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CoDAS, Volume: 26, Número: 6, Publicado: 2014
  • Editorial Editorial

    Fernandes, Fernanda Dreux Miranda; Behlau, Mara
  • Adaptação transcultural do Preschool Language Assessment Instrument: Segunda Edição Original Articles

    Lindau, Tâmara Andrade; Rossi, Natalia Freitas; Giacheti, Célia Maria

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: No Brasil, instrumentos formais para avaliação da linguagem falada são escassos. Portanto, o objetivo deste estudo foi realizar a tradução e a adaptação para o Português Brasileiro do instrumento Preschool Language Assessment Instrument (PLAI-2). MÉTODOS: O processo de tradução e adaptação desse instrumento foi realizado em duas etapas - Etapa 1: (1a) tradução da versão original para o Português Brasileiro, (1b) comparação das versões traduzidas e síntese para uma única versão em Português, (1c) retrotradução, (1d) revisão da versão traduzida; e Etapa 2: (2a) aplicação da versão em Português em um projeto piloto de 30 sujeitos e (2b) comparação estatística dos três grupos etários. RESULTADOS: Na versão brasileira, foram mantidos todos os itens da versão original, porém foi necessária a modificação da ordem de aplicação de um item e sugerida mudança de gravura em outro. Os resultados obtidos na aplicação indicaram que a versão brasileira do PLAI-2 permitiu discriminar o desempenho dos participantes de diferentes grupos etários e que o escore bruto tende a ser crescente em função do aumento da idade. CONCLUSÃO: Foram necessários e realizados ajustes de ordem semântica e sintática, para que o PLAI-2 fosse utilizado com o mesmo rigor metodológico do instrumento original. O processo de adaptação atendeu às equivalências teórica, semântica e cultural.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: In Brazil, formal tools for the evaluation of spoken language are scarce. Therefore, this study aimed to translate and adapt to Brazilian Portuguese the Preschool Language Assessment Instrument: Second Edition (PLAI-2). METHODS: The process of translation and adaptation of this instrument was conducted in two stages - Stage 1: (1a) translation of the original version to Brazilian Portuguese, (1b) comparison of the translated versions and synthesis into a single Portuguese version, (1c) back-translation, (1d) revision of the translated version; and Step 2: (2a) application of the Portuguese version in a pilot project with 30 subjects, and (2b) statistical comparison of three age groups. RESULTS: In the Brazilian version, all items of the original version were kept. However, it was necessary to modify the application order of one item, and the change of one picture was suggested in another. The results obtained after application indicated that the Brazilian version of the PLAI-2 allows us to distinguish the performance of participants belonging to different age groups, and that the raw score tends to increase with age. CONCLUSION: Semantic and syntactic adjustments were required and made to ensure that PLAI-2 would be used with the same methodological rigor of the original instrument. The adaptation process observed the theoretical, semantic, and cultural equivalences.
  • Fluência verbal semântica e fonológica: estudo comparativo em deficientes auditivos e ouvintes Original Articles

    Santos, Isadora Machado Monteiro dos; Chiossi, Júlia Santos Costa; Soares, Alexandra Dezani; Oliveira, Letícia Neves de; Chiari, Brasília Maria

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Comparar o desempenho de deficientes auditivos e ouvintes nas provas de fluência verbal semântica e fonológica. MÉTODOS: Realizou-se um estudo transversal com 48 indivíduos adultos deficientes auditivos e 42 indivíduos (grupo comparação) sem queixas de audição e/ou linguagem. Foram levantados dados sociodemográficos e as características da perda auditiva e do dispositivo auditivo eletrônico (aparelho de amplificação sonora individual ou implante coclear), quando pertinente. Aplicaram-se os testes de fluência verbal por pista semântica (categoria animais) e fonológica (letra F). RESULTADOS: A escolaridade influenciou os resultados das provas nos dois grupos, sendo mais evidente nos deficientes auditivos (p<0,001). Os deficientes auditivos apresentaram pior desempenho nas provas de fluência verbal em comparação aos ouvintes nos grupos com até dez anos de escolaridade. Na comparação do desempenho nos dois testes, os dois grupos apresentaram melhores resultados na fluência verbal semântica. CONCLUSÃO: Os deficientes auditivos de menor escolaridade evocaram um número inferior de palavras pela pista semântica e fonológica em relação aos ouvintes. O nível de escolaridade é relevante para o estudo de fluência verbal em deficientes auditivos.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To compare the performance of hearing-impaired and normal-hearing people on phonologic and semantic verbal fluency tests. METHODS: A cross-sectional study was conducted with 48 hearing-impaired adults and 42 individuals (control group) with no hearing or language complaints. Sociodemographic data were collected, as well as the characteristics of hearing loss and of the electronic auditory device (hearing aids or cochlear implant), when relevant. Verbal fluency was tested in two different tasks: by semantic category (animals) and by phonology (letter F). RESULTS: Educational level has influenced the results of fluency tests in both groups, with more evidence in the hearing-impaired subjects (p<0.001). Hearing-impaired subjects showed worse performance in verbal fluency tests when compared to normal-hearing people in groups with up to 10 years of schooling. In the comparison of performance in the two tests, both groups showed better results in the semantic fluency task. CONCLUSION: The hearing-impaired subjects with low educational level evoked fewer words in semantic and phonologic verbal fluency tests in comparison to normal-hearing subjects. Educational level is a relevant issue to the study of verbal fluency in deaf and hearing-impaired people.
  • Escolares com distúrbio específico de linguagem utilizam mais rupturas de fala que seus pares Original Articles

    Befi-Lopes, Debora Maria; Cáceres-Assenço, Ana Manhani; Marques, Suellen Fernanda; Vieira, Marcely

