• TEMPORAL AND SPATIAL DIMENSIONS OF GROUP ENTREPRENEURSHIP: THE CASE OF A CRAFT FAIR AS A COMMUNITY OF PRACTICE Artigo

    LATOSKI, ARIANE; NOGUEIRA, ELOY EROS DA SILVA

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo propõe uma análise das dimensões temporais e espaciais da prática empreendedora em grupo e da sua aprendizagem, habilitação e capacitação para construí-las na estrutura social em que tal prática se situa. Para tanto, examinamos, sob a perspectiva da teoria social da aprendizagem, um empreendimento coletivo autogerido que precisa conquistar e construir seu lugar e momento com visibilidade, em termos simbólicos, econômicos e materiais, e enfrentar as condições adversas da estrutura social e a concorrência. No caso, escolhemos uma feira conduzida pelas próprias artesãs que oferece e vende os artesanatos delas ocupando espaço público e enfrentando a vizinhança de shopping centers. Adotamos uma metodologia qualitativa para estudo em profundidade. Concluímos que a territorialização pode ser uma atividade ou prática que define posicionamento e relações e, ao mesmo tempo que estabelece limites e fronteiras, cria conexões e novas possibilidades. Esse tipo de participação promove a aprendizagem do grupo - ou da comunidade - que o habilita a construir o espaço social e a estabelecer um lugar no contexto.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo propone un análisis de las dimensiones temporal y espacial de la práctica empresarial grupal y de su aprendizaje, calificación y formación para construirlas en la estructura social en la que se ubica dicha práctica. Para ello, examinamos, desde la perspectiva de la teoría del aprendizaje social, una empresa colectiva autogestionada que necesita conquistar y construir su lugar y momento con visibilidad, en términos simbólicos, económicos y materiales, y enfrentar las condiciones adversas de la estructura social y de la competencia. En este caso, optamos por una feria dirigida por las propias artesanas que ofrecen y venden sus artesanías, en un espacio público, en medio a los centros comerciales. Adoptamos una metodología cualitativa para un estudio en profundidad. Concluimos que la territorialización puede ser una actividad o práctica que define posicionamientos y relaciones y, al mismo tiempo que establece límites y fronteras, crea conexiones y nuevas posibilidades. Este tipo de participación promueve el aprendizaje del grupo ‒o de la comunidad‒ que le permite construir un espacio social y establecer un lugar en el contexto.

    Abstract in English:

    Abstract This article proposes an analysis of the temporal and spatial dimensions of group entrepreneurship, covering aspects such as learning, qualification, and training to build the social structure dimensions around entrepreneurial practices. The study adopts the social learning theory to examine a self-managed collective enterprise working to gain space and momentum, expanding its visibility in symbolic, economic, and material terms, while facing adverse conditions of social structure and competition. The study analyzes a craft fair the artisans conduct themselves. The fair offers and sells handicrafts, occupying public space and facing the competition of shopping malls established in the same region. We adopted a qualitative methodology for in-depth study. We conclude that territorialization can be an activity or practice that defines positioning and relationships and, at the same time establishes limits and borders, creates connections and new possibilities. This type of participation promotes group or community learning, enabling the construction of social space and establishing a place for the fair in the context.
  • Entrepreneurship as a neoliberal ideology Artigo

    CARMO, LUANA JÉSSICA OLIVEIRA; ASSIS, LILIAN BAMBIRRA DE; GOMES, ADMARDO BONIFÁCIO; TEIXEIRA, MARCELLA BARBOSA MIRANDA

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este ensaio crítico tem como objetivo geral compreender a vertente neoliberal dos discursos do empreendedorismo e sua função de camuflagem da realidade das relações entre trabalho e capital. Baseando-se no pressuposto de que os discursos do empreendedorismo são depositários de uma ideologia neoliberal, analisa-se o desenvolvimento histórico do conceito e do seu campo de estudo; qualifica-se o caráter neoliberal do empreendedorismo; caracteriza-se o aparato teórico que sustenta e dissemina o empreendedorismo. O estudo conclui, criticamente, que o discurso do empreendedorismo isenta o Estado da responsabilidade de garantir mínimas condições de vida para os trabalhadores, colocando-os como responsáveis pelo seu sucesso ou fracasso, independentemente da importância das variáveis do contexto social.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este ensayo crítico tiene el objetivo general de comprender el aspecto neoliberal de los discursos del emprendimiento y su función de camuflaje de la realidad de las relaciones entre trabajo y capital. Partiendo del supuesto de que los discursos del emprendimiento son depositarios de una ideología neoliberal, se analiza el desarrollo histórico del concepto y su campo de estudio; se califica el carácter neoliberal del emprendimiento; y se caracteriza el aparato teórico que apoya y difunde el emprendimiento. El estudio concluye, críticamente, que el discurso del emprendimiento exime al Estado de la responsabilidad de garantizar condiciones mínimas de vida a los trabajadores, ubicándolos como responsables de su éxito o fracaso, independientemente de la importancia de las variables del contexto social.

    Abstract in English:

    Abstract This critical essay has the general objective of understanding the neoliberal aspect of entrepreneurship’s discourses and its function of camouflaging the reality of the relations between work and capital. This research analyzes the historical development of the concept and its field of study based on the assumption that these narratives are depositories of a neoliberal ideology. The research discusses the neoliberal nature of entrepreneurship and characterizes the theoretical apparatus that supports and disseminates entrepreneurship. Finally, the results critically point out that entrepreneurship’s discourse exempts the state from the responsibility of guaranteeing minimum living conditions for workers, meaning they are responsible for their success or failure, regardless of the importance of social context variables.
  • Citizen Relationship Management (CiRM): the past, present, and future of an emerging concept Article

