Acessibilidade / Reportar erro
Cadernos Pagu, Número: 56, Publicado: 2019
  • Simone de Beauvoir e a escrita dos feminismos Dossiê Simone De Beauvoir

    Moraes, Maria Lygia Quartim de; Santos, Magda Guadalupe dos
  • O que pode ser criticado nas críticas a O Segundo Sexo Dossiê Simone De Beauvoir

    Candiani, Heci Regina

    Resumo em Português:

    Resumo A recepção de O Segundo Sexo , de Simone de Beauvoir, na Europa e nos Estados Unidos, principalmente a partir dos anos 1950 até os anos 1980, deu origem a muitas críticas. Nos círculos intelectuais, bem como nos estudos de gênero e feministas, tais críticas se consolidaram em interpretações dominantes do pensamento beauvoiriano. Na atualidade, novas leituras de suas obras, à luz de textos inéditos tornados públicos nos anos 1990, sugerem a necessidade de examinar o que tem sido dito e escrito sobre esse livro. Este artigo busca compreender as condições sociais e históricas de produção dessas críticas e refletir sobre como se tornaram dominantes por meio da investigação das relações de forças no interior dos círculos intelectuais — principalmente na França, nos Estados Unidos e na Inglaterra — e do processo que Margaret Simons chamou de “o silenciamento de Simone de Beauvoir”. O referencial teórico envolve a noção de campo intelectual, originária da obra de Pierre Bourdieu, mas que também é aplicada por pesquisadoras e pesquisadores de correntes sociológicas diversas a fim de refletir sobre as relações conflituosas que se estabelecem entre indivíduos e grupos nos círculos intelectuais. Por meio desse referencial, será possível colocar em questão diversas interpretações da obra beauvoiriana.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The European and American reception of Simone de Beauvoir’s The Second Sex, particularly from the 1950s to 1980s, gave rise to much criticism. In intellectual circles as well as in gender and feminist studies, this criticism became consolidated as the dominant interpretation of Beauvoir’s thought. Today, new readings of her works in the light of previously unpublished texts by the author, released in the 1990s, suggest the need to examine what was said and written about this book. The purpose of this article is to understand the social and historical conditions of these critiques and consider how they became dominant, by investigating power relations within intellectual circles, especially in France and the United States, and the process Margaret Simons (1983) called “the silencing of Simone de Beauvoir”. The theoretical framework involves the concept of intellectual field, which originated in Pierre Bourdieu’s works but is also applied by researchers in different sociological currents, to think about conflicts among individuals and groups in intellectual circles. This theoretical framework will allow questioning several interpretations of Beauvoir's work.
  • Filosofía de la ambigüedad o el ambiguo lugar de las mujeres Dossiê Simone De Beauvoir

    Femenías, María Luisa

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El feminismo de Beauvoir se inscribe en la Filosofía Existencialista, y dos de sus ensayos, a diferencia de la producción de Sartre, están dedicados por entero a cuestiones éticas. En este artículo analizo brevemente esos dos ensayos: Pyrrhus et Cinéas , escrito en 1944, y Pour une morale de l´ambigüité de 1947, redactado dos años antes de la publicación de El segundo sexo , donde desarrolla métodos, y problemáticas propias. Además rastreo sus primeros ensayos en búsqueda de sus conceptos fundamentales, en especial aquellos en los que difiere de la interpretación sartreana ―como «libertad», «situación», «proyecto» o «cuerpo»― para mostrar que no fue su mera seguidora, sino que se instaló como una auténtica filósofa del siglo XX. También recupero brevemente la influencia de Merleau Ponty, apoyándome en un texto literario ― Una muerte muy dulce ― y en otro ensayo, menos conocido, que Beauvoir dedicó al Marqués de Sade ― ¿Hay que quemar a Sade? ―. Beauvoir refuta su moral libertina e individualista, subrayando que no estamos solos en el mundo y que, en tanto cada hombre es plenamente real, todo crimen ultraja realmente. Así, desde una toma de posición propia de la denominada “filosofía de la ambigüedad”, Beauvoir pone de manifiesto que es precisamente en la dimensión moral donde la existencia humana se asume como verdaderamente humana. Por eso, uno de los objetivos de este artículo es llamar la atención sobre su originalidad y compromiso ético.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The feminism of Beauvoir is inscribed in the field of existential philosophy, and unlike Sartre’s work, her essays are dedicated completely to ethical issues. In this article I briefly analyze two essays; Pyrrhus et Cinéas , written 1944, and Pour une morale de l´ambigüité, of 1947, published before The Second Sex , at a time she was developing her own methods and problematics. I also trace her first essays in search of her fundamental concepts, in particular those in which she differs from Sartrean interpretation – such as “freedom”, “situation” “project” and “body”- to show that she was not merely his follower, but established herself as an authentic 20th century philosopher. I also briefly review the influence of Merleau Ponty, supported by the literary text, ― A Very Easy Death , and another essay, less known, that Beauvoir dedicated to Marqués de Sade ― Must We Burn Sade? . Beauvoir refutes his libertine and individualistic morals, emphasizing that we are not alone in the world and that, therefore, given that each man is real, all crimes are real violations. Thus, by taking her own position in the so-called “philosophy of ambiguity”, Beauvoir expresses that it is precisely in the moral dimension where human existence becomes truly human. For this reason, one of the objectives of this article is to call attention to her originality and ethical commitment.
  • El bagaje filosófico de Beauvoir Dossiê Simone De Beauvoir

