Acessibilidade / Reportar erro

Analyzing a test as genre: Critical Genre Analysis of the English language ENEM1 1 The present article presents an overview of the research conducted during a master’s degree in Applied Linguistics (Radünz, 2020), sponsored by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brazil (CAPES) - Finance Code 001.

Analisando um teste como gênero: Análise Crítica de Gênero do ENEM de língua inglesa

ABSTRACT

This paper proposes a Critical Genre Analysis (CGA) (Motta-Roth, 2006Motta-Roth, Désirée. (2006). Questões de metodologia em análise de gêneros. In Karwoski, A. M., Gaydeczka, B., & Brito, K. S. (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, pp. 145-163.; 2008aMotta-Roth, Désirée. (2008a). Análise Crítica de Gêneros: contribuições para o ensino de linguagem. D. E. L. T. A., 24(2), pp. 341-383.; 2008bMotta-Roth, Désirée. (2008b). Para ligar a teoria à prática: roteiro de perguntas para orientar a leitura/análise crítica de gêneros. In Motta-Roth, D., Cabanãs, T., & Hendges, G. (Orgs.). Análises de textos e de discursos: relações entre teorias e práticas. 2. ed. Santa Maria: PPGL Editores, pp. 243-272.) of the English Language test on the Brazilian National High School Exam (EL-ENEM), to, ultimately, discuss the language conception that underlies this test. The corpus of the analysis was composed of eight samples of the EL-ENEM genre. The results point out that EL-ENEM items provide the test takers with a contextualization about their reference texts. This contextualization, in most items, provide information regarding the genres of the reference texts. The items, then, demand the test takers to identify different types of information in the reference texts. The types of information that are demanded the most refer to the text’s content, objective, and topic. This way, the test takers must activate knowledge related to Semantics and Pragmatics, Register (context of situation) and Genre (context of culture), indicating a direction to the view of language as genre, adopted by the official documents that guide ENEM’s design.

Keywords:
Critical Genre Analysis; English Language Reading Test; ENEM

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP PUC-SP - LAEL, Rua Monte Alegre 984, 4B-02, São Paulo, SP 05014-001, Brasil, Tel.: +55 11 3670-8374 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: delta@pucsp.br