    CARVALHO, DANIEL; DEMO, GISELA; MEDEIROS, JÚLIO; SCUSSEL, FERNANDA

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Embora o Citizen Relationship Management (CiRM) tenha sido adotado mundialmente para aprimorar o relacionamento entre governos e cidadãos, pouco se sabe sobre o campo científico do CiRM. Este artigo relata uma revisão de literatura com o objetivo principal de analisar o campo científico do CiRM a fim de compreender sua estrutura intelectual e propor uma agenda de pesquisa. Analisamos 24 artigos publicados no período de 2005 a 2020, revelando que o CiRM é um conceito emergente na literatura científica, dependente do contexto e dividido em três categorias: o desenvolvimento de modelos integrativos; a relação entre governo e cidadãos; e a avaliação dos serviços públicos. A pesquisa sobre CiRM é predominantemente empírica, carecendo de maturidade conceitual que possibilite desenvolvimentos teóricos e empíricos contributivos. Com base nisso, propomos uma agenda de pesquisas abordando as principais lacunas: adoção, implementação e eficiência das estratégias de CiRM, além da integração dessas estratégias nos diferentes níveis de governo. Esta é a primeira revisão abrangente sobre CiRM, lançando luz sobre as bases do conhecimento de CiRM, compreendendo seu passado e o panorama atual. A partir disso, contribuímos com o desenvolvimento do corpo de conhecimento do CiRM, orientando os esforços de pesquisadores nas áreas de relacionamento entre governos e cidadãos; processos de adoção e implementação de CiRM; práticas de gestão pública; e eficiência na prestação de serviços públicos.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Aunque el Citizen Relationship Management (CiRM) ha sido adoptado en todo el mundo para mejorar la relación entre gobiernos y ciudadanos, se sabe poco sobre el campo científico del CiRM. Este artículo reporta una revisión de la literatura con el objetivo principal de analizar el campo científico del CiRM para comprender su estructura intelectual y establecer una agenda de investigación. Analizamos 24 artículos, publicados entre 2005 y 2020, que revelan que el CiRM es un concepto emergente en la literatura científica, dependiente del contexto y dividido en tres categorías: el desarrollo de modelos integradores; la relación entre gobierno y ciudadanos; y la evaluación de los servicios públicos. La investigación sobre CiRM es predominantemente empírica y carece de una madurez conceptual que permita desarrollos teóricos y empíricos contribuyentes. Sobre esa base, proponemos una agenda de investigación que aborde las principales brechas: adopción, implementación y eficiencia de las estrategias del CiRM, además de la integración de dichas estrategias en los diferentes niveles de gobierno. Esta es la primera revisión integral sobre CiRM que arroja luz sobre sus bases de conocimiento y entiende su pasado y el panorama actual. A partir de esto, contribuimos con el desarrollo del cuerpo de conocimiento del CiRM, orientando los esfuerzos de los investigadores en los campos de relación entre gobiernos y ciudadanos; procesos de adopción e implementación de CiRM; prácticas de gestión pública; y eficiencia en la prestación de servicios públicos.

    Abstract in English:

    Abstract Although Citizen Relationship Management (CiRM) has been adopted worldwide to enhance the relationship between governments and citizens, little is known about the scientific field of CiRM. This article uses a literature review to analyze the scientific field of CiRM to understand its intellectual structure and set a research agenda. We analyzed 24 articles published from 2005 to 2020, revealing that CiRM is an emergent concept in scientific literature, context-dependent, and divided into three categories: the development of integrative models; the relationship between government and citizens; and the evaluation of public services. Research on CiRM is predominantly empirical, lacking the conceptual maturity that enables contributive theoretical and empirical developments. We propose a research agenda addressing the main gaps: adoption, implementation, and efficiency of CiRM strategies, as well as the integration of such strategies in different government levels. This is the first comprehensive review about CiRM, shedding light on the knowledge of CiRM, understanding its past, and the current panorama. We contribute to the development of CiRM knowledge, guiding the researchers’ efforts in the fields of relationship between governments and citizens; CiRM adoption and implementation processes; public managerial practice; and efficiency in public service provision.
  • Individual resilience, pleasure, and suffering at work and organizational links: reflections and perspectives of research for the public sector Artigo

    BOTTINI, FABIO FAIAD; PAIVA, KELY CÉSAR MARTINS DE; GOMES, RICARDO C.

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O setor público brasileiro se apresenta como um caso peculiar, dados os seus problemas e as suas idiossincrasias. Tal ambiente de trabalho afeta diretamente as pessoas, podendo ser vivenciado como fonte de prazer e/ou sofrimento, a depender de como o sujeito-trabalhador o percebe e a ele se adapta, o que tem sido analisado à luz do conceito de resiliência individual. De igual modo, o nível de resiliência pode influenciar as maneiras e os motivos pelos quais os indivíduos se vinculam às organizações em que trabalham. Essas questões têm sido alvo de atenção por parte de pesquisadores-acadêmicos e de profissionais do mercado, já que têm impacto na saúde do trabalhador e no desempenho organizacional. Neste ensaio teórico são apresentados os três temas (Resiliência individual; Prazer e sofrimento no trabalho; Vínculos organizacionais), finalizando-se com um modelo integrativo que permite uma visão mais ampla e profunda dos fenômenos e de suas possíveis inter-relações, tendo sido levantadas hipóteses que podem nortear estudos futuros. Com base nisso, propõe-se uma agenda de investigações futuras, incluindo aspectos metodológicos, a fim de estimular possibilidades epistemológicas e perspectivas de pesquisas variadas.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El sector público brasileño presenta un caso peculiar, dados su idiosincrasia y sus problemas. Este ambiente de trabajo afecta directamente a las personas y puede ser experimentado como una fuente de placer y/o sufrimiento, dependiendo de cómo el sujeto trabajador lo perciba y se adapte a él, lo cual ha sido analizado a la luz del concepto de resiliencia individual. Asimismo, el nivel de resiliencia puede influir en las formas y razones por las cuales los individuos se vinculan con las organizaciones donde trabajan. Estos temas han sido objeto de atención por parte de investigadores académicos y profesionales del mercado, ya que tienen un impacto en la salud de los trabajadores, así como en el desempeño organizacional. En este ensayo teórico se presentan los tres temas (Resiliencia individual; Placer y sufrimiento en el trabajo; Lazos organizacionales), terminando con un modelo integrador que permite una visión más amplia y profunda de los fenómenos y sus posibles interrelaciones. Además, se plantean hipótesis que pueden guiar futuros estudios. A partir de ello, se propone un programa de investigaciones futuras, incluidos los aspectos metodológicos, a fin de estimular las posibilidades epistemológicas y las variadas perspectivas de investigación.