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Comparar a ocorrência de rupturas de fala durante a produção de narrativas em escolares com distúrbio específico de linguagem (DEL) e seus pares cronológicos. MÉTODOS: Participaram do estudo 60 crianças com idade entre 7 e 10 anos, sendo 40 em desenvolvimento típico de linguagem e 20 com DEL. Para a coleta de dados, foi utilizada uma série de 15 histórias, representadas por figuras, compostas por quatro cenas cada. As histórias foram transcritas e as rupturas de fala presentes nessas narrativas foram classificadas em gagas (repetição de parte da palavra, repetição de uma sílaba da palavra e fonação disrítmica - prolongamentos, bloqueios e palavras rompidas) ou outras (interjeição, revisão/abandono de segmentos e repetição de frases ou multissilábica). O tipo de ruptura foi comparado em cada grupo, e a ocorrência de cada tipo de ruptura foi comparada entre os grupos. RESULTADOS: Enquanto a ocorrência dos tipos de rupturas não diferiu nos escolares em desenvolvimento típico de linguagem, os escolares com DEL tiveram maior ocorrência de outras rupturas. A comparação entre os grupos revelou que os escolares com DEL produzem mais rupturas de ambos os tipos do que seus pares. CONCLUSÃO: A ocorrência de rupturas de fala durante a produção de narrativas foi maior em escolares com DEL do que seus pares cronológicos, sendo que as rupturas classificadas como não gagas (interjeição, revisão/abandono de segmentos e repetição de frases ou multissilábica) foram mais frequentes para essa população.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To compare the occurrence of speech disfluencies during narrative production in children with specific language impairment (SLI) and their age-matched peers. METHODS: The study included 60 children aged between 7 and 10 years, 40 with typical language development and 20 with SLI. For data collection, a series of 15 stories was used, each one represented by pictures composed of four scenes. Narratives were transcripted and the speech disfluencies presented on them were classified as stuttering-like disfluencies (part-word repetition, single-syllable word repetition, and dysrhythmic phonation - prolongations, blocks and broken words) or other disfluencies (interjection, revision/abandoned utterances, and multisyllable/phrase repetition). The disfluency categories were compared in each group and its occurrence was also compared between groups. RESULTS: The occurrence of stuttering-like and other disfluencies did not differ among children with typical language development, whereas children with SLI produced other disfluencies. Between-group comparison showed that children with SLI produced more disfluencies of both types than their age-matched peers. CONCLUSION: Children with SLI showed more speech disfluencies during narrative production than their age-matched peers, and the most common disfluencies used by them were not typical of people who stutter (interjection, revision/abandoned utterances, and multisyllable/phrase repetition).
  • Perfil da fluência: comparação entre falantes do Português Brasileiro e do Português Europeu Original Articles

    Castro, Blenda Stephanie Alves e; Martins-Reis, Vanessa de Oliveira; Baptista, Ana Catarina; Celeste, Letícia Correa

    Resumo em Português:

    O objetivo do estudo foi comparar a fluência de fala de falantes do Português Brasileiro com a de falantes do Português Europeu. Participaram deste estudo 76 indivíduos, sem distinção de raça e cor, com idades entre 18 e 29 anos, sendo 38 residentes no Brasil e 38 em Portugal. Foram obtidas amostras de fala de todos os participantes e analisadas segundo as variáveis de tipologia e frequência das disfluências e velocidade de fala. Foi realizada análise estatística descritiva e inferencial para verificar a associação entre as variáveis do perfil da fluência e da variante linguística. Foi observado que a velocidade de fala dos falantes do Português Europeu em palavras por minuto (p=0,004) é maior que a dos falantes do Português Brasileiro. A distribuição qualitativa das tipologias das disfluências comuns (p<0,001) também diferencia as variantes linguísticas. Enquanto não há um perfil de fluência de fala dos falantes do Português Europeu, para se estabelecer um diagnóstico de gagueira, os fonoaudiólogos podem utilizar em Portugal a mesma avaliação de fluência de fala utilizada no Brasil, principalmente no que se refere às disfluências comuns e gagas, tendo cuidado apenas no que se refere à velocidade de fala.

    Resumo em Inglês:

    The purpose of the study was to compare the speech fluency of Brazilian Portuguese speakers with that of European Portuguese speakers. The study participants were 76 individuals of any ethnicity or skin color aged 18-29 years. Of the participants, 38 lived in Brazil and 38 in Portugal. Speech samples from all participants were obtained and analyzed according to the variables of typology and frequency of speech disruptions and speech rate. Descriptive and inferential statistical analyses were performed to assess the association between the fluency profile and linguistic variant variables. We found that the speech rate of European Portuguese speakers was higher than the speech rate of Brazilian Portuguese speakers in words per minute (p=0.004). The qualitative distribution of the typology of common dysfluencies (p<0.001) also discriminated between the linguistic variants. While a speech fluency profile of European Portuguese speakers is not available, speech therapists in Portugal can use the same speech fluency assessment as has been used in Brazil to establish a diagnosis of stuttering, especially in regard to typical and stuttering dysfluencies, with care taken when evaluating the speech rate.
  • Correlação entre sono e qualidade de vida na paralisia cerebral Original Articles

