-hegemônicas como uma possibilidade de recuperação da política em suas determinações agonísticas. Nessas organizações, muito mais o grupo e as pequenas comunidades em movimento representam possibilidades de espaços políticos de fundação, resistência, civilidade e de revelação dos homens como agentes, através do exercício das categorias propostas por Arendt: identidade, pluralidade e capacidade de iniciar algo novo.

    Abstract in English:

    This paper presents a theoretical essay which aims to situate a framework able to address organizations that, established in a social way as collective political subjects, present themselves as alternatives. One is based upon Hannah Arendt's thought, according to whom politics is the action which seeks agreements, joint actions, a reflection of the plural condition of man, and an end in itself. Thus, taking this perspective as a foundation, one tried to demonstrate that, in the same way how the capitalist system crystallizes political forgetfulness in modern times, the hegemonic organizing model and the traditional theoretical approach of organizational studies (reflections of the capital system) are tools for depoliticization and social domination, as they legitimize the needs for production, accumulation, and regulation in contemporary society. In this context, one thinks of counter-hegemonic organizations as a possibility for recovering politics with regard to its agonistic purposes. In these organizations, the groups and small moving communities represent major possibilities of political spaces for the foundation, resistance, civility, and disclosure of men as agents, practicing the categories proposed by Arendt: identity, plurality, and ability to start something new.
  • Symbolic and substantive actions in the creation and management of a corporate fraud: The Boi Gordo case Artigos

    Wood Jr, Thomaz; Costa, Ana Paula Paulino da

    Abstract in Portuguese:

    Neste artigo, reportamos os resultados de um estudo interpretativo indutivo de um caso notório de fraude corporativa, ocorrido no Brasil dos anos 1980 à década de 2000. A partir de técnicas de análise de conteúdo e análise de discurso, examinamos o processo de criação do esquema fraudulento, assim como sua manutenção por mais de uma década. Estudamos os aspectos substantivos - os esquemas criados e gerenciados pelos agentes fraudadores -, e os aspectos simbólicos - os recursos de gerenciamento da impressão e da imagem empregados pelos agentes fraudadores. Nossa análise levou ao desenvolvimento de um modelo de fraude corporativa, o qual busca compreender a fraude ocorrida a partir de uma perspectiva processual. Acreditamos que tal modelo pode contribuir para o avanço da compreensão das fraudes corporativas, uma vez que trata de como a fraude ocorre e mostra como os agentes fraudadores realizam ações substantivas e simbólicas para criá-la, desenvolvê-la e mantê-la.

    Abstract in English:

    In this paper, the results of an inductive interpretive study of a notorious corporate fraud case, which occurred in Brazil from the 1980s to the 2000s, are reported. Through the content analysis and discourse analysis techniques, the process of creating a fraudulent scheme is analyzed, besides its maintenance for more than one decade. The substantive aspects were studied - the schemes created and managed by fraudsters -, as well as the symbolic aspects - the resources for impression and image management used by fraudsters. This analysis led to the development of a model of corporate fraud, which aims to understand the fraud occurred through a process perspective. One hopes this model can contribute to improve the understanding of corporate frauds, since it addresses the way how fraud occurs and shows how fraudsters take substantive and symbolic actions to create, develop, and sustain it.
  • Organizational crisis and sensemaking: the case of a public hospital within the context of the influenza A (H1N1) pandemic Artigos

    Eberle, André Davi; Casali, Adriana Machado

    Abstract in Portuguese:

    Esta pesquisa é um estudo de caso no qual se analisou uma situação de crise organizacional ocorrida em um hospital público de grande porte no contexto da pandemia de influenza A (H1N1) de 2009. O objetivo da pesquisa foi analisar o processo de crise organizacional, considerando os processos de sensemaking realizados pelos funcionários do hospital durante a crise. O referencial teórico foi construído com base nas temáticas da crise organizacional e do processo de sensemaking. Realizou-se a coleta de dados por meio de entrevistas individuais semiestruturadas, grupos focais e análise documental. Os dados foram submetidos à técnica de análise de conteúdo. A análise do processo de crise organizacional ocorrido no hospital foi realizada a partir da caracterização dos seguintes períodos: (I) o período anterior à ruptura da crise, no qual se verificou a ocorrência de sinais de alerta e de vulnerabilidade; (II) o momento de ruptura, relacionado à ocorrência do evento desencadeador da crise; (III) a fase aguda da crise. Os resultados da pesquisa indicaram que os processos de sensemaking realizados pelos funcionários exerceram influência no modo como eles agiram na crise organizacional.