    Abstract in English:

    Abstract The Brazilian public sector is peculiar, given its idiosyncrasies and problems. This work environment directly affects people and can be experienced as a source of pleasure or suffering, depending on how the subject-worker perceives and adapts, which has been analyzed based on the concept of individual resilience. The level of resilience can influence how and why individuals are connected to the organizations where they work. Academic researchers and market professionals have examined these issues since they impact workers’ health and organizational performance. In this theoretical essay, the three themes (Individual resilience; Pleasure and suffering at work; Organizational links) are presented. Also, the study offers an integrative model that allows a broader and deeper view of the phenomena and their possible interrelations, raising hypotheses that can guide future studies. A future research agenda, including methodological aspects, is proposed to stimulate epistemological possibilities and varied research perspectives.
  • Epistemological surveillance and the Bourdieusian approach in the accounting field Artigo

    VOGT, MARA; SILVA, MARCIA ZANIEVICZ DA; VALLE, IONE RIBEIRO

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Têm aumentado os estudos com temáticas totalmente diferenciadas na área contábil, alguns mais extravagantes e outros mais inofensivos. Contudo, em ambos os casos, é necessário dar atenção e domínio ao assunto para produzir novos conhecimentos com clareza e coerência. É isso que o sociólogo francês Pierre Bourdieu denomina, em linhas gerais, de vigilância epistemológica. Notadamente a teoria de Bourdieu, em especial a do campo, capital e habitus, tem sido utilizada nas mais diversas áreas do conhecimento e, nos últimos anos, com alguma preeminência na área contábil, mesmo que de modo secundário, como complemento conceitual. Por meio da vigilância epistemológica, recomendada por Bourdieu, este ensaio teórico teve por objetivo analisar a coerência na utilização da abordagem bourdieusiana no campo contábil, bem como indicar novas possibilidades de estudos, tendo como ponto de partida algumas pesquisas já realizadas. Com base na obra desse autor e de alguns de seus seguidores, foi possível observar falta de coerência em algumas pesquisas, ou seja, aquilo que Bourdieu (2001) nominou de allodoxia.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Los estudios con temas totalmente diferentes en el área de contabilidad han aumentado, algunos más extravagantes y otros más inofensivos. Sin embargo, en ambos casos, es necesario darle atención y dominio al tema para producir nuevos conocimientos con claridad y coherencia. Esto es lo que el sociólogo francés Pierre Bourdieu llama, en general, vigilancia epistemológica. Cabe destacar que la teoría de Bourdieu, especialmente la del campo, el capital y el habitus, se ha utilizado en las más diversas áreas del conocimiento y, en los últimos años, con cierta prominencia en el área contable, aunque sea de manera secundaria, como un complemento conceptual. A través de la vigilancia epistemológica, recomendada por Bourdieu, este ensayo teórico tuvo como objetivo analizar la coherencia en el uso del enfoque bourdieusiano en el campo de la contabilidad, así como indicar nuevas posibilidades de estudios, tomando como punto de partida algunas investigaciones ya realizadas. Con base en el trabajo de este autor y algunos de sus seguidores, fue posible observar una falta de coherencia en algunos estudios, es decir, lo que Bourdieu (2001) denominó allodoxia.

    Abstract in English:

    Abstract A variety of themes have increasingly been studied in accounting; some of them are quite extravagant, others less. In any case, it is necessary to dedicate attention and develop expertise on these themes to produce new knowledge with clarity and coherence. This is what French sociologist Pierre Bourdieu calls, in general, epistemological surveillance. Notably, Bourdieu’s theory, especially that of the field, capital, and habitus, has been used in the most diverse areas of knowledge and, in recent years, with some prominence in the accounting area, even if in a secondary way, as a conceptual complement. This theoretical essay analyzes the coherence in using the Bourdieusian approach in the accounting field through epistemological surveillance. It also recommends new possibilities for studies based on previous literature. The analysis of the work of this author and some of his followers demonstrates that some studies lack coherence, a phenomenon Bourdieu (2001) calls allodoxia.
  • Political consciousness and the likelihood of workers from a sanitation company to politically engage in anti-privatization actions in southeastern Brazil Artigo

    OLIVEIRA, ESTÉFANES SILVA; PALASSI, MARCIA PREZOTTI; PAULA, ANA PAULA PAES DE

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo analisa como a consciência política dos funcionários de uma empresa de saneamento, no Brasil, gera uma predisposição desses trabalhadores a favor ou contra o movimento sindical antiprivatização da empresa. O estudo visou a compreender os aspectos psicopolíticos da participação dos trabalhadores em ações coletivas antiprivatização conduzidas por uma organização sindical. A pesquisa se fundamenta em estudos da psicologia política e utiliza o modelo analítico de consciência política para compreensão da participação em ações coletivas (Sandoval, 2001; Sandoval & Silva, 2016). Os dados foram obtidos por meio de um questionário on-line no site do sindicato, preenchido por 87 trabalhadores de diferentes categorias profissionais de um total de 1.400 funcionários da empresa, submetido a análise de conteúdo. Os resultados revelam consciências políticas desprovidas de engajamento coletivo, cujas configurações, conforme as categorias profissionais, são: a) trabalhador devoto - assistente operacional; b) trabalhador competitivo - assistente administrativo; c) trabalhador difuso - técnicos de saneamento; e d) trabalhador expert - analista em saneamento. Conclui-se que predomina o sentimento de oposição à privatização da empresa, porém, sem engajamento dos trabalhadores nas ações coletivas antiprivatização, optando por ações individuais voltadas à permanência no mercado de trabalho. Esta pesquisa preenche uma lacuna nos estudos organizacionais com uma abordagem psicopolítica da (des)mobilização dos trabalhadores em processos de privatização.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo analiza cómo la conciencia política de los empleados de una empresa de saneamiento en Brasil genera una predisposición de estos trabajadores a favor o en contra del movimiento sindical de privatización de la empresa. Su objetivo es comprender los aspectos psicopolíticos de la participación de los trabajadores en acciones colectivas contra la privatización llevadas a cabo por una organización sindical. La investigación se basa en estudios de psicología política y utiliza el modelo analítico de conciencia política para comprender la participación en acciones colectivas (Sandoval, 2001; Sandoval & Silva, 2016). Los datos se obtuvieron a través de un cuestionario en línea en el sitio web del sindicato, respondido por 87 trabajadores de diferentes categorías profesionales, de un total de 1.400 empleados de la empresa, y, sometido a análisis de contenido. Los resultados revelan conciencias políticas desprovistas de compromiso colectivo, cuyas configuraciones, según las categorías profesionales son: trabajador devoto - asistente operativo; trabajador competitivo - asistente administrativo; trabajador difuso - técnicos de saneamiento y trabajador experto - analista de saneamiento. Se concluye que predomina el sentimiento de oposición a la privatización de la empresa, pero sin la participación de los trabajadores en acciones colectivas contra la privatización, que optan por acciones individuales dirigidas a la permanencia en el mercado laboral. Esta investigación llena un vacío en los estudios organizacionales con un enfoque psicopolítico de la (des) movilización de los trabajadores en los procesos de privatización.