    Zuculo, Gabriela Melloni; Knap, Cintia Cristina Fadini; Pinato, Luciana

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Investigar e correlacionar o padrão sono-vigília e a qualidade de vida na paralisia cerebral (PC). MÉTODOS: Setenta e oito indivíduos, de 4 a 18 anos de idade, de ambos os gêneros, compuseram dois grupos: PC, composto por 43 indivíduos com PC; e controle, com 35 indivíduos sem distúrbios no neurodesenvolvimento. Os procedimentos utilizados foram: Questionário de Hábitos de Sono, Escala de Distúrbios do Sono em Crianças, Diário de sono, Questionário de Saúde da Criança e Escala de Qualidade de Vida da Criança. RESULTADOS: Identificou-se que 60,5% dos indivíduos com PC apresentaram distúrbios do sono, sendo os mais comuns, os respiratórios e a hiperhidrose do sono, com 25,6 e 34,9%, respectivamente. Além disso, 23,2% dos indivíduos do grupo PC acordam no meio da noite e 37,2% deles roncam, percentuais estes maiores do que os do grupo controle. O Diário de sono mostrou que os indivíduos do grupo PC demoraram mais para iniciar o sono (em média 21 minutos) do que o grupo controle. Quanto à qualidade de vida, o grupo PC apresentou déficit em todos os parâmetros analisados, exceto em atividade familiar e os distúrbios de sono encontrados e a qualidade de vida indicaram correlação negativa na maioria dos parâmetros. CONCLUSÕES: O padrão de sono alterado nos PCs afeta diretamente aspectos do seu bem-estar físico e emocional.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To investigate and correlate the sleep pattern and quality of life in individuals with cerebral palsy (CP) compared to healthy controls. METHODS: Seventy-eight subjects (aged 4-18 years, both genders) comprised two groups: CP, composed of 43 individuals with CP, and control, composed of 35 individuals without neurodevelopmental disorders. General Sleep Habits Questionnaire, Sleep Disturbance Scale for Children, sleep diary, Child Health Questionnaire, and Children's Quality of Life Scale were used. RESULTS: This study identified that 60.5% individuals with CP had sleep disorders. The respiratory disorders (25.6%) and the sleep hyperhidrosis (34.9%) were the most common disturbances in the group with CP. Moreover, 23.2% individuals of the group with CP reported awaking in the middle of the night and 37.2% of them snore, both percentages were higher than those in the control group. The sleep diary showed that individuals in the group with CP spend more time to initiate sleep (around 21 minutes). The group with CP also showed deficits in all parameters analyzed by the Child Health Questionnaire, except in family activity and the sleep-wake pattern, and quality of life showed negative correlation in several respects. CONCLUSION: The altered pattern of sleep in individuals with CP directly affects their physical and emotional well-being.
  • Verificação do processo terapêutico em pacientes fissurados Original Articles

    Bautzer, Ana Paula Doi; Guedes, Zelita Caldeira Ferreira

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Verificar a origem de um processo terapêutico mais longo ou até com insucesso de pacientes com fissura labiopalatina quanto à sua dificuldade de fala. MÉTODOS: Foram observadas 18 crianças em processo terapêutico há pelo menos seis meses, divididas em dois grupos: com fissura labiopalatina isolada (grupo I), e com diagnóstico fonoaudiológico de transtorno de leitura e escrita com manifestação de déficit da consciência fonológica (grupo II). Aplicaram-se dois testes para avaliação de fala e linguagem: ABFW - Teste de Linguagem Infantil (área de Fonologia) e Consciência Fonológica: Instrumento de Avaliação Sequencial (CONFIAS). RESULTADOS: No ABFW, o grupo I apresentou porcentagens maiores do que o grupo II, menos nas variáveis "simplificação de encontro consonantal" e "ensurdecimento de plosiva". Também observou-se que, para o processo de omissão, grupo I dificilmente omite as vibrantes como ocorreu no grupo II. No CONFIAS nível sílaba as porcentagens do grupo I tendem a ser maiores que as do grupo II, com exceção das tarefas "sílaba medial", "produção de rima" e "exclusão". No nível do fonema, as porcentagens do grupo II tendem a ser maiores do que no grupo I, com exceção das tarefas: "inicia com som dado", "exclusão", "síntese" e "segmentação", mesmo sem diferença significativa entre as distribuições da porcentagem nos grupos I e II (p>0,118). CONCLUSÕES: As diferenças encontradas entre os grupos I e II, apesar de não significativas estatisticamente, podem sugerir que a presença da malformação dificulte a aquisição e o desenvolvimento da fala e linguagem, e prolongue o processo terapêutico se não realizadas intervenções diretivas, como incluir terapia de consciência fonológica.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: This study was conducted to verify the origin of a longer or even failed therapeutic process in patients with cleft lip and palate as to its difficulty. METHODS: Eighteen children undergoing therapeutic process were observed for at least 6 months and divided into two groups: presenting isolated cleft lip and palate (group I) and having been diagnosed by a Speech-Language Pathologist with reading and writing disorders, with manifestation of phonological awareness deficit (group II). Two tests were applied for the evaluation of speech and language: ABFW Language Test for Young Children (phonology) and Phonological Awareness: Instrument of Sequential Assessment (CONFIAS). RESULTS: Group I presented higher percentages in ABFW test than group II, except in the "simplification of consonant cluster" and "plosive devoicing" variables. It was also observed that, in the process of omission, group I hardly omits the vibrant consonant, as observed in group II. At the syllable level of CONFIAS, the percentages observed in group I tended to be higher than in group II, with the exception of the following tasks: "medial syllable," "production of rhyme," and "exclusion." At the phoneme level, the percentages observed in group II tended to be higher than in group I, with the exception of the following tasks: "starts with given sound," "exclusion," "synthesis," and "segmentation." No significant difference was observed between percentage distributions in groups I and II (p>0.118). CONCLUSIONS: The differences found between groups I and II, although not statistically significant, may suggest that the presence of malformation hinders speech and language acquisition and development and prolongs the therapeutic process if directive interventions are not carried out, including phonological awareness therapy.
  • Análise comparativa das informações de exame clínico miofuncional orofacial em adultos jovens com e sem queixas Original Articles