    Pardina, Teresa López

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Lo que quiero sostener en este texto es la singularidad del existencialismo de Beauvoir o, si se quiere, el perfil de su filosofía existencialista como una modulación del existencialismo que implica una mirada diferente al mundo. Busco investigar su captación diferente a la de los demás existencialistas en la medida en que Beauvoir repara en aspectos de la realidad humana que no han sido tenidos en cuenta, o no lo han sido de la misma manera, que las otras modulaciones de esta corriente filosófica. La cuestión del estatuto ético-político de las mujeres está afectada por ambos extremos. Y en este artículo voy a ocuparme concretamente de tal cuestión puesto que su ensayo sobre las mujeres ha reorientado todo el feminismo posterior y por ello merece una atención.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The objective of this article is to affirm the singularity of Beauvoir’s existentialism, that is, the profile of her existentialist philosophy as a modulation of existentialism that implies a distinct perspective on the world. I investigate her perspective that is different than that of other existentialists to the degree to which Beauvoir considers aspects of human reality that had not been considered, or not in the same way, by other modulations of this philosophy. The question of the ethical-political status of women is affected by both extremes. In this article I will concretely address this issue given that her essay about women reoriented all of later feminism, for which reason it deserves attention.
  • Feminismo versus neoliberalismo: práticas de liberdade das mulheres numa perspectiva mundial Dossiê Simone De Beauvoir

    Vintges, Karen

    Resumo em Português:

    Resumo Retornando à voz “original” de Simone de Beauvoir, descobrimos que ela, assim como Fraser (2013), havia criticando um certo “feminismo” neoliberal. Contudo, a abordagem de Beauvoir também capta a forma como o feminismo contemporâneo envolve um conjunto plural de práticas de liberdade, ao invés de um programa universal, como Fraser sugere.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Turning to the “original” voice of Simone de Beauvoir we find that she, like Fraser (2013), had criticized a neoliberal kind of “feminism”. However, Beauvoir’s approach also captures how contemporary feminism involves a plural set of freedom practices, rather than a universal program as Fraser implies.
  • Ser e devir: Butler leitora de Beauvoir Dossiê Simone De Beauvoir

    Rodrigues, Carla

    Resumo em Português:

    Resumo Neste artigo, parto de uma quase-homofonia possível com a consagrada frase de Simone de Beauvoir ( on ne n’aît pas femme, on devient ) a fim de operar com a radicalidade do seu pensamento, esta que Judith Butler dirá que a própria filósofa francesa não foi capaz de antecipar. Essa radicalidade como potência do pensamento de Beauvoir é o que anima o percurso, cujo objetivo final é desmontar a falácia da chamada “ideololgia de gênero” e acentuar a força da filosofia de Beauvoir no contexto político contemporâneo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract My starting point in this article is to examine how a quasi-homophony with the consecrated statement by Simone de Beauvoir ( on ne n’aît pas femme, on devient ) helps consider the radicality of her thought, which Judith Butler affirmed the French philosopher was not able to anticipate. This radicality as the power of Beauvoir's thought is what animates the path taken by the text, whose ultimate goal is to dismantle the fallacy of the so-called “gender ideology” and to accentuate the strength of Beauvoir's philosophy in the contemporary political context.
  • As ideias e os ideais que definem uma vida: Simone de Beauvoir e Carmen da Silva Dossiê Simone De Beauvoir