    Abstract in English:

    Abstract This article analyzes how political consciousness affects the likelihood of workers in a Brazilian sanitation company to engage in anti-privatization activities put forward by a union, seeking to understand the psychopolitical aspects of workers’ participation in such movements. The research is based on studies of political psychology and uses the analytical model of political consciousness to understand participation in collective actions (Sandoval, 2001; Sandoval & Silva, 2016). Data were obtained through an online questionnaire on the union’s website, completed by 87 workers from different professional categories, out of a total of 1,400 company employees, submitted to content analysis. The results reveal political consciousness that are devoid of collective engagement, whose settings, according to professional categories, are: devoted employee - operational assistant; competitive employee - administrative assistant; diffuse worker - sanitation technicians, and expert worker - sanitation analyst. It is concluded that the feeling of opposition to the company’s privatization predominates, but without workers’ engagement in collective anti-privatization actions, opting for an individualistic attitude of preserving the position in the labor market. This research fills a gap in organizational studies with a psychopolitical approach to workers’ (de)mobilization in privatization processes.
  • A necessary discussion on consumer vulnerability: advances, gaps, and new perspectives Artigo

    SILVA, ROSANA OLIVEIRA DA; BARROS, DENISE FRANCA; GOUVEIA, TÂNIA MARIA DE OLIVEIRA ALMEIDA; MERABET, DANIEL DE OLIVEIRA BARATA

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A pesquisa sobre o consumidor não se ocupa comumente dos problemas causados e/ou agravados pelas atividades de mercado. Entretanto, problemas econômicos, sociais, ambientais e de saúde pública podem ser atribuídos a determinadas práticas de mercado, nocivas a distintos agentes que nele atuam. Assim, este artigo tem o objetivo de examinar como o conceito de vulnerabilidade do consumidor vem sendo discutido na literatura de marketing e de consumo, por meio de uma revisão da literatura dos últimos 25 anos na produção nacional e internacional de congressos científicos e periódicos. Procura-se identificar as diferentes perspectivas e definições nas principais fontes em que a temática é discutida, com o objetivo de sugerir uma definição abrangente para a vulnerabilidade na área de marketing e que leva em conta a vulnerabilidade de outros agentes. Identificamos que a vulnerabilidade é um tema que vem adquirindo importância, apesar da predominância de uma perspectiva gerencialista, que prioriza a geração de conhecimento benéfico às empresas. Parece-nos urgente que Marketing e Estudos de Consumo interessem-se por conhecimento que proteja e beneficie o consumidor e a sociedade em geral. Acreditamos que o estudo da vulnerabilidade também deve suscitar o desenvolvimento de políticas públicas adequadas e a discussão sobre as atividades reguladoras, para além do consumidor. Assim, com base nos resultados, sugerimos que a vulnerabilidade pode ser definida como um estado de fragilidade de indivíduos frente às práticas de mercado e que pode manifestar-se em diferentes etapas no processo de produção, comercialização e consumo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La investigación sobre el consumidor no se ocupa comúnmente de los problemas causados y/o agravados por las actividades del mercado. Sin embargo, hay problemas económicos, sociales, ambientales y de salud pública que pueden atribuirse a ciertas prácticas de mercado, perjudiciales para los diferentes agentes que operan en él. Por lo tanto, este artículo tiene como objetivo examinar cómo se ha discutido el concepto de vulnerabilidad del consumidor en la literatura de marketing y consumo, a través de una revisión de la literatura de los últimos 25 años en la producción nacional e internacional de congresos científicos y periódicos. Busca identificar las diferentes perspectivas y definiciones, en las principales fuentes en las que se discute el tema, para sugerir una definición integral de vulnerabilidad en el área de marketing, que considera la vulnerabilidad de otros agentes. Identificamos que la vulnerabilidad es un tema que ha ido ganando importancia, a pesar del predominio de una perspectiva gerencial, que prioriza la generación de conocimiento que beneficia a las empresas. Parece urgente que los estudios de marketing y consumo se interesen en un conocimiento que proteja y beneficie al consumidor y a la sociedad en general. Consideramos que el estudio de la vulnerabilidad también debería alentar el desarrollo de políticas públicas adecuadas y la discusión de actividades reguladoras, más allá del consumidor. Por lo tanto, a partir de los resultados, sugerimos que la vulnerabilidad se puede definir como un estado de fragilidad de los individuos frente a las prácticas de mercado, que puede manifestarse en diferentes etapas en el proceso de producción, comercialización y consumo.

    Abstract in English:

    Abstract Consumer research is not usually concerned with problems caused or aggravated by market activities. However, economic, social, environmental, and public health problems can be attributed to certain market practices, which are harmful to different market agents. This article examines how consumer vulnerability has been discussed in the marketing and consumer literature through a national and international literature review of the last 25 years. It seeks to identify the different perspectives and definitions in researches that discuss the topic and suggests a comprehensive definition of vulnerability in the marketing area, which considers the vulnerability of other agents. We identified vulnerability as an issue gaining importance, despite the predominance of a managerialist perspective, which emphasizes the generation of knowledge that benefits companies. It seems urgent that marketing and consumer studies are interested in knowledge that protects and benefits consumers and society in general. We believe that the study of vulnerability should also encourage the development of adequate public policies and the discussion of regulatory activities, in addition to the consumer. Thus, from the results, we suggest that vulnerability can be defined as a state of individuals’ fragility in the face of market practices, which can manifest in different stages in production, commercialization, and consumption processes.
  • Family farming policy network in Brazil Artigo