    Macedo, Paulo Fernando Aragon de; Bianchini, Esther Mandelbaum Gonçalves

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Verificar as características miofuncionais orofaciais em adultos jovens e analisar comparativamente dados de indivíduos com e sem queixas miofuncionais, visando apontar os principais problemas miofuncionais e diferenciando-os de características típicas dessa população, além de elencar os itens de avaliação miofuncional que possam merecer maior atenção para essa população. MÉTODOS: Estudo transversal com 85 participantes adultos, 19 a 39 anos, selecionados por amostra consecutiva no Serviço de Fonoaudiologia da Universidade Veiga de Almeida, divididos em dois grupos - G1: 50 indivíduos encaminhados por queixas miofuncionais orofaciais; G2: 35 indivíduos voluntários sem queixas. Todos foram avaliados por três fonoaudiólogos, especialistas. O exame constou de avaliação clínica descritiva quanto às estruturas craniofaciais de tecidos duros e moles, análise dos movimentos mandibulares, verificação funcional quanto à respiração, mastigação e deglutição. Análise estatística: teste do χ2, teste t de Student ou de Mann-Whitney. Foi adotado nível de confiabilidade de 99%. RESULTADOS: Constatou-se predomínio de oclusão Classe I de Angle para G2 (p<0,0001). G1 apresentou (p<0,0001): movimentos mandibulares com desvios e ruídos articulares, amplitude reduzida nos movimentos de lateralidade e protrusivos, mastigação unilateral, contração muscular não esperada, ruídos articulares, deglutição com contração perioral excessiva, ruído evidente e resíduos (p=0,006). CONCLUSÃO: As principais alterações miofuncionais orofaciais em adultos jovens com queixas referem-se a modificações dos movimentos mandibulares, dos padrões de mastigação e de deglutição, sendo esses os itens de maior importância na análise da avaliação. Vários itens de avaliação e caracterização de distúrbios não diferem entre os grupos, devendo ser cuidadosamente analisados quanto à sua relevância.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To verify myofunctional orofacial characteristics in young adults and to compare data on individuals with and without myofunctional complaints, aiming to identify the main myofunctional problems and differentiating them from characteristics that are common for this population, as well as to list items for myofunctional evaluation in this population. METHODS: Cross-sectional study with 85 adult participants, aged between 19 and 39 years, selected through consecutive sampling at the Department of Speech, Language and Hearing Sciences of Universidade Veiga de Almeida. The participants were divided into two groups: G1 (comprising 50 individuals referred for orofacial myofunctional disorders) and G2 (comprising 35 volunteers without complaints). Descriptive evaluation of craniofacial structures of hard and soft tissues, kinesiology and mandible range of motion and functional patterns of breathing, chewing, and swallowing was applied. Three expert Speech-Language pathologists assessed all participants. Statistical analysis was done using χ2-test, Student's t-test, or Mann-Whitney test. The reliability level was 99%. RESULTS: A predominance of Angle Class I pattern of occlusions for G2 (p<0.0001) was found. G1 showed (p<0.0001) mandible movements with deviations and joint noises, amplitude reduction in lateral and protrusive movements, unilateral chewing, nonexpected muscle contraction, temporomandibular joint noises, swallowing with excessive contraction of the orbicularis oris muscle, loud noise, and residues (p=0.006). CONCLUSION: The main myofunctional orofacial alterations in young adults with complaints refer to changes of the mandibular movements and patterns of chewing or of swallowing, reflecting the main items of the clinical evaluation. Many items of assessment and characterization do not differ between the groups, and these should be analyzed regarding their relevance.
  • Correlação entre o motivo do encaminhamento, avaliação clínica e objetiva do risco para disfagia Original Articles

    Mancopes, Renata; Gonçalves, Bruna Franciele da Trindade; Costa, Cintia Conceição; Favero, Talita Cristina; Drozdz, Daniela Rejane Constantino; Bilheri, Diego Fernando Dorneles; Schumacher, Stéfani Fernanda

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Correlacionar o motivo do encaminhamento para o serviço de fonoaudiologia de um hospital universitário com os resultados da avaliação clínica e objetiva do risco para disfagia. MÉTODOS: Trata-se de um estudo transversal, observacional, analítico de caráter retrospectivo e quantitativo. Os dados utilizados foram advindos do banco de dados, sendo utilizadas as informações do motivo do encaminhamento para o serviço de Fonoaudiologia, resultados da avaliação clínica para o risco de disfagia e também da videofluoroscopia da deglutição. RESULTADOS: Houve diferença média entre as variáveis motivo do encaminhamento, resultados encontrados na avaliação clínica e objetiva da deglutição e a escala de penetração/aspiração, embora os valores não tenham sido estatisticamente significantes. Foi constatada correlação estatisticamente significante entre avaliação clínica, avaliação objetiva e escala de penetração, sendo que a maior delas ocorreu entre os resultados da avaliação objetiva e a escala de penetração. CONCLUSÃO: Houve correlação entre a avaliação clínica e objetiva da deglutição e diferença média entre as variáveis do motivo do encaminhamento com as respectivas avaliações. Isso demonstra a importância da associação entre os dados do histórico do paciente e os resultados da avaliação clínica e exames complementares, como a videofluoroscopia, para a identificação correta da alteração de deglutição, sendo importante ainda combinar o uso de escalas de gravidade de penetração/aspiração para estabelecer o diagnóstico.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To correlate the reason for referral to speech therapy service at a university hospital with the results of clinical and objective assessment of risk for dysphagia. METHODS: This is a cross-sectional, observational, retrospective analytical and quantitative study. The data were gathered from the database, and the information used was the reason for referral to speech therapy service, results of clinical assessment of the risk for dysphagia, and also from swallowing videofluoroscopy. RESULTS: There was a mean difference between the variables of the reason for the referral, results of the clinical and objective swallowing assessments, and scale of penetration/aspiration, although the values were not statistically significant. Statistically significant correlation was observed between clinical and objective assessments and the penetration scale, with the largest occurring between the results of objective assessment and penetration scale. CONCLUSION: There was a correlation between clinical and objective assessments of swallowing and mean difference between the variables of the reason for the referral with their respective assessment. This shows the importance of the association between the data of patient's history and results of clinical evaluation and complementary tests, such as videofluoroscopy, for correct identification of the swallowing disorders, being important to combine the use of severity scales of penetration/aspiration for diagnosis.
  • Avaliação da localização de cápsulas ingeridas com alimentos no disparo da fase faríngea em adultos assintomáticos Original Articles

    Uchimura, Érica Mayumi Takase; Barcelos, Irene Harumi Kamata; Paiva, Deborah Brandão de; Mourão, Lucia Figueiredo; Crespo, Agricio Nubiato

