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Ciência & Educação (Bauru), Volume: 12, Issue: 3, Published: 2006
  • Building and rebuilding of a hipermidia system based on the teaching/specialist content's cognitive structure: a case study on monoclonal antibodies system Artigos

    Struchiner, Miriam; Ricciardi, Regina Maria Vieira; Gianella, Taís Rabetti

    Abstract in Portuguese:

    Relata-se o desenvolvimento do sistema hipermídia Anticorpos Monoclonais, com desenho baseado no conhecimento estrutural de um especialista de conteúdo. A primeira versão do sistema, construída com "organizadores gráficos" para apoiar os alunos na visualização e compreensão do conteúdo, foi avaliada por 42 estudantes de Biologia. Os resultados foram positivos, porém 11 alunos mencionaram dificuldades em localizar conceitos importantes. Em conseqüência, tanto a estrutura como a interface foram modificadas em uma segunda versão, utilizando-se um mapa conceitual (Novak e Gowin, 1984) para a apresentação da interface gráfica. Esta versão foi avaliada por outro grupo de 24 alunos nas mesmas condições que a primeira turma, obtendo-se resultados positivos em relação à organização e orientação dos alunos no uso sistema. Os resultados sugerem que os mapas conceituais contribuem positivamente para a representação do conhecimento de um especialista e também para auxiliar a busca e consulta de informações em sistemas hipermídia.

    Abstract in English:

    We report the development of the Monoclonal Antibodies Hypermedia System, aimed at Biosciences undergraduate students. The method used for defining the hypermedia structure and the interface was based on the content specialist structural knowledge. The system first version presented a graphic interface based on a "graphic organizer" to support students navigation and comprehention. Forty two Biology students used the hypermedia as part of the Imunology course activities. Although the hypermedia system was positively evaluated by the students., 11 students reported difficulties in finding information in the hypertext structure. Based on results, the system structure and interface were redesigned. The second version was based on "concept map" (Novak & Gowin, 1994). This version was evaluated by another group of 24 Biology students, presenting positive findings about their orientation and navigation. The results show that among different multidimentional structures, concept maps are effective for specialist content representation and to support student navigation.
  • Science and its teaching: what scientists and textbooks say on HIV/AIDS? Artigos

    Bellini, Marta; Frasson, Priscila Caroza

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste artigo é apresentar a análise de dois discursos sobre o mesmo tema, HIV/ Aids, em textos de divulgação científica e em textos didáticos destinados ao ensino de ciências. A análise dos discursos foi feita mediante os estudos sobre o papel das figuras de retórica, em especial, a metáfora nos modelos científicos e pedagógicos. A conclusão das autoras é que os dois discursos são muito distantes e o modelo pedagógico do discurso dos livros didáticos não tem vínculo com as descobertas científicas.

    Abstract in English:

    Two discourses on the HIV/AIDS theme in newspaper texts and in scientific textbooks for secondary schools were analyzed. Investigation of the discourses suggested studies on the role of figures of speech, especially metaphors, in scientific and pedagogical models. Results showed that the discourses are wide apart since the pedagogical model of the textbook discourse does not have any link to scientific discoveries.
  • New Biology and genetics in High School science textbooks Artigos

    Xavier, Márcia Cristina Fernandes; Freire, Alexandre de Sá; Moraes, Milton Ozório

    Abstract in Portuguese:

    Pesquisas têm demonstrado que o livro didático tem papel determinante na organização curricular e na prática pedagógica dos professores. O livro didático precisa, como sugerem os Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio (PCNEM), contemplar conhecimentos modernos em um contexto de historicidade, discutindo, paralelamente, temas de apelo social. Esta pesquisa analisou os livros didáticos de acordo com o padrão de atualização, utilizando a Biologia como modelo. Os resultados sugerem que os atuais livros didáticos não estão atualizados no estudo dos temas considerados essenciais para perfeito entendimento e aquisição de informações associadas ao rápido avanço do conhecimento na área da Nova Biologia. Aponta-se para o fato de que necessitam de reformulação e atualizações com textos modernos, que promovam mudanças conceituais.