    GOULART, LUCIANA NUNES; VIEIRA, DIEGO MOTA; BITTENCOURT, DANIELA MATIAS DE CARVALHO

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo apresenta uma análise de redes de políticas públicas com foco na Política Nacional de Agricultura Familiar no Brasil. O estudo coletou dados por meio de análise documental, consultas orçamentárias e entrevistas, submetendo as informações obtidas a análise de conteúdo e, com isso, identificou a composição da rede de atores envolvidos na gestão da política, bem como as características das relações estabelecidas entre eles. Esse tipo de análise constitui interessante instrumento para os estudos de implementação e de avaliação de políticas públicas, na medida em que evidencia de que modo as características da interação entre atores podem afetar o alcance dos objetivos das políticas públicas. A rede da Política Nacional de Agricultura Familiar existente à época da pesquisa se mostrava densa em seu centro e flexível em suas margens, ou seja, era formada por um importante conjunto de atores atuando de modo concomitante em diversos programas e outro conjunto de atores atuando de modo mais pontual ou localizado. Porém, tanto no centro quanto nas margens, observou-se que diversos atores nem sempre são tão atuantes quanto seria esperado. Assim, com base no referencial teórico de análise de redes de políticas públicas, sugere-se que tal situação compromete o funcionamento da rede e o resultado das políticas subjacentes. Ademais, as características da rede estudada demonstram a importância do pacto federativo para o funcionamento da Política Nacional de Agricultura Familiar e mostram que os gestores subnacionais devem ter seus interesses e demandas efetivamente considerados para que os resultados almejados sejam atingidos.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo presenta un análisis de redes de políticas públicas enfocado en la Política Nacional de Agricultura Familiar de Brasil. El estudio recolectó datos a través del análisis documental, consultas presupuestarias y entrevistas, sometió la información a análisis de contenido y, de esa manera, identificó la composición de la red de actores involucrados en la gestión de la política, así como las características de las relaciones establecidas entre ellos. Este tipo de análisis es un instrumento interesante para estudios de implementación y de evaluación de políticas públicas, ya que muestra cómo las características de interacción entre actores pueden afectar el logro de los objetivos de las políticas públicas. La red de la Política Nacional de Agricultura Familiar existente en el momento de la investigación era densa en su centro y flexible en sus márgenes, es decir, estaba formada por un conjunto de actores que operaban simultáneamente en varios programas y otro conjunto de actores que operaba de manera más puntual. Sin embargo, tanto en el centro como en los márgenes, se observó que varios actores no siempre fueron tan activos como se esperaba. Por lo tanto, con base en el marco teórico de análisis de redes de políticas públicas, se sugiere que esta situación compromete el funcionamiento de la red y el resultado de las políticas subyacentes. Además, las características de la red estudiada demuestran la importancia del pacto federativo para el funcionamiento de la Política de Agricultura Familiar brasileña y muestran que los intereses y demandas de los gestores subnacionales deben ser efectivamente considerados para lograr los resultados deseados.

    Abstract in English:

    Abstract This paper presents a public policy network analysis carried out on the Brazilian National Family Farming Policy. The study collected data through documentary review, budget consultations, and interviews, submitting the obtained information to content analysis. The results identified the constitution of the network of actors involved in policy management, as well as the characteristics of the relationships established among them. This type of analysis is an important instrument for studies on the implementation and evaluation of public policies, as it shows how the characteristics of interactions between actors can affect the success of public policies. The National Family Farming Policy network, at the time of the research, was dense at its center and flexible at its margins, meaning that it was formed by an important set of actors concurrently working in several programs and another set of more localized actors. Nonetheless, both at the center and at the margins, it was observed that several actors are not always as active as expected. Based on the public policy networks analysis theoretical framework, it is suggested that such a situation compromises the network’s functioning and the outcome of the underlying policies. Moreover, the network characteristics reinforce the importance of the federative pact for the functioning of family farming policy in Brazil and show that the interests and demands of subnational managers should be effectively considered to achieve the expected results.
  • Contributions to consolidate the new public governance: identifying dimensions of analysis Artigo

    PEREIRA, BRENO AUGUSTO DINIZ; CKAGNAZAROFF, IVAN BECK

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Compreender a New Public Governance (NPG) como modelo de gestão vai ao encontro do atendimento às demandas atuais impostas pela sociedade às administrações públicas, em que há a necessidade de envolver os cidadãos no processo decisório das políticas públicas. Com isso, numa perspectiva macro, gerar informações sobre a evidenciação da NPG poderá contribuir para o desenvolvimento de estratégias que atendam às demandas que os cidadãos impõem à gestão, algo até então pouco efetivado pelos modelos existentes de administração pública. Dessa forma, este trabalho objetiva levantar dimensões para a análise da NPG, ainda carente na literatura. Conforme demonstrado, existem fundamentos para isso, entre eles: democracia deliberativa, coprodução e valor público. Por meio desses pressupostos, são analisadas dimensões sobre dois focos principais: estrutura e processos. Verificou-se que a NPG utiliza ferramentas dos modelos administrativos anteriores, mas busca sua ênfase dentro dos princípios democráticos e de legitimidade. Por fim, ressalta-se a necessidade de estudos teóricos e empíricos que possibilitem maior compreensão dessas ferramentas, permitindo uma administração pública mais inclusiva e com ações mais legítimas.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La comprensión de la Nueva Gobernanza Pública (NGP) como modelo de gestión cumple con las demandas actuales impuestas por la sociedad a las administraciones públicas, donde es necesario involucrar a los ciudadanos en el proceso de toma de decisiones de las políticas públicas. Con esto, en una perspectiva macro, la generación de información sobre la divulgación de la NGP puede contribuir al desarrollo de estrategias para satisfacer las demandas que los ciudadanos imponen a la gestión, algo que hasta el momento no fue implementado de manera efectiva en los modelos de administración pública existentes. Así, este trabajo tiene como objetivo plantear dimensiones para el análisis de la NGP, que aún carece de literatura. Como se demostró, existen bases para el análisis de la NGP que son: democracia deliberativa, coproducción y valor público. Mediante estos supuestos, se analizan las dimensiones desde dos enfoques principales: estructura y procesos. Se verificó que la NGP utiliza herramientas de modelos administrativos anteriores, pero busca su énfasis dentro de los principios democráticos y de legitimidad. Finalmente, también se enfatiza la necesidad de estudios teóricos y empíricos que permitan una mayor comprensión de estas herramientas, permitiendo así una administración pública más inclusiva con acciones más legítimas.

    Abstract in English:

    Abstract The current demands from society to public administration requires understanding new public governance (NPG) as a management model, involving citizens in the public policy decision-making processes. Therefore, from a macro-perspective, information on NPG may contribute to developing strategies to meet citizens’ demands, which is not a usual practice in existing public administration models. This work identifies dimensions of NPG analysis, filling a gap in the literature. The foundations for NPG analysis are deliberative democracy, co-production, and public value, and the dimensions are identified based on structure and processes. The study found that NPG uses tools from previous administration models, focusing on democratic and legitimacy principles. Finally, the research emphasizes the need for theoretical and empirical studies to understand NPG tools better, enabling a more inclusive public administration with more legitimate actions.
  • Open Government Partnership in São Paulo City and the São Paulo Aberta program: challenges in the diffusion and institutionalization of a global policy Article