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Avaliar a localização de cápsulas gelatinosas duras no disparo da fase faríngea em adultos assintomáticos. MÉTODOS: Realizou-se videofluoroscopia da deglutição em 60 indivíduos (14 homens e 46 mulheres), entre 27 e 55 anos, que foram avaliados com cápsulas gelatinosas duras #00 e #3 preenchidas com sulfato de bário, ingeridas com alimentos líquidos e pudim em livre oferta. Considerou-se o primeiro movimento de elevação laríngea como indicador do disparo da fase faríngea da deglutição. Na análise estatística, utilizou-se o teste de McNemar. RESULTADOS: Cápsulas #3 apresentaram maior porcentagem de localização no dorso da língua em comparação à cápsula #00, e cápsulas #00 apresentaram maior porcentagem de localização na base da língua e valécula em comparação à #3. Foram encontradas diferenças entre as diferentes cápsulas na deglutição com líquido (p=0,016) e pudim (p=0,037). CONCLUSÃO: O tamanho da cápsula influenciou na localização do disparo da fase faríngea. Cápsulas menores iniciaram a fase faríngea na região mais anterior (dorso da língua) em comparação às cápsulas maiores.

    Resumo em Inglês:

    OBJECTIVE: To assess the location of hard gelatin capsules in the pharyngeal phase triggering among asymptomatic adults. INTRODUCTION: The location of the bolus during the pharyngeal phase triggering provides information about the sensorimotor model of the beginning of deglutition onset. PURPOSE: To evaluate the location of hard gelatin capsules in the pharyngeal phase triggering among asymptomatic adults. METHODS: A videofluoroscopy swallowing study was carried out in 60 subjects (14 male and 46 female participants) aged between 27 and 55 years, who were evaluated with hard gelatin capsules #00 and #3 containing barium sulfate, swallowed with liquid food and pudding, in free volume. The first laryngeal elevation movement was the criterion to locate the pharyngeal phase triggering. Statistical analysis was based on the McNemar test. RESULTS: Capsule #3 presented higher percentage of location in the tongue dorsum compared to capsule #00, and capsule #00 presented higher percentage of location in the tongue base and vallecula compared to capsule #3. There was a difference between different capsules swallowed with liquid (p=0.016) and pudding (p=0.037). CONCLUSION: The capsule size influenced the location of the pharyngeal phase triggering. Smaller capsules started pharyngeal phase in the most anterior region (tongue dorsum) compared to larger capsules.
  • Teleprogramação dos sistemas de implante coclear Original Articles

    Samuel, Paola Angelica; Goffi-Gomez, Maria Valéria Schmidt; Bittencourt, Aline Gomes; Tsuji, Robinson Koji; Brito, Rubens de

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: verificar a efetividade da programação remota do implante coclear por meio dos níveis de estimulação e resultados nos testes de percepção de fala e audiometria em campo livre. MÉTODOS: Foram selecionados 12 pacientes de ambos os gêneros, com idade entre 18 e 59 anos, usuários de implante coclear do mesmo modelo de unidade interna e processador de fala por no mínimo 12 meses. As programações remota (PR) e presencial (PP) foram realizadas no mesmo dia, medindo-se os níveis mínimos (níveis T) e máximos (níveis C) de estimulação de cinco eletrodos, com interpolação dos demais. Foram aplicados testes de percepção de fala (frases em contexto aberto e monossílabos - gravação a 65 dBNPS) e audiometria em campo livre nas frequências de 250 a 8.000 Hz. Os resultados foram comparados entre PR e PP. RESULTADOS: Houve diferença na média dos níveis T em três eletrodos e dos níveis C em um eletrodo. Não houve diferença entre os resultados obtidos nos testes de percepção de fala e nos limiares audiométricos na PP e PR. CONCLUSÃO: A realização da programação remota é simples e eficaz para a programação dos dispositivos de implante coclear e, embora tenha mostrado diferenças nos níveis de estimulação, não interferiu no desempenho da percepção de fala.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To verify the effectiveness of remote programming of cochlear implants by stimulation levels and results in the perception of speech and free-field audiometry tests. METHODS: Twelve patients from both genders, aged between 18 and 59 years, users of internal cochlear implant and speech processor of the same model for at least 12 months, were selected. Both the remote programming (RP) and the live programming (LP) were performed on the same day, measuring the minimum (T) and maximum (C) stimulation levels of five electrodes with the interpolation of the remaining ones. Speech perception tests were applied using 65 dBSPL (recorded open context sentences and monosyllables). The patients were submitted to free-field audiometry at 250-8,000 Hz frequencies. The results for the RP and LP were compared. RESULTS: Differences in mean of the T levels for three electrodes and the C levels for one electrode were found. No difference between the results was obtained in the speech perception tests and audiometric thresholds in the RP and LP. CONCLUSION: The RP is a simple and effective procedure for programming cochlear implant devices and, although there were differences in the stimulation levels of some electrodes, it did not interfere in the speech perception outcomes.
  • Perspectivas dos pais de crianças usuárias de implante coclear Original Articles

    Stefanini, Marcela Roselin; Morettin, Marina; Zabeu, Julia Speranza; Bevilacqua, Maria Cecília; Moret, Adriane Lima Mortari