    Abstract in English:

    Recent research has demonstrated that Science textbooks have a determining role in curricular organization and that teachers use them to compose their classes, activities, and exams. The National Programs for High School Curriculum Parameters (PCNEM) has infuenced Brazilian education since 1999, bringing updated concepts of Biology and genetics, including themes such as transgenics, gene therapy, cloning, stem cell and paternity testing into the curriculum. The teaching of High School is challenging because of the need to contemplate both classic and modern knowledge within a historical context that simultaneously discusses appealing social themes. The current study analyzed how up-to-date the current High School textbooks are, using the Biology as a model. The themes included in the so-called New Biology was analyzed because they are essential to a good understanding of modern concepts of great social significance. The results suggest that the current textbooks are not up-to-date concerning the themes considered essential for perfect understanding and acquisition of suitable information which is part of the fast progress of knowledge in the area of New Biology and need reformulation and updating, through the introduction of current modern themes that promote conceptual change.
  • Educational policies, world views and the articulation in educative processes Artigos

    Boer, Noemi; Moraes, Edmundo Carlos de

    Abstract in Portuguese:

    O trabalho teve como foco a discussão das políticas educacionais em educação ambiental e as visões de mundo com a finalidade de explicitar as implicações dessas em processos educativos. As visões de mundo são concebidas como macroestruturas epistemológicas, que compreendem um conjunto de valores, crenças, conceitos e formas de conhecimento que fundamentam as concepções e ações educativas. O trabalho apresenta, também, os componentes das visões de mundo e a maneira como esses se articulam em processos educativos. Esse aspecto é importante para se poder identificar as concepções de mundo subjacentes às práticas pedagógicas desenvolvidas pelas escolas. Na visão integrada de mundo, a problemática ambiental é entendida como decorrente do modelo de desenvolvimento social e das relações que os seres humanos estabelecem entre si e com o ambiente não humano. Considera-se, ainda, que a perspectiva relacional pode contribuir para uma mudança na atual abordagem da Educação Ambiental.

    Abstract in English:

    This paper focuses on the discussion of educational policies in environmental education and on world views, for the purpose of clarifying their implications in educative process. The world views are conceived as epistemological macro-structures which consist of a set of values, beliefs, concepts and forms of knowledge which are the base for conceptions and educative actions. The paper also presents the components of the world views and the ways in which these components are articulated in educative processes. This aspect is important in order that the world conceptions underlying pedagogical practices developed by the schools may be identified. In an integrated world view, an environmental issue is conceived as a relational issue resulting from the model of social development and the relationship which the human beings establish among themselves and with the non-human environment. It is considered that the relational perspective may contribute to a change in the current approach of the environmental education.
  • Pedagogical Sciences workshops: influential pedagogical movements in teachers' training Artigos

    Souza, Lucia Helena Pralon de; Gouvêa, Guaracira

    Abstract in Portuguese:

    Nas últimas décadas os professores têm convivido com o discurso constante da necessidade de atualização permanente. Muitos estudos e pesquisas acadêmicas confirmam essa real necessidade. Nos grandes centros urbanos brasileiros não faltam oportunidades para cursos, mini-cursos e oficinas oferecidos pelos inúmeros espaços que atuam na formação continuada de professores. Neste trabalho apresenta-se parte de estudo sobre as Oficinas Pedagógicas de Ciências oferecidas para a formação continuada de professores no Rio de Janeiro nos últimos dez anos, recurso que tem desempenhado significativo papel na progressão profissional dos professores. Utilizando referenciais teóricos da Filosofia, da linguagem e da formação do professor de Ciências foram analisados títulos e ementas de 175 oficinas, textos que representam categoria particular de diálogo entre as instituições (pesquisa), os professores (escola) e a sociedade. O objetivo foi identificar as vozes que se fazem presentes e revelam os movimentos pedagógicos mais influentes no período em questão.

    Abstract in English:

    Teachers have been living with an insistent discourse about their continuing development over the last decades. A great number of studies and researches reinforce this as a real necessity. In the great Brazilian urban centers teachers have many development opportunities in brief or long courses and workshops, offered by the training teacher establishments. In this work we present part of a study on Pedagogical Science Workshops offered in Rio de Janeiro, to teachers in training for the last ten years, considering this an important role in teachers’ professional development. Based on the philosophy of language and references to science teachers theoretical development we have analyzed the titles and descriptions of 175 science workshops, believing that these texts represent a particular dialogue category among institution (researches), teachers (school) and society. Thus we wish to identify the present voices that show us the most influential pedagogical movements throughout the period.
  • Physics classroom activities through technological and communicative means Artigos

    Souza, Carlos Alberto; De Bastos, Fábio da Purificação

    Abstract in Portuguese:

    Atuou-se segundo os momentos metodológicos da investigação-ação escolar, desenvolvendo planejamentos, envolvendo os professores e os alunos no uso dos meios tecnológico-comunicativos nas atividades de sala de aula e especificando-se as ações escolares de Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. A comunicação, auto-reflexão e reflexão dos envolvidos no processo escolar foram incrementadas, compartilhando planejamentos e buscando consolidar o diálogo na sala de aula, problematizando situações, conceitos e a Resolução de Problemas, tendo como mediador o conhecimento científico-tecnológico, previamente tematizado e organizado.