    BRELÀZ, GABRIELA DE; CRANTSCHANINOV, TAMARA ILINSKY; BELLIX, LAILA

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O Brasil tem sido um importante locus de implementação de práticas participativas após sua democratização. Em 2011, ao lado de outros sete governos fundadores, o Brasil endossou a Open Government Partnership (OGP) e anunciou os planos para promover maior transparência nas práticas governamentais. O país passou a fazer parte de uma iniciativa multilateral que hoje reúne mais de 70 países. A partir de sua difusão internacional, essa iniciativa foi incorporada pela cidade de São Paulo, que criou o Comitê Intersecretarial de Governo Aberto em 2014. Descrevemos a incorporação do OGP a partir de seu processo de difusão e discutimos os desafios de difusão e institucionalização de uma política global no nível local, ocorrida entre 2013 e 2016. As principais conclusões abordam a importância da institucionalização das práticas políticas além da difusão de políticas; a importância da análise microinstitucional e do trabalho institucional na teoria organizacional para compreender a importância dos principais agentes no processo de implementação; e a influência da arquitetura institucional na implementação do OGP.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Brasil ha sido un lugar importante para implementar prácticas participativas después de su democratización. En 2011, junto con otros siete gobiernos fundadores, Brasil respaldó la Alianza para el de Gobierno Abierto (OGP) y anunció los planes del país para promover una mayor transparencia en las prácticas gubernamentales. El país se convirtió en parte de una iniciativa multilateral que hoy reúne a más de 70 países. Desde su difusión internacional, esta iniciativa fue incorporada por la ciudad de San Pablo, que creó el Comité Intersecretarial de Gobierno Abierto en 2014. Describimos la incorporación de la OGP y de su proceso de difusión y discutimos los desafíos de difusión e institucionalización de una política global a nivel local, entre 2013 y 2016. Las principales conclusiones abordan la importancia de institucionalizar las prácticas políticas además de la difusión de políticas; la importancia del análisis microinstitucional y del trabajo institucional en la teoría organizacional para comprender la importancia de los actores clave en el proceso de implementación; y la influencia de la arquitectura institucional en la implementación de la OGP.

    Abstract in English:

    Abstract Brasil ha sido un lugar importante para implementar prácticas participativas después de su democratización. En 2011, junto con otros siete gobiernos fundadores, Brasil respaldó la Alianza para el de Gobierno Abierto (OGP) y anunció los planes del país para promover una mayor transparencia en las prácticas gubernamentales. El país se convirtió en parte de una iniciativa multilateral que hoy reúne a más de 70 países. Desde su difusión internacional, esta iniciativa fue incorporada por la ciudad de San Pablo, que creó el Comité Intersecretarial de Gobierno Abierto en 2014. Describimos la incorporación de la OGP y de su proceso de difusión y discutimos los desafíos de difusión e institucionalización de una política global a nivel local, entre 2013 y 2016. Las principales conclusiones abordan la importancia de institucionalizar las prácticas políticas además de la difusión de políticas; la importancia del análisis microinstitucional y del trabajo institucional en la teoría organizacional para comprender la importancia de los actores clave en el proceso de implementación; y la influencia de la arquitectura institucional en la implementación de la OGP.
  • The legal regime of classified information in Brazil: theoretical and empirical problems and adequacy with a democratic constitutional order Artigo

    CUNHA, MARCIO CAMARGO; ANTUNES, LUIZ FERNANDO TOLEDO

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Leis de acesso à informação têm se tornado instrumentos de governança voltados a promover a transparência de atos estatais e, assim, permitir maior participação política, controle da corrupção e lisura dos atos públicos. No entanto, essas leis permitem a publicização de documentos politicamente sensíveis? O objetivo deste artigo é analisar criticamente o regime legal das “informações classificadas”, a prática institucional decorrente desse regime e a sua compatibilidade com uma Constituição democrática. Por meio de um estudo de métodos mistos, que parte de uma análise de um conjunto exploratório de recursos de acesso à informação para depois selecionar casos para análise qualitativa, concluímos que a sistemática jurídica do ato de classificação torna-o um ato não submetido a mecanismos de accountability social ou horizontal. O artigo possui duas contribuições às atuais discussões sobre transparência e controle social. Do ponto de vista teórico, argumentamos que o ato de classificação impõe obstáculos institucionais à regra de que, nas democracias, deve-se tomar decisões que permitam a incorporação informada das pessoas. Do ponto de vista empírico, o estudo demonstra que a não submissão a mecanismos de controle pode permitir a sobre-classificação de informações por órgãos públicos. Nas conclusões, apontamos possíveis pesquisas futuras sobre o tema.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Las leyes de acceso a la información se han convertido, en todo el mundo, en instrumentos de gobernanza dirigidos a promover la transparencia de los actos estatales y, así, permitir más participación política, control de la corrupción y la probidad de los actos públicos. Sin embargo, ¿hasta qué punto esas leyes permiten la publicización de documentos políticamente sensibles? Ese artículo analiza críticamente el régimen legal de la “información clasificada”, la práctica institucional resultante de dicho régimen y su compatibilidad con una Constitución democrática. Por medio de un estudio de métodos mixtos, que parte del análisis de un conjunto exploratorio de recursos de acceso a la información para posteriormente seleccionar casos para análisis cualitativo, argumentamos que el régimen jurídico del acto de clasificación no está sometido a mecanismos de control social u horizontal. El artículo presenta dos contribuciones a las actuales discusiones sobre transparencia y control social. Desde el punto de vista teórico, argumentamos que el acto de clasificación impone obstáculos institucionales a la regla que postula que, en regímenes democráticos, se deben tomar decisiones que permitan la participación de las personas. Desde el punto de vista empírico, el estudio demuestra que el no sometimiento a mecanismos de control puede inducir a los órganos públicos a la sobreclasificación de información. En la conclusión, señalamos posibles investigaciones futuras sobre el tema.

    Abstract in English:

    Abstract Freedom of Information laws are governance tools aimed at promoting government transparency, increasing public participation in government activity, and enhancing government trust. Nevertheless, do these laws enable the disclosure of sensitive documents? This article analyzes the legal regime of classified information and its practice in the Brazilian federal executive agencies, discussing the regime’s compatibility with the country’s current democratic system. The research adopts mixed methods based on analysis of an exploratory set of appeals to information requests, selecting cases for qualitative analysis. We argue that the legal regime of classifying information is not subject to effective social or horizontal accountability. This article has two contributions to contemporary discussions regarding public transparency. From a theoretical point of view, the study demonstrates that the information classification system imposes obstacles to the general rule stating that democracies must allow informed participation of people in the political process. From an empirical perspective, the article demonstrates that the lack of accountability mechanisms can lead public agencies to overclassify public information. In conclusion, we suggest the need to rethink the very existence of a legal regime of classified information due to its inherent problems.
  • Reflexivity as a mediating element - The case of Francisco Milanez Article