    Barroso, Carmen

    Resumo em Português:

    Resumo Uma relação teórica entre os princípios existencialistas em O Segundo Sexo , escrito em 1949 por Simone de Beauvoir, e a experiência política de Carmen da Silva. Duas vivências de constituição feminista em cenários ético-políticos bastante distintos entre si.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article examines the theoretical relationship between the existential principles in The Second Sex, written in 1949 by Simone de Beauvoir, and the political experience of Carmen da Silva. They are two experiences in the constitution of feminism in quite distinct ethical-political situations.
  • Os desafios da “escrita por encomenda” e o esforço de desmitificação no pensamento de Simone de Beauvoir Dossiê Simone De Beauvoir

    Santos, Magda Guadalupe dos

    Resumo em Português:

    Resumo Neste artigo analiso a relação argumentativa de tópicos de O Segundo Sexo, publicado em 1949 , com os escritos “encomendados” por editores norte-americanos, como o texto intitulado Brigitte Bardot e a síndrome de Lolita , de agosto de 1959. O que há de comum entre eles é a proposta de desmitificação, presente nos escritos teóricos e nos nomeados autobiográficos. Sempre preocupada em perquirir temas de relevo, Beauvoir discute tópicos de simetria, de identidade e diferença, tanto entre culturas – da Europa às Américas –, quanto entre os sexos – na complexa relação do feminino, criticado em bases de suposta “natureza” das mulheres, e o masculino, que se destaca na sociedade patriarcal. Não se trata de reverter, pela escritura, os dilemas da história, mas de criticar o impacto da cultura na leitura e na escritura do real, sem jamais se resignar ao arbítrio e imposições. Indago, assim, sobre o teor axiológico que suscitam os escritos “encomendados”; se poderia ser também o mesmo que se configura em O Segundo Sexo , em seu esforço de desmitificar as ilusões que sobrevoam a realidade histórica. Busco, na interação entre textos e práticas de vida, compreender o método de análise que lança o pensamento de Beauvoir como uma matriz dos feminismos contemporâneos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In this article, I analyze the argumentative relationship between topics from The Second Sex , published in 1949, and texts written “by demand” from North American editors, such as Brigitte Bardot and the Lolita syndrome , published in August 1959. What they have in common is the proposal of demystification, present in the theoretical writings and even in those considered auto-biographical. Always concerned with inquiring into relevant themes, Beauvoir discusses topics such as symmetry, identity and difference, both between cultures – from Europe to the Americas –, and between the sexes – in the complex relationship of the feminine, criticized based on a supposed “nature” of women, and the masculine, which is emphasized in patriarchal society. Beauvoir’s point is not to revert, through writing, the dilemmas of history, but to criticize the impact of culture on reading and writing the real, without resigning herself to arbitrariness and to impositions. I therefore inquire into the axiological tenor present in her writings “by demand”; if it could be the same that is configured in The Second Sex , in the effort to demystify the illusions that hover above historical reality. I seek, in the interaction between texts and life practices, to understand the analytical method that launches Beauvoir’s thought as a matrix of contemporary feminisms.
  • “Todas queríamos ser como Simone”: Las primeras lecturas de El Segundo Sexo en Argentina Dossiê Simone De Beauvoir

    Tarducci, Monica

    Resumo em Espanhol:

    Resumen La primera versión en español de El Segundo Sexo , de Simone de Beauvoir, aparece en Buenos Aires en el año 1954, en la Editorial Psique, con la traducción de Pablo Palant. Esta edición, poco conocida (la de 1962 es mucho más popular), es leída por unas pocas mujeres en Argentina. Sin embargo, ambas ediciones dejaron su huella en las feministas de los años 70 y 80. Nos interesa rastrear el impacto del libro y también cómo el estilo de vida de Simone de Beauvoir, no convencional para la época, influía en la recepción de la obra. Ella y Jean Paul Sartre constituían una pareja “libre” (libertad que también aparecía en las obras de Beauvoir); eran comunistas que iban a Cuba y antimperialistas a favor de la independencia de Argelia. Los círculos intelectuales en Argentina, proclives a la admiración de la cultura francesa, seguían las discusiones sartreanas y muchos y muchas se denominaban existencialistas. Es imposible pues separar la vida de la obra de Simone y eso aparece en los relatos de las mujeres que leyeron El Segundo Sexo em épocas tempranas y que analizaremos en el artículo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The first Spanish version of The Second Sex by Simone de Beauvoir appeared in Buenos Aires in 1954, published by the Editorial Psique and translated by Pablo Palant. This little-known edition (the one from 1962 is much more popular) was read by few women in Argentina. However, both editions left their mark on feminists of the 1970s and ‘80s. This paper examines the impact of the book and how Beauvoir's lifestyle, which was unconventional for the time, influenced reception of the work. Simone and Jean Paul Sartre were a "free" couple (a kind of freedom that also appeared in the works of Beauvoir). They were communists who went to Cuba and anti-imperialists in favor of Algerian independence. Intellectual circles in Argentina, who admired French culture, followed the Sartrean discussions and many called themselves existentialists. Therefore, it is impossible to separate Beauvoir’s life and work and this is apparent in the accounts of the first women who read The Second Sex in Argentina and that we will analyze in the article.
  • As mulheres desiludidas: de Simone de Beauvoir à “ideologia de gênero” Dossiê Simone De Beauvoir

    Mano, Maíra Kubík

    Resumo em Português:

    Resumo Em 2015, a filósofa francesa Simone de Beauvoir foi alvo de uma moção de repúdio da Câmara Municipal de Campinas, acusada de ser a mentora da chamada “ideologia de gênero”, expressão utilizada pelo campo conservador para confrontar as produções científicas feministas. Por que, após 70 anos da publicação de O Segundo Sexo , “tornar-se mulher” segue sendo, para alguns, uma frase tão provocativa e até mesmo perigosa? Os medos e críticas que ela despertava então continuam os mesmos ou estaríamos diante de um novo pânico moral no Brasil contemporâneo? Ao analisar as falas dos vereadores envolvidos nesse debate fica evidente que, com um avanço significativo de pessoas oprimidas pelas relações sociais hierárquicas de gênero, houve uma reação contundente por parte daqueles setores que não entendem a inexorável transformação social promovida pelos feminismos e que tremem ao ouvir o nome de Beauvoir.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In 2015 French philosopher Simone de Beauvoir received a motion of repudiation from the Campinas City Council, which accused her of mentoring so-called “gender ideology”, a phrase used by conservatives to challenge feminist scientific work. Seventy years after the publication of The Second Sex , why does “becomes a woman” continue, for some, to be such a provocative or even dangerous phrase? Do the fears and criticisms that she aroused at the time continue to be the same, or are we facing a new moral panic in contemporary Brazil? By analyzing the words of the city council members involved in the debate, it becomes evident, in the face of significant advances made by those who are oppressed by socio-hierarchical gender relations, that there has been a strong reaction from those sectors that do not understand the inexorable social transformation promoted by feminists, and who tremble at the sound of Beauvoir’s name.
  • La noción de performatividad de género para el análisis del discurso fílmico* Artigo

    Esparza, Hortensia Manuela Moreno; Cruz, César Torres

    Resumo em Espanhol:

    Resumen La noción de performatividad de género, desarrollada principalmente por Judith Butler y adoptada por varias teóricas feministas posmodernas, se ha convertido en últimas fechas en una especie de "muletilla". A partir del análisis de la película Rashômon , de Akira Kurosawa (1950), este documento tiene el objetivo de debatir la performatividad como una herramienta conceptual de enorme poder analítico en cuatro planos: 1) la discursividad, 2) la identidad; 3) la contextualidad, 4) la materialidad. Ponemos el acento en el vínculo entre performatividad y performance, para dilucidar su vigencia y delinear los límites de su aplicación en los estudios feministas de género.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The concept of gender performativity developed and created by Judith Butler has been adopted by a lot of postmodern feminist scholars, making it a common "filler" that is present in texts about identity and agency. Taking as a starting point the film Rashômon , by Akira Kurosawa (1950), this paper debates the gender performativity as a conceptual tool with huge analytical power in four dimensions: (1) the discursivity, (2) the identity, (3) the social context, (4) the materiality. We stress specially the link between performativity and performance, to elucidate its validity and to shape the boundaries in the performativity's application in gender studies.
  • Militância política e relações de gênero: o caso das mulheres militantes no Curdistão* Artigo