    Abstract in English:

    We act according to the methodological perspective of the Investigation-Action School, developing plans, involving teachers and students in the use of the Technological and Communicative Means in classroom activities and we specify school actions of Natural Science, Math and its Technologies. We improve communication, self-reflection of those involved in the school process, sharing planning, trying to consolidate the dialogue in the classroom, problematizing situations, concepts and how to solve the problems, having as a mediator the scientific-technological knowledge, previously thematized and organized.
  • Learning difficulties in Chemistry: characterization and search for alternatives to overcome them

    Cárdenas S., Fidel Antonio

    Abstract in Spanish:

    Es generalmente aceptado que muchos estudiantes encuentran difícil de aprender unos temas de Química más que otros, siendo los mas frecuentes el de soluciones, estequiometría, la ecuación de estado, el equilibrio químico y las soluciones buffer. Por lo menos en parte, estas dificultades pueden explicarse teniendo en cuenta factores internos al los estudiantes como su capacidad de procesamiento de información y factores externos como la naturaleza propia de la Química. En una investigación llevada a cabo con estudiantes de un grupo de Química General en la Universidad de La Salle, se encontró que los estudiantes presentan dificultades de aprendizaje con estos mismos temas y que a pesar de que la mayoría de ellos presentó altos valores de capacidad mental, sus resultados no fueron tan buenos como lo predice la teoría pero mostraron tendencia hacia ellos. En aquellos estudiantes que mostraron los valores mas bajos de capacidad mental, sus desempeños también fueron bajos; sin embargo, se pudo establecer que las preguntas formuladas para las evaluaciones, y en particular para el examen final, tenían una alta demanda y se relacionaban con los temas que los alumnos consideran de mayor dificultad; la confluencia de estos factores se propone como explicación posible para el grado de aprendizaje de este grupo.

    Abstract in English:

    It is generally accepted that many students have learning difficulties with topics such as stequiometry, solutions, chemical equilibrium, buffer solutions and gaseous states. Some of the learning difficulties in chemistry can be accounted for in terms of the learner’s mental capacity to process information and the nature of chemistry as science. An investigation carried out involving general chemistry students in the University of La Salle, led to the conclusion that although many of the participants had high mental capacity values their academic performance was low. Academic performance for those students with low mental capacity values was also low. A possible explanation for these results may stem from the fact that many questions included in the assessment process were found to be of high demand and were related to chemistry topics considered by the students as the most difficult in general Chemistry.
  • The language empirical data in the french discourse analysis approach: an example of the discursive relations among science, quotidian and literacy Artigos

    Silva, Henrique César da; Baena, Camila Raimualdo; Baena, Juliana Raimualdo

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste trabalho é problematizar a questão do dado empírico de linguagem na pesquisa em Educação em Ciências. Isso é feito com base na explicitação dos aspectos centrais de uma importante perspectiva teórico-metodológica do campo da linguagem, surgida na França na década de 1960: a análise de discurso francesa. O foco central recai na questão da não-transparência da linguagem. Como exemplo é apresentada uma análise de discursos que relacionam ciência e cotidiano na escola, hoje. Valendo-se da problematização teórica e desse breve exemplo de análise, são levantadas questões, em aberto, consideradas importantes para serem mais bem debatidas, sobre metodologia de pesquisa na área de Educação em Ciências e sua relação com o ensino propriamente dito.

    Abstract in English:

    The aim of this work is to discuss issues of language in empirical data in Science teaching research. Such an aim is achieved through the use of core issues within an important methodological language theory that was developed in France around the 1960s: French Discourse Analysis. The central focus is the problem of the non-transparency of language. An analysis of discourses that relate science and the everyday in the school today is presented. After the theoretical investigation and a brief analytical example, a set of still unanswered questions is presented because of their importance in the debate about research methodology in Science teaching and their relationship with teaching itself.
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