• Divulgação científica como forma de compartilhar conhecimento Editorial

    Navas, Ana Luiza Gomes Pinto; Berti, Larissa; Trindade, Emília Rodrigues; Lunardelo, Pamela Papile
  • Rehabilitation: a rising demand that calls for action Carta ao Editor

    Goulart, Bárbara Niegia Garcia de; Anderle, Paula
  • Operationalization of the International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF, in a Specialized Rehabilitation Center Artigo Original

    Biz, Maria Cristina Pedro; Chun, Regina Yu Shon

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Interessa descrever o processo de implementação da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde (CIF) em um Centro Especializado em Reabilitação fundamentado na abordagem biopsicossocial de saúde. Método Trata-se de pesquisa-ação, descritiva, analítica e longitudinal. O processo de implementação no serviço abrangeu quatro etapas: a) Capacitação para uso da CIF; b) Construção de checklists pela equipe; c) Aplicação dos checklists com usuários do serviço; e d) Construção de banco de dados. Foi elaborado um checklist para cada setor envolvido e um banco de dados incluindo informações do resultado da avaliação e reavaliação dos usuários. Resultados Os achados indicam maior resolutividade em todos os setores no período estudado e que a capacitação foi fundamental para operacionalização da CIF. A construção de instrumentos com base na realidade do serviço foi essencial para atender às demandas locais e de cada setor. Conclusão A CIF possibilitou maior prática da abordagem biopsicossocial a partir do envolvimento dos profissionais na sua operacionalização, com evidências de resolutividade do serviço, além de visibilidade e organização do processo de trabalho.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose Describe the implementation process of the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) in a Specialized Rehabilitation Center based on the biopsychosocial approach to health. Methods This is a descriptive, analytical, longitudinal study. The ICF implementation process in the healthcare center encompassed four stages: a) training on the use of the ICF; b) preparation of checklists by the team; c) collection of relevant data based on the checklist from the healthcare center users; and d) construction of a database. Results A checklist was constructed for each sector involved, and the database included user information and the ICF results during evaluation and reevaluation. The findings indicate higher problem-solving capacity in all sectors throughout the study period, and that training was crucial to operationalize the ICF. Preparation of the instruments based on the reality of the healthcare center was essential to meet local demands and those of each sector. Conclusion The ICF enabled greater practice of the biopsychosocial approach based on the engagement of the professionals in its operationalization, with evidence of healthcare problem-solving capacity and visibility and organization of the work process.
  • Main reasons that lead popular-music singing teachers to seek speech-language pathology assistance for their students Artigo Original

    Monteiro, Juliana Ceglio; Madazio, Glaucya; Pacheco, Claudia; Behlau, Mara

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Identificar os fatores que influenciam a decisão do professor de canto em solicitar ajuda fonoaudiológica para seus alunos. Método Participaram do presente estudo 48 professores de canto popular, de ambos os sexos, com média de idade de 37,96 anos. Os participantes responderam via SurveyMonkey um questionário elaborado pelos pesquisadores, composto por dez perguntas, com respostas fechadas. Estas perguntas referiam-se aos motivos pelos quais o professor de canto popular busca ajuda fonoaudiológica e sobre o conhecimento desses professores a respeito da rouquidão persistente ser um sintoma de risco que identifique outro tipo de lesão na laringe. Resultados Os resultados indicaram que professores de canto buscam ajuda fonoaudiológica na presença de queixa de voz rouca e dificuldade de articulação. Para os professores avaliados, a queixa de cansaço vocal não foi fator determinante para o encaminhamento fonoaudiológico. Houve maior proporção de professores de canto que não sabiam que queixa de rouquidão por mais do que quinze dias pode ser sinal de lesão maligna de laringe. Não houve influência das variáveis idade e tempo de prática de ensino de canto dos professores de canto popular no encaminhamento para Fonoaudiólogos. Conclusão A maior parte dos professores de canto avaliados busca ajuda fonoaudiológica quando o aluno apresenta queixa de voz rouca e dificuldade de articulação dos sons da fala.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To identify the parameters that influences the decision of singing teachers to seek speech-language pathology (SLP) assistance for their students. Methods The study sample comprised 48 popular-music singing teachers, male and female, aged 37.96 years on average. The participants responded to a 10 closed-question questionnaire prepared by the researchers via the SurveyMonkey platform. The questions referred to the reasons why singing teachers seek SLP assistance, as well as to the knowledge of these teachers regarding chronic hoarseness as a risk symptom to identify other lesions in the larynx. Results Singing teachers seek SLP assistance for their students in the presence of hoarseness complaints and impaired speech sound articulation. The singing teachers assessed did not consider vocal tiredness complaint as a determining factor for referral to SLP evaluation. Most study participants were not aware that a hoarseness complaint for over 15 days can be indicative of larynx tumor. There was no influence of the variables age and time of professional experience in the referral to SLP assistance. Conclusion Most of the singing teachers who participated in this study sought SLP assistance for their students when they presented hoarseness complaints and impaired speech sound articulation.
  • Investigating resilience, perceived social support and trait anxiety levels of mothers of school-age children who stutter Original Article