    LESSA, BRUNO DE SOUZA; LOPES, FERNANDO DIAS; CAREGNATO, CÉLIA ELIZABETE

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo teve como objetivo debater a forma como o conceito de reflexividade é concebido por Pierre Bourdieu, e como se desenvolve e influencia a sociologia, no nível dos indivíduos, de Bernard Lahire. Para operacionalizar a forma como o conceito é trabalhado pelos autores, porém enfatizando seu desenvolvimento por Lahire, esse trabalho apresenta como caso empírico o desenvolvimento da reflexividade na trajetória biográfica de José Francisco Bernardes Milanez, ativista histórico do movimento ambiental do estado brasileiro do Rio Grande do Sul. O argumento central que defendemos é que o conceito de reflexividade de inspiração bourdieusiana tem um determinado peso objetivista e estruturalista, o qual secundariza a capacidade de reflexão e agência dos indivíduos, porém apesar desse peso, no âmbito da vida social dos atores a reflexividade atua como elemento mediador entre estruturas e agência individual. Nesse sentido, as capacidades reflexivas podem ser melhor entendidas e analisadas se forem consideradas as maneiras como os indivíduos articulam dialética e concomitantemente suas práticas cotidianas e seus processos reflexivos. Enfatiza-se tanto na escrita deste artigo, quanto nas suas conclusões, que as análises sociológicas no nível dos indivíduos podem ser potencialmente mais substantivas ao considerarem estrutura, agência e reflexividade de forma integrada, algo que a associação de elementos conceituais e argumentativos específicos desses dois autores centralmente destacados habilita, evitando, assim, falsas antinomias.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de este artículo es discutir cómo el concepto de reflexividad es concebido por Pierre Bourdieu, y cómo la sociología de Bernard Lahire se desarrolla e influye a nivel de los individuos. Con el fin de operacionalizar la forma en que los autores trabajan el concepto, pero enfatizando su desarrollo por Lahire, este trabajo presenta como caso empírico el desarrollo de la reflexividad en la trayectoria biográfica de José Francisco Bernardes Milanez, activista histórico del movimiento ambientalista del estado brasileño de Río Grande do Sul. El argumento central que defendemos es que el concepto de reflexividad de inspiración bourdieusiana tiene un cierto peso objetivista y estructuralista, que relega la capacidad de reflexión y agencia de los individuos pero, a pesar de este peso, en el ámbito de la vida social de los actores la reflexividad actúa como elemento mediador entre las estructuras y la agencia individual. En este sentido, las capacidades reflexivas pueden entenderse y analizarse mejor si se consideran las formas en que los individuos articulan la dialéctica y, concomitantemente, sus prácticas diarias y procesos reflexivos. Tanto en el desarrollo de este artículo como en sus conclusiones se destaca que los análisis sociológicos a nivel de los individuos pueden ser potencialmente más sustanciales al considerar la estructura, la agencia y la reflexividad de manera integrada, algo que la asociación de elementos conceptuales y argumentales específicos de esos dos autores centralmente destacados permite, evitando así falsas antinomias.

    Abstract in English:

    Abstract This article aimed to discuss how Pierre Bourdieu’s concept of reflexivity was conceived, and how it influenced and was developed by Bernard Lahire’s in his sociology. To operationalize the way the concept is articulated, but emphasizing its development by Lahire, this paper presents as an empirical case how reflexivity was engendered in José Francisco Bernardes Milanez’ biographical trajectory, a historical environmental activist from the Brazilian state of Rio Grande do Sul. The central argument we defend is that the Bourdieusian-inspired concept of reflexivity has a certain objectivist and structuralist weight, which gives a secondary role to individuals’ reflection capacity and agency. Despite this weight, reflexivity acts as a mediator between structures and their individual agency within actors’ social lives. In this sense, reflexive capacities can be better understood and analyzed by considering the ways individuals connect their daily practices, dialectically and concomitantly, with reflexive processes. This article emphasizes that sociological analyses at the individual level can be potentially more substantive if they consider structure, agency, and reflexivity in an integrated way. Finally, we argue that the conceptual and argumentative association of elements from the two authors helps to avoid false antinomies.
  • The state of the art of institutional capacity: a scoping review of the literature in Portuguese Artigo

    MARTINS, DOUGLAS GOMES

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Genericamente, a capacidade institucional (CI) dos governos é compreendida como o conjunto de capacidades das instituições para a consecução dos objetivos públicos. Contudo, as conceituações disponíveis na literatura mostram grande variação. O objetivo deste estudo consistiu na desagregação do constructo capacidade institucional em suas dimensões constitutivas. A busca de variáveis (proxies) atinentes ao contexto brasileiro e que possibilitem, empiricamente, a mensuração e operacionalização da CI se deu mediante extensa revisão de literatura a partir de 3 perspectivas: a) a análise da rede de autores teve por objetivo elucidar quais são o(s) pesquisador(es) de referência nos estudos sobre a CI; b) a técnica de classificação hierárquica descendente (CHD) teve por objetivo distinguir, caso existam, as classes que representam formas distintas de discurso sobre o conceito de CI; e c) a técnica de árvore de palavras possibilitou a visualização das conexões identificadas entre a palavra-chave, capacidade institucional, e todo o corpus textual. Conclui-se que é possível avançar empiricamente nos estudos sobre a CI a partir do exame das dimensões fiscal, administrativa e política dos governos.

    Abstract in Spanish:

    Resumen En general, la capacidad institucional de los gobiernos se entiende como el conjunto de capacidades que las instituciones tienen para lograr los objetivos públicos. Sin embargo, las conceptualizaciones presentes en la literatura muestran una gran variación. El objetivo de este estudio consistió en el desglose del constructo “capacidad institucional”, en sus dimensiones constitutivas. La búsqueda de variables proxy relacionadas con el contexto brasileño y que permitan empíricamente la medición y operacionalización de la capacidad institucional se llevó a cabo mediante una extensa revisión de la literatura desde tres perspectivas: 1) el análisis de la red de autores, cuyo objetivo fue dilucidar cuáles son los investigadores de referencia en los estudios sobre capacidad institucional; 2) la técnica de clasificación jerárquica descendente cuyo propósito fue distinguir, si existieran, las clases que representan formas distintas de discurso sobre el concepto de capacidad institucional; y 3) la técnica de árbol de palabras, que permitió ver las conexiones identificadas entre la palabra clave, la capacidad institucional y todo el corpus textual. Se concluye que es posible avanzar empíricamente en los estudios sobre capacidad institucional examinando las dimensiones fiscal, administrativa y política de los gobiernos.