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Avaliar a perspectiva dos pais em relação ao implante coclear (IC) sobre a evolução da criança usuária do IC. MÉTODOS: Tratou-se de um estudo prospectivo transversal desenvolvido no Centro de Pesquisas Audiológicas do Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais da Universidade de São Paulo. A seleção da casuística foi realizada a partir da demanda espontânea entre os meses de julho e dezembro de 2011. A amostra final foi composta por 50 pais ou responsáveis de crianças usuárias de IC com no mínimo um ano e máximo de três anos de uso do dispositivo. Foi aplicado o questionário Crianças com implante coclear: perspectivas dos pais, traduzido e adaptado para o Português Brasileiro. Este instrumento é composto por 74 questões e permite a quantificação da perspectiva dos pais em subescalas que ilustram a situação da criança e da família. Cada pergunta apresenta cinco opções de respostas pontuadas de um a cinco. Foi aplicado o Teste de Spearman para comparação dos resultados entre as subescalas. RESULTADOS: As subescalas relação social, autossuficiência e comunicação foram as que apresentaram maior média de pontuação. Já a pior pontuação foi da subescala de apoio à criança, reflexo da independência e autonomia dos pacientes. Quando realizada a correlação entre as subescalas relacionadas à criança, observou-se resultado estatisticamente significante e positivo da subescala de comunicação com todas as demais. As subescalas da família também apresentaram correlação positiva com a comunicação, educação e autossuficiência. CONCLUSÃO: Estes resultados demonstram que os pais apresentam boas expectativas em relação à comunicação, independência e participação social da criança após a cirurgia de IC, sendo este questionário uma ferramenta útil para uso na prática clínica.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To evaluate the parents' perspective with regard to evolution of their child with cochlear implant (CI). METHODS: This was a cross-sectional prospective study conducted at the Centro de Pesquisas Audiológicas of Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais of Universidade de São Paulo. The selection of the sample was performed from the spontaneous demand, among the months from July to December 2011. The final sample comprised 50 parents or guardians of children using CI, with minimum 1 year and maximum of 3 years of device use. The translated and adapted to Brazilian Portuguese version of the questionnaire "Perspectives of parents of children with cochlear implants" was applied. This instrument consists of 74 questions and allows quantification of the parents' perspective on subscales that illustrate the situation of the child and family. Each question has five options scored from one to five responses. The Spearman test for comparison of results between the subscales was applied. RESULTS: The social relationships, self-sufficiency, and communication subscales showed the highest mean score, whereas the worst score was for child support subscale, reflecting the independence and autonomy of the patients. The correlation between the child subscales was realized, and the results showed themselves significant and positive for communication subscale of communication with all others subscales. The family subscales also had a positive correlation with the communication, education, and self-sufficiency. CONCLUSION: These results demonstrate that parents have good expectations regarding communication, independence, and social participation of children after CI surgery, and this questionnaire is a useful tool for use in clinical practice.
  • Habilidades auditivas temporais em crianças com histórico de otite média nos primeiros anos de vida e persistente nas idades pré-escolar e escolar Original Articles

    Villa, Priscila Cruvinel; Zanchetta, Sthella

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Estudar as habilidades auditivas temporais de ordenação e resolução em crianças sem e com antecedentes de otite média com efusão precoce e recorrente, assim como estudar as repostas em função da idade. MÉTODOS: Foram avaliadas 59 crianças, todas com limiares tonais dentro da normalidade no momento da realização dos testes auditivos. As crianças foram divididas em dois grupos, de acordo com a ocorrência ou não de episódios de otite média com efusão recorrente. Em um segundo momento, cada um dos grupos foi subdividido em dois subgrupos em função da idade: 7 e 8, e 9 e 10 anos. Todas as crianças foram avaliadas com os testes temporais de padrão de frequência (ordenação) e Gap-In-Noise (resolução). RESULTADOS: As crianças com antecedentes de otite média apresentaram resultados inferiores, de forma significativa, quando comparados ao grupo controle, para as habilidades temporais estudadas. No teste de padrão de frequência, as respostas corretas aumentaram em função da idade nos dois grupos. No teste de identificação de intervalos de silêncio, não houve alteração no limiar em função da idade no grupo controle, mas houve para o grupo com antecedente de otite média. CONCLUSÃO: Episódios de otite média com efusão, ainda no primeiro ano de vida, recorrentes e persistentes em idade pré-escolar e escolar, influenciam negativamente as habilidades temporais de ordenação e resolução.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To study the temporal auditory ordering and resolution abilities in children with and without a history of early OME and ROME, as well as to study the responses according to age. METHODS: A total of 59 children were evaluated, and all of them presented pure tone thresholds within the normal range at the time of the conduction of the hearing tests. The children were divided into two groups according to the occurrence of episodes of recurrent otitis media. Then, each group was divided into two subgroups according to age: 7- and 8-year olds, and 9- and 10-year olds. All children were assessed with standard tests of temporal frequency (ordination) and gaps-in-noise (resolution). RESULTS: For the temporal abilities studied, children with a history of otitis media presented significantly lower results compared to the control group. In the frequency pattern test, the correct answers increased with age in both groups. In the identification of silence intervals, the control group showed no change in threshold regarding to age, but this change was present in the group with a history of otitis media. CONCLUSION: Episodes of otitis media with effusion in the first year of life, recurrent and persistent in preschool and school ages, negatively influence the temporal ordering and resolution abilities.
  • Programa Vocal Cognitivo aplicado a indivíduos com sinais de presbilaringe: resultados preliminares Original Articles

    Nemr, Katia; Souza, Glaucia Verena Sampaio de; Simões-Zenari, Marcia; Tsuji, Domingos Hiroshi; Hachiya, Adriana; Cordeiro, Gislaine Ferro; Nunes, Guilherme Pecoraro; Dajer, María Eugenia