    Yaşar, Özlem; Vural-Batık, Meryem; Özdemir, Şevket

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose The attitude of mothers of children who stutter is believed to be crucial in the management of therapy process. Therefore, this study aimed at the description of resilience, perceived social support and trait anxiety levels of mothers of children with stuttering, as well as at the exploration of the relationship between them. Methods The study sample consisted of 33 mothers of children with stuttering aged 6-12 years. The data were gathered using the following instruments: Mother Resilience Scale, Revised Parental Social Support Scale, State-trait Anxiety Inventory, Stuttering Severity Instrument-4, and a personal information form. Results Resilience of mothers of children who stutter was high, whereas perceived social support and trait anxiety levels of the participants were lower. Mother’s increased level of perceived social support resulted in increased resilience level and decreased trait anxiety level. The trait anxiety levels of mothers with a college degree were significantly lower than those of mothers with other education levels. No statistically significant correlation was observed between stuttering severity and the levels of resilience, perceived social support and trait anxiety. Conclusion Although mothers of stuttering children present the required skills to cope with the situation, it is believed that they need more social support. Consequently, offering professional support to mothers in the course of stuttering management and referring them to appropriate intervention programs are emphasized.
  • Do preschoolers born premature perform properly on lexical and verbal short-term memory abilities? Artigo Original

    Verreschi, Marianne Querido; Cáceres-Assenço, Ana Manhani; Krebs, Vera Lúcia Jornada; Carvalho, Werther Brunow de; Befi-Lopes, Debora Maria

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Investigar o desempenho lexical e a habilidade de memória de curto prazo verbal em crianças prematuras em idade pré-escolar, e comparar os resultados com seus pares nascidos a termo. Método Participaram do estudo 40 pré-escolares com idade entre 4 e 5 anos e 11 meses divididos em dois grupos, sendo 20 nascidos prematuros e 20 nascidos a termo. Os grupos não diferiram quanto à idade, renda familiar e escolaridade materna. Foram utilizados testes de vocabulário expressivo e memória de curto prazo verbal. A análise estatística inferencial foi realizada por meio dos testes de Mann-Whitney e exato de Fisher. Resultados O desempenho dos grupos não diferiu na tarefa de vocabulário, mas o grupo de prematuros apresentou desempenho inferior ao de seus pares na tarefa de repetição de não palavras. Conclusão Nesta amostra, o desempenho dos pré-escolares que nasceram prematuros foi estatisticamente inferior ao daqueles nascidos a termo apenas na tarefa de repetição de não palavras. Assim, o nascimento prematuro esteve associado a desempenho no vocabulário expressivo compatível com o esperado para a idade, porém com prejuízos na memória de curto prazo verbal.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To investigate lexical performance and verbal short-term memory ability in premature infants at preschool age and compare the results with their full-term peers. Methods Forty preschool children aged between 4 and 5 years and 11 months participated on the study and were equally divided into two groups considering their gestational age: preterm and full-term. Groups did not differ on age, family income and maternal education. Participants were paired according to their chronological age and their socioeconomic status. Their performance was assessed using expressive vocabulary and verbal short-term memory tests. Inferential statistical analysis was performed using the Mann-Whitney and the Fisher exact test. Results Group performance did not differ on vocabulary, but premature children showed an inferior performance on nonword repetition tasks. Conclusion These data indicates that preschoolers born premature performed statistically lower than their peers born full-term on nonword repetition task. Thus, premature birth was associated to vocabulary development on typically developing range, but also to verbal short-term memory impairments.
  • Exploratory study of the teaching of neuropsychology in the curricula of undergraduate courses in Speech-Language Pathology Artigo Original