    Amorosi, Lucia

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo pretende analisar a participação feminina atual na luta curda pela independência e contra o fundamentalismo do Estado Islâmico, a fim de demonstrar como ela gerou uma mudança radical nas relações sociais entre os sexos. Essa questão principal foi abordada através da promoção de uma nova imagem da mulher e do seu papel social que não era mais só aquilo de mãe e esposa. Depois de uma breve visão geral sobre a complexa história de povo curdo e, consequentemente, do papel que as mulheres têm desempenhado dentro dela, tentei retomar a evolução teórica da desconstrução do gênero, com o objetivo de destacar a permeabilidade do conceito em relação ao contexto histórico e social. Além disso, tenho analisado a relação entre gênero e a constituição da ideia de nação, a partir do conceito de genderification do nacionalismo. Por fim, considerando a especificidade das mulheres curdas como mulheres subjugadas, subalternas e sem nacionalidade reconhecida, é abordada uma definição das interconexões teóricas entre gênero, raça, etnia e classe, a fim de contextualizar essa realidade peculiar.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper analyzes current female participation in the Kurdish struggle for independence and against the fundamentalism of the Islamic State, to demonstrate how it has generated a radical change in social relations between genders. This main issue was addressed through the promotion of a new image of women and their social roles, which had previously been nothing more than mother and wife. After a brief overview of the complex history of the Kurdish people and of the role women have played within it, I reviewed the theoretical evolution of the deconstruction of gender, to highlight the permeability of the concept in relation to historical and social contexts. I also analyzed the link between gender and the constitution of the idea of nation, based on the concept of genderification of nationalism. Finally, considering the specificity of Kurdish women as subjugated, subaltern women without recognized nationality, a definition of the theoretical interconnections between gender, class, race and ethnicity is approached, to contextualize this peculiar reality.
  • Feminismos em movimento no ciberespaço* Artigo

    Martinez, Fabiana

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo geral deste artigo é compreender, através da descrição e análise de algumas manifestações significativas da internet, o papel do ambiente web como locus de ação e reflexão na construção de uma nova epistemologia do conhecimento feminista, mais reticulada, fluida e multivariada. Em primeiro lugar, será discutida a relação histórica entre mulheres e redes sociais e o conjunto de discursos e manifestações feministas que eclodiram em 2015. Em seguida, traçamos um panorama do feminismo na internet, tratando da articulação entre grupos de discussão feministas do Facebook e blogs feministas. Dentro disso, é feita uma análise desses grupos, atentando para um fenômeno que vem chamando a atenção e que parece ser constitutivo do conhecimento feminista que ora se dissemina no espaço web: a segmentação bem marcada nesses espaços em "vertentes" (liberal, interseccional, marxista, queer ou LGBT e radical), que competem entre si, sobretudo no que tange à busca de entendimento por uma ontologia de gênero.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The general objective of this article is to understand, through description and analysis of some significant manifestations of the internet, the role of the web environment as a locus of action and reflection in the construction of a new epistemology of feminist knowledge that is more reticulated, fluid and multivariate. The article first discusses the historic relationship between women and social networks and the feminist discourses and manifestations that emerged in 2015. It then sketches an overview of feminism on the internet, examining the articulation between feminist discussion groups on Facebook and feminist blogs. An analysis of these groups is made, focusing on a phenomenon that has attracted attention and that seems to be constitutive of the feminist knowledge disseminated on the web: the well-marked segmentation of these spaces into "tendencies" (liberal, intersectional, Marxist, queer or LGBT and radical), which compete with each other, particularly in the search for understanding by a gender ontology.
  • Mujeres profesionales del sexo: prácticas reflexivas y posiciones en el campo* Artigo

    Ibacache, Jacqueline Espinoza; Íñiguez-Rueda, Lupinicio

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El artículo plantea la práctica reflexiva y posiciones en el campo de una investigación de tipo etnográfico con mujeres profesionales del sexo en Iquique y sus lideresas. Proponemos una práctica reflexiva como una acción social que define y constituye nuestras maneras de estar en este campo, que se generan desde el momento en el que nos insertamos en un asunto social -no yendo al territorio del colectivo investigado-, se modifica constantemente conforme nos relacionamos con las actrices sociales y sus escenarios sociales y cuyo efecto es la producción de un conocimiento colaborativo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The article presents the reflective practice and positions in the field of an ethnographic study of women sex workers and their leaders in Iquique. We propose a reflective practice as a social action that defines and constitutes our ways of being on this subject, they are constantly generated, from the moment we begin the research, during your field work and, upon completion. This practice is constantly modified through our relations with the social actresses and their social settings and whose effect is the production of collaborative knowledge.
  • Relações de gênero e acesso à educação: migrantes nordestinas no pontal mineiro (1950-1960) * Artigo