    Abstract in English:

    This research is a case study in which an organizational crisis that occurred in a large public hospital within the context of the influenza A (H1N1) pandemic of 2009 was analyzed. This research aimed to analyze the process of organizational crisis, taking into account the sensemaking processes carried out by hospital professionals during the crisis. The theoretical framework was constructed with the themes of organizational crisis and sensemaking as a basis. Data collection was achieved through semi-structured individual interviews, focus groups, and documentary analysis. Content analysis was then carried out. The analysis of the organizational crisis process which occurred in the hospital was performed according to the characterization of the following periods: (I) the period prior to the crisis disruption, when warning and vulnerability signs were observed; (II) the disruptive moment, related to the occurrence of the event triggering the crisis; (III) the acute crisis phase. Our results indicated that the sensemaking processes performed by professionals influence how they acted during the organizational crisis.
  • Cartography: methodological approach for producing knowledge on people management Artigos

    Weber, Lílian; Grisci, Carmem Ligia Iochins; Paulon, Simone Mainieri

    Abstract in Portuguese:

    No âmbito das discussões acerca das possibilidades metodológicas para pesquisas sobre gestão de pessoas, este artigo tem como objetivo apresentar a cartografia como alternativa ao uso dos métodos tradicionais, contribuindo assim para inovar a construção do conhecimento em administração. Ainda pouco explorada nessa área, a cartografia consiste no mapeamento de territórios psicossociais, acompanhando as linhas de força que os constituem. Atenta aos processos que compõem a subjetividade e que se passam entre os estados instituídos, busca abarcar a complexidade da vida, resistindo às tendências reducionistas de métodos simplificadores. Neste artigo descreve-se o percurso metodológico de uma pesquisa que busca não apenas apreender as conexões efetuadas em um blog coletivo ligado a uma política pública, mas também analisar as possibilidades de cooperação na produção do trabalho e de si, concebidas em um contexto de trabalho imaterial. A pesquisa apresentada está sendo desenvolvida na internet, que também se configura como um campo ainda em exploração, sobretudo se considerarmos a abordagem qualitativa. Quanto aos resultados apresentados neste artigo, eles não dizem respeito ao objetivo da pesquisa em andamento, mas às experimentações do método cartográfico tematizado. Diferente de divulgar resultados parciais da investigação inacabada, trata-se do exercício do próprio método: a construção das metas no percurso da investigação. A cartografia prima pela processualidade, o que permite tomar como valioso também o compartilhamento dessa experiência em seus diferentes momentos de produção. No final do artigo, a cartografia é indicada como alternativa aos métodos tradicionais de pesquisa, contribuindo dessa forma para a produção do conhecimento sobre o trabalho no cenário contemporâneo.

    Abstract in English:

    In the domain of discussions on the methodological possibilities for people management research, this paper aims to introduce cartography as an alternative to the use of conventional methods, thus contributing to innovate in the construction of knowledge on administration. Still poorly explored in this field, cartography consists of mapping psychosocial territories, tracking the power lines which constitute them. Aware of the processes which make up subjectivity and take place between established statuses, it seeks to comprise the complexity of life, resisting to the reductionist trends of simplifying methods. In this paper, one describes the methodological path for a research aimed not only at understanding the connections made in a collective blog related to a public policy, but also at analyzing the possibilities for contributing to the production of work and the self, conceived in a context of immaterial work. The research presented is being carried out on the internet, which also constitutes a field that is currently being explored, particularly when one takes into account a qualitative approach. Regarding the results presented in this paper, they aren't related to the aim of the research in progress, but to experiments of the cartographic method described herein. Instead of announcing partial results of the unfinished investigation, it's the very practice of the method: setting of goals in the investigation path. Cartography is characterized by its procedural nature, something which allows one to regard sharing this experience, at its different production stages, as something valuable, too. At the end of the paper, cartography is indicated as an alternative to conventional research methods, thus contributing to the production of knowledge on work in the contemporary scenario.
  • People management practices in companies of economy of communion: a case study in Polo Spartaco Artigos

    Ladain, Maria Célia Vieira; Costa, Isabel de Sá Affonso da; Salles, Denise Medeiros Ribeiro

    Abstract in Portuguese:

    Para que uma firma seja considerada empresa de economia de comunhão (EEdC), ela deve seguir princípios específicos, fundamentados nos valores da cultura da partilha, expressos na Carta de Princípios da Empresa de Economia de Comunhão (EdC). Este estudo teve por objetivo verificar se as empresas do Polo Spartaco coadunam os princípios expostos nessa carta, na prática cotidiana da gestão de pessoas, por meio de um estudo de caso descritivo, com abordagem qualiquantitativa, utilizando-se de entrevistas semiestruturadas com os gestores, aplicação de questionário aos funcionários, observação direta e evidências documentais. Os resultados apontam que as práticas de gestão de pessoas das empresas vinculadas ao Polo Spartaco, de fato, coadunam o discurso expresso na Carta de Princípios da EdC. Observou-se que suas práticas de gestão de pessoas, ainda que de forma pouco estruturada, são bem-sucedidas para gerar produtividade, engajamento, participação e consolidação de valores.