    Brasil, Alissa Costa; Lara, Tielly Leão; Chaves, Márcia Lorena Fagundes; Lawlor, Brian; Beber, Bárbara Costa

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Identificar a presença do ensino da neuropsicologia nos cursos de graduação em fonoaudiologia no Brasil através de uma análise exploratória dos currículos dos cursos de graduação. Método Estudo documental exploratório quantitativo. Foi realizada uma busca de documentos (projeto pedagógico de curso, ementário e/ou matriz curricular) nos websites das instituições de ensino superior públicas e privadas, ou via e-mail. A busca das informações necessárias para o estudo foi feita por três pesquisadores através de um checklist elaborado em consenso. Dessa maneira, pôde-se caracterizar as instituições de ensino e, posteriormente, foram investigadas quais delas ofereciam disciplinas que abordassem o tema da neuropsicologia através de uma busca pelo nome da disciplina. Foram exploradas associações entre a natureza da instituição de ensino superior, ano do projeto pedagógico de curso e região demográfica, com a presença de disciplinas sobre neuropsicologia. Resultados Foram incluídas no estudo 72 instituições de ensino, sendo que destas apenas nove ofereciam a disciplina de neuropsicologia. Nenhuma das associações testadas gerou diferença estatisticamente significativa. Conclusão Há uma carência na oferta de disciplinas de neuropsicologia para os estudantes de fonoaudiologia, e esta carência não tem relação nenhuma com a natureza da instituição de ensino superior, o ano do projeto pedagógico de curso ou com a região demográfica. Os achados chamam a atenção para a importância de um currículo que considere todo o escopo de atuação profissional e se ajuste à epidemiologia dos distúrbios da comunicação.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To determine the level of teaching of neuropsychology within undergraduate courses of speech-language pathology in Brazil using an exploratory document analysis of the curricula of the undergraduate courses. Methods It is a quantitative exploratory document analysis. A review of available documents from websites and/or received from course directors (pedagogical course project, course content, and/or syllabus) of public and private universities in Brazil was carried out. Using an agreed consensus checklist, 3 researchers verified which universities offered subjects on neuropsychology by means of a search for the term ‘neuropsychology’ or neuropsychological’. Associations between type of university and region and the provision of neuropsychology courses were also explored. Results 72 universities were included in the study and only nine of them offered subjects on neuropsychology. None of the associations tested was statistically significant. Conclusion The provision of neuropsychology for speech-language pathology undergraduate students is limited, and not associated with the type of university, the year of the pedagogical course project, or the region in which the university is located. The findings call attention to the need to adapt undergraduate curricula in speech-language pathology to consider the entire scope of this profession and address the epidemiology of communication disorders.
  • Cognition and benefit obtained with hearing aids: a study in elderly people Artigo Original