    Silveira, Daiane de Lima Soares; Souza, Sauloéber Tarsio de

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo apresenta estudo sobre mulheres nordestinas que migraram com suas famílias para o Pontal Mineiro nas décadas de 1950 e 1960 e aquelas que nasceram nas referidas décadas. Pretende abordar a diferença de escolarização observada entre meninas e meninos, filhas e filhos de migrantes, que nasceram em Minas Gerais, repetindo a. situação verificada no espaço de origem - Rio Grande do Norte e Paraíba, estados de onde principalmente partiu o fluxo migratório -, em que as mulheres tinham superiores índices de alfabetização em comparação aos homens. Além disso, busca compreender as relações de poder entre homens e mulheres, analisando a formação cultural da figura do homem nordestino com o tipo conhecido de "cabra-macho", homem forte e violento que tem o domínio da casa e da família, e como, nesse quadro, a mulher soube aproveitar "brechas" e conquistar um espaço de emancipação por meio da educação escolar.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper presents a study about women who migrated from Brazil's Northeast with their families to the "Pontal Mineiro" region in the 1950s and 1960s and of those who were born in these decades. It examines the difference in schooling between girls and boys born in Minas Gerais who are the children of migrants, which repeats the situation found in the states of Rio Grande do Norte and Paraíba, the main sources of migration, where women had higher literacy rates than men. A bibliographic review about women's education in those states is also presented. The paper also sought to understand the power relations between men and women, analyzing the cultural formation of northeastern man, particularly the type known as "billy-goat", a strong and violent man, who dominates the home and family and how women learn to find "gaps" and conquer a space of emancipation through schooling
  • Cientistas na TV: como homens e mulheres da ciência são representados no Jornal Nacional e no Fantástico * Artigo

    Massarani, Luisa; Castelfranchi, Yurij; Pedreira, Anna Elisa

    Resumo em Português:

    Resumo Neste trabalho, no âmbito da extensa literatura sobre mulheres e ciência, investigamos um território menos explorado no Brasil: o das representações de mulheres cientistas em programas televisivos de grande audiência. Lançando mão de uma triangulação metodológica de técnicas quantitativas e qualitativas, incluindo análise de conteúdo e análise visual, estudamos, por 12 meses, dois programas de grande audiência na TV: o Jornal Nacional e o Fantástico . Os resultados mostram, por um lado, uma presença importante de jovens cientistas mulheres, mas, por outro, uma construção discursiva que remete claramente a um universo científico majoritariamente masculino, com protagonistas predominantemente brancos e de meia idade. Vozes e presença das mulheres tendem a ser sub-representadas e pouco visíveis, além de aparecer com conotações simbólicas diferentes da dos homens, reproduzindo hierarquias e estereótipos. Evidenciamos também os efeitos que os diferentes contextos de produção e os registros estéticos dos dois programas têm sobre as representações de gênero.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In this paper, within the scope of the extensive literature on women and science, we investigate a territory that is less explored in Brazil: the representations of female scientists in widely viewed TV programs. Using a methodological triangulation of quantitative and qualitative techniques, including content analysis and visual analysis, we analyzed, during 12 months, two of Brazil's highest-rated television programs: the Jornal Nacional and Fantástico. While the results found an important presence of young female scientists, they identified a discursive construction that clearly refers to a predominantly male scientific universe with predominantly white and middle-aged protagonists. Women's voices and presence tend to be under-represented and poorly visible, and appear with symbolic connotations different from those of men, which reproduce hierarchies and stereotypes. We also show the influence of the different production contexts and aesthetic registers of the two programs on the representations of gender.
  • Caracterización del liderazgo femenino en ámbitos militares. Reflexiones a partir de las experiencias de las alféreces en su fase de mando Artigo