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Propor e verificar a exequibilidade de programa de intervenção fonoaudiológica para indivíduos com sinais de presbilaringe com ou sem queixa vocal. MÉTODO: Dentre 20 idosos integrantes da pesquisa, participaram deste piloto três idosas com média de 67 anos. Antes e após o programa, realizaram exame laringológico, gravação da voz com protocolo CAPE-V, responderam ao Protocolo de Rastreio de Risco de Disfonia (PRRD) e participaram do Programa Vocal Cognitivo para presbifonia elaborado com fundamentação teórica na epistemologia genética de Jean Piaget associado a técnicas vocais baseadas na literatura. É composto por seis sessões, cada uma com ênfase em diferentes aspectos da produção vocal. RESULTADOS: Após o programa, loudness, coordenação pneumofonoarticulatória, clareza articulatória, jitter e proporção harmônico-ruído melhoraram, ficando dentro do esperado para a faixa etária. Nas três participantes observou-se melhora da qualidade vocal, aumento da frequência fundamental e melhora dos tempos máximos de fonação. Em duas observou-se tensão associada à elevação da loudness e melhora no escore PRRD. Observou-se nas participantes redução dos sinais de presbilaringe observados ao exame de laringoscopia, com melhora da coaptação glótica e movimentação da onda mucosa. CONCLUSÃO: Os resultados preliminares apontam perspectivas animadoras em relação à proposta com melhora dos aspectos analisados. O programa proposto mostrou-se exequível e bem delineado, não sendo necessários ajustes para continuidade do projeto.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To propose and verify the feasibility of a vocal program intervention in patients with presbylarynx signs with or without vocal complaints. METHOD: Among 20 elder participants of the current research, 3 female patients with median age of 67 years were chosen for the pilot study. Laryngological examination, vocal recording with CAPE-V (Consensus Auditory-Perceptual Evaluation of Voice) protocol, and Screening Protocol of Risk of Dysphonia (SPRD) were conducted before and after the program intervention. They joined the Cognitive Vocal Program for presbyphonia based on the genetic epistemology by Jean Piaget associated with vocal techniques based on scientific literature. This program is structured with six sessions and each one of them is focused in different aspects of vocal production. RESULTS: After the program intervention, some aspects such as loudness, coordination between breathing and speaking, accuracy in articulatory movements, jitter, and harmonics-to-noise ratio improved with parameters within the expected range for the age group. Three female participants were observed for better vocal quality, higher fundamental frequency, and better maximum phonation time. In two cases, tension related to loudness elevation and better scores on SPRD was observed. Using by high-speed laryngeal image, we also observed reduction of presbylarynx signs, and remarkable improvement in glottis closure competence and mucosal wave movement of the patients with and without vocal complaints. CONCLUSION: The preliminary results suggest encouraging prospects for the proposal with improvement in the aspects analyzed. This program was well designed and did not require any further adjustments.
  • Phonological processing deficits as a universal model for dyslexia: evidence from different orthographies Systematic Review

    Navas, Ana Luiza Gomes Pinto; Ferraz, Érica de Cássia; Borges, Juliana Postigo Amorina

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To verify the universal nature of the phonological processing deficit hypothesis for dyslexia, since the most influential studies on the topic were conducted in children or adults speakers of English. RESEARCH STRATEGY: A systematic review was designed, conducted and analyzed using PubMed, Science Direct, and SciELO databases. SELECTION CRITERIA: The literature search was conducted using the terms "phonological processing" AND "dyslexia" in publications of the last ten years (2004-2014). DATA ANALYSIS: Following screening of (a) titles and abstracts and (b) full papers, 187 articles were identified as meeting the pre-established inclusion criteria. RESULTS: The phonological processing deficit hypothesis was explored in studies involving several languages. More importantly, we identify studies in all types of writing systems such as ideographic, syllabic and logographic, as well as alphabetic orthography, with different levels of orthography-phonology consistency. CONCLUSION: The phonological processing hypothesis was considered as a valid explanation to dyslexia, in a wide variety of spoken languages and writing systems.
  • Aplicabilidade da ultrassonografia na Fonoaudiologia Evidence-Based Speech-Language Pathology And Audiology

    Barberena, Luciana da Silva; Brasil, Brunah de Castro; Melo, Roberta Michelon; Mezzomo, Carolina Lisbôa; Mota, Helena Bolli; Keske-Soares, Márcia

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Apresentar estudos recentes que utilizaram a ultrassonografia na área da Fonoaudiologia, os quais evidenciam possibilidades de aplicabilidade dessa técnica nas diferentes subáreas. ESTRATÉGIA DE PESQUISA: Foi realizada uma pesquisa bibliográfica na base de dados PubMed, utilizando como descritores "ultrasonic"; "speech"; "phonetics"; "Speech, Language and Hearing Sciences"; "voice"; "deglutition" e "myofunctional therapy", contemplando algumas das áreas da Fonoaudiologia. Foram também empregados na busca os termos "ultrasound"; "ultrasonography"; "swallow"; "orofacial myofunctional therapy" e "orofacial myology". CRITÉRIOS DE SELEÇÃO: Como critérios da pesquisa em base de dados, selecionaram-se: estudos dos últimos cinco anos e estudos em humanos. Na pré-seleção, foram descartados estudos duplicados, não disponibilizados na íntegra e que não apresentassem relação direta da ultrassonografia com a Fonoaudiologia. ANÁLISE DOS DADOS: A análise dos dados foi realizada de forma descritiva e separada para cada subárea da Fonoaudiologia. Consideraram-se os itens: objetivos; sujeitos; procedimentos e resultados. RESULTADOS: Foram selecionados 12 artigos para a subárea ultrassom versus fala/fonética; cinco para ultrassom versus voz; um para ultrassom versus músculos mastigatórios e dez para ultrassom versus deglutição. Não foram encontrados estudos referentes aos últimos cinco anos relacionando "ultrassom" e "Fonoaudiologia". CONCLUSÃO: Foram encontradas diferentes pesquisas que se voltaram ao emprego da ultrassonografia na Fonoaudiologia. Cada qual, a partir de seu objetivo, confirma novas possibilidades de uso desse instrumento nas diversas subáreas, visando a um diagnóstico mais preciso e novas possibilidades, tanto avaliativas quanto terapêuticas.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To present recent studies that used the ultrasound in the fields of Speech Language Pathology and Audiology, which evidence possibilities of the applicability of this technique in different subareas. RESEARCH STRATEGY: A bibliographic research was carried out in the PubMed database, using the keywords "ultrasonic," "speech," "phonetics," "Speech, Language and Hearing Sciences," "voice," "deglutition," and "myofunctional therapy," comprising some areas of Speech Language Pathology and Audiology Sciences. The keywords "ultrasound," "ultrasonography," "swallow," "orofacial myofunctional therapy," and "orofacial myology" were also used in the search. SELECTION CRITERIA: Studies in humans from the past 5 years were selected. In the preselection, duplicated studies, articles not fully available, and those that did not present direct relation between ultrasound and Speech Language Pathology and Audiology Sciences were discarded. DATA ANALYSIS: The data were analyzed descriptively and classified subareas of Speech Language Pathology and Audiology Sciences. The following items were considered: purposes, participants, procedures, and results. RESULTS: We selected 12 articles for ultrasound versus speech/phonetics subarea, 5 for ultrasound versus voice, 1 for ultrasound versus muscles of mastication, and 10 for ultrasound versus swallow. Studies relating "ultrasound" and "Speech Language Pathology and Audiology Sciences" in the past 5 years were not found. CONCLUSION: Different studies on the use of ultrasound in Speech Language Pathology and Audiology Sciences were found. Each of them, according to its purpose, confirms new possibilities of the use of this instrument in the several subareas, aiming at a more accurate diagnosis and new evaluative and therapeutic possibilities.
  • Autoavaliação vocal: relação com o tipo de instrumento utilizado, gênero, faixa etária e profissão em indivíduos sem queixas de voz Brief Communication