    Rocha, Larissa Veloso; Martinelli, Maria Cecília

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Verificar o efeito da cognição no benefício obtido com o uso de próteses auditivas e na qualidade de vida de idosos com perda auditiva. Método Foram avaliados 17 idosos com perda auditiva neurossensorial de grau moderado bilateral. Os idosos foram distribuídos em dois grupos segundo os resultados da triagem cognitiva 10-CS: G1- sete idosos sem alteração e G2- dez idosos com resultado sugestivo de alteração cognitiva. Protocolo de estudo: questionário de avaliação de restrição de participação - HHIE, escala de depressão geriátrica – EDG, questionário de qualidade de vida – SF36 e avaliação do esforço de escuta por meio da escala visual analógica. A seguir, os idosos receberam as próteses auditivas. Após três meses de uso efetivo da amplificação, o protocolo foi reaplicado com a inclusão do Questionário Internacional – QI-AASI. Resultados Caracterizou-se a amostra quanto à idade, escolaridade, Critério de Classificação Econômica Brasil - ABEP, grau da perda, reconhecimento de fala e índice de Inteligibilidade de fala (SII) da orelha com melhor audibilidade. O estudo estatístico revelou diferença somente com relação à idade. O estudo comparativo antes e após intervenção revelou melhora significante nos escores do 10-CS no grupo G2, na restrição de participação, esforço de escuta e alguns domínios do questionário de qualidade de vida. Não houve diferença no QI-AASI entre grupos segundo Fator 1, Fator 2 e Escore Total. Conclusão Houve melhora da qualidade de vida após três meses de uso de amplificação. Não houve efeito da cognição no benefício obtido com o uso de próteses auditivas.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To verify the effects of cognition on the benefit obtained with the use of hearing aids and on the quality of life of elderly people with hearing loss. Methods 17 elderly people with moderate sensorineural hearing loss (SNHL) bilateral were evaluated. The elderly people were divided into two groups according to the results of 10-point cognitive screening 10-CS: G1- seven elderly people without change and G2-10 elderly people with a suggestive result of cognitive alteration. Study protocol: self-evaluation questionnaire – (Hearing Handicap Inventory for the Elderly (HHIE)), geriatric depression scale (GDS), quality of life questionnaire – (Short-Form 36 (SF36)) and evaluation of the listening effort through the Visual Analogue Scale (VAS). After the evaluation, the elderly people received hearing aids. After three months of effective amplification, the protocol was reapplied with the inclusion of the International Questionnaire for the Evaluation of Hearing Aids – (IOI-HA). Results The sample was characterized according to age, schooling, Critério de Classificação Econômico Brasil Associação Brasileira das Empresas de Pesquisa (ABEP), degree of loss, Índice Percentual de Reconhecimento da Fala (IPRF) and Speech Intelligibility Index (SII) of the ear with better audibility. The statistical study revealed that there was significant difference only in relation to age. The comparative study before and after the intervention revealed a significant improvement in the 10-CS scores in the group G2, in the participation restriction - HHIE, in the listening effort and in some areas of the SF36. There was no difference in QI-AASI between groups second the factor 1, factor 2 and Total Score. Conclusion There was improvement of the quality of life after three months of amplification use. There was no effect of cognition on the benefit obtained with the use of hearing aids.
  • Self-referred personal behavior profile of university professors: association with communicative and vocal self-evaluation Artigo Original

    Tonon, Iara Guirão; Gomes, Nayara Ribeiro; Teixeira, Letícia Caldas; Medeiros, Adriane Mesquita de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Descrever o perfil de comportamento pessoal autorreferido por professores universitários, e verificar a associação destes perfis com a autoavaliação dos aspectos comunicativos e sintomas vocais. Método Estudo realizado com 334 professores de uma universidade pública que responderam um questionário online referente ao uso da voz na docência. A variável resposta foi a classificação do perfil de comportamento pessoal, identificado em quatro tipos: pragmático, analítico, expressivo e afável, e as variáveis explicativas foram: autopercepção vocal, recursos vocais e aspectos comunicativos. Foi realizada a análise descritiva dos dados, além dos testes Quiquadrado de Pearson e Exato de Fisher. Resultados Os professores universitários se identificaram mais com os perfis de comportamento pessoal afável e expressivo. De forma geral, os docentes demonstraram boa autopercepção dos aspectos vocais e comunicativos, além de terem relatado poucos sintomas vocais. Os perfis se diferenciaram em algumas variáveis estudadas: o pragmático relatou velocidade de fala rápida e, às vezes, realizar contato de olhos; o expressivo demonstrou autopercepção positiva de sua voz e intensidade forte. Professores com perfil analítico autorreferiram percepção negativa da qualidade vocal, intensidade fraca, articulação ruim e velocidade de fala rápida e, entre os demais perfis, foi o que mais relatou sintomas de cansaço na voz e dificuldade para projetar a voz. Conclusão Professores universitários se identificam predominantemente com os perfis afável e expressivo. A análise da autopercepção do perfil de comportamento pessoal em professores universitários mostra a influência das características da personalidade autorreferidas sobre as habilidades comunicativas em sala de aula.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose Describe the self-referred personal behavior profiles of university professors and verify the association of these profiles with the self-assessment of communicative aspects and vocal symptoms. Methods Study conducted with 334 professors at a public university who responded to an online questionnaire regarding voice use in teaching practice. Personal behavior profile classification was the response variable, which was divided into four types: pragmatic, analytical, expressive and affable. Explanatory variables were vocal self-perception, vocal resources, and communicative aspects. Descriptive data analysis was performed with application of the Pearson's Chi-squared and Fisher's Exact tests. Results University professors identified themselves more with the affable and expressive personal behavior profiles. Overall, professors presented good self-perception about vocal and communicative aspects, in addition to having reported few vocal symptoms. Profiles differed for some of the assessed variables, namely, pragmatic professors reported high speech velocity and sporadic eye contact; expressive professors demonstrated self-perception about their voice and strong voice intensity; those in the analytical profile self-reported negative perception about vocal quality, weak voice intensity, poor articulation and rapid speaking rate; the other professors mostly reported voice tiredness symptoms and difficulty projecting the voice. Conclusion University professors identify themselves mostly with the affable and expressive profiles. Self-perception analysis of the personal behavior profile in university professors showed the influence of self-reported personality characteristics on communicative skills in the classroom.
  • Oral transit time in children with neurological impairment indicated for gastrostomy Artigo Original