    Husain-Talero, Soraya; Angulo, Luis Guillermo Muñoz

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El artículo presenta los resultados de una investigación sobre el liderazgo que ejercen las alféreces en la Escuela Militar de Cadetes “General José María Córdova” (Bogotá, Colombia). Se demuestra que cualidades como la inteligencia, el conocimiento y la formación son fundamentales para el reconocimiento de una mujer líder en el ámbito militar, así como la responsabilidad y disciplina. Al analizar los estilos de liderazgo adoptados por las alféreces sobresalió la influencia del contexto militar el cual permea el modelo de liderazgo que ellas ejercen.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article presents the results of a study of the leadership exercised by female second lieutenants at the “General José María Córdova” Military School for Cadets in Bogotá, Colombia. It shows that qualities such as intelligence, knowledge and training are essential for the recognition of a woman leader in the military, as well as responsibility and discipline. The analysis of the leadership styles adopted by the second lieutenants found the important influence that the military context had on the leadership model that they exercise.
  • Derecho y Cambio Social: Un Ejercicio Aplicado desde Vidas Trans Artigo

    Salas-Herrera, Natalia

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este trabajo busca indagar las posibilidades que ofrece el Derecho para constituirse en una herramienta de cambio social para las personas Trans (PT) en Colombia. Para tal fin, compara las retribuciones que nos ha conferido el discurso de los derechos cuando nosotras mismas hemos adelantado litigios reivindicatorios a nuestra identidad de género frente a las reformas legales adelantadas por ONGs del sector LGBTI. 1 En el primer caso, se da cuenta del forjamiento de una conciencia legal que insta a que las PT redefinamos los significados sociales desde los cuales somos leídas. En el segundo caso, se advierte que dichas organizaciones reproducen sistemáticamente arreglos sociales hegemónicos. Por tanto, se concluye que el Derecho entraña un potencial localizado y limitado de emancipación para las PT.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper investigates the opportunities for the law to be used as a tool for social change by Trans people in Colombia. It compares the retributions that the rights discourse has given to us through lawsuits we have filed to demand our gender identity, in light of legal reforms advanced by NGOs in the LGBTI sector. The first case examines how a legal awareness has been forged that urges Trans people to redefine the social meanings by which we are read. The second case warns that these organizations systematically reproduce hegemonic social arrangements. Therefore, the paper concludes that the law provides a localized and limited potential for emancipation of Trans people.
  • Jóvenes universitarias en el Valle del Mezquital: autonomía frente a la violencia Artigo

    Huerta Mata, Rosa María

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objetivo de este artículo es presentar el análisis de la apropiación del derecho a una vida libre de violencia, en las jóvenes universitarias de la zona rural del Valle del Mezquital, Hidalgo en México; a través de la autonomía que ejercen en el ámbito privado y la relación que esto tiene con su integración en la educación superior. La investigación es de corte cualitativo: en los meses de septiembre y octubre de 2017 se llevaron a cabo ocho entrevistas con cuatro grupos focales de estudiantes de las licenciaturas en psicología y derecho, en la Escuela Superior de Actopan de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Se utilizó la categoría de autonomía para el análisis de la apropiación del derecho a una vida libre de violencia. Las estudiantes asisten a la universidad en condiciones de opresión, por lo que apropian parcialmente su derecho a una vida libre de violencia. Para ellas, acudir a la universidad conlleva que reciban violencia por parte de su familia, lo que evidencia desigualdad de género y que, por lo tanto, limita su autonomía. Por otra parte, la universidad se convierte en un elemento para la construcción de autonomía, pues es un espacio personal que defienden. Se debe trabajar sobre las acciones aisladas que las jóvenes realizan frente a la violencia en su mundo privado, para ello, se requieren fortalecer mecanismos sociales y políticos que permitan promover y garantizar su acceso a la educación superior en condiciones libres de violencia.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The objective of this article is to present an analysis of the appropriation of the right to a life free of violence, between female university students in the rural area of the Valle del Mezquital region, in Hidalgo state, Mexico; through their autonomy exercised in the private sphere and the relationship which this has with their integration in higher education. This study has a qualitative approach; in the months of september and october 2017, eight interviews were carried out with four focus groups composed of students from the Law and Psychology degrees, in the Escuela Superior de Actopan of the Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. The autonomy concept was used as a category to analyse the appropriation of the right to a life free of violence. The female students attend university in oppressive conditions, therefore, they appropriate their right to a life free of violence partially. Attending clases in the university involves receiving violence from their family, which demonstrates gender inequality, and thus, limits their autonomy. On the other side, the university turns into an element for the construction of autonomy, since it is a personal space they defend. It is necessary to work on the isolated actions the female students take in response to the violence in their private sphere, for that purpose, it is required to strenghten social and political mechanisms which allow to promote and guarantee their access to higher education in conditions of freedom from violence.
  • Caminos hacia la corresponsabilidad: los varones en el cuidado infantil en Uruguay Artigo