    Abstract in English:

    To be regarded as a company of economy of communion (EEdC), a firm should follow specific principles, grounded on the values of the sharing culture, expressed in the Charter of Principles of the Company of Economy of Communion (EdC). This study aimed at verifying whether the companies of Polo Spartaco corroborate the principles expressed in this charter, in the daily practice of people management, through a descriptive case study, with a qualiquantitative approach, using semi-structured interviews with managers, application of a questionnaire to employees, direct observation, and documentary evidence. The results point out that the people management practices at the companies connected to Polo Spartaco, in fact, corroborate the discourse expressed in the Charter of Principles of EdC. It was observed that their people management practices, albeit poorly structured, are successful in generating productivity, commitment, participation, and consolidation of values.
  • Disabled person = incapable person?: a study on the disabled person's stereotype and role in organizations Artigos

    Perez, Vanessa Silva

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo apresenta o estereótipo de incapacidade muitas vezes atribuído à deficiência e a visão da própria pessoa com deficiência acerca do papel que representa socialmente (THOMAS, 1966). A compreensão dos estereótipos se mostra fundamental para entender que as generalizações podem ser úteis para o cotidiano, porém, podem trazer erros graves (HILTON e HIPPEL, 1996), especificamente para os deficientes. Realizando uma análise dos estudos sobre os tipos de grupos minoritários, grande parte dos artigos trata o conceito de estereótipo como atrelado à questão racial ou de gênero, com raríssimos trabalhos relacionados à pessoa com deficiência (OTT, 2005), reforçando a importância do tema. O estudo pretende correlacionar a Teoria dos Papéis Sociais, de Jacob Moreno (1975), a essa realidade, em sua aceitação do papel de incapacidade conferido pelos estereótipos que a sociedade traz (SANDERS, 2006).

    Abstract in English:

    This paper presents the incapability stereotype often attributed to disability and the point of view of the disabled person herself with regard to the role she plays socially (THOMAS, 1966). The comprehension of stereotypes shows to be a must to understand that generalizations may be useful for everyday life, however, they can lead to serious mistakes (HILTON e HIPPEL, 1996), specifically with regard to disabled people. Performing an analysis of studies on the types of minority groups, most papers deals with the concept of stereotype as connected to the issue of race or gender, with extremely very few papers related to the disabled person (OTT, 2005), stressing the theme's importance. The study intends to correlate the Theory of Social Role, developed by Jacob Moreno (1975), to this reality, which accepts the incapability role attributed by the stereotypes that society brings (SANDERS, 2006).
  • Junior Enterprise and the reproduction of Administration ideology Artigos

    Bicalho, Renata de Almeida; Paula, Ana Paula Paes de

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste artigo é analisar o papel das empresas juniores na formação dos administradores. Tal tipo de organização geralmente é associado a uma leitura exclusivamente positiva, não contraditória, e a isso se relaciona ao senso comum a respeito da importância pedagógica das empresas juniores para a formação acadêmica e profissional. O referencial teórico versa sobre como, sob os auspícios do mundo administrado, as violências são apreendidas como naturais e essenciais para a formação dos sujeitos, em consonância com o status quo, e como reflexo natural e necessário das relações do capitalismo de mercado. Este estudo é uma pesquisa qualitativa, baseada em um estudo de caso desenvolvido a partir da história de vida e utilizou a metodologia hermenêutico-dialética para a análise dos dados. Em seguida, são discutidas as violências vivenciadas no ambiente acadêmico-profissional das empresas juniores; a naturalização dessas violências; o real propósito dessas organizações, isto é, é a encucação da ideologia da administração nos discentes; e o papel da Universidade - destinada à formação crítica dos sujeitos ou à sua formatação em consonância com o contexto socioeconômico. Por fim, são traçadas sucintas considerações adicionais.

    Abstract in English:

    This paper aims to analyze the role of junior enterprises in the administrators' training. This type of organization is usually associated to an exclusively positive reading, non-contradictory, and this is related to common sense with regard to the pedagogical importance of junior enterprises to the academic and professional training. The theoretical framework focuses on how, under the auspices of the administered world, violence is perceived as natural and essential to the subjects' training, in accordance with the status quo, and as a natural and needed response to the market capitalism relations. This study is a qualitative research, based on a case study developed through life history and using the hermeneutic-dialectic methodology for data analysis. Then, there's a discussion on the violence experienced in the academic-professional environment of junior enterprises; the naturalization of this violence; the actual purpose of these organizations, that is, fixation of administration ideology in the students; and the role of University - which is aimed at the critical training of the subjects or their training in accordance with the socioeconomic context. Finally, brief additional remarks are made.
  • Organization's configuration and its relationship with formal and emergent strategic planning Artigos