    Cola, Paula Cristina; Afonso, Débora; Baldelin, Cleber Gustavo Rotoli; Rubira, Claudio José; Agostinho, Francisco de; Silva, Roberta Gonçalves da

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo O objetivo deste estudo foi descrever o tempo de trânsito oral total (TTOT) da deglutição em diferentes consistências de alimento na criança com acometimento neurológico (CAN) e com indicação de gastrostomia. Método Estudo clínico transversal incluiu 15 indivíduos com CAN e indicação de gastrostomia, sendo 10 do sexo masculino e cinco do sexo feminino, 13 com alimentação via oral exclusiva e dois com sonda nasogástrica, faixa etária de um a 14 anos, média de 5,7 anos, acompanhados no Grupo Multidisciplinar de Gastroenterologia Pediátrica da Universidade de Marília-UNIMAR. A deglutição foi analisada por estudo videofluoroscópico da deglutição. Foram mensuradas 19 imagens do tempo de trânsito oral total (TTOT) da deglutição, por software específico, utilizando alimento pastoso (13 imagens) e alimento líquido (seis imagens). O TTOT foi categorizado em curto ou longo baseado em definições já evidenciadas na literatura. Resultados A média e o desvio padrão para o TTOT foram, respectivamente, 10,75s e 11,76s para o pastoso e 4,22s e 1,54s para o líquido. Conclusão O tempo de trânsito oral total é longo nas consistências pastosa e líquida em crianças com acometimento neurológico e com indicação de gastrostomia.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose The objective of the present study was to describe the total oral transit time (TOTT) of children with neurological impairment (CNI) and with an indication of gastrostomy. Method A cross-sectional clinical study was conducted on 15 children (10 male and 5 female ranging in age from 1 to 14 years; mean 5.7 years) with CNI and gastrostomy indication. The patients were monitored by a Multidisciplinary Group of Pediatric Gastroenterology of Universidade de Marília – UNIMAR, which 13 of them with previous exclusive oral feeding and 2 fed by a nasogastric tube. Swallowing was analyzed by videofluoroscopy swallowing study and 19 images of TOTT were obtained using specific software, with analysis of pureed food (13 images) and liquid (six images). TTOT was categorized as short or long based on definitions already evidenced in the literature. Results The mean and standard deviation of TOTT values was 10.75 s and 11.76 s for pureed food and 4.22 s and 1.54 s for liquid food. Conclusion The total oral transit time of pureed or liquid consistency was long in children with neurological involvement and with an indication of gastrostomy.
  • Development of an instrument for collective assessment of fluency and comprehension of reading in elementary school students II Artigo Original

    Gentilini, Lorene Karoline Silva; Andrade, Marina Emília Pereira; Basso, Fabiane Puntel; Salles, Jerusa Fumagalli de; Martins-Reis, Vanessa de Oliveira; Alves, Luciana Mendonça