    Solari, Sol Scavino; Batthyány, Karina

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El presente artículo busca conocer cuáles son las representaciones de cuidado de varones que actualmente tienen hijos menores de 6 años en Uruguay. Partiendo de la idea de que existe un desajuste entre los discursos (más equitativos) y las prácticas (aún inequitativas) sobre la participación de los varones en el cuidado, se analizaron los discursos sobre el cuidado que los varones desarrollan, desde una perspectiva de género y corresponsabilidad. Se identifican tres tipos de paternidades actuales: tradicionales, de involucramiento leve y con tendencia a la corresponsabilidad.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article seeks to know which are the representations of care of men who currently have children under 6 years in Uruguay. Starting from the idea that there is a mismatch between the (more equitable) discourses and the (still inequitable) practices on male participation in care, the discourses on care that men develop, from a gender perspective, were analyzed and co-responsibility. Three types of current paternities are identified: traditional, of slight involvement and with a tendency to coresponsibility.
  • Ciberfeminismos contemporáneos, entre usos y apropiaciones Artigo

    Natansohn, Graciela; Paz, Mônica

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este texto es una reflexión que considera la tensión entre las posibilidades libertadoras de la internet en términos de autonomía, libertad de creación y desafío a los sistemas mediáticos, por un lado, y los condicionantes sociotécnicos y políticos que restringen y reorientan las posibilidades y los tipos de apropiaciones tecnológicas. Analizamos diferentes conceptos de apropiación, su potencia heurística y sus límites frente a las tendencias del poder global en la internet, escenario a partir del cual comienzan a surgir proyectos feministas alternativos y autónomos, los que caracterizamos como parte de una nueva etapa del ciberfeminismo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This text is a reflection that considers the tension between the liberating possibilities of the Internet in terms of autonomy, freedom of creation and challenge to media systems, on the one hand, and socio-technical and political constraints that restrict and redirect possibilities and types of technological appropriations. We analyze different concepts of appropriation, its heuristic power and its limits in the face of global power trends on the Internet, the scenery from which alternative and autonomous feminist projects begin to emerge, which we characterize as part of a new stage of cyberfeminism.
  • Gênero e violência simbólica em eventos esportivos universitários paulistas Artigo

    Michetti, Miqueli; Mettenheim, Sofia Leonor Von

    Resumo em Português:

    Resumo A partir de pesquisa de campo realizada em eventos esportivos de faculdades do Estado de São Paulo, este artigo busca compreender como neles são construídas e propagadas violências de gênero. Investiga-se as maneiras pelas quais o poder e a dominação simbólicos relativos à desigualdade de gênero são (re)produzidos, bem como a emergência de dinâmicas de resistência à violência por parte de grupos organizados em “coletivos”.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Based on field research conducted at university sporting events in São Paulo state Brazil, the article analyses how gender violence is constructed and propagated at these events. It shows how symbolic power and domination related to gender inequality are (re)produced and how dynamics of resistance to violence emerge at these events among student groups organized in “collectives”.
  • As assembleias públicas a partir do pensamento de Judith Butler: versões emergentes e provisórias de soberania popular? Resenha

    Dal'Igna, Maria Cláudia; Scherer, Renata Porcher
  • Entre desigualdades, limites e relações de gênero: a democracia no Brasil Resenha

    Rosalen, Eloísa
  • Gênero e consumo no espaço doméstico em perspectiva transnacional Resenha

    Silva, Joana Mello de Carvalho e
Núcleo de Estudos de Gênero - Pagu Universidade Estadual de Campinas, PAGU Cidade Universitária "Zeferino Vaz", Rua Cora Coralina, 100, 13083-896, Campinas - São Paulo - Brasil, Tel.: (55 19) 3521 7873, (55 19) 3521 1704 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: cadpagu@unicamp.br