    Bulgacov, Sergio; Santos, Pedro Josemar Pereira dos; May, Márcia Ramos

    Abstract in Portuguese:

    O propósito deste artigo é compreender as relações entre a configuração organizacional e as práticas de planejamento estratégico. A pesquisa, qualitativa com característica exploratória, aborda comparativamente dois estudos de caso de empresas que têm obtido sucesso acima da média em relação a seus concorrentes. Os procedimentos metodológicos se apoiam na análise de conteúdo em profundidade de entrevistas, observação e dados secundários. A triangulação dos dados sugere que ambas as empresas apresentam práticas de planejamento fortemente relacionadas às características contrastantes dos elementos da configuração organizacional. Características de planejamento emergente são identificadas na rede de lojas de material de construção (MC). Características de planejamento formal são identificadas na empresa de tecnologia (ET). Como base para estudos futuros, a pesquisa sugere que a configuração organizacional condiciona o processo de planejamento de modo recursivo.

    Abstract in English:

    The aim of this paper is to understand the relationships between organizational configuration and the strategic planning practices. The research, qualitative with an exploratory nature, approaches in a comparative manner two case studies of companies which achieved success above average when compared to their competitors. The methodological procedures are based on in-depth content analysis of interviews, observation, and secondary data. Data triangulation suggests that both companies present planning practices strongly related to the contrasting characteristics of the organizational configuration elements. Emergent planning characteristics are identified in the building material stores network (MC). Formal planning characteristics are identified in the technology company (HT). As a basis for further studies, the research suggests that organizational configuration conditions the planning process in a recursive manner.
  • Institutional image building for the Judiciary Power - an analysis based on the advertising campaigns of the National Council of Justice Artigos

    Sauerbronn, João Felipe Rammelt; Lodi, Marluce Dantas de Freitas

    Abstract in Portuguese:

    Com a criação do Conselho Nacional de Justiça (CNJ) em 2004, passou a existir no Judiciário um espaço para reflexão e orientação das práticas e do posicionamento institucional deste Poder. Dentro do escopo do CNJ encontra-se o planejamento das ações promotoras da mudança da imagem do Judiciário, que inclui campanhas publicitárias lançadas desde 2008 pelo CNJ com o intuito de promover uma nova maneira como o Judiciário interage com a sociedade. Este artigo tem por objetivo apresentar como o CNJ utiliza peças publicitárias para construir a imagem institucional do Judiciário diante dos cidadãos. Para tanto, as peças publicitárias oficiais lançadas pelo CNJ foram analisadas com base no método de análise do discurso publicitário proposto por Pinto (2002), que sugere uma abordagem interpretativa, fundamentada na análise de três funções do discurso publicitário: mostração; interação; e sedução. Por meio da análise das peças foi possível oferecer uma interpretação a respeito da proposta de construção de imagem institucional em questão. Fica clara a utilização de dois discursos publicitários que conferem uma base à construção da imagem do Judiciário pelo CNJ: o discurso operacional, que se refere fundamentalmente à divulgação de métodos de prestação jurisdicional que aumentem a celeridade do Judiciário; e o discurso social, que coloca o Judiciário como condutor da discussão de temas controversos, como a punição à violência contra a mulher, a aplicação de penas alternativas e a ressocialização de egressos do sistema prisional, o que claramente evidencia a nova postura do Judiciário.

    Abstract in English:

    Since the National Council of Justice (CNJ) was created, in 2004, there's a space in the Judiciary for reflection and guidance with regard to the practices and institutional positioning of this Power. Within the scope of CNJ, one finds out the planning of actions promoting a change in the Judiciary image, which includes advertising campaigns, launched from 2008 by CNJ, in order to promote a new way how the Judiciary interacts with society. This paper aims to present how CNJ uses advertising pieces to build the Judiciary institutional image before the citizens. For this, the official advertising pieces launched by CNJ were analyzed having as a basis the advertising discourse analysis method proposed by Pinto (2002), who suggests an interpretive approach, grounded on the analysis of three functions of the advertising discourse: showing; interaction; and seduction. By analyzing the advertising pieces, it was possible to offer an interpretation of the proposal of institutional image construction concerned. The use of two advertising discourses supporting the Judiciary image construction by CNJ becomes apparent: the operational discourse, which mainly refers to the promotion of jurisdictional proceeding methods to increase the speed of the Judiciary; and the social discourse, which attributes to the Judiciary a key role in the discussion of controversial themes, such as punishment to violence against women, the application of alternative sentencing, and the ressocialization of former prisoners, something which clearly shows the new Judiciary attitude.
Fundação Getulio Vargas, Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas Rua Jornalista Orlando Dantas, 30 - sala 107, 22231-010 Rio de Janeiro/RJ Brasil, Tel.: (21) 3083-2731 - Rio de Janeiro - RJ - Brazil
E-mail: cadernosebape@fgv.br