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo O estudo apresenta o processo de desenvolvimento de um instrumento para avaliação coletiva da fluência e da compreensão de leitura de escolares do ensino fundamental II e verifica o efeito da escolaridade no desempenho no instrumento. Método Participaram do estudo 100 escolares regularmente matriculados do 6º ao 9º ano no ensino fundamental de escolas públicas. A construção do instrumento envolveu sete etapas, com participação de duas juízas. O instrumento é composto por um texto narrativo apropriado para escolares do ensino fundamental II e por 10 questões de múltipla escolha, sendo cinco questões literais e cinco inferenciais. Resultados Os resultados evidenciaram melhor desempenho, tanto em fluência quanto em compreensão de leitura, para os participantes com maior escolaridade. A fluência de leitura apresentou correlações positivas e moderadas com a compreensão leitora. Conclusão O instrumento é de fácil aplicação e análise, podendo ser utilizado em contexto clínico, educacional e de pesquisa para mensurar o desempenho de escolares do 6º ao 9º ano em fluência e compreensão de leitura.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose The study presents the process of developing of an instrument for collective evaluation of reading fluency and comprehension of secondary elementary school students in grades 6-9 and verifies the effect of schooling on performance in the instrument. Methods 100 students regularly enrolled in grades 6-9 in secondary elementary public schools participated in the study. The construction of the instrument involved seven steps, with the participation of two judges. The instrument was composed of narrative text appropriate for secondary elementary school students and for 10 multiple choice questions, which five were literal questions and five were inferential questions. Results The results showed a better performance for the participants with higher schooling in fluency and in reading comprehension. The reading fluency presented positive and moderate correlations with the reading comprehension. Conclusion The instrument is easy to apply and analyze, and can be used in clinical, educational and research context to measure the performance of students in grades 6-9 in fluency and reading comprehension.
  • Indicators of speech fluency in stuttering and in phonological disorder Artigo Original

    Alencar, Priscila Biaggi Alves de; Palharini, Talissa Almeida; Silva, Lídia Maurício da; Oliveira, Cristiane Moço Canhetti de; Berti, Larissa Cristina

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Identificar os indicadores de fluência da fala que diferenciam os sujeitos com gagueira, com transtorno fonológico e com os dois distúrbios em comorbidade. Método Participaram deste estudo 30 sujeitos de 4 a 11 anos, separados em 3 grupos, cada um com 10 sujeitos: grupo com gagueira do desenvolvimento (GG), transtorno fonológico (GTF) e os dois diagnósticos em comorbidade (GGTF). Os procedimentos foram: avaliação da fluência da fala e da fonologia. Os dados foram submetidos à análise estatística. Resultados Os sujeitos do GG e GGTF apresentaram maior ocorrência das disfluências típicas da gagueira e do total das disfluências em relação aos do GTF. Em relação às outras disfluências, os três grupos foram semelhantes. O GTF manifestou menor quantidade de repetições de palavra monossilábica, de parte de palavra e prolongamentos em relação aos sujeitos dos GG e GGTF. Os bloqueios ocorreram mais frequentemente nos dois grupos com gagueira (GG e GGTF) em relação ao GTF. A interjeição ocorreu com maior frequência no GG quando comparado com o GTF. Conclusão Dos três grupos analisados, o GTF foi o que mais se diferenciou em termos quantitativo e qualitativo. As semelhanças e diferenças entre os grupos auxiliarão o diagnóstico diferencial e, consequentemente, possibilitarão melhor terapia. A presença de bloqueio representa um importante marcador para o diagnóstico de gagueira.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To identify the indicators of speech fluency that differs subjects with stuttering, with phonological disorder, and with the two disorders in comorbidity. Methods Thirty subjects aged 4-11 years old were divided into 3 groups, each one with 10 subjects: groups with developmental stuttering (SG), phonological disorder (PDG), and with two diagnoses in comorbidity (SPDG) participated in this study. The procedures were speech fluency and phonology evaluation. The data were submitted to statistical analysis. Results Subjects from SG and SPDG showed a greater occurrence of stuttering-like disfluencies and total of disfluencies in relation to the subjects with PDG. Regarding to the other disfluencies, the three groups were similar. Subjects with PDG showed fewer monosyllabic word repetitions, part of word repetition and prolongations in relation to subjects from SG and SPDG. Blocks occurred more frequently in the two groups with stuttering (SG and SPDG) than in the group with PDG. Interjection occurred more frequently in subjects from SG than in PDG. Conclusion The PDG was the most differentiated in quantitative and qualitative terms in the three groups analyzed. The similarities and differences between the groups will assist the differential diagnosis and, consequently, will enable improved therapy. The presence of blocks represents an important marker for the diagnosis of stuttering
  • Co-occurrence of phonological traits in orthographic replacement of sonorant phonemes Comunicação Breve