    Dassie-Leite, Ana Paula; Delazeri, Simone; Baldissarelli, Bianca; Weber, Jaqueline; Filho, Luiz de Lacerda

    Resumo em Inglês:

    OBJECTIVE: To obtain the vocal self-assessment rates of individuals without vocal complaints and relate them to gender, occupation, and age range. METHODS: This is an observational, analytical, and cross-sectional study. In this study, 601 individuals without vocal complaints, 241 men and 360 women, aged between 18 and 59 years (mean of 30.1 years) were included. The individuals were divided into following age groups: 18-29 years (n=353; 58.7%), 30-44 years (n=159; 26.5%), and 45-59 years (n=89; 14.8%); 136 individuals (22.6%) were voice professionals and 465 (77.4%) were nonprofessionals. The individuals answered a questionnaire with identification data and the protocols Voice-Related Quality of Life (V-RQOL), Voice Handicap Index (VHI), and Voice Activity and Participation Profile (VAPP). The data were statistically analyzed. RESULTS: Mean scores obtained in the V-RQOL, VHI, and VAPP were 95.5, 5.37, and 3.06, respectively. If we transfer these values to the base 100, differences were found in the scores of the VHI and VAPP. Women presented significantly lower scores in the V-RQOL and VHI. Moreover, there were no differences in the mean scores obtained by the different age groups. Regarding professional vocal use, there were differences in the VHI and VAPP, and the "nonprofessionals" presented lower VHI than professionals. CONCLUSION: The type of the instrument, gender, and profession variables can influence the vocal self-assessment results.
  • Equivalência cultural da versão brasileira do protocolo Evaluation of the Ability to Sing Easily Brief Communication

    Rocha, Bruna Rainho; Moreti, Felipe; Amin, Elisabeth; Madazio, Glaucya; Behlau, Mara

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Realizar a equivalência cultural da versão brasileira do protocolo Evaluation of the Ability to Sing Easily (EASE), por meio de sua adaptação cultural e linguística. MÉTODOS: Após tradução do EASE para o Português brasileiro e retrotradução para o Inglês, realizou-se a comparação dos itens com o instrumento original, sendo as discrepâncias existentes modificadas por consenso por um comitê composto por cinco fonoaudiólogos, chegando-se ao Evaluation of the Ability to Sing Easily para o Brasil (EASE-BR), com 22 questões e quatro alternativas na chave de resposta: "não", "um pouco", "moderadamente" e "muito". A pontuação é a soma simples de todas as respostas, sendo que os três itens com aspectos positivos (6, 12 e 21) exigem pontuação reversa. Para a equivalência cultural, o EASE-BR foi aplicado em um total de 41 cantores brasileiros, com acréscimo da opção "não aplicável" na chave de respostas, para identificação de questões não compreendidas ou não apropriadas para a população-alvo e a cultura brasileira. RESULTADOS: Cinco dos 32 cantores inicialmente avaliados encontraram dificuldade para o preenchimento de três questões, sendo necessária adaptação da tradução das sentenças não compreendidas ou consideradas inapropriadas. O EASE-BR modificado foi então aplicado em mais nove cantores e não foram encontradas mais barreiras culturais e/ou conceituais. CONCLUSÃO: Foi verificada equivalência cultural entre o EASE e sua versão traduzida para o Português brasileiro, o EASE-BR. A validação do EASE para o Português brasileiro está em andamento, após a conclusão dessa etapa.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: To present the cross-cultural equivalence of the Brazilian version of the Evaluation of the Ability to Sing Easily (EASE) protocol, through its cultural and linguistic adaptation. METHODS: After the EASE was translated to Brazilian Portuguese, the back-translation into English was done. The items of the translated version were compared with the original instrument and the discrepancies were modified by consensus of a committee composed of five speech language pathologists. The Evaluation of the Ability to Sing Easily for Brazil (EASE-BR) has 22 questions with four alternatives: "no," "mildly," "moderately," and "extremely." The score is obtained by the simple sum of all answers. The three positive items (6, 12, and 21) require reverse score. For cultural equivalence, the EASE-BR was applied with 41 Brazilian singers, with an extra item in the answer key - "not applicable." The aim of this extra key was to identify issues that might not have been understood or were not appropriate for the target population and the Brazilian culture. RESULTS: Of the 32 singers, 5 who were initially evaluated had difficulties to answer 3 of the 22 questions. Therefore, the adaptation of those sentences was necessary. Afterward, the modified EASE-BR was applied to nine singers, and no more cultural and/or conceptual barriers were found. CONCLUSION: Cultural equivalence was observed between EASE and its translated version to the Brazilian Portuguese, the EASE-BR. Validation of the EASE for Brazilian Portuguese is in progress.
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