    Abstract in English:

    Abstract Government institutional capacity is generally understood as the set of skills observed in governmental institutions, which are necessary to achieve public goals. However, there are numerous conceptualizations in the literature. This study aimed to breakdown institutional capacity, into its constitutive dimensions. The search for proxies active in the Brazilian context and that empirically allow measuring the operationalization of institutional capacity took place after an extensive literature review from three perspectives: a) analysis of the network of authors, identifying the main researchers exploring the topic of institutional capacity, b) a descending hierarchical classification technique aimed to distinguish the classes (if any) that represent distinct forms of discourse on the concept of institutional capacity, and c) the word tree technique, which identified connections between the keyword institutional capacity, and the entire textual corpus. We conclude that it is possible to advance empirically in studies on institutional capacity by examining the government’s fiscal, administrative, and political dimensions.
  • Meritocracy and competency-based people management model: utopia or organizational reality? Artigo convidado

    SOUZA, ALMIR ROGÉRIO DA SILVA; VASCONCELOS, ISABELLA FRANCISCA FREITAS GOUVEIA DE

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste trabalho se realiza uma revisão de literatura sobre o valor meritocracia nas sociedades contemporâneas e nas organizações. Relacionamos o valor meritocracia a um modelo de gestão de pessoas baseado em competências (modelo estratégico de gestão de pessoas), onde são definidos objetivos e metas claras de forma transparente com equipes de trabalho e indivíduos e realizada uma avaliação de desempenho segundo critérios claros previamente estabelecidos e, quando apurado o mérito, o mesmo é reconhecido com base em remuneração diferenciada para indivíduos e equipes, além de ser reconhecido o mérito de forma simbólica. Ressalta-se que um sistema meritocrático e uma gestão por competências reforçam o sentimento de justiça social nas organizações e equidade e as relações de confiança no sistema. Depois de realizada uma pesquisa, onde foram entrevistados 17 executivos alunos do Mestrado Profissional em Administração, em uma organização de ensino de excelência, constatou-se que 53% dos mesmos trabalham em empresas consideradas meritocráticas por eles e 36% em empresas parcialmente meritocráticas e 11% em empresas onde não existe nenhum reconhecimento de mérito. Analisaram-se as causas destes resultados, propondo-se soluções para o aprimoramento destes sistemas.

    Abstract in Spanish:

    Resumen En este trabajo se realiza una revisión de la literatura sobre el valor meritocracia en las sociedades contemporáneas y en las organizaciones. Relacionamos el valor meritocracia con un modelo de gestión de personas basado en competencias (modelo estratégico de gestión de personas) donde se definen objetivos y metas claras de manera transparente con equipos de trabajo e individuos y se realiza una evaluación de desempeño de acuerdo con criterios claros previamente establecidos y, una vez determinado el mérito, se reconoce mediante una remuneración diferenciada a individuos y equipos, además del reconocimiento simbólico. Se enfatiza que un sistema meritocrático y una gestión por competencias refuerzan el sentido de justicia social y equidad en las organizaciones y las relaciones de confianza en el sistema. Después de realizar una encuesta con 17 ejecutivos, alumnos del máster profesional en Administración de Empresas de una organización de enseñanza de excelencia, se constató que el 53% considera que trabaja en empresas meritocráticas; el 36%, en empresas parcialmente meritocráticas; y el 11 % en empresas donde no hay reconocimiento de mérito. Se analizaron las causas de estos resultados y se propusieron soluciones para la mejora de estos sistemas.

    Abstract in English:

    Abstract Our literature review is based on the definition of meritocracy in contemporary societies and organizations. We relate meritocracy to competency-based people management model (strategic people management model), where clear objectives and goals are defined transparently with teams and individuals, and conducting performance evaluation according to previously established criteria. When merit is determined, it is recognized both symbolically and through differentiated remuneration for individuals and teams. It is emphasized that a meritocratic system and competence management reinforces the sense of social justice in organizations and equity and trust relations in the system. The research consisted of a survey with 17 executives, students of a master’s degree program in business administration offered by a teaching organization of excellence. Results showed that 53% of them consider their companies meritocratic, 36% considered their companies partially meritocratic, and 11% consider that the organization they work for does not recognize meritocracy. The study discusses these results, proposing solutions for the improvement of people management systems.
  • Consciousness or safety? Gender issues in an internal selection process Estudo de Caso & Ensino

    FREITAS, LUIZA WANKE; COCO, VIVIAN LUIZ; OLIVEIRA, LUCIA BARBOSA DE; TEIXEIRA, ANA CHRISTINA CELANO

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O caso aborda a situação vivenciada por Gustavo, gestor de uma equipe de seis analistas da diretoria financeira de um grande banco público. Um dos analistas seniores da equipe havia sido promovido a gerente de outra área e ele se viu diante da necessidade de escolher um dos analistas plenos de sua equipe para o cargo. Analisadas as competências e o perfil dos candidatos, Gustavo tinha a convicção que Clarice era a mais preparada para assumir a vaga. Ao mesmo tempo, ele sabia que Clarice poderia engravidar em um futuro próximo e, se isso ocorresse, por uma condição médica especial, ela passaria um ano ausente, somadas as licenças saúde e maternidade. Gustavo se vê, portanto, diante de um dilema. Deveria ele levar em conta apenas as habilidades da candidata, ou seria também necessário considerar a repercussão entre os demais colegas e o impacto sobre o trabalho de toda a equipe caso ela engravidasse logo após a promoção?

    Abstract in Spanish:

    Resumen El caso aborda la situación vivida por Gustavo, gerente de un equipo de seis analistas de la dirección financiera de un gran banco público. Uno de los analistas senior del equipo fue ascendido a gerente de otra área y Gustavo necesitó elegir a uno de los analistas plenos de su equipo para suplir la vacante. Tras analizar las habilidades y el perfil de los candidatos, se convenció de que Clarice era la más preparada para asumir el puesto. Al mismo tiempo, sabía que ella podría quedar embarazada en un futuro cercano y, si eso sucediese, debido a una condición médica especial, estaría ausente durante un año ‒sumadas las licencias de salud y maternidad ‒. Por lo tanto, Gustavo se encontró ante un dilema. ¿Debería tener en cuenta solo las habilidades de la candidata, o también sería necesario considerar la repercusión entre los demás compañeros y el impacto en el trabajo de todo el equipo si ella quedara embarazada poco después del ascenso laboral?

    Abstract in English:

    Abstract The case addresses the situation experienced by Gustavo, manager of a team of six analysts in the financial department of a large public bank. One of the team’s senior analysts had been promoted to manager in another area, and he was faced with the need to choose one of his team’s full analysts for the position. After analyzing the candidates’ skills and profile, Gustavo was convinced that Clarice was the most prepared to take the job. At the same time, he knew that Clarice could become pregnant in the near future and, if that happened, due to a special medical condition, she would be absent for a year, including sick and maternity leave. Gustavo is therefore faced with a dilemma. Should he take into account only the candidate’s skills, or would it also be necessary to consider the repercussion among the other colleagues and the impact on the work of the entire team if she became pregnant soon after the promotion?
  • Cadernos EBAPE.BR: changes and numbers of 2020 EDITORIAL

    IRIGARAY, HÉLIO ARTHUR REIS; STOCKER, FABRICIO
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