    Vaz, Suellen; Chacon, Lourenço

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Esta comunicação breve tem como proposta mostrar os traços fonológicos inerentes à classe das soantes – nasais e líquidas – que seriam mais ou menos problemáticos no registro ortográfico desses fonemas. Método Foram analisadas substituições ortográficas de produções textuais realizadas por crianças da 1ª série do Ensino Fundamental. A análise dos dados foi realizada de acordo com o modelo Padrão de Aquisição de Contrastes (PAC). Resultados Foi observado que as substituições foram distribuídas entre as duas classes de fonemas e, no interior de cada uma, foram detectados contrastes fonológicos mais e menos instáveis no registro ortográfico desses fonemas. Conclusão Essa maior e menor instabilidade de contrastes apontou para questões fonológicas, bem como para questões relacionadas à complexidade ortográfica desses segmentos, indicando, portanto, uma relação não direta entre fala e ortografia.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose This short presentation aims to indicate phonological features inherent to the sonorant consonant class (nasals and liquids) that might be relatively problematic in the orthographic records of these phonemes. Methods orthographic replacement in text compositions from children in the first grade of elementary school was analyzed. Data analysis was performed according to the Padrão de Aquisição de Contrastes (PAC). Results Results reveal that replacement was distributed between the two classes, and within each subclass, relatively unstable phonological contrasts were detected in the orthographic records of these phonemes. Conclusion This relative instability of contrasts pointed out phonological issues, as well as issues related to the orthographic complexity of each these segments, thus indicating a non-direct relation between speech and spelling.
  • Expressiveness of voice professionals: construction process of a speech-language pathology assessment script Comunicação Breve

    Santos, Telma Dias dos; Ferreira, Léslie Piccolotto

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo criar uma versão consenso de roteiro de observação fonoaudiológica da expressividade. Método o processo foi dividido em três etapas sendo a primeira levantamento e classificação das variáveis encontradas nos instrumentos apresentados na literatura; e nas etapas 2 e 3, na direção de trabalho coletivo, juízes especialistas (grupo focal I e II) criaram e adequaram, junto com a pesquisadora, a versão consenso do roteiro de avaliação da expressividade. Resultados a lista inicial apresentada aos juízes continha 48 variáveis presentes na literatura, sendo 11 relacionados a aspectos emocionais e de interpretação, 20 à expressividade oral, três a aspectos relacionados à expressividade verbal e, finalmente, 14 à expressividade não verbal. Na etapa 2, a versão inicial do roteiro do grupo focal I resultou num documento com 28 parâmetros distribuídos em três grupos temáticos de avaliação: aspectos gerais de comunicação, com três parâmetros; aspectos relacionados à expressividade oral, com 16; e aspectos relacionados à expressividade corporal, com nove parâmetros. Na etapa 3, a versão consenso, após a adequação do grupo focal II, também foi finalizada com 28 parâmetros, distribuídos em dois eixos temáticos. Conclusão a versão consenso do Roteiro Fonoaudiológico de Observação da Expressividade foi finalizada com 28 parâmetros, distribuídos em dois eixos temáticos sendo: de impacto inicial da comunicação, com seis parâmetros; e expressividade, com 22.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose To create a consensus version of a speech-language pathology (SLP) script to assess the expressiveness of voice professionals. Methods The process was divided into three stages: stage 1 included a survey of the literature and classification of the variables found in the instruments used; in steps 2 and 3, through teamwork, expert judges (focus groups I and II) created and adapted, along with the researcher, a consensus version of the expressiveness assessment script. Results The initial list presented to the judges contained 48 variables found in the literature: 11 related to emotional and interpretation aspects, 20 associated with oral expressiveness, three related to issues of verbal expressiveness, and 14 related to nonverbal expressiveness. In stage 2, the initial version of the script of the focus group I resulted in a document with 28 parameters, distributed in three thematic assessment groups: general aspects of communication, with three parameters; aspects related to oral expressiveness, with 16 parameters; aspects associated with body expressiveness, with nine parameters. In stage 3, after adequacy by focus group II, the consensus version also resulted in 28 parameters, distributed in two thematic groups. Conclusion The consensus version of the SLP expressiveness assessment script for voice professionals was finalized with 28 parameters, distributed in two thematic axes: initial impact of communication, with six parameters; expressiveness, with 22 parameters.
  • Cochrane method for systematic review and meta-analysis of interventions to prevent occupational noise-induced hearing loss – abridged Systematic Review

    Tikka, Christina; Verbeek, Jos; Kateman, Erik; Morata, Thais Catalani; Dreschler, Wouter; Ferrite, Silvia

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Avaliar o efeito de intervenções no trabalho sobre a exposição ao ruído ou a perda auditiva em comparação com ausência ou intervenções alternativas. Estratégia de pesquisa Buscas em Pubmed, Embase, Web of Science, OSHupdate, Cochrane Central e CINAHL. Critérios de seleção Incluídos ensaios clínicos randomizados (ECR), estudos controlados pré/pós-intervenção (ECPPI) e estudos de séries temporais interrompidas (SIT) avaliando controles de engenharia, administrativos, equipamentos de proteção auditiva (EPAs) e vigilância auditiva. Coletados estudos de caso de engenharia. Análise dos dados Cochrane para revisões sistemáticas, incluindo metanálise. Resultados Foram incluídos 29 estudos. Legislação mais rigorosa pode reduzir níveis de ruído em 4,5 dB(A) (evidência de qualidade muito baixa). Controles de engenharia podem reduzir imediatamente o ruído (107 casos). Onze ECR e ECPPI (3.725 participantes) avaliaram EPAs. Treinamento para inserção do EPA reduz a exposição ao ruído no acompanhamento de curto prazo (evidência de qualidade moderada). Protetores tipo concha podem ter desempenho melhor do que protetores de inserção em níveis altos de ruído, mas piores em níveis mais baixos (evidência de qualidade muito baixa). EPAs podem reduzir a perda auditiva no acompanhamento de muito longo prazo (evidência de qualidade muito baixa). Dezessete estudos (84.028 participantes) avaliaram programas de prevenção de perdas auditivas. Um melhor uso do EPA pode reduzir a perda auditiva, mas outros componentes não (evidência de qualidade muito baixa). Conclusão As intervenções para prevenção da perda auditiva reduzem modestamente a exposição ao ruído e a perda auditiva. Estudos de melhor qualidade e melhor implementação de medidas de controle de ruído e EPA são necessários.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Purpose Assess the effect of non-pharmaceutical interventions at work on noise exposure or occupational hearing loss compared to no or alternative interventions. Research strategies Pubmed, Embase, Web of Science, OSHupdate, Cochrane Central and Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature (CINAHL) were searched. Selection criteria Randomized Controlled Trials (RCT), Controlled Before-After studies (CBA) and Interrupted Time-Series studies (ITS) evaluating engineering controls, administrative controls, personal hearing protection devices, and hearing surveillance were included. Case studies of engineering controls were collected. Data analysis Cochrane methods for systematic reviews, including meta-analysis, were followed. Results 29 studies were included. Stricter legislation can reduce noise levels by 4.5 dB(A) (very low-quality evidence). Engineering controls can immediately reduce noise (107 cases). Eleven RCTs and CBA studies (3725 participants) were evaluated through Hearing Protection Devices (HPDs). Training of earplug insertion reduces noise exposure at short term follow-up (moderate quality evidence). Earmuffs might perform better than earplugs in high noise levels but worse in low noise levels (very low-quality evidence). HPDs might reduce hearing loss at very long-term follow-up (very low-quality evidence). Seventeen studies (84028 participants) evaluated hearing loss prevention programs. Better use of HPDs might reduce hearing loss but other components not (very low-quality evidence). Conclusion Hearing loss prevention and interventions modestly reduce noise exposure and hearing loss. Better quality studies and better implementation of noise control measures and HPDs is